Népművelés, 1981 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1981-07-01 / 7. szám

Ötletbörze Közművelődés és turizmus Utazni, országot-világot járni, tájakkal, emberekkel, történelmi emlékekkel, földrajzi nevezetességekkel ismerkedni egyre többek időtöltése. Ezért a turizmus fontos területe kellene, hogy legyen közművelődési tevékenységünknek is. Nem szükséges verejtéke­­sen igényeket ébreszteni, csak odafigyelni, és ezt a kedvelt foglalatosságot színvonala­sabbá, kellemesebbé, maradandóbbá tenni! Önálló utazásnál előtérbe kerül a személyes érdeklődés, a szerzett ismeretek, élmé­nyek mélyebbek lehetnek. Különösen ha felkészülve, tájékozottan indul el az ember. De az önmaguknak utat tervezők eléggé magukra maradnak, hiszen az utazási irodák­nak nem fűződik érdekük segítésükhöz, a kulturális intézmények pedig még kevéssé is­merték fel a támogatás fontosságát. E helyzet javítására teszek most konkrét javasla­tot, mert kulturális szempontból az önálló utazások támogatását igen fontosnak tartom. Úgy gondolom, hogy ebben a munkában jó szolgálatot tehetne egy szakosított klub­könyvtár. Itt az érdeklődők sokoldalú ismereteket szerezhetnének: útikönyveket, föld­rajzi és idegenforgalmi könyveket, folyóiratokat lehetne olvasni, térképeket, prospek­tusokat, adatokat böngészni, film- és diabemutatókat, élménybeszámolókat, népek ze­néjét hallgatni, népművészetet, országok régi és mai életét tanulmányozni stb. E sokakat érdeklő témákból előadássorozatokat lehet tartani, később talán szakosí­tott klubokat is szervezhetnénk. Három fő funkciót szánnék az intézménynek, később esetleg még egy negyediket is, de azt már csak jelentősebb fejlesztés után. Ezek: 1. könyvtári (elsősorban — vagy kizárólag — helybeni olvasásra); 2. általános művelődési házi, turizmusra szakosodott érdeklődési körökkel, klubok­kal, ismeretterjesztő előadásokkal; 3. tájékoztató (ez hiányzik ma a legjobban): hova kellene fordulnom, ki tudná meg­mondani Budapesten, hogy lesz-e este színházi előadás Zalaegerszegen, mikor lesz hangverseny a tihanyi apátságban, üzemel-e az ágasvári turistaház, érdemes-e edzés és kötél nélkül nekivágni a Triglavnak, van-e ifjúsági szálló Genovában, mikor lesz a kö­vetkező néptáncfesztivál bárhol az országban, mikor van nyitva a szegvári falumú­zeum stb.; itt kiderülnének, mire van igény, mi iránt van érdeklődés, a sok egyedi kér­désből pontos kép rajzolódna ki; 4. szolgáltatások: szállásrendelés, rendezvényekre jegybiztosítás (ez csak távlati cél lehetne, túllépve a klubkönyvtári kereteket). Sokan még nem utaznak, de kíváncsiak a világra. Aki utazik, sem juthat el minden­hova — miért ne láthassanak valamit az elérhetetlennek tűnőből is? Mutassuk meg minden érdeklődőnek a világot! Még konkrétabban: alapul felajánlanám gondosan rendszerezett kb. 15 ezer darabból álló prospektusgyűjteményünket és kb. 5 ezer, képekkel illusztrált saját készítésű, a világ sok országát ismertető lapunkat. Az anyag legnagyobb része nem elavuló reklám, ha­nem általános ismertető és térkép. Útikönyveket, folyóiratokat talán letétbe kaphatna ez a sajátos intézmény valame­lyik nagy könyvtártól, így ezekre sem kellene költeni. Úgy gondolom, hogy ehhez a központhoz sem kellene sokkal nagyobb költségvetés, mint általában a klubkönyvtá­rakhoz, művelődési otthonokhoz. Sok-sok embernek, az egész országnak nagy hasznára válna az ilyen intézmény, ahol együtt lehetne az irodalom és a szakértő segítség, kiegészítő előadások, a szóra­kozva tanulás lehetősége. Nemes közművelődési feladatnak érzem az ügy patronálá­­sát, hibának tartom elhanyagolását. Az emberek utaznak, erre szánják szabadságukat, megtakarított pénzüket, ha figyelünk rájuk, ha nem. Mindenkinek érdeke, hogy figyel­jünk! Kováts Katalin 9Q □□□□£□□ A Belkereskedelmi Minisztérium Or­szágos Idegenforgalmi Hivatalának he­lyettes vezetőjétől, Lengyel Mártontól kaptuk a következő levelet: Kapcsolódva a közművelődés és a tu­rizmus lehetőségeinek hasznosítására irá­nyuló javaslatukhoz, az alábbiakról tájé­koztatjuk Önöket: Az Országos Idegenforgalmi Hivatal kezdeményezésére a posta különleges szol­gáltatásaként 1981. július 1-től indul meg a „Tourinform" idegenforgalmi tudakozó (telefonszáma: 179-800), öt nyelven, köz­tük magyarul is széles körű tájékoztatást adva az alábbiakról: — szállodák, fizetővendég-szolgálat, kempingek (cím, telefon, telex, ár, kedvezmények, helyfoglalás); — utazási irodák, megyei idegenfor­galmi hiavatalok (cím, telefon, nyit­vatartási idő, szolgáltatások); — hazai és nemzetközi időjárásjelző szolgálat; — kulturális események, idegenforgal­mi programok; — múzeumok (nyitvatartási idő, hol milyen kiállítás látható); — gyógyfürdők, strandok; — MÁV, Volán, MALÉV (ez a szol­gáltatás nem menetrendi felvilágosí­tást nyújt, hanem az utazással kap­csolatos alapinformációkat, pl. ked­vezmények) ; — vendéglátás (jelentősebb éttermek címe, nyitvatartási ideje, helyfogla­lási lehetőség). A fentiekben felsorolt szolgáltatások köre nem teljes, csak néhány lényege­sebbet ragadtunk ki. Az a törekvésünk, hogy ezen szolgálta­tások, információk körét a későbbiekben mind szélesebbé tegyük. 45

Next