Szabad Nép, 1955. február (13. évfolyam, 31-58. szám)

1955-02-02 / 32. szám

SZERDA, 1955 FEBRUÁR 2 BlMHHIUIUIllHim I Dr. Zi ZSOLDOSSAMDOB 1907-1955] Mély fájdalommal jelentjük, hogy dr. Zsoldos Sándor elvtárs, a Ma­gyar Népköztársaság egészségügyi minisztere, hosszas betegség után elhunyt. Zsoldos Sándor elvtársban a magyar egészségügy önfeláldozó harco­sát vesztettük el, aki egész életét a nép egészségügyének szentelte. Mint a falu körzeti orvosa kezdte meg munkáját, majd Somogy megye főorvosa lett. Mint egészségügyi miniszter, rövid két év alatt példamutató munkát végzett. A Szovjetunióban szerzett tapasztalatai alapján továbbfejlesztette az egészségügyi hálózatot, megszervezte az ország közegészségügyi-járvány­ügyi állomásait. Az árvízsújtotta területek egészségügyi ellátását személye­tle a proflifipiívpvfii vpzpffp Zsoldos Sándor elvtársban a néphez hű, a dolgozók egészségéért har­coló orvost, a magyar egészségügy kiváló vezetőjét gyászoljuk. Zsoldos Sándor elvtársat népköztársaságunk kormánya saját halottjá­nak tekinti. ____ A MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG MINISZTERTANÁCSA Mély fájdalom­mal búcsúzunk a magyar egészség­ügy nagy halottjá­tól, dr. Zsoldos Sándor egészség­­ügyi minisztertől, elvtársunktól, ba­rátunktól. | Zsoldos Sándor | elvtársat szakadat- | lan orvosi munká­­já­ban eltöltött idő | után ragadta el | munka közben a halál. Életének utolsó percéig dol­gozott. Súlyos és hosszas betegsége alatt sem szűnt m­eg népünk egész­ségügyi ellátásá­nak javítására újabb és újabb terveken munkál­kodni. Az orvosi pályát élethivatásának te­kintette. Sohasem szűnt meg küzdeni a betegségek megelőzéséért, az em­berek egészségéért, az élet meghosz­­szabbításáért, a halál ellen. Mint mi­niszter is­­ megmaradt orvosnak. Apja falusi tanító volt. Zsoldos Sándor már fiatalon megismerte a falusi értelmiség felszabadulás előtti küzdelmes életét. Kora gyermekkorá­tól kezdve látta a Horthy-rendszer magyar falujának szociális elmara­dottságát, a parasztság elesettségét. Pályáját, mint községi körorvos kezdte meg. Itt ismerte meg és itt tanulta­ meg a magyar egészségügy szempontjából értékelni a falu egész­ségügyét. Később járási, majd megyei főorvosnak nevezték ki Somogy me­gyében. Céltudatos és kemény volt a munká­ban, melegszívű munkatársaihoz való viszonyában. Meleg szálak fűzték a megye egészségügyi dolgozóihoz. Ami­kor egészségügyi miniszterré nevez­ték ki, akkor sem szakadt el Somogy megyétől. Volt munkatársai, elvtársai és barátai rendszeresen felkeresték problémáikkal és ő sok segítséget adott ezek megoldásához. Betegei is, a falu dolgozói, sokszor keresték fel leveleikkel. Büszkék voltak arra, hogy a párt rábízta a magyar­ egészségügy vezetését. Alig két évig volt dr. Zsoldos Sán­dor egészségügyi miniszter, ez alatt az idő alatt egészségügyünk igen je­lentősen fejlődött. Szüntelenül arra ku­zt állítota munkatársait, hogy az egészségügy vezetésének soha, egy pillanatra sem szabad elszakadni a gyakorlati élettől, ő maga is igen nagy gondot fordított az élet által felvetett problémák tanulmányozásá­ra. Az egészségügy vezetésében mindenkor a tanácsok vezetőire, a megyei főorvosokra, az egészségügyi intézmények dolgozóira támaszkodott. Dr. Zsoldos Sándor elvtárs számá­ra igen sokat jelentett az, hogy a Szovjetunióban tanulmányozhatta az élenjáró szovjet orvostudomány és gyakorlat eredményeit. A szovjet ta­nulmányút tapasztalatai még inkább megszilárdították benne azt a tuda­tot, hogy a magyar egészségügy igazi útja a megelőzés szemléletének álta­lánosítása, a közegészségügyi viszo­nyok szüntelen javítása, az egészség­­ügyi kultúra fejlesztése. Többször hangsúlyozta, hogy egész­ségpolitikánk legközvetlenebb célja a dolgozókról való széleskörű, sokol­dalú gondoskodás. Zsoldos elvtárs ezeknek a célok­nak megvalósítá­sáért küzdött. Ma­gatartása is pél­dát mutatott ah­hoz, hogyan kell nehéz időkben, vi­szontagságos kö­rülmények között helytállni. Az el­múlt évi árvíz ide­­je alatt hosszabb időt töltött egyhu­zamban az árvíz­től sújtott terüle­ten. Győr megyé­ben személyesen irányította több­száz egészségügyi dolgozó munkáját, kidolgozta ennek részleteit. Ennek a körültekintő, ala­pos munkának eredményeként sikerült az árvízsúj­­totta területeken biztosítani a meg­felelő egészségvédelmet. Népköztársaságunk Elnöki Tanácsa ennek a munkának elismeréseként dr. Zsoldos Sándor elvtársat a Magyar