Népszabadság, 1962. szeptember (20. évfolyam, 204-229. szám)

1962-09-08 / 210. szám

1962. szeptember 8. szombat NÉPSZABADSÁG Árulkodó vételi jegyek A szekszárdi Garay Tsz irodá­jában meglepődve forgatták, né­zegették a vételi jegyeket. Nehe­zen akartak hinni szemüknek. A Terményforgalmi és Malom­ipari Vállalat helyi telepén ad­ták át az adógabonát, amely a vételi jegyek tanúsága szerint még a 78-as hektoliter súlyt — fajsúlyt — sem éri el. A tsz ve­zetői némi tűnődés után megál­lapították :itt csakis a minősítés­sel lehet baj. Ha azt tartották volna, hogy ki­csire nem nézünk, károsodnak. Ha pedig elmulasztották volna meg­nézni a papírokat, akkor soha­sem jönnek rá, hogy megrövi­dültek. Szerencsére nemcsak rá­néztek a vételi jegyekre, de ala­posan meg is nézték azokat. Utá­na nyomban értesítették a vál­lalat vezetőjét. Az igazgató azon­nal elrendelte a kontrollminősí­­tést, amikor is már az első va­gonoknál kiderült, hogy az át­vevő felelőtlen munkát végzett. A búza hektolitersúlya 1—1,5— 2-vel több, mint ahogy azt ko­rábban az átvevő megállapította. Ez az átvevő akarva, nem akarva több ezer forinttal káro­sította volna meg a tsz-t, és ez kizárólag azért nem sikerült ne­ki, mert a Garay Tsz vezetői jól vigyázzák a közös­ vagyon min­den forintját, minden fillérét, s mert a Tolna megyei Termény­forgalmi és Malomipari Vállalat igazgatója nemcsak meghallgatja a reklamációkat, hanem nyom­ban intézkedik is. A kontrollminősítés a tsz*)né­hány vezetőjének amúgy is drá­­­ga idejéből sokat elrabolt. Ezt nem fizeti meg senki, de a mi­nőségi különbözetét a vállalat megtéríti. A felületes átvevőt fe­lelősségre vonják. A Garay Tsz vezetői pedig megfogadták, hogy­­a jövőben kétszer is megnéznek minden papírt, s csak utána irattároznak. Érdemes. Sz. P. Bagolyvár vagy kollégium ? Sopronban jártunk a napok­ban, ebben a szép épületekkel és jó iskolákkal megáldott vá­rosban, amikor kipirult arccal érkeztek oda a tanulók, a diá­kok az ország minden részéből. Egy régi m ódon épületben kapott otthont az erdészeti technikum kollégiuma. Túlnyomórészt er­dészek járatják a fiaikat ebbe az intézetbe, ez már valahogy családi hagyománnyá vált ná­luk, a foglalkozás apáról fiúra száll. Elkísértük a gyerekeket a kollégiumba, hogy szemtanúi le­gyünk az elsőévesek honfoglalá­sának, amely — gondoltuk — egyik maradandó élménye lesz diákéletüknek. De már percek múltán azt kellett kívánnunk, hogy „élményük” ne legyen maradandó, felejtsék el, felej­tessék el velük mihamarabb. Az erdészeti középiskola igaz­gatósága a szünidő végén ked­ves figyelmességgel levelet kül­dött valamennyi ify növendék­nek: szeretettel várja őt az in­tézet és a nevelőtestület. Az igazgatóság vagy nem tudott róla, vagy óvatosságból nem tett említést arról, hogyan várja a fiúkat a kollégium. Ha megírja, a növendékek bizonyá­ra valamennyien kalapáccsal, szögekkel, javító és tisztogató eszközökkel felszerelve érkeztek volna új lakhelyükre. Ott voltunk. Vasárnap reg­geltől kezdve egész nap érkez­tek a tanulók. Senki nem várta őket a barátságtalan, elhanya­golt, romos bagolyvárra emlé­keztető épületben. Még a por­tásfülke is zárva volt. Egyetlen nevelő vagy tisztviselő sem mu­tatkozott. Nem akadt, aki útba­igazította volna az érkezőket, a szülőknek és a tanulóknak megmagyarázza, mi az oka a mellbevágó, sivár látványnak. Mert elhisszük, hogy későn, a szünidő múltán érkezett vala­miféle beruházás­i építkezési szándék nyomai fedezhetők fel az udvaron —, de feltétlenül magyarázatra szorul a lakószo­bák és a mellékhelyiségek meg­döbbentő rendetlensége, a por, a piszok, a csapok és lefolyók megrongáltsága, a folyosón álló rozzant szekrények állapota, a leszaggatott pántokkal, lógó szögekkel, szétdobált lakatok­kal ... És mindenekelőtt, a