Szabad Nép, 1953. május (11. évfolyam, 121-151. szám)

1953-05-01 / 121. szám

KÉT TALÁLKOZÁS 194­9 tavasza, sz­­évik áprilisvégi dél­után nagy zöld teherautó robogott Debrecen­ből, a mi­kepér­esi országúton Nagymező, az egykori káptalani birtok egykori cselédeinek kis tanyaközpontja felé. Az autón vidám kis csoport — egyetemisták. Választási műsort mentek tartani. A tanyai csendet hamarosan felverte nótázásuk. Egy sor ház az egész tanyaközpont. Tizen­nyolc­ család, tizennyolc földhöz juttatott új­gazda tizennyolc új kis háza. Balra az is­kolává átalakított intézői lakás. Vele szem­ben az új fehér házsor — maga az eleven élet. A jövevényekre legelőbb a gyerekek figyeltek fel. Sorra előrajzottak a házakból, a forgókóróval elkerített udvarokból, s az autó köré sereglettek. Aztán előjöttek a fel­nőttek is. A férfiak komolyan érdeklődtek a világ dolgai felől, az asszonyok egyre tartóztatták a fiatalokat és hófehér pattoga­tott kukoricával tömték tele a zsebüket. Seb­tiben készítették a vacsorát, s mosdatták a gyerekeket, hogy mielőbb indulhassanak a műsorra. Lámpagyújtáskor már bent szorongott a kis iskolateremben Nagymező apraja-nagyja. Ott ült Galgóczi Elek, széles kemény arcán jóleső mosoly derengett. Ott ült Nagy Sán­dor, amott Nagy József hunyorgott a szín­pad felé. S a­ gyerekek? Itt majdnem minden családban 6—8 gyerek van. A tarkaruhás gyerekhad ott ült a padok előtt, s áhitatosan figyelte a nagy-nagy látványosságot. A látványosság pedig? Előbb együtt éne­kelt a 12 diák; aztán valamelyik szavalt; majd ketten népdal­ párost énekeltek; ismét más a közelgő választásokról beszélt; előad­tak egy kis jelenetet is, míg végül újból együttesen énekeltek. Egyszerű műsor volt, de az ittenieknek nagy élmény. Hol láthattak volna azelőtt, a felszabadulás előtt hasonlót? Hiszen ki törődött egykor azzal, szórakoz­nak-e, művelődnek-e a káptalan cselédjei? «Szórakozhattak» eleget a jószággal, meg a kapanyéllel. Művelődni meg minek? Az itteni urak is azt tartották: a­ cselédnek csak annyi esze legyen, hogy ha esik az eső, beálljon az eresz alá. Mindezt ők maguk mondották el, amikor később az előadás után megoldó­dott a nyelvük. Most az egyik egyetemista kiállott társai elé: — Csak annyit tudnak rólunk, hogy egye­temen tanulunk. De nem tudják, hogy még a tájára sem kerülünk mi a felső iskolának, ha a régiben marad nálunk az élet. Itt van Kiss Endre, az apja kisújszállási újgazdai. Azelőtt cseléd volt, ő meg kisbojtár. Ez a hosszú fiú itt Molnár Lajos, ■ minden famíliájának a­­szentmihályi gróf nyúzta a bőrét, ő most orvosnak tanul. Emez itt Kiss Éva, ez­­ apja is újgazda — csakúgy, mint az itteniek. Kónya Sándor apja sokat volt munka nélkül, de ha dolgozhatott is, mit fizettek egy kő­­művessegédnek? Meghalni sok volt, élni ke­vés. A fiából tanár lesz... Ha eddig bizalom és öröm töltötte el a volt cselédek szívét a diáink iránt — most testvéri, szülői szeretet. «Éljen sokáig!» «Ez igen», «Derék szülei lehetnek» —mondogat­ták egy-egy név után. Vagy saját régi éle­tükre emlékeztek: «Úgy, hát cseléd volt, akárcsak mi», «Ó, az a régi nyomorúságos élet» Szemükkel szinte simogatták a saját sorsukból felemelkedett fiatalokat. S látták saját gyerekeiket hasonlóképpen felemelkedni. — Jöjjetek e! megint — simogatta meg Nagy Sándorné Kiss Éva copfos fejét.­ — Ugye lelkeim, nem feledkeztek meg rólunk? — Alig bírtak elszakadni egymástól. Május 15 után az egyetemen megkapták a hírt a fiatalok: «Nagymezőn az egykori jog­talan cselédek az első félórában mindnyája­n ünnepélyesen leszavaztak a népfrontra]. ★ Négy év telt el a,^óta, négy gazdage­sz­­tendő. Szinte új ország született ezalatt. Vá­rosok, gyárak nőttek­­ki a földből, határszerte traktorok dübörögnek, hármas- és ötösek« ,forgatja a­ földet. Nem múlt el nyomtalanul a négy év sem Nagymező, sem a 12 fiatal egyetemistái fölött... A Nagymező felé vezető ü­dülőúton most újból az a nagy zöld teherautó döcörög, amelyik 1949-ben felverte itt a port. Csupa vidám, gondtalan fiatal — ezek most kerül­hettek az egyetemre. Összekapaszkodva nó­­táznak s hajladoznak a döccenők ütemére. De ki az ott, oldalt, az a komoly, kalapos férfi? Vagy az a nyúlánk százados? Amott pedig az a zöldlódenkabátos asszonyka, ölé­ben drappszínű aktatáskával? Hiszen ezek