Népművelés, 1988 (35. évfolyam, 1-12. szám)
1988-06-01 / 6. szám
A Tourinform: „Csak egy a sok közül" Azt reméltem, a Tourinformnál bizonyára összegződik a teljes kínálat, s ráláthatunk az idegenforgalomnak szánt balatoni műsorszerkezet egészére. Mivel országosan és a legszélesebb körből gyűjtik, földolgozzák, tárolják és továbbítják az információkat, szolgáltatásukat minősíti, mennyire naprakészek. Padányi Ágnes, az információs iroda vezetője nem látja ily tisztának a dolgokat. A kulturális információ náluk csak egy a sok közül, ám a legszerteágazóbb. (Felvilágosítással szolgálnak a szálláshelyekről, a vendéglátó egységekről, az idegenforgalmi szervezetekről, a közlekedés, a vásárlás, a kölcsönzés lehetőségeiről, gyűjtik a gyógyfürdők, a múzeumok és kiállítások, a műemlékek legfontosabb adatait, ismernek számos lehetőséget és konkrét programot, ami a szabadidő értelmes eltöltéséhez adhat ötletet.) Elsősorban a nagyobb idegenforgalmi rendezvényekről szerzik be a tudnivalókat. Mintegy 150 utazási szervezettel van kapcsolatuk, s igyekeznek felismertetni az ingyenes propaganda lehetőségét valamennyi partnerükkel. Az ő szemszögükből az a legnagyobb gond, hogy sokszor szinte már későn dőlnek el a dolgok; ha a rendezvény nem elég gazdaságos, egyszerűen leállítják. .. Pedig - ha időben nyújthatnának felvilágosítást - a turizmusban még mindig óriási fizetőképes kereslet lappang! A késő döntések, a biztosra játszás csak rontja a látogatottság esélyeit. Az utolsó pillanatban meghirdetett események tipikus reklámhordozója a plakát, a szórólap, a megállítótábla, amely csak akkor hatásos, ha úton-útfélen belébotlik a közönség, így meglehetősen költséges is. Az információkban jártas szakember szerint nincs a külföldiek számára szisztematikus, minél több reklámhordozón keresztül szervezett tájékoztatás. A közönség szempontjából sokkal összefogottabban kéne és lehetne kezelni a programokat. Ha a művelődési házak, a zenei intézmények stb. közösen próbálnának például kiadni egy-egy műsorfüzetet, ezzel választási lehetőséget kínálhatnának az utazóknak. Nehézségekbe ütközik az anyaggyűjtés még a Kereskedelmi Minisztérium Országos Idegenforgalmi Hivatala információs szolgálatának is. A magyar fejekben a tájékoztatás még ma is egészen periférikus, szinte megfoghatatlan dolog. Látszólag nem fűződik hozzá (közvetlen) érdek, és nem is érzik a felelősséget. Pedig - főként az egyéni utazóknak - kulcskérdés a tájékoztatás! A Tourinform iroda címe és telefonszáma minden Magyarországról megjelenő prospektusban szerepel. Az év minden napján egyszerre nyolc telefonvonalon érkeznek ide a hívások. Egy-egy nyári napon több mint ezer, átlagosan körülbelül háromszáz érdeklődő kíván itt tájékozódni. Felerészt épp a programokról! Ad hoc vagy előre is kérdezősködnek: azon a pár napon, amíg valaki itt tartózkodik, mivel gazdagíthatná élményeit? Ha idejében tudnák A Tourinformnak - saját kezdeményezésű gyűjtésén túl - marad a Pesti Műsor és a kétnyelvű Magyarországi Programok című kiadvány. Ha a rendező szervek legalább az elkészült programfüzetük kéziratait akár egyetlen példányban a rendelkezésükre bocsátanák, megtakarítván a nyomdai átfutási időket, korrektebb eligazítással kímélhetnék meg a hozzánk érkező külföldieket a felesleges fáradalmaktól. Lényeges tudni: a megvalósulás folyamatában bekövetkezett változásokról is célszerű értesíteni a Sütő utcai irodát. A hiteles, megbízható forrásokra azért is szükségük van, mert rendszeresen adnak tájékoztatást a Vasárnapi Hírek szerkesztőségének, a Danubius Rádió kulturális ajánlatához, a rádió Péntektől péntekig című műsorának, a Balaton Rádiónak, a Turista Magazin és az Autó-Motor olvasóinak és még sorolhatnánk. Távol áll tőlem, hogy a Tourinform szerepét túlhangsúlyozzam. Ám a programrendezők gondolkodásába nem ártana beleültetni, amit a 179-800-as telefonszámon tudni akarnak, az felfogható egyfajta piackutatásnak, keresletfelmérésnek is, amelyből hasznos tapasztalatok szűrhetők le. Így derült ki például, hogy érdemes gyűjteni az évfordulókkal és a különféle népszokásokkal kapcsolatos programokat is. Mégpedig nemcsak időrendi, hanem tematikus (érdeklődési kör szerinti) csoportosításban is. Fehér foltnak számítanak a neves popsztárok magyarországi fellépésének időpontjai, a búcsúk, vagy a vidéki színházak műsorajánlatai. A Tourinform készséggel közvetíti a kulturális programok választékát, ám a velük közös munkában még óriási lehetőségek vannak. Ezek kihasználásához olyan háttérre lenne szükségük, ahol nem ők kérnek, hanem rendszeresen kapnak információt! Talán épp most jött el az együttműködés ideje, amikor a szervezők is érzik: meg kell fogni a közönséget. A szórakozás már nekünk sem és nálunk sem olcsó, ezért a választás igénye is automatikusan nő, így a hiteles információ egyben az idegenforgalom egyik nagyon fontos láncszemévé lehet(ne). . Az OIH: „együtt könnyebb" Az Országos Idegenforgalmi Hivatal munkatársa Némethné Kemenes Mária szerint valamiféle koordináció mégiscsak kialakult mostanra az idegenforgalom és a kulturális intézmények között. Az irodák által „kiajánlható”, állandóan visszatérő, nagy rendezvények színvonalas szervezését 1979 óta részesítik központi támogatásban. Épp amióta a balatoni férőhelybővítést már nem szorgalmazta az irányítás, s az alvóhelyeken túl immár a nívós rendezvényekért is tenni kívánt. A Balaton kulturális idegenforgalma a tihanyi orgonahangversenyekkel A Neoton Família