Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. június

2000-06-14

Több az iroda, mint a lakás? Az V. kerületi Belváros-Lipótváros a legkisebb budapesti kerületek egyi­ke, területe mindössze 2,59 négyzet­­méter (egy átlagos kerület nagysága ennek közel tízszerese). Népessége is kevés, tavaly 33 487-en lakták (ennél csak az I. és a XXIII. kerület népes­sége kevesebb­ - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. Belváros-Lipótváros népessége egy­re csökken. Egy évtizede még 43 937 embernek volt ott állandó lakcíme, tíz­ezerrel több, mint tavaly. A 2,59 négy­zetkilométernyi V. kerület két részét, Belvárost és Lipótvárost azonos arány­ban érintette a népességfogyás. Egy négyzetkilométeren viszonylag sokan, 12 929-en élnek, ami négyszerese az át­lagos népsűrűségnek. A rendkívüli fogyás egyrészt a ván­dorlásnak tudható be, azaz minden év­ben többen hagyják el a kerületet, mint ahányan beköltöznek. A népességcsök­kenés másik oka pedig a természetes fogyás. A KSH adatai szerint két éve 523-mal csökkent a lélekszám, mivel 165 születés mellett 688-an haltak meg. A jelentős népességcsökkenés követ­keztében ma már csak egy-két ember osztozik egy lakáson, pedig 1980-ban még két-három lakó volt az átlag. A kerület lakóinak korcsoport sze­rinti bontása azt mutatja, hogy viszony­lag sok az idős ember. A népesség 32 százaléka hatvan év feletti. Munkavál­lalási korú az emberek 58 százaléka. A házasodási kedv sem akkora, mint másutt. 1998-ban 138 boldogító igent mondtak ki, emellett 84-en bontották fel frigyüket. Belváros-Lipótváros lakásállomá­nyában nem volt különösebb változás az elmúlt két évtizedben. 1980-ban 20 277 lakásban éltek, tavaly valamivel kevesebb hajlék volt. 19 751. V. kerületi sajátosság egyébként, hogy a lakástulajdonosok jó pénzért irodának adják ki otthonukat, így - bár a kerület lakásállománya alig változott -, mégis egyre kevesebb lakás funkcio­nál valóban otthonként. AZ V. KERÜLET LAKÁSÁLLOMÁNYA ÉS NÉPESSÉGE Belváros-Lipótváros területén egyre kevesebb lakóingatlant adnak át. A nyolcvanas évek közepétől a kilencve­nes évek elejéig évente mintegy hetven házavatót tarthattak, míg a kilencvenes évek első felében már csak 26-ot. A ki­lencvenes évek derekától kezdve már alig épült új otthon. 1996-ban mindösz­­sze 7, 1997-ben 3, 1998-ban 8 új haj­lékba költöztek. (Ezzel szemben Buda­pesten átlagosan több mint száz házat adtak át ezekben az években.) Az újonnan épült lakások száma alatta marad a megszüntetett lakásoké­nak. Minden évben több otthont szá­molnak fel, mint amennyit építenek. 1996-ban és 1997-ben 9, 1998-ban 12 szűnt meg. Vagyis a lakóépületek szá­ma csökkent az elmúlt évek során. Az 1998-ban átadott otthonok mindegyike magánkézben van, sem gazdasági szer­vezet, sem lakásépítő szövetkezet, sem az önkormányzat nem próbálkozott la­kásépítéssel. Az újonnan épített lakások átlagos alapterülete 78 négyzetméter, bár a nyolc otthon nagysága közt igen na­gyok a különbségek. (Van köztük egy­szobás és négyszobás is.) Az V. kerület 1998-ban 600 millió forintot költött lakóházjavításra. A pénz kétharmadát felújításra, a fennma­radó mintegy kétszázmilliót karbantar­tásra fordították. Az összegből két éve több mint száz lakást újítottak fel. Sz. E. LAKÁSÁLLOMÁNY Év 1980 1990 1998 1999 Lakás 20277 19736 19755 19751 NÉPESSÉG Év 1990 1995 1997 1998 1999 Népesség 43937 