a négy év előtti látogatók! A százados akkori­ban kinőtt ruhákban járt s alig tudta hova tenni nagy kezeit. A fiatalasszonynak pedig? Négy éve még copfja volt. A sor­ház most is úgy fehérült, mint ak­kor. És a határ! Ameddig a szem ellát, egyetlen hatalmas táblává nőtt a határ. Négy éve még hosszú csíkokban sorakoztak a par­cellák, most az ég aljáig húzódó barázdák az összefogás erejét hirdetik. A diákok végigjárják a házakat, beköszön­nek mindenüvé és műsorra hívogatnak. A «régiek» emlékeznek: «Itt kaptunk pattogót», «itt meg a gyerekek éppen friss tejet ittak, mint most is». De őket is felismerik: «Nahát lelkem, de megemberesedtél! Jó koszt lehet azon az egyetemen». — «Ejnye, hogy is szó- Iítsam már, hiszen meg sem ismerem ebben az egyenruhában». — Most már nekünk is van ámkultúrcso­­portunk — dicsekednek az eladólánnyá és legénnyé serdült tanyasi fiatalok. Mind DISZ-esek. — Mi is adunk legalább egy mű­sorszámot. — ’Ennek örülünk — örvendeznek az egyetemisták, az «újak», akik most járnak itt először. A megtettek pedig furcsa meg­hatottsággal gondolnak arra a négy év előtti estére, amikor az itteniek életükben először láttak kultúrműsort. íme, most már saját kultúrcsoportjuk van. Akkor táguló szemmel figyelték és szívták magukba­ a diákok mű­sorát , most már saját maguk is műsort adnak. S csak úgy ömlik belőlük a szó: új életük­ről, az elmúlt négy év eseményeiről. Két év óta termelőcsoportban gazdálkodnak. S ha van is még hiba, nehézség , biztosabb, nyu­­godtabb az életük. Az idén kiváló termést akarnak betakarítani, s amilyen szeretettel itt a munkáról beszélnek, az maga biztosíték arra, hogy tervük sikerülni fog. Megkezdődik a kultúrműsor, a brigád énekszámot ad elő, majd egy kis szovjet színdarabot. Ez arról szól, hogy egy, fiatal traktoros a kolhoz kitüntetett brigádvezető­nőjének udvarol. Hanem közben kiderül, hogy egy egész táblát sekélyen szántott fel. Meg­szégyenítik, s belátja, hogy ha nem javítja ki hibáját, méltatlan a­ lányhoz. Azonmód éj­szaka nekivág gépével a nagy táblának és jóváteszi a mulasztást. Kedvese végül is csókkal jutalmazza. A színdarab nagyon tetszik. A férfiak in­kább azon bólogatnak, hogy itt is volt ilyes­mi. Előfordult, hogy nem volt elég mély a szántás. Persze, csak egy darabon, míg aztán alaposabban nem ellenőrizték a traktoros munkáját. A fiataloknak más okból tetszik a darab s ezt el is árulja huncutul csillogó szemük. De a műsor legnagyobb érdeklődéssel kí­sért száma mégis az, amikor a négy évvel ezelőtt átjárt fiatalok saját életükről beszél­nek. — Nem tudtunk mindnyájan eljönni, töb­beket másfelé szólított a kötelesség. Kónya Sándor, a Tudományos Akadémián dolgo­zik, Kiss Endre felsőbb pártfunkcióba ke­rült, van olyan is, aki iskolaigazgató, aki egyetemi tanársegéd... Aztán a százados lép előre, odaáll az alacsony iskolapadok elé. Molnár Lajos or­vos, egy honvédségi kórház igazgatója.. Míg beszél, gyönyörűséggel nézik szálas alakját. Az anya, mintha saját gyermekét látná, aki talán traktoros, talán agronó­­musnak készül, talán éppen katonatiszt. Az apák a régi katonaéletre gondolnak. De sokszor kellett volna az elhagyott katoná­nak az orvos! Ezeknek a mai fiataloknak aranyéletük van. Beszél Kiss Éva is. Befejezte az egyete­met, tanár lett. Ha férjével hazalátogat, édesanyja­ mindig sírva fakad meghatottságá­ban: «Sosem hittem volna kislányom, hogy felnősz, s éppenséggel tanár lesz belőled. Három testvéredért hiába reszkettem, azokat korán elvitte a nyomorúság, így te három­szorosan drága vagy nekem­. Szülei meg­elégedettek saját életükkel is. Termelői szö­­vetkezetben dolgoznak. Ha otthon van a lá­nyuk, alig győzik újságolni, mit hogyan csi­nálnak, hogyan boldogulnak. Az övék már nagy, ötezer holdas szövetkezet. A nehezén át­jutottak, megerősödtek, biztosan állnak a lá­bukon. Mély csöndben hallgatják a tanyasiak. Saját jövőjükre gondolnak, amikorra náluk is megszilárdul a szövetkezeti gazdálkodás. Hiszen ők itt a tanyán és a tsz többi tagja, a mikepércsiek, szorgalmas, derék emberek, akiknek kezemunkája aranyat ér. A népi demokrácia pedig nemcsak földet adott, ha­nem segít gazdálkodni is. Mennyi óriási le­hetőség áll előttük, nem kisebb, mint szár­nyat bontott fiaik előtt. Hiszen már most levette vállukról a legnehezebb munkát a gép. Műtrágya zsendíti a hatalmas zöld táblát, amott új szerződéses növényeik sar­jadnak ... — Milyen szép is mindez! — szólal meg valaki a­ sorokból. — Ha nem újul meg a világ, maradtunk volna cselédnek, semmi­nek.