Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. március

2002-03-01

Nem lesznek kht.-k a szociális otthonok Folytatás a 27. oldalról Győri Pétert meglepték a válaszok, úgy véli, az otthonvezetők nem értették meg a változtatás lényegét, feltételeit, lehetséges következményeit. Az átala­kulással ugyan számos önkormányzati jogkör módosulna, de jogilag nem sza­kadna meg a kapcsolat az intézmény és a főváros között, mert a közszolgálati szerződés biztosítaná a további együtt­működést. Az intézmények helyzetét könnyíti, hogy 2000-2006 között 44 szociális otthon működési feltételeinek javítására, rekonstrukciójára csaknem 28 milliárd forintot hagyott jóvá, ame­lyet a tervek szerint használnak fel. Folytatódik viszont, és várhatóan 2002. július 1-jéig befejeződik az a mo­dellkísérlet, amelyben a csaknem 1500 hajléktalan ellátását (átmeneti szálló, éj­jeli menedékhely) végző FSZKI Dózsa György úti központja kht.-ként működik majd tovább. Pelle József, az intézmény igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy az átállás profilbővítést és üzleti tevé­kenységet tesz lehetővé, amelynek több­letbevételét visszaforgathatnák az alap­ellátásba, azaz a hajléktalanellátás szín­vonalának emelésére költenék. Terveik között szerepel a meglévő ingatlanok­ban magasabb szintű, önköltséges szoci­ális ellátás biztosítása, illetve a munkás­­szállás jellegű szolgáltatás megszerve­zése. Varga Ibolya A fővárosi önkormányzat tavaly decemberi adatai szerint a 27 in­tézmény 51 telephelyen, összesen 6518 személyes gondoskodásra szoruló időskorút, pszichiátriai beteget, valamint értelmileg sérült személyt lát el rendszeresen. Emellett 3519 rászorultnak ma­gán-, egyházi vagy civil szerveze­tek tartanak fenn önerőből intéz­ményeket. Az ország legnagyobb intézményrendszerének működése és fenntartása növekvő terhet ró az önkormányzatra. A mintegy 2,5 milliárd forintos 1995-ös költsé­gek 1999-re megduplázódtak, 2002-ben pedig eléri a 8,6 milliárd forintot. NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. MÁRCIUS 1., PÉNTEK 29 Bezárt a Műjég, nyitott a Vidám Park Háromszázezren korcsolyáztak a szezonban a Városligetben - Parkoló az óriáskerék mögött? Megtörtént a szokásos kora tavaszi váltás a Városligetben: bezárt a Mű­jégpálya, kinyitott a Vidám Park. A jégen jó szezont zártak, az előző idényhez képest többen korcsolyáztak ezen a télen - október óta háromszáz­­ezren siklottak a városligeti pályán. A Vidám Parkban jó idényt várnak. Re­mélik, hogy az új játékok, a sörsátor és a hét végi programok egymilliónál is több látogatót csábítanak a parkba. Tegnap lehetett utoljára korcsolyázni a városligeti Műjégpályán. Az intézmény igazgatója, Bürger Miklós elmondta, jó szezont zárhattak, ezen a télen többen korcsolyáztak, mint az előző idényben. Október végétől tegnapig - a még nem végleges adatok szerint - háromszázez­ren siklottak a városligeti pályán. Megtudtuk az igazgatótól, hogy most két hónapos szünet következik, majd má­jus elsején kinyit a csónakázótó. Ám eközben sem feledkeznek meg a jégről. A Műjégpálya felújítására beérkezett tervek közül kiválasztották a legmegfelelőbbet. Herald László vezető építész és társai, a Radiáns Pest Megyei Településfejlesztő Kft. munkáját találta a legjobbnak a zsű­ri. Emellett a Lakatos László tervező ve­zette társulat terveit is megvásárolta a Vá­rosháza, mert abban is talált a zsűri a fel­újítás során felhasználható, hasznos ötle­teket. A tervekért három- és egymillió fo­rintot fizetett ki a Városháza - tájékoztat­ta lapunkat Bürger Miklós. Mint elmondta, a Radiáns már a na­pokban elkezdi az engedélyezési és kivi­telezési tervek készítését, amellyel várha­tóan idén október végén készülnek el. Ha minden a tervek szerint alakul, a jövő év március elején - a kivitelező kiválasztása után —, elkezdődhet az összesen 1,3 mil­liárd forintba kerülő beruházás. A munkák során alkalmassá teszik a pályát nemzetközi versenyek megrende­zésére, növelik a csónakázótó területét és a műemlékvédelmi előírások szerint, megújítják a Műjégpálya épületét. Bár a Műjégpálya tegnap bezárt, nem maradnak szórakozás nélkül a Városliget­be kirándulók: ma ugyanis kinyitott a Vi­dám Park. Az intézmény vezérigazgatója Tari Ju­lianna nem tartja elképzelhetetlennek, hogy idén a tavalyinál