Szabad Nép, 1949. július (7. évfolyam, 150-176. szám)

1949-07-31 / 176. szám

8 SZABAD HUP VASÁRNAP, 1949 JÚLIUS 31 A SZOVJET MUNKÁSOSZTÁLY PÉLDÁJA A forgóalap forgásának egy nappal való megrövidítéséből 50.000 lakást lehet építeni /§ 46 magyar államosított üzem kezdeményezése: csökkenteni a szükséges forgóalapot, gyorsítani a forgóalap forgási sebességét! — fel­veti a kérdést, hozzá tud-e járulni az üzem minden dolgozója ehhez a ver­senyhez? A határozott felelet erre a kérdésre az, hogy: igen! Az üzem forgóalapjának egy-eg­y fontos része minden munkás kezén átmegy. A gyár minden dolgozója lendíthet egyet ezen a körforgáson, fel tud szabadí­tani az ország számára olyan össze­get, amelynek segítségével újabb gyá­rakat, lakóházakat, iskolákat, gép­állomásokat lehet építeni. A 46 ma­gyar üzem kezdeményezése olyan szocialista versenyt indított meg, amely nagyszerű táblaiakat nyit ipa­runk fejlődése számára. Tegyük még hozzá: olyan kezdeményezés ez, amelyre — am­it­i­­sok között — a szovjet munkásosztály tanított ben­nünket. A gazdag tapasztalatoknak, a szocialista építés módszereinek ehhez a forrásához újra és újra vissza kell térnünk a forgóalap forgási sebessége gyorsításának megvalósításánál is. A Szovjetunióban ez a verseny hatalmas mozgalommá fejlődött, sok milliárdot ad az országnak. Miért? A szovjet munkások, technikusok, mérnökök, tisztviselők, tudósok meg­értették: a forgóalap olyan pénzösszeg, amelyet a szov­jet á­ll a in bocsát megállapí­tott terv szerint minden szocialista üzem rendelke­zésére a termelés céljából. Az üzem ennek az összegnek egy részét nyersanyag- és f­ű­t­ő­a­n­y­a­g v­á­s­á­r­l­á­s­r­a for­dítja, másik részét félkész­gyártmányok beszerzésére (a traktorgyár például kész motorokat, karburátorokat is, vesz), s végül ebből az összegből fizetik ki a mun­kabéreket. A forgóalap a gyártás során vándorútra kel, teljes körfor­gást tesz. Nyersanyagból félig kész termékké, félgyártmánnyá, majd kész gyártmánnyá lesz, s amikor a közle­kedési eszközökkel elszállítják és a rendelő kezébe kerül, újra pénz lesz belőle. A rendelő által kifi­­zetett, vagyis lényegében a visszaka­pott pénzből az­’érem'újr­a­nyérsárlya­­got, fűtőanyagot, félkés­zárut vásárol és kezdődik elölről a körfor­gás. (A nyereség más utat tesz meg). /A szovjet üzemekben a forgóalap forgását pontos pénzügyi terv határozza tti­g­,aszerint, hogy milye­nek a termelés,­ méretei, a termelési ciklus hossza, hogy milyen körülmé­nyek között tudják beszerezni a nyers­anyagot, stb. A kiadás és bevétel megállapításánál nemcsak az egész üzemnek juttatandó összeget határoz­zák meg, hanem külön minden egyes gyártmány előállításához szükséges összeg álját, anyag- és munkanormá­ját is. A terv életbeléptetése után kezdődik a nagy feladat — túlteljesí­teni ezt a tervet. Kevesebb anyagtartalék felhalmozá­sával elvégezni a feladatot, csökkenteni a fekvő, félig­­k é­s­z áruk mennyiségét, gyorsabban leszállítani az árut. Ha az üzem ezt meg­való­s­í­t­j­a, a forgóalap e­g­y­­része felszabadul és az ál­la­m újabb befektetésekre fordíthatja. Tegyük fel például, hogy egy gyár évente 100 millió rubel értékű gyárt­mányt bocsát ki és ehhez a pénzügyi terv 25 millió r­ub­el forgó­alapot ad a számára, miután meg­állapították, hogy a gyár felszerelé­sének mostani kihasználtsági foka, ter­melékenysége mellett évente négyszer tud bizonyos mennyiségű nyersanyagot feldolgozni. Ha a példának vett üzem traktorgyár, úgy az év első napján a 25 millióból nyersanyagot, félkész­gyártmányokat, fűtőanyagot vásárol, (munkabéralapot létesít stb.) ezt egy negyedév alatt tudja feldolgozni és a kész traktorokat leszállítani. A má­sodik negyedév első napján az eladott árukért visszakapott pénzből újra a gyár eddigi kapacitását teljesen