—Nem tudni, hogy az önkénytelenül fel­tört szavakat a vendégek sorsa vagy a saját­­életük változása váltotta ki belőlük. De ez mindegy is, egyaránt felmérhetetlen a vál­tozás. Kík akarnak beszélni most már. Elmon­dani mindent, hogyan élnek, dolgoznak, ők hová jutottak az elmúlt négy év alatt. Nagy József azzal büszkélkedik, hogy tavaly 460 munkaegysége volt. Az idén már eddig több mint kétszázat írtak a­ javára. S emellett fe­lesége is, leánya is kijár a munkára. Azt akarják, hogy zárszámadáskor jusson minden bőven. Mások felnőtt gyerekeik boldogulásá­ról beszélnek. _— Az én fiam bányász — mondja Nagy József. És lelkesen sorolják tovább. Szőlős! Jancsi traktoros az ebes­ állami gazdaságimn, havonta 1100 forint körül keres. Ifjú Galgó­czi Elek is traktoros, szerelő És Bódi János? Ő itt az egyik legmegbecsültebb ember, hi­szen ha felül a gépére, 70 ember helyett dol­gozik. Ő a kombájnvezető. «Három Nagymező helyett­ is learat, ha egyszer hozzáfog» — mondják. S a szemükből kiolvasni, hogy na­gyon messze tűnt innen a múlt, ez egykori kommenciós cselédek már szép jövőjüket ter­vezik, amikor — nem is olyan soká — sa­ját fiúk, kombájnosuk aratja és csépeli az «életet», a gabonát. És hát a tanulók! Kósa Margit óvónőképzőbe jár, B. Nagy Ferenc ipari tanuló. Nagy Sándor növénytermelési brigádvezető, előveszi a fényképet népes csa­ládjáról. — Itt vagyunk. Ámbár ez már régi kép, egyéves. Azóta sokat változott a család. Igaz, Sanyi most is őrmester. De Jancsi, aki akkor még csikós volt az állami birto­kon, most már iskolán van, tanul. Imre azóta rendőr lett, s ugyancsak derék gye­rek. Erzsi meg? Mindig szeretett olvasgat­ni, de csak most tanulhatott, ő a mi ápoló­nőnk. Itt még a két kicsi. Velünk dolgoz­nak. Marika agronómus lesz, itthon a cso­portnál. — Mindből ember lesz, nem féltem egyi­ket sem — mondja Galgóczi .Elek. S bol­dogan hagyják rá mindnyájan. Tervek, vá­gyak, amelyeknek alapjuk van:­­ a nép ha­talma, az új ötéves terv, amely újabb lehe­tőségeket nyújt majd öregnek-fiatalna­k. S hogy ezek a tervek mind valóra vál­janak — az országé is meg az egyes emberé is — arról vezetőink s a nép választott képvise­lői gondoskodnak. Ezért mondták Nagy­mezőn büszkén az ottaniak: nem felejtik el ezt a két találkozást, az elmúlt négy évet, s az újabb esztendőkre, jövőjükre gondolnak majd, amikor szavaznak. Csontos Gábor Több mint százhatvanezer kötvényt sorsolnak ki Győrött az Első Békekölcsön negyedik húzásán Az Első Békekölcsön május 7 és 10 közötti sorra kerülő negyedik húzásán a követke­ző nyereményeket és törlesztéseket sorsolják ki. Május 7-én, csütörtökön délután 4 órai kez­dettel 359 húzással kisorsolnak 35.900 darab kötvényt. Ebből 4 darab 50.000 forintos, 90 darab 25.000, 10.000 és 5000 forintos nagy­nyeremény, 1500 darab 1000 forintos, 5000 darab 500 forintos és 19.306 darab 300 fo­rintos nyeremény, 10.000 darab 200 forintos törlesztés. Május 8-án, pénteken délután 4 órai kez­dettel 559 húzással kisorsolnak 55.900 darab kötvényt, 4 darab 50.000 forintos, 90 darab 25.000, 10.000 és 5000 forintos nagynyere­­ményt, 1500 darab 1000 forintos, 5000 darab 500 forintos és 19.306 darab 300 forintos nyereményt, 30.000 darab 200 forintos tör­lesztést. Május 9-én, szombaton délután 4 órai kezdettel 544 húzással kisorsolnak 54.400 darab kötvényt Kihúznak 4 darab 50.000 forintos és 90 darab 25.000, 10.000 és 5000 forintos nagynyereményt, valamint 1700 darab 1000 forintos, 4100 darab 500 forintos és 22.106 darab 300 forintos nyereményt és 26.400 darab 200 forintos törlesztést. Május 10-én, vasárnap délelőtt 10 órai kezdettel 189 húzással 16.650 darab köt­vényt sorsolnak ki. Ezen a napon kerül ki­sorsolásra a 100.000 forintos főnyeremény, ezenkívül 6 darab 50.000 forintos és 147 darab 25.000, 10.000 és 5000 forintos nagy­nyeremény, valamint 15.246 darab 300 forin­tos nyeremény. Ugyancsak ezen a napon kerül kisorsolásra 35 húzással 1250 darab kamatozó kötvény (MTI) i. A «Föltámadott a tenger», amelyet film­színházaink tegnap tűztek műsorra, fiatal filmművészetünk