Népköztársaság Érdemrendjével tün­tette ki. Szerette az embereket. Minden gondja az volt, hogy védje, óvja, erősítse a családot, az anyát és a gyermeket. Küzdött azért, hogy a­­magyar gyermekvédelem olyan mód­szerekkel dolgozzon, amely a legjob­ban biztosítja újszülötteink sokoldalú védelmét. Az ő munkája is segített abban, hogy az utóbbi két év alatt a csecsemőhalálozás arányszáma ala­csonyabb lett, mint bármely előző évben. Munkatársai szerették és megbe­csülték. Érezték benne azt az embert, aki szüntelenül azon, fáradozik, hogy javítsa a magyar egészségügy szín­vonalát. Ezért mindenkitől megköve­telte a kötelességek maradéktalan teljesítését, a fegyelmezettséget és a pontosságot. Megbecsülte azokat, akiknek munkáján érezte, hogy lel­kesedni tudnak a nagy feladatok si­keres megoldásáért. ■ Dr. Zsoldos Sándor elvtárs súlyos betegsége ellenére az utolsó óráig dolgozott. Olyan örökséget hagyott a magyar egészségügyi dolgozókra, amelynek felhasználása, általánosí­tása és megvalósítása dolgozó né­pünk javát fogja szolgálni. A magyar egészségügyi dolgozók akkor fogják megőrizni legszebben dr. Zsoldos Sándor elvtárs emlékét, ha küzdenek ezeknek a messzetekintő, népünk egészségügyi felemelkedését szolgáló terveknek megvalósításáért. Búcsúzunk dr. Zsoldos Sándor elv­társtól, az orvostól, az egészségügyi minisztertől, barátunktól. Emlékét dolgozó népünk meg fogja őrizni. A dr. Zsoldos Sándor elvtárs, egész­ségügyi miniszter temetésére alakult bizottság közli, hogy a felravatalozás az Orvosok Háza Semmelweis-termé­­ben (VIII., Szentkirályi utca 21.) 1955. február 3-án, csütörtökön délelőtt fél 9-től 11 óráig lesz. A temetés február 3-án, csütörtökön, déli 12 órakor lesz a Kerepesi temetőben. (MTI) New York, február 1. (TASZSZ) Január 31-én az ENSZ székházá­ban megnyílt a Biztonsági Tanács ülése. A Szovjetunió küldöttsége a Bizton­sági Tanács elé terjesztette azoknak az agresszív cselekményeknek kérdé­sét, amelyeket az Egyesült Államok Tajvan és más kínai szigetek térsé­gében a Kínai Népköztársaság ellen elkövetett, és megfelelő határozati ja­vaslatot nyújtott be. Ez a határozati javaslat indítványozza, hogy a Biz­tonsági Tanács ítélje el az Egyesült Államoknak a Kínai Népköztársaság ellen irányuló agresszív cselekmé­nyeit. A határozati javaslat ajánlja, hogy az Egyesült Államok kormánya tegyen haladéktalan intézkedéseket A. A. Szoboljev, a Szovjetunió kép­viselője felszólalásában megindokolta a szovjet javaslatot. A szóban forgó javaslat előterjesz­tésére az adott okot — mondta Szo­boljev —, hogy Tajvan, Penghu és a Kínai Népköztársasághoz tartozó más partmenti szigetek térségében az Amerikai Egyesült Államok agresszív cselekményeinek követ­keztében közvetlen veszélybe ke­rült a nemzetközi béke és felme­rült egy újabb háború kirobbaná­sának veszélye. A Biztonsági Tanácsnak — amely­re az ENSZ-alapokmány értelmében a fő felelősség hárul a nemzetközi béke és biztonság fenntartásáért — feltétlenül figyelmet kell fordítania azoknak az agresszív cselekmények­nek egész sorára, amelyeket az Ame­rikai Egyesült Államok a Kínai Nép­köztársaság ellen Tajvan, Penghu és Kína más partmenti szigetei körze­tében elkövetett. Az Amerikai Egye­sült Államok agresszív cselekményei azokban a nem provokált fegyveres tá­madásokban nyilvánultak meg, ame­lyeket az Egyesült Államok ellenőr­zése alatt lévő fegyveres erők Kína városai és partvidékei ellen intéztek, továbbá az Egyesült Államok hadi­tengerészeti és légi erejének az em­lített térségben­­ történt összevonásá­ban, valamint amerikai államférfiak olyan hivatalos nyilatkozataiban, amelyek a Kínai Népköztársaság el­leni erőszak alkalmazásával fenyege­tőztek. Szoboljev ezután emlékeztetett az Egyesült Államok elnökének a kong­resszushoz intézett üzenetére, és a kongresszusnak arra a határozatára, amely felhatalmazza az elnököt, hogy „belátása szerint használja fel az Amerikai Egyesült Államok fegy­veres erőit Formoza és a Pescadores­­szigetek biztonságának és védelmé­nek szavatolása végett“. A kongresszusi határozat igazi ér­telme mindenki számára nyilvánvaló és arra irányul — folytatta Szobol­jev —, hogy szabad kezet biztosítson az amerikai fegyveres erőknek Taj­van, valamint a parlementi szigetek térségében a­­Kínai Népköztársaság ellen irányuló agresszív cselekmé­nyeikhez. A határozat agresszív jellegét ma­ga az amerikai elnök is beismeri és megerősíti ezt több amerikai képvi­selő