Népszabadság, 1959. szeptember (17. évfolyam, 204-229. szám)

1959-09-01 / 204. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! 1959. szeptember 1. kedd A MAGYAR SZOCIALISTA MU­NKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XVII. évfolyam, 204. szám Ára CD fillér Tanévnyitó A szülők, akik figyelemmel kí­sérték, mi mindent tett a kor­mány és a pedagógustársadalom az új tanév sikeres előkészítéséért, tapasztalhatták, hogy aligha volt még tanév, amely annyi újat, any­­nyi biztatót ígérne, mint a mai nappal kezdődő. További több mint félezer általános iskolában vezetjük be a politechnikai okta­tást, 161 középiskolában az öt nap tanítás, egy nap üzemi munka egybekapcsolásával, másutt az érettségi bizonyítványt és szak­­képzettséget nyújtó középisko­lával kísérleteznek, 12 000 diák továbbképző iskolán tanul, új, az eddiginél magasabb szín­vonalú képzettséget nyújtó felső­fokú tanító- és óvónőképzők nyit­ják kapuikat. A kormányzat több mint tízmillió forintot biztosított a gyakorlati oktatás kiterjeszté­sére, hétszáznál több új tanterem várja a tanulóifjúságot. S így sorolhatnánk tovább az 1959.60- as tanév újdonságait, a jó felké­szülés eredményeit. Köztudomású, hogy a kormány­zat nemrégiben iskolai reform­­bizottság kiküldéséről határo­zott. S az új tanév — bár lénye­ges változásokat nem hoz — sok tekintetben mégis a reform előké­szítésének jegyében indul, egy­néhány új iskolatípust illetően pe­dig kísérleti esztendő lesz. S ez utóbbit különösképpen hangsú­lyoznunk kell, mert a reform ki­dolgozásánál arra törekszünk, hogy százszor is megfontoljuk, ki­kísérletezzünk egy-egy újítást. Hogy a reformra szükség van, hogy iskolarendszerünket a tár­sadalmi haladásban, a tudomá­nyokban és a technikában bekö­vetkezett forradalmi változások­hoz kell igazítanunk, ennek jogos­ságát ma már mind többen felis­merik, pedagógusok és szülők egyaránt. Vannak ugyan, akik féltik, s ha némi változtatással is, de szeretnék megőrizni a régi is­kolát, bezárni az élettől elszakadt, sok tekintetben öncélú tudomány­művelés keretei közé. Pedig egy iskolai nevelési rendszer feltétle­nül csődbe jut, ha olyan embere­ket bocsát útra, akiknek kezében ugyan az „érettséget” tanúsító bi­zonyítvány, de elölről kell kezde­niük mindent, bele kell tanulniuk az életbe. S a múlt rendszertől örökölt iskolatípusaink az időköz­ben végrehajtott tantervi változ­tatások ellenére sem tölthetik be a haladás, a gyakorlati élet köve­telte hivatásukat. Az aggályosko­­dók érveit pedig már eddig is megcáfolta az élet. Mindenekelőtt a gyakorlati oktatás, amely vára­kozáson felüli sikereket hozott már az elmúlt két esztendőben is. A szocialista társadalom a leg­fejlettebb technika, a legkorsze­rűbb tudományok alapjaira he­lyezi a társadalom anyagi életét, s a leghaladóbb eszmék ta­nításával alakítja az emberek gondolkodását. Természetes tehát, hogy az iskolától is azt követel­jük, hogy megadja a tanulók­nak ezeket a korszerű alap­ismereteket, ezek szellemében ok­tassa, nevelje a szocialista társa­dalom jövendő építőit, a ma gye­rekeit. Ha nem teljesítené e fel­adatot, gátja lenne a szocialista építés előrehaladásának, az új tí­pusú ember nevelésének. Pedig a pedagógus hivatása talán azért a legszebb, a legvonzóbb, s egyben a legfelelősségteljesebb