Népszabadság - Budapest melléklet, 1994. július
1994-07-01
1994. július 1., péntek Kereskedelmi végzettségű, pályakezdő budapesti fiatalt keresünk, sok utazással járó MERCHANDISER munkakörbe. • próbaidő alatt saját személygépkocsi használata szükséges angolnyelv-tudás előnyt jelent. JELENTKEZÉS: személyesen Mosonyi György az Electrolux értékesítési menedzserénél CÍM: Electrolux Lehel Kft. 1142 Budapest XIV., ■^Erzsébet királyné u. 87. 81393 0 Ellenzik az autósiskolák a zuglói tanpálya eladását - Nemcsak a mi cégünk, hanem másik 23 autósiskola fennmaradását is veszélyezteti, hogy a Mogyoródi úti gyakorlópályát a Fővárosi Önkormányzat el akarja adni - magyarázza Frank György, a 12. számú Gépjárművezető-képző Munkaközösség vezetője, s az előzményekre utalva hozzátette: az Autóközlekedési Tanintézet (közismertebb rövidítéssel: ATI) 1985-ben mintegy négymillió forintos költséggel, a legkorszerűbb követelmények szerint alakította ki Zuglóban ezt a tan- és vizsgapályát. Az ATI megszűnésekor a Fiműv, a Fővárosi Ingatlankezelő Műszaki Vállalat vette kezelésébe a Mogyoródi út 23. szám alatti telket. A 12. számú Munkaközösség nem csak bérli a területet, hanem koordinálja közel kéttucat másik iskola oktatását, valamint a budapesti gépjármű-vezetői vizsgák harminc százalékát, ami a 7-8 ezres számot közelíti meg. Frank György szerint a fővárosi tulajdonosi bizottság döntése arról, hogy a Mogyoródi úti ingatlant elidegenítik, s a pályázat lebonyolításával a Főművet bízzák meg, azért okoz gondot, mert jelenleg a fővárosban ezen kívül csak két vizsgáztatási centrum található. Az egyik a Bécsi úton, a másik pedig a Mester utcában. A három közül kiemelt fontosságú a Bécsi úti és a Mogyoródi úti tanpálya. A pályázatot a Fiműv július 4-i határidővel írta ki, s a 13,5 ezer négyzetméter területű „közművesített, beépítetlen saroktelek-ingatlan” irányárát 90 millió forintban határozták meg. Frank György szerint - mivel az autósiskoláknak nincs kilencvenmilliójuk - amennyiben a Fiműv eladja a telket, 24 cég oktatói válnak munkanélkülivé, hiszen a működési engedély feltétele a tanpálya. A munkaközösség vezetője úgy véli, hogy a pálya megszűnésének természetes következménye lenne, hogy a megmaradó helyeken megoldhatatlanná válna a vizsgáztatás. Ezért mintegy kilencven szakoktató nevében levelet írtak a főpolgármesterhez, hogy vonják vissza a pályázatot. Annál is inkább kérik ezt, mivel információik szerint a pályázók szándéka az, hogy autószalont létesítsenek az ingatlanon. Megkerestük Zagyi Józsefet, a Fiműv igazgatóját, aki leszögezte: a pályázatot a Fővárosi Önkormányzat tulajdonosi bizottságának döntése alapján írták ki. Érthető, hogy az önkormányzat jelenlegi helyzetében szükség van az ingatlanok eladásából származó bevételekre. Arra a kérdésre, hogy a tulajdonosi bizottság tagjai esetleg nem is tudtak volna a telek jelenlegi hasznosításáról, s „látatlanban döntöttek volna a beépítetlen ingatlanról” - ezt a tulajdonosi bizottság egyik, a szóban forgó döntésre már aligalig emlékező tagja vetette fel -, Zagyi elmondta: az ATI-tól átvett ingatlanok hasznosításáról egyidejűleg döntött a bizottság. Éppen ekkor határozták el, hogy a Bécsi úti - a legnagyobb - pályát megtartják tan- és vizsgaterületnek. A Fiműv igazgatója még hozzáfűzte: remélik, hogy olyan pályázóra találnak a versenytárgyaláson, aki nem csupán autószalont akar, hanem emellett a meglévő pályát is hasznosítaná. Mészáros György, a tulajdonosi bizottság elnöke lapunknak elmondta: az oktatók kérését megvizsgálják, s a közlekedési ügyosztály vezetőjét felkérte, hogy készítsen szakvéleményt az autósiskolák követeléséről, illetve annak jogosságáról. Sz. I. M. BUDAPEST