eddig legnagyobb teljesít­ménye. Művészi értéke a legkiválóbb ma­gyar filmek közé emeli, vállalt feladata nagyságát, hatalmas méreteit tekintve pedig minden eddigi filmünket felülmúlja. A film alkotói mintegy háromévi munkát fordítottak erre az alkotásra. Háromévi mun­kát, amelynek nagy része a forgatókönyv ki­dolgozására, csaknem egy esztendő a for­gatásra kellett. De a­­Feltámadott a tenger­ben igazában véve még több van, mint egy tehetséges alkotó közösség háromévi szenve­délyes, odaadó munkája. Ez a kiváló film nem jöhetett volna létre egész új filmmű­vészetünk eddigi eredményei nélkül. A «Talpalatnyi föld», a «Különös házasság», az «Erkel» és a többiek gazdag tapasztala­tai, az új magyar filmművészet rendezői és színművészi gyakorlatának, elméletének el­mélyülése, s mindenekelőtt a párt közvetlen eszmei útmutatása, a szovjet filmművészet­­nek Pudovkin elvtárs munkájában szinte személyesen is megtestesülő segítsége adta meg az alapot ahhoz, hogy tehetséges mű­vészeink megalkothassák e kitűnő művet. Filmgyártásunk anyagi alapjának soha nem látott méretű kibontakozása, erőteljes technikai fejlődése is kellett e hatalmas vál­lalkozáshoz. Hatalmas csatajelenetek rende­zése, óriási tömegek mozgatása, mintegy kétszáz színész és háromezer statiszta irá­nyításai, káprázatos díszletek és kosztümök felvonultatása jellemzi a filmet: a magyar filmművészet ezzel a művel úgy mutatkozott be, mint amely valóban monumentális fel­adatok megoldására képes. A felszabadulás utáni első filmektől a «Föltámadott a ten­­ger»-ig olyan utat tett meg filmművészetünk, amelynek értékeléséhez régi filmgyártásun­kat már összehasonlító mércének sem lehet alkalmazni. A «helyi iparnak» számító ma­gyar filmgyártás helyén ma nemzetközi je­lentőségű, világsikereket aratott művészet áll. A «Föltámadott a tenger» nagy jelentő­sége számunkra nemcsak abban van, hogy művészien megörökíti a szabadságharc di­csőséges történetét. Olyan film ez, amely nem egyszerűen szép emlék a múltról, ha­nem a mához szóló, hazaszeretetre nevelő alkotás. A film — miközben méltó emléket állít azoknak a hősöknek, akik száz évvel ezelőtt az emberiség élenjáró nemzetei közé emelték hazánkat — arra neveli a mai sza­bad Magyarország népét, hogy a nemzetek élcsapatában újra elfoglalt helyét nagy, ha­zafias tettekkel erősítse meg. Milliók előtt, akik a régi iskolákban hamisan, elferdítve ismerték meg az 1848-as forradalom törté­netét, feltárul a forradalom és szabadság­­harc igazi története; a 48-as honvédek uno­kái előtt életrekelnek 1848 igazi hősei, tör­ténelmünknek egy egész nemzedéke, mely bátr­an adta életét a haza és a nép szabad­ságáért. A «Feltámadott a tenger» messze­­hangzóan­ hirdeti, hogy «sehonnai bitang ember», aki nem szolgálja­­tetteivel hazáját. 1848-nak a filmben felidézett, kiolthatatlanul lobogó eszméje, amelyből az elnyomatás ide­jén a nemzedékek egész sora tanult hazasze­retetet, most a szabadság immár vissza­vonhatatlanul győztes népét új tettekre, al­kotó, munkálkodó hazafiságra lelkesíti. A történelmi film a mi nézetünk szerint akkor lehet igazán művészi, ha a történelmi események ábrázolását össze tudja kötni a történelem főszereplőjének, a nép életének ábrázolásával. Illyés Gyula, a forgatókönyv írója és Nádasdy Kálmán rendező arra tö­rekedett, hogy ilyen filmet alkosson. A for­radalom két lángelméje, Petőfi és Bem kö­rül felvonultatták az akkori magyar nép több jellegzetes alakját, a forradalomban rész­vevő különböző osztályok képviselőit, kivá­lasztották azokat a tipikus eseményeket, amelyek ábrázolása sűrítve, mesterkéltség, erőltetettség nélkül szinte sugározza a sza­badságharc fő eszméit, tanulságait. Hajdú Gyurka, Kicsi Gergely és mások alakjában a film a nép életét ábrázolja, Petőfi, a már­ciusi ifjak és természetesen Bem alakjában a nép forradalmi, demokratikus vezetőit. A film fő vonalaiban kirajzolja a szabadság­harcban részvevő osztályok útját, portrét ad Kossuthról, a forradalom vezérkaráról, velük szemben megvillantja a békepárti megalku­vóknak, továbbá a magyar arisztokrácia Habsburg-bérenceinek, s maguknak az ide­gen elnyomóknak képét is. A feladat azt követelte, hogy e film alko­tói széles és mégis egységes, többvonalú és mégis összeforró cselekményt alkos­sana­k. E rendkívül