is, mert munkája minden mozzanatával egy-egy tégláját rakja le a jövő alapjainak. Mivel magyarázható az új isko­larendszer felé, a szocialista szel­lemű oktatás, nevelés útján tett első lépések nagy népszerűsége? Mi az oka annak, hogy a szülők szinte kövtelik, hogy politechnikai ismereteket is nyújtó osztályba ve­gyék fel gyerekeiket, hogy a pe­dagógusok ezrei szívesen képzik át magukat valamely szakma mesterévé, hogy a fizikai munká­tól addig irtózó diák az iskolában megszerezve a gépet, a szerszámot, érettségi után szívesen tanul szak­mát? Mindenekelőtt azzal, hogy a gyakorlati ismeretek megszerzése olyan szükségletet elégít ki, amelynek hiányát ma már min­denki érzi, aki a tudományok és a technika rohamos nekilendülé­sének időszakában meg akarja állni helyét az élet bármely terü­letén. Hány és hány kezdetben idegenkedő, gyerekét a fizikai munkától féltő szülő vált hívévé a műhelyoktatásnak, mert látja, az elméleti tudás mellé olyan is­mereteket is adott az iskola, ame­lyeket „kenyérre” válthat, ame­lyek nélkül aligha boldogulhatna. A nevelőnek persze többet kell látnia a munkára nevelésben a gyakorlati haszonnál. S ennél többet kell láttatnia a szülővel is. A munkára nevelés nem lehet ön­célú. Jóllehet a fizikai munka már önmagában is jellemformáló erő, ám mégiscsak eszköz s csakis céltudatos nevelőmunkával vált­hatja valóra a hozzá fűzött remé­nyeket, hogy harmonikus jellemű, a munkát, a dolgozót becsülő kö­zösségi embereket neveljünk. Az életre nevelésen ugyanis nem­csak azt értjük, hogy olyan diákokat bocsásson útra az is­kola, akik feltalálják magukat az életben, „megélnek még a jég hátán is”, hanem azt, hogy cselekedeteikben, gondolkodás­módjukban, magatartásukban fellelhetők legyenek mindazok a tulajdonságok, amelyek a szocialista társadalom emberét jellemzik. S ez már nemcsak a tankönyveken és a műhe­lyeken, hanem elsősorban a neve­lők világszemléletén, emberi ma­gatartásán múlik. S a siker akkor lesz teljes, ha meggyőződéssel vallott, egységes világszemlélet, a szocialista világnézet hatja át mindazok cselekedeteit, akikre a gyermeki lélek formálását bízzák. Ezért kell hangsúlyoznunk az új tanév fontos feladataként a tan­testület ideológiai, nevelési egy­ségének további erősítését. A pe­dagógus szerepe nem csökken, sőt növekszik azzal, hogy az iskola kapcsolatba kerül az üzemmel, s a munkások, a dolgozó parasztok tevőlegesen is részt vállalnak a diákság nevelésében. A nevelő­munka oroszlánrésze továbbra is a pedagógusra hárul, s természe­tesen a felelősség is. A nevelők ezrei munkálkodtak eddig is az iskola és az élet kap­csolatának szorosabbra fűzésén. Ők győzték meg az idegenkedő szülőket, fáradhatatlanul kértek és szereztek az iskolának gépeket, szerszámokat. Ők az erjesztői an­nak az átalakulásnak, amely ma a pedagógusok körében végbe­megy, s amelynek eredményeként lelkes híveivé válnak az új, a szocialista szellemű iskolának. S ez lesz az eszmei és pedagógiai alapja a tervezett iskolareform­nak is, hisz annak megvalósítá­sa lépésről lépésre, okos megfon­toltsággal, nemcsak anyagi felté­teleket kíván. A tanévnyitó ünnepélyességét, a nagy elhatározásokkal teli újra­kezdés örömét nemcsak a munka szépsége, a tanítványok viszont­látása feletti öröm, hanem a ne­hezebb, az új