Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. július

1999-07-09

26 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 1999. JÚLIUS 9., PÉNTEK Amiért a harang szól A nagyvárosban összeolvadnak a han­gok. Van közöttük olyan, amelyik a fel­gyorsult idő, a technikai fejlődés hoza­­déka, s akad, amelyik sok-sok évszázada kísér bennünket. Eredete a múlt sűrű ho­mályába vész, léte mégis hozzátartozik mindennapjainkhoz. Ilyen érces öröksé­günk: a harangszó. Némelyikünknek a biztonságot, az otthon érzését jelenti a főváros nyüzsgő, s áradó kakofóniájá­ban, másoknak pusztán mindennapi bosszúságra ad okot. Ezért jártunk utá­na, valójában mióta és miért is szól a ha­rang, mint ahogy arra is kíváncsiak vol­tunk, leszabályozott világunkban meg­szabható-e a harangszó ereje. A harangmúltkutató úton kalauzunk dr. Török József professzor, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának egyháztörténésze volt. Tőle tudjuk, harangot már az ókori pogányok is használtak, ők a rossz szellemeket kí­vánták elűzni a hangjával. A pogány hiedelmek kiveszte után a keresztények közül először a szerzetesek használták közösségük összehívására, a VI. század­tól kezdve jelenik meg a keresztelő egy­házak plébániáin is. Az évek folyamán a harangszó hozzá­illeszkedett az egyházi élethez, elsődle­ges feladata volt, hogy a híveket egybe­­gyűjtse. A későbbiekben harang adta a közösség tudtára, hogy ha meghalt vala­ki, sőt tájanként és koronként a harang hangjából azt is megtudhatták a gyüle­kezet tagjai, hogy férfi vagy nő földi sorsa ért-e véget. A halott utolsó útját is harangzúgás kísérte, ugyanúgy, ahogy a XIII. századtól kezdve az úrnapi és a bú­zaszentelő körmenetnek is nélkülözhe­tetlen velejárója volt. Napjainkban a templomi harangszó a miserendet követi, s a vasárnapi útfel­mutatáskor is megszólal. Gyakorlati jel­zésrendszerét azonban egyre kevesebben értik. Dr. Török József tud arról, hogy egy-egy templom környékén a nem hí­vők gyakran méltatlankodnak, zavarja őket a harangzúgás. Mivel a harangok leginkább nappal kondulnak meg, kissé mondvacsináltnak érzi a panaszukat, de állítja, a harangszó így is egyre ritkul. Budapesten semmi sem szabályozza a harangozást, a Városháza nem jogosult megállapítani, hol, mikor, milyen hang­erővel kondulhatnak meg, tudtuk meg Weinwurm Árpádtól, a fővárosi önkor­mányzat kisebbségi, emberi jogi és val­lásügyi bizottságának elnökétől. A Kör­nyezetvédelmi Minisztérium környezeti elemek védelmének főosztálya osztály­­vezetője, Berndt Mihály állítja: egész Európában nem létezik ilyenfajta szabá­lyozás. Arról azonban már ő is hallott, hogy a templomok közelében lakók kö­zül többen panaszkodtak a túlságosan gyakori és erős harangzúgásra. A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség zajvédelmi felügyelője, Ács László tapasztalt hasonló gondot például az újjáépített műemlék, a Do­hány utcai zsinagóga hirtelen újra hall­hatóvá lett, negyedóránkénti óraütései miatt. Ezt a környéken lakók közül so­kan kifogásolták. A felügyelőség terüle­ti jogkörű hatóságként, hivatalból fog­lalkozott az üggyel, mert a kerületi ön­­kormányzat is kérte segítségüket. 