Népszabadság, 1957. február (2. évfolyam, 27-50. szám)

1957-02-19 / 42. szám

4 Magyar művészek játéka külföldi hanglemezeken Londonból megkaptuk a The Grammophone című folyóirat 1956-os számait. Ha a 12 füzetet forgatjuk, feltűnik, hogy a beszá­molókban és hirdetésekben mi­lyen sok magyar név szerepel. A külföldön élő magyar művészek igen előkelő helyet vívtak ki ma­guknak a zenei világban, a legna­gyobb gramofonlemezgyárak ve­szik fel játékukat. Kentner Lajos Yehudi Menuhinnal Beethoven szonátáit, a Budapest-kvartett Beethoven vonósnégyeseit játssza. Anda Géza Bartókot és Schu­­mannt, Károlyi Gyula Chopin balladáit zongorázza, Gertler Endre Bartókot, Martzy Johanna Bachot hegedül. A Columbia-le­­mezeken a Végh-vonósnégyes játssza Bartók műveit. A berlini filharmonikusok Varga Tiborral adják elő Bach egyik hegedűver­senyét és Földes Andorral Rah­­maninov második zongoraverse­nyét. Fricsay Ferenc Schumann első szimfóniáját és a RIAS-rá­­dióállomás Bolygó hollandi­ elő­adását vezényli. (A Bolygó hol­landinak ezt az előadását a buda­pesti rádió is bemutatta tavaly nyáron.) A Columbia gramofon­lemezgyár egészoldalas színes hir­detésben reklámozza hét kiváló művészét. A hét közül kettő ma­gyar: Martzy Johanna és Gertler Endre.. A The Grammophone szeptem­beri füzete valóságos magyar szám, annyi benne a magyar név. Az amerikai zenei eseményekről szóló beszámolóban olvassuk, hogy az Angel-lemezgyár a Végh­­vonósnégyes előadásában vette fel Bartók hat kvartettjét és két gyár is felvette a Mikrokozmoszt. A Columbia felvételén Sándor György, a Westminster-gyár fel­vételén pedig Famady Edit zon­gorázza a nagy Bartók-művet. A Mercury-gyár Bartók ritkán hall­ható, zenekarra írt második szvit­jét vette fel a minneapolisi szim­fonikus zenekar előadásában Dó­ráti Antal vezényletével. A Vox­gyár két Bartók-művet vett­ fel amerikai művészek előadásában: Szonáta két zongorára és ütőhang­szerre és Zene vonóshangszerre, ütőhangszerre és cselesztára. Az Amerikában élő Róth-kvar­­tett, amelynek minden tagja ma­gyar, Bloch első vonósnégyesét játszotta el a Mercury-lemezgyár számára. Kodály Háry János szvitje (NBC zenekar, vezényel: Toscanini) a Victor-gyár felvéte­lében jelent meg. Magyar karmes­ter, Ormándy Jenő vezényli Men­delssohn hegedűversenyét a phila­delphiai zenekar előadásában Co­­lumbia-lemezen. A lap franciaországi zenei le­velében is sokat olvashatunk ma­gyarokról. Bartók halálának 10. évfordulójáról a DGG-lemez­­gyár négy lemezzel emlékezett meg. Földes Andor zongorajáté­kában vette fel a Mikrokozmosz egyes részeit, a román és bolgár táncokat, 15 magyar parasztdalt, a Szonatinát és az Allegro barbá­rét. Bartók „Két arckép'­ című ze­nekari művét is rp£gjelentette a DGG, ezen Fricsay Ferenc ve­zényli a berlini RIAS-zenekart. Bartók különböző zongoraművei a Chant du Monde francia lemez­gyár felvételében is megjelentek. A lap más számaiban még a következő magyar vonatkozású híreket olvashatjuk. Ormándy Jenő vezényli a phila­delphiai zenekar előadásában Franck D-moll szimfóniáját... A Columbia Liszt zenekari műve­ket jelentetett meg, amelyeken a zongorarészeket Anda Géza játsz­­sza. A Budapest-vonósnégyes­­két