Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. március
2002-03-01
Nem lesznek kht.-k a szociális otthonok Folytatás a 27. oldalról Győri Pétert meglepték a válaszok, úgy véli, az otthonvezetők nem értették meg a változtatás lényegét, feltételeit, lehetséges következményeit. Az átalakulással ugyan számos önkormányzati jogkör módosulna, de jogilag nem szakadna meg a kapcsolat az intézmény és a főváros között, mert a közszolgálati szerződés biztosítaná a további együttműködést. Az intézmények helyzetét könnyíti, hogy 2000-2006 között 44 szociális otthon működési feltételeinek javítására, rekonstrukciójára csaknem 28 milliárd forintot hagyott jóvá, amelyet a tervek szerint használnak fel. Folytatódik viszont, és várhatóan 2002. július 1-jéig befejeződik az a modellkísérlet, amelyben a csaknem 1500 hajléktalan ellátását (átmeneti szálló, éjjeli menedékhely) végző FSZKI Dózsa György úti központja kht.-ként működik majd tovább. Pelle József, az intézmény igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy az átállás profilbővítést és üzleti tevékenységet tesz lehetővé, amelynek többletbevételét visszaforgathatnák az alapellátásba, azaz a hajléktalanellátás színvonalának emelésére költenék. Terveik között szerepel a meglévő ingatlanokban magasabb szintű, önköltséges szociális ellátás biztosítása, illetve a munkásszállás jellegű szolgáltatás megszervezése. Varga Ibolya A fővárosi önkormányzat tavaly decemberi adatai szerint a 27 intézmény 51 telephelyen, összesen 6518 személyes gondoskodásra szoruló időskorút, pszichiátriai beteget, valamint értelmileg sérült személyt lát el rendszeresen. Emellett 3519 rászorultnak magán-, egyházi vagy civil szervezetek tartanak fenn önerőből intézményeket. Az ország legnagyobb intézményrendszerének működése és fenntartása növekvő terhet ró az önkormányzatra. A mintegy 2,5 milliárd forintos 1995-ös költségek 1999-re megduplázódtak, 2002-ben pedig eléri a 8,6 milliárd forintot. NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. MÁRCIUS 1., PÉNTEK 29 Bezárt a Műjég, nyitott a Vidám Park Háromszázezren korcsolyáztak a szezonban a Városligetben - Parkoló az óriáskerék mögött? Megtörtént a szokásos kora tavaszi váltás a Városligetben: bezárt a Műjégpálya, kinyitott a Vidám Park. A jégen jó szezont zártak, az előző idényhez képest többen korcsolyáztak ezen a télen - október óta háromszázezren siklottak a városligeti pályán. A Vidám Parkban jó idényt várnak. Remélik, hogy az új játékok, a sörsátor és a hét végi programok egymilliónál is több látogatót csábítanak a parkba. Tegnap lehetett utoljára korcsolyázni a városligeti Műjégpályán. Az intézmény igazgatója, Bürger Miklós elmondta, jó szezont zárhattak, ezen a télen többen korcsolyáztak, mint az előző idényben. Október végétől tegnapig - a még nem végleges adatok szerint - háromszázezren siklottak a városligeti pályán. Megtudtuk az igazgatótól, hogy most két hónapos szünet következik, majd május elsején kinyit a csónakázótó. Ám eközben sem feledkeznek meg a jégről. A Műjégpálya felújítására beérkezett tervek közül kiválasztották a legmegfelelőbbet. Herald László vezető építész és társai, a Radiáns Pest Megyei Településfejlesztő Kft. munkáját találta a legjobbnak a zsűri. Emellett a Lakatos László tervező vezette társulat terveit is megvásárolta a Városháza, mert abban is talált a zsűri a felújítás során felhasználható, hasznos ötleteket. A tervekért három- és egymillió forintot fizetett ki a Városháza - tájékoztatta lapunkat Bürger Miklós. Mint elmondta, a Radiáns már a napokban elkezdi az engedélyezési és kivitelezési tervek készítését, amellyel várhatóan idén október végén készülnek el. Ha minden a tervek szerint alakul, a jövő év március elején - a kivitelező kiválasztása után —, elkezdődhet az összesen 1,3 milliárd forintba kerülő beruházás. A munkák során alkalmassá teszik a pályát nemzetközi versenyek megrendezésére, növelik a csónakázótó területét és a műemlékvédelmi előírások szerint, megújítják a Műjégpálya épületét. Bár a Műjégpálya tegnap bezárt, nem maradnak szórakozás nélkül a Városligetbe kirándulók: ma ugyanis kinyitott a Vidám Park. Az intézmény vezérigazgatója Tari Julianna nem tartja elképzelhetetlennek, hogy idén a tavalyinál