Népnevelők Lapja, 1875 (10. évfolyam, 1-52. szám)
1875-08-07 / 32. szám
A „NÉPNEVELŐK PESTI EGYLETÉNEK" KÖZLÖNYE I NEVELÉS —OKTATÁSÜGYLETILAP, Felelős szerkesztő: Gynulai Béla. Munkatársak : Dr. Ballagi M., V. Balogh L., Barabás Gy., Bauer N. Bója G., Bálint 1L. Bereti J.,Dolinár Gy., Donner L. Fábriczy J.,Faluvági A., Földes I., Fuchs F. Garami R., Goldberg J. és M., Goll J., György A., Győrffy I., Gyulay E., Halász Gy., Honfy I. L., Bönigsfeld A., Hübner J. Iványi A., Jablonszky N., Kapi Gy. Kálnay N., Kárpáti E., Kemencky K., Kerékgyártó E., Király K., Kiss Á., Kobányi M., Klukovszky J., Krijtsik S., Ivohn Gy., Kunkel A., Kriesek J., Lederer A., dr. Márki J., Mayer M., Molnár Al., Molnár L., Morvay K., Neumann S., Németh G., Pál S., Péterfy S., Rohr F. Roller M., Roth Y., Ságh J. Schön J., Sebesztha K., Somlyai J., Schuch J., Schwarcz Gy., Szente J., Szélig J., Stern M., Szervizei L., Schmidt Jj., Schober I., Stojanovics I., Szarvas G., Szász L. Szente J., Tanos I., dr. Toldy L., Túry I. Ujházy F., Ullerich Gy., Wittinger J., Wolfsh örrdl J., Vajdafy E. és G., Vass M., Wolf Gy. Weber S., Vizer E., Závodszky K., Zirzen J., Zichy A., Zsengeri S. Ara: Egész évre 4 frt, félévre 2 frt, ne- Kiadója: Tettey Nándor és társa Bugyedévre 1 frt.dapesten, váci utcában a Vvas tuskóhoz.“ Pályázatok és egyéb hirdetések petit : A szerkesztő lakása Budapesten, VII. Kisoronkint 10 krral számíttatnak. Irály utca 46. sz. 32. szám. Budapesten, 1875. Augusztus 7. X. évfolyam. .A budapesti iskolaszékek. Hogy az iskolaszékek intézménye, azok felállítása s működése mily fontos, mily magasztos, mily horderejű a nevelésügy előmozdítására, felvirágzására, senki kétségbe nem vonhatja. Hogy a polgárok, a szülők s érdekfelek bevonassanak az iskolai élet viszonyaiba, hogy azzal megismerkedjenek, annak menetét, szokásait, előnyeit és akadályait lássák, tanulmányozzák ; annak előhaladási módozatait, útjait tehetségük szerint egyengessék s elősegítsék — mindaz elkerülhetetlenül szükséges. De lebbentsük le a fátyolt, leplezzük le a műszobrot, hogy tisztán s világosan láthassuk alakját; több szem többet lát; semmi sem lehet magában véve teljesen tökéletes; a tökéletesség oly part, melyhez még senki el nem jutott; az eszme, mely ma non plus ultrának látszik, holnap már uj alakban lép elő, halad, tökéletesül; az ész hódol ,teremtményei előtt; a gyakorlati élet szülte tapasztalatok az iskolaszékek eddigi szervezésére vonatkozólag, szintén arról győznek meg, hogy szervezete nem tökéletes, de az ügy természete szerint nem is helyes, — adassék neki más alak. Felesleges lenne itt elősorolnom, mi a célja, feladata az iskolaszékeknek az iskolaügy körül, — tudja azt élete után mindenki; láttuk a tényleges működést, mit tettek, hogyan törekedtek a cél elérésére, — szóval tettel, — szellemileg és anyagilag, dicséretet s elismerést érdemelnek, de most midőn épen az új iskolaszékek választásához és megalakulásának küszöbéhez közeledünk, nem mellőzhetem el azon kérdést kockára fordítani : kik legyenek, vagy lehetnek iskolaszéki tagokká, — és minő kívánalmak vannak azzal egybekapcsolva ? ? és ezen kérdésre szerény nézetemet elősorolni. Ha valaki bizonyos kötelezettségek teljesítésére vállalkozik vagy vállalkozni óhajt, legelőször is azon kérdéssel kell tisztába jönni: van-e képessége, elszánt akarata, kitartása, türelme azon állás betöltésére, mely kötelezettségeket ró vállaira. Vagy érzi, hogy meg fog felelni a kívánalmaknak, vagy nem. Ha érzi, akkor minden erőt feszítsen meg, hozzon mozgásba arra, hogy erőit, tehetségeit igénybe vehesse, hogy térer