1992- ben ugyanis megosztották zajvédelmi szempontból az elsőfokú környezetvé­delmi hatáskört az önkormányzat és a felügyelőség között, és azóta az önkor­mányzat jegyzője gyakorolja az elsőfo­kú környezetvédelmi hatósági jogkört. Végül a konkrét esetben minden érdekelt bevonásával mindenki számára elfogad­ható megállapodás született: bizonyos éjszakai időszakban csökkentették a zsi­nagóga óraütéseinek számát. Azóta az ott lakóktól több panasz nem érkezett. Az 1992-es besorolás a templomi tevé­kenységeket üzemi létesítménynek minő­síti, a jogszabály a zajra vonatkozó határ­értékeket e kategória szerint szabja meg. Azokat még 1984-ben határozta meg az egészségügyi miniszter, s azóta is válto­zatlanul érvényesek. Akkor területi funk­ciók szerint négy kategóriát hoztak létre (a fővárosban mind a négy előfordul): 1. üdülőövezet; 2. laza beépítésű lakóterüle­tek, laza beépítésű intézményi és lakóte­rület; 3. tömör városias beépítésű intéz­ményi és lakóterület; 4. iparterület, intéz­ményekkel vegyesen. Kategóriánként de­cibelben megállapították az üzemi zajter­helés nappali és éjszakai határértékeit. Az első kategóriában nappal 45, éjszaka 35, a másodikban 50-40, a harmadikban 55- 45, a negyedikben 60-50. Mivel a temp­lomok többsége vagy városközpontban, vagy valamelyik terület központi részén helyezkedik el, így kilencvenöt százalék­ban a 3. kategóriába sorolható. A jogsza­bály szerint a környezeti zajterhelés nagyságát a szabadban, az épület véden­dő homlokzata előtt két méterrel kell el­lenőrizni. A probléma, hogy a jogszabály csukott ablakot feltételez, és ha az állam­polgár nyugodtan akar pihenni, be kell csuknia ablakát. A harangszóról egyéb­ként sem lenne könnyű megállapítani, hogy túllépte a megengedett decibelérté­ket, hiszen a zajszint megállapításánál több óra átlagát veszik figyelembe. Bár a készülő új rendelet a zajkibocsátás szem­pontjából jobban figyelembe veszi majd a realitásokat, de a harangszó biztosan nem lesz benne. S bár az önkormányza­tok is hoznak helyi zajvédelmi jogszabá­lyokat, de haranghangra eddig egyik sem alkotott ilyet. Már csak azért sem, mert a hívőkben ez feltehetően nagy ellenérzést váltott volna ki. Aki pedig csak zajforrás­nak értékeli a harangzúgást, annak marad az egyezkedés a helyi egyház képviselői­vel. De a legegyszerűbb, ha elköltözik a templom mellől. Millei Ilona Haranglábak Óbudán VELLEDITS ÉVA FELVÉTELE Látogasson meg minket: 1085 Budapest, József krt. 35. Tel.: 267-4946, 267-4918 1097 Budapest, Dandár u. 22. Tel.: 215-4466, 216-7589 2037 Dabas, 5-ös főút 41 -es km. Tel.: 29/362-962 (használtautó kereskedés) PUNTO AKCIÓ Egyéves garancia az összes használt autóra ízelítő használt Punto kínálatunkból: Modell Extra Eladási ár 55s 3 ajtós­ 1 629 000 55s 3 ajtós metálfény 1 690 000 55s 5 ajtós metál + rádió 1 759 000 metál + rádió + közp.­zár Használt autóját a legjobb áron beszámítjuk. SPQ-l HELTAI JENŐ Akik még Pesten vannak A nyári hőségnek ebben az előrehaladt állapotában bizo­nyos megdöbbenéssel veszem észre, hogy Budapest tele van olyan emberekkel, akiknek már nem kellene, sőt nem volna szabad itt lenniök. Miért időznek ők még mindig itt, holott az előkelő elem most már javában távol van a fővárostól? Ez irányú indiszkrét kérdéseimre a következő diszkrét felelete­­ ket kaptam: 1. Mert Budapest legszebb nyáron. 