Brahms-művet játszott lemezre Clifford Curson angol zongoramű­vész közreműködésével... Kent­ner Lajos és Yehudi Menuhin új szonátalemeze: Cézár Franck A- moll szonátája ... Az Amerikában élő Doráti Antal két új lemezét hirdeti a Pye angol lemezgyár: a minneapolisi szimfonikus zene­kar előadásában Stravinszkij és Respighi műveket vezényel. GALILEI Németh László drámája a Katona József Színházban Németh László drámájáról, a Galileiről nehéz elemző bírá­latot írni. Bármennyire szeretnénk ugyanis tulajdon, eredeti észrevé­teleinket elmondani a műről, Né­meth László e kritikusi becsvágy­nak jócskán elejét vette. Terjedel­mes előadásában, melyet a darab egyik első próbáján mondott el, és amely a­­nak idején az Új Hang­ban is megjelent, saját maga jel­lemzi a Galileit. S mivel Németh Lászlóban a kitűnő művész min­dig is párosult az írót önmagában is megfigyelő, ellenőrző kritikus­sal, sok fontos kérdésben be kell érnünk azzal, hogy önvallomására támaszkodjunk. Miféle darab a Galilei, mit akart mondani vele a szerző, mennyiben a mi korunk drámája ez, értéke­sek-e, kellenek-e nekünk a tanul­ságai? A Galilei az igazságszeretet drá­mája, az igazságszeretet által fel­idézett tragikumé. „Én az ember leghatalmasabb, legmélyebben gyökerező közösségi ösztönének — írja a szerző —, amelyben magát a legteljesebben tudja megta­gadni, az igazságszeretetet, az igaz­ság kimondásának ellenállhatatlan kényszerét tartom. Az igazság, a közösség érdeke, hisz ez az a lám­pás, amelynek a fényénél helyes irányba tud menni. Ezt a lámpást azonban nehéz, veszedelmes fel­tartani ...” Miféle igazságról, mi­féle meggyőződésről van itt szó? Kétségtelen, hogy a haladás esz­méinek igazságáról. Galilei, a da­rab hőse egyike a legnagyob szel­lemi úttörőknek, akiket ismert az emberiség. Két sor határmezsgyé­jén áll, körülvéve a régi világ ka­­nonizált előítéleteitől, hazug és ár­talmas érdekek hálójában; de igaz felismerésekkel, amelyekben maga is egy eljövendő új kor zálogát érzi, s amelyek kimondását, bár tudja, mily veszedelmes ez, nem tudja megtagadni. Éppúgy, mint Németh László történelmi drámái­nak több más hőse — például Széchényi, a dublini fogoly, vagy Husz János — Galilei is a hala­dásért vállal üldöztetést és áldo­zatot. Nem vélt, hanem a történe­lem által is bizonyított igazság az, amelynek ösztönzése, vonzása rá­veszi arra, hogy papírra vesse el­méletét a föld forgásáról. Mint ahogy Németh László ta­nulmánya is mondja, ez a tan, az égi mechanika leírása csak kitérő volt a nagy fizikus munkásságá­ban. Galileinek, a pályája vége felé járó agg tudósnak, sokkal in­kább érdeke lett volna, hogy töb­bi, kiterjedtebb kutatásainak eredményét vesse papírra. Mégis az égi mechanikához nyúl, mégis ezzel foglalkozik. Már csak azért is, mert az egyház megtil­totta a földforgás tanának hirdeté­sét, Kopernikusz elégetésével ret­tentett vissza mindenkit ettől a veszedelmes tantól. Mint megszo­­kásszerűen hívő katolikus, külső­leg tiszteletben tartja a pápai ti­lalmat, de mihelyt alkalom kínál­kozik rá (midőn egykori tanítvá­nyát és tisztelőjét­­választják pápá­­­vá), megpróbálja kifejteni az ér­veit, rábírni az egyházat a tilalom