Szabad Nép, 1948. december (6. évfolyam, 277-302. szám)
1948-12-11 / 286. szám
SZOMBAT, DECEMBER IS SZABAD NÉP A pedagógusok már nem napszámosai, hianem szakmunkásai a nemzetnek Révai elvtárs üdvözlő beszédével és Lukács Sándor beszámolójával megkezdődött a II. Pedagógus Kongresszus . Irtaken reggel ült össze a Magyar Pedagógusok Szabad Szakszervezetének III. küldöttközgyűlése a Szakszervezet Múzeum utcai Székházáinak dísztermében. ötvenezer magyar szervezett pedagógus 322 képviselője kezdte meg tanácskozásait. Tamás Károly, a Szakszervezet elnöke megnyitójában hangsúlyozta, hogy idén kettős évfordulót ünnepelnek a magyar pedagógusok. Száz éve volt az első magyar egyetemes tanügyi kongresszus, amely elsőnek rakta le a demokratikus magyar iskola alapjait és harminc éve alakult meg a magyar tanítók első szakszervezete. Ezután nagy ünneplés közepette Révai József elvtárs emelkedett szólásra, olyan generáció kerüljön ki a kezük alól, mely élete legfőbb hivatásának a szocializmus megvalósítását érzi. Oldrich Stehlain a Szakszervezeti Világszövetség pedagógus tagozatnak képviseletében üdvözölte a kon-gresszust. — Engedjék meg — mondotta —, hogy mivel nem tudok magyarul, angol vagy francia helyett inkább az atyanyelv innen, csehül beszéljek. Legyen ez is jelképe a két nép megváltozót viszonyának, épülő barátságáal il. Soha nem voltak rég ilyen lehetőségek, hogy népeink egymásra találhassan be. Mint ennek egyik bizonyságát, hadd említsem meg, hogy elutazásom előtt nyíltak meg! Délszlovákiában az atzlaly, magyar anyanyelvű gyermekek részére az új, demokratikus magyar iskolák. Révai József: Azt akarjuk, hogy ifjúságunk demokratikus is, művelt is legyen — Pártunk — kezdte beszédét — úgyszólván a felszabadulás első pillanatától kezdve igyekezett tudatosítani népünkben a köznevelés demokratikus megújhodásának fontosságát és ennek megfelelően harcolt következetesen a magyar pedagógusokért és közoktatási rendszerünk gyökeres átalkulásáért. Ma nyugodt lelkiismerettel állapíthatjuk meg, hogy a magyar pedagógusok és a magyar pedagógia sorsában az elmúlt négy esztendő alatt jelentősebb változásoktörténtek a demokratikus fejlődés irányányában, mint egy évszázad óta bármikor. Meg kell azonban állapítanunk azt is hogy eredményeik mellett riasztó hiányosságaink is vannak. Tennivalóink nem kevesebbedtek, hanem szaporodtak és növekedtek. Gondoljunk például arra, hogy azok közül a gyermekek közül, akik az általános iskola első osztályába beiratkoznak, hányan jutnak el a nyolcadik osztály záróvizsgájáig? Országos viszonylatban tízezrek és tízezrek, mégpedig elsősorban munkás és parasztszámvazású gyermekek maradnak ki az iskolából, a nyolcadikosok száma jóval alacsonyabb az indulók számánál. Látnunk kell tehát, hogy az általános iskola önmagában véve nem üdvözítő pedagógiai csodaszer. Köznevelési politikánknak az eddiginél sokkal erőteljesebben kell arra törekednie, hogy a munkás- és parasztszármazású gyerekek ne csak megkezdjék, hanem el is végezzék az általános iskolát. Az általános iskola csak így töltheti be hivatását.’ — Tetfink néhány lépést az egyetemi reform terén, ig®?, hogy csak az első lépéseket A középiskolai reform terén még ennyit sem é• t ink. É'rtt'ink áll az a feladat, hogy az általános ismeretek és szakismeretek viszonyát a különböző középfokú iskolatípusokban meghatározzuk. Márpedig a háromévesérv és a készülő ötéves terv megvalósításához ezrével és tízezrével van Szükségünk új, szakmai és általános műveltségi cézontpokból egyaránt kiűnően képzett káderekre• Több aktivitást a fekete reakcióval szemben ! Az ország hatalmas arányokban kibontakozó szocialista építése óriási követelményekkel