Kalauz, 1867. október - 1868. szeptember (4. évfolyam, 1-49. szám)

1867-10-29 / 1. szám

a­ kon elé, alkalmas anyagra, czélarányosan föl­szerelt műhelyre, s a művészetéhez megkiván­­tató teljes szám­i jó szerszámokra van szük­sége. Lássuk már, mi áll ezekből a közoktatás és nevelés rendelkezésére s miben szenved hiá­nyokat. Nem szándékozom felsőbb tanintézeteinkről szól­ni; hiszem, a gondolkodva szemlélődő úgy is könnyen be fogja látni, hogy ezekben nem szenvedünk valami nagy nehezen pótolható hiá­nyokat, nem találunk óriási gyógyíthatatlan hibákat; egy kis reform a szervezetben, kissé szabadabb tér a kezelő­ testületeknek, s kissé több jó akarat a bírálgatók szíveibe, s azonnal meglesz, amit óhajtunk, hogy ilynemű intéze­teinek Európa bármely h­asonnemű intézetei­vel bátran kiállják a versenyt! Ilynemű inté­zeteinkben képzett hittudoraink, törvénytudó­ink, történetészeink , classicusaink , költőink, szónokaink a külföldön is megszerzők ezen intézeteknek a hirnevet, dicsőséget, boldogult Lonovics érseket s méltó utódját a vallás- és honszeretet szent tüzében lángoló H­a­r n­a­n­­dot s a magyar kath. egyház számos kitűnő hittudorát ismeri Róma, ismeri a kath. világ, a nemzet kérlelhetlen logikájú bölcsét, Deák Ferenczet, a 61-dik és legújabb parlament számos szigorú törvénytudóival bámulja s tisz­teli Európa; legnagyobb történetészünk, N­­o­r­­váth Mihály s Rónay Jáczint a la­tin classicus és természettudós bujdosásukban a külföldön is azon tudományokkal szerezték meg előbb mindennapi kenyerüket, majd a nagy nemzetek becsülését, tisztelését, melyek alapját honi tanintézeteink vezették; költészetünk vi­rágzó, szónoklatunk magas röptéről tanúskod­nak a 61-ki országgyűlési beszédek; de a reál­tudományokban is nagy léptekkel haladunk előre: csak a népnevelés s a közép, a kézmű­vesek osztályának képzése hiányos, hibás, par­lagon heverő. B. Eötvös József — nem mint vallás- és közoktatásügyi miniszter, hanem mint a népne­velés ügyével éveken át tüzetesen foglalkozott s azt mindenfölött szivén hordozó polgára a hazának — i. é. juli 3-kán egy felszólítást tett közzé, melyben a népnevelés barátait egyletek alakítására hívja föl, s e felszólításban többek közt igy szól: „Az egyes ember, de még inkább egy nemzet nem élettelen anyag, melyet a leghatalmasabb művész is tetszése szerént farag­hatna képzeletében előtte lebegő ideáljának megfelelővé. Az emberi szellem agy egyéni létében, mint társadalmi közösségében oly ön­álló hatalom, mely egyedül önmunkásságával fejtheti ki erőit és képességeit. Oh de mennyire áll ezen érző, mozgó, gondolkodó és szabad akaratú anyag — a szobrásznak — a népne­velésnek rendelkezésére ? mennyire önmunkál­kodó a nép erőinek és képességeinek kifejté­sére ? Szolgáljanak e kérdésekre felvilágosító válaszszal a tanügyi szaklapokban és egyéb, a tanü­gy által érdekelt nagyobb politikai lapok hasábain is megjelent, s megjelenő tanügyi czikkek, melyek telvék a hanyag iskola-láto­gatás miatti panaszokkal, melyek a hanyagság­ban s különösen a pórszülök azon könnyelmű­ség- s értelmetlenség-szülte fonák eljárásában, melyek szerént több gondot fordítanak bar­maik tenyésztésére, mint gyermekeik nevelte­tésére, nem ok nélkül mondják népnevelésünk­­ legfőbb, legsü­rgetősben orvoslandó hiányát, In-­­ báját rejteni. Az anyag tehát nem áll a képzőművész sza­bad rendelkezésére; lássuk műhelyét s eszkö­zeit. — B. Eötvös fenebb is érintett felszólítása mellé egy előleges tervrajz van csatolva, mely­nek III. pontjában a szervezendő „Népnevelési Egyletek“ főbb teendői elősorolják; e pont 1.­­ §-a így szól: „Mindenelőtt — minden egylet­nek — az illető vármegyebeli (az egyetemes­­ gyűlés által pedig az országbeli­ népnevelés ál­­­­lapotának minél kimerítőbb s hiteles statisztikai összeállítását kellene elkészítenie.“ Habár nem mint közoktatásügyi miniszter, hanem mint a szent ügyet szívén hordó polgára az édes hazá­nak teszi köztiszteletben álló nagy tudósunk ez indítványt, mégis csak a személyazonosságot kell figyelembe vennünk, hogy meggyőződjünk afelől, miszerint a magas kormány a sajgó sebek orvoslására kitűnő gonddal, gyöngéd figyelemmel keresi az írt, a gyógyszert. „A népnevelés terén áthatóbb, s az egész országra egyetemesen kiterjedő reformokat addig nem lehet tennünk, mig nem tudjuk tisztán, mink van eddig , mig nem ismerjük, hogy e téren hol és mennyi, s minő anyagi és szellemi erő­­­­vel rendelkezhetünk, addig azt sem tudhatjuk, s mennyit kell pótolnunk, s hol kell leggyorsab­ban segédkeznünk ?“ Elég világosan kifejezik­­ e sorok, hogy tanodák-, taneszközök- és tansze­mélyekben egyaránt szenvedünk hiányt, csak az derítendő ki, hogy hol és mely hiányok igé­nyelnek leggyorsabb pótlást. Az absolutismus alatt az adózásra vonat­kozó statisztikai adatok pótlására százezerek költettek: a földkostolók, földlépők, épületek számtáblái, egyes községek, mezővárosok, név­mutató táblái stb. a nagyobbszerű nadályok mellett legalább is pic­i kullancsok voltak a vérefogyott magyar haza testén! S midőn oly polgára a hazának, mint b. Eötvös József, ki­nek szeplőtelen jelleméről kiáltó bizonyságot tesz tiszta múltja s fényes jelene, a népneve­­lésben czélirányos reformok eszközölhetésére nélkülözhetetlen statisztikai adatok elkészíté­sére — az anélkül is elnyomott nép terhére esendő költségek kímélése tekintetéből, — nép-

Next