és szenátor nyilatkozata is. Be­ismerik, hogy Eisenhower elnök üze­nete éppúgy, mint az amerikai kongresszus határo­zata a Kínai Népköztársaság el­len irányuló háború közvetlen szankcionálását jelenti, így például Bricker szenátor a hatá­rozatot „a háborús kockázatot számí­tásba vevő ultimátumként“ jellemez­te, Flanders szenátor pedig kijelen­tette, hogy „szabatos angol nyelven ez a határozat preventív háborút je­lent“. Az elnöki üzenet és a kongresszusi határozat értelmét magyarázó ame­rikai hivatalos személyiségek nyíltan a kínai szárazföld létfontosságú köz­pontjainak, kikötőinek és közlekedési vonalainak bombázásával fenyege­tőznek, említett agresszív cselekményeinek megszüntetésére és vonja vissza ösz­­szes légi, haditengerészeti és száraz­földi erőit Tajvan szigetéről és a Kí­nához tartozó más területekről.­ A Szovjetunió határozati javaslata végül síkraszáll amellett, hogy a Tajvan­­sziget körzetében egyik fél se engedé­lyezzen hadműveleteket, hogy így megkönnyítsék a Kínai Népköztársa­ságnak nem alárendelt összes fegy­veres erők kivonását e körzet szige­teiről. Újzéland küldöttsége az­­ Egyesült Államok és Anglia támogatásával a Biztonsági Tanács elé terjesztette a maga kérését, amely a tajvani ten­gerszorosban kialakult helyzetre vo­natkozik.­­ Egyáltalán nem csodálatos, hogy az amerikai kormánynak ezt a legutóbbi lépését a világ közvéleménye úgy ér­tékeli, hogy az növeli a háborús ve­szélyt a Távol-Keleten, fokozza a nemzetközi feszültségét. Feltétlenül ki kell emelni, hogy mi­előtt elfogadták az úgynevezett „pre­ventív háborúról“ szóló amerikai kongresszusi határozatot, már össze­vonták a nagy amerikai légi- és hadi­tengerészeti erőket a Kínai-tenger térségében. Most amerikai sajtójelen­tések szerint ebben a térségben öt amerikai repülőgép-anyahajó állomá­sozik. E repülőgép-anyahajók mind­egyikén hetven-száz lökhajtásos va­dászrepülőgép és könnyűbombázó van. Ezenkívül még három amerikai nehézcirkáló, mintegy negyven tor­pedóromboló, körülbelül öt­ven part­raszállási kisegítőhajó és több egyéb haditengerészeti egység tartózkodik ott. Az Egyesült Államok nyugati kikötőiből — mint azt a United Press hírügynökség jelentette — még há­rom cirkáló és nyolc torpedóromboló indul Tajvan-sziget térségébe. Az amerikai parancsnokság utasí­tást adott arra, hogy ebbe a térségbe irányítsák a Midway nevű egyik leg­nagyobb amerikai repülőgép-anyaha­­jót is, amelynek fedélzetén mintegy 115 lökhajtásos bombavetőgép és va­dászgép van. Más térségekből Tajvan térségébe dobtak át még 75 amerikai lökhajtásos vadászgépet is. Az Egyesült Államok légiereje ja­nuár 26-án Kína partjainál provoká­ciós „erőtüntetést“ rendezett. Ebben a tüntetésben sajtójelentések szerint háromszáz, teljes harci fegyverzettel ellátott amerikai katonai repülőgép vett részt. Mindez a Kína Népköz­­társaság ellen előkészített újabb ag­resszív cselekmények nagy méretei­ről tanúskodik. Az amerikai kormány minden­nemű beavatkozása a kínai nép olyan irányú ügyébe, hogy meg­tisztítsa a maga­ területét a csang­­kajsekista bandáktól, nem tekint­hető egyébnek, mint a Kínai Népköztársaság ellen irányuló agresszív lépésnek. A hivatalos amerikai személyek által gyakran ismételgetett olyan ki­jelentéseik, hogy Kína veszélyezteti e térség biztonságát, teljesen alaptala­nok és csupán azt a célt szolgálják, hogy elvonják­ a világ közvéleményé­ne­k figyelmét a Kínai Népköztársa­ság ellen irányuló amerikai agresszív cselekményekről. Szoboljev ezután hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok részéről a Kínai Népköztársaság ellen kifejtett agresszív cselekményeknek és a Kína belső ügyeibe való amerikai beavat­kozásnak megvan a maga története. Azok az ellenséges cselekmények, amelyeket most az Egyesült Államok kormánya a kínai nép ellen­ elkövet, csak újabb láncszemét jelentik az agresszív cselekményeik hosszú lán­colatának. Az Egyesült Államok e cselekmé­nyei — folytatta Szoboljev — azok­nak a kötelezettségeknek is megsze­gését jelentették, amelyeket az Ame­rikai Egyesült Államok mind az 1943. évi kairói nyilatkozatból, mind az 1945. évi potsdami nyilatkozatból ki­folyólag vállalt. Ezek a kötelezettsé­gek előírják, hogy Japán kapitulá­ciója után Tajvan szigetét és a Penghu (Pescadores)-szigeteket egye­síteni kell a kínai szárazfölddel. A fent kifejtettek azt mutatják, hogy az Egyesült Államok fegyveres erőinek Tajvan-sziget és más kínai szigetek