Népművelés, 1988 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1988-06-01 / 6. szám

A Tourinform: „Csak egy a sok közül" Azt reméltem, a Tourinformnál bizo­nyára összegződik a teljes kínálat, s ráláthatunk az idegenforgalomnak szánt balatoni műsorszerkezet egészé­re. Mivel országosan és a legszélesebb körből gyűjtik, földolgozzák, tárolják és továbbítják az információkat, szol­gáltatásukat minősíti, mennyire nap­rakészek. Padányi Ágnes, az információs iro­da vezetője nem látja ily tisztának a dolgokat. A kulturális információ ná­luk csak egy a sok közül, ám a legszer­­teágazóbb. (Felvilágosítással szolgál­nak a szálláshelyekről, a vendéglátó egységekről, az idegenforgalmi szer­vezetekről, a közlekedés, a vásárlás, a kölcsönzés lehetőségeiről, gyűjtik a gyógyfürdők, a múzeumok és kiállítá­sok, a műemlékek legfontosabb ada­tait, ismernek számos lehetőséget és konkrét programot, ami a szabadidő értelmes eltöltéséhez adhat ötletet.) Elsősorban a nagyobb idegenforgal­mi rendezvényekről szerzik be a tudni­valókat. Mintegy 150 utazási szerve­zettel van kapcsolatuk, s igyekeznek felismertetni az ingyenes propaganda lehetőségét valamennyi partnerükkel. Az ő szemszögükből az a legnagyobb gond, hogy sokszor szinte már későn dőlnek el a dolgok; ha a rendezvény nem elég gazdaságos, egyszerűen leál­lítják. .. Pedig - ha időben nyújthatná­nak felvilágosítást - a turizmusban még mindig óriási fizetőképes kereslet lappang! A késő döntések, a biztosra játszás csak rontja a látogatottság esé­lyeit. Az utolsó pillanatban meghirde­tett események tipikus reklámhordo­zója a plakát, a szórólap, a megállító­tábla, amely csak akkor hatásos, ha úton-útfélen belébotlik a közönség, így meglehetősen költséges is. Az információkban jártas szakem­ber szerint nincs a külföldiek számára szisztematikus, minél több reklám­­hordozón keresztül szervezett tájé­koztatás. A közönség szempontjából sokkal összefogottabban kéne és le­hetne kezelni a programokat. Ha a művelődési házak, a zenei intézmé­nyek stb. közösen próbálnának pél­dául kiadni egy-egy műsorfüzetet, ez­zel választási lehetőséget kínálhatná­nak az utazóknak. Nehézségekbe ütközik az anyag­­gyűjtés még a Kereskedelmi Miniszté­rium Országos Idegenforgalmi Hivata­la információs szolgálatának is. A magyar fejekben a tájékoztatás még ma is egészen periférikus, szinte meg­foghatatlan dolog. Látszólag nem fű­ződik hozzá (közvetlen) érdek, és nem is érzik a felelősséget. Pedig - főként az egyéni utazóknak - kulcskérdés a tájékoztatás! A Tourinform iroda cí­me és telefonszáma minden Magyar­­országról megjelenő prospektusban szerepel. Az év minden napján egy­szerre nyolc telefonvonalon érkeznek ide a hívások. Egy-egy nyári napon több mint ezer, átlagosan körülbelül háromszáz érdeklődő kíván itt tájéko­zódni. Felerészt épp a programokról! Ad hoc vagy előre is kérdezősködnek: azon a pár napon, amíg valaki itt tar­tózkodik, mivel gazdagíthatná élmé­nyeit? Ha idejében tudnák A Tourinform­nak - saját kezdemé­nyezésű gyűjtésén túl - marad a Pesti Műsor és a kétnyelvű Magyarországi Programok című kiadvány. Ha a ren­dező szervek legalább az elkészült programfüzetük kéziratait akár egyet­len példányban a rendelkezésükre bo­­csátanák, megtakarítván a nyomdai átfutási időket, korrektebb eligazítás­sal kímélhetnék meg a hozzánk érke­ző külföldieket a felesleges fáradal­maktól. Lényeges tudni: a megvalósulás fo­lyamatában bekövetkezett változá­sokról is célszerű értesíteni a Sütő ut­cai irodát. A hiteles, megbízható for­rásokra azért is szükségük van, mert rendszeresen adnak tájékoztatást a Vasárnapi Hírek szerkesztőségének, a Danubius Rádió kulturális ajánlatá­hoz, a rádió Péntektől péntekig című műsorának, a Balaton Rádiónak, a Turista Magazin és az Autó-Motor olvasóinak és még sorolhatnánk. Távol áll tőlem, hogy a Tourinform szerepét túlhangsúlyozzam. Ám a programrendezők gondolkodásába nem ártana beleültetni, amit a 179-800-as telefonszámon tudni akar­nak, az felfogható egyfajta piackuta­tásnak, keresletfelmérésnek is, amely­ből­ hasznos tapasztalatok szűrhetők le. Így derült ki például, hogy érdemes gyűjteni az évfordulókkal és a külön­féle népszokásokkal kapcsolatos programokat is. Mégpedig nemcsak időrendi, hanem tematikus (érdeklő­dési kör szerinti) csoportosításban is. Fehér foltnak számítanak a neves popsztárok magyarországi fellépésé­nek időpontjai, a búcsúk, vagy a vidé­ki színházak műsorajánlatai. A Tourinform készséggel közvetíti a kulturális programok választékát, ám a velük közös munkában még óriási lehetőségek vannak. Ezek kihasználá­sához olyan háttérre lenne szükségük, ahol nem ők kérnek, hanem rendsze­resen kapnak információt! Talán épp most jött el az együttműködés ideje, amikor a szervezők is érzik: meg kell fogni a közönséget. A szórakozás már nekünk sem és nálunk sem olcsó, ezért a választás igénye is automatikusan nő, így a hiteles információ egyben az idegenforgalom egyik nagyon fontos láncszemévé lehet(ne). . Az OIH: „együtt könnyebb" Az Országos Idegenforgalmi Hivatal munkatársa Némethné Kemenes Mária szerint valamiféle koordináció mégis­csak kialakult mostanra az idegenfor­galom és a kulturális intézmények kö­zött. Az irodák által „kiajánlható”, állandóan visszatérő, nagy rendezvé­nyek színvonalas szervezését 1979 óta részesítik központi támogatásban. Épp amióta a balatoni férőhelybőví­tést már nem szorgalmazta az irányí­tás, s az alvóhelyeken túl immár a nívós rendezvényekért is tenni kívánt. A Balaton kulturális idegenforgal­ma a tihanyi orgonahangversenyekkel A Neoton Família

Next