Népszabadság, 1963. szeptember (21. évfolyam, 204-228. szám)
1963-09-24 / 223. szám
1963. szeptember 24. kedd NÉPSZABADSÁG Százötvenmilliós termelőszövetkezeti beruházás Hajdú-Biharban (Tudósítónktól.) Az idén 150 milliós beruházást terveztek Hajdú-Bihar termelőszövetkezetei, 375 különböző rendeltetésű mezőgazdasági épület, öntözőtelepek, mélyfúrású kutak építése, majorok közművesítése és villamosítása szerepel a tervben. Az öntözőtelepeik építése és a 37 major villamosítása tervszerűen halad, egyéb területen azonban nem ilyen megnyugtató a helyzet. A Megyei Vízmű, és Kútépítő Vállalat például tavaly ősszel elvállalta idei december 31-i határidőre 22 major közművesítését. Tíz majorban azonban előreláthatólag nem teljesítik amit vállaltak, a tervdokumentációk ugyanis még mindig nem teljesek. Az épületek többsége is ez idáig csak mintegy 60—65 százalékosan készült el, húsznak a megépítéséhez pedig még hozzá sem fogtak. Az elmaradásnak több oka van. Viszonylag magas százalékú a szerfás építkezés, de a dél-zalai és a Vas megyei erdőgazdaságok, ismételt ígéreteik ellenére is, csak gyéren szállítják a fát. Gyakran hiányzik a cement, a sóder és a mész is, s ennek egyik oka, hogy a vasút egyéb kötelezettségei miatt csökkentette az építőanyagok szállításához a vagonokat. Az épületek minősége a néhány évvel ezelőttihez viszonyítva sokat javult, bár még nem hibátlan. A járási tanácsok és a közös gazdaságok, különösen a termelőszövetkezetek építőbrigádjaiból alakult járási építő társulások munkáját dicsérik. Kevésbé elégedettek az ÉM Megyei Építőipari Vállalatának és a megyei tanács építővállalatának munkájával. Az előbbinél hónapokig húzódott a kivitelezési szerződések megkötése, az utóbbi pedig késik a magtárak átadásával. Az iménti okok és más tényezők miatt, becslések szerint, az idén a tavalyinál több lesz a termelőszövetkezetekben a befejezetlen építkezés, és az áthúzódás még a jövő esztendei beruházási program megvalósításában is eltolódásokat, lemaradásokat okozhat. Az építők mostani fokozottabb erőfeszítései mellett ezért arra is szükség van, hogy az FM és az illetékes megyei szervek idejében terveztessék meg az 1964-es beruházásokat. A kivitelezési tervek elkészítése s az építőanyag beszerzése is az ideinél nagyobb tervszerűséget és több előrelátást kíván. Az első dekád után a Sarkadon (Békés megyei tudósítónktól.) A Sarkadi Cukorgyár tavaly ünnepelte fennállásának félévszázados jubileumát, és az idén, működésének 51. esztendejében, a cukorgyártási szezon első dekádja igen jól sikerült. Már az első napon 186 vagon cukorrépát dolgoztak fel, s ezzel majdnem a teljes kapacitást sikerült kihasználni. A gyár ugyanis teljes üzem esetén 205—210 vagon répa feldolgozására képes naponként. Az eredmény s az a tény, hogy azóta elérték a napi 205 vagonos átlagteljesítményt — elsősorban a lelkiismeretes előkészületnek köszönhető. Idejében felmérték a megyében várható cukorrépatermést, s a szállítás folyamatosságát is jobban megszervezték, mint eddig. Az idén még csak egyszer, a nagy esőzés napján akadt emiatt gondjuk, de a Mezőhegyesi Cukorgyár kisegítette őket 200 vagon répával, kölcsönképpen. Az előzetes felmérés alapján azt is tudják már, hogy a tervezettnél hosszabb ideig, valószínűleg február elejéig tart majd a munka, mert a gyár körzetében a vártnál több cukorrépa termett az idén. Hanem az előkészület lényegesebb része mégiscsak az, hogy korszerűsítették légtisztító berendezésüket. Az úsztatókat is átalakították, s így már vízsugárágyúval mossák be a répát. Jövőre tovább korszerűsödik a gyár: több félautomata centrifugát kapnak az NDK-ból. 1965-ben a raktározás gépesítésére új siló cukorraktár épül. Most tervezik azt az új erőműtelepet, amely 1967-ben kezdi meg működését, a már 50 esztendős kazánházat helyettesítendő. Szívesen írnánk ide a fejlesztés egy másik tervét is, de erről mindeddig csupán ígéretek s nem konkrét adatok állnak a sarkadiak rendelkezésére. A gyár legnagyobb problémájáról, a szennyvíztárolásról van szó. A régi tároló kicsiny az új, nagy teljesítményekhez, márpedig a szennyvizet élővízbe — itt a Körösbe — csak akkor