visszavonására. Így születik meg a mű a két nagy világrendszerről, amely körül aztán az öreg Galilei drámája elkezdődik. A darab ezt a kálváriát jeleníti meg, Galilei har­cát a küzdelemre akarva-akarat­­lanul megidézett régi világ hatal­masaival. R­okonszenvünk, fájdalmas részvétünk mindvégig Gali­lei mellett van, mert érezzük, látjuk: egyedül ő itt a nagy em­ber, ő itt az igazság. De Németh László realizmusa éppen azzal győz a színdarabban, hogy Gali­lei ellenségei sem egyszerűen csak latrak, ők sem egyszerűen csak gonosztevők. A színpadon min­denki úgy érzi, hogy neki igenis igaza van. Az eleinte még hívő­ként hadakozó, érvelő Galilei alakja épp azzal teljesedik ki, magában Galileiben is épp azzal mutatkozik meg teljes vértezeté­­ben a harcos igazságszeretet, hogy eltöpreng rajta, hátha ellen­ségeinek igazuk van abban, amit állítanak, hátha — valóban — gyógyíthatatlan sebet ütött az egyházon, amelynek sorsa rájuk, az őt megkínzó, megalázó bíboro­sokra bízatott. Nem egy történelmi drámát írtak és adtak elő már nálunk — nagyobbrészt, sajnos, sikerük is volt —, amelyek látványos szim­bólummá emelték az igazság har­cosát, hamis pompával és érzel­­mességgel próbálták ragyogóvá tenni az igazságot. Az ilyen drá­mák csak összezavarják a dolgo­kat. Németh László Galileijét po­lémiának is érezhetjük ezekkel a hamis pátoszú, erőszakolt hősies­­ségű drámai kísérletekkel. A Ga­lilei alapjai mélyen be vannak ágyazva, szilárdan állnak a kor­ban, a valóságban, a dráma pólu­sai az élettől kapják töltésüket. A valóság rideg tényei, bonyolult összefüggései, egymásnak feszülő érdekei közt merészen szétnéző író eszét és biztonságát érezzük a dráma minden jelenetében. A Galilei az igazságszerető em­ber tragikus meghurcoltatásáról, az igazság kimondásának belső kényszeréről szól. De nem jelen­téktelen a másik mondanivalója sem. Az, hogy mily nehéz meg­látni, mily nehéz felismerni az igazságot. Voltak okvetetlenkedő, benn­fentes literátorok — Németh László maga is írt erről —, akik azt állították, hogy Galilei vol­taképpen — a szerző, hogy Né­meth László voltaképpen tulaj­don meghurcoltatását, irodalmi tortúráját festi le a darabban. Ezeket a vádakat maga Németh László cáfolta meg, utasította vissza. A szerző egyénisége — természetesen — benne van a darabban, ott érződik Galilei alakjának megformálásában. De csak úgy, mint ahogy mindig is benne szokott lenni az író egyé­nisége kedvelt hőseiben, Shakes­­peare-é a dán királyfiban, Tolsz­tojé Nyehludovban. Irodalmi­ hő­sök csak mélyen átélt élmények alapján válhatnak eleven embe­rekké, földön járó, érzékletes fi­gurákká. S mi nem tagadhatjuk, hogy nagyrészt a mi valóságunk „szolgáltatott” Németh László­nak, a hosszú éveken át méltat­lanul mellőzött, gyanúsított nagy írónak sok olyan élményt, amely közelebb vitte őt Galilei sorsá­nak megértéséhez. De a Galilei­ben talán még több az olyan vo­nás, amely mögött másfajta él­mények vannak, amelyeknek semmi közük sincs ahhoz a ne­hézzé vált úthoz, amelyet a szektás irodalompolitika Németh Lászlóval és másokkal is végig­járatott. Galilei derűs egyénisége, friss kutatószelleme, játékossága, megfigyelő ébersége — mind­mind olyan