térségében elkövetett cselek­ményei a Kínai Népköztársasággal szemben agressziót jelentenek és a távol-keleti feszültség forrásául szol­gálnak. Ugyanakkor világos, hogy ezek a cselekmények veszélyeztetik a nemzetközi békét és e térség bizton­ságát. Az Egyesült Nemzetek Szervezeté­nek nincs jogában félreállni akkor, amikor növekszik a béke veszélyez­tetése és fokozódik a nemzetközi fe­szültség. Az ENSZ eddig mit sem tett az Amerikai Egyesült Államok ag­resszív cselekedeteinek megszün­tetésére. Ez újabb lépésekre buz­dít a háború felé. Feltétlenül látni kell, hogy az a nem­rég hozott kongresszusi határozat, amely az amerikai fegyveres erők igénybevételéről szól „Formoza és a Pescadores-szigetek“ úgynevezett „biztonságának“ biztosítására, továb­bá nagy amerikai katonai egységek összpontosítása a Kínai-tenger térsé­­gében és az „erő“-tüntetés nyílt be­avatkozást jelent Kína belső ügyeibe és közvetlen provokációt a Kínai Népköztársaság ellen. Teljesen nyilvánvaló, hogy a veszélyes nemzetközi feszültség a Távol-Keleten csak akkor osz­lik el, ha az Amerikai Egyesült Államok abbahagyja a Kína bel­ső ügyeibe való beavatkozást, és elvonja fegyveres erőit Tajvanról és más kínai szigetekről. Ezért elengedhetetlen, hogy a Biz­tonsági Tanács sürgősen megvitassa a Szovjetunió által előterjesztett ha­tározati javaslatot, amely indít­ványozza, hogy az Egyesült Államok kormánya haladéktalanul tegyen in­tézkedéseket a Kínai Népköztársaság ellen irányuló agresszív cselekmé­nyeik megszüntetésére, hagyjon fel a kínai belügyekbe való beavatkozás­sal, és késedelem nélkül vonja vissza légi, tengerészeti és szárazföldi erőit Tajvan szigetéről és más Kínához tartozó szigetekről. A határozati ja­vaslat ezenkívül indítványozza bár­mely fél hadműveleteinek megakadá­lyozását Tajvan térségében, hogy megkönnyítsék a Kínai Népköztársa­ságnak nem alárendelt összes fegy­veres erők kivonását e térség szige­teiről. Amikor ezt a határozati javaslatot előterjesztjük, az a meggyőződésünk, hogy ha a Biztonsági Tanács ilyen határozatot hoz, az nemcsak a tűz­szünethez, hanem azoknak az okok­nak a kiküszöböléséhez is vezet, ame­lyek az említett­­térségben előidézték a nemzetközi feszültségek A szovjet küldöttség ezzel egyide­jűleg arra is terjeszt elő javaslatot, hogy a Biztonsági Tanács hívja meg a Kínai Népköztársaság képviselőjét, vegyen részt az említett kérdés meg­vitatásában. Azokat a javaslatokat illetően, ame­lyeket Újzéland képviselője terjesz­tett a Biztonsági Tanács elé, indítvá­nyozva, hogy tárgyalják meg a kínai szárazföld partvidéke közelében lévő néhány sziget térségében folyó had­műveletek kérdését, ez a javaslat megkerüli a Távol-Keleten feszült­séget keltő okok kiküszöbölésének rendkívül fontos kérdését. Ez a javaslat az egész dolgot csak a tűzszünetre korlátozza, de azt is a kínai szigetek kisebb csoportjára vo­natkozóan. Az újzélandi küldött le­vele rámutat a kínai szárazföld part­menti szigeteinek térségében folyó hadműveletekre és­ hangsúlyozza, hogy ezek a hadműveletek „állítólag veszélyeztethetik a béke és a bizton­(Folytatás a 4. oldalon.) A newtsothikai felsüléses" Távot "Keleten csat­ akkor ossz­­­k el, ha az Egyesült Államok elvonja fegyveres erőit Tajvanról A tajvani kérdés a Biztonsági Tanár­ előtt Szoboljev elvtári beszéde » MERRE TART JAPÁN? Ha papíron nincs is , a wash­­ingtoni fejekben bizonyosan van egy olyasféle „lista“, amely az ame­rikai agresszív politika végleges, vagy éppen érlelődő vereségeit, nehézsé­geit tartalmazza. A legutóbbi hetek eseményei arra mutatnak, hogy a nehézségeknek ez a sorozata bővülő­ben van — mégpedig egy igen jelen­tős és fájdalmas ponton. Az egyik legbefolyásosabb amerikai hetilap, a U. S. News and World Report ezt úgy fogalmazta meg, hogy „Japán is Amerika baj­listájára került“. Alig egy hónapja, hogy a Joszida­­kormány megbukott Japánban, s az illyen aggodalmaskodó hangok már­is rendkívül sűrűn hallatszanak ve­zető amerikai politikai körökből. Mindez arra mutat, hogy az esemé­nyek fejlődése Japánban eléggé gyors iramban halad. A „baj-listára“ Ame­rika szemében az új japán kormány vezető személyiségeinek egyes nyi­latkozatai helyezik Japánt és főként azok a belpolitikai áramlatok, erő­átcsoportosulások, amelyek e nyilat­kozatokat kiváltották. Mit mondot­tak az új japán kormány vezetői m­ag­* nem mondott Joszida? .Hatojama japán miniszterelnök az utóbbi hónapban több ízben kijelen­tette, hogy