bonyolult és nehéz feladatot a film nem oldotta meg hibátlanul, de fő célját el­érte: a felejthetetlenül szép képek egész sorá­ban általában helyesen, történelmileg igaz és művészi módon ábrázolja a forradalmat. A «Föltámadott a tenger» arra tanít, hogy a nép áldozatos, önzetlen hazaszeretete le­győzhetetlen erő. Ennek az erőnek megteste­sítője­ a filmen Hajdú Gyurka. A történet ele­jén még­ azt sem tudja, mi a haza, harcokban érti meg ezt s életét adja a hazáért, «az or­­szágra való nagy családért», azért is, hogy szabad legyen, azért is, hogy a népé legyen. Az egyszerű emberek önfeláldozó hazaszereteté­nek gyönyörű ábrázolása a schwechati csata­­vesztés utáni visszavonulás képe. A hadsere­get demoralizálták, vereségbe vitték, s a kétségbeesésen, a reménytelenségen mégis úrrá lesz a legyőzhetetlen népi hazaszeretet. «Nézd azokat a fákat — mondja Petőfi a kétségbeesett Hajdú Gyurkának — végük van? Tavasszal újra kihajtanak. Kizöldül a rét. Ezer tavaszon át újra kizöldül, kizsendül a mi tavaszunk is újra. Minket nem lehet megölni!...» S a noivember eleji esőben visz­­szavonuló, didergő, átázott gyalogoskatonák, subás-gatyás, mezítlábas nemzetőrök ajkáról bánattal telve és mégis reménykedően fel­hangzik a dal: Kossuth Lajos azt üzente, elfogyott a regimentje . . Ha még egyszer azt üzeni, mindnyájunknak el kell menni. A f­öltámadott a tenger, arra tanít, hogy a nép megingathatatlanul követi azokat a ve­zetőket, akik valóban a népet szolgálják, akik egyek a néppel. A vezetők és a nép össze­­forrottságát különösen a film második része ábrázolja ragyogóan Bem és ka­tonái kapcsolatában.’ Bem szavára az ágyúk ellen is rohamra kelt az magyar honvéd, mert e nagy lengyel hazafiban a népszabad­ság törhetetlen harcosát ismerte meg. «Mit tart kend e vén emberről» — kérdezi egy veterán Kicsi Gergelyt (Bem leendő legé­nyét), amikor a tábornok forradalmi rendet teremt a nagyváradi kaszárnyában. «Azt vé­lem, nekünk készítették» — válaszolja Kicsi Gergely. A nép és a «nekik készített», nekik, mert értük való vezetők testvéri összeforrott­­ságát példázza az a ragyogó kis zsánerkép is, amelyben Kicsi Gergely és Hajdú Gyurka (akkor már Petőfi regénye) így beszélgetnek: «Rend kit strázsál itt?» — kérdi Gyurka. Ger­gely:, Azt akinek élete mindenkinél drágább ebben az országban! Gyurka: Az itt nem le­hetséges. Gergely: Ugyan miért? Gyurka: Mert azt éppenséggel én strázsálom». A «Föltámadott a tenger» arra tanít, hogy a nép hadserege, amely a népből a népért van, legyőzhetetlen. Ezt a tanulságot is fő­leg a második rész fejezi ki művé­szien. A nép szeretete kíséri Bem ka­­tonáit, amerre csak járnak. Kedvesek, derűsek, s mélyen kifejezőek azok a képek, amelyek azt ábrázolják, hogy a székely pa­rasztok elbújnak az osztrák katonák elől, de teli szívvel és teli elemózsiás kosarakkal várják, segítik, kísérik Bem katonáit. Csak a mai néző tudja igazán megérteni, mit is jelent a nép és a hadsereg ilyen megbont­hatatlan egysége. A «Föltámadott a tenger» arra tanít, hogy a reakció által egymás ellen uszított népek le­győzhetetlenek lesznek, ha a közös forra­dalomban egymás testvéreivé válnak. «A sza­badság olyan, mint a levegő — hirdeti Pető­finek egészen korunkig hangzó szava. — Vagy minden népé, vagy egyiké se». A film befejező jelenetei nemes pátosszal ezt a de­mokratikus nemzetköziséget jelképezik. II. Ezeket az eleven eszméket művészien, de nem mindig elég erőteljesen fejezi ki a film. A két fő rész színvonalban lényegesen kü­lönbözik. Az első részben is vannak nagyon szép képek, magukkal raga­dó, patetikus jele­netek, de ez az első rész mégsem elég drá­mai. Különösen az első részre jellemző az a gyengeség, hogy a film alkotói nem tudták elég szervesen összekapcsolni a cselekmény népi, alsó vonalát a forradalom felső vonalá­­val, vezetésével, a nép egyszerű hőseinek tet­teit a forradalom vezetőinek tetteivel. Főleg az első rész hibáiból következik, de az egész filmnek gyengesége, hogy Petőfi áb­rázolása nem méltó a költő és népvezér jelen­tőségéhez. Nem elég rokonszenves, nem elég emberi, sok a vezéri­ par alakjában, ugyan­akkor mégsem eléggé vezér. A film forgató­­könyvének nyomtatásból is ismert első vál­tozatához képest, amelyben Petőfi szerepe tel­jesen háttérbe szorult, igen nagy a