Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1866-04-20 / 29. szám

tan, mind az észjog forrása az ész, mégis egymástól különböznek, mert az észjog csak a külső, az erkölcstan a belső cselekvényekre is kiterjed, aztán az észjog megelégszik a tettek külső tör­vényszerűségével, míg az erkölcstan a­­zoknak tiszta és nemes indokára is tekint. E kis diggressió nem tartozott ugyan szo­rosan tárgyunkhoz, de a logicai egy­másután kapcsában azzal összefüggésbe hozható. A roszra és jóra való hajlam az embert még nem teszi se roszszá se jóvá, mert e hajlamok csak a nevelés által jutnak ama fokra, hol egyikök határozott túlsúlyra vergődik, vagyis csak a nevelés által lesz az ember er­kölcsileg roszszá vagy jóvá. A rosz szokás a gyermekkel növekedik fel, mely ha a felnőtt embernél már gonosz­sággá fajul, úgy annak közvetlen o­­kaúl ifjúságában nyert rész nevelését vádolhatjuk csak. Mert az annya, ki szive alatt hordozza hű szerelmé­nek zálogát, e világra csak gyarló em­bert szül, kit határozottan roszszá vagy jóvá csak a nevelés teend, amiért is az emberi érzelem a megrögzött go­nosztevőben is csak oly szerencsétlent lát, kinek első nevelőit nálánál inkább nyomja a botlásaiért­ felelősség terhe. Közönségesen, de elég jogtalanul, némely túl gyöngéd szülők gyermekeik nevelésére csak akkor kezdenek gon­dolni, midőn azokat az iskola küszöbén először átvezetik, s figyelemre se mél­tatják magzataik első gyermekévi tet­teit, amely évek pedig azok egész jö­vőjére nézve azért a legfontosabbak, minthogy már azokban kell letenni a hasznos élet erkölcsi alapját. Hibáz­tatjuk azon szülőket, kik azt gondol­ják, hogy annyi felelőséggel járó ne­velői tisztüknek teljesen eleget tesznek gyermekeiknek iskolába való küldésé­vel, nem gondolva meg ők azt, hogy ott ugyan az ész fejleztetik, képeztetik, de az igazi nevelés alapjának már előbb odahaza kell letétetnie. A házi nevelés mindenelőtt az anya dolga, ő gyakorolja a legelső s legmélyebb benyomásokat gyermekére ugyannyira, hogy az ember nevelése nagyrészt az anya felügyelete alatt fejeztetik be. Ezen anyai felügyelet alatt, igazgatott házi nevelés helyes fel­adata az, hogy az előbb festett, velünk született hajlamok közöl a jónak a rész ellenében nemcsak határozott irányt adjon, hanem azt emez fölött tökélyes túlsúlyra is vigye, ami annál komolyabb igyekezetet igényel az anya részéről, minthogy a roszra való hajlam nagyobb a másiknál. Az ész használatával bíró ember oktattatni és taníttatni engedi magát, de neveltetni már nehezen. Azért óhajtanak minden anyának mélyen szi­vébe vésni egy nagy nevelésznek emez intelmét: „Megvetést érdemel a nő, ki gyermekei körében unatkozik.“ De hogy az anyák jól nevelhessenek, természe­tes, nekik is jól nevelve kell lenniük s mint ilyeneknek élniök s tenniök. Tapasztalati tény az, hogy sok gyermek első életéveiben annyira elké­nyeztetik, miként többé kevesbbé mint erkölcsi nyomorék kerül a tanító kezei alá ; ugyan­is sok anya azon szerencsét­len gondolat rabja, hogy gyermeke, mi­helyt eszével kezdend élni, majd enge­­delmeskedendik is és magától megkülön­böztetve a jót a rosztól, amazt tenni, emezt kerülni fogja. Még napjainkban is némely anyák nem akarnak mene­külni azon balhiedelemtől, hogy gyer­mekük bizonyos csillagzat alatt, azaz bi­zonyos hibák­ és erényekkel születik, s hogy ezen velők született hibákat kiir­tani nem lehet s a velők született eré­nyek minden külsegély nélkül kifejlődni fognak. Saját s g­rermekeik szerencsét­lenségére feledik, hogy a gyermekekben rejlő isteni szikra, az ész a külbehatások által serkentetik csak a működésre; nem tudják továbbá, hogy az új világpolgár­ból , mint egy gyönge mintaanyagból, amint ez egy ügyes vagy kontár mű­vész kezeibe kerül, jó vagy rész képez­hető s hogy korai szoktatás által a ki­

Next