Szabad Nép, 1948. december (6. évfolyam, 277-302. szám)

1948-12-11 / 286. szám

SZOMBAT, DECEMBE­R IS SZABAD NÉP A pedagógusok már nem napszámosai, hianem szakmunkásai a nemzetnek Révai elvtárs üdvözlő beszédével és Lukács Sándor beszámolójával megkezdődött a II­. Pedagógus Kongresszus . Ir­t­aken reggel ült össze a Ma­­gyar Pedagógusok Szabad Szak­­szer­vezetének III. küldöttközgyű­lése a Szakszervezet Múzeum­ utcai Székház­áinak dísztermében. ötven­ezer magyar szervezett pedagógus 322 képviselője kezdte meg tanács­kozásait. Tamás Károly, a Szakszervezet el­nöke­ megnyitójában hangsúlyozta, h­og­y idén kettős évfordulót ünnepel­nek a magyar pedagógusok. Száz éve volt az első magyar egyetemes tanügyi kongresszus, amely elsőnek rakta le a demokratikus magyar iskola alapjait és harminc éve ala­kult meg a magyar tanítók első szakszervezete. Ezután nagy ünneplés közepette Révai József elvtárs emelkedett szó­lásra, olyan generáció kerüljön ki a kezük alól, mely élete legfőbb hivatásának a szocializmus meg­valósítását érzi. Oldrich Steh­lain a Szakszervezeti Világszövetség pedagógus tagoza­t­­nak­ képviseletében üdvözölte a kon-­­gresszust. — Engedjék meg — mon­­dot­ta —, hogy mivel nem tudok ma­gyarul, angol vagy francia helyett inkább az at­yanyelv innen, csehül beszéljek. Legyen ez is jelképe a két nép megváltozót viszonyának, épülő barátságáal il. Soha nem voltak r­ég ilyen lehetőségek, hogy népeink egy­másra találhassan­ be. Mint ennek egyik bizonyságát, hadd említsem meg, hogy elutazásom előtt nyíltak meg! Délszlovákiában az atzlaly­, m­agyar anyanyelvű gyermekek ré­szére az új, demokratikus magyar iskolák. Révai József: Azt akarjuk, hogy ifjúságunk demokratikus is, művelt is legyen — Pártunk — kezdte beszédét — úgyszólván a felszabadulás első pillanatától kezdve igyekezett tuda­tosítani népünkben a köznevelés demokratikus megújhodásának fon­­tosságát és ennek megfelelően har­colt következetesen a magyar pe­dagógusokért és közoktatási rend­szerünk gyökeres átal­kulásáért. Ma nyugodt lelkiismerettel állapíthat­juk meg, hogy a magyar pedagógusok és a magyar pedagógia sorsában az elmúlt négy esztendő alatt je­lentősebb változások­­történtek a demokratikus fejlődés irányá­­nyában, mint egy évszázad óta bármikor. Meg kell azonban állapítanunk azt is hogy eredménye­ik mellett riasztó hiányosságaink is vannak. Tennivalóink nem­ k­evesebbedtek, hanem szaporodtak és növekedtek.­­ Gondoljunk például arra, hogy azok közül a gyermekek közül, akik az általános iskola első osztályába beiratkoznak, hányan jutnak el a nyolcadik osztály záróvizsgájáig? Országos viszonylatban tízezrek és tízezrek, még­pedig elsősorban mun­kás­ és parasztszámvazású gyerme­kek maradnak ki az iskolából, a nyolcadikosok száma jóval alacso­nyabb az indulók számánál. Látnunk kell tehát, hogy az általános iskola önmagában véve nem üdvözít­ő peda­gógiai csodaszer. Köznevelési politikánknak az ed­diginél sokkal erőteljesebben kell arra törekednie, hogy a munkás- és parasztszármazású gyerekek ne csak megkezdjék, hanem el is végezzék az általá­nos iskolát. Az általános iskola csak­ így töltheti be hivatását.’ — Te­t­­fink néhány lépést az egyetemi reform terén, ig®?, hogy csak az első lépéseket­ A középisko­lai reform terén még ennyit sem é• t i­nk. É'rtt'ink áll az a feladat, hogy az általános ismeretek és szak­ismeretek viszonyát a különböző kö­zépfokú iskolatípusokban meghatá­rozzuk. Márpedig a hároméves­­érv és a készülő ötéves terv megvalósí­tásához ezrével és tízezrével van Szükségünk új, szakmai és általános műveltségi c­ézontpokb­ól egyaránt ki­űnően képzett káderekre• Több aktivitást a fekete reakcióval szemben ! Az ország hatalmas arányokban kibontakozó szocialista