kö­zöny. Reméljük, az új diákok ha­mar elfelejtik ezt a méltatlan fogadtatást, a Földművelésügyi Minisztérium illetékesei pedig megnézik a kollégiumot''és el­döntik, mit kell tenniük. V. F. üríteniük azoknak, akik ártatla­nok. De éppen ártatlanságuk vé­delmére a műhely összes dolgozói felsorakoztak, s kirakták a pénzü­ket. Atira hosszadalmas munka várt. Meg kellett szagolnia min­den papírpénzt, aztán sorra kellett szagolnia a pénztárcákat is. Majd ugyanazt fordítva. De azért csak kiválasztotta a szarkát. S amikor a nyomozók megszagoltatták vele a tolvaj pénztárcáját, Ati egy hir­telen fordulattal visszaugrott a károsulthoz. Kiderült, hogy a ká­rosult egyben tolvaj is volt, ő csente el annak a pénzét bosszú­ból, aki ugyancsak bosszúból lop­ta el az övét. .Ati elégedetten tá­vozhatott: ilyen se volt még, hogy a károsult tolvaj is, a tolvaj káro­sult is. Az adyligeti gyilkosság A lapok ugyancsak közölték an­nak hírét ezelőtt két hónappal, hogy Adyligeten brutálisan meg­gyilkolták Sánta Ildikó Anna fia­tal tisztviselőnőt. Cézár volt azok­ban az órákban az egyik „ügyele­tes” kutya, amikor a bejelentés megérkezett. Robogott az autó fel a hegyekbe, Cézárral együtt. A nyomozók már a helyszínen vol­tak, s­ csak a kutyára vártak. A holttest mellett ugyanis egy láb­nyomot találtak, amely egészen frissnek látszott. Cézár — ahogy ezt rendőri nyelven mondják — szagot vett a lábnyomról, s olyan iramot kezdett diktálni gazdájá­nak a nyomkövetésben, hogy az alig tudta követni. Kivezette egé­szen az Úttörővasútig. Ott azon­ban megtorpant a derék kutya, annyi ember lábnyoma kevere­dett. Tétovázott egy darabig, aztán felvukkantott örömében. A mögöt­te haladó nyomozók nem akarták elhinni, hogy Cézár jó úton jár, ugyanis néhány­­lépéssel arrább megfordult és egy másik nyomon visszafelé indult. A nyomozók már belenyugod­tak abba, hogy Cézár ezúttal bi­zony alaposan melléfogott, s elő kell venni a nyomozás egyéb mód­szereit, amikor benn, az erdő sűrű­jében, a holttesttől alig száz mé­ternyire, nem sokkal később egy bokor tövében elfogták a brutális gyilkost. A férfi ruhája még vé­res volt, de sok egyéb bizonyí­ték, mint például cipőnyoma, a már megtörölt kése stb. is tanú­sították, hogy ő a tettes. Egyéb­ként beismerte tettét, s vallomá­sával igazolta Cézárt is: kiment az Úttörővasúthoz, de meggon­dolta magát, s visszafordult, hogy elrejtse a holttestet. Hangokat hallott, elbújt egy bokorban, s nem mert mozdulni... Cézár dicséretet kapott. Hogy miből áll egy ilyen dicséret? Nincs leves a hús előtt. Színhús az ebéd! Ez a legnagyobb öröme. Tacskó még, alig négyéves ... Szabó László Néró fegyelmezetten hajtja végre a kúszógyakorlatot. (Wormser Antal felvételei.) ISKOLAKEZDÉSKOR M­i, szülök is leültünk, most, az iskolai év kezdetén, hogy számba véve és leszűrve a tavalyi iskolaév tapasztalatait, néhány tekintetben új utat követve, kezd­jük az idei tanévet. Elsősorban az őszi nyakk­endő­­bevásárlást befolyásolta a leg­utóbbi tanévben szerzett tapasz­talat. A fiú ugyanis koedukációs osztályba jár, s ennek következ­tében a tavalyi tanévben nyak­kendőim zömét túlontúl elhord­ta délelőttönként. Mert bár az is­kolaköpeny kötelező, alatta bár­minő vonzó, imponáló nyakken­dőt viselhet a gyermek, aki a délelőtti órákat szép kislányok társaságában tölti. Távol áll tő­lem a szándék, hogy a nyakken­dők uniformizálását javasoljam az iskoláknak, különös tekintettel a koedukációs osztályokra, így hát csak egy lehetőségem ma­radt: komor tónusú, meglett fér­fiaknak való két darab nyakken­dőt vásároltam magamnak az őszi idényre, olyanokat, amelyeknek viselése koeduk­ciós osztályban merőben alkalmatlan. A másik, döntésünk: soha többé­­ nem, kérdezzük meg a gyere­ket: „...