Népszabadság, 1962. július (20. évfolyam, 152-177. szám)

1962-07-20 / 168. szám

1962. július 20, péntek NÉPSZABADSÁG Egy tervpályázat tanulságai Az Építésügyi Minisztérium és Vas megye Tanácsa együttes tervpályázatot hirdetett a szom­bathelyi városközpont rendezé­sére, különös hangsúllyal a Ber­zsenyi tér beépítésére, az archeo­lógiai területeknek (Romkert, Iseum) a város életébe való jobb bekapcsolására. A pályázat ered­ményét most hirdették ki és ér­demes foglalkozni néhány tanul­ságával. A szombathelyi Berzsenyi tér, a város egykori központja, a ké­­sőbarokkban öltött testet, amely­nek klasszicizáló tendenciája ná­lunk már a klasszicizmus előfu­táraként is felfogható. A szorosan vett Berzsenyi tér minden elha­tárolás nélkül belefolyik a Temp­lom térbe, valamint az Alkot­mány utcába, amelynek épületei nagyjából ugyanebben a korban keletkeztek, így nagyobb igaz­ságtalanság nélkül mondhatjuk, hogy a városközpontra Melchior Hefele építészete nyomta rá bé­lyegét, hiszen ő építette a székes­­egyházat, a püspöki palotát, az Eölbei-házat, a Puzsarits-házat, még ha a megyei tanács kéteme­letes palotáját, mint az első mo­numentális barokk emléket Eörst és Chevreux Adrián mérnökök emelték is 1775—79-ben, a hozzá csatlakozó melléképületet pedig Hegedűs János és Vajda Dénét a klasszicizmus idején. Ez, és a püspöki palotával szemközti tér­fal végleges kiképzését akkor kapta, amikor a megyei tanács épületét Hauszmann Alajos 1880- ban átalakította, illetőleg a vá­rosházát felépítette. A műemléki épületekkel zárt tér a második világháború idején súlyos károkat szenvedett. Meg­semmisült a városháza, erősen megsérült a székesegyház, leom­lott a püspöki palota két tenge­lye. A károkat nagyrészt már rég rendbehozták, csak a városháza telke ásított üresen, megmutatva a mögötte feltáruló tűzfalak, ud­varok rendezetlen tömbjét. E régi seb beforrasztása volt a pályázat első, s talán legnehezebb feladata. Reprezentatív Irodaház épül itt, amelyben elsősorban a megyei és a városi párt- és tö­megszervezetek helyezkednek el. De a pályázat nem állt meg e ne­hezen megoldható problémánál. A Járdányi Paulovits romkert,­ a most feltárt Iseum rendezése —­­ különösen a Romkertne­k — a városközpontba való bekapcsolá­sa, európai jelentőségű antik em­lékek bemutatását igényelte. Meg kellett továbbá oldani az általá­nos rendezési tervben felvetett közlekedési problémákat, elhe­lyezni az építendő új szállodát, az áruházat, a zeneiskolát, a hang­versenytermet stb.; gondoskodni a megnövekedett gépkocsiforga­lom számára nemcsak közlekedési területről, hanem parkolóhelyek­ről is. Egyszóval egy modern szo­cialista nagyváros minden lénye­ges problémája felmerült a vá­rosközpont tervezésénél. Bármennyire nehéz feladatokat kellett is megoldaniuk a pá­lyázóknak, " ezúttal csupán egy problémával szeretnék behatób­ban foglalkozni: a műemlékek helyzetével a városközpontban, vagy ami még izgalmasabb meg­fogalmazása a problémának: ho­gyan építsünk műemléki környe­zetben? A régi és az új viszonyá­nak évtizedek óta annyira aktuá­lis problémájával találta itt ma­gát szemben a tervező. A máso­dik világháború óta oly fájdalmas kérdésben kellett állást foglalnia, melyre annyira eltérő választ ad­tak Moszkvában, Varsóban, Fi­renzében, Prágában, Görlitzben. A magyar műemlékvédelem, bármily súlyosak voltak háborús káraink, úgy vélte, nem kell kö­vetnie a lengyel példát, ahol a német barbárság által teljesen elpusztított