Kalauz, 1866. október - 1867. szeptember (3. évfolyam, 1-52. szám)

1867-06-03 / 35. szám

Miképen használja fel a tanító szabad idejét, hogy megfelel­hessen azon igényeknek, melyeket az egyház és állam irányában magára vállalt ? —(Wurth János után.,)— (Folytatás és vége.) IV. A negyedik eszköz, mely a tanító tova képeztetését nem kevesbbé előmozdítja, egy napró, vagy jegyző­könyv vezetése és főleg a tollal való foglalkozás. A naplót méltán nevezhetjük életünk lajstro­mának. Kinek komoly szándéka az önképzés és folytonos művelődés, vezessen ily naplót, melybe aztán szorgalmasan jegyezze fel tapasztalatai és éleményei legfontosabb mozzanatait. Tanítók által vezetendő naplókba egyálta­lán az élet, különösen pedig az iskola­élet leg­fontosabb eseményei, fejleményei, az oktatás és fegyelem hiányai, rész­fogásai, a tanmód és fe­gyelmi eszközök eredményei, valamint a tan­könyvek hiányai, ezek mikénti javíthatása, to­vábbá tanítványai közt esetleg fölmerült törté­netek , kedélyhangulatok, vérmérsékletek és jel­­lemek megfigyelése, végre szép, különösen vallá­sos és gyakorlati gondolatok, érzelmek lesznek följegyzendők. Az ily naplók átlapozgatása ké­sőbbi időkben nagy érdekkel fog bírni, s ekként az ily napló gazdag kincs, a kétely napjaiban ta­nácsadó, szomorú órákban vigasztaló, szükségben nélkülözhetlen segély, a munkálkodás eredményé­nek tükre, az ember szellemi és erkölcsi fejlődé­sének megírt története leend. Kellner eszmetöre­dékei 75-ében a napló­vezetés még egy különös módját alálja a tanítóknak, hogy t. i. tanítványaik szellemi fejlődése­, hiányai­ és erényein, a rájuk alkalmazott büntetések- és jutalmazásokon kívül még azt is jegyezzék fel, amit későbbi életök­ és szerencséjükre nézve tapasztalának. Az ily nap­lók üdvös szolgálatot nyújthatnának a gyakorlati lelki oktatásoknál. A naplók bizonyos neméhez tartoznak az úgynevezett jegyző­könyvek is, melyekben a ta­nító naponkint följegyzi tanóráihoz való előkészü­leteit, valamint a tanayag terjedelmét, ide jegyzi fel továbbá az olvasott művekből vett kivonato­kat. Ezekre vonatkozólag következőleg nyilatko­zik Kellner eszmetöredékei 56-ában : „Egy tanító se mulaszsza el, ki önmaga­ és tanodájával törő­dik, bármely napot is egy-két vonással megörökí­teni; azaz: írásilag történt gondolat-kifejezés ál­tal önmagát gyakorolni és ez csak a tanításhoz való előgyakorlat legyen.“ Írási dolgozatokban tehát a tanító hiányt nem szenved: a tanításra való előkészület, olvas­mányok, tanácskozmányok és napló minden és elég anyagot nyújtanak avégből, hogy szorgal­masan dolgozzék tollal. A tanítónak továbbá és legkevésbbé sem haladatlan munkája lenne a nép­­hagymányok, úgymint: népünk mondái és meséi, beszédei és énekei, játékai és talányai, erkölcsei és szokásai összegyűjtése. Bécsben Becher A. is­kolai­ tanácsos úr szerkesztése mellett a „Blätter für Landeskunde von Nieder-Oesterreich“ czímű lap az enemű gyűjtemények kiadásával foglalko­zik. Hazai népszokásaink is hasonlóképen egybe­­gyűjtetve, mily drága kincset képezhetnének az utókorra, kivált ha akadémiánk sajtója által meg is örökíttetnének. Hogy pedig népnevelőink nyújt­hatnának e tekintetben legjobb segédkezet, két­séget sem szenved. Ha nem csalódunk, a „Kath. Néplap“ rt. szerkesztője készséggel nyitotta meg az ilynemű leírásoknak becses lapját, és mi úgy hiszszük, hogy a „Kalauz“, de bármely kath. nép­­nevelészeti lapunk sem vonakodnék az ilynemű leírások közlésével. Ismernünk kellene e népet romlatlan természete minden kiágazásaiban s ha ismernők általán, mily vigasztaló lenne a gondo­lat, hogy e nép magvában még ép, gyökében még erős s csak lombozatában és kissé lejebb fészkelte meg magát az a különös madár, melyet mi köz­nyelven európai hitetlen civilisatiónak nevezünk. V. Áttérek most már azon eszközökhez, melyek a tanítónak inkább szellemi szórakozás­, felüdülésül szolgálnak, de mindazáltal rá nézve még sincsenek szellemi haszon nélkül. — Az él­vezetek legdúsabbikát s az örömek legtisztábbi­­kát nyújtja a természet, Istennek eme nagyszerű alkotmánya. Mily jól érzi magát a tanító, ha be- 7^ Pécs, jun. 3-án 1867. 35. szám. Harmadik Évfolyam. a»s------------------------im c ' Tulajdonos kiadó és felelős ^ 9 szerkesztő: Szauter Antal, képezdei tanár, a pécsi reál- és elemi főtanodák s tanító­­képezde igazgatója. ^ тъ---------------------­KALAUZ. Szakközlöny az elemi tanügy és népnevelés barátai számára. Szerkesztői lakás: Pécsett a püspöki joglyceumban. 913------------------------hm a & Megjelen e lap minden hétfőn. Előfizetési feltételek: Egész évre: 3 fr.; félévre: 1 fr. 60 kr. ‘э, é* fm----------------------­

Next