ki­töltő mennyiségű nyersanyagot vásá­rol,­ vagyis egy év alatt a forgó al­apot négyszer for­gatja meg. De menjünk tovább és tételezzük fel, hogy e­z a­z üzem versenybe lép és anélkül, hogy az­­önköltséget emelné, egy év alatt 10 millió rubel értéket ad az országnak, vagyis több traktort ter­mel. Minthogy ezt gyorsabb, korsze­rűbb, észszerűbb termeléssel, nagyobb nyeraanyagmegtakarítással, kisebb mennyiségű raktárban fekvő tartalék­kal, a közlekedés gyorsításával éri el, a forgóalap forgását is meggyorsítja és négysze­resről ötszörösre emeli. Mit jelent ez? Először: a gyár egy év alatt 10 millió értékű termékkel többet adott az országnak. Másodszor: nem négyszer, hanem ötször forgatja meg a pénzt, ötször vásárol, ötször szállít. (Ha a 10 milliót elosztjuk öttel, úgy 22 milliót kapunk — tehát, ennek az üzemnek csak 22 millió rubel forgó­alapra van szüksége egy évben. Csökkentette a szükséges forgó­­­alapot. Három milliót felszabadított, 3 milliót az állam máshová fektet be.­ Harmadszor: kevesebb költséggel többet termel. összefoglalva: ha gyorsabban tud­juk forgatni a forgóalapot, kevesebb pénz elégséges a nagyobb mennyiségű termék előállításához.­­N­aponta olvas­suk a Pravdában, vagy a Trudban, hogy egyik vagy másik gyár a forgóalap forgási sebességét például 170 napról 150-re csökkentette, vagy a forgóalap egy ru­beljére eső termék pénztértékét 2,5-ről 3 rubelra emelte. Ezekben a jelenté­sekben a forgóalap forgási sebességé­nek világos és egyszerű mérőegységei­­vel talákozunk. A forgási sebes­séget napokban és rubelek­ben fejezik ki a szovjet üzemek jelentései. A mi pél­dánkban a még versenyben nem álló üzem forgóalapjának forgási sebessé­gét a következőképpen számíthatjuk ki. Az év 365 napját elosztjuk néggyel, vagyis a forgások számával, ez 91 nap, vagyis a 25 millió rubeles forgó­­alap 91 naponként fordul meg. Mi­után üzemünk versenybe lépett és most már ötször forgatja meg a pénzét, a 365 napot öttel kell elosztani és így 73 napot kapunk. Vagyis a forgó­alap forgási sebessége 18 nappal csökken. Fejezzük ki most ugyanezt pénzben. Az első esetben minden rubel négy­szer fordul­t meg, tehát egy rubellel négy rubel érté­ket termelt az üzem. Vilá­gos, hogy a m­­ás­o­d­i­­k eset­ben minden rubel felhasz­nálásával öt rubel értéket adtak az országnak egy év alatt. Most felvetődik a kérdés: hogyan járul hozzá a szovjet üzemek minden dolgozója külön és együtt a forgóalap forgási sebességének meggyorsításá­hoz? Mire tanít bennünket a szovjet munkásosztály a szocializmus építé­séért folytatott harcunknak ezen a frontján? A raktárakból az anyag a műhelyekbe kerül, és megkezdődik a munka leg­fontosabb része — a termelési cik­lus. A forgóalap forgásának gyor­sítását mindenekelőtt itt oldják meg a szovjet dolgozók. A termelési ciklus megrövidítésének egyik fontos eszköze a munka technológiájának, az anyag megmunkálási módsze­rének tökéletesítése. Mondjunk el egyet a sok ezer szov­jet példa közül Nemrégen a Trud, Alekszandr Szmirnov esztergályos beszámolóját közölte. Szmirnov olyan alkatrészekkel dolgozik, ame­lyeket nem lehet szériában gyártani, az újítás ilyen feltételekkel a leg­nehezebb. Egy alkalommal vastag, tömör kereket munkált meg és a többi között futófelületére 12 hor­nyot kellet esztergálnia. Azelőtt tizenötször vágták és mérték a hor­nyokat, ki- és befogták a munkadara­bot, a munka rendkívül lassan ment. Szmirnov olyan kést szerkesztett, forgóalap forgási sebessége gyorsítá­sánál? A válasz nem nehéz. Ezek a módszerek rövidítik a termelési ciklus, vagyis rövidí­tik a nyersanyag és félgyárt­mány útját a kész gyártmányig. Ib­i­sz mozdony­b­an van m­egíinivirílá­íl Mil Sok feladatot kell még megoldani, amíg eljutunk a készáruig. Világos például, hogy minél jobban