Kalauz, 1866. október - 1867. szeptember (3. évfolyam, 1-52. szám)

1866-10-22 / 3. szám

Pécs, okt. 22-én 1866. 3. szám. Harmadik Évfolyam. Szerkesztői lakás: Pécsett a püspöki joglyceumban. Sss-----------------------e«® c Tulajdonos kiadó és felelős ^ szerkesztő: Szauter Antal,­­ képezdei tanár, a pécsi reál-­­ és elemi fatanodák s tanitó- ‘­­ ^ képezde igazgatója. ^ -----------------------------------­KALAUZ. Szakközlöny az elemi tanügy és népnevelés barátai számára. SIIS-3 Megjelenik e lap minden hétfőn. Előfizetési feltételek: Egész évre: 3 fr.; félévre: 1 fr. 50 kr. -sz 6 ■a Élet- és korrajz vázlatok. Amtmann Prosper életraj га. Már a történelmi hajdankor, kiválólag a művészet iránt lelkesedve fogékony hellén-vi­­lág azon tehetségeket, kik kortársaik életörömeit zenével édesíték, vagy bú- és fájdalmait enyhít­­geték,­­ igyekezett különös megtiszteltetésben részesíteni. Ezen megtiszteltetésnél pedig valami ma­­gasztosabb, dicsőbb nem lehetett emberi lényre nézve. Ugyanis őket a hálás nemzeti genius a "félistenek sorába, vagy a mondák régióiba emelé. Orpheuszról a helien hitrege azt tartja, hogy ez a lant néhány húrjairól oly igéző han­gokat csalt elő, hogy azokra a fák, sziklák meg­indultak, de sőt maga az alvilág is megérzé­­kenyült. Amphion Thebae építését megkönnyítő azáltal, hogy melódiáival az építésre szánt kö­veket mozgásba hozta. Arion dalai egy delphint bűvöl­nek meg annyira, hogy ez a tenger hullámiba vetett dal­nokot hátára véve s szállítá a habok színén Ko­­rinthia — menhelyére. Orpheusz, Amphion, Arion, Muzaeusz stb. ily s hasonló hitregékben élnek évezredek óta, s lesznek neveik halhatatlanok, míg emberkeb­lében a művészet iránti érzet, a múzsák és grá­­cziák iránti hódolat kihalni nem fog. És a mi nagy időnk­, a mi bámulatos mű­velt korunkban ? A zenetehetségek — mondjuk lángelmék-f­­előadásait meghallgatjuk, lelkesedve meg is tap­soljuk ; köreinkben róluk magasztalólag meg-meg emlékszünk; s ha egyszer napjuk lealkonyodott, őket szépen — elfeledjük! — A költőiségből mindinkább kivetkőző szá­zadunk végre kezdi belátni, hogy ez nincs renden, s ha már jeleseinknek a halhatatlanságot akként, mint az óvilág megszerezni nem tudja, igyekszik oly módokhoz nyúlni, melyekkel azok neveit egy később,után boldogabb századnak átadhatja. Emlékeknek oszlopokat emel. A mi szerény körünk is a koreszmékkel haladólag tehetsége szerént igyekszik jeleseit megtisztelni s igy jött létre a szobor, melyet tőlünk már rég jobb létre szenderült egyik hon­fitársunk, honunkban a zenetehetségek egyik leg­­jelesebbikének emlékére állítunk. E férfiú nevét az újabb nemzedék majd alig, vagy talán nem is tudja, pedig a szó szo­ros értelmében vele történt meg az, mit egy je­les német író általán a remek zenéről a többek közt mond. SSöger, benen tinfeve­nBirtuojen nur­­,u fef)r tutdp nijmni, nähern fid) bet einer )d)önnn STiufif. Tehát e férfiú nem mindennapi, nem kö­zépszerű zenetehetség volt. Ezen tiszteletreméltó jelesünk: Amtmann Prosper, született Sellyén, Somogymegyében 1809. évi junius 25-én, mely nap egyszersmint ne­­venapja. Atyja, gróf Batthyáni uradalmi gazdatisztje, Német-Bólyba tétetvén át, Prosper idősb test­vére­ , Mátéval Pécsre jött a gymnasiális tano­dába, hol egyszersmint, az akkori ifjúságnál is habár gyérebben, de mindazáltal már divatossá válni kezdett szokásként, —­ az iskolai tanulmá­nyokhoz valamely hangszer tanulását is kapcsolni —zsenge keblébe oltott hajlamát követve, a hang­szerek egyik legkellemesebbje , a fuvola tanulá­sához fogott, s tanítója, néhai Sturm József, helybeli székesegyházi hangász korán felismerte benne a múzsáktól nyert hivatást és örömmel észlelte a 12 éves fiúnak meglepően gyors elő­­haladását. Sajátképi oktatást még ekkor a zene­mű-alkotásban (compositio) ugyan nem nyert, de zenész,éti fogalma oly fenkölt volt, hogy már 14 éves korában duette- és terzette­ket irt fu­volára, melyek közöl néhány darab Bécsben Dia­bellinél megjelent s mai napig is mint elmés gyakorlatok használtatnak. Tizenhat éves korában Pestre ment a böl­csészeti tanulmányok hallgatása végett, melyek mellett azonban kedvencz­ tárgya­, a zenére ket­­tőztetett szorgalmat fordított s elvégre itt annak magasabb kifejtésére jelesebb művek hallgatása s megfigyelése által tágabb kör nyilván előtte, eltökélte magát azon pályára lépni, melyet kora haláláig eggedetlen buzgalommal és mindig ma-

Next