emelhetik át, amikor a víz már beért, vagyis a benne levő szerves anyagok elkorhadtak. Az idén nagy költséggel kitisztították, tehát mélyítették a régi tárolókat, de a hely még mindig kevés. Tárgyalt a gyár a környékbeli tsz-ekkel is a víz locsolásra való átadásáról, de ez bizonyos beruházásokat igényelt volna a közös gazdaságoknál, amelyek vonakodtak ettől. Addig is, amíg nagyobb összegű beruházás segít a gondon, ajánlatos lenne mielőbb, akár a megye segítségével is átmeneti megoldást találni e gondra, mert ha a gyár nem tudja napi 5000 köbméternyi szennyvizét elvezetni, akkor vagy le kell állnia, vagy bele kell nyugodnia, hogy a tárolók kiöntenek, s termőföldeket árasztanak el. A gyár mintegy másfél millió forintot áldoz azért, hogy dolgozói számára a jelenleginél jóval korszerűbb szociális létesítményeket építsen. Már épül az új fürdő és öltöző épülete. A gyártól nem messze, a telepen már vagy 100 lakásban a gyár állandó dolgozói és családjaik laknak. A telep újdonsága az az 50 méteres uszoda, amelyet nemrég adtak át rendeltetésének, s amelynek építésében igen sok társadalmi munka segítette, gyorsította. OLVASSA CS & BRÚNÓ APITZ ifi Farkasok közt, védtelen biííí: 1 A v című izgalmas regényét. E könyv alapján készült a közelmúltban bemutatott nagysikerű film!ShSwbsv MMMQ ■MfKSStf A Kapható az Állami Könyvterjesztő Vállalat nj | BOLTJAIBAN jgj | ÜZEMI KÖNYVTERJESZTŐKNÉL! Boltok a tervezőasztalon Évente 500 új üzlet, étterem nyílik az országban, s több száz boltot felújítanak, korszerűsítenek. Amikor a vásárló belép az új üzletbe, dicséri kényelmét, szépségét, de eszébe sem jutnak azok, akik e korszerű üzleteket tervezték: a Kereskedelmi Tervező Iroda dolgozói. A KERTI tervezőinek munkája nyomán született meg például a Royal Szálló, a Park Szálló, a Berlin, a Savoy és az Abbázia étterem. Itt készítette el a Gellért Szálló lakosztályainak belső építészeti terveit, valamint a budapesti Metropol és az Erzsébet szálló, a szolnoki és a gyöngyösi szálloda rekonstrukciós tervét. Az iroda dolgozói tíz év alatt körülbelül két és fél ezer új bolt terveit, felújítását végezték el. ABC-áruiázak a futószalagon A KERTI Szép utcai központjába látogattunk el, hogy bepillantást nyerjünk, hogyan fejlődik a közeljövőben a kereskedelem és a vendéglátóipar. Az iroda dolgozóinak egyik legfontosabb feladata az új kereskedelmi formák elterjesztése, és e formáknak legjobban megfelelő üzlettípusok kialakítása. Ezek közé sorolható a bevásárlási központok, már ismert nemzetközi nevükön, szupermarketek építése is. (Már megtalálták a szupermarketek magyar nevét! ABC-áruház.) Az iroda dolgozóinak tervezésében valósult meg az első ilyen önkiszolgáló üzletház Vácott, a Dunai Cementmű deákvári lakótelepén. Az első ABC-áruház bevált. A tapasztalatokat felhasználva, az új lakótelepekre ilyen kereskedelmi központokat kívánnak építeni. Az országban körülbelül 25 helyen létesítenek a közeljövőben ABC-áruházakat. Különösen a békéscsabai áruház terve nyerte meg a szakemberek tetszését. Ez olyan sikerült konstrukció, amelyet módosítás nélkül az ország bármely részén felépíthetnek. Olcsó és hasznos a tipizálás Az új típusú üzletekhez újfajta berendezés is kell. Már eddig is nagy sikert aratott az úgynevezett Hungaromodul berendezés. Ez előre gyártott típusbútorokból áll, amelyeket könnyű összeszerelni és a kívánságnak megfelelő hoszszúságban vagy magasságban lehet egymás mellé, illetve fölé helyezni. Legfontosabb részei a tálca és polc formájú faliállványok, valamint a körülrakható önálló „gondolák”. Most a fejlődő igényeknek megfelelően tovább korszerűsítik a típusait. Olyan sorozatban gyártható berendezéseket kívánnak előállítani, amelyek bármilyen üzletben, bármilyen áruféleség bemutatására alkalmazik. E bútortípusok elkészítésénél a tervezőknek a Kereskedelmi Asztalos- és Lakatosipari Vállalat dolgozói is segítenek. A modern kereskedelmi hálózat fejlesztése megkívánja, hogy az új lakótelepeken a boltokat és éttermeket a lakóházaktól függetlenül, önálló épületekben hozzák létre. Ezért a leggyakrabban használt elemek felhasználásával típusterveket készítsenek. Jelenleg 