Népszabadság - Pest Megyei Krónika melléklet, 1996. január

1996-01-05

20 NÉPSZABADSÁG. Harmadszor temették Steinmetz Miklós Ecseren és Gyomron Újsághír: Az óév utolsó napjai­ban, december 29-én Budapes­ten, a Fiumei úti temetőben - ha­lálának 51. évfordulóján - újból eltemették Steinmetz Miklós ma­­­gyar származású volt orosz kato­natiszt földi maradványait. MUNKATÁRSUNKTÓL Az egykori parlamenter beírta nevét a történelembe, megítélése a rendszerváltozás kezdete óta különböző. Volt olyan újság, amely egyáltalán megkérdője­lezte Steinmetz Miklós életét, mondván, alakja csak a legendá­ban élt. 1944. december 29-én Vecsés irányából hajtott katonai dzsip­jén, rajta fehér zászlóval, a né­met katonai állások felé. Máig tisztázatlan körülmények kö­zött, egyszer csak a levegőbe re­pült a kocsi. Egyes állítások sze­rint az autó aknára szaladt, má­sok a németeknek tulajdonítot­ták a tragédiát, mondván, a lö­vedéküktől semmisült meg a jármű s benne az utasok. Steinmetz Miklós Pécsett szü­letett, s katona korában került az orosz hadsereg kötelékébe. Mielőtt az utolsó parancsot tel­jesítette volna, rövid ideig Ecse­ren és Gyomron is lakott. Utóbbi helyen néhai Katona Andrásék főszegi portáján lelt ideiglenes otthonra. Megoszlanak a véle­mények abban is, hogy Stein­metz Ecsetről vagy Gyömrőről indult-e el azon a bizonyos na­pon. Morovik János még csak 13 éves volt, amikor Steinmetz hamvait először temették Gyömrőn. - Emlékszem arra a napra. A mostani Szabadság tér hősi sír­kertjébe temették őt többi társá­val egyetemben. Elég sokan összegyűltek a sír körül, mi, gye­rekek csak tisztes távolból néz­tük a temetést. - Rendes ember hírében állt Steinmetz Miklós - mondta egy magát megnevezni nem kívánó, köztiszteletben álló idős férfi, szintén Gyömrőről. Annak idején még a község főutcáját is róla ne­vezték el. Az utca elején álló épü­let falán sokáig látható volt a bronzból készült dombormű, Steinmetz portréja, amelyet, ha jól tudom, néhai id. Pál Mihály szobrászművész készített. Nem tudom, hová tették a dom­borművet az utca átkeresztelése után... Az a gyömrői utca már Szent István nevét viseli, bár egy sarkon még a régi utcanév is ol­vasható - vastagon áthúzva. Ecseren az állomás melletti utca - itt is lakott a parlamenter - azon­ban ma is Steinmetz Miklós nevét viseli. Ott nem tartották szüksé­gesnek az utcanév-változtatást. Vecsés határában sok éven át állt a Steinmetz-szobor, amely a katona­tiszt halálának helyszí­nét szimbolizálta. Ezt a szobrot is elsodorták a rendszerváltás viharai, a ledöntés után a buda­tétényi szoborparkban nyert el­helyezést. A televízió regionális műsorá­ban rövid híradást is láthattunk Steinmetz Miklós újratemeté­séről. A Fiumei úti temetőben a Nemzeti Sírkert orosz katonai parcellájában helyezték végső nyugalomra, katonai tisztelet­­adással. Mattheiadesz Konrád, a temetést szervező Globex Press nevében a mikrofon előtt elmond­ta, hogy Ecser és Gyömrő után immár harmadszor temetik el Steinmetz Miklóst. Földi marad­ványai hol itt, hol ott kallódtak az elmúlt évtizedekben. Bízik abban, hogy ez az újratemetés volt az utolsó, s most már végleges lesz Steinmetz Miklós nyughelye. A szobor Budatétényen HANCSOVSZKI JÁNOS FELVÉTELE PEST MEGYEI KRÓNIKA 1996. január 5., péntek Fóti schillingek Módosította a Fóti Önkor­mányzat az iparűzési adó mér­tékét, és az új rendelet értelmé­ben az adófizetésre kötelezet­tek közül a termelőtevékenysé­get végzők az adóalap 8 ezrelé­két, a kereskedelmi és vendég­látó-tevékenységet végzők egy százalékát kötelesek fizetni. További változás a helyi adók­ban, hogy az építményadó ja­nuár elsejétől