lép fel a magyar pedagógusokkal és a magyar köznevelékkel szemben. A népi demokráciában ők nem napszámosai, hanem szakmunkásai a nemzetnek. Kétségtelen, hogy pedagógusaink zene fordulatot tett a népi demokrácia felé és megbarátkozni vele. De abban, hogy az államosított volt egyházi iskolákban számos helyen még kísért a klerikális reakció szelleme abban , ne haragudjanak az őszinte szóért — felelősek pedagógusaink is. Több aktivitást, nagyobb harci kedvet, bátrabb kiállást és nyíltabb fellépést kérünk és várunk pedagógusainktól a fekete reakció iskolai befolyásával szemben. (Nagy taps. Felkiáltások: Meglesz!) — Ifjúságunk magatartásában is kétségtelen fordulat állott be a demokrácia irányában — folytatta Avai elvtárs. — Azonban ez a fordulat ifjúságunk politikai és szellemi magatartásában nem mindig jár együt ugyanilyen fordulattal a tanulás irányában. Mi azt akarjuk, hogy ifjúságunk demokratikus és művelt legyen és ne egyik vagy másik. Ellene vagyunk minden olyan irány-,zijnak, amely önkormányzat vagy önnevelés címén ki akarja vonni a tanuló ifjúságot a pedagógusok irányítása alól és teret nyit az iskolában az anarchiának. Tudatában vagyunk annak, hogy a nevelés sikere érdekében feltétlenül szükség van tanári és tanítói tekintélyre, komoly iskolai munkafegyelemre. Bizonyos vagyok abban, hogy most megkezdődő tanácskozásaik fontos lépést jelentenek égető köznevelési problémáink megoldása terén. Köszöntöm pártom nevében a magyar tanítókat és tanárokat és egyben átadom Rákosi Mátyás elvtárs üdvözletét— fejezte be felszólalását a jelenlévők percekig tartó éljenzéséből és tapsaitól kísérve Révai József Révai elvtárs beszédét mondja Harustyák elvtársi A mai fiatalokat már a szocializmus számára heti nevelni Ezután Harustyák József elvtárs, a Szakszervezeti Tanács elnöke üdvösöli a kongresszust. A mai pedagógusok már a szocializmus számára nevelik a fiatalságot, rájuk vár a feladat, hogy MÉG NEM SCELO, Szilveszterig rendbehozhatja pattanásos, zsíros arcbőrét OKTOGON-krímmel Kap.ható: Oktogon-gyógyszertárban. Budapest Teréz-körút ?, — Ara: 50 forint. Vidékre utánvéttel Lukács elvtársi As ifjúságnak márg az iskolában meg kell ismernie az új musikaerkölcsi. Ezután került sor Lukács Sándor elvtársnak, a Pedagógus Szakszervezet helyettes főtitkárának beszámolójára. A nép hatalmának megszilárdulásával a magyar dolgozók egyre inkább a termelés kérdései fellé fordulnak — mondta. — A fiatalokat már az iskolában meg kell ismertetnünk az új munikaerkölccsel és az új termelési módszerekkel. — Nagy feladatok várnak a nagy többségében falun élő tápíróságra a magyar mezőgazdáság átalakulásával kapcsolatban. A pedagógusoknak a dolgozó parasztság mellé kell állniuk a kuláksággal szemben folytatott küzdelmükben. Meg kell ismerkedniük a szövetkezés problémáival és nagyszabású felviágosító munkát kell végezniük a dolgozó parasztok között. Lukács elvtárs ezután az elmúlt év nagy köznevelési eredményeit méltatja: elsősorban az iskolák államosítását, azután az általános iskola teljes kiépülését, pedagógiai főiskolák létesítését, a felsőoktatási reform megindulását, a kollégiumi hálózat egyesítését az úttörő mozgalom és a Diákszövetség munkáját a szülői munkaközösségek megalakulását, az Országos Neveléstudományi Intézet felállítását, a kultuszminisztériumban megindult tisztulási folyamatot, a pedagógus munkaversenyt, a „Rávai”-osztályok és a szakképzettségi tanfolyamok létesítését, majd áttért a közejövőben aktuálissá váló legfontosabb pedagógiai feladatok ismertetésére. — Döntő feladat — mondotta —, hogy az új középiskola első osztályaiban biztosítsuk a megfelelő szociális összetételt Az