38601 36400 35086 33487 Forrás: KSH NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚNIUS 14., SZERDA 33 Újra jó lesz élni a Belvárosban Karsai Károly polgármester az V. kerület mai gondjairól és a jövőről Mélygarázsprogram, szabadidőcentrum, gyalogoszóna és korzó kialakítása is sze­repel Belváros-Lipótváros önkormányza­tának rövid, közép- és hosszú távú tervei között. Ha ezek megvalósulnak, ismét kel­lemes, kényelmes polgári élethez illő kör­nyezetben élhetnek a belvárosiak. Ha ad­dig el nem néptelenedik a kerület. Mit tesz ez ellen az önkormányzat? Többek között erről is kérdeztük Karsai Károly polgármestert a kerület életét bemutató interjúnkban. - A költségvetésben elfogadott beru­házásokat meg tudtuk kezdeni, illetve az áthúzódókat folytatjuk. Ilyen például a kerület Hárs-hegyen fekvő napközis és nyári tábora, amelynek felújítására idén mintegy nyolcszázmillió forintot költöt­tünk. A szünidőben már birtokba is vehe­tik a gyerekek. Ennél is többet fordítot­tunk - milliárdos nagyságrendben — az Eötvös gimnázium megújítására, amelyet szeptemberben átadnak a kivitelezők, ám az érettségi miatt két emelet már most, ha­táridő előtt elkészült. A kerület legna­gyobb gondja és programja azonban a parkolás megoldása. Az elkövetkező né­hány évben négy mélygarázs épül - Szent István tér, József nádor tér, Roosevelt tér, Szabadság tér -, és ennek köszönhetően néhány év múlva több ezer felszín alatti férőhely várja a kerületbe érkező jármű­veket. A felszínen csak a helyi lakosok járművei várakozhatnak majd. Az autók­tól megtisztított utcák, terek, ahol csak le­het, egybefüggő díszburkolatot kapnak, és ismét lakható, nyugodt, polgári életkö­rülményeket biztosíthatunk a helyieknek. A déli városrész átalakítására is szá­mos rövid, közép- és hosszú távú elkép­zelés született. Hogy a parkolásnál ma­radjunk, a Nyári Pál utcai üres telkünket szeretnénk e célra beépíteni. Ide több­­emeletes felszíni garázst terveztünk. Lesz hely az autóknak a Bástya utcai sport- és szabadidőközpontban is — a kivitelezés jövőre kezdődik­­, ám ennek a beruhá­zásnak nem elsősorban a várakozó gép­járművek elhelyezése, hanem a kerüle­tiek sportolására, kikapcsolódására alkal­mas új létesítmény megépítése a célja. Terveink szerint ez lesz a kerület új kultu­rális központja, hiszen a régi - Molnár ut­cai­­ épület statikailag és tűzvédelmi szempontból sem felel meg az előírások­nak. A tanuszoda is elhasználódott már, s a lerobbant épület miatt nincs is értelme felújítani. A beruházások végén díszbur­kolatot kapnak a déli Váci utcába torkolló kisebb utcák is, ahol a felszínen többnyi­re csak a helyiek gépjárművei várakoz­hatnak majd. -Mi kell még ahhoz, hogy elképzelései szerint alakuljon át a mai zsúfolt Belvá­ros? - Számos olyan beruházási terv van, amit egyedül, a főváros nélkül nem tu­dunk megvalósítani. Ilyen például a Belgrád rakpart rendezése, a hajókikötő átköltöztetése egy híddal lejjebb, az alsó rakpart Duna menti vezetése - a mostani felszínnel egyszintű kiépítés helyett -, a 2-es villamos vonalának lesüllyesztése, illetve helyenként panorámajárattá alakí­tása, vagy a Nagycsarnok föld alatti ösz­­szekötése a déli Váci utcával. Mindez a déli városnegyed Duna felé nyitását, az észak-déli gyalogos-lakó zóna, korzó ki­alakítását tenné lehetővé. - Mit tehet most az önkormányzat a ke­rület lassú elnéptelenedése