a lakásokra is ki­terjed. A telekadóban nincs változás, az továbbra is csak 1500 négyzetméter feletti bel­területi telkekre vonatkozik. A gépkocsik súlyadóját a mini­mumon, száz kilogrammon­ként 400 forintban állapították meg. A község önkormányzata 270 hektáron kíván ipari-kereske­delmi zónát létesíteni, és 90 hektárnyi területre már a rész­letes rendezési tervet is elké­szítette. A tervezés és az előközművesítés költségei fejé­ben, a helyi mezőgazdasági szövetkezet által eladott föld­terület után négyzetméteren­ként 20 schillinget kap a tele­pülés, és természetesen je­lentős bevételt vár az idetele­pülő vállalkozók adójából is. B. J. Társasházlicit Dunakeszin MUNKATÁRSUNKTÓL Eredménytelenül zárult Duna­keszin az önkormányzat által épített társasház 14 lakásának licitje. A Barátság úton felépült ház négy 52 négyzetméteres és nyolc 32 négyzetméteres lakása eredetileg a szociális lakásállo­mányt növelte volna. Az építés kezdeményezői úgy gondolták, hogy a kis alapterü­letű lakások, ahol minden köz­üzemi szolgáltatás külön mér­hető és szabályozható, megfe­lelnek az alacsonyabb jöve­delműeknek. A távfűtéses lakó­telepi lakásoknál kisebb rezsi­jük miatt a fiatal házasok, fiatal családok számára elérhető és fenntartható lett volna. Az ere­deti tervek szerint pályázat alapján választották volna ki a tizenkét lakás bérlőjét. Az épület elkészült ugyan, de a város képviselő-testülete úgy döntött, hogy mégsem szociális bérlakásokat létesít benne, ha­nem eladja a tizenkét lakást. Ezzel a döntésével tiszta tulaj­doni helyzetet kíván teremteni, ugyanis a tetőtéri két lakás eleve csak öröklakás lehetett volna. A lakásokra meghirde­tett első licit azonban ered­ménytelen volt. Falustaféta TUDÓSÍTÓNKTÓL Február 17-én indul Hernádon az a rendezvénysorozat, amely­ben öt környező település, Her­­nád, Ócsa, Dunavarsány, Bugyi, Felsőpakony lakói - ötször, öt helyen, öten - mérik össze tudá­sukat. A vándorkupa elnyerésé­ért folytatott játék öt fordulójá­ban a szellemiek mellett fizikai erőnlétükről is számot adnak a versenyben részt vevők. Tájéko­zottnak kell lenniök az éppen a versenyt rendező község éle­téről, hiszen erről is szólnak majd a vetélkedő kérdései. Per­sze nem maradhat tétlen a ren­dező község sem, hiszen képvi­selői bemutatkozó műsorral várják vetélytársaikat. Aztán jöhet az erőnlét összemérése, például Hernádon - mi más le­hetne a középpontban - a csir­kefogás, tojásváltás. Ebből is látszik, hogy nem igazán a sportversenyek versenyszámai szerepelnek a programban, sok­kal inkább a farsangra jel­lemző, a helyi sajátosságokat be- és megmutató játékok. A rendezvénysorozat havonta egyszer az öt község egyikében zajlik majd, a rendezők remé­nyei szerint nagy érdeklődés és sok-sok vidámság mellett. Nyársapáti libikóka A Nyársapáti Haladás Szövet­kezet 1992-ben megválasztott vezetőségének mandátuma a múlt év végén lejárt, így sor ke­rült a tisztújító közgyűlés kiírá­sára. A közgyűlésen öttagú új vezetőséget választottak, élén Deli István elnökkel, aki el­mondta: sok jóra az idén sem számítanak, hiszen a szövetke­zet termelésszerkezete az utóbbi években igencsak leszűkült, már szántóföldjük sincs. Ugyanak­kor az ipari tevékenység révén a tavalyi év eredményes volt. G. E. Relatív gyorshajtás - abszolút veszélyek Sajnálatos módon megyénk bármelyik útján készülhetett volna ez a felvétel. A Budaörs közelében a fára csavarodott Zsiguli utasai szerencsére nem sérültek meg súlyosan. A baleset oka feltételez­hetően az úgynevezett relatív gyorshajtás. Sajnos nagyon sokan nem ismerik ezt a fogalmat, pedig nem árt tisztában lenni vele. A relatív