Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. december

1996-12-03

1996. december 3., kedd A városban lopják a halottakat A szakma mostantól hallgat a belügyeiről ► FOLYTATÁS A 25. OLDALRÓL Ladányi szerint a hullakeres­kedelem Kőbányán, a XVIII. és a XIX. kerületben virágzik a legfeltűnőbben. A vállalkozók itt szoros kapcsolatban állnak egyes körzeti orvosokkal, akik automatikusan őket bízzák meg a holttestek elszállításá­val. A másik nagy üzlet a fagyasz­tás. A vezérigazgatónak tudo­mására jutott, hogy egy vállal­kozó - nyilván bizonyos illeté­kesek tudtával - egyszerűen ki­lopta a halottakat a kórházból. Vidéki telepén levő fagyasztó­­kamráiban helyezte el őket, várva, hogy hozzátartozóik je­lentkezzenek értük, s bevasal­hassa rajtuk a tekintélyes szám­lát. A hozzátartozók nélkül el­hunytak fagyasztása különösen nagy fogás, hiszen mire az ön­­kormányzatok kiderítik, hogy a halottnak valóban nincs élő ro­kona, akár heteken át is ketyeg­het az óra. Budapesten egynapi fagyasztásért háromszáz forin­tot kérnek. És akkor hol van még a temetés? Ladányi ugyan­akkor elmondta: hallott olyan vállalkozóról, akinek még saját telephelye sincs: az innen-on­­nan származó holttesteket kór­házaktól „kibérelt” halottas­kamrákban tárolja. Ezek után nem csoda, hogy az egyik kór­ház halottaskamrájában már az ott elhunytak sem fértek el; a kórház igazgatója Ladányiékat kérte meg, hogy segítsen megol­dani tárolási gondjaikat. Felmerül persze a kérdés, hogy a temetkezési rt. nem csu­pán monopolhelyzetét félti-e. Ladányi Jenő rámutatott: minthogy a fővárosban egyedül ők temethetnek, a hullakeres­kedők tevékenysége nem okoz érzékelhető veszteséget nekik. A vezérigazgató azért kongatta meg, a vészharangot, mert - úgy is, mint az Országos Temetke­zési Egyesület elnökét­­ mély­ségesen felháborítják a szóban forgó vállalkozók kegyeletsértő módszerei. Emlékeztetett rá, a Belügyminsztériumban már el­kezdték a temetkezésről szóló új jogszabály kidolgozását; ha megszületik, talán csökken a káosz a városban. □ A Fővárosi Temetkezési Inté­zet Rt. vezérigazgatójával foly­tatott beszélgetésünk után né­hány nappal közgyűlést tartott az Országos Temetkezési Egye­sület. A tanácskozás résztvevői kölcsönösen biztosították egy­mást arról, hogy a jövőben min­dent megtesznek a cikkünkben felsorolt vagy az ezekhez ha­sonló visszásságok megszünte­téséért. Az elnöki tisztségében megerősített Ladányi Jenő egyúttal ígéretet tett az egyesü­let tagságának arra, hogy a szakmában tapasztalt problé­mákat ezután a sajtónyilvános­ság mellőzésével igyekszik me­goldani. B. T. A drosztháborúknak vége? ► FOLYTATÁS A 25. OLDALRÓL Ha a képviselők áldásukat adják rá, a döntéstől függően megkétszerezik vagy meghá­romszorozzák a férőhelyek számát. A taxiállomások üze­meltetésére létrehoznának egy fővárosi szervezetet,­ amely be­szedné a drosztokhoz beálló taxiktól a használati díjat és befizetné az önkormányzatok­nak a taxiállomások után járó közterület-használati díjat. Emellett természetesen gon­doskodna a drosztok belső rendjéről, és így valamennyi állomás valamennyi - legáli­san dolgozó - taxis előtt nyitva állna. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a taxizással összefüg­gő problémák egyszer s min­denkorra megszűnnek, hiszen még mindig megválaszolatlanul maradnak a különböző tarifák alkalmazásával járó kérdések, a szolgáltatás színvonaláról nem is szólva. A drosztháborúk kor­szakát azonban a soron követ­kező ülésén lezárhatja a főváros önkormányzata. Földikalózok a Ferihegy 2-n A titkos szerződésről csak a két cég nem tud Az Airport Kft. a nyertese a ta­xisháborúnak. Legalábbis a Ferihegy 2-n. Történt, hogy egy kisebb ba­ráti társaság keresett taxit hosszú repülőúttól megfárad­tan a légikikötő előtti drosz­­ton. Meglepő fogadtatásban ré­szesültek. A magát diszpécser­ként bemutató férfi jegyzet­tömbbel a kezében terelte a há­rom gyanútlan utast a reptéri kijárat előtt várakozó autók felé, s közben azt magyarázta: kerületenként körzetesítették az áraikat. A belvárosba egysé­gesen 2900 forintért, a budai városrészbe 3300, a XII. és a II. kerületbe pedig 3700 forintért viszik el a kedves utast. Már a csomagokat rakodták, amikor kiderült: a legtávolabbi városnegyedben ketten laknak. A Normafához mennének. Út­közben egyikük kiszállna a ko­csiból. A Fradi-pályánál. A diszpécser azonnal a tér­képhez lépett. A Józsefváros a társaság körzetesítésében bel­városnak számít, így a zöld-fe­hérek stadionja is. Ebbe a kör­zetbe 2900 forint a viteldíj. Látva az elképedést az arco­kon, a diszpécser mentegetőzve tette hozzá: arról nem ő tehet, hogy ahová az illető menni akar, az a belváros legközeleb­bi része! A taxi vezetője a diszpécser­nél is leleményesebbnek bizo­nyult. Azzal próbálkozott, hogy ő mindenkit elvisz. A leg­közelebb lakót 2900-ért, a Nor­mafához pedig a két utast to­vábbi 3700-ért. Mosolygósán még „kivételes” kedvezményt is adott: 2900 a Fradi-pályáig, onnan a megszokott tarifával­­ kilométerenként 150 forintért­­szállítja tovább a többieket. (Összehasonlításul: a Főtaxi tarifája 86 forint kilométeren­ként.) Nem született egyezség. Ketten inkább a minibuszt vá­lasztották (ezer forint a reptér­től a lakásig). A harmadik nem adta fel. Feltárcsázta a Főtaxit egy reptéri nyilvános állomás­ról. Sikerült a diszpécsert zavar­ba hoznia. Néhány perc múlva egy kissé félénknek látszó fia­talember jelentkezett a megbe­szélt helyen. Szinte csak sut­togva mondta: a taxis vagyok. A kocsiban beszélgetve az­után kiderült, nem félénk. Csak aggódik. Az Airport taxi­sok nem engednek maguk közé „idegeneket”. A fenyegetés be­vált. „Egyébként meg jogi alapja is van, hogy elkergetnek minket. Azt mondják az air­­portosok, hogy szerződést kö­töttek a Légiforgalmi és Repü­lőtéri Igazgatósággal.” A számla nem 2900 forintról szólt, de borravalóval 1600 volt összesen. Saur János, az LRI titkár­ságvezetője cáfolta, hogy kizá­rólagos szerződés jött volna létre bármely taxis céggel. Sze­rinte megkülönböztetés nélkül joguk van a reptér előtt vára­kozniuk a taxisoknak. Az Airport taxi társtulajdo­nosa, Lázár Mihály sem hivat­kozott kizárólagosságra. - Bármilyen taxi megállhat a mi kocsijaink között - mondja. A körzetesítésnek pedig azt az előnyt tulajdonítja, hogy így előre számolhat az utas, mennyiért viszik haza. Száz kocsijuk pedig garanciával fu­varoz. Leáldozott a taxishié­náknak - vallja. De vajon valóban befelleg­­zett-e nekik? K. L. BUDAPEST Budapesti kereskedők panaszai Jövedelmük hetven-kilencven százalékát elvonják A fővárosi kereskedők jövőre is csökkenő fizetőképes kereslettel és romló exportpiaci lehetősé­gekkel számolnak. A gazdaság számos területen stagnál, a kor­mányzat megszorító intézkedé­sei, a túlzott jövedelemkoncent­ráció és a magas infláció miatt végső soron fokozatosan romla­nak a szakma esélyei. A fővárosi gazdaság e szektorának jövedel­mi helyzetét mindemellett az átalakuló vásárlási szokások - mint például a vásárlási kártyák megjelenése - csak tovább nehe­zítik - mutatnak rá a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szakértői, akik megálla­pítják: a budapesti kereskedők egyre bonyolultabb és kiszámít­hatatlanabb közgazdasági és jo­gi környezetben kénytelenek dolgozni. A kormányzat - ígére­tével ellentétben - nem a stabil gazdasági jogalkotás felé halad. Az adórendszer és a társada­lombiztosítási jogszabályok ál­landó változása alig nyomon követhető: ez a hosszú távú üz­leti stratégia kimunkálását erő­sen megnehezíti, a döntések kockázatát pedig növeli. A BKIK olyan adórendszert akar, amely mindenki számára át­tekinthető,­­ amely verseny- és szektor­semleges, illetve egyér­telműen alkalmazható és ellen­őrizhető. Azt szeretnék, ha a rendszer filozófiáját, az adófize­tés és -ellenőrzés gyakorlatát a tisztességes vállalkozások sza­bályozási igényei határoznák meg és nem az adócsalók elleni háború aktuális állása. Az álla­mi költségvetés hiányát ne le­hessen magától értetődő módon az önkormányzatokra hárítani (s ezzel irreálisan növelni a helyi adókat), el kell érni továbbá, hogy a társasági adó alapja a mérleg szerinti nyereség legyen. A jelenleg érvényben lévő adó­rendszerben - hozzáadva ehhez az infláció és a folyamatos fo­rintleértékelés hatását - a legá­lisan ténykedő vállalkozók bruttó jövedelmének 70-90 szá­zalékát vonják el. A fővárosi kereskedőket a rossz szervezeti, illetve intéz­ményi feltételek is zavarják. A vállalkozások jogbiztonságát sérti a cégbíróságok lassú ügyintézése, a kereskedelmi hi­telezést és a jelzálog érvényesí­tését nehezíti a földhivatalok bürokratikus adminisztrációja. A vám- és pénzügyőrség vámo­lási rendszere ugyancsak ne­hézkes és bonyolult, az áruk két-három napot is állnak a vámudvarban, ami jelentősen növeli a kereskedők költségeit. A vállalkozók egyébként álta­lában is aggódnak a jogbizton­ságért. Tapasztalataik szerint mostanában már a puszta gyanú is elegendő ahhoz, hogy egy-egy kétes ügyben azonnal világgá kürtöljék a cégek nevét. Monda­ni sem kell, hogy ez mennyire árthat az üzleti hírnévnek. A BKIK szakértői szerint módosí­tani kellene a sajtótörvényt, hogy ezután a megalapozatlan hírek, üzleti információk kiszi­várogtatásáért megfelelő kárté­rítést követelhessenek a kiadók­tól, illetve az újságíróktól. Jó lenne, ha ez a szabályozás a pénzügyőrségre és az APEH-re is vonatkozna. S ez a két intéz­mény is csak bírói döntés után hozhatná nyilvánosságra az ál­taluk feltárt ügyeket. B. T. A magas adók miatt sokan veszik a kalapjukat VELLEDITS ÉVA FELVÉTELE ■utak és utasok • A Krisztina körúton az Orvos utcánál közlekedésbiztonsági megfontolásból megváltoztat­ták a forgalmi rendet. Eszerint mind a Krisztina körútról, mind az Attila útról csak egy sáv ve­zet az Erzsébet híd irányába. • A II. kerületben a Máriare­­metei utat a Szent József utcá­nál félszélességben lezárták, mert csatornát építenek. A munkaterület mellett csak vál­takozó irányban közlekedhet­nek. A forgalmat jelzőlámpa irányítja. • A II. kerületben az Ördög­árok utcában a Széchenyi utca és a Nádor utca között vízveze­ték-építés miatt útszűkületen kell áthajtaniuk. • A Szentendrei úton a Fésűs utca előtt a városhatár irányá­ba haladó oldalt körülbelül 100 méteres szakaszon elkerítették a járműforgalom elől, mert csa­tornát építenek. A váltakozó irányú áthaladást jelzőlámpa szabályozza. • A VI. kerületben a Jókai téren az Andrássy út felé vezető oldalt lezárták. A tér másik oldalán a Mozsár utcától az Andrássy út irányába közlekedhetnek. • A VII. kerületben a Dohány