Péceli polgármester-perpatvar A közelgő őszi önkormányzati választási hadjárat kezdetének minősítette Teleki Gyula, Pécel polgármestere a nagyközség nyugalmát fölbolydító múlt heti botránysorozatot. Többek szerint az önkormányzaton belüli ellentétek a tettlegességig fajultak, s egy rövid időre a hivatal működése is leállt. Mostanra azonban - közölte a polgármester - a vihar elült, s jogi úton igyekeznek rendezni a felek az egymástól eltérő álláspontokat. Állítása szerint a 19 főnyi önkormányzati testület 13 tagja azért fordult ellene, mert közöttük több önjelölt is pályázik az őszi választásokon a polgármesteri posztra. Az ellene felhozott vádaktól - gazdasági visszaélés, a testület munkájának akadályozása - néhányan Teleki Gyula lejáratását remélik. Mindenesetre a polgármestert a közelmúltban a képviselő-testület által választott fegyelmi bizottság felmentette a munkavégzés alól, ám a döntést Teleki nem fogadta el, a joggal való visszaélésnek minősítette a határozatot, és munkaügyi bírósághoz fordult jogorvoslatért. Ugyancsak hazugságnak nevezte az alpolgármester állítását, miszerint őt Teleki a minap egy szóváltás közben megrúgta volna. A valótlan állításnak az lehet a motivációja - mondta -, hogy a múlt héten a képviselők által felfogadott testőrök egyike bántalmazott a hivatal előtt összegyűlők között egy idősebb polgárt, s ezt a szégyenteljes akciót akarják ellensúlyozni a neki tulajdonított tettlegességgel. Az előbbi incidensre azért került sor, mert a képviselők a polgármester elől lezáratták a hivatalt. Másnap feltárultak az ajtók, de a feszültség nem múlt el. E héten az önkormányzati testület kontra polgármester ügye ellenére a hivatal ismét a megszokott módon működik, a végkifejlet a bíróságon várható. A Római-fürdőnél nem kérnek a bevásárlóközpontból Tüntetés lesz az önkormányzat előtt? Az Aquincum és Csillaghegy közé eső kertváros lakói aláírásaikkal tiltakoznak a szentendrei úti Ganz-gyár helyére szánt új bevásárlóközpont megépítése ellen. Ha valóra válik a gigantikus terv - mondja a lakók szóvivője - a csendes, tiszta és nyugodt környék egy csapásra elviselhetetlenné válik a bennszülöttek számára. A beruházó TuttoMobili cég tulajdonosa úgy véli: egy kisebb közösség szempontjai semmiképp sem helyezhetők a kerület 142 ezer polgárának érdekei fölé. A reménybeli shopping center gazdagabbá teszi a kerületet, jelentősen növeli a városrész szolgáltatásainak színvonalát - állítja. MUNKATÁRSUNKTÓL A munkák megkezdéséhez már csak az építési engedély hiányzik, ehhez azonban előbb újra kell gondolni a gyártelep környékének rendezési tervét. Az óbudai képviselő-testület éppen tegnap tárgyalt a kérdésről, lapzártánk idején azonban még nem született meg a döntés. A bevásárlóközpont teljesen tönkretenné a kertvárosiak életét - nyilatkozta lapunknak lakótársai nevében Bodnár Katalin. A csendes, tiszta utcákat egy pillanat alatt ellepnék az autósok, mozdulni sem lehetne, sűrű füst szállna mindenfelé, elviselhetetlenné válna a zaj, és térdig járnának a szemétben. Az egykori mocsárra épített aszfaltutak már a BKV-buszokat is alig bírják el, nemhogy azt a járműtömeget, amely nap mint nap megfordulna a környéken. Arról nem is beszélve - teszi hozzá Bodnár Katalin -, hogy a beruházás miatt óriásit zuhanna a kertvárosi telkek értéke. A környék polgárai a múlt csütörtökön megtartott lakossági fórumon egyértelműen jelezték az önkormányzat tisztviselőinek, hogy nem kérnek a bevásárlóközpontból. Arra az érvre, hogy a bevásárlóközpont az ő kényelmüket is szolgálná, ezt válaszolták: tökéletesen elégedettek a környékbeli kereskedőkkel és szolgáltatókkal, mindenük megvan, ami kell. Eltökéltségüket