2. Mert Budapesten legszebb a nyár. 3. Mert nagybátyám halálos ágyán megígértem, hogy soha nyáron nem távozom Budapestről. 4. Mert az orvos a gyermekeimnek fővárosi levegőt rendelt. 5. Mert még nem láttam a Berta panamáját. 6. Mert már láttam a Berta panamáját. 7. Mert az ősszel úgyis hosszabb külföldi útra készülök. 8. Mert a magyar fürdők nagyon drágák, a külföldieket pedig becsületes koalíciós hazafi létemre nem támogatom. 9. Mert már a télen kivettem a szabadságomat. 10. Mert egy pár évig nem megyek nyaralni, azon a pénzen in­kább egy kis házat veszek. 11. Mert még nem döntöttük el, hogy hová menjünk. 12. Mert már eldöntöttük, hogy hová menjünk, de még nem döntöttük el, hogy mikor menjünk. 13. Mert meg vagyunk híva ide is, oda is, amoda is, és egyik meghívást sem fogadhatjuk el anélkül, hogy a másik két családot halálosan megsértsük. 14. Mert vidéki rokonaink érkeztek, akiknek - sajnos! - meg kell mutogatnunk a főváros nevezetességeit. 15. Mert vannak rá okaim, hogy itt maradjak. (Diszkrét mo­soly.) 16. Mert... mert... pszt... csitt... képzelheti... asszony van a do­logban. (Indiszkrét mosoly.) 17. Mert a magamfajta megrögzött pesti, hej, csak itt érzi jól magát, ezen az édes pesti kövezeten. 18. Mert nem mehetek el, amíg a miniszter itt van. 19. Mert öt év előtt megfogadtam, hogy tenger mellé nem me­gyek, négy év előtt megfogadtam, hogy tó mellé nem me­gyek, három év előtt megfogadtam, hogy folyóvíz mellé nem megyek, két év előtt megfogadtam, hogy hegyek kö­zé nem megyek, és tavaly megfogadtam, hogy vicinális mellé többé nem megyek. Hát akkor mi az istennyila mel­lé menjek? 20. Mert nincs pénzem arra, hogy elmenjek. Nagyon természetes, hogy e feleletek őszinteségében nem lehet kételkedni. Kivéve a legutolsót. Ez az egyetlen gyanús felelet. Éppen ezért ezt senki sem alkalmazza. A többit ellen­ben melegen ajánlom mindazoknak, akik még itt vannak Bu­dapesten, és magukban még nem döntötték el, hogy tulajdon­képpen miért is vannak még Budapesten? _____Lelőhely_____ Klimóék és a forgattyú Látják, az ilyen tárgyakat szeretem én. Kopott keretben, üveg mögött kicsit ferdén álló, sárguló lap: „Utasítások villamos üzemű felvonók kezelésére Budapest Székesfőváros 1940. évi szeptember hó 27-én kelt rendelete alapján”. A felvonóberendezés helye, mint az a lap élén olvasható, a Kinizsi utca 10. második lépcsőháza volt. A lap maholnap hatvanéves lesz. Úgy képzelem, évtizedeken át ott füg­gött egy hűvös, félhomályos lépcsőház­ban, naponta több tucat ember vetett rá egy pillantást, tán bele is olvasott, élvezte az utasításokat megfogalmazó mérnöki iroda, Első és Társai didakti­kus stílusát: „Az állandó megfigyelés tárgyát képező részletek. 1. A felvonó­motor kollektor­­a és szénkeféi (már ahol ilyenek vannak) vájjon nem szik­ráznak-e túlságosan ? Az áramkapcso­ló érintkezők vájjon nem húznak-e szo­katlanul nagy íveket és nincsenek-e az érintkező felületek túlságosan elhasz­nálódva? 