gyorshajtás azt jelenti, hogy a sofőr nem az út-, időjárási, lá­tási viszonyoknak megfelelő sebességgel vezeti kocsiját, így aztán előfordulhat, hogy 30-35 kilomé­teres sebesség is veszélyes gyorshajtásnak számít, hiszen a kipörgő kerék, a megcsúszó kocsi a jé­gen, a havon irányíthatatlanná válik Kancsovszki János felvétele Támogatás a falusi turizmusnak MTI-JELENTÉS Az adókedvezményeknek kö­szönhetően a jövő évben a falu­si turizmusban érdekelt ven­déglátók várhatóan számottevő mértékben nem emelik áraikat. Ez azt jelenti, hogy átlagosan és a szolgáltatások minőségétől függően 500-1500 forint között lehet majd egy éjszakát eltölte­ni a falusi vendéglátóknál. A falusi turizmus ajánlatai a ter­vek szerint 1996-ban jelennek meg az érdek-képviseleti kata­lógusban. A falusi vendégfo­gadás 1996-ban is tíz ágyig, il­letve 300 ezer forint bruttó ár­bevételig továbbra is szja­­mentes marad. Csáky Csaba tá­jékoztatott arról is: a sikeres egyeztetések révén az Or­szággyűlés idegenforgalmi és turisztikai albizottságában a képviselők támogatták azt a ja­vaslatot, hogy az elkülönített pénzalapokból - például a terü­let-, valamint a gazdaságfej­lesztési, a mezőgazdasági és er­dészeti alapból - kapjon pályá­zati úton megszerezhető támo­gatást a falusi vendégfogadás. A falusi turizmust hazánkban hasonló okból és módon segítik, mint a nyugat-európai orszá­gokban, azaz az esetleges ag­rártúltermelés levezetésének és a falusi munkanélküliség mér­séklésének hatékony módját látják benne. A Magyar Falusi-tanyai Ven­dégfogadók Országos Érdek­­képviseleti Szövetségének több mint ezer tagja van. A falusi vendégfogadók hazánkban je­lenleg mintegy ötezer vendég­ággyal rendelkeznek. Ez azt je­lenti, hogy hazánkban évente körülbelül 100 ezer vendég­­éjszakával lehet a turizmus ezen ágában számolni. ­ budaörsi három „K” Közlekedés, közmű, környezetvédelem a fejlesztési tervekben Elmúltak azok az idők, amikor az újév valamiféle szigorú határ­napot jelentett a települések fejlődésében. Igaz, az éves költségve­tés megtervezése, elfogadása, illetve a teljesítés számonkérése ha­táridőkhöz kötődik, de az önkormányzatok jelenlegi szűkös anyagi helyzetében a tervek megvalósítása az esetek többségében több évet vesz igénybe, így tehát az év eleji feladatmeghatározá­sok gyakorlatilag a fő hangsúlyokat határozzák meg. Így van ez Budaörsön is, ahol Wittinghof Tamás polgármester a követ­kezőket mondta kérdésünkre: - A város üzemeltetésén, működtetésén túl három fő fel­adatot jelöltünk ki. Az egyik a település belső közlekedésének korszerűsítése, racionalizálása, a másik a közműfejlesztés kiter­jesztése, a harmadik pedig a környezet-, különösképpen pe­dig a zajvédelem. - Menjünk sorba, kezdjük az első k-val! - Hatalmas a város célforgal­ma, de az átmenő forgalom sem jelentéktelen, s gyakorlatilag mindez szinte az egy szem főut­cán bonyolódik le. Ez azt is je­lenti, hogy az itt élők - felnőttek és gyerekek, időskorúak - egy­fajta permanens balesetveszély­ben élnek. A megoldás több­lépcsős lehet. Az egyik, a koráb­ban már a Pest Megyei Króniká­ban is jelzett nyugati autópálya­felüljáró, de segítséget jelenthet az autópályával párhuzamos, annak mentén tervezett, úgyne­vezett ipari út, s természetesen a főutca közlekedésszervezése is. A felsoroltak mindegyike je­lentős összegeket igényel, de az önkormányzat igyekszik ezeket a feladatokat összekapcsolni más elképzelésekkel, s így „ol­csóbban” születhet meg Budaörs közlekedésének korszerűsítése. - A közmű? - Folytatni kell, a város egész területére folyamatosan ki kell terjeszteni a gáz- és csatornave­zeték-építést. De a közműhöz