fejlődés, azonban a költő még mindig­­­em egyezi rangú főhőse a filmnek. Petőfi ábrázolása természe­tesen nem egyszerűen színészi vagy rende­zési kérdés, hanem elválaszthatatlan a fő kér­déstől, a nép ábrázolásától. A nép szerepé­­nek mélyebb megértése és hőseinek mélyebb ábrázolása emette volna magasabbra Petőfit is, mint a nép igaz­ törekvéseinek megteste­sítőjét. Igaz, hogy Petőfi a maga következetesen forradalmi nézeteivel viszonylag gyorsan el­szigetel­t e főtit. De forradalmi, népvezéri sze­repe sokkal jelentősebb aortál, mint ahogyan a film mutatja. A film alkotói belevitték Pe­tőfit egy kitalált helyzetbe (a költő szerep­lése a pamdorfi táborban és a schwechati csa­tában), ahol Petőfi kapcsolata a néppel iga­zán mélyen és cselekvően nem is mutatkoz­hatott meg Ugyanakkor a filmben két olyan esemény is szerepel, amelynek méltó ábrá­zolása erőteljesebben kiemelhette volna Petőfi nagyságát,, egyszersmind a népi hősöket kissé epizódjellegű szerepeikből a cselekmény fő alakjaivá tehette volna. Az egyik ilyen esemény március 15-e. A pesti nép forradalmának ábrázolása helyett azonban a film alkotóinak figyelme túlságo­san is egy bécsi kémre terelődik, majd már­cius 15-e külső megnyilvánulásaira. A nép szerepe az ábrázolásban teljesen passzív. Nem látjuk Petőfit, mint a március 15-i for­radalmi népi tüntetés szervezőjét, irányítóját, inkább csak mint ünnepi szónokát. Ezért március 15-e ábrázolása egy nagyon szép és lelkesítő képzőművészeti alkotás, egy meg­elevenedett metszet, de nem igazi dráma. A másik drámai csomópont lehetne a július 11-i ülés, amelyen Kossuth megszavaztatja az országgyűléssel a kétszázezer katonát. A­ film alkotói egyoldalúan Kossuth lángeszű tehetségének tulajdonítják a nemzetgyűlés magatartásának gyors megváltozását, balol­dalra tolódását. A tény ezzel ellentétben az, hogy a pesti nép hatalmas tüntetései kény­szerítették a nemzetgyűlést forradalmi útra, a Petőfi és Vasvári által vezetett pesti utca adott hatalmas támaszt Kossuthnak. Mindezt nem ábrázolja, legfeljebb külsőségesen jelzi a film. Az egyébként remekül rendezett jele­net megmutatja ugyan a felvonuló tömeget, de nem aktív harcban, csak lármás statiszta­ként a nagy férfiak történelmi döntéséhez. Hajdú Gyurka elmosódott arc a tüntetők kö­zött. Petőfi karrba etett kézzel, passzívan nézi végig az ülést. S a költőt, aki szervezte és vezette az országgyűlést befolyásoló tömeget, nemcsak hogy nem látjuk, mint a pesti nép forradalmi vezetőjét, hanem ehelyett ő is azokkal osztozik, akik szerint Kossuth szavai «döntik el», hogy lesz-e új magyar haza, vagy sem. A marxista történetírás azt tanítja, hogy «a pesti nép volt az, mely mintegy ösz­­szegyűjtötte és kisugározta az egész ország népének forradalmi energiáit és mozgalmai­ban a kormányra gyakorolt nyomással latba­­vetette őket a haza és a szabadság érdeké­ben... A pesti nép eldöntötte a kérdést: har­­colni-e az ellenforradalommal, vagy megal­kudni vele?» (Révai József.) A film alkotói a cselekmény bonyolításánál kikerülik a szep­temberi fordulatot s ezért még inkább szüksé­ges lett volna, hogy március 15-ét és július 11-ét, elsősorban mint a Petőfiéi­ vezette pesti nép forradalmi tömegmozgalmának eredmé­nyét mutassák be. Ez adott volna lehetőséget arra, hogy szervesebbé tegyék a népi hősök és a forradalom vezetőinek kapcsolatát, egy­ségesebbé a cselekményt és benne jelentőseb­bé Petőfi és a népi hősök szerepét. Petőfi szerepének helyes ábrázolásai azért is rendkívül fontos, mert ez még inkább segí­tette volna a mai nézőt abban, hogy meg­értse a szabadságharc vezetőinek és a nép­nek kapcsolatát. Mélyebben kellett volna megmutatni: Petőfivel az a népi erő maradt egyedül, amelyre nem mert következetesen támaszkodni a nemesség. Petőfi útja, amely szükségszerűen elvezet odáig, hogy Bem tá­borába akar menni, mert „gyalázat nélkül, csak ott érezheti magát, mintegy jelképezi a nép útját, amely csalódott a forradalom önző, liberális vezetésében, s következetesen forra­dalmi vezetést kíván. Ezzel szemben a fil­men Petőfi magára tkadásána­k oka nem elég világos, inkább csak feliratokban magya­­rázgatják a film alkotói, s ezért nem elég világos az sem, mi vezeti a költőt Bemhez. Általában a forradalom nemesi vezetésének ellentmondásait, gyengéit kissé