jelzi, hogy aláírásgyűjtő akciót kezdeményeztek, amelyhez eddig közel ötszázan csatlakoztak. Ha az önkormányzat meggyőzéséhez ez sem lesz elég, a lakók az óbudai városháza elé vonulnak. A bútorairól ismert TuttoMobili cég olasz tulajdonosa, Livio Rossi a Népszabadságnak adott nyilatkozatában elmondta: a III. kerület polgármesterének és több képviselőjének biztatására vágott bele a vállalkozásba. A helyi építési osztálytól - mondja a cégtulajdonos - azt a választ kapta, hogy elvileg semmi akadálya az egykori gyártelep hasznosításának, így - mintegy ötszázmillió forintért - megvette a Ganz-Mávagtól a düledező ingatlant. Egyúttal megkezdte nagyszabású reklámkampányát (eddig közel 15 milliót költött), felvette a kapcsolatot a reménybeli külhoni és belföldi partnerekkel, és persze beszerezte az ilyenkor szükséges engedélyeket. Már csak az építési osztályé hiányzik, de Rossi nagyon reméli, hogy a részletes rendezési terv jóváhagyása után ennek sem lesz akadálya. Ha mégis - szögezte le nyomatékosan a cégtulajdonos -, felszámolja az egész magyarországi TuttoMobili-hálózatot, és visszatér Itáliába. Kérdésünkre, hogy miként vélekedik a lakossági ellenakcióról, Livio Rossi elmondta: a tervezett bevásárlóközpont jelentősége és haszna sokkalta nagyobb annál, hogy megvalósulása egy szűk csoporton (Rossi negyven lakóról beszélt) álljon, vagy bukjék. Szemétlerakó a 18. kerületben Háztartásokban keletkező veszélyeshulladékátrakó-telepet terveznek a XVIII. kerületi Cséry-telepen. A megvalósítás azonban csak szakhatósági beleegyezéssel lehetséges - tudtuk meg Vada Gábor alpolgármestertől, aki a kerületet érintő aktuális kérdésekről beszélt. A szemétátrakó tervet hónapokkal ezelőtt vetették fel, ám a lakosság nagy része eleve tiltakozó álláspontra helyezkedett. Vada Gábor alpolgármester szerint prekoncepciózus az a megállapítás, amely szerint az önkormányzat a polgárok véleményét megkerülve próbálja megvalósítani a tervet. Vada elmondta: a megvalósulás egyelőre a jövő zenéje, hiszen szakhatósági vizsgálatokat rendeltek el és ezek eredményétől függ, hogy van-e létjogosultsága a létesítménynek, ami mellesleg fővárosi beruházás lenne. A lakosság azonban - tanulva az évekkel ezelőtti MO-ás ügyből - eleve bizalmatlanul kezeli a helyhatóság döntéseit. A Thököly út - Üllői út - Nefelejcs utca által határolt területre új városközpont létesítését tervezik. A hasznosításra nyílt tendert írtak ki, ám a pályázatok értékelése még nem történt meg. A területen egyébként szolgáltató intézmények építését tervezik. Ezeket azonban először be kell illeszteni a kerület részletes rendezési tervébe. A terület rendezése egészségügyi szempontból is szükséges, hiszen ez a környék egyik legelhanyagoltabb, leggazosabb része. Bár tavaly kiirtották a parlagfüvet, a gyom újra kinőhet és ez jelentősen megnövelheti a kerületben amúgy sem kevés allergiás megbetegedések számát. A növény irtásáról szólva az alpolgármester elmondta, hogy a hatékony intézkedések legfőbb akadályai a máig tisztázatlan tulajdonviszonyok. Az önkormányzat anyagi keretei nem teszik lehetővé, hogy pénzt fektessenek olyan területek gyomtalanításába, amik esetleg nem tartoznak a helyhatóság kezelésébe. H. L. L. ÚTELZÁRÁSOK • A Budapesti Rendőr-főkapitányság és Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztálya értesíti a járművezetőket és üzemeltetőket, hogy a Rendőrtiszti Főiskola 1994. évi kibocsátó ünnepségével és tiszti fogadalomtételével, valamint a „holocaust-emlékünnepség-sorozattal” kapcsolatban ideiglenes forgalomkorlátozások lépnek életbe a főváros területén. • A fogadalomtételre történő lehajtás és felhajtás idején időszakos és szakaszos