Népszabadság - Budapest melléklet, 2003. március

2003-03-01

36 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2003. MÁRCIUS 1., SZOMBAT A jó ízlést nem árulják boltban Vigyázz, ha jönnek a fővárosiak?­­ Bagolyvárak, tornyos kastélyok kavalkádja az agglomerációban Kacsalábon forgó paloták, soktornyú új­gazdagkastélyok, terméskővel bevont ba­golyvárak szép számmal épültek az agg­lomerációban az utóbbi tíz évben. A fővá­rosból kiköltözők meg-megújuló hullámai az eklekticizmus és a giccsparádé megje­lenését hozták az épített környezetbe. A jó ízlést pedig nem pótolhatja az önkor­mányzati szabályozás. Csobánka, Hanfland, Bagolyvár, puri­tán amerikai épületek á la Frank Lloyd Wright, romantikus kiskastély egymás hegyén-hátán. A kavalkád jól példázza az architektúra összevisszaságát, amely az utóbbi évtizedben eluralkodott az agglo­meráció településein - mondja Ongjerth Richard építész. Csobánkán is, mint má­sutt, a kilencvenes évek elején bőszen parcellázott az önkormányzat, a kis tel­kek hamar elkeltek, a falu pénzhez jutott, de ezzel együtt tönkrement a hagyomá­nyos épített környezet. Ma már csak ab­ban lehet reménykedni, hogy a vegetáció jótékonyan benövi majd az egészet. A giccsparádé azokra a helyekre jel­lemző, ahol jómódú emberek ütöttek ta­nyát régebbi budapesti hajlékuk helyett. Példákat láthatunk erre Solymáron, Nagykovácsiban, Budakeszin, Budaör­sön - azaz főként az agglomeráció köztu­domásúan drágább budai részén. A jó íz­lést nem árulják a boltban — jegyzi meg Ongjerth Richárd, hozzátéve: a szeré­nyebb jövedelműek inkább egy-egy pa­rasztházat vásároltak meg és alakítottak át saját kényelmükre. Régen is terveztek persze csúnya dolgokat, de azok nem ma­radtak fenn, és lehet, hogy a maga idejé­ben talán ízléstelennek tartott építményre az utókor büszkén és szeretettel tekint. Ma már senki sem teszi fel a kérdést, mi­képpen kerül Túrára egy Loire menti kas­tély. Mindenki örül, hogy Ybl Miklós al­kotását az önkormányzat a múlt dicső emlékeként újítja fel. Ha az építészeti kultúra elszakad a mindennapokétól, ennek a helyi hatóság jogszabályokkal próbál gátat vetni -hangsúlyozza Ongjerth Richárd. Buda­pesten 1894-ben alkották meg az építési szabályzatot, amely meghatározta a há­zak magasságát, a homlokzatokon kiala­kítandó hornyokat (vájatokat), az abla­kok jellegét. A XIX. század végén fel­épülő város stílusának viszonylagos egy­ségét ez a rendelet biztosította. Ilyen sza­bályokat természetesen ma is lehet alkot­ni, de mindig kényes kérdés marad, hogy a hatóság a közösség érdekében milyen mértékben korlátozhatja a magánjogo­kat. Lois Viktor szobrászművész szent­endrei kertjében épített Felhőmosójának látványa például zavarta a szomszédo­kat, akik ezért panaszt is tettek az önkor­mányzatnál. Az ügynek nem lett követ­kezménye (a mosógépdobokból álló szellemes fémszerkezetet a Képzőművé­szeti Lektorátus nagy értékű műalkotás­nak nyilvánította), de megmaradt a kér­dés: miképpen legyünk tekintettel arra, hogy amit saját környezetünkben épí­tünk, ahhoz vizuálisan embertársainknak is közük van? Magyarországon ma a hatóság igen ne­hezen képes érvényt szerezni a szabá­lyoknak, amelyeket az érintetteknek eszük ágában sincs betartani. Lehetséges eszköz a bírság. A jobbik eset, ha befize­tik (és minden marad a régiben), rosszabb esetben be sem fizetik - az eredmény ugyanaz. Az