építése óriási követelményekkel lép fel a magyar pedagógusokkal és a magyar köz­­nevelékkel szemben. A népi demokráciában ők nem napszámosai, hanem szakmun­kásai a nemzetnek. Kétségtelen, hogy pedagógusaink zene fordulatot tett a népi demo­krácia felé és megbarát­k­ozni vele. De abban, hogy az államosított volt egyházi iskolákban számos helyen még kísért a klerikális reakció szel­leme­ abban ,­ ne haragudjanak az őszinte szóért — felelősek pedagógu­­saink is. Több aktivitást, nagyobb harci kedvet, bátrabb kiállást és nyíl­tabb fellépést kérünk és vá­runk pedagógusainktól a fekete reakció iskolai befolyásával szemben. (Nagy taps. Felkiáltások: Meglesz!) — Ifjúságunk magatartásában is kétségtelen fordulat állott be a demo­krácia irányában — folytatta A­vai elvtárs. — Azonban ez a fordulat ifjúságunk politikai és szellemi ma­gatartásában nem mindig jár együt ugyanilyen fordulattal a tanulás irá­nyában. Mi azt akarjuk, hogy ifjúsá­gunk demokratikus és művelt legyen és ne egyik vagy másik. Ellene vagyunk minden olyan irány-,­z­ijnak, amely önkormányzat vagy önnevelés címén ki akarja vonni a tanuló ifjúságot a pedagógusok irá­nyítása alól és teret nyit az iskolá­ban az anarchiának. Tudatában va­gyunk annak, hogy a nevelés sikere érdekében feltétlenül szükség van tanári és tanítói tekintélyre, komoly iskolai munkafegyelemre­. Bizonyos vagyok abban, hogy most megkezdődő tanácskozásaik fontos lépést jelentenek égető köz­nevelési problémáink megoldása te­rén. Köszöntöm pártom nevében a magyar tanítókat és tanárokat és egyben átadom Rákosi Mátyás elv­társ üdvözletét­­— fejezte be felszó­­lalás­át a jelenlévők percekig tartó éljenzéséből és tapsaitól kísérve Révai József­ Révai elvtárs beszédét mondja Harustyák elvtársi A mai fiatalokat már a szocializmus számára heti neve­lni Ezután Harustyák József elvtárs, a Szakszervezeti Tanács elnöke üd­­vösö­li a kongresszust.­­ A mai pe­dagógusok már a szocializmus szá­mára nevelik a fiatalságot, rájuk vár a feladat, hogy MÉG NEM SCELO, Szilveszterig rendbehozhatja pattanásos, zsíros arcbőrét OKTOGON-krímmel Kap.­ható: Oktogon-gyógyszertárban. Budapest Teréz-körút ?, — Ara: 5­0 forint. Vidékre utánvéttel Lukács elvtársi As ifjúságnak márg az iskolában meg kell ismernie az új musikaerkölcsi. Ezután került sor Lukács Sándor elvtársnak, a Pedagógus Szakszer­vezet helyettes főtitkárának beszá­molójára.­­ A nép hatalmának megszilárdulásával a magyar dol­gozók egyre inkább a termelés kér­dései fellé fordulnak — mondta. — A fiatalokat­ már az iskolában meg kell ismertetnünk az új munikaerkölccsel és az új termelési módszerekkel. — Nagy feladatok várnak a nagy többségében falun élő tápíróságra a magyar mezőgazdáság átalakulá­sá­­val kapcsolatban. A pedagógusoknak a dolgozó parasztság mellé kell állniuk a kuláksággal szemben folytatott küzdelmükben. Meg kell ismerkedniük a szövet­kezés problémáival és nagyszabású felvi­ágosító munkát kell végezniük a dolgozó parasztok között. Lukács elvtárs ezután az elmúlt év nagy köznevelési eredményeit méltatja: elsősorban az iskolák ál­lamosítását, azután az általános is­kola teljes kiépülését, pedagógiai főiskolák létesítését, a felsőoktatási reform megindulását, a kollégiumi hálózat egyesítését az úttörő mozga­lom és a Diákszövetség munkáját a szülői munkaközösségek megala­kulását, az Országos Neveléstudomá­nyi Intézet felállítását, a kultusz­minisztériumban megindult tisztu­lási folyamatot, a pedagógus mun­kaversenyt, a „Rávai”-osztályok és a szakképzettségi tanfolyamok létesí­tését, majd áttért a köz­ejövőben aktuálissá váló legfontosabb peda­gógiai felada­tok ismertetésére. — Döntő feladat — mondotta —, hogy az új középiskola első osztá­lyaiban biztosítsuk a megfelelő