Népművelés, 1983 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1983-07-01 / 7. szám

G­ á­ tok, azaz tizenegy megye tizen­négy együttese. Nem minden megye rendezett szemlét, s a Népművelési Intézet válogató zsűrije sem állítja, hogy az or­szág legjobb tizennégy együt­tesét sikerült felkutatnia. Ezért aztán a találkozó értékelő zsű­rije sem vállalkozott rangsoro­lásra. Célja nem a versengés szellemének felszítása, hanem az egyre növekvő jelentőségű, de sokak által még mindig fél­vállról vett falusi színjátszás helyzetének felmérése volt. A válogató zsűri sem kizárólag színvonalbeli követelményeket támasztott, hanem elsősorban arra törekedett, hogy a kimlei találkozó minél teljesebb képet adjon (a színvonal mellett) a repertoárról, a stílus- és ízlés­irányzatokról, az együtteseknek a közönséghez való viszonyá­ról. Mielőtt egyes produkciókról szólnék, hadd bocsássak előre egyetlen érvet az országos ta­lálkozó hasznosságát bizonyí­tandó: átgondoltságával, tapin­tatosságával, a fesztiválok meg­szokott hangnemétől elütő ér­tékelésben meglepően sok együttes hallott „igazságtalan­ságot”, „sértést” a saját telje­sítményét illetően. Ha másért nem, azért van szükség az ilyen találkozókra, hogy a falusi szín­játszók is megszokják a bírála­tot, s megtanulják azt a javuk­ra fordítani. Könnyebb lenne a kritikus dolga, ha szórólapon vagy pla­káton szeme előtt lenne a sze­reposztás. Az élvonal találko­zóin ez így van, a derékhad munkáját is segítené, ha a sze­replők névre szóló bírálatot kaphatnának, hiszen itt a leg­gyakoribb, hogy korántsem ki­emelkedő rendezésekben remek színészi alakításokkal találko­zunk, vagy éppen kitűnő szín­játszóknak általános tanulságo­kat rejtő félrefogásait látjuk. Az adott helyzetben inkább csak a legjellegzetesebb vonulatok ki­emelésére szorítkozhatok, s tu­lajdonképpen csak példaként említhetek előadásokat, rende­zői vagy színészi teljesítményt. Fél évszázad magyar színház­­történetét tükrözte a most látott tizennégy amatőrbemutató. A legrégebbi réteget a pesti bul­várdarabok képezték. Vegyes érzéssel néztem a Szántó—Szé­­csén szerzőpáros Paprikáscsirke című vígjátékát a szerencsi munkásszínjátszó csoportnak a maga nemében nagyon igényes előadásában. A díszlet, a jelmez és egyik-másik alakítás teljesen színházszerű. Az együttesben minden életkor és szerepkör képviselve van. Az idősebbek szakmai rutinja, a fiatalok fris­sessége megragadó. Minden jel életképes társulatra, jó közös­ségre utal. Szeretném azonban olyan produkciójukat is látni, amelynek darabválasztását is üdvözölni tudom. (Rendező: Győrváry János.) Hasonló cipőben jár az adácsi művelődési ház színjátszócso­portja. Szekeres János rendezé­sében Nóti Károly Nyitott ablak című operettjét mutatta be. Pontosabban annak a találkozó kiírásához igazodó rövidített változatát. A teljes előadás is­merete nélkül nehéz a látottak­hoz szólni, egy dolog azonban a rövidítés tényéből is kiderül: az együttes egész estét betöltő darabot játszik otthoni közönsé­gének. Mégpedig hihetőleg si­kerrel. Erről tanúskodik a szín­játszók játékkultúrája és felsza­­badultsága. Magasabb esztétikai mércével mérhető értéke is van a produkciónak: a szinte már „svejkes” fapofa-humor, amely elsősorban Novotny tisztiszolga alakja körül szövődik. Ha történeti rendben akarom áttekinteni a kimlei találkozó műfajait és stílusrétegeit, a ha­gyományőrző összeállítások kö­vetkeznek. A harmincas évek végén a Gyöngyösbokréta jó­voltából találta meg a népi rí­tus a színpadra vezető utat. Napjainkban a hagyományőrző együttesek találkozói folytatják A szerencsi „öregek”... ... és a fiatalok Nóti: Nyitott öblök (Adács)

Next