Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1865-10-06 / 1. szám

a korábbaknak ismerteket megkérdezze: mivel és hogyan töltik üres idejüket ? S ha netán maga tapasztal rendetlensége­ket, kihágást, a tévedőket, kicsapon­gókat rendre utasítsa, nem különben cselekedjék, ha a jobb gyermekektől értesül ilyenekről. Figyelje meg továbbá a gyermekeket, midőn haza bocsátja a tanodából, vagy őket a tanodába gyűlni látja, vagy ha azok az isteni szolgálatra gyülekeznek. Mindez oly alkalmat nyújt a tanítónak, hogy felü­gyelési kötelmé­nek megfelelhet. De megtörténik az is, hogy a gyermekek a tanítót már távolról pillantván meg, azonnal szét­robbannak és mire a hely­színére ér, csak hűlt he­lyüket találja. Az ily esetet soha se hagyja szó nélkül, hanem legelső alka­lommal, midőn a tanodába jönnek, kér­dezze meg okát e gyors eltűnésnek, elő­terjesztvén, miszerint a jóknak nincs okuk a félelemre, a gonoszokat pedig előbb-utóbb eléri a megérdemlett bün­tetés. Ily gondos, a csekélységekre is ki­terjedő figyelem a tanítónak igen jó alkal­mat fog szolgáltatni felügyelési kötelmé­nek érvényesítésére. Tegyük ezekhez: a felügyelés körébe vág az is, ha a ta­nító üres óráit, melyeket szórakozásra óhajt használni, a gyermekek társasá­gában tölti el, például azok néhányát összegyűjtve, velök sétautat tesz a sza­badba , szóba ereszkedik, többek közt a magaviseletre vonatkozó kérdéseket is intéz hozzájuk; a jóviseletüeket megdi­cséri s őket társaságára legméltóbbaknak nyilvánítja. Ha így jár el a tanító ebbeli tiszté­ben , az neki terhére épen nem fog lenni s könnyű szerrel a legüdvösebben mű­ködhetik. S hogy e felügyelés sikeres is legyen, a tanító teendőire nézve a kö­vetkező iránypontokat véljük kijelöl­hetni : 1) Oktasson, 2)intsen, 3) fenyít­­sen és 4) példányképül szolgáljon a ta­nító. 1) Az oktatásra nézve mindenelőtt kösse a gyermekek szivére, hogy Isten előtt kedvesebb az engedelmesség, mint az áldozat. Engedelmesség nélkül a ne­velés nem is képzelhető! Az engedel­messég a gyermeknek legszebb éke, mely őt szeretetre méltóvá, becsülendővé teszi. Mondja el, hogy a jó magaviselet, az engedelmesség kifolyása, Isten és ember előtt többet ér a jó tanulásnál,­­ vagyis a tudománynál; hogy őket Isten mindenütt látja, bárhová rejtőzzenek és bármi titkost cselekedjenek; hogy szü­leiket Isten után legfőbb jótevőik gya­nánt tiszteljék, szeressék, nekik szere­tesből engedelmeskedjenek; hogy­ az elöljárókat és öregebbeket megbecsüljék és e tiszteletet leüljelek által is tanúsít­sák ; szóval, hogy magukat mindenben és mindenütt, különösen a templomban, mint Isten házában, de még játszótársaik körében is illedelmesen, szelíden, becsü­letesen viseljék, senkit meg ne sértsenek durvaságuk által, senkinek és semminek ártalmára ne legyenek.­­ Az oktatásnak természetesen szívélyesnek és hathatós­nak kell lenni, hogy a gyermek meggyő­ződjék mindazok igazságáról és szükséges voltáról, melyek neki előadattak. Az oktatás sikeréről leginkább az biztosítja a tanítót, ha ő magának a gyermekek előtt tekintélyt és becsültetést vívott ki. Ez minden szavának oly súlyt, adand, hogy azok mélyen fognak be­hatni a gyermeki szívbe s ő nem lesz kénytelen erősebb eszközökhöz nyúlni. E tekintélyt pedig úgy szerezheti meg magának, ha eljárása igazságos, ha bá­násmódja komoly, de mindig szívélyes és törekvése szakadatlanul oda irányul, hogy a gyermek boldogságát kívánja elő­mozdítani ; szóval, hogy tanítójukat követésre méltó példányul legyenek kénytelenek elismerni. Mindez a tanon­­czek szeretetét és bizalmát fogja neki biz­tosítani és azt eszközölni, hogy a tanító­nak szava is elég lesz őket a rendetlen­ségektől visszatartóztatni, mert ipar­kodni fognak a kedvelt és nagyrabecsült tanító viszonszeretetét ezáltal is kiérde­melni.

Next