ellen ? - A cityben élők számának csökkenése a lakásprivatizációval kezdődött: 1994-ig az otthonok 60-80 százalékát elidegení­tették, s a 18 500 önkormányzati ingat­lanból 13 000 került magánkézbe. A kö­vetkező évben csaknem tízezren eladták lakásukat - többnyire más célra -, s el­költöztek a kerületből. Az utóbbi évek­ben átlagosan ezer-ezerkétszáz kijelent­kezést regisztrálunk. Az V kerületben je­lenleg 32 600-an élnek, hétköznap, mun­kaidőben azonban ennek többszöröse a létszám, teljesen zsúfolt ez a kis alapterü­letű Belváros. Évek óta küzdünk a lélek­­számfogyás ellen — harmincezer alá nem engedhetjük a számot —, a lakható, barát­ságos élettér kialakítását is elsősorban ezért tűztük célul. A főváros rehabilitá­ciós, valamint a kerület társasház-felújí­­tási programjának köszönhetően sorban szépülnek a régen lerobbant épületek homlokzatai, s egyre több házat renovál­nak belül is. Az állandó lakások számá­nak növelését szolgálná az is, ha lassan visszavásárolnánk az egykor irodaként értékesített lakásokat - évente 25-30 in­gatlan visszaszerzését tervezzük -, és te­tőtér-beépítésben is gondolkodunk.­­ A Belváros nemcsak látványosságai­ról és szép üzleteiről híres, az oktatás színvonala is csábító. - A szabad iskolaválasztás óta egyre több kerületen kívüli diák jár a belvárosi iskolákba. Ez, amellett, hogy büszkék va­gyunk rá, nagy teher, hiszen az intézmé­nyek fenntartásához csak saját diákjaink számának arányában kapunk kiegészí­tést. Azért, hogy ne romoljon az oktatás színvonala, az önkormányzat lassan saját vagyonát kénytelen felélni. Sajnos a ke­rület ebben a kérdésben is magára ma­radt. Azt azonban nem engedhetjük meg, hogy ezért éppen az V kerületben romol­jon az oktatás vagy egyéb szolgáltatás színvonala, ezért olyan önkormányzati törzsvagyont akarunk létrehozni, amely­ből változatlan minőséget biztosíthat­nánk minden téren. Német H. Erzsébet KARSAI KÁROLY 1945-ben született Hartkirchenben (Németország). 1963-ban érettségizett az V. kerület, Reáltanoda utcai Eötvös József Gimnáziumban. 1967-től - huszonhét évig - a Kereskedelmi Tervező Vállalatnál építész. 1971-ben diplomát szerzett a Budapesti Műszaki Egye­tem építészmérnöki karán. 1994-ben a Fidesz, KDNP és az MDF közös jelöltjeként Belváros-Lipótváros polgármesterévé választották. 1997 óta a Fidesz tagja. 1998-ban a Fidesz-FKGP—MDF-MDNP támogatásá­val ismét polgármesterré választották. Váci utcai forgatag fotó: szabó Bernadett BKV-j­egyet is árulhatna a Tourinform Nagyon udvariasak a Tourin­­form-irodák dolgozói, az in­formációs irodákat nem ne­héz megtalálni, nyitva tartá­suk megfelelő - derült ki a közelmúltban egyebek között a Sütő utcai irodában végzett felmérésből. A Budapestre látogató tu­risták itt-tartózkodásuk első napján a budai Várat és a Bel­várost keresik fel, a Városliget és a Margit-sziget csak a har­madik-negyedik nap program­jában szerepel. A Vár és a Vá­ci utca a turisták hetven száza­lékának kötelező program, és tudható az is, hogy egy átlagos külföldi turistának Budapest a Kossuth tér, a Parlament, a Szent István-bazilika, az Ope­ra, a millenniumi emlékmű, a Szépművészeti Múzeum, a Vajdahunyad vára, a Citadella, a Vár, a Nemzeti Galéria és a Mátyás-templom által alkotott állomásokból áll. Mindezt so­kan egyetlen nap alatt, szerve­zett buszos városnézés kereté­ben látják, ezért nem meglepő, ha a fárasztó