Kalauz, 1866. október - 1867. szeptember (3. évfolyam, 1-52. szám)

1867-01-14 / 15. szám

likusokat, kik pedig az ő érdekét is védték—gú­nyolta , Manheimban a legembertelenebbül bán­talmazta. Innét, mivel ugyanaz az ok ugyanazt az okozatot hozza, tán a czikkíró ur okoskodása egyészen a sarat ki sem is állja; mert hátha épen akkor jönnének nálunk is a kormányra azok az „elláthatlan hosszú viszályok“, melyektől a kor­mányt félti, ha a kormány­­a katholikusok iskoláira kezét—jobban mint van—akarja rá­tenni. Az, hogy a világi elemet a czikkíró állítása szerint eddig is a kormány pótolta a katholikus tanintézeteknél, amint nem igaz, mert hisz ott vannak az iskolagondnokok, úgy ha igaz volna, sem nyomna semmit; mert azok a világiak, kiket czikkíró úr szerint a kormány pótolt, kell, hogy legyenek az egyháznak engedelmes gyermekei, segédkezei és semmiesetre sem jogainak tiprói. S ha a kormány tanintézeteinknél befolyását meg­szüntetné—amit, újra mondom, nem óhajtunk, az egyház azért a nevelés terén, tanintézeteinél főn nem akadna, hanem anyai kezeivel a vétek által megzavart erkölcsi világrendnek helyreállításán ernyedetlenül tovább dolgoznék, pedig sikerrel, mert isten kegyelmével, quae renovat faciem ter­rae , mely képes megváltoztatni a föld színét. Mit bántjátok hát az egyházat? Tehetetlen­ségieket magatok bevalljátok, a nevelés terén sze­génységi bizonyítványtokat kiállítottátok. Eötvös kereken kimondja az emberi szívről, hogy ennek földjét megváltoztatni nem fogja senki, pedig Eötvös cultusminister, tehát ex offo tanférfiú (?) is volt. Vagy épen azért háborogtok tán, mert az egyház befolyásának az iskolák körül leendő ered­ményétől tartatok ? Ne féljetek, az egyház csak imádkozik és áld, s ha mégis ellene törtök, ezt legalább ne a szabadelvüség mázos nevében te­gyétek, mert a szabadelvüség még Buoncampagni szerént is: megvéd minden anyagi, erkölcsi és vallási érdekeket, az ős­hagyományokon alapu­lókat úgy, mint a legnemesebb eszmékből ki­toly­ókat. Tomcsányi János: Viszhang. K. Mayer Sándor úr nézeteire, a „Kalauz“ i. e. 7. számában közlöti czikkre vonatkozólag. — „Mily jó eredmények háromlanának a néptanodai tanügyre, ha minden tanodában általán ugy­an egy jó tanmód követ­tel­nék, és miképen lehetne ily jó tanmód alkalmazásá­ban az óhajtott egységre jutni?“ Tagadhatlan, hogy az eszme igen jól tapo­gat a „tanmód sokféle“-sége körül, mert épen ez a legnagyobb baj nemcsak a tanító­, hanem a sze­gény tanonczra nézve is. Osztjuk nézetét abban, hogy „ahány a tanító, annyi a tanmód is;“ ez igen valószínű, mert mindegyik tanítónak más más a nézete, más a körülménye, egészen más lehet előadási képessége is. De ami már a tanonczok fölléptetésénél állíttatik, hogy mind a tanító, mind a tanoncznak néhány heti fáradságába kerül, míg egymást kölcsönösen megismerik, csak azon ta­­nonczokra nézve érthető leginkább, akik vidékről vagy faluról jőnek egy rendezett tanodába, akiknél nemcsak hogy jó tanmód hiányában a szükséges alapismeretek kellőleg nem tárgyaltat­tak, hanem még most is azon téves és nehezen kiirtható régi rendszer követtetett, t. i. szabályta­lan gépies olvasás, idomtalan betűk vakarása, a számoknak az ujjakon való föl- és leszámítása stb., egyszóval az újabb tanmódnak még csak árnyéka sem vehető észre. Ilyennek a fejszámolási módról, nyelvismeretről, helyesírásról fogalma sincs. Ily eseteknél azután méltán osztályrészéül jutott mind a tanítónak, mind a szegény tanoncznak, hogy egymás állapotján elmélkedvén, mi­hamarabb össze­szokhassanak, avagy hogy egyik a másikon rettenetesen elcsudálkozzék. Rendezett tanodáknál ez már kevésbbé tehető föl, hogy a képesített és más tanító alá rendelt tanonczok sokáig volnának kénytelenek újabb tanítójok tanmódjához szokni, mert már ami személyét illeti, ismerik; tanmódját illetőleg pedig, mielőtt a tanoncz a következő osztályba lépne, kikutatja tanoncztársától a jövő évi teen­dőket s igy arra csak nem elkészülteit lép be. De még nem is képzelhető, hogy ott, hol rendezett osztályú tanodák vannak, a szükséges javítások, eszmecserék, kölcsönös fölvilágosítá­­sok s a közös czél elérésére összevetett vállak hiányoznának. Nem akarjuk t. pályatársunk nézeteit két­ségbe vonni. Nem akarunk fölötte vitatkozni, is­merve ama közmondást: „ Ahány ház, annyi szokás“, és így amennyi az ember, annyi lehet a gondolkozás, illetőleg tehát a tanmód is. Igent, pályatársunk is csak azon körülményekből merítő tapasztalait, melyek körülé merültek föl és ezt igen jól cselekedte, hogy tudomásul hozta. Azon­ban engedje meg, hogy mi is szólhassunk az ál­tala megpendített dologhoz. Ma már több egy év­tizednél, hogy tanodáink, tankönyveink, legalább a kor kívánalmait illetőleg rendezettek, alig te­hetjük föl, hogy más tanmódok lehetnének, mint amelyeket tankönyveink szelleme magukkal hoz­nak, lapjaink a lehetőségig megvitattak és tisz­táztak is. Részünkről a tanmód sokfélesége ott lát­szik rejleni, hogy még most is sok helyen szán­dékosan eltérnek a már elé­­rt könyvektől, a sza­bályszerű s önállóságra utat mutató gyakorlatok­tól. Megelégesznek némely t. pályatársaink*) még *) Fájdalom, voltak egyes tanodák, melyekben az uj tanmód szerént tanítani sem volt szabad! Az ügy e siralmas állapotára nézve, nagyon sokat kel­lene s lehetne irni. (Szerk.)

Next