Népművelés, 1983 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1983-07-01 / 7. szám

Hogy falusi színjátszásra szük­ség van, azt semmi sem bizo­nyítja meggyőzőbben, mint ma­ga a tény: minden ellene ható erőt leküzdve tovább él nap­jainkban is az amatőrművészeti mozgalomnak ez a „Hamupipő­kéje”. Minek köszönheti szívós­ságát? A társadalmi változások­kal együtt alakuló, de lényegé­ben örök emberi igényeknek: az ünnepnapokat áhító élményéh­ségnek; a megmutatkozás, a ki­emelkedés, a siker vágyának; a közönségkeresésnek és a köz­életi szereplés szándékának. Nem közéleti cselekvés­e, ha kisebb-nagyobb közösségek fa­lu­ megye színe előtt a művé­szet nyelvén véleményt nyilvá­nítanak az élet, az életmód, az erkölcs, az emberi kapcsolatok fontos kérdéseiről? A társadalmi szerepvállalás mértékében természetesen van­nak különbségek, de már elöl­járóban meg kell jegyeznem: a falu közönségének különösebb esztétikai célok nélkül való szó­rakoztatása is tiszteletet érde­mel, ha a színjátszók és a ren­dezők nem sajnálják a fáradsá­got bizonyos szakmai alapok megszerzésétől. Félreértés ne essék: nem azt állítom, hogy elégedett vagyok a mai magyar falusi színjátszás állapotával, s különösképpen repertoárjával. Az elismerés az egészséges já­tékkedvnek , a vállalt — vagy olykor nemesebb — feladathoz illő igényességnek, fegyelem­nek szól elsősorban. Ami a repertoárt illeti: ne fe­ledjük el, hogy a falusi műked­velő színjátszás az 1920-as években vált tömegmozgalom­má, s magába szívta a kor nép­színmű- és operettkultúráját. Három tényező játszott szerepet ebben. Az akkori kormányzat gondosan ügyelt arra, hogy a háború és a forradalmak tapasz­talatait emésztő parasztság csak könnyed és andalító élmények­kel töltekezzék. Történeti tény, hogy például Bródy Tanítónőjét több helyen betiltották. Ám a lehetséges keretek között egy­re erősödött a színjátszás. A társadalmi szervezetek, egyesü­letek és intézmények vitorlába fogták az emberek — főképp a fiatalok — szereplési vágyát, s rendszeres bevételre is szert tettek műkedvelő előadásokból. A tűzoltóegyesületek fecsken­dői, a sportkörök futballfelsze­­relése, a leventeotthonok beren­dezése, az iskolák tanszerei jó­részt belépti díjakból származ­tak. Versengtek a különféle szervezetek a népszerűbb ün­nepnapokért. A harmadik té­nyező az előadásokat rendező falusi tanító volt. Személyes íz­lése keveset számított, ő aján­lotta a darabokat, de a szerep­lők fogadták el, és a felsőbbség engedélyezte. A felszabadulást követően a koalíciós küzdelmek időszaka rövid volt ahhoz, hogy kialakul­jon és megerősödjék a demok­ratikus politikai színjátszás. A fordulat éve után a korábban a jobboldali pártokba sodródott tanítókkal, nagyjából hasonló megítélés alá került a határo­zottabban állást nem foglaló néptanítók összessége is, s az új művelődéspolitika csak némi tempóveszteséggel fogadta el ennek a rétegnek a tapasztala­tait, kezdeményezőkészségét. Addigra éppen benne voltunk az „osztályharc éleződésének” korszakában, s ezek az idők tu­dathasadásos szerepvállalásra kényszerítették a játékra vagy rendezésre vállalkozó falusi em­berek jelentékeny részét, hisz kinek nem volt „kulák” rokon­sága? Ugyanakkor valóságos kulturális forradalom zajlott a falvakban is a nyolcosztályos általános iskolának, a középis­kola demokratizálásának, a vil­lamosításnak, a rádiókészülékek szaporodásának köszönhetően. A sorra épülő bekötőutak meg­teltek a járási, megyei, orszá­gos „kultúrversenyekre” igyek­vő falusi csoportokkal. Az 1959—60-as társadalmi változások gyökeresen átfor­málták a falu életét. A fiatalok a városokba özönlöttek, az öre­geknek minden erejüket a meg­élhetésre kellett fordítaniuk a téeszrendszer első éveiben. A fiatalok rákaptak a hit-kultúrá­ra, az öregeknek maradt a te­levízió (1959-ben, a mezőgazda­ság szocialista átalakulásával szinte egyidőben terjedt el Ma­gyarországon) és a Déryné Szín­ház, amely lényegében a falusi öregek ízléséhez igazította re­pertoárját és stílusát, így nem sok ösztönzést adhatott az ama­tőrizmusnak. A főiskolát, olykor egyetemet végzett általános is­kolai tanárok, hazajáró diákok, hazatelepült érettségizettek és diplomások azonban fogékony közegét jelentették falun is az irodalmi színpadi mozgalomnak. Ám az új helyzet azzal fenye­getett — és talán még fenye­get is —, hogy kettéhasad a fa­lusi művelődés. Ugyanakkor napjainkban ez­zel ellentétes fejlődési irány is megfigyelhető. Egyrészt az iparszerű mezőgazdaság, más­részt az utazás, a lakás, a szó­rakozás drágulása lakóhelyéhez köti a falusi népességet, a tele­víziónak is köszönhetően csök­ken a nemzedékek közti mű­veltség- és ízlésbeli különbség, s bizonyos jelek arra mutatnak, hogy újraszületőben van az egy­séges falusi színházi közönség. Bizonyos, hogy ez az egység ízléskompromisszumot is jelent, de az amatőr mozgalom erején is múlik, hogy ez milyen szinten jön létre. Tíz évvel ezelőtt, amikor a színjátszók minősítési rendsze­rét bevezették, a mozgalom irá­nyítói Justh Zsigmond nevének égisze alatt szándékoztak össze­gyűjteni, mérni és segíteni a fa­lusi csoportokat. A többi réteg — diákok, munkások, iparosok — azóta is rendszeres találko­zókon méretik meg, országos fa­lusi találkozó azonban tíz éve nem volt. (Néhány megye ugyan figyelemmel kísérte saját színjátszóit, sőt Győr-Sopron tavaly dunántúli szemlét is ren­dezett, s ezen ajánlatot tett or­szágos találkozó lebonyolításá­ra.) 1983. május 20—22-ig Kim­lén találkoztak a falusi csoport

Next