Népnevelők Lapja, 1870 (5. évfolyam, 1-47. szám)

1870-09-18 / 38. szám

*sst<mm esesseaest**­* Î Pest 1 I szept. II. 1870.ÿ * >£ r«MNÉPNEVELŐK LAPJA. S 38. sz. E 1. évfolyam. a Megj­elenik #5<SC3«**e3«SeM*53 »5» Több szakférfiú közreműködése mellett szerkeszti Márki József tdr. kiadó-tulajdonos. Előfizetési pénz (*/t — 1 évre : 1 — 4 fr.) s kéziratok a szerkesztői s kiadói hivatalba (kecskeméti­ utca, 5. sz.) kéretnek küldetni . Első­ megrendelési idő leteltével, lapunk csupa elfogadásért is megrendelésnek tekintjük. »*a Iskola és élet. Neumann Soma által, a népnevelők első egyetemes gyűlésén a „Komáromi taní­tó-egylet“ megbízásából tartott előadás.*) Szeretett Agytársaim ! Az előadott tételek­hez hosszas magyarázatot adni annyit tenne, mint a délszaki verőfény mellé lámpát gyújtani. A társadalom az életben mutatkozó fogyatkozá­sokért a népiskolát teszi felelőssé. Méltán e vagy nem ? az iránt tisztában vagyunk. Csak azt kérdem : sopánkodjunk-e mi ezen, vagy örüljünk-e neki ? Én azt hiszem, hogy csak örülhetünk, mert ez legfényesebb tanúbizony­sága annak, hogy a társadalom belátja a népne­velés nagy horderejét, fontos jelentőségét ; hogy a társadalom belátja, miszerint a gyermekvilág­gal újból kezdődik a világtörténet. A belá­tás pedig az első lépés az érdekeltség­hez. Naponként látjuk azt a természetben. A fénysugár sokkal gyorsabban tör magá­nak utat a melegnél. Hanem én a kölcsönösség elvénél fogva megfordítom a tételt : ha a társadalom az életben mutatkozó fogyatkozásokért a népis­kolát teszi felelőssé, akkor én a népnevelés fo­gyatkozásaiért egyenesen a társadalmat hibáz­tatom ; vagyis, hogy igazságtalan ne legyek, a társadalomnak azon osztályát, mely értelmisé­génél és társadalmi állásánál fogva hivatva van a vezérszerepre. A lefolyt tanévben itt-ott már tapasztal­tuk is amaz érdekeltségnek áldásos h­at­á­sa­it, de biz azok úgy tünedeztek elő, mint egyes várok Zahara homoktengerén. Egy ily párként tűnik fel előttünk Komárom városa, mely már eddig is roppant áldozatokat hozott és jö­vőben is hozni fog, azon célra, hogy községi is­koláját virágzásnak indítsa. De tegyük fel, hogy országszerte mutat­koznék ez érdekeltség.Még akkor se vá­r­j­unk pusztán a népiskolától életre ki­ható sikert. A tapasztalat mutatja, hogy még a jó népiskolák sem képezhetnek jó közsé­geket. Egyébiránt ez nagyon természetes. Ki­vánhatjuk-e már a pataktól, hogy hajót hordoz­­­zon? És nem fog-e az éretlenül leszakasztott gyümölcs csakhamar romlásnak indulni ? Nem csak a népiskola nevel. Ki sorolhatná fel azon tömérdek tényezőt, melyek az ifjúság nevelésére tettleg befolynak? Ezek között ott vagyunk mi tanítók, ne­velünk oktatunk, de ne feledjük, hogy „míg óránkat felhúzzuk, mutatója egy ponton vesz­tegel.“ A népiskolai oktatás általán véve nem egyéb mint eszköz arra, hogy a lélek rugóinak erőt adjon a továbbfejlődésre, az öntevékenységre. A továbbfejlődés hiánya a fél­­szegség*) bélyegét süti a nevelésre; a félszegség pedig a legsúlyosabb átok, mely valamely intéz­ményt érhet, mert az kizárja min­den tökéletese­dés lehetőségét. (?) A­hol pedig ez hiányzik, ott valódi s­ikert senki ne várjon. Nagyobb városokban előbb-utóbb segítve lesz a bajon , lassanként mégis csak létesíttetni fognak a felső népiskolák, a polgáriskolák. De a kisebb városokban és falvakban?! — Vagy talán a falusi néptől várjuk a kezde­ményezést ? No csak várjuk. Majd úgy járunk, mint Horátz párjai, a­kik szépen leültek a fo­lyam partjára, azon hitben, hogy majd átmen­nek, csak folyjon le előbb a víz. Ismerjük a nép nézeteit gyermekei műve­lődését illetőleg. Én legalább sok atyától azt hal­lottam:„Tudós embert nem akarok gyermekem­­ből nevelni. Keveset írni, olvasni, számolni már tud, s ez elég lesz neki mesterségéhez.“ Uraim ! ez oly balvélemény,mely népünknél közszájon forog, s ki a bajt át nem érti, attól ne várjuk annak orvoslását.A sötétség eloszlatására a felvilágosult­ak vannak hivatva, a balvélemények leküzdé­se végett a társadalom jobbjainak kell egye­sülniök. Igaz, van már a ház­ában számos népkör olvasó- és képző-egyletek, is­meretterjesztő-tár­­sulat , de ezeknek jótétemén­yeit csak egyes fel­nőttek élvezik. Már most k­é­rdem : mit ér a fa egyes ágainak nedvesítése ? Öntözzük meg a gyökeret, ez fölveszi a tápot és azt minden irány­ban szétszivárogtatja. A népmivelés fonalát ott *) Lásd előbbi számunkat, 293—4 lapon.! *) Inkább t­é­l­s­é­g­nek lehetne azt mondani. S­z • r^k.

Next