többen, legalább egymilliónyian látogatnak a Vidám Park­ba, hiszen több meglepetéssel készültek a szezonra. Igaz, a legnagyobb újdonságot, a két új játékot csak március végétől lehet kipróbálni. A Koppenhágából érkezett Top Spin nevű szerkezet negyvenszemélyes gon­dolát forgat körbe, amely egy ponton ti­zennyolc méterre távolodik a földtől. A magasból aztán leszáguld a gondola, a frászt hozva az utasokra, hogy nekiütköz­nek a vízi orgonának, amit végül persze elkerülnek. A másik újdonság az olasz gyártmányú Família Expressz, amely azoknak ké­szült, akik félnek az átfordulós hullám­vasúttól, a Looping Startól. A kocsik ugyanis mindössze nyolc méter magasan, és csak egy egyszerű nyolcas alakú pá­lyán száguldanak negyven kilométeres sebességgel. Nyári újdonság az is, hogy minden eddiginél több programot szerveznek. Májustól szombatonként, júliusban és augusztusban pedig péntekenként is koncerteket, bűvészshowkat rendeznek, és több száz négyzetméteres sörsátor is nyílik. Információink szerint elképzelhe­tő, hogy parkolót alakítanak ki a Vidám Park óriáskereke mögötti MÁV terület egy részén. Úgy tud­juk, hogy a városrész rendezési ter­vében már ki is jelölték a területet az autóknak. A parkoló megépítése nagy könnyebbséget jelentene, nyáron, az idegenforgalmi szezon­ban ugyanis szinte lehetetlen a Vi­dám Park és az állatkert környékén parkolni, a kocsijukat szabálytalan lerakó autósok gyakran okoznak közlekedési káoszt. A vezérigazgató elmondta, hogy megváltozott a Vidám Park nyitva tartá­sa. Március 29-ig hétköznap déltől este hatig, hét végén délelőtt 10-től este hét óráig részleges nyitva tartásban működ­nek a játékok, és a belépés díjtalan. Az igazi szezon jelmezes felvonulással kez­dődik: hétköznap déltől este hétig, hét végén délelőtt tíztől este fél nyolcig szó­rakozhatnak a vendégek. Március har­­mincadikától viszont már fizetni kell a belépéséért is. Kétszáz forintba kerül a belépőjegy, a 120 centiméternél alacso­nyabb gyerekeknek, és a kerekes székbe kényszerült mozgássérülteknek ingye­nes a belépés. További változás, hogy ezentúl a park több pontján elhelyezett pénztárakban kell megvásárolni a százforintos jegyeket, s ezekkel kell a menetdíjnak megfelelő összeget kifizetni az egyes játékokért. B. A. Jövőre jobban csúszik FOTÓ: szabó BERNADETT r Lila szinglik, hivalkodó yuppie-k Designkiállítás Budán, avagy: mutasd meg, hogyan élsz, s megmondom, ki vagy Milyen módon, milyen körülmények között él és dolgozik az, aki követni akarja napjaink legfontosabb (lakbe­rendezési) divatirányzatait? Erre a kérdésre próbál választ adni a Mille­náris Parkban csütörtökön megnyílt kiállítás, a Design Salon 2002. A Bridget Jones naplója című könyv világsikere óta ismertté vált kifejezéssel élve, a szingli hölgyek a legújabb design szerint lila színvilágban érzik magukat otthon. A legmodernebb, nőies formájú skandináv mobiltelefonokat használják, külön hangsúlyt fektetnek a nemcsak tisztálkodási, hanem felüdülési célokat is szolgáló fürdőszobára. Az igazi yup­­pie-k, korunk - ifjú, „aki mer, az általá­ban nyer” - hősei viszont a tágas tereket, a markáns és márkás, olykor hivalko­dóan drága dolgokat részesítik előny­ben, s természetesen központi szerepet játszik életükben a hálószoba. Az Octogon Architecture & Design és a Partner’s 2000 által szervezett, március harmadikáig látogatható Design Salon 2002 kiállításon tucatnyi lakberendezési stílust láthatunk. Képet kaphatunk például arról, hogyan ren­dezze be szobáját az, aki Andy Warhol szellemi örökségét, a fogyasztói társa­dalom elutasításán alapuló pop-art stí­lust követné. A kiállítás egyik ígéretes­nek tűnő helye az Erotikus tér, a regge­li munkába indulást gyűlölőknek pedig kifejezetten figyelmébe ajánlható az Iroda az ágyban elnevezésű kompozí­ció. Az immár visszavonhatatlanul XXI. századi formatervezési bemutatón - egy leginkább XIX. századot idéző épület­ben - csaknem kéttucatnyi, nemcsak a lakás, hanem az iroda berendezéséhez is tippeket adó bútorzatot tekinthetünk meg. A négynapos rendezvény nemcsak a magyar designereknek biztosít bemu­tatkozási lehetőséget, hanem nemzetkö­zi kitekintést is lehetővé tesz. Tegnap brit nap volt, ma a modern építészetben és formatervezésben mindinkább fősze­repet vállaló finnek adnak bepillantást az északi