program után ke­vesen indulnak alaposabb fel­fedezőútra. A Tourinform-irodák szol­gáltatásairól és látogatóik szo­kásairól a közelmúltban fel­mérést készített a Szonda Ipsos. A Magyar Turizmus Rt. megbízásából készült felmé­rés során az V. kerületi, Sütő utca 2. szám alatt található központi Tourinform-irodát is vizsgálták. Az irodába látoga­tó - külföldi és magyar - turis­tákról kiderült: ideutazásuk előtt általában tájékozódnak az úti célról, az információ­­gyűjtéshez leggyakrabban úti­könyvet, prospektusokat hasz­nálnak, de a barátok és az is­merősök tapasztalatai is meg­határozóak. A külföldiek ese­tében az internet is gyakori forrásnak bizonyult. A helyi információgyűjtés azonban kikerülhetetlen: a megkérde­zettek közül sokan említették, hogy a szállodai dolgozóktól kaptak hasznos tanácsot, illet­ve autentikus forrásnak tekin­tették a helyi viszonyokat is­merő járókelőket. A Tourinform-irodákhoz fordulók hatvankilenc száza­léka szerint nagyon udvaria­sak a dolgozók, huszonkilenc százalék szerint pedig „inkább udvariasak, mint udvariatla­nok”. A turistainformációt a válaszadók többsége szerint nem nehéz megtalálni, bár az iroda kirakata, cégtáblája csak kevesek figyelmét keltette fel. A nyitvatartási időt - ez a Sü­tő utca esetében reggel nyolc­tól este nyolc óráig tart - a nyilatkozók hetvennyolc szá­zaléka éppen megfelelőnek tartotta. Az irodákban találha­tó kiadványokról a megkérde­zettek huszonnyolc százaléka mondta, hogy azok minden igényt kielégítenek. A látogatóktól azt is meg­kérdezték, milyen szolgáltatá­sokkal bővítenék az irodák te­vékenységi körét. A legtöbben a rendezvényekre szóló belé­pőjegyek árusítását hiányol­ták, illetve javasolták a hely­­foglalás bevezetését a város­néző programokra. A válasz­adók harminckilenc százaléka szállást is a Tourinformon ke­resztül foglalna, illetve har­mincöt százalék pénzt váltana, BKV-jegyet, bérletet vásárol­na itt. L. K. KVUI AliVIlfd­ Turista információ - Tourist Information ­ hirdetésT /OldUsla Hungarian Airlines Gyorsan nő a Malév-törzsutasok száma A Malév neve, cégére mára már elválaszthatatlanul kapcsolódik a Belvároshoz. Hajdan a Vörösmarty térről, újabban a Kempinski elől indulnak a buszok a repülőtérre, a társaság két legnagyobb jegyértékesítő irodája szintén az V. kerületben - a Dorottya utcában és a Ferenciek terén - van. A cég budapesti igazgatósága pedig lassan húsz éve a Hyatt Regency Budapest épületében található. A világ egyik legbiztonságosabb légitársaságával több­­millióan kerültek már utasként kapcsolatba. Az elmúlt tíz évben kitágult számunkra a világ: a repülő egyre inkább ugyanolyan hétköznapi közlekedési eszköz­zé válik, mint az autó. A Malév utasai között is folyama­tosan nő azok száma, akik üzleti tárgyalásukra reggel elrepülnek, délután pedig már vissza is repülnek. De a legszembetűnőbb változás a törzsutasok csoportjának dinamikus bővülése. A kedvezményeket biztosító törzsu­­taskártyát már egy fizetőjeggyel történt utazás után ki lehet váltani. A repülőtársaság immár több mint 65 ezer regisztrált törzsutast tart nyilván. Közülük több mint 15 ezer az igen gyakran utazó ezüstkártyás klubtag, de a Malév-járatokat szinte hetente igénybe vevő aranykártyás klubtagok száma is meghaladja már a háromezret. A hat­vanötezer utas kiemelt bánásmódban részesül, számukra például külön ügyfélszolgálati irodát