takarékos­kodunk a nyersanyaggal, minél inkább csökkentjük a selejtet, annál kevesebb nyersanyagból tudunk kihozni ugyan­olyan mennyiségű árut és megfor­dítva, takarékossággal azonos mennyi­ségű nyersanyagból több terméket tu­dunk gyártani. Ismerkedjünk meg egy kiemelkedő kezdeményezéssel, amely néhány hó­nappal ezelőtt futótűzként terjedt el a Szovjetunióban. Lidia Kononyenko és Maria Rozsnyeva újításáról van szó. A két komszomolista leány ezt a célt tűzte ki maga elé: minden egyes kiló nyersanyagból a lehető legtöbb termé­ket kell kihozni! Maria Rozsnyeva fonónő, két gyapjúfonógépen dolgozik és gépén soha egyetlen orsó sem áll a 800 közül. Külön leállító gépet szerkesztett s így azonnal értesül, ha valahol baj vann, a keretcséve feltüzé­­sét menetközben végzi el; minden egyes leszedés-feltüzésnél két percet takarít meg. Az általa sodort gyapjúfonalat dol­gozza fel Lidia Kononyenko, aki ugyanabban a gyárban szövőnő. Kononyenko és Rozsnyeva kezdemé­nyezését átvette az egész üzem. Szinte forradalmasították a gyár ter­vét: ebben az évben 61,5 tonna fona­lat termelnek terven felül (213 ezer méter anyagot) — anyagmegtakarí­tásból és selejtcsökkentésből. A szovjet munkások azonban nem­csak a selejt csökkentése érdekében indítottak mozgalmat, megvalósítják ennek a feladatnak magasabbrendű formáját, az állandó kitűnő minősé­get. Csutkih szövő-segédmester már­­már világhírű „kitűnő minőségű bri­gád“ mozgalma tűzte ki ezt a célt: ne csak selejt ne legyen, hanem ad­junk mindig elsőrendű minőséget! Az anyagmegtakarítás annyit je­lent, hogy az üzem kisebb forgóalap­pal többet tud termelni, hiszen keve­sebb pénzt kell nyersanyagba fektet­nie. A kolomenszki és a szmovói mozdonygyárak például Sztálin elv­társhoz írott levelükben szavukat ad­ták: a fém-, nyersanyag-, fűtőanyag- és elektromos energia-megtakarítás­ból húsz mozdonyt gyártanak terven felül! RÖVIDÜL A TERMELÉSI CIKLUS A rajzon egy üzem forgóalapjának útját, fontosabb állo­másait látjuk. A körforgás a pénzügyi terv kiadási olda­láról indul el, vagyis az üzem nyersanyagot vásárol a vegyi és korsói­z­étekben, félgyártmányokba fekteti a for­góalapot jelentő pénzösszeg jórészét. A vásárolt anyag az üzem raktárába kerül és a raktár adja ki a műhelyek­nek, ahol feldolgozzák. A műhelymunka befejeztével az üzem forgóalapja tehát kész termékekben fekszik s így minél előbb le kell szállítani a vásárlónak, (rajzunkon pél­dául a gépállomásnak), hogy a befektetett pénz vissza­jusson az üzem kezéhez, a bevétel oldalra kerüljön. Ezután újra lehet nyer­sanyagot, félkészgyártmányt stb. vásárolni. KOLLEKTÍV VIZSGÁLAT A RAKTÁRBAN A FORGÓALAP körforgási útjának követésekor induljunk el a pénzügyi terv kiadási oldaláról. Az üzem nyers­anyagot, fűtőanyagot, félgyármányo­­kat vásárol. A megvásárolt anyag az üzem raktárába kerül , s itt elju­tottunk az első fontos állomáshoz, ahol a szovjet üzemekben a forgó­alap forgását gyorsítják. Amikor a 103 moszkvai üzem ver­senyfelhívása elhangzott a forgóalap forgásának gyorsításáért, a pártszer­vezetek, a Komszomol és az üzemi bizottságok vezetésével egyes műhe­lyek választott küldöttei közös vizs­gálatot tartottak az anyagraktárakban. A moszkvai Vorosilov-gyárban pél­dául e vizsgálat után, mintegy ezer javaslat futott be Ezeknek nyomán átszervezték a mérlegkezelőség mun­káját, megszigorították a nyersanya­gok és szerszámok felhasználásának ellenőrzését, javítottak a leltározáson, s elrendelték, hogy hónaponként ké­szüljön jelentés az anyagmegtakarítás, illetve kiadástöbblet mértékéről. A Leningrádi Mezőgazdasági Gépgyár­ban egy jelentéktelennek látszó ja­vaslat (a javítóműhelyben a kerék­­agyakat és anyacsavarokat nem bronzból, hanem öntöttvasból készít­sék) egy tonna bronz-megtakarítást eredményezett. A