rendezni kell Japán kap­csolatait a Szovjetunióval és a Kínai Népköztársasággal. Azt mondotta: „nem lát nehézségeket atekintetben, hogy a jövőben ilyen alapon nyugvó japán külpolitikát folytassanak“, mert a szomszédos országokkal való kapcsolat helyreállítása „minden ja­pán politikai párt közös kívánsága“. A Szovjetunió és a Kínai Népköz­­társaság természetesen a békés együttműködés elvi politikájához hí­ven készen áll arra, hogy normálissá tegye a kapcsolatokat. Ezt fejezte ki legutóbb Molotov külügyminiszter nyilatkozata, aki az új japán kor­mány vezetőinek kezdeményező sza­vaival kapcsolatban kijelentette: „A szovjet—japán kapcsolatok norma­lizálása nemcsak a két állam érde­keinek, de más, a távol-keleti béke megszilárdításában és a nemzetközi feszültség enyhítésében érdekelt or­szágok érdekeinek is megfelel.“ E politikához híven Domnyickij, a tokiói szovjet képviselet vezetője, a szovjet kormány megbízásából január 25-én megbeszélést folytatott Hatoja­ma japán miniszterelnökkel és kije­lentette: célszerű volna tárgyalásokat folytatni a szovjet—japán kapcsola­tok rendezéséről, s a Szovjetunió kész megbízottakat kijelölni ilyen tárgya­lásokra. A jelenlegi nemzetközi helyzetben Japán és a Szovjetunió, Japán és Kína kapcsolatainak normalizálása jelentősen átformálná a távol-keleti helyzet képét. Hiszen Japán, Kína és India után a legfontosabb ázsiai or­szág, emellett e földrész legiparoso­­dottabb országa. Az is ismeretes, hogy ezt az országot az immár tíz év óta tartó amerikai katonai megszállás arra készítette és készíti elő, hogy­­ a távol-keleti agresszív ameri­kai politika legfontosabb támasz­pontja legyen. A legutóbbi idő­kig — például a koreai háborúval kapcsolatban is — Japán teljesítette is ezt a szerepet. A Japánban ta­pasztalható politikai erjedés, az új kormány vezetőinek egyes nyilatko­zatai most azt jelzik, hogy ez a Washingtonban oly „biztosnak“ tar­tott támaszpont-ország legalábbis módosítani szándékozik támaszpont­jellegén, és kapcsolatokat keres a béketábor nagyhatalmaival. Figye­lemreméltó és jelentős, hogy ez ép­pen abban az időpontban történik, amikor az amerikai politika Tajvan­nal kapcsolatban a távol-keleti hely­zet elmérgesítésére, a távol-keleti fe­szültség­ gyors növelésére törekszik, és provokatív módon beavatkozik a Kínai Népköztársaság belügyeibe. A kérdés most már az: a szavak mögött rejlő szándékok mennyire­­ tisztázottak, s a szavakat milyen cse­lekedetek követhetik? A japán kormány vezetőinek nyilatkozataiból az derül ki, hogy legerősebben a Szovjetunióhoz és Kí­nához fűződő gazdasági kapcsolatok helyreállításának követelése merül fel. Mi ennek az oka? Az, hogy a Szovjetunióval és mindenekelőtt a Kí­nával folytatott kereskedelmi és gaz­dasági kapcsolatok helyreállítása és továbbfejlesztése az új, Hatojama­­kormányt támogató nagytőkés érde­keltségek alapvető érdeke. Japán tör­ténelmi fejlődésének sajátosságai kö­vetkeztében az ország iparának szer­kezete amúgy is eltorzult és kialakult a hadiipar, valamint a fegyverkezésre is felhasználható iparágak egészségte­len túlsúlya. A tízesztendős amerikai megszállás, az a politika, amely Ja­pánt egyszerűen egy agresszív háború ázsiai arzenáljának tekintette , még tovább fokozta ezt a torzulást. A koreai háború idején lényegében az egész japán ipari gépezet az ame­rikai háborús megrendeléseket szol­gálta ki, amelyeknek összértéke 1951 és 1953 között meghaladta az egy­­milliárd dollárt. A koreai fegyverszü­net után Washington arról biztosítot­ta japáni monopolista szövetségeseit, hogy a hadimegrendelések nem fog­nak csökkenni. Ez természetesen nem lehetett reális ígéret és Washington nem is tudta betartani. Az 1954-es esztendőben a Japánnak adott ame­rikai megrendelések összege már csak fele volt az előző évinek. Ez még jobban kiélezte az eltorzított japán ipari szerkezet válságát. A „támaszpont-ország“, az ar­­zenál-ország“ vezetőinek amerikai politikája az elmúlt tíz esztendő alatt Japánt a tönk szélére juttatta. Ennek a politikának hatalmas visszahatása jelentkezik most azokban a követe­lésekben, amelyek a gazdasági és ke­reskedelmi kapcsolatok fokozását kö­vetelik Japán szomszédaival, Kínával és a Szovjetunióval. Ezeknek a kap­csolatoknak a háború előtti évtize­dekben rendkívüli szerepük volt a japán gazdasági életben. 