Népnevelők Kalauza, 1865. január-szeptember (1. évfolyam, 1-26. szám)
1865-07-01 / 18. szám
Pécs, jillius 1. 1865. 18. szám. Első évfolyam. Népnevelők Kalauza. Szakközlöny kerületi tanfelügyelők, igazgatók, hitelemzők, néptanodai oktatók, nevelők, magán tanítók, tanítójelöltek, községi iskolagondnokok, városi és falusi elüljárók, szülők s a nevelés- és elemi tanügy összes barátai számára. Előfizetési feltételek: január 10-étől szept. 20-áig 2 ft. Megjelenik e lap nagy 8-adrét íven minden hó 1,-10. és 20-án. Szerkesztői lakás: Pécsett a püspöki könyvtárépületben. Több tanférfi közremunkálása mellett felelős szerkesztő és tulajdonos kiadó: Szauter Antal pécsi tanítóképezdei igazgatótanár. Főmunkatárs : Varga Ferencz elemi főtanodai s tanítóképezdei tanár. Nevelés- és oktatástani czikkek. Irta Mennyei József, a kalocsai tanítóképezde igazgatótanára. I. A tanügy általán. (Folytatás.) A néptanodának viszonya a családhoz. A gyermekek tanodai nevelése csak kiegészítése és tökélyesítése a házi nevelésnek. Azért a család a tanodával s ez amazzal elkülönözhetlen viszonyban van összekötve. a) Akkor áll fen a szülői ház és a tanoda között a szükségelt kölcsönösség, ha amaz ennek törekvéseit telhetőleg támogatja s rajta van, hogy a tanodai képzés a gyermekekre nézve sikeres legyen. A házi nevelés feladata nem annyira a tanítás, mint inkább a gyermekek fegyelmezése és rászoktatása erényes életre és jól berendezett folytonos tevékenységre. Ha a szülők ezt elmulasztják, a tanodának kellene ugyan ezt pótolni, de kevés esetben sikerül a tanodának e tekintetben annyi eredményt előállítani, amennyit egy jó család szokottan fölmutat. A család nemcsak előkészíteni tartozik a gyermekeket a tanodai életre, hanem annak tevékenységét méltányolni és gyámolítani. Ez főleg úgy történik, hogy a szülők tanköteles gyermekeik szorgalma jutására gondot fordítanak, előmenetelüket figyelemmel kisérik s a tanítónál gyakran"lulfzezősködnek, a tanító nevelői s tanítói eljárásairól helyeslőleg s méltánylólag nyilatkoznak, intézkedéseinek pontos végrehajtását sürgetik, megfigyelik s számon kérik a gyermekek munkáját és viseletét, örömüket nyilvánítják szorgalmuk s jó viseletük fölött, őket a tanodában kiszabott munkának teljesítésére otthon ráfogják s tanítójuk iránti tisztelet- és szeretetre, hálásságra fordítják stb.