éjé® ország általános iskoláinak nyolcadik osztályában összesen 80.000 gyermek tanul — vagyis az első osztálytól kezdve a lemorzsolódás több mint ötven százalékos. Ez elsősorban a munkásság és a dolgozó parasztság gyermekeit érinti A középiskolák szociális összetételének megváltoztatását tehát nem az általános iskolát már elvégzett népi származású fiatalok támogatásával, h?.?sem annál sokkal hamarabb kell kezdeni. Le kell leplezni az iskola ellen támadó klerikális reakciót — Át kell alakítanunk az iskolák belső életét. A klerikális reakció támadásának fő célja az államosítások lezajlása totáni ma ,ismét az iskola. A fekete reakció mindent eszközzel meg akarja akadályozni a demokratikus iskola egészséges fejlődését. Az a feladat vár a pedagógusokra, hogy leleplezzék ezt a munkát az iskolában és az iskolán kívül, figyelnünk kell rá, hogy a hittanórák sehol se válhassanak népellenes politikai propaganda színtereivé. A demokratikus ifjúsági mozgalmak és a szülői munkaközösségek erősítésével, a természettudományos gondolkodásmód terjesztésével pedig védőfalakat kell emelnünk a klerikális reakció ellen. Lukács elvtárs ezután közölte, hogy az államosítás óta több, mint 2500 új pedagógust neveztek ke, a jövő évben pedig újabb nagyszámú tanerő alkalmazására kerül sor, úgyhogy 1919-ben már nem lesz állástalan pedagógus. A pedagógusstátus 1946 októberétől 1948 októberéig 91 százalékkal emelkedett. Ortutay kultuszminiszter beszéde A kongresszus délutáni ülésén elsőnek Ortutay Gyula kultuszminiszter beszélt. Hangsúlyozta, hogy a magyar demokrácia a köznevelés terén már eddig is döntő eredményeket ért el, elsősorban az általános iskola kiépítésében és az iskolák államosítása tekintetében. Azonban a munka nagyobbik része még haza van. Négy alapelvet kell ezzel kapcsolatban szem előtt tartani. — Az első az, hogy mi nevelés: rendszerünk nem fatálista. Optimizmussal vallja, hogy a, világot alakítani és változtatni lehet. — A második fontos szempontja a demokratikus nevelésnek, hogy végső értéke a munkás, az alkotó ember. — A harmdik, amire ügyelni kell: az egyéniség és a közösség helyes viszonya. — Végül a negyedik fontos feladat eddigi módszereink megváltoztatása Ha meghirdttük a jobb tanulás eszméjét, akkor meg kell hirdetnünk a jobb tanításét is. — Pedagógusainktól el kell várnunk a határozott politikai kiállást is, — hangsúlyozta ezután a kultuszminiszter. A nevelés nemcsak szakmai, hanem politikai funkció is. Ezután a klerikális reakciónak az iskolákkal kapcsolatos különböző munkamódszereiről beszél, a miniszter, majd pedig a középiskolai reform szükségességéről szólt. Nagyesda Parfjonova üdvözli a kongresszust A kultuszminiszter beszéde közben érkezett meg a kongresszusra a szovjet pedagógusok két képviselője, Nagyesdij Parfjonova főigazgató és Koka Melania, moldvai tanítónő A szovjet vendégeket a kongresszus résztvevői percekig tartó tapssal és éljenzéssel fogadták, Ortutay Gyula beszéde után Nagyesda Parfjonova emelkedett szólásra. — A fiatalság problémája a mai időkben — mondotta —, amikor a demokrácia és a reakció között egyre élesebb, elkeseredett küzdelem folyik, fő problémája az egész világnak. Az ifjúság demokratikus nevelése az egész haladó emberiségnek és főképen a pedagógusoknak a legnagyobb gondja. A Szovjetunió ezen a téren aránylag rövid idő alatt nagyon sokat ért el — önök most lépnek rá arra az útra, amelyn mi harminc esztendővel ezelőtt indultunk el. Hadd adjak egy tanácsot Minden hibát illessenek a legélesebb, nyílt, őszinte kritikával. Küszöböljetek ki bátran mindent, ami rossz, így csináltuk mi is — és győztünk. Ezután került sor a titkári beszámoló felett a vitára, mely