3. A motor és a mágneste­kercsek, továbbá csapágyak stb. vájjon nem melegszenek-e túlzottan?” És így tovább. Hiszen a felvonó kezelőjének a felvonószék padlóján, a tológombokon és nyomógombokon, a kormányköté­len, az emeltyűkaron, az acélsodronyo­kon, valamint az olajozó- és zsírzóhe­lyeken, és a gép és ellensúly járásán is rajta kellett tartania a szemét, s mind­ezek állapotáról „a betanított módon próbamenetekkel és vizsgálattal na­ponta ” meg kellett győződnie — már ha tartotta magát Esső és Társai utasítá­sához. A lift 1940-ben, amikor a főváros vo­natkozó rendelete megszületett, már el­engedhetetlenül fontos kiegészítője volt a pesti bérházaknak. Új épület át­adása szinte elképzelhetetlen volt nél­küle, s a régiekbe is egyre több helyütt építették be a gondos és előrelátó házi­urak. A felvonóüggyel még a főváros 1936-ban kiadott lakásbérleti rendele­te is bő terjedelemben foglalkozott. Megállapíttatott például, hogy a bér­beadó a bérlőtől csak akkor követelhet felvonódíjat, ha arról vele a beköltözés előtt megállapodott, de akkor is legfel­jebb személyenként és menetenként hat fillért. Mi több, az is kimondatott: „A liftnek napokon át használhatatlan ál­lapota a bérlő társadalmi állására és családtagjai egészségi állapotára fi­gyelemmel, mint a bérlemény haszná­latát nagy mértékben korlátozó körül­mény, rögtöni hatályú felmondásra alapul szolgálhat. ” Érthető hát, hogy a negyvenes évek elején huszonhárom cég foglalkozott felvonószereléssel Budapesten, köztük olyan patinás vállalkozások is, mint a Wertheim F. és társa utóda. Esső és Társai (azaz Esső Andor törvényszéki hites szakértő és cégének többi okleve­les mérnök tagja) a József körúton tar­tottak fenn irodát, de a felvonógyár a IX. kerületi Hőgyes Endre utcában mű­ködött. A környéken igen erős volt a konkurencia: a Stáhly utcában Bálint Sándor, a Futó utcában Hadlovits és Horváth, a Nap utcában Haverland Antal, a Mátyás utcában Kapcsos Ist­ván foglalkozott liftkészítéssel. A Knézich utca torkolatánál álló házhoz kétségtelenül Elsőék villamos­­sági és műszaki vállalata esett a legkö­zelebb. (Az épület, amely az utasításon még Kinizsi utca 10.-ként szerepel, ma a 22-es számot viseli: a háború után egészen a Közraktárakig vezették ugyanis az utcát.) A gondos mérnökök, élve a fővárosi rendelet kínálta lehető­séggel, mely a felvonó kezelőjére rótta a lift állapotának folyamatos ellenőr­zését, öt fő pontban és azon belül har­minchat alpontban foglalták össze, mi mindenre kell ügyelni. Esetünkben Klimó Károly, Klimó Károlyné és Bar­­talics Gézáné - minden bizonnyal a házfelügyelő házaspár és a melléjük rendelt vice — feladata lett a lifttelep tisztogatása, a biztonsági berende­zések és a lift alkatrészeinek megfigye­lése, a megfelelő eszközök készenlét­ben tartása és az esetlegesen bentra­gadt lakók kimentése az utasításban forgattyúnak nevezett szerszám segít­ségével. Mondom, az ilyen dolgokat szeretem igazán. Megannyi hasznos ismeret, te­mérdek információ rejlik bennük. Már csak egy apró részletet nem értek: ugyan ki őrizgethette ezt a precíz le­írást bő harminc évig? Első és Társai villamos üzemű felvonóját 1968-ban korszerű hívóliftre — magyarán csúf egyendobozra - cserélte ugyanis a Ki­nizsi utca 22.-ben az illetékes tanácsi ingatlankezelő vállalat. Ezzel pedig a Katolnay kerületi mérnök által ellen­­jegyzett utasítások egyszer és minden­korra hatályukat vesztették. N. Kósa Judit(1908)

Next