agglomerációban (is) azért van annyi csúnyán mázolt ablakkeret és stílustalan homlokzat, mert a helyi építé­si szabályzat megalkotásakor - a lehető­ségek ismeretében - nem mentek bele „apró” részletekbe. A negatív jelensége­kért az építészek is hibáztathatók - foly­tatja a szakember. Az ízléses településkép nem jogi, ha­nem kulturális kérdés - állítja Ongjerth Richárd. Az ausztriai falvakban például sehol sem írja elő az önkormányzat, mi­lyen legyen a házak külleme, mégis min­denütt ugyanaz a tetőfedő anyag, hom­lokzatképzés látható. Mindez a tradíció­kon, a kulturális örökség tiszteletén, no meg a jól felfogott üzleti érdeken nyug­szik - hiszen az osztrákok pontosan tud­ják, mit várnak tőlük a turisták. Ízlésekkel nem lehet vitatkozni — tartja a latin mondás, amire az építész így rea­gál: ez még mindig jobb szlogen, mint a szocreál erőltetett uniformizálása. A dik­tatúrákban kötelező egyenstílusban épült városok megalomániájukkal, embertelen légkörükkel teszik rosszkedvűvé a ben­nük élőket és vendégeiket. Más kérdés, hogy óvatosan szabályozni persze lehet, sőt kívánatos is. Ha például meghatároz­zák a tető hajlásszögét, az szinte kizárja a tornyocskaépítés lehetőségét, 40-45 fok fölött a manzárdtetőt már lehetetlen kivi­telezni. Egységesebb a település képe ak­kor is, ha a házakat egyetlen építész ter­vezi, mint ahogy volt ez a régi f­alvakban, ahol mindenkinek ugyanaz a (egyébként általában helyben lakó) pallér dolgozott. Jó példái ennek a budakeszi Barackos tár­sasházat, amelyek telekméretét, nagysá­gát, homlokzatképzését egy és ugyanaz az építész álmodta meg. Az agglomerá­cióban uralkodó architekturális káosz egyik fő oka tehát, hogy ahány építkező volt, annyi építésszel dolgoztatott. Az önkormányzatok okulnak a Csobánka jellegű esetekből, és egyre ke­vésbé siklanak el a részletek fölött - ösz­­szegzi tapasztalatait Ongjerth Richárd. Az esztétikai forma ugyanis látható jele a láthatatlan, de annál fájóbb társadalmi fo­lyamatnak: a közösség kulturális tradí­ciója, megszokott értékrendje, életformá­ja felborul, miközben a feszültségek nö­vekednek. Őslakosok és beköltözők így egyformán gyökértelenné válhatnak. Az igényes, hagyománytisztelő épített kör­nyezet a gyökerekhez való visszatalálás fontos mozzanata. Rados Virág m r ■ ' •' • " H~JEfr w<f" Mm__tl Csobánka, Hanfland. Az egyik ház ilyen, a másik olyan FOTÓ: KOVÁTS ZSOLT ________Cikkünk Nyomán________ Neve már van... Jaj, úgy örülök, hogy főpolgármesterünk már tényleg nincs is szükségünk ott jóvoltából már neve is van az M0-ás másra, csak a szép név alá magára a híd­­északi hídjának! Méghozzá milyen szép rá meg a hozzá vezető utakra, neve: Európa híd! Nagyszerű! Ezek után Varga Gyula HELYREIGAZÍTÁS. Lapunk 2003. január 15-i számának Jogsértés a Nemzeti Parkban című cikkében valótlanul állítottuk, hogy Kákonyi Gábor természetvédel­mi őr. Ugyancsak valótlanul állítottuk, hogy a jogosulatlanul megkezdett építkezést nem állította le, valamint azt, hogy a fennmaradási engedély iránti kérelmét az épít­kezéssel kapcsolatban elutasították. Fehérvári úton, a Vállalkozások Parkjában 500 m2 IRODA- és RAKTÁR HEL­YISÉ­G kiadó. Díj: 2000 Ft/m2/hó 06 (20) 910-6502, 06 (1) 203-0025­­_ _/ 1'A Reisser Csavar Kft. keres Budapest területére eladásvezető üzletkötőt. Az írásos álláspályázatokat kérjük március 14-ig a 2801 Tatabánya, Pf. 1374 címre beküldeni! Az alkalmazás feltételeit és egyéb részleteket a pályázat alapján behívott jelentkezőkkel személyesen beszéljük meg. * Hol !ehgf­f#c,.