Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1866-07-06 / 40. szám

630 s épen ez azon pont, amelynek tekin­tetéből a minapi czikkemre tett szer­kesztői észrevételre akarok néhány szót mondani.­­ Ugyanis azon megjegyzést téve a ft. Szerkesztő úr, hogy tanító­társaink panaszkodnak, hogy a szülők nemcsak olvasókönyvet, hanem még bib­liát sem vesznek iskolás gyermekeik­nek a nagy szegénység miatt, — s meg­említi egyszersmint, hogy e bajon is minél hamarább kellene segíteni. — Ex­perto crede Ruperto ; hosszú tapaszta­lásból merem mondani hogy e bajnak nem épen mindig a szegénység,—sőt több esetben épen nem a szegénység az oka. — Volt alkalmam tapasztalni, hogy a jó módú gazda fia volt könyv nélkül, míg a szegény napszámos fia el volt látva a szükséges taneszközök­kel. — A szegénységet azonban tagadni nem lehet, nincs ember e hazában, ki nem tudná, sőt tán azt is mondhatnék, hogy nincs ember,— az egyetlen uzso­rások faját kivéve, ha mégis e faj az emberek­ sorába számítható,— nincs em­ber a hazában, ki nem érezné, hogy napról napra mélyebben sülyedünk az elszegényedés örvényébe; ám azért a költség, kímélést ott kezdjük-e meg, a­­hol annak legkevesebbé van helye, t. i. az iskolánál ?­s oly csekélységgel, mint a tankönyvek ára, aminél sokkal töb­bet költ a házhelyes gazda neje s lá­nya piperéjére, s többet költ az utósó napszámos is oly kortyokra, melyek nélkül egészségesen elélhetne?—Igaz, hogy alig elviselhető terhek alatt nyö­günk, de fontoljuk meg azt is, hogy e terhek épen nem a pórosztály- s kü­lönösen nem a telkes gazdákra legter­­hesebbek, kik habár nagy terhet vi­selnek, de tán még nagyobbak alól sza­badultak fel.-------Valljuk meg őszin­tén: nálunk e baj párhuzamos a ha­nyag iskolalátogatással, s mindkettőnek oka,­­ ha jól fejezhetném ki maga­mat ! — talán a magyar embernek ama természetes csökönyösségében rejlik, melynél fogva saját javára is bottal kell őt terelni. És ez okból bátorkodom mi­nap tett indítványomat megújítani. Ál­líttassanak fel a megyékben a tanbirói hivatalok s ezek kötelessége legyen a hanyag iskolalátogatók szüleit, valamint azokat is, kik — bár tehetnék, — gyer­mekeiket szükséges taneszközökkel el nem látják, szigorúan exequálandó bün­tetéssel kényszeríteni ebbeli kötelmeik teljesítésére. Az olyanoknak pedig, kik­ről kiviláglik, hogy csakugyan szegény­ség miatt nem képesek a tankönyve­ket megszerezni; talán nem lesz halá­los bűn , katekizmust, bibliát és még magyar olvasókönyvet is juttatni onnét, ahonnét eddig nyaláb számra küldettek a német sidelek , még oly helyekre is, hol­­az Üstökösnek nem emlékszem me­lyik évi, nem emlékszem melyik szá­mában megjelent rajzolat szerént,) va­lamelyik szomszédunkból oda tévedt korcsmaárendás egyetlen fia képezte a német ajkú többséget. Rubus. Nevezetes természettudósok élete és működése.*)­­ Galileo Galilei. E jeles férfiú, kinek rövid élet­rajzát szándékozom adni, oly kitűnő helyet vívott ki magának roppant te­hetségei által a természet­tudósok kö­zött, hogy méltán neveztetik az újabb természettudomány alapítójának és aty­jának. Ő 1564-ben, február 18-án szü­letett Pisa olasz városban. Atyja Vin­cenzo di Michelagnolo Galilei ősrégi nemes, de elszegényült florenci család sarja volt. Édes­anyját Amanati Júliá­nak hívták, ki szintén híres családból származott. A szülők fiuk születése után *) Ezen életrajzok Hermann nyomán vannak készítve, 3gy helyen szó szerénti fordítással, ál­talán pedig rövidebb előadással. Szülik.

Next