Népművelés, 1958 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1958-01-01 / 1. szám

V. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM Népművelés 1958. JANUÁR A NÉPMŰVELÉSI INTÉZET FOLYÓIRATA Az ismeretterjesztők vitájának tanulságai Két napig az ismeretterjesztés „ve­zérkarát” látta vendégül a Kossuth Klub. Megbeszélésük nem a szó­cséplő értekezletek fajtájából való volt, az ügyszeretetnek és a hozzá­értésnek hamar kialakult légköré­ben minden frázis, minden mellébe­szélés, mindenféle hencegés állítóla­gos „eredményekkel”­­ lelepleződött volna. A kétnapos vita ezért nagyjából hű tükrét mutatta ismeretterjeszté­sünk mostani állapotának. A kép, amely ebben a tükörben kirajzoló­dott, korántsem­­ragyogó, de nem is vigasztalan. "Sőt: ha a mostani hely­zetben rejlő egyes biztató jelek ural­kodóvá válnak — nincs rá okunk, hogy ebben kételkedjünk —, akkor fellengzősség nélkül állíthatjuk: a magyarországi ismeretterjesztés fel­virágzásának küszöbén állunk. Mik ezek a biztató jelek? Mindenekelőtt, úgy tűnik, hogy a népműveléssel hivatásból vagy hiva­talból, közvetve vagy közvetlenül fog­lalkozók gondolkodásában végre meg­érlelődött az ismeretterjesztés jelen­tőségének felismerése. Egyik jele en­nek, hogy a tanácsülések napirend­jén egyre gyakrabban szerepel a népművelés és az ismeretterjesztés. Legyünk szkeptikusak és magyaráz­zuk ezt azzal, hogy — begyűjtés hí­ján — tanácsaink túlságosan „rá­érnek”? A tény akkor is tény ma­rad, s ha ezeket a tanácsüléseket gyakorlati intézkedések követik — erre is van példa —, a szkepticiz­musnak igazán nem marad helye. Ami az ismeretterjesztés jelentősége körül végső tisztázásra, illetőleg fél­reérthetetlen megfogalmazásra várt, az a vita során a következőkben kristályosodott ki: az ismeretter­jesztő munkát minden fenntartás és elvi engedmény nélkül a szocializmus építésének szolgálatába kell állítani. Vagyis: a legfontosabb politikai cél szolgálatába. Ha azonban ezt valaki úgy értelmezi, hogy az ismeretter­jesztésben az agitációs jelleg váljék uralkodóvá, s a propaganda jellegű előadások is elsősorban politikai kér­désekről szóljanak — nem érti, hogy miről van szó. Szerencsére — és ez is a biztató jelek közé tartozik — ilye­nek kevesen akadnak. Mert az isme­retterjesztésnek ezt a politikai célt a maga sajátos módján kell szolgál­nia: a világról való sokféle tudomá­nyos ismeret nyújtásával.­­Ezek az alapelvek természetesen nem merőben újak, az elmúlt hóna­pok zűrzavara azonban szükségessé tette újbóli megfogalmazásukat. Ami mégis új, az a jelenlegi helyzet, amely parancsolóan­­követeli és lehe­tővé is teszi, hogy ezek az elvek végre maradéktalanul gyakorlattá váljanak. A „sokféle tudományos is­meretet nyújtani, mert a ma embe­rének sokoldalúan műveltnek kell lennie” — elve például csak mosta­nában kezdi megtalálni önmaga megvalósulásának legjobb formai és módszertani segítőjét, a tanfolyamo­kat. Kevésbé tudálékosan szólva: az egyes előadások rendszere, amely magában képtelen volt a sokoldalú, tartós és szilárd ismeretnyújtás igé­nyét kielégíteni, most rohamosan egészítődik ki a legkülönbözőbb tan­folyamok rendszerével. Közismereti, közhasznú és szakismereti tanfolya­mok százai indultak ebben az évben, sőt — koratavaszi fecskék gyanánt — felbukkantak az első népfőisko­lák is: Marcaliban, Tabon, Sáros­patakon, Mezőkövesden, a Győr me­gyei Tényőn, Kisteleken stb. Olyan folyamat ez, amelynek kibontakozá­sát szorongó ,reményekkel figyeld a népművelés minden szerelmese. Gond persze máris jócskán akad e tan­folyamok körül. Nem válnak-e egyes szakismereti tanfolyamok a kontárképzés műhe­lyeivé? Nem szorulnak-e túlságosan háttérbe az ismeretterjesztés egyéb — szintén hasznos és szükséges — formái? Megszüntetik-e a tanfolya­mok a „fehér foltokat”, hiszen fel­tehetően ezek is csak ott gyökere­sednek majd meg, ahol az ismeret­­terjesztés eddig is „ment” már vala­hogy? Nem járatják-e le egyesek a népfőiskola tekintélyét? Megértik-e, hogy a népfőiskola egyike a legigé­nyesebb formáknak, hogy a nyújtott ismereteknek és az alkalmazott mód­szereknek itt egyetlen nevelési cél­ban kell csomósodniok: megértetni a fiatalokkal, hogy voltaképpen mi is az ő dolguk ezen a világon? És egy­általán: hol a biztosítéka e sokféle tanfolyam és népfőiskola megfelelő szakmai és eszmei színvonalának? Hiszen — és ez bizony nem tartozik a biztató jelek közé — a már meg­levő tanfolyamokról sem igen tud­juk, hogy előadásaik milyen szel­lemben fogannak és mennyiben fe­lelnek meg a tudományosság köve­telményeinek! A Népművelési Inté­zetnek arra a kérdésére: „Milyen tartalmi problémákat lát az ismeret­­terjesztésben?”, a megkérdezett száz népművelési ügyvezető és művelő­dési otthon igazgató közül csak há­rom tudott válaszolni! Hogyan el­lenőrizzünk tehát? Nehéz kérdések. Mégis: kell, hogy megnyugtató válaszok szülessenek rájuk. Válaszok, amelyek egyetlen méltó feleletté egyesülnek a legfőbb kérdésre: Tanuló nép lesz-e végre a magyar? Vannak népművelőink, akik képe­sek e méltó felelet megadására. Hozzászólásában valaki egy borsodi ismeretterjesztő előadóról­­beszélt, aki — gépkocsi híján — maga ci­peli 35 kilós csillagászati távcsövét egyik előadásról a másikra. Mostan­tól kezdve én mindig így képzelem el a mi ismeretterjesztőinket: a föl­dön járnak, de hallgatóikkal a világ­mindenségbe tesznek kalandos kiruc­canásokat. Faragó Vilmos 3 a címtan­apN­ps/ F.11. fényképezte

Next