és Anti hogy felelt?” Anti, Kovácsék kisfia, Kovácséké, akikkel az elmúlt tanév végéig igen jó barátságban voltunk. A baj ott kezdődött, hogy rend­szerré vált nálunk: miután a mi fiunk beszámolt arról, hogy ötösre felelt, mi kíváncsiskodó féltékeny­séggel megkérdeztük tőle: „No és Anti? Persze, ő is ötösre fe­lelt?” Némi szünet után kaptuk a választ:: „Képzeljétek, még az Anti is csak négyötödre felelt...” S ha a mi fiunk négyötödöt kapott , az Anti négyesre felelt. S mint e napokban kiderült, hasonló vála­szokat adott otthon Anti a mi fiunk feleleteivel kapcsolatban, csakhogy náluk a miénk kapott mindig egy fél jeggyel gyengéb­bet, mint ő. S amikor az év végén mindketten kitűnőek lettek — mi is felháborodtunk, Kovácsék is felháborodtak: „Emögött csak va­lami kivételezés lehet!” — hát ezért szakítottunk átmenetileg a turpisság lelepleződéséig Ková­­csékkal, s ők velünk. S végül egy harmadik tapasz­talat, amely a kikérdezéssel kapcsolatos. Már tavaly is kide­rült nálunk,­­ hogy gyerekeink többet tudnak, mint mi tudtunk az ő korukban, sők­ bizonyos té­mából még annál is többet tud­nak, mint mi tudunk most. A leckekikérdezés tehát tavaly et­ött olykor-olykor egy kicsit kí­nossá vált. Gyerekünk, aki jó­lelkű, s humanizmussal telített fiú, komoly erőfeszítéseket tett, hogy zavarunkat olyan ellenkér­­désekkel tüntesse el, amelyekről tudta, hogy azokra biztosan tu­dunk válaszolni. Az idén nem kí­vánhatjuk többé, hogy ilyen kérdések összeállításával terhelje magát. S különben is: ez az is­kolaév nehezebb a tavalyinál, meg aztán az, hogy mi iskolába jártunk, megint egy évvel mesz­­szibbre suhant — csínján fogunk tehát bánni a leckekikérdezéssel. György István 7 A budapesti „tengeri kikötő 44 A CSEPEL felé vezető műúton, befordulva a „MAHART Nemzeti és Szabadkikötő” feliratú kapu alatt, személykocsik sokasága fo­gad. Piros, zöld, sárga, kék Sko­dák, vajszínű Moszkvicsok, vé­kony zsírréteggel. A boldog kiuta­lástulajdonosok már türelmetle­nül várják, hogy most, a kihajó­zás után, itt a kikötőben letisztít­sák a kocsikat, s hamarosan megkezdődjék a bejáratás. Az autó — ez okozza talán a legtöbb gondot Boros Jenő elv­társnak, a forgalmi és kereske­delmi vezetőnek. Nincs nap, hogy ne kapna telefont ismerősöktől, ismeretlenektől, szerezzen kocsit nekik. — Esztergapadot, vasércet, más ilyesmit senki sem kér tőlem — mondja —, pedig hát a kocsikhoz sincs több közünk, mint azokhoz, szállítjuk őket. Ez a fő munkájuk, a hajókon érkező áru ki- és berakása, táro­lása, itt, a nemzetközileg elismert tengeri kikötőben, Budapesten — 1647 kilométernyire a tengerpart­tól. A Csepel-szigeten létesítendő és Duna-tengerjáró hajókat fogadó kikötő tervének megvalósítására 1928-ban került sor. Akkor nyílt meg itt a legrégebbi kikötőöböl. Az, hogy a kikötő „szabad”, azt je­lenti, hogy itt az átmenő áru nem vámköteles. Tőkésvilágban ezt jól ki is használták. Ideszállítot­ták az árut, gyakran a félkész terméket is, a vámmentes terüle­ten összeszereltették, olcsó ma­gyar munkaerővel, s vitték to­vább, újra vám nélkül, a meg­rendelő országokba. Volt itt autó­­összeállító-műhely, töltőtollszerel­­de, Singer-varrógépszerelő üzem. Ez az úgynevezett puntofranco­­rendszer most nem tartozik a fő üzemágak közé. Van némi átme­nő raktári forgalom, de az igazi, az alapvető munka az áruszállítás és emellett némi közraktározás. IDE JÁRNAK a tengerről a ma­gyar hajók, ez a tengerjárók be­jegyzett hazai tengeri kikötője. S természetesen rakodnak itt a nyolc Duna menti állam hajói, köztük osztrák és nyugatnémet hajók is. Régebben — tíz évvel ezelőtt — még leginkább nyersanyagot, alapanyagot szállítottak. S most évről évre bővül a lista. Ikarus autóbuszok, gépek, esztergapadok, kazánok kerülnek be a hajók­­ gyomrába, évenként egy-másfél millió tonnányi áru. De szállítanak