Sosztkinói Mező­­gazdasági Gépgyárban felülvizsgálták az egyes alkatrészekre megállapított anyagnormákat és a felülvizsgálatot végző munkások és mérnökök javas­latára oly mértékben csökkentették, hogy ez a gyárnak havi 874 ezer rubel megtakarítást jelent. Nagyon sok gyárban szemináriumot rendeztek a raktárkezelők számára. A FELÜLVIZSGÁLATOK eredménye összefoglalva, fedjük fel a kihasználat­lanul fekvő tartalékokat,"építsük át és tatarozzuk a raktárhelyiségeket, szerel­­­­jünk fel megfelelő polcokat, ki- és bera­kódó térségeket, gépesítsük a ki- és be­rakodást, alkalmazzunk hiteles mérő­eszközöket, vizsgáljuk felül az anyag­­készleteket és a­ segédanyagok felhasz­nálásának normáit, ha lehet, helyette­sítsük a drágább nyersanyagokat ol­csóbbal tároljuk gondosan a nyers­anyagokat. A forgóalap forgása gyorsításának és felszabadításának egyik fontos esz­köze tehát a raktár rendezése. Csak annyi nyersanyag feküdjön a raktár­ban, amennyi a munka zavartalan menetéhez szükséges, s amit itt őriz­nek, az gyorsan, pontosan és jó norma szerint kerüljön a műhelybe. Ha az üzem nem hónapokra, hanem csak he­tekre tartalékol, gyakrabban vásárol ugyan nyersanyagot, de nem fekteti feleslegesen a készletét és kisebb for­góalappal tud dolgozni, amely egyszerre vágja a 12 hornyot és a kereket nem a szélénél, ha­nem az agyánál fogta be. Tíz nap alatt nem 65, hanem 125 kereket ter­melt. A termelési ciklust megrövidíti a folyamatos munkamódszer. Lényege: úgy állítják fel a gépeket, hogy az egymásután következő munkaütemet végző gépek egymás mellett vannak. A munka itt szinte futószalagszerűen megy s minden egyes munkás közvet­lenül látja, milyen kárt okoz, ha elké­sik, vagy selejtet csinál — a többi gép addig mellette áll. Mi a jelentősége az új technológiá­nak, a folyamatos módszernek, a A balsevik&n­ T-Tem kétséges, hogy minden üzem és az üzem minden egyes dolgozója hozzájárulhat a forgóalap forgási sebessége gyorsításához. S hogy milyen eredményeket hoz ez, arra befejezésül mondjunk el egy példát. Azaikor a Szovjetunióban egy nappal megrövidítik a forgóalap forgási sebességét, egy milliárd rubelt szabadítanak fel. Ezért az összegért hozzávető­legesen 50.000 kétszobás lakást lehet építeni, vagy a tanonc­­internátusokban 140 ezer diákot lehet egy évig nevelni és taníttatni. A forgóalap forgási gyorsításának mérhetetlen a nemzetgazdasági jelen­tősége — hatalmas jelentősége van a 46 magyar üzem kezdeményezésének. S a mi üzemeinknek annál nagyobb lendülettel kell e versenyben indulniok, mivel nagy példamutatónk, a Bolsevik Párt­ vezette szovjet munkásosztály segítséget nyújt nekünk e harcban — tapasztalatainak kimeríthetetlen kincses­­bányáját és Úton a gyár a vásárló között Elkészült a termék s most a lehető leggyorsabban el kell juttatni a ren­delőhöz. A befektetett pénzt újra az üzem pénztárába tenni, s beírni a be­vétel oldalra. A kész termék, elhagyja a gyár kapu-­­ját s azon az úton, amelyen eljut a vásárlóig, a szovjet dolgozók újabb­­ módot találtak, hogy gyorsítsák a termékbe fektetett forgóalap forgási sebességét. A szovjet közlekedés dol­gozói állandóan fokozzák a szállítás ütemét. Ugyanúgy megkeresik rejtett tartalékaikat, mint az üzemek. A moszkva-kurszki vonal egyik Kom­­szomol-brigádja például mozgalmat indított minden egyes út rentabilitá­sáért. Ez annyit jelent, hogy üres vagont nem járatnak, fűtőanyagot ta­karítanak meg és azonos költség mellett emelik a szerelvény teljesítő­­képességét. De a sztahhanovista ver­senyek mellett a szovjet közlekedés hatalmas iramban fejleszti a rakodás gépesítését is. Mind több és több ra­kodógép, gépesített felszerelés jelenik meg a vasútállomásokon. A háború utáni ötéves terv 75 százalékkal emeli a ki- és berakodás mechanizáltságát.

Next