1936-ban Kínával bonyolódott le az egész japán kereskedelmi forgalom har­madrésze. Ma természetesen más ala­pokon lehet csak kifejleszteni a ke­reskedelmet Kínával, nem a japán monopóliumok gyarmatosító rablópo­­litikájának, hanem a teljes egyenjogú­ságnak alapján. Ez azonban a két or­szág kereskedelmi forgalmának tény­leges lehetőségeit nem csökkenti, s nem változtat azon sem, hogy a ja­pán ipar ma eladhatatlan árucikkei szinte kimeríthetetlen piacra talál­hatnak a Kínai Népköztársaságban. Hasonló a helyzet a Szovjetunióval folytatott kereskedelem területén is. A két világháború közötti időszak egy periódusában — 1924 és 1936 között — Japánnak a Szovjetunióba irányuló kivitele öt és félszeresére nőtt. A Hatojama-kormányhoz kö­zelálló befolyásos japán ipari­­és pénzügyi körök ezért a kínai és szov­jet kereskedelem felélénkítésétől a gazdasági katasztrófától való mene­külést remélik. Ezért hangzik ja­páni hivatalos körök részéről az a követelés az amerikaiak felé, hogy vizsgálják felül­ és változtassák meg azokat a tiltó rendelkezéseket, ame­lyek ma lehetetlenné teszik Japán számára a Szovjetunióval és Kínával folytatandó kereskedelem nagyará­nyú kiterjesztését. Ez a nyomás ma már olyan erős, hogy az amerikai politika sem ta­núsíthat teljes merevséget. Ehelyett inkább azt a módszert választja, hogy az adott körülmények között korlátok közé szorítsa ezt a követe­lést és megakadályozza a természe­tes politikai következtetések levo­nását. A legbefolyásosabb amerikai nagytőkés lap, a The New York Ti­mes január 6-i vezércikkében így fogalmazza meg ezt a politikát: „Ja­pán ma­ — inkább mint valaha — exportál vagy meghal. A potenciáli­san óriási kommunista piac csábítá­sa túlságosan is­ erős ... Az Egyesült Államok nem tudja mega­kadályoz­­ni, hogy Japán kereskedjék a kom­munistákkal... Mindaddig, amíg Japán megfelelő egyensúlyt tart ke­reskedelme és védelmi politikája között, számíthat Amerika rokon­szenvére és segítségére.“ Magyarán: a nyomás megkönnyítése és a köz­vetlen gazdasági katasztrófa elkerü­lése érdekében nem bánjuk, ha Ja­pán valamelyest erősíti a Kínához és a Szovjetunióhoz fűződő gazdasá­gi kapcsolatait — azzal a feltétellel, hogy továbbra is Amerika legfonto­sabb távol-keleti agresszív támasz­pontja és fegyvertára marad. A Hatojama-kormány, amely társa­dalmi szempontból semmivel sem kevésbé reakciós elődjénél, azon igyekszik, hogy magatartásával és nyilatkozataival alátámassza ezt az amerikai elképzelést. A kormány minden alkalmat megragad, hogy­­„szövetségi hűségéről“ biztosítsa az Egyesült Államokat, és nyilvánvaló, hogy nem is törekszik alapvető, dön­tő változásra az Amerikához fűződő katonai és politikai kapcsolataiban. A Hatojama-kormány ennek megfe­lelően továbbra is együttműködik az amerikai militaristákkal Japán fel­fegyverzésében. A legutóbbi hetekben­­újtípusú amerikai lökhajtásos gépek érkeztek Japánba, s néhány nappal ezelőtt a háború óta először vezettek japán pilóták lökhajtásos gépeket. Az amerikai és japán kormány meg­egyezése alapján előirányozták a ja­pán hadsereg létszámának jelentős felemelését. Japán ebben az­ eszten­dőben összesen 200 millió dollár ér­tékű fegyvert kap az Egyes­ült Álla­moktól. A japán felfegyverzés foly­tatását és fokozását szolgálta Radford amerikai vezérkari főnöknek, a Kína elleni agresszió egyik hirdetőjének japáni látogatása is. Ugyanennek a célnak, az érdekében Stump tenger­nagy, a Csendes-óceáni amerikai flotta főparancsnoka­ most folytat tár­gyalásokat Tokióban. Ezek a kapcsolatok természetesen visszahatnak a japán politikai vezető köröknek a Szovjetunióval való kap­csolatok felvételére irányuló politiká­jára is. Részleteiben ezt a politikát még nem lehet egyértelműnek nevez­ni. Ez megmutatkozik a legutóbbi szovjet nyilatkozatok japán vissz­hangjában is. Hatojama miniszterel­nök egyfelől ismételten kijelentette, hogy a japán kormány ezen a héten megvitatja a szovjet nyilatkozatot és — a Reuter tudósítása szerint — „laptudósítókna­k azt mondotta, hogy külügyminisztere a lehető legrövi­debb időn belül hajlandó tárgyalá­sokba bocsátkozni“. Ugyanakkor azonban a miniszterelnök a nyilvá­nosság elé bocsátott beszámolójában olyan állításokat is hangoztatott, amelyek túlmennek a tokiói szovjet megbízott által tett nyilatkozat kere­tein. A miniszterelnök azt állította, hogy tárgyalások is folytak, amelyek során a japán kormány felvetette „a Kurili szigetcsoport visszaadását és az internált honfitársaik hazatérését“. Ebből mindenesetre kitűnik, hogy ál­landóan