nép építészetének és kortárs designjának legfontosabb tudnivalóiba. A rendezvényről a hazai designer elit és utánpótlás sem hiányozhat: a szakma legjelesebb honi képviselői ma délután kerekasztal-beszélgetésen taglalják a magyar design helyzetét, a Magyar Ipar­­művészeti Egyetem volt és jelenlegi hallgatói közül pedig többen is bemutat­ják a szakterületükön eddig elért ered­ményeiket. Haász János Alomkonyha Levélváltás a taxitarifáról és a repülőtéri anomáliákról A közlekedési minisztert is felelősnek tartja a taxifronton uralkodó káoszért a főváros kereskedelmi bizottságának elnöke. Rusznák Imre szerint dr. Fó­nagy János egy éve nem válaszol ja­vaslataira, amelyek eurokonformmá tehetnék a budapesti taxizást. A vá­rosházi politikus a fix tarifák beveze­téséhez és a ferihegyi jogtalanságok megszüntetéséhez kért segítséget a KVM-től, amely az első levélről nem tud, a mostanira pedig harminc na­pon belül válaszol. Közeleg az idegenforgalmi szezon, és a Budapestre látogató turistáknak ismét számolniuk kell azzal a veszéllyel, hogy a taxisok becsapják, megkárosítják őket. Ez pedig az ön és az ön által vezetett szakminisztérium felelőssége - közölte a városházi kereskedelmi bizottság elnö­ke a közlekedési tárca vezetőjével mina­pi levelében, amelyhez szerkesztősé­günk is hozzájutott. Rusznák Imre azért hibáztatja dr. Fónagy Jánost, mert több mint egy éve nem válaszol javaslataira, amelyek szerinte segíthetnének rendet tenni a taxisfronton. Rusznák - levele tanúsága szerint - tavaly februárban írt először a miniszter­nek, arra kérve, hogy a jogszabályok módosítását kezdeményezve segítse elő a fix tarifák bevezetését. A városházi politikus Fónagy segítségét kérte a feri­hegyi droszton uralkodó állapotok meg­szüntetéséhez is. E hónap 21-én kelt má­sodik levelében indulatosan közli a mi­niszterrel: „számomra érthetetlen és megdöbbentő, hogy immáron egy éve nem kaptam választ a levelemben fog­laltakra, miközben egy véletlen találko­zásunk alkalmával a repülőtéren ön ígé­retet tett nekem arra, hogy reagálni fog a felvetéseimre. Egyébként véleményem szerint nem az a legnagyobb probléma, hogy ön egy fővárosi képviselő levelére nem reagál, hanem az, hogy ön, mint a szakminisztérium vezetője figyelmen kívül hagyja, hogy Budapesten közel hatezer taxigépkocsi próbál megélni er­ről a - számukhoz képest igen szűk­­piacról, részben szabályozatlan körül­mények között, részben megengedhetet­len szakmai megkülönböztetések kény­szerű kereteinek alávetve a repülőtéren. Ott ugyanis a terület gazdája tétlenül né­zi, hogy egy engedéllyel nem rendelke­ző cég kizárólagosan és jogtalanul hasz­nálja a közforgalomra kialakított taxiál­lomást, miáltal egy állami vállalat tuda­tosan megsérti a vonatkozó, már 1999 ősze óta hatályos fővárosi önkormány­zati rendelet előírásait.” A kialakult helyzetben újra meg kell vizsgálni, miképpen lehet a szolgáltatást végző eszközparkot, konkrétan a taxi­gépkocsik darabszámát olyan alkotmá­nyos módon korlátozni, amely számos, példaszerű piacgazdasággal rendelkező országban - például Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban - bevált - folytatja Rusznák. Szerinte a szolgálta­tásban részt vevő gépkocsik számát a te­lepülési önkormányzatoknak kellene meghatározniuk. Ugyanakkor sajnála­tosnak tartja, hogy - az elhangzott ígére­tek ellenére - a KVM máig nem készítet­te elő a személyszállítást átfogóan szabá­lyozó törvényt, amely módot adott volna arra, hogy ennek keretében a taxiszolgál­tatás egészét az Európai Unióban elfoga­dott módon újraszabályozhassák. A jelenlegi jogi környezet adottságai­nak megfelelően a fővárosi önkormány­zat minden, számára lehetővé tett szabá­lyozási eszközzel élt, de az említett ano­máliákat ezek között a keretek között nem lehet megoldani - szögezte le leve­lében Rusznák Imre, hozzátéve: soron kívüli intézkedéseket, és tájékoztatást kér a minisztertől. A minisztériumba a napokban megér­kezett Rusznák Imre levele, amelyre a tárca illetékesei - kellő tanulmányozás után­­ a törvény szabta határidőig, tehát harminc napon belül válaszolnak — tu­datta a KVM sajtófőnöke. Császár Attila ugyanakkor elmondta: a városházi poli­tikus által említett tavalyi levélnek nincs nyoma a minisztériumban, noha ott min­den küldeményt szigorúan iktatnak. B.T.

Next