feladatok nagysze­rűségének érzete is adja. S a jó kívánság ezek sikeres végrehajtá­sához legyen egyben szeretettel­jes köszöntése minden pedagógus­nak és diáknak az új tanév kü­szöbén. HRUSCSOV ELVTÁRS BESZÉDE amerikai útjáról, Adenauer leveléről, a hétéves terv sikeréről Moszkva, augusztus 31. (TASZSZ) Hruscsov elvtárs vasárnap fe­lesége és leánya társaságában Mihail Solohov szovjet író meg­hívására a Rosztov-területen le­vő Sztanyica Vesenszkajába lá­togatott. Megérkezése után gyű­lést tartottak, amelyen társadal­mi szervezetek vezetői, továbbá Solohov és Hruscsov mondott beszédet. Hruscsov elvtárs beszédének jelentős részét a nemzetközi hely­­zet kérdéseinek, a békés együtt­élés problémájának, a szovjet és az amerikai kormányfő közelgő találkozásainak szentelte. Hang­súlyozta, hogy jó szándékokkal utazik az Egyesült Államokba, azzal a hő óhajjal, hogy elősegít­se a nemzetközi feszültség enyhü­lését, a béke megszilárdulását. Hajlandók vagyunk olyan in­tézkedésekre — mondotta — ame­lyeknek segítségével fel lehet ol­vasztani a hidegháború jegét és amelyek lehetővé teszik, hogy a népek fellélegezzenek. Reméljük, az Egyesült Államok kormányát szintén hasonló elgondolások ve­zetik. Minden józan gondolkodású ember előtt világos — folytatta a szovjet kormányfő —, hogy a szovjet—amerikai kapcsola­tok megjavulása nemcsak a Szovjetunió és az Egyesült Államok népeinek, hanem minden ország népének, a nagy és kis népeknek egy­aránt hasznára lenne, mert a népek nem akarnak há­borút, hanem tartós békére vágy­nak. Ma a szó szoros értelmében minden embert érdekel és foglal­koztat a világ békéjének biztosítá­sa. Joggal tekintik ezt a kérdést a nemzetközi élet fő problémájá­nak. Hruscsov elvtárs a továbbiak­ban rámutatott, hogy a nemzetközi helyzet — ha a fő kérdést, a béke fenntartásá­nak lehetőségét tekintjük — már nem rossz, sőt azt mond­hatni, hogy jó. Hruscsov beszélt Adenauer nyu­gatnémet kancellárnak a szovjet kormányfő augusztus 18-i üzene­tére adott válaszáról is. Első olvasásra — mondotta Hruscsov — ez a válasz kedvező benyomást kelt. Elsősorban meg kell állapítanunk, hogy e válasz hangneme tartózkodóbb és ebben a vonatkozásban lényegesen kü­lönbözik a bonni kormány doku­mentumainak eddigi stílusától. (Folytatás a 2. oldalon.) Hruscsov és Solohov a vesenszkajai gyűlésen. Dorogi és tatabányai készülődés a bányásznapra A dorogi és a tatai szénmeden­cében az idei bányásznap bővel­kedik majd kulturális események­ben. Szeptember 6-án nyitják meg ünnepélyesen a dorogi József Attila Művelődési Otthon udvarán elhelyezett kis múzeumot, amely­ben a Dorog környékén talált ,ró­mai kori leleteket állítják ki. A múzeum megnyitása után a Nem­zeti Múzeumnak és a Tudományos Akadémiának a megnyitón meg­jelent képviselői találkoznak a bányászokkal. Tatabányán a fennállása 60. évfordulóját ünneplő Bányász Szimfonikus Zenekar ünnepi hangversenyt ad a bányásznap előestéjén. Ugyancsak Tatabányán nyílik meg szeptember 6-án a bá­nyászszakszervezet országos fény­képészeti kiállítása is. VASÁRNAPI SÉTA A BUDAI VÁRBAN Augusztus utolsó vasárnapján a délelőtti szép időben sokan keresték fel a budai Vár környékét és a Halászbástyát. Gyönyörű a kilátás a Halászbástyáról. * Sétál a család a Várlépcsőnél. (Kéri Dániai felvételei.)

Next