^m­6dQ ***** iSt* * tfx*Ai * ****' tf­m*sof4r­­wmmmfoqBsmnprofthijt Tisztelt olvasónk, tisztelt hirdető partnerünk! Ha a NÉPSZABADSÁG BUDAPEST-ben szeretné hirdetését elhelyezni, ha reklámüzenetével az úgynevezett Budapest célcsoporthoz szeretne fordulni, kérjük, keressen meg bennünket a 436-4452-es telefonszámon vagy a 436-4450-es telefaxon. Magyarország legkedveltebb napilapja ­ Kiállítás - kóstolóval Cukrászdák kortárs festményeken, házi specialitásokkal Különleges cukrászdák — Cukrászdák különlegességei címmel nyílik kiállítás és kóstoló jövő pénteken a Gerbeaud­­ban. A rendezvényen tizenhét hazai - ebből nyolc budapesti - cukrászdáról készült kortárs festmény látható: a megfestett üzletek termékeiből igazi ízelítőt is kap az érdeklődő. A március 7-én délután nyíló esztétikai és gasztro­nómiai tárlat a jövő vasárnapig láto­gatható. A rendezvény ötletgazdája, Vojtek Éva elmondta: arra gondolt, hogy érde­mes lenne a jövő számára megörökíteni azokat a mai cukrászmestereket - illetve boltjaikat és különlegességeiket -, akik az ínyencművészet nagymesterei. A messze földön híres egykori magyar cukrászoknak napjainkban is vannak méltó követőik, a Monarchia hajdani te­rületén a cukrászdakultúra ma is külön­leges örökséget éltet. A Gerbeaud Attrium termében márci­us 7-9. között látható kiállításra nyolc budapesti kávéház és cukrászda tulajdo­nosát sikerült megnyerni. Üzleteiket kortárs festők örökítették meg az utókor számára, a két példányban készült ké­pek egyikét a Kereskedelmi és Vendég­látó-ipari Múzeumnak ajándékozzák a kiállítás után. A 900 forintos belépőjegy a tárlat megtekintésére és három szaba­don választott cukrászda specialitásá­nak megízlelésére is feljogosítja a láto­gatókat. A kiállítás ötlete szakmai körökben először nem aratott osztatlan sikert. Töb­ben félreértették a szándékot, mondván: nem akarnak versenyezni. A cukrász­ipartestület minapi rendezvényén azon­ban bemutattak néhány elkészült fest­ményt, erre többen jelezték, mégis részt vennének egy új kiállításon. A jelentke­zők közül néhányan viszont azért estek ki, mert üzletük - úgymond - nem kí­vánkozott festő ecsetjére, jóllehet süte­ményeikért sorban állnak a vevők. A kiállítást szervező Ad Astra Kft. ügyvezetője, Gajda Andrea rámutatott: a magyar cukrászdakultúra újjászületett az utóbbi években, egyre több helyen gyártanak ismét kézi bonbont és főznek fagylaltot. Az üzletek között egyre több nyílik meg szépen restaurálva vagy ko­moly beruházás eredményeként újon­nan. Utóbbira példa az e heti sajtótájé­koztató helyszíne, a Zila kávéház, Krisz­tina cukrászda, amely az Üllői úton a lő­rinci strand előtt található. E több mint százéves egykori lövőházat - amely nemrég még a strand öltözőjéül is szol­gált - pompásan felújították, és két hó­napja színvonalas cukrászdaként nyitot­ták meg új tulajdonosai. A Gerbeaudban a házigazda cukrász­da, valamint a Művész, a Zita, a Fröh­lich, a Gellért, a Rigó Jancsi, a Brúnó és a Mozart kávéház képei és termékei vesznek részt. Mellettük most először az 1937-es párizsi világkiállítás magyar vendéglőjét tervező Dióssy Antal festő­művész hagyatékát is bemutatják. Sándor Tünde Thuróczy Zoltán: Átellenben az Operával

Next