varsói belváros re­konstrukciójára került sor. De in­gadozott, hogy jellegtelen, de az együttesbe illeszkedő házakkal (úgynevezett „nikotex architek­túrával”), vagy illeszkedő, de mai formálású épületekkel pótolja például a budai várnegyed há­zait. A vita, úgy véljük, a várnegye­di foghíjak legújabb beépítése, a soproni belváros néhány háza, s még inkább a szombathelyi pályá­zat tanúsága szerint eldőlt. A 44 pályázó közül egyetlenegy sem akadt, aki ne modern épülettel kívánta volna felépíteni a Ber­zsenyi téri irodaházat. Az a tö­rekvés, hogy a ma építészete mai értékkel fejlessze tovább a törté­nelem során kialakult egysége­ket, Szombathely esetében külö­nös határozottsággal jelentke­zett. Az irodaház funkciója, ren­deltetése eleve mai megoldást sürgetett, s egyetlen pályázó sem vállalta azt az ellentmondást, hogy a korszerű funkciójú párt­házat történeti köntösbe burkol­ja Talán az a feltevés sem túl­zás, hogy a vélemények ily egy­értelmű kialakulásában a Kreml­ben épített kongresszusi palota, Hruscsov elvtársnak ezzel kap­csolatos indokolása is szerepet játszott De — mondhatná valaki — hátha a pályázók, bízva a rajzpapír türelmes voltában, csak ,,modern” álmaikat vázolták fel, ismerve a zsűri ilyen irányú vé­lekedését , tovább folytatva, hi­szen a fiatalok, akik ma úgyszól­ván valamennyi pályázat díjait elviszik, nem értik meg a múlt értékeit, ellenségei a műemlékek­nek, nem tekintik a hely szent­ségét, hogy saját egyéniségüket kiélhessék. Nos, erre a nézetre ugyancsak alaposan rácáfolt a pályázat ered­ménye. A tervezési területen el­szórva és együttesen mintegy húsz műemlék, és műemlék jelle­gű épület áll. Mindössze nyolc pályázó áldozott fel egy-egy mű­emléket, hogy elgondolását meg­valósítsa s — ez a jellemző — egyikük sem jutott feljebb a pá­lyázat rangsorának negyedénél. Nem mintha a műemlékeket bon­tó tervezőket eleve elnyomták volna, hanem mert terveikből hiányzott a megoldás koncepciója, amellett művészileg hibás, ren­dezési szempontból többnyire ir­reális voltuk miatt is a rangsor végére szorultak. A díjnyertesek viszont beillesztették a város tör­téneti értékeit a szocialista város­­központ tervezetébe. Különös gonddal foglalkoztak a Romkert kiszabadításával s kivétel nélkül az Iseummal való összeköttetés problémáját is jól oldották meg; öröm volt látni, hogy a püspöki palota melletti, úgynevezett Ba­zár épületét is többen megtartot­ták, hiszen ezt is Hefele alkotta, még ha a palota jobbszárnyához kapcsolódó szárnyat már a székes­­egyház építésekor lebontották is. Jellemző, hogy több tervező is a modern irodaház többnyire ma­gas tömbjétől pár méterre úgy vezette az utat, hogy kis műem­lék jellegű házak megmentésével juttassa a sétálót a Romkertből az Iseumig. S volt olyan pályázó is, aki az átvezető út szintsüly­­lyesztésével valóságos passeggiata archeológicát (archeológiai sé­­tányt) alkotva kötötte össze a két jelentős antik emléket. Talán az is jellemző, hogy a megyei tanács épületének balszárnyát a kiadott térkép tévesen nem jelölte mű­emlékként (hiszen az egész épület az), de a legtöbb pályázó megtar­totta az egyemeletes toldalékot, a zsűri pedig úgy vélte, hogy azok találták meg a legjobb megol­dást, akik a toldalék felhasználá­sával kapcsolódtak az irodaház­hoz. A szombathelyi tervpályázat tehát azt mutatja: építé­szeink magukévá tették kulturá­lis politikánknak azt az alapel­vét, hogy a múlt értékeit be kí­vánjuk illeszteni mai életünkbe. S