szo­ciális összetételt Az éjé® ország általános iskoláinak nyolcadik osztá­lyában összesen 80.000 gyermek tanul — vagyis az első osztálytól kezdve a le­morzsolódás több mint ötven százalékos. Ez elsősorban a munkásság és a dolgozó parasztság gyermekeit érinti­ A középiskolák szociális összetételé­nek megváltoztatását tehát nem az általános iskolát már elvégzett népi származású fiatalok támogatásával, h?.?sem annál sokkal hamarabb kell kezdeni. Le kell leplezni az iskola ellen támadó klerikális reakciót — Át kell alakítanunk az iskolák belső életét. A klerikális reakció tá­madásának fő célja az államosítások lezajlása totáni ma ,ismét az iskola. A fekete reakció mindent esz­közzel meg akarja akadályozni a demokratikus iskola egészsé­ges fejlődését. Az a feladat vár a pedagógusokra, hogy leleplez­zék ezt a munkát az iskolában és az iskolán kívül, figyelnünk kell rá, hogy a hittanórák sehol se válhassanak népellenes poli­tikai propaganda színtereivé. A de­­mokratikus ifjúsági mozgalmak és a szülői munkaközösségek erősítésével, a természettudományos gondolkodás­mód terjesztésével pedig védőfalakat kell emelnünk a klerikális reakció ellen. Lukács elvtárs ezután közölte, hogy az államosítás óta több, mint 2500 új pedagógust neveztek ke, a jövő évben pedig újabb nagy­számú tanerő alkalmazására ke­rül sor, úgyhogy 1919-ben már nem lesz állástalan pedagógus. A pedagógusstátus 1946 októberé­től 1948 októberéig 91 százalékkal emelkedett. Ortutay kultuszminiszter beszéde A kongresszus délutáni ülésén elsőnek Ortutay Gyula kultusz­miniszter beszélt. Hangsúlyozta, hogy a magyar demokrácia a köznevelés terén már eddig is döntő eredménye­ket ért el, elsősorban az általános iskola kiépítésében és az iskolák államosítása tekintetében. Azonban a munka nagyobbik része még haza van. Négy alapelvet kell ezzel kap­csolatban szem előtt tartani. — Az első az, hogy­­ mi nevelés: rendszerünk nem fatálista. Optimiz­mussal vallja, hogy a, világot alakí­tani és változtatni lehet. — A második fontos szempontja a demokratikus nevelésnek, hogy végső értéke a munkás, az alkotó ember. — A harm­dik, amire ügyelni kell: az egyéniség és a közösség helyes viszonya. — Végül a negyedik fontos fel­adat eddigi módszereink megváltoz­tatása­ Ha meghird­ttük a jobb ta­nulás eszméjét, akkor meg kell hir­detnünk a jobb tanításét is. — Pedagógusainktól el kell várnunk a határozott politikai kiállást is, — hangsúlyozta ezután a kultuszmi­niszter. A nevelés nemcsak szakmai, hanem politikai funkció is. Ezután a klerikális reakciónak az iskolákkal kapcsolatos különböző munkamódszereiről beszél, a minisz­ter, majd pedig a középiskolai re­form szükségességéről szólt. N­agyesda Parfjonova üdvözli a kongresszust A kultuszminiszter beszéde köz­ben érkezett meg a kongresszusra a szovjet pedagógusok két képviselője, Nagyesdij Parfjonova főigazgató és­ Koka Melania, moldvai tanítónő A szovjet vendégeket a kongresszus résztvevői percekig tartó tapssal és­ éljenzéssel fogadták, Ortutay Gyula beszéde után Nagyesda Parfjonova­­ emelkedett szólásra. — A fiatalság problémája a mai időkben — mondotta —, amikor a demokrácia és a reakció között egyre élesebb, elkeseredett küzdelem folyik, fő problémája az egész világ­nak. Az ifjúság demokratikus neve­­lése az egész haladó emberiségnek és főképen a pedagógusoknak a leg­nagyobb gondja. A Szovjetunió ezen a téren aránylag rövid idő alatt na­gyon sokat ért el — önök most lépnek rá arra az útra, amelyn mi harminc esztendő­vel ezelőtt indultunk el. Hadd adjak egy tanácsot Minden hibát illessenek a leg­élesebb, nyílt, őszinte kritiká­val. Küszöböljetek ki bátran mindent, ami rossz, így csináltuk mi is — és győztünk. Ezután került sor a titkári beszá­moló