textilneműt és exporttökmagot, gyapotot, s a Ke­leten rendezett kiállítások ma­gyar anyagától az El Tabbin-i erő­mű berendezéséig mindent. S még a mezőgazdaságban­­ végbement változás is jelentkezik itt: sorra érkeznek a hatalmas műtrágya­szállítmányok. Különleges „uta­suk” lett volna az óriás bálna, vál­lalták is a berakást, de nem akadt olyan nagy nyílású uszály, amely felvehette volna, így vonaton uta­zott el hazánkból. Az igazgatói iroda előtt szinte jelképként a dokkmunkás hatal­mas bála súlya alatt görnyedő szobra áll. — Húsz éve dolgozom a szak­mában — emlékszik vissza Boros elvtárs —, s én még láttam a ha­jóra támasztott pallón futó zsá­koló embereket. Olyat, mint ez a szobor itt, kint, az ablak előtt. Most elkelne ide egy másik szo­bor. A villamos targoncán ülő, azt irányító új típusú gépkezelő dokk­munkásé. Jól mutatná a kontrasz­tot, a változást. Minket, a hatalmas, fejlődő ki­kötőt járva, szinte csak a szobor emlékeztet a múltra. Óriás daruk hajolnak le, s markolnak a ha­jók, uszályok terhe felé. Mind­egyikhez több száz különféle, itt kifundált, gyártott markolószer­kezet is tartozik. A bálaemelő például különös nagy olló, ame­lyiknek két szöges „szárát” csak a bála mellé húzzák, s ahogy emel a daru, úgy szorul ez össze, kapja föl a terhet. De van hordó­emelőjük, ládamegfogójuk, s ki tudja hányféle különös célszer­szám. Az új raktárépület — van alumíniummal, s más hőszigetelő anyaggal burkolt gyűjtőrésze, s ablaktalan fűthető területe is — minden emeletén betonbalkon, ide teszi a daru hatalmas karja az árut, hogy villanytargoncák szállítsák helyére. A régi, magas földszintes raktárépületekben az­előtt ládáról ládára tornászták föl kézi erővel a terhet a mennye­zetig. Most itt is villamos emelő­­targoncák „slichtolják” a ládákat,­­ bálákat. Ilyen bonyolult munka­­folyamatnál, ahol más-más min­­­­den áru mérete, alakja, súlya, 80­­ százalékig gépesítették a rako­­l­dást.­­ Az új raktárban gyorslift, lég­kondicionáló berendezés, s min­den van, ami egy valóban vi­lágszínvonalon korszerű raktár­ban szükséges.­ S A JÖVŐT rajzok jelölik. A távlati fejlesztési terv. Milliárdok kellenek végrehajtásához. Persze a távlati fejlesztésnek itt nincs ütemterve, befejezési véghatár-­s ideje. Sok mindentől függ. Első­­­­sorban természetesen a szükségle­­­­tektől. Európa-szerte készülnek a víziutakat összekötő csatornarend­szerek tervei. Egyszer hajózható lesz Európa jelenlegi vízrendszere a Fekete-tengertől Hamburgig. Ahogy épül a csatornahálózat, ahogy bővül Európa víziútjainak forgalma, úgy növekszik a buda­pesti tengeri kikötő jelentősége. Itt lehet majd átrakni az Európa belsejéből folyami hajókon érkező árut a Duna-tengerjárókra és vi­szont. De a rajz már pontosan je­löli a jövendő csepeli kikötőöblök, partfalak, daruk, raktárak, műhe­lyek helyét. S ha valamire szük­ség van, ha valami új épül itt, az már oda kerül, ahol a jövő hatal­mas kikötőjében állania kell, így épült az említett raktár, mellette kiépült a partfal. Az öböl túlsó oldalán még a régi roncshajók várják félig partra húzva, hogy a MÉH szétbontsa őket. De a raktár végében már új építkezés kezdő­dött, a belkereskedelem déligyü­­mölcsraktáráé, persze ott, ahol a jövő tervei gyümölcsraktárakat jelölnek. A hajók engedelmesen simulnak a part mellé, az új típusú dokk­munkások a kezelőkapcsolók, gombok felé nyúlnak, hatalmas acél kolosszusok mozdulnak meg, fürgén szaladnak a targoncák, búgnak a teherliftek motorjai. Forr, lüktet az élet, jönnek-men­­nek az áruk, a csepeli szabadikikö­tőben, a gazdasági élet egyik fon­tos, érdekes csomópontján. Faludi András SZERT SZERT 1© • _1@ Eddig az időpontig válthat Dumas: A HÁROM TESTŐR kedvezményes bérletet a bemutatója a József Attila Színházba József Attila Színházban

Next