utcában az Akácfa utca és az Erzsébet körút között troli­busz-megállóhelyet építenek. A munkaterület közelében tilos parkolni. • A Soroksági úton a Timót ut­ca előtt a 158. számnál, a Timót utcánál és a Hentes utcánál a befelé vezető belső sávot, a Ti­mót utcán a 113. számnál pedig a városhatár irányába haladó külső sávot kerítették el a jár­műforgalom elől gázvezeték-ja­­vítás miatt. • A Dél-budai tehermentesítő útnak átadták egy újabb szaka­szát, így közvetlen lett a kap­csolat az M1-M7-es autópálya közös szakasza és a 100. számú főút között. • A XI. kerületben a Bartók Béla úton a Fadrusz utca és a Szent Gellért tér között a befelé vezető oldalon tart a vízveze­ték-építés, ezért a külső sávot szakaszosan lezárták. • A Dombóvári úton a Lágy­mányosi hídnál a Budafoki út és a rakpart között irányonként két sávban közlekedhetnek. Az eddigi rakpart irányába haladó út a Bogdány utca felé egyirá­nyú. • A XIV. kerületben a Thököly úton a Mexikói útnál a vasúti híd alatt a Bosnyák tér felé ve­zető külső sávot lezárták, mert javítják a kockakőburkolatot. NÉPSZABADSÁG 27 A MARGÓ Közmeghallgatás Soroksáron Közmeghallgatást tart ma délután öt órától a soroksári önkormányzat. A fórum hely­színe a Táncsics Mihály Mű­velődési Ház (Grassalkovich út 122-124.). Rózsakerti áram Dél-Buda villamosenergia­ellátásának üzembiztonságát szolgáló beruházást fejezett be az Elmü a XXII. kerületi Rózsakertben. Az 1,2 milliár­dos fejlesztés során öt kilo­méter hosszúságú, százhúsz kilovoltos távvezeték és két transzformátorállomás épült. A költségekhez ötszázmillió forinttal járultak hozzá a Du­­napark projekt külföldi be­fektetői, mivel a fejlesztés a szolgáltató centrum villa­­mosenergia-ellátását is meg­oldja. (MTI) Hoteltárlat Sajátos vándortárlat színhe­lye lesz a Hotel Citadella szombat délutántól vasárnap hajnalig. Jim Avignon berlini képzőművész ugyanis európai körutat tesz festményeivel, egy-egy országban csupán né­hány napot tölt, a kiállítóhe­lyiségnek pedig hotelek lak­osztályait használja. A fiatal festő műveire a kritikusok szerint a finom humor, a szo­katlan formák és színek jel­lemzőek. Ő maga tervezési munkákkal keresi meg a pénzt rendhagyó útjaira. Tehetségé­vel 1992-ben a németországi Dokumenta-tárlaton tűnt fel. A Helikon könyvesháza A Helikon Kiadó december 6- án nyitja meg a Helikon Könyvesházat a VI. kerület­ben, a Bajcsy-Zsilinszky út 37. alatt. Az üzletben a múlt század nyolcvanas éveiben a Burger kávéház, később pedig - a harmincas években - a Salgó-féle vaskereskedés mű­ködött. Az új könyvesbolt visszaállított portállal és gaz­dag könyvválasztékkal várja az olvasás barátait. Az üzlet kávézójában emellett lehet böngészni a folyóiratok kö­zött, de szeretnének a köny­vesházban könyvbemutatókat és dedikálásokat is szervezni. Buszsávtervek A Rózsadombról lefelé érkező autóbuszok haladását buszsá­vok kiépítésével és útpálya­korrekcióval kívánja könnyí­teni a II. kerületi önkormány­zat. A tervek szerint a Bimbó úton a 11-es járat számára kö­zépen alakítanának ki egy kü­lön sávot a Kitaibel Pál utca és a Margit körút között. Ezen a szakaszon ugyanakkor a parkolást is megtiltanák, így továbbra is két sávon halad­hatna lefelé a forgalom. A Margit körút felé tartó 91-est a Rómer Flóris utcánál vezet­nék le a körútra, ahol balra kanyarodva megkerülhetné a szerpentinen álló kocsisort. Tartalmas, hasznos és szép meglepetést szeretne családjának, barátainak, üzleti partnereinek? NÉPSZABADSIG-előfize a kiadó ajándékával!

Next