54 típusterv kialakításán dolgoznak, ezek egyik érdekes fajtája az országos autóútvonalak mentén a benzinkutak mellé telepíthető kis éttermek és bisztrók tervezése. Az Építésügyi Minisztérium pályázatán elért eredményeik alapján a KERTI munkatársai kaptak megbízatást a típustervezési programtervek kialakítására. Az elképzelések szerint a bisztrók egyetlen teremből állnak, ahol álló- és ülőfogyasztás is lehetséges. A kis étteremnek parkírozó helye, terasza és konyhája is van. Az autósok nyilván szívesen fogadják majd a kis étterem-bisztrókat. Az üzletek és éttermek tervein kívül raktártervek is készülnek a KERTI-nél, például a Debronraktárak, amelyek előre gyártott betonelemekből, könnyű tetőszerkezettel készülnek. Építésük gyors és viszonylag kis költséggel jár. Párizsi Áruház, Mézes Mackó, mikrohotel Az elkészült tervek között lapozgatva, sok érdekesség kerül elő. Külön figyelmet érdemel a Párizsi Áruház rekonstrukciója. A Demeter András és Kisszebeni Marcell, valamint munkatársaik elgondolásai alapján készült rekonstrukció 23 millió forintba kerül. A Párizsi a régi, elavult lépcsőház helyett újat kap, felújítják az áruház egész belső területét, megoldják a szellőztetést, s a négyemeletes épületben a legújabb bútortípusokat állítják üzembe. Érdekes Verebi Sándor munkája is, az új Zöldfa Étterem. Megfiatalodik, korszerű köntöst kap az elhanyagolt Megyeri csárda. Ennek terveit Vasai Béla készítette. Hejhál Éva tervező az egriek számára 400 férőhelyes, 2000 adagos konyhával rendelkező éttermet, Kecskemétre pedig egy 1500 adagos kapacitású konyhával egybekapcsolt 200 személyes étterem ceruzavázlatát készítette el. A Kígyó utcai Mézes Mackó már kinőtte kereteit. A helyébe épülő új helyiséget Tömöri Tamás és Bruzsa László tervezte meg. Megoldatlan a budapesti strandok éttermeinek problémája. Különösen a Palatínusra sok a panasz, mert kicsi az étterem, és a tízezernyi látogató csak nehezen fér a büféhez. A tervezőasztalon már ott látható Jankó Kálmán munkája, az új Palatínus Étterem. A jelenlegi épületet a Duna felé két szárnnyal meghosszabbítják. Középen teraszos nagy étterem lesz, kétoldalt pedig gyorsbüfésorokat rendeznek be. Egy másik asztalon a margitszigeti Casino átépítésének tanulmánytervét készítik. Idegenforgalmunk fejlődésének egyik gátlója a szállodahiány, hiszen a külföldi vendégekein kívül számítani kell a hazai utasokra, a hivatalos ügyben „kiszálló” emberekre. Tetézi a bajokat, hogy sok vidéki városban nincs, vagy teljesen elavultak a szállodák. Az intézet munkatársai most megbízást kaptak az úgynevezett mikrohotelek tervezésére. Ezek a könnyűbetonelemekből készült szállodák 50— 100 személyesek és főként a járási székhelyeken, valamint a kisebb üdülőtelepeken építhetők fel gazdaságosan. (Az üdülőhelyeken a mikrohotelt fűtés nélküli idényszállodának tervezik.) A tervezés akadályai A KERTI munkatársainak szorgalmát és tehetségét a felsoroltakon kívül olyan munkák is bizonyítják, mint a közeljövőben megnyíló Vörösmarty téri Luxus Áruház, amely a Belváros legkorszerűbb kereskedelmi központja lesz. Ide sorolható a fejlesztésre kerülő Citadella Szálló és Étterem, valamint sok fővárosi és vidéki cukrászda, önkiszolgáló étterem építése. Szívesen dolgoznak a tervezők, bár sok gondjuk is akad. Elmondják, nehezíti a munkát, hogy a beruházásokat sokszor felületesen határolják körül, még kiforratlan programokat adnak. Ilyenkor sok az utólagos munka. Még ma sem ritka, hogy az építkezés már folyik, és közben kell módosítani. Ezek a körülmények zavarják az egységes tervezői elgondolást, növelik a költségeket. A KERTI munkatársai remélik, hogy a tervszerűbb munkával ezek az akadályok is csökkennek, és még szebb, még korszerűbb üzneteket tervezhetnek a lakosság számára. Kapalyay Imre Palatinus büfé. (Tervező: Jankó Kálmán.) 9 JAWA-ZETKA motortulajdonosok! 150 kem-es Zetka és 175—250 kem-es (kiskerekű típus) Jawa motorkerékpáralkatrészek érkeztek a KERAVILL Bp. VI., Liszt Ferenc tér 2. sz. alatti szaküzletébe (Telefon: 420—367.) . Gumiárukban, bukósisakokban nagy választék! Vidéki vásárlóink megrendeléseire utánvéttel szállítunk.