tartanak fenn a Hyatt Szálló oldalában, az Apáczai Csere János utcában. Itt lehet egyébként átvenni a külföldön kifizetett jegyeket is. A Malév rendre visszatérő kedvezményekkel igyekszik kedveskedni a fiataloknak és az időseknek egyaránt. A tanév zárásával majdnem egy időben, június 12-én indult és szeptember 3-ig tart az az akció, amelynek keretében 10-15 százalékkal olcsóbban válthatnak jegyet a huszonöt év alatti fiatalok harmincegy európai városba. Az ifjúsági akció azoknak különösen jól jöhet, akik például külföldi nyelvtanfolyamra készülnek. Az idén ötödik alkalommal meghirdetett kedvezményes lehetőségre a tervezett indulás előtt három héttel kell jelentkezni. Az akció sikerét mutatja, hogy az előző években 15-17 ezer fiatal jelent­kezett járataira. A nyugdíjasoknak kínált kedvezmények is népszerűek, bár az idősebbek közül kevesebben mennek és tudnak külföldre repülni. Idén ősszel is terveznek nyugdíjasakciót, az ifjúságihoz hasonló feltételekkel. Malév-repülőjegyet vásárolni ma már a világ egyik leg­egyszerűbb dolga. A társaság saját irodáin kívül csak Budapesten több mint száz utazási iroda árusítja jegyeit. A Malév-jegyek hetven százalékát ma már a céggel szerződött utazási irodák adják el, köszönhetően a tár­saság ügynökbarát politikájának, vagyis annak a rend­szernek, amellyel igazán érdekeltté tették partnereiket a forgalom növelésében. Mindezek eredményeként a Magyarországon eladott repülőjegyek negyven százaléka a Malévtől származik, ami igen szép teljesítmény, ráadásul azt is sugallja, hogy számos külföldi utas választja a magyar társaságot. A Malév tavaly európai viszonylatban is figyelemre méltó utasszám-növekedést ért el és történetében először elutaztatta a kétmilliomodik utasát. Az üzletemberek körében mostanában a kelet-európai térség számít egyre népszerűbbnek. Nemrég még Moszkva, Kijev és Szentpétervár volt a Budapestről utazó delegációk első számú célpontja, míg az utóbbi időben a Varsóba és Szófiába induló gépeken szinte mindennapos, hogy ötven-hatvan businessutas foglal helyet. Mindez azt is jelzi, hogy a multinacionális cégek is szívesen váltanak jegyet a magyar fővárosban külföldi munkatársaik számára. A közeljövőben megvalósítandó tervek közé tartozik, hogy a hazánkban is villámsebesen terjedő és hódító internet adta lehetőségeket kihasználva bevezessék a világhálón keresztüli jegyértékesítést. A naponta harminc járatot indító és 32 ország 44 városá­ba repülő légitársaság járműparkja a legszigorúbb biz­tonsági előírásoknak is megfelel, nemhiába a folyamatos fejlesztés. Az IATA- és ICAO-tagság jelzi az igen komoly minőségi követelmények teljesítését. Jövő év már­ciusában egyébként kivonják a forgalomból a TU—5 típusú repülőket, mivel azok navigációs rendszerének fel­­frissítése már gazdaságtalan lenne. Emellett folyama­tosan tárgyalnak a legkorszerűbb gépek bérleti lehetőségeiről. A Malév természetesen nem csupán a légi utaztatásban törekszik a minőségre: a nívós kulturális és sport­­események támogatásában is fontos szerepet játszik. A szeptemberre meghirdetett IX. Nemzetközi Színházi Fesztivál hivatalos szállítója is a magyar légitársaság lesz. JEGYELADÁS: V. kerület, Dorottya u. 2. Telefon: 235-3565, Fax: 266-2784 Nyitva: hétfő—péntek 8.30—16.30 V. kerület, Ferenciek tere 2. Telefon: 318-6898, 266-5913, Fax: 318-6882 Nyitva: hétfő—péntek 8.30—16.30

Next