vonás, amelyet Né­meth László már réges-rég ma­gáénak vallhat, melyeknek a szerzőben is mélyek a gyökerei. A Galilei sokkal átütőbb erejű, sokkal általánosabb érvényű dráma, mintsem hogy megtűrje a kicsinyes belemagyarázásokat. Galilei a darabban egy helyen arról beszél, hogy úgy kell gon­dolkodnunk „mintha századok tartanák rajtunk a pillantásukat“. Németh László is ezzel a messze­­tekintő figyelemmel írta meg a drámát. Az emberi természetre, az emberi társadalomra jellemzőt kutatta és testesítette meg a drá­ma alakjaiban. Nem pillanatnyi aktualitásra törekedett, azzal az igénnyel írta meg a művét, hogy mondanivalója ma is, honnan is érvényes legyen. Hogy újra meg újra elgondolkoztasson bennün­ket: milyen viszonyban vagyunk az igazsággal? S a nézőknek idő­ről időre felelniük kell erre. Nem a darab a hibás, hogy ez a feltett kérdés ma szégyent is ébreszt, hogy Galilei dogmatikus vádlói, kegyetlen üldözői olyan emberek­re is emlékeztetnek, akik a mi so­rainkból kerültek ki. „Szívesen vennék látcsövet, amelyben olyan századba látni, ahol az igazság meglátásával véget ér a tudós dol­ga, s az igazságnak, hogy élhes­sen, nem kell hazudnia” — mond­ja a darabban Galilei. Mi ilyen világot akarunk, ilyenné akarjuk változtatni ezt a századot. Ma­gunkat tagadnánk meg, ha nem néznénk szembe az igazsággal, ha nem szívlelnénk meg Németh László színdarabjának a tanulsá­gait is. Ha nem őrködnénk job­ban, mint eddig a szocialista hu­manizmus tisztaságán. A Katona József Színház elő­adásáról, sajnos, már csak rövi­den szólhatunk. Az előadás — Gellért Endre rendezésében — döbbenetes erővel hozza felszín­re a darab belső, rejtett, látszatra sokszor cselekménytelen drámai­ságát. Galileinek és ellenségeinek érvei szikrázva csapnak össze, az elvont gondolatok kitapintható igazságokká, eleven érvekké, egy­másnak feszült reális erőkké vál­nak a színpadon. Az előadás fi­nom érzékenységgel valósít meg és tart egységben hangulatokat, az idilltől a megborzadásig. Fe­lejthetetlen, emlékezetbe vésődő figura azonban nem sok van ben­ne. Talán mivel a dráma épülete szinte teljesen Galilei vállain nyugszik — gondolná az ember. S ebben van is valami igazság. (Bár Rajz János alakítása — az ír­nokot játssza — ezt is cáfolni látszik. Remek alakítás. A máso­dik felvonásban az egész figura valóban „egy szomorú kéz“, a harmadikban hitvány féreg, der­mesztően reális besúgó, lakáj.) Bessenyei Ferenc lenyűgözően igaz Galilei. Kevés is volna azt mondani, hogy olyan, amilyennek a szerző megálmodta. Akik az előadás előtt is olvasták a dráma szövegét, egy-egy jeleneténél megdöbbennek: hát ezt meg mi­ből sejtette meg, hát ezt meg hon­nan vette? (Például, amikor az ír­noknak diktálja azt a látszólag vigasztaló, de önmagát megré­mítő, kétségbeejtő levelet.) Bes­senyei itt minden mozdulatával, minden szavával agg tudós, tán­toríthatatlan, szenvedélyes hu­manista. Elgyengülései, zsörtölő­­dése, simogató tekintete, a hang­ja, ahogy makacsul fogadkozik, s ahogy örülni tud az új gondola­toknak, ötleteknek, s még hiú mosolya is, ahogy Galilei magá­ról, mint Olaszország legnagyobb tudósáról beszél — mindez meg­­ejtően emberi, s van benne vala­mi a