egyszerűsítve ábrázolja a film. Az idősebb Szárazberky alakja nagyon halvány ahhoz, hogy ezt mé­lyen kifejezhesse. Ez az egyszerűsítés jelent­kezik olyan mozzanatokban is, mint amelyek­ben a film Kossuth politikájának korlátait a «rosszindulatú titkárokkal» helyettesíti, mint­ha azon múlott volna a dolog, hogy Kovács Lajosék, vagy Madarászék embere titkárko­­dik-e Kossuth mellett Egyébként a közép­nemesi-liberális pártnak helyes ábrázolását, s az egész film eszmei mondanivalójának ér­vényesülését is még inkább segítette volna a hazaáruló magyar arisztokrácia és klérus erő­teljesebb rajza. III. A «Föltámadott a tenger» nagy sikerének­ alapja Illyés Gyula szép, elmélyült — hibái ellenére is — sok helyen megragadóan köl­tői forgatókönyve. Illyés népszeretete, ember­­ábrázoló készsége Bem jellemének megfor­málásában remekművet alkotott. Illyés úgy mintázta meg Bem apó alakját, ahogyan a zseniális népi hadvezér a magyar nép szí­vtérben él.­­ A rendezés irányításának munkáját, amely­hez fogható nehéz feladat magyar filmmű­vész előtt még nem állott, Nádasdy Kálmán kitűnően oldotta meg. A szereplők játéká­ban, s nem egyszer a jelenetek beállításában azonban érvényesül bizonyos hamis retorika. A film szereplőinek egy része kissé játssza a történelmi hős szerepét és nem éli. Emlékez­tetni kell Marxra­­.«Semmi sem kívánatosabb, mint hogy végre-valahára nyers rembrandti színekkel, teljes, élő mivoltukban ábrázolják azokat a férfiakat, akik a mozgalom pártjá­nak élén állottak... Az eddigi ábrázolások ezeket a személyiségeket sohasem valóságos, mindig csak hivatalos alakjukban festik előt­tünk, kotum­ussal a lábukon és dicsfénnyel a fejük körül». Az ilyen «koturnusos» ábrázo­lás bizonyos maradványai jellemzik Görbe János alakítását. Görbe kitűnő színész és mostani szerepében is vannak mély, szenve­délyes, erőteljes részletek. Egészben véve azonban Petőfi alakját nem tudja eléggé em­beri közelségbe hozni. Petőfi mély népi egy­szerűsége helyett Görbe nem egyszer hideg, merev, vezér­ pózokat mutat. A film legjobb alakítása, Makláry Zoltán megragadó Bem apósa éppen azért tesz oly mély hatást a nézőre, mert Makláry kö­zelről, mintegy a nép szemével nézi és mu­tatja Bemet. A forradalmi erély és határozott­ság Makláry nagyszerű játékában ragyogóan, az alakot rendkívül vonzóvá tevő módon egyesül a nép iránt érzett színie apai szere­tet meleg vonásaival. Szirtes Ádám­ (Hajdú Gyurka) és Módi Szabó Gábor (Kicsi Ger­gely) szintén el tudta kerülni a hamis reto­rika veszélyét. Rokonszenves, egyszerű játé­kuk segített magasabbra emelni a­ két népi hős alakját. A kisebb szerepekben is egész sor kitűnő alakítás született, s nemcsak a nagy számban fellépő Kossuth-díjas, kiváló és érdemes művészek, de többen a fiatalok kö­zül is a feladathoz méltó munkát végeztek. A rendezés legnagyobb eredménye a ha­talmas tömegek merész, látványos é­s mégis valószerű mozgatása, a magával ragadóan izgalmas csatajelenetek megszerkesztése. Ebből a szempontból a rendezés tetőpontja, egyszersmind a film ragyogó fináléja a be­fejező csatakép. Puchner óriás hada beke­ríti Bem seregét. Bem Gyurkáékat küldi Gábor Áron ágyúiért. A rendezés az egy­mást váltó, izgalmas képekben mesterien fokozza a néző érdeklődését, amikor hol Gyurkáék küldetésének különböző állomásait, hol az egymással szembenálló, majd egy­más ellen támadó két hadsereg mozdulatait vetíti a néző elé. Nádasdy érzékletessé te­szi a csata minden mozzanatát, egyetlen jelenet sem válik öncélú látványossággá. A rendező úgy tájékoztatja a nézőt a harc különböző szakaszairól, váltakozó fejlemé­nyeiről, hogy ez egy pillanatig sem válik a cselekmény magyarázgató lassításává, sőt, csak még inkább fokozza mesteri kibo­­nyolítását. A csatajelenetnek ilyen rendezése igazi együttérzést kelt a nézőben, aki szinte azonosul a film hőseivel és eszméivel. Ebben a befejező jelenetben emelkedik legmagasabbra Szabó Ferenc gyönyörű ze­néje is. Aradó szimfónia ez, az idilli­­Lá­gyulástól a forradalmi fortissimókig hullám­zó, szenvedélyes, változatos zene. A cselek­mény minden árnyalatához híven alkalmaz­kodik, de nem csupán egyszerűen kísér, ha­nem el is mélyíti a tartalmat, egyes jele­netekben egészen különös erővel sugározza a film pátoszát. Ez a forradalmi pátosz hatja