egészen estig, a tanácskozások befejezéséig tartott s ma, szombaton reggel tovább folytatódik. Alexits György elvtársnak pénteken délután elhangzott beszédére későbbi számunkban térünk vissza KARÁCSONYRA MŰVÉSZI KÉPET OLCSÓN RÉSZLETRE IS A SOLYMOSI-bé’nsse,1ó!lfe6! I ‘Rse? m **** Bwrw Iv S0510GYI BSLACT 26 ÜLI Üveset, terezilást, kőedényt, most legolcsóbban az üvegszaküzletben vásárolhat Budapest, IX. Tolbuchin körút 5. sí. tat A FELÜLVIZSGÁLAT napi kérdései ---------— —trararotamm» Az Országos Káderosztályhoz a következő levél érkezett: ,,Tiszelt í e elvtársak! A tagrevízió körül olyan hangokat lehet hallani, hogy egyes felülvizsgáló bizottságok iskolai módszert alkalmaznak és jelentős mozgalmi személyek' szülei' és halála évének ismeretére fektetik a fősúlyt Ezzel a módszerrel azt érjük el, hogy mindazok a jó elvtársak, akiknek talán nincs olyan ,jó emlékezőtehetségük, hogy a fontosabb, vagy kevésbbé fontos dátumokat az eszükben tudják tudni, — ezek ki fognak tani a tagok farából. De azok a milliók, akik fegyverrel a kezükben küzdöttek a zsarnokság ellen, nem valószínű, hogy mind meg tudtak volna felelni az ilyen dátumokat kérdezőknek- De tudták azt, hogy a zsarnokság a fasizmus éljen, a dolgozók életéért küzdeniük kell- És s°kan vannak köztünk, akik nem vagyunk egy élő lexikon, hogy ilyen kérdésekre pontosan megfeleljünk, de arra mindig készek leszünk, hogy életünkkel a szabadságharc oldalán ’álljunk. Elvtársi üdvözlettel Bóka János, üllőtét 65.’ A Szabad Néphez a következő levél érkezett: „Kedves Elvtársm, mert már bevallom, hogy én napok óta bizony remegéssel vártam a felülvizsgálatomat. Ma már nem tudom, miért, ha bizonytannak éreztem magam és nagyon izgatott voltam, hogy ne történjen valami, amit nem szeretnék. Tegnap este voltam felülvizsgálaton és ma az a kívánságom, hogy bár még egyszer odaállhatnék. Sose éreztem magamat oly közel a párthoz és sose éreztem annyira, hogy milyen nagy dolog a párt tagjának lenne, mint tegnap, amikor a felülvizsgálatom végén az elvtássak rendkívül barátságosan figyelmeztettek engem arra, hogy a pártban még többet kellene dolgoznom és az általam olvasott szemináriumi füzetek mellett még Lenintől, Sztálintól is a többiektől is kellene tanulnom. Éreztem tegnap, hogy ez a nagy párt hogyan törődik minden kis fiával és így velem is. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy ez életem légből, dogabb napja volt. Elvtársi üdvözlettel Virág Péter, Újpest•“ » Megjelent füzet formájában V. MOLOTOV Ii Hagy Öklében Szocialista Forradalom 31. évfordulója Beszéd a moszkvai Szovjet 1918 november 6-i ünnepi ülésén. Molotov elvtárs méltatta a szovjet nép hatalmas munkáját a szocializmus építése terén és elévülhetetlen érdemeit a német fasimnus leverésében. Aláhúzta Lenin—Sztálin nagy pártjának a Szovjetunió Kommunista (bolsevik) Pártjának irányító, vezető szerepét. Rámutatott, hogy a második világháború után a Szovjetunió, a béke legfőbb őre, valamint a köréje csoportosuló népi demokráciák milyen hatalmas sikereket érnek el a békés építő munkában és a világ demokratikus erőivel szövetségben sorra verik vissza a háborús uszító imperialisták támadásait. A 24 oldalas füzet ára: 1.60 fillér. VISIKSZKIJ LÉP ÉS SZILÍÜV a presztátsorraiatt és az állásról A Szovjetunió külügyminiszter helyettese tanulmányában Leninnek és Sztálinnak, a proletárforradalom előkészítőinek és megvalósítóinak, az első szocialista állam megalapítóinak történelmi jelentőségű tanait ismerteti. A 136 oldalas füzet ára: 6,5 forint Kapható: az MDP-szervezetekben és a Szikra-bizományosok Megrendelhető: Szikra MDP Propaandaanyag terjesztő, Budapest, VIII. Gyulai Pál utca 14.