egyúttal azt bizonyítja: ha a városrendezés, az építészet igazi értékeket produkál, egyenlőt al­kot az elmúlt korok építészeté­vel. Ezt éreztem a szombathelyi pályázat nagy tanulságának. Dercsényi Dezső Füle Lajos és Kaszta Dénes: A szombathelyi tervpályázat első díjnyertes pályaterve. KULTURÁLIS HÍREK SPANYOL BALLADA címmel Vladimír Delony csehszlovák ren­dező filmet forgat Kubában. A produkció női főszereplője: Maru­ha Calvo spanyol színésznő. * SÜTŐ ANDRÁS romániai ma­gyar író Tékozló szerelem című színdarabjának bemutatójával nyitja meg a Marosvásárhelyi Székely Színház 1962—1963-as évadját.* MIRE GONDOLSZ, ÁDÁM? címmel Básti Lajos, a Nemzeti Színház művésze Az ember tra­gédiája színpadi pályafutását mu­tatja be, és problémakörét elemzi. A tanulmánykötetet a Magvető hamarosan megjelenteti. KÉT ORSZÁGOS KÉPZŐMŰ­VÉSZETI KIÁLLÍTÁSRA kerül sor az ősz folyamán. Hódmezővá­sárhelyen októberben, Miskolcon novemberben rendeznek nagyará­nyú tárlatot.* GRIGORIJ ALEKSZANDROV- szovjet rendező, aki éveken át Szergej Eizenstein munkatársa volt, azt tervezi, hogy a nagy ren­dező szellemében befejezi a tö­redékesen megmaradt Viva Me­xikó című klasszikus értékű fil­met. 9 Székely Sándor: Az ember és a „túlvilág" A Búvár-könyvek legújabb kö­tete, Székely Sándor: Az ember és a „túlvilág", a gyermekek számá­ra íródott, de nemcsak a gyerme­kek forgathatják haszonnal. A szerző a modern tudomány fényé­ben — az elmúlt két-három esz­tendő alatt megjelent vallástörté­neti, vallási kritikai művek ered­ményeinek felhasználásával — mutatja be a vallások keletkezé­sének körülményeit, szerepüket az osztálytársadalmak változó során át. Fontos ismeretterjesztő felada­tot tölt be Székely Sándor köny­ve: a magas színvonalú, a szélesebb olvasóközönség számára ma még nem hozzáférhető tudományos művek eredményeit, összefüggé­seit, következtetéseit „fordítja le”, s magyarázza meg érdekesen. Részletesen feltárja a primitív népeik legenda-, hiedelem- és mon­davilágát, a mítoszok keletkezését, a vallási kultuszok kialakulását. Egyszerű, világos szavakkal és gondolatokkal ismerteti a modern ókortudománynak azokat a felfe­dezéseit, amelyek segítségével fény derül a különböző vallások eredetére; legendákat, mítoszokat „azonosít”, leleplezd a kizsákmá­nyolok érdekeit védelmező osz­­tályerkölcs tartalmát, bemutatja a katolikus egyház és a pápaság tör­ténetét, megmagyarázza a „cso­dák” és babonák hátterét. Anya­gát ügyes csoportosításban, meg­győző tudományos érvek kíséreté­ben tárja az olvasó elé. Könyvé­nek utolsó fejezetében a modern természet- és társadalomtudo­mánynak a vallásokkal kapcsola­tos állásfoglalását ismerteti; majd a haladó történettudománynak, a régészetnek, a néprajztudomány­nak és más tudományágaknak azt a fejlődését rajzolja meg, amely lassanként háttérbe szorítja, fel­számolja a tudománytalan nézete­ket, a misztikus képzeteket. A könyvet Hegedűs István illusztrá­ciói díszítik. KÖNYVEKRŐL" Artner Tivadar: A középkor művészete Érdeklődéssel várjuk a folyta­tást — írtuk két évvel ezelőtt, amikor Artner Tivadar Ismerke­dés a művészettel című könyve nagy sikert aratott, és valóban a művészettel ismerkedők kedvelt olvasmánya lett. A folytatás: A középkor művészete. Mindenekelőtt Artner szerkesz­tői készségét — azt is mondhat­nánk, rendezői képességét — illeti elismerés, mert plasztikusan meg­rajzolt háttér előtt, mozgalmasan eleveníti meg anyagát. Egysze­rűen és érdekesen ír a középkori