tartozik a telefon is, ahol ismét csak kétirányú a feladatunk: részben szorgalmazzuk az igé­nyek mielőbbi kielégítését, ugyanakkor - miután sérelmes­nek érezzük - intézményesen fellépünk a Matáv új tarifa­­rendszere ellen, amely vélemé­nyünk szerint hátrányos hely­zetbe hozta a budaörsi telefon­vonal-tulajdonosokat. - És a zajvédelem? - Igazságtalannak érezzük, hogy az egész ország által hasz­nált autópálya minden zaja a vá­rosunkat terhelje. Úgy véljük, hogy a zajvédő falak megépíté­sével elviselhetőbbé lehetne ten­ni a budaörsiek, elsősorban az autópálya közelében élők életét. A megépítése nem lehet a város feladata, bízunk abban, hogy ezt az alapigazságot a közlekedési tárca vezetői és az autópálya üzemeltetői is elfogadják. - Milyen éve lesz Budaörsnek 1996? - Reméljük, hogy sikeres. Eh­hez a sikerhez természetesen kell az is, hogy a Budaörsön most kialakuló kereskedelmi, raktározási és szolgáltatókomp­lexumban jelen levő nagyválla­latok - hazaiak és külföldiek - sikeresek legyenek. S. B. A. Rendőrök egy szatyor pénzzel Nagy volt a riadalom a Trifolium Kft. Alsónémediben lévő telephe­lyén, amikor észrevették, hogy az éj leple alatt elloptak tőlük két kamiont. A kár meghaladta a nyolcmillió forintot, arról nem is be­szélve, hogy le kellett állni a munkával, mert nem volt mivel szállí­tani az árut. Nem csoda, hogy előbb félmillió, majd egymillió forin­tos jutalmat ajánlottak fel annak, aki az ellopott gépkocsik nyomá­ra vezeti a rendőröket. Tény, hogy nagyon sok beje­lentés érkezett ebben az ügyben, és a Pest Megyei Rendőr-főkapi­tányság vagyonvédelmi osztályá­nak nyomozói valamennyit el­lenőrizték. A sok közül egyik az „igazi” volt. Berceli István alezredes és Stupek István százados 1995. de­cember 19-én Bács megyében járt ebben az ügyben, és 18 óra tájban értek haza. Néhány perc­cel később Stupekék lakásában megszólalt a néhány napra köl­­csönkapott mobiltelefon. A káro­sult cég egyik vezetője jelentke­zett azzal, hogy fontosnak tűnő bejelentés érkezett hozzájuk: va­laki egymillió-háromszázezer fo­rintért árulja azokat a bizonyos kamionokat. A két rendőrtiszt ismét útra kelt, és még aznap este a fővárosi Flórián téri parkolóban találkoz­tak azzal a jó megjelenésű úrral, aki vevőt keresett a kamionokra. Az illető nem gyanakodott, mert a rutinos zsaruk jól játszották a szerepüket. Komoly szándékuk­hoz sem férhetett kétség, hiszen megmutatták, hogy egy reklám­­szatyorban ott van náluk a vétel­ár. A pénzt egyébként a Trifo­lium kölcsönözte erre az alka­lomra. Az „eladó” beletekintett a szatyorba, majd miután bizalom­­gerjesztőnek találta a két urat, hajlandónak mutatkozott arra, hogy megkössék az üzletet. Per­sze ahhoz először is meg kellett mutatnia az „árut”. Az első állomás egy harmadik kerületi autóstelep volt, ahová akadálytalanul behajtottak. Ott állt az egyik ellopott kamion. Most már nyilvánvaló volt, hogy jó úton járnak, csak arra kellett ügyelni, nehogy közben valaki kereket oldjon a járgányokkal. A rendőrök virágnyelven üzenetet küldtek mobiltelefonon társaik­nak, és biztosítást kértek. Idő­közben megérkeztek a következő telephelyre, Kőbányára, ahol a másik lopott gépkocsi parkolt. Berceli alezredes és társa ez­után közölte, hogy a játszma vé­get ért. Meghökkent útitársuk nem próbált ellenkezni, amikor őrizetbe vették, mindössze élénk káromkodással fejezte ki rosszal­lását. Az akció éjfél után három órával sikeresen befejeződött. A bíróság azóta előzetes letar­tóztatásba helyezte a már bünte­tett V. Lászlót, aki ellen egyéb­ként - korábbi ügyek miatt - a fővárosban már kiadták az elfo­gatóparancsot. Gál Judit

Next