többen, legalább egymilliónyian látogatnak a Vidám Parkba, hiszen több meglepetéssel készültek a szezonra. Igaz, a legnagyobb újdonságot, a két új játékot csak március végétől lehet kipróbálni. A Koppenhágából érkezett Top Spin nevű szerkezet negyvenszemélyes gondolát forgat körbe, amely egy ponton tizennyolc méterre távolodik a földtől. A magasból aztán leszáguld a gondola, a frászt hozva az utasokra, hogy nekiütköznek a vízi orgonának, amit végül persze elkerülnek. A másik újdonság az olasz gyártmányú Família Expressz, amely azoknak készült, akik félnek az átfordulós hullámvasúttól, a Looping Startól. A kocsik ugyanis mindössze nyolc méter magasan, és csak egy egyszerű nyolcas alakú pályán száguldanak negyven kilométeres sebességgel. Nyári újdonság az is, hogy minden eddiginél több programot szerveznek. Májustól szombatonként, júliusban és augusztusban pedig péntekenként is koncerteket, bűvészshowkat rendeznek, és több száz négyzetméteres sörsátor is nyílik. Információink szerint elképzelhető, hogy parkolót alakítanak ki a Vidám Park óriáskereke mögötti MÁV terület egy részén. Úgy tudjuk, hogy a városrész rendezési tervében már ki is jelölték a területet az autóknak. A parkoló megépítése nagy könnyebbséget jelentene, nyáron, az idegenforgalmi szezonban ugyanis szinte lehetetlen a Vidám Park és az állatkert környékén parkolni, a kocsijukat szabálytalan lerakó autósok gyakran okoznak közlekedési káoszt. A vezérigazgató elmondta, hogy megváltozott a Vidám Park nyitva tartása. Március 29-ig hétköznap déltől este hatig, hét végén délelőtt 10-től este hét óráig részleges nyitva tartásban működnek a játékok, és a belépés díjtalan. Az igazi szezon jelmezes felvonulással kezdődik: hétköznap déltől este hétig, hét végén délelőtt tíztől este fél nyolcig szórakozhatnak a vendégek. Március harmincadikától viszont már fizetni kell a belépéséért is. Kétszáz forintba kerül a belépőjegy, a 120 centiméternél alacsonyabb gyerekeknek, és a kerekes székbe kényszerült mozgássérülteknek ingyenes a belépés. További változás, hogy ezentúl a park több pontján elhelyezett pénztárakban kell megvásárolni a százforintos jegyeket, s ezekkel kell a menetdíjnak megfelelő összeget kifizetni az egyes játékokért. B. A. Jövőre jobban csúszik FOTÓ: szabó BERNADETT r Lila szinglik, hivalkodó yuppie-k Designkiállítás Budán, avagy: mutasd meg, hogyan élsz, s megmondom, ki vagy Milyen módon, milyen körülmények között él és dolgozik az, aki követni akarja napjaink legfontosabb (lakberendezési) divatirányzatait? Erre a kérdésre próbál választ adni a Millenáris Parkban csütörtökön megnyílt kiállítás, a Design Salon 2002. A Bridget Jones naplója című könyv világsikere óta ismertté vált kifejezéssel élve, a szingli hölgyek a legújabb design szerint lila színvilágban érzik magukat otthon. A legmodernebb, nőies formájú skandináv mobiltelefonokat használják, külön hangsúlyt fektetnek a nemcsak tisztálkodási, hanem felüdülési célokat is szolgáló fürdőszobára. Az igazi yuppie-k, korunk - ifjú, „aki mer, az általában nyer” - hősei viszont a tágas tereket, a markáns és márkás, olykor hivalkodóan drága dolgokat részesítik előnyben, s természetesen központi szerepet játszik életükben a hálószoba. Az Octogon Architecture & Design és a Partner’s 2000 által szervezett, március harmadikáig látogatható Design Salon 2002 kiállításon tucatnyi lakberendezési stílust láthatunk. Képet kaphatunk például arról, hogyan rendezze be szobáját az, aki Andy Warhol szellemi örökségét, a fogyasztói társadalom elutasításán alapuló pop-art stílust követné. A kiállítás egyik ígéretesnek tűnő helye az Erotikus tér, a reggeli munkába indulást gyűlölőknek pedig kifejezetten figyelmébe ajánlható az Iroda az ágyban elnevezésű kompozíció. Az immár visszavonhatatlanul XXI. századi formatervezési bemutatón - egy leginkább XIX. századot idéző épületben - csaknem kéttucatnyi, nemcsak a lakás, hanem az iroda berendezéséhez is tippeket adó bútorzatot tekinthetünk meg. A négynapos rendezvény nemcsak a magyar designereknek biztosít bemutatkozási lehetőséget, hanem nemzetközi kitekintést is lehetővé tesz. Tegnap brit nap volt, ma a modern építészetben és formatervezésben mindinkább főszerepet vállaló finnek adnak bepillantást