Népnevelők Lapja, 1874 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1874-02-21 / 8. szám

NÉPNEVELŐK LAPJA. A „NÉPNEVELŐK PESTI EGYLETÉNEK“ KÖZLÖNYE. EVELÉS-OKT­AT­ÁSÜGYI H­­E­T­I­L­A­P, Felelős szerkesztő: Gyulai Béla. Munkatársak: Dr. Ballagi M., V. Balogh L., Barabás Gy., Bója G., Bálint M., Dobján L., Dolinár Gy., Falvay A., Fillinger K., Fuchs F. Garami R., Gobberg J., Goll J., Gyertyánffy J., György Al., Halász Gy., Jiönigsfeld A., Hübner J. Iványi A., Jablonszky N., Kálnay N., Kárpáti E., Kemencky K. Kerékgyártó E., Király K., Kiss Á., Kohn Gy., Kriesek J., Lakits Y., Lederer A., dr. Márky J., Mayer M., Molnár Al., Molnár K., Molnár L. Morvay K., Neumann S., Németh G., Pédery Gy., Péterfy S., Prámer Ág., Rohr F. Roller Al., Roth V., Ságh J., Schuch J., Schwarcz Gy., Szélig J., Stern M., Szervizer L., Stojanvics I., Szarvas G., Szász L. Szente J., Tam­os I, dr. Toldy L­, Ujházy F., Ullerich Gy., Wittinger J., Vajdafy E. és G., Vass M., Volf Gy. Weber S., Závodszky K., Zirzen J., Zsengeri S. Megjelenik minden szombaton. Ára : Egész évre 4 frt, félévre 2 frt, negyedévre 1 frt. Pályázatok és egyéb hirdetések petit soron­ként 10 krral számíttatnak. Előfizetési pénzek postai utalván­nyal küldendők. A lap szellemi részét illető küldemények a szerkesztőhöz Budapestre, nagy-diófa-utca 13. sz.; előfizetési pénzek, reclamatiók stb. a kiadóhoz inté­­zendők. Kiadó : Aigner Lajos könyvárus Budapes­ten, váci-utca 18. szám .,Nemzeti szálloda“. 8. szám. Budapest, 1874. Február 21. IX. évfolyam. Szemléltetés. Midőn a kis elemi tanuló az iskolába lépett, s némileg azzal megis­merkedett, megbarátkozott : a tanítónak az a legsürgősebb s legfontosabb feladata, hogy a tanuló az írás-olvasás fokozatos haladása mellett a tár­gyak helyes fogalmához és közelebbi megismeréséhez s ezzel összefüggő­­leg a beszédszervek folytonos gyakorlása következtében szóbőséghez, nyelv­­ismerethez jusson. Ez pedig fők­ép beszéd- és értelemgyakorlatok, de különösen szemlélte­tés utján éretik el. Sokan a szemléltetést, annak gyakorlati kezelését, előadását olyan valami nehéznek, fölöslegesnek, haszontalannak tartják, hogy épen nem vesznek maguknak annyi fáradságot­, hogy azzal komolyan, lelkiismerete­sen foglalkozzanak. De meg is látszik az ilyetén iskolából kikerült tanu­lókon ennek hiánya, mert nem tudnak gondolkodni, nem tudnak beszélni. A szemléltetés a mondott két okból a népiskola alsó osztályaiban roppant horderejű, mivel az értelmi képzésnek egyedüli s legalkalmasabb eszköze. Tanítása nem nehéz, mert a hozzá szükséges anyag, a természetben lé­tező minden test, előttünk van s mintegy önként kínálkozik. Nem is fö­lösleges, mert a tanuló csak ennek segélyével jut sok ismeret birtokába és nem haszontalan, mert haszna majd később különösen az iratok fogal­mazásánál fog előnyösen kitűnni. A szemléltetés oly egyszerű s természetes valami, hogy annak előa­dását, tanmenetét valóságos mulatságnak, gyermekjátéknak tartom. Olvas­tam valahol, hogy Pestalozzi, a nagy iskolareformátor, belépvén egykor iskolájába, látja, hogy segédtanítója szemléltetéssel foglalkozva épen létrát pingál a táblára. Azzal se szól — se beszél, kimegy az udvarra, és kevés idő múlva létrával visszatér az iskolába, oda állítja tanítványai közé és­­ megmutatván, megmagyarázván alakját, alkatrészeit, célját s­a­t., a ta­nulók a létrának tiszta fogalmával bírtak. Tanítótársához fordulván, mondá : „mindent, mit megmutatni, szemléltetni lehet, természetben kell szemléltetni . Itt tehát az elv, a szabály, miképen kell szemléltetnünk. — De hi­szen valami nagyon természetes is az. A­ki nem látta például a pesti lánchidat, bármennyit beszéljen neki valaki annak szerkezetéről, ha mind­

Next