forgalomkorlátozás lép életbe: 1994. július 1-jén és 2-án 6.30 órától 13.00 óráig: a Budapest, XII. kerület, Farkasvölgyi út - Rege utca - Agancs utca - Eötvös utca - Diana utca - Költő utca - Istenhegyi út - Nagyenyed utca -1. kerület, Alkotás utca - Vérmező utca - Várfok utca - Bécsikapu tér - Pettermann bíró utca - Kapisztrán tér útvonalon. A további rendezvények idején tilos megállni! • 1994. június 29-én 17.00 órától július 2-án 13.00 óráig: I. kerület Vár, Oroszlán udvarban. • 1994. június 30-án 17.00 órától július 2-án 13.00 óráig: a Budapest I. kerület, Vár, a Kapisztrán téren az Országos Hadtörténeti Múzeum felőli parkolóban. • A holocaust-emlékünnepségekkel kapcsolatban tilos megállni 1994. július 1-jén 17.00 órától július 3-án 14.00 óráig. VII. kerület Wesselényi utcában, a Károly körúton és Síp utca közötti szakaszán mindkét oldalon, a Dohány utcában a Károly körút és a Kazinczy utca közötti szakaszon mindkét oldalon, a Rumbach S. utcában a Király utcától a Dob utcáig mindkét oldalon, a Károly körúton a Centrál Étterem előtt, a Dohány utca és a Madách tér közötti szakaszon, az V. kerület, Városház utcában a Szervita tér és Gerlóczy utca között a Városház utca felőli oldalon. • A megállási tilalmat közúti jelzőtáblák jelzik. A forgalom elől lezárásra kerül: 1994. július 3-án 9.00 órától 13.00 óráig: a Budapest, VII. kerület, Wesselényi utca a Károly körút és a Síp utca közötti szakaszon, és a Rumbach S. utca. • A felsorolt útvonalakon kérjük a járművezetők figyelmét és megértését, valamint, hogy a jelzett helyszíneken ne várakozzanak. NÉPSZABADSÁG ÍJJ ! Nagykörút: a fővárosi biztos elégedett Az előzetes ütemtervnek megfelelően, rendkívül feszített munkatempóban folyik a nagykörúti vízfőnyomócső cseréje és a villamospálya felújítása - tájékoztatta az MTI-t Pénzes István, az építkezés fővárosi biztosa. Mint elmondta: jelenleg a kijelölt építkezési terület teljes hosszában, mintegy másfél kilométeren zajlik a munka. A bontási munkálatokat az építők lényegében befejezték, sőt egy hete megkezdték az új vízfőnyomócsövek lefektetését is. Reményeik szerint már a jövő hét közepén megtörténhet a Podmaniczky utca és az Oktogon közötti, körülbelül ötszázméteres csőszakasz nyomáspróbája. Az építkezés fővárosi biztosa kiemelte, hogy a földgázmunkákkal már elkészültek, de hozzátette: a bontási munkálatok könnyebben, gyorsabban végezhetők, mint egy új, korszerű technológiájú rendszer szerelése. Pénzes István a továbbiakban elismerését fejezte ki a két kivitelező cég - az Alterra Kft., valamint a Betonútépítő Rt. - munkatársainak az eddigi tevékenységükért. Példamutatónak nevezte az építők, a Budapesti Közlekedési Vállalat, a rendőrség, valamint a közterület-felügyelők együttműködését. A lakosság és az autósok a jelek szerint megfogadták az önkormányzat kérését, és ha tehetik, elkerülik az építkezést, valamint annak vonzáskörzetét - hangoztatta Pénzes István, majd reményét fejezte ki, hogy tanácsaikat, kéréseiket a továbbiakban is figyelembe veszik majd a budapestiek. á Demszky: Nincs késés „Nagy volt a pánik a Főpolgármesteri Hivatalban, amikor megtudtuk, hogy a nagykörúti rekonstrukcióhoz szükséges vízcsövek egy része, mintegy hatvan darab elveszett” - nyilatkozta az MTI-nek Demszky Gábor főpolgármester csütörtökön reggel. Mint kiderült, a Franciaországban feladott öt vagonnyi vízcső a kétnapos franciaországi vasutassztrájk miatt kallódott el. Végül mintegy ötnapos késéssel csütörtökön reggel érkezett meg a szállítmány első része - mondta Demszky Gábor. Ez a késés azonban nem jelent határidőcsúszást a rekonstrukciós munkálatokban, a csövek még időben megkerültek - tette hozzá a főpolgármester.