át a film képeit is, Hegyi Barnabás sokszor szinte képzőművészeti alkotásként ható remekeit. A csatajelenetek, a schwechati visszavonu­lás, és szinte az egész második rész képei azt bizonyítják, hogy a magyar színesfilm­­technika ilyen művészi eredménnyel még egyetlen filmünkben sem jelentkezett. A «Föltámadott a tenger», filmművésze­tünk ragyogó alkotása, elindul hódító útjá­ra, hogy a hősi harcok eszméinek felidézé­sével segítse még magasabbra szítani né­pünk öntudatát, alkotó hazaszeretetét. Fekete Sándor „FÖLTÁMADOTT A TENGER” Filmeposz a magyar szabadságharcról SZABAD NÉP REGGEL KAZINCBARCIKÁN Valamikor réges-régen, vagy tíz esztendő­vel ezelőtt — mivelhogy itt, Borsodban, akár csak a mesében, három nap az esztendő, tíz év meg már valóságos évszázad —­ ilyen volt a sajómenti bányászfalvakban a reggel. Jókor hajnalban, még pirkadás előtt, fel­­tápászkodott a béres, napszámos, vagy a bányász, már a szerencsésebbje, akinek mun­kája volt, és útnak indult Sajószentpéter, Berente, Pereces, Ormospuszta, Barcika, Sajókazinc bányái, meg kulákportái felé. Gyalogosan ment, ami jó volt arra, hogy kiverje szeméből az álmot és rossz volt azért, mert kását kérő cipőben, korgó has­sal nem esik jól a nyolc-tíz-tizenöt kilom­éte­­res reggeli séta. Sötét és elhagyott volt az országút, kilométereket gyalogolhatott valaki, amíg egy teremtett lélekkel találko­zott. Nagy messziről néha felsípolt egy moz­dony — gyorsvonat erre nem járt, a sze­mélyvonat sem hozott senkit, hacsak a vég­rehajtót nem. Isten háta mögötti, szegény kis falvak sorai volt ez. És milyen most a reggel? Fél öt-öt óra tájt valóságos népvándorlás indul a sajómenti hatalmas építkezés felé. Még Miskolcról is jön munkásvonat, sőt kü­lön autóbusz is. A zsúfolt autóbusz vezetője, Feri bácsi kissé koros és mérhetetlenül óva­tos ember, aki húszkilométeres «sebességgel» szállítja türelmetlen utasait. Igaza van, így is idejében célhoz érünk , és legalább ala­posan megnézhetünk mindent. Először is tisztáznunk kell valamit. A sajómenti építkezésre ugyanolyan balgaság azt mondani, hogy «kazincbarcikai», mint mondjuk azt állítani, hogy Budapest Kispes­ten terül el. Kazincbarcika — Sajókazinc és Barcika bányászközségekből egyesült. A ha­tárában épülő város csak egy része az óriási építkezésnek. Az építkezés első nyomait már Sajószent­­péteren látjuk: a főutcán végestesen végig széles és mély árok húzódik. Ebben vezetik majd a sziráki kutak vizét, ennek a víznek kell táplálnia az erőművet és gyárakat. Sok kilométer hosszan erős, nagy átmérőjű vas­csöveket kell lefektetni. Ezeket az öntvénye­ket a testvéri lengyel nép gyárai készítik Ahogy autóbuszunk elhagyja Sajószentpé­­tert, az országút jobboldalán a hosszú árok társunkká szegődik, egyre magunk mellett látjuk. De szép is ez a sajómenti táj! A Bükk he­gyes vidéke itt dombokká szelídül, smaragd erdők, gazdag füves rétek, siető patakok gyönyörködtetnek szemet és szívet. És sem­mivel sem kevésbbé szép mindaz, amivel az ember keze és akarata gazdagította a vidé­ket! Jobbra, az árkon túl, a magasfeszült­ségű távvezeték acélóriásai sorakoznak. Büszkén, szétvetett lábakkal állnak, széttárt karjuk egymásnak adja át a kifeszült drótot. Ezen át küldi az erőmű a Fényt sokezer lám­pába, mozgást, lendítő erőt a gyárak motor­jaiba, a budapest—miskolci vasútvonal vil­lanymozdonyába. A villanyoszlopok tövében tehenek legelnek. Fel sem emelik a fejüket, amikor elpöfög mellettük az iparvasút kis mozdonya, kavicsot, homokot húzva, hosszú csillesorral. • A mezőn keresztül-kasul vasúti sínek. Amott, az országút baloldalánál ha­talmas úthenger dolgozik, beljebb földgyalu. Itt is új út készül. Autóbuszunk nagyokat zökken. Gödrös az országút. Mindennap javítják, mindennap felsebzi az óriási forgalom. Előttünk, mö­göttünk, mellettünk rakott teherautók, döm­perek, autók, autóbuszok, lovaskordék zö­rögnek, dübörögnek, tülkölnek, csattognak. És a vásári kavargást még bonyolultabbá teszi egy-egy szemközt jövő ponyvás teher­autó, vagy szép Ikarus-autobu­sz. Bányá­szok utaznak rajta­ munkahelyük felé, meg Sajószentpéterre, Diósgyőrbe igyekvő mun­kások. A dombhajlatban hirtelen bukkan elénk az Épül nagy alkotásunk, a Borsodi Hőerőmű (Zádor István Kossuth-díjas festőművész rajza PÉNTEK, 1953 MÁJUS 1

Next