az északi nép építészetének és kortárs designjának legfontosabb tudnivalóiba. A rendezvényről a hazai designer elit és utánpótlás sem hiányozhat: a szakma legjelesebb honi képviselői ma délután kerekasztal-beszélgetésen taglalják a magyar design helyzetét, a Magyar Iparművészeti Egyetem volt és jelenlegi hallgatói közül pedig többen is bemutatják a szakterületükön eddig elért eredményeiket. Haász János Alomkonyha Levélváltás a taxitarifáról és a repülőtéri anomáliákról A közlekedési minisztert is felelősnek tartja a taxifronton uralkodó káoszért a főváros kereskedelmi bizottságának elnöke. Rusznák Imre szerint dr. Fónagy János egy éve nem válaszol javaslataira, amelyek eurokonformmá tehetnék a budapesti taxizást. A városházi politikus a fix tarifák bevezetéséhez és a ferihegyi jogtalanságok megszüntetéséhez kért segítséget a KVM-től, amely az első levélről nem tud, a mostanira pedig harminc napon belül válaszol. Közeleg az idegenforgalmi szezon, és a Budapestre látogató turistáknak ismét számolniuk kell azzal a veszéllyel, hogy a taxisok becsapják, megkárosítják őket. Ez pedig az ön és az ön által vezetett szakminisztérium felelőssége - közölte a városházi kereskedelmi bizottság elnöke a közlekedési tárca vezetőjével minapi levelében, amelyhez szerkesztőségünk is hozzájutott. Rusznák Imre azért hibáztatja dr. Fónagy Jánost, mert több mint egy éve nem válaszol javaslataira, amelyek szerinte segíthetnének rendet tenni a taxisfronton. Rusznák - levele tanúsága szerint - tavaly februárban írt először a miniszternek, arra kérve, hogy a jogszabályok módosítását kezdeményezve segítse elő a fix tarifák bevezetését. A városházi politikus Fónagy segítségét kérte a ferihegyi droszton uralkodó állapotok megszüntetéséhez is. E hónap 21-én kelt második levelében indulatosan közli a miniszterrel: „számomra érthetetlen és megdöbbentő, hogy immáron egy éve nem kaptam választ a levelemben foglaltakra, miközben egy véletlen találkozásunk alkalmával a repülőtéren ön ígéretet tett nekem arra, hogy reagálni fog a felvetéseimre. Egyébként véleményem szerint nem az a legnagyobb probléma, hogy ön egy fővárosi képviselő levelére nem reagál, hanem az, hogy ön, mint a szakminisztérium vezetője figyelmen kívül hagyja, hogy Budapesten közel hatezer taxigépkocsi próbál megélni erről a - számukhoz képest igen szűkpiacról, részben szabályozatlan körülmények között, részben megengedhetetlen szakmai megkülönböztetések kényszerű kereteinek alávetve a repülőtéren. Ott ugyanis a terület gazdája tétlenül nézi, hogy egy engedéllyel nem rendelkező cég kizárólagosan és jogtalanul használja a közforgalomra kialakított taxiállomást, miáltal egy állami vállalat tudatosan megsérti a vonatkozó, már 1999 ősze óta hatályos fővárosi önkormányzati rendelet előírásait.” A kialakult helyzetben újra meg kell vizsgálni, miképpen lehet a szolgáltatást végző eszközparkot, konkrétan a taxigépkocsik darabszámát olyan alkotmányos módon korlátozni, amely számos, példaszerű piacgazdasággal rendelkező országban - például Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban - bevált - folytatja Rusznák. Szerinte a szolgáltatásban részt vevő gépkocsik számát a települési önkormányzatoknak kellene meghatározniuk. Ugyanakkor sajnálatosnak tartja, hogy - az elhangzott ígéretek ellenére - a KVM máig nem készítette elő a személyszállítást átfogóan szabályozó törvényt, amely módot adott volna arra, hogy ennek keretében a taxiszolgáltatás egészét az Európai Unióban elfogadott módon újraszabályozhassák. A jelenlegi jogi környezet adottságainak megfelelően a fővárosi önkormányzat minden, számára lehetővé tett szabályozási eszközzel élt, de az említett anomáliákat ezek között a keretek között nem lehet megoldani - szögezte le levelében Rusznák Imre, hozzátéve: soron kívüli intézkedéseket, és tájékoztatást kér a minisztertől. A minisztériumba a napokban megérkezett Rusznák Imre levele, amelyre a tárca illetékesei - kellő tanulmányozás után a törvény szabta határidőig, tehát harminc napon belül válaszolnak — tudatta a KVM sajtófőnöke. Császár Attila ugyanakkor elmondta: a városházi politikus által említett tavalyi levélnek nincs nyoma a minisztériumban, noha ott minden küldeményt szigorúan iktatnak. B.T.