felett a vitára, mely egészen estig, a tanácskozások befejezéséig tartott s ma, szombaton reggel to­vább folytatódik. Alexits György elvtársnak pénte­ken délután elhangzott beszédére későbbi számunkban térünk vissza KARÁCSONYRA MŰVÉSZI KÉPET OLCSÓN RÉSZLETRE IS A SOLYMOSI-bé’nsse,1ó!lfe6! I ‘Rse? m **** Bwrw Iv S0510GYI BSLA­CT 26 ÜLI Üveset, terezilást, kőedényt, most legolcsóbban az üvegszak­üzletben vásárolhat Budapest, IX. Tolbuchin­ körút 5. sí. tat A FELÜLVIZSGÁLAT napi kérdései ---­­­------— —trararotamm» Az Országos Káderosztályhoz a következő levél érkezett: ,,Tiszelt í e elvtársak! A tagr­evízió körül olyan hangokat lehet hallani, hogy egyes felülvizsgáló bizottságok iskolai módszert alkalmaznak és jelen­­tős mozgalmi személyek' szülei'­ és halála évének ismeretére fek­­tetik a fősúlyt­ Ezzel a módszerrel azt érjük el, hogy mindazok a jó elvtársak, akiknek talán nincs olyan ,jó emlékezőtehetségük, hogy a fon­tosabb, vagy kevésbbé fontos dátu­mokat az eszükben tudják tu­d­ni, — ezek ki fognak tani a tagok fa­rából. De azok a milliók, akik fegy­verrel a kezükben küzdöttek a zsar­nokság ellen, nem valószínű, hogy mind meg tudtak volna felelni a­z ilyen dátumokat kérdezőknek- De tudták azt, hogy a zsarnokság a­­ fasizmus éljen, a dolgozók életéért küzdeniük kell- És s°kan vannak köztünk, akik nem vagyunk egy élő lexikon, hogy ilyen kérdésekre pon­tosan megfeleljünk, de arra mindig készek leszünk, hogy életünkkel a szabadságharc oldalán ’álljunk. Elv­társi üdvözlettel Bóka János, üllőt­ét 65.’­ A Szabad Néphez a következő levél érkezett: „Kedves Elvtársm­, mert már bevallom, hogy én napok óta bi­zony remegéssel vártam a felülvizs­gálatomat. Ma már nem tudom, miért, ha bizonyt­­annak éreztem magam és nagyon izgatott voltam, hogy ne történjen valami, amit nem szeretnék. Tegnap este voltam felül­­vizsgálaton és ma az a kívánságom, hogy bár még egyszer odaállhatnék. Sose éreztem magamat oly közel a párthoz és sose éreztem annyira, hogy milyen nagy dolog a párt tag­jának lenne, mint tegnap, amikor a felülvizsgálatom végén az elvtá­s­sak rendkívül barátságosan figyelmeztet­tek engem arra, hogy a pártban még többet kellene dolgoznom és az általam olvasott szemináriumi füze­tek mellett még Lenintől, Sztálintól is a többiektől is kellene tanulnom. Éreztem tegnap, hogy ez a nagy párt hogyan törődik minden kis fiá­val és így velem is. Nem túlzok, ha azt mondom­, hogy ez életem légből, dogabb napja volt. Elvtársi üdvöz­lettel Virág Péter, Újpest•“ » Megjelent füzet formájában V. MOLOT­O­V Ii Hagy Öklében Szocialista Forradalom 31. évfordulója Beszéd a moszkvai Szovjet 1918 november 6-i ünnepi ülésén. Molotov elvtárs méltatta a szov­jet nép hatalmas munkáját a szocializmus építése terén és elévülhetetlen érdemeit a német fasimnus leverésében. Aláhúzta Lenin—Sztálin nagy pártjának a Szovjetunió Kommunista (bol­sevik) Pártjának irányító, vezető szerepét. Rámutatott, hogy a második világháború után a Szovjetunió, a béke legfőbb őre, valamint a köréje csoportosuló népi demokráciák milyen hatal­­mas sikereket érnek el a békés építő munkában és a világ demokratikus erőivel szövetség­ben sorra verik vissza a háborús uszító imperialisták támadásait. A 24 oldalas füzet ára: 1.60 fillér. VISIKSZKIJ LÉP ÉS SZILÍÜV a presztátsorraiatt és az állásról A Szovjetunió külügyminiszter helyettese tanulmányában Lenin­nek és Sztálinnak, a proletárfor­­radalom előkészítőinek és meg­valósítóinak, az első szocialista állam megalapítóinak történelmi jelentőségű tanait ismerteti. A 136 oldalas füzet ára: 6,5 forint Kapható: az MDP-szervezetekben és a Szikra-bizományosok­­ Megrendelhető: Szikra MDP Propa­­andaanyag terjesztő, Budapest, VIII. Gyulai Pál­ utca 14.

Next