számolni kell olyan áramla­tok felbukkanásával, amelyek zava­róan hathatnak a normális kapcsola­tok helyreállításáról folyó, mindkét részről hasznosnak nyilvánított meg­beszélések menetére. Az ilyen áram­latok eredetét Washingtonban kell keresni. A Pravda tegnapi száma ép­pen a tokiói szovjet megbízott január 25-i nyilatkozatának eltorzításával kapcsolatban ezt nagyon élesen hang­súlyozza. „Arra irányuló kísérletek történnek — írja — hogy a találko­zónak­­különböző »vitás kérdésekkel« kapcsolatos »tárgyalások«­ jellegét tu­lajdonítsák ... E h­azugság-kampányt az amerikai diplomácia meghatáro­zott terveinek megfelelően terjesztik. Az amerikai diplomácia ugyanis cél­jául tűzte­­ki a japán és a vele szom­szédos országok közötti egészséges kapcsolataik megteremtésének meg­akadályozását. Másrészt Washington­ban tudtul adják, hogy Hatojama ja­pán miniszterelnöknek azokat a­­ki­jelentéseit, amelyekben kívánatosnak tartja a japán—szovjet kapcsolatok normalizálását, csak választási meg­gondolások diktálták.“ A helyzet _ mint látható _ mozgásban van és tele van ellent­mondásokkal. A felületes szemlélő számára úgy tűnhet, hogy a lénye­get, Washington japáni támaszpont­politikáját különösebb veszedelem nem fenyegeti. Miért van akkor mégis Japán Amerika „baj-listáján“? Az amerikai aggodalmak fő oka az a teljesen érthető és reális félelem, hogy nem lehet egyszerűen határt szabni a japán politikában felbukkant új irányzatoknak, s hogy a japán kormány vezetőinek kijelentései és nyilatkozatai olyan politikai áramlat feltörését jelzik, amely előbb-utóbb politikai és katonai téren is egy Amerikától függetlenebb magatartás kialakítását fogja követelni. Az amerikai sajtó is kénytelen ész­revenni, hogy számolni kell a függet­lenedés irányzatának erősödésével Japánban , s amikor ezt észreveszi, kénytelen egyben tudomásul venni a népi erők nyomásának erősödését is. A már idézett U. S. News például a következőket írja: „A japánok az ame­rikai segélytől s ígéretektől való füg­gés évei után most kezdenek körül­nézni és gondolkodni azon, hogy va­jon nem tennék-e jobban, ha elvág­nának néhány köteléket, amely az Egyesült Államokhoz fűzi őket.“ Ha­sonlóképpen kénytelen értékelni a helyzetet a legbefolyásosabb angol konzervatív gazdasági lap, a The Eco­nomist is. „A Nyugat jól tenné — írja — ha a Kína felé való közeledés erős és növekvő irányzata mögött meglátná a természetes kereskedelmi indítéko­kon kívül azt a népi követelést is, amely nyilvánvaló függetlenséget akar Japámnak a nemzetközi ügyek­ben." A helyzet tehát valójában az, hogy nem egyszerűen a Hatojama­­kormány szándékain és nyilatkoza­tain kell lemérni a Japánban érle­lődő változások mélységét. Az új ja­pán kormány, amely február végén , március elején választások elé néz, egyre hatalmasabb népi erők nyo­mása alatt áll. A tömegek független Japánt, az ázsiai országokkal való békés együttműködést követelnek és a lehető legteljesebben ki akarják sza­kítani országukat az amerikai milita­rista politika hálójából. Olyan erők mozognak a felszín alatt, amelyek egyetértenek Hatojama Szovjetunió­nak és Kínának tett helyes indítvá­nyával, de amelyek kétségtelenül messzebb akarnak menni, mint maga a k­ormány. Ezért került Japán Wa­shington „baj­listájára“. Gömöri Endre SZABAD NÉP Az SZKP Központi Bizottságának teljes ülése Moszkva, február 1. (TASZSZ) A Szovjetunió Kommunista Pártjának Központi Bizottsága január 25-től január 31-ig teljes ülést tartott. A teljes ülés meghallgatta és megvitatta N. Sz. Hruscsov beszámoló­ját az állattenyésztési termékek termelésének növeléséről és megfelelő hatá­rozatot hozott. ______________________________________________________________________­ A francia nemzetgyűlés leszavazta a Mendes-France-kormányt A kormány nem vetette fel a bizalmi kérdést Párizs, február 1. (MTI) Negyvennyolc órával a Francia- Észak-Afrikával foglalkozó nagy vita előtt a francia nemzetgyűlés 325 sza­vazattal 286 ellenében leszavazta a Mendes-France-kormányt. A szavazás során a kormány nem vetette fel a bizalmi kérdést, és így nem kényszerül lemondásra, jóllehet helyzete — parlamenti megfigyelők szerint — erősen megingott. A nemzetgyűlés már hetek óta tár­gyalja a költségvetés különböző feje­zeteit, amelyek közül többet — így például a posta, a belügyminiszté­rium és a volt frontharcosok költség­vetés-tervezetét — visszaküldött át­dolgozás végett, mert nem találta ,kd­­elégítőnek“. A kormány, minthogy a költség­­vetés egészét nem szavazták meg az előírt időpontig, kénytelen volt a hó­végi kifizetések eszközlésére egyhavi ideiglenes póthitelt kérni. Ennek a póthitel-kérelemnek a tárgyalása so­rán szavazták le hétfőn este a kor­mányt. A vita folyamán több képviselő éle­sen támadta a kormánynak a rádió­val összefüggő mesterkedését. Marc Dupuy kommunista képviselő kifejtette, hogy a kormány a rádiót a tömegek félrevezetésére használja fel, így például a francia rádió gondosan eltit­kolja a német felfegyverzéssel járó veszélyt, s még attól sem retten vissza, hogy meghamisítsa egyes szovjet jegyzékek szövegét. A francia kormánynak a rádióval összefüggő politikáját több polgári ellenzéki képviselő is támadta, és a szavazásra meglehetősen zűrzavaros légkörben került sor. A nemzetgyűlés többsége végül is 39 szavazattöbbséggel elutasítot­ta a kormánynak a póthitelekre vonatkozó kérelmét. A kedd reggeli francia lapok egyre kevesebb derűlátással néznek a szer­dai nagy vita elé. A L'ECHO A parlament a kormány ellen című beszámolójában kiemeli: „A kormány komoly figyelmezte­tést és intést kapott.“ „Az igaz — írja a L'AURORE—, hogy a­­kormány póthitel-kérelmét a rádióval és a televízióval kapcsolatos kisebb jelentőségű vita során vetették el, ez az esemény azonban mégis félreérthetetlenül rámutat, hogy egy­re ellenségesebb a hangulat a­ kor­­mánnyal szemben.“ A FRANC TIREUR megállapítja: „Az ellenzék kész arra, hogy kímélet­lenül támadja a kormányt. Viszont egyáltalában nem bizonyos, hogy a kormánykoalíció­ tömbje egységes ma­rad.“ A lap szerint a döntés most a radikálisok kezében van, akiknek egyik legbefolyásosabb tagja, René Mayer, nyíltan állást foglalt a mi­niszterel­nök ellen. Abban az esetben, ha Mayer nem változtatja meg vé­leményét, példáját számos radikális képviselő követi. Márpedig a döntő szavazásban minden szavazat számít. „A kormány léte veszélyben forog —­­írja a L'HUMANITÉ — olyannyira, hogy sorsa ma már egy hajszálon mú­lik. Ez a hajszál pedig egyre véko­nyabb lesz. Napról napra világosab­ban mutatkoznak a Mendes-France reakciós politikájával szemben ta­núsított ellenséges beállítottságnak parlamenti hatásai — írja a lap. „ A miniszterelnököt szüntelenül újabb kudarcok és csalódások érik.“ A VHumanité leszögezi: „Az alku­dozások, a miniszteri tárcák, szétosz­tása, különböző tisztségek és kitünte­tések ajándékozása, szóval az egész zsibvásár, amellyel Mendes-France meg szerette volna erősíteni helyze­tét, elégtelennek bizonyult arra, hogy megerősítse miniszterelnöki pozíció­ját." A lengyel kormány a Lengyelország és Németország közötti hadiállapot megszüntetését javasolta Berlin, február 1. (MTI) Mint a Német Demokratikus Köz­társaság sajtója varsói jelentés alap­ján vezető helyen közli, a Lengyel Népköztársaság kormánya azzal a ja­vaslattal fordult a Lengyel Népköz­­társaság Államtanácsához, hogy te­gyen nyilatkozatot a Lengyelország és Németország közötti hadiállapot megszüntetéséről. Ilyen módon — mondja a javaslat — a Német Demokratikus Köztársa­sággal fennálló baráti kötelékek még szorosabbakká fognak válni. Lengyel­­ország — minthogy magáénak vallja a nemzetek közötti békés együttmű­ködés alapelvét — lehetségesnek tart­ja a kapcsolatok normalizálását a Német Szövetségi Köztársasággal is. A lengyel kormányt e javaslat fel­vetésében az a kívánság vezette, hogy a lengyel—német kapcsolatok rende­zésével hozzájáruljon a nemzetközi feszültség csökkentéséhez. Hruscsov elvtárs fogadta Mac Duffie amerikai újságírót Moszkva, február 1. (TASZSZ) Február 1-én N. Sz. Hruscsov fo­gadta Marshall Mac Duffie amerikai turistát és újságírót, aki jelenleg Moszkvában tartózkodik, és megbe­szélést folytatott vele. Jugoszláv lap az Egyesült Államok távol-keleti céljairól Belgrád, február 1. (TASZSZ) Az Oszlobogyenye című jugoszláv lap arról ír, hogy az Egyesült Álla­mok fel akarja használni az Egyesült Nemzetek Szervezetét Kínával szem­ben követett­ politikájának megvaló­sításában. ,, Ha az Egyesült Államoknak ez sikerül — moti­lja a cikk —, az ENSZ-re az a kényszerű szerep vár, hogy leplezze a Kína nemzeti érde­keibe való beavatkozással kapcsolatos cselekményeket. Ennélfogva bajosan h hihető, hogy az ENSZ-t fel lehet hasz­nálni a tajvani kérdés megoldására, ha pedig ez meg is történik, akkor sem lehet elkerülni az ázsiai orszá­gok többségének és az egész világnak az ellenzését.

Next