Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1866-02-23 / 21. szám

Pécs, febr. 23. 1866. 21. szám. Második évfolyam. Kalauz a nevelés és oktatás terén. Előfizetési föltételek: egész évre 4 fr., félévre 2 fr. Megjelenik e kath. hetiköz­löny minden pénteken. Szerkesztői lakás: a püspöki könyvtárépületben. Gondolatok. 1. Közoktatásunk állásáról. Elandalgok gondolkodva gyakran. Petőfy. El-elgondolkodom, de gondolatim nem szárnyalnak a költészet tündér­honába , hol lelkes dalnokaink annyi dicső szellemvirágot gyűjtöttek szép­­irodalmunk koszorújába; nem tolako­dom be szerény gondolatimmal a tu­dományok tág birodalmába sem : a me­ző, melyen szerény eszméim serény mé­­hekként röpködnek: a tan­­s nevelés­ügy nagy, de kopár mezeje. Vajmi ko­pár volt e tér! hasonló a Rafidim pusz­tához, melyen Izrael fiai negyven évig tévelyegtek!— Ki nem tudja, hogy né­hány évtized előtt e nagy téren min­den útmutató kalauz nélkül tévelygett a szegény népnevelő ? És ha akadt né­ha egy-egy magasztos szellemű egyén, ki világos felleg- vagy tüzes oszlop gya­nánt ragyogtató e sötétség borította tömkelegben dicső eszméit, — mint né­mely kifejlő gáznemeket a víz, — nyom­talanul nyelte el ezeket is a roppant többség önérdekének possadt mocsara. Nem szeretem ugyan szerény ér­tekezésem fonalát nagyon messziről kez­deni , annyival kevésbbé most, midőn könnyen oly húrokat is érinthetnék, melyek nem egy kebelben fájón rezge­nének; mégis, hogy közoktatásunk sü­­lyedt állását némikép kitüntessem, szük­ségesnek vélem nemzeti művelődésünk történetéből néhány jelentékenyebb moz­zanatot felhozni. Tanügyünk szomorú állása a pa­radoxon kiáltó példájaként tűnik fel, ha első apostoli szent királyunk dicső intézményeit veszszük szemügyre. — Midőn e szent királyunk, dicső atyja nyomdokain haladva, nemzete zömével a keresztény vallás kebelére borult s e tény által egész országával az euró­pai művelt államok családkörébe lépett; intézményeiben, melyek mindegyike a valódi nagyság jellegét viseli, világosan ki­­tünteté, miszerént, amint országa né­pe boldogságának alapjául a keresz­tény vallást, úgy e szent vallás alap­jául a vallásos nevelést tette. Avagy nem ezt tanusítja-e apostoli buzgalma, melylyel a szent vallást önmaga ter­jesztette? Nem ezt tanusítja-e azon á­­hitatszerű szent aggodaloma, melylyel e szent vallást őriztetni kívánta, mi­dőn fiához, Imre herczeghez irt intelmei­ben így szól: „A keresztény egyház e mi királyságunkban ifjú még és ujoncz, azért éber őrökre van szüksége.“—s tovább—„a főpapok édes fiam­ legye­nek szemed világai gyanánt.“ ? Nem ezt tanusítják-e a valóban királyi bőkezű­séggel alapított püspökségek s tanító­szerzetes- rendek, melyek mindegyiké­vel a vallásos nevelés szent ügyét oly szoros kapcsolatba hozá? — Se nemes buzgalmat kitűnő eredmény koszoruzá.

Next