művészetről, s ezen az „alapszin­ten” mégis egy rendkívül színes, érzékeny és gazdag képzeletvilág működik; évszázadok karakterét, szellemét idézi fel. Néhány mon­dattal — s ugyanannyi gondolat­tal — tárja az olvasó elé a beve­zetőben a középkor történeti, tár­sadalmi jellegzetességeit, azt a környezetet, amelyben a művek megszülettek. Ítéleteiben eredeti és önálló, bátran eltér az óvatos­kodó sablonoktól, a középkor szel­lemi világának, gondolatrendsze­rének közhelyszerű meghatározá­sától. Az épületekből, a képekből, a szobrokból olvassa ki e korszak művészetének a lényegét. S a mű­alkotásokból bontja ki, milyen volt az élet a középkori lovagvá­rakban, a boltíves román templo­mok komor csarnokaiban, a góti­kus székesegyházakban — alkotá­saikból rekonstruálja, rajzolja meg a középkor embereinek ar­cát. Beszél a művek tulajdonsá­gairól, elrendezéséről, techniká­járól, az építőművészet, a szobrá­szat, a festészet társadalmi funk­ciójáról ebben az időszakban­ megismertet értékeivel, irányza­taival, mestereivel. Megállapítá­sai előítéleteket, a köztudatban helyenként máig is élő téves né­zeteket oszlatnak el a középkorról — könyvéből e korszak ember­arca rajzolódik ki; a babonák béklyói ellenére is nagy műveket létrehozó, legyőzhetetlen alkotó. Egységben láttatja a kort és a tár­sadalmat, a középkor hétköznap­jait és művészetét. A könyvet ismeretterjesztő szenvedély hatja át — Artner Ti­vadar megtalálta tudása átadásá­nak s az érdeklődés felkeltésének legjobb formáit, módszereit. A művek keletkezésének ötletes, szemléletes leírásával, mondani­valójuk tartalmas elemzésével,­ kitűnően megválogatott képanya­gával — a szerző saját rajzaival kiegészítve — világos képet ad a középkor művészetéről. (Móra Ferenc Könyvkiadó.) T. L Írj berendezésekkel, helyiségekkel gazdagodnak a budapesti színházak A nyári szünetre „kihalt” bu­dapesti színházakat építőmunká­sok, kőművesek, festők, burkolók, asztalosok népesítették be, meg­kezdték a színházak tatarozását, felújítását. A Nemzeti Színházban bővítik az irodát, új helyiségeket, a töb­bi között tanácstermet létesíte­nek. A színház többi részében és a Katona József Színházban — csupán kisebb javítási munkála­tokat végeznek a következő he­­tekben. A József Attila Színházban — a kisebb javítási munkálatokon kívül — a nyári szünetet arra használják fel, hogy a nézőtéren korszerű, új szellőzőberendezést szerelnek fel. A Vidám Színpadon teljesen átalakítják, korszerűsítik, kibőví­tik a nézőteret. A Madách Szín­ház Lenin körúti épületében csu­pán kisebb „kiigazításokra” van szükség, a kamara­színházban a helyiségek kifestésén, renoválá­sán kívül ugyancsak kisebb ja­vításokat végeznek. A Jókai Színházban teljesen el­készült már az épület renoválása, csupán az utolsó aktus: a neon­világítás felszerelése maradt hát­ra. A színház egyébként új pró­baszínpadot kap: a szomszédos épület egyik helyiségét alakítják át erre a célra. A Fővárosi Ope­rettszínházban évek óta tart a nagyarányú felújítási­ munka, amelynek idei programjában to­vábbi helyiségek — öltözők, iro­dák — festése és tatarozása sze­repel. (MTI) ÉPÍTŐIPARI VÁLLALATOK! Kérjük, hogy a „Kovács” féle acélvázas, platk­ozist lemezből készült kont­ént sgsvprojstí­rda IV. negyedévi, továbbá 1963. évi szükségleteikre megrendelé­seiket haladéktalanul tegyék meg. Az igények kielégítése a beérkező megrendelések sorrendjében történik KOZMOSZ HISZ VI., Anker köz 1—3. Telefon: 210—590, 426—271.

Next