gyermekességből is, az em­berszerető bölcsek naívságából. S aki látta, talán örökre így képze­li már el az igaz embert, így képzeli el az igazságot. Héra Zoltán 1957. február 19. kedd népszabads­ag Minden sorsjegy nyert! Lehet választani: , Egy tizenhatezer forintos zene­gép és egy vadonatúj Pannónia motorkerékpár között... Ennél nehezebb választást az­tán nehéz lenne elképzelni! * Az Állami Könyvterjesztő Vállalat Liszt Ferenc téri klub­­helyiségében vasárnap délelőtt sorsolták ki harmadszor a rövid idő alatt igen népszerűvé vált könyvsorsjáték nyereményeit. Az érdeklődők még egyszer számbavették sorsjegyeiket, az­tán a szerencsekerék fordult né­hányat saját tengelye körül, leg­végül pedig Fortuna asszony sze­mélyes képviseletében, a fiatal nemzedék egyik képviselője lé­pett a kerékhez, így kezdődött... Másfél óra alatt több tízezer forintnyi gazdag nyeremény ke­rült az egyelőre még ismeretlen sorsjegy-tulajdonosok birtokába. A sok-sok könyvnyeremény után könyvespolcot, írógépet, porszívót, fényképezőgépet, mag­netofont sorsoltak ki. Legvégül pedig egy televíziós készüléket, amelyet a IX. osztály 4724 számú sorsjegy tulajdonosa, valamint a zenegépet vagy a mo­torkerékpárt, amelyet a XV. osz­tály 8376 számú könyvsorsjegy legboldogabb tulajdonosa nyert meg.* Végül azoknak is néhány vi­gasztaló szó, akik ezúttal „rossz számnál” keresték a szerencsé­jüket: minden sorsjegy nyert! A könyvüzletekben ugyanis mindenki „elköltheti” a sorsje­gyét! -------- ■ • ■ ------­— PILLANGÓ — 1700 DOLLÁRÉRT! Ennyiért vásárolták meg az osztrá­kok a Nagysze­ntjánosi Állami Gaz­daság nyolcéves versenylovát, amely tavaly országos bajnokságot nyert. Újabban az olaszok alkusznak a gaz­daság két másik lovára. (b) Az Országos Vetőmagfelügyelőségen különböző vetőmagok csíra­­képességét vizsgálják. Kép a laboratóriumból: a vetőmagvak tisztaságát vizsgálják. ­ Az Állami Népi Együttes művészei Bordeaux-ban Az Állami Népi Együttes Fran­ciaországban vendégszereplő tánc­csoportja és népizenekara egy­­időre befejezte párizsi fellépéseit, elutazott Bordeaux-ba és meg­kezdte ottani előadásait. A bemu­tató előadásra a színház 1800 sze­mélyes nézőterét zsúfolásig meg­töltötte a közönség. Hatalmas si­kerük volt. Az első fellépés napján a vá­ros polgármestere fogadást ren­dezett az együttes tiszteletére és bordeaux-i emlékérmet nyújtott át az együttesnek. Jellemző az Álla­mi Népi Együttes franciaországi jó hírnevére, hogy még egy foga­dás volt Bordeaux-ban, ezt a leg­nagyobb és legmodernebb áruház rendezte az együttes tiszteletére, nem kis mértékben azzal a beval­lott céllal, hogy az együttes ne­vével együtt — amely most sokat szerepel a francia lapokban — az áruház neve is szerepeljen. Az együttes egyébként február 24-én a lyoni opera színpadán be­mutatja a Kisbojtár című mese­játékot. Vidéki turnéjuk március 22-ig tart, utána, március 26-án újra Párizsban lépnek fel: a Champs Elysée Színházban be­mutatják a Kisbojtárt. A soroza­tos előadások befejezte után, áp­rilis közepén indulnak haza. — A MILÁNÓI SCALA ÉNE­KESEI SZEREPELNEK — igaz, hogy csak mikrolemezről csütör­tök délután fél 6 órai kezdettel az Egressy Színpad Kodály-zem­é­­ben.

Next