Népszabadság, 1963. szeptember (21. évfolyam, 204-228. szám)

1963-09-24 / 223. szám

1963. szeptember 24. kedd NÉPSZABADSÁG Százötvenmilliós termelőszövetkezeti beruházás Hajdú-Biharban (Tudósítónktól.) Az idén 150 milliós beruházást terveztek Hajdú-Bihar termelő­­szövetkezetei, 375 különböző ren­deltetésű mezőgazdasági épület, öntözőtelepek, mélyfúrású kutak építése, majorok közművesítése és villamosítása szerepel a terv­ben. Az öntözőtelepeik építése és a 37 major villamosítása tervsze­rűen halad, egyéb területen azon­ban nem ilyen megnyugtató a helyzet. A Megyei Vízmű, és Kútépítő Vállalat például tavaly ősszel el­vállalta idei december 31-i ha­táridőre 22 major közművesíté­sét. Tíz majorban azonban előre­láthatólag nem teljesítik amit vállaltak, a tervdokumentációk ugyanis még mindig nem telje­sek. Az épületek többsége is­ ez idáig csak mintegy 60—65 száza­lékosan készült el, húsznak a megépítéséhez pedig még hozzá sem fogtak. Az elmaradásnak több oka van. Viszonylag ma­gas százalékú a szerfás építkezés, de a dél-zalai és a Vas megyei erdőgazdaságok, ismételt ígére­teik ellenére is, csak gyéren szál­lítják a fát. Gyakran hiányzik a cement, a sóder és a mész is, s ennek egyik oka, hogy a vasút egyéb kötelezettségei miatt csök­kentette az építőanyagok szállí­tásához a vagonokat. Az épületek minősége a né­hány évvel ezelőttihez viszonyít­va sokat javult, bár még nem hibátlan. A járási tanácsok és a közös gazdaságok, különösen a termelőszövetkezetek építőbri­gádjaiból alakult járási építő tár­sulások munkáját dicsérik. Kevés­bé elégedettek az ÉM Megyei Építőipari Vállalatának és a me­gyei tanács építővállalatának munkájával. Az előbbinél hóna­pokig húzódott a kivitelezési­ szerződések megkötése, az utóbbi pedig késik a magtárak átadásá­val. Az iménti okok és más ténye­zők miatt, becslések szerint, az idén a tavalyinál több lesz a ter­melőszövetkezetekben a befejezet­len építkezés, és az áthúzódás még a jövő esztendei beruházási program megvalósításában is el­tolódásokat, lemaradásokat okoz­hat. Az építők mostani fokozot­tabb erőfeszítései mellett ezért arra is szükség van, hogy az FM és az illetékes megyei szervek idejében terveztessék meg az 1964-es beruházásokat. A kivitele­zési tervek elkészítése s az építő­anyag beszerzése is az ideinél nagyobb tervszerűséget és több előrelátást kíván. Az első dekád után a Sarkadon (Békés megyei tudósítónktól.) A Sarkadi Cukorgyár tavaly ünnepelte fennállásának félévszá­zados jubileumát, és az idén, mű­ködésének 51. esztendejében, a cukorgyártási szezon első dekád­­ja igen jól sikerült. Már az első napon 186 vagon cukorrépát dol­goztak fel, s ezzel majdnem a teljes kapacitást sikerült kihasz­nálni. A gyár ugyanis teljes üzem esetén 205—210 vagon répa fel­dolgozására képes naponként. Az eredmény s az a tény, hogy azóta elérték a napi 205 vagonos átlagteljesítményt — elsősorban a lelkiismeretes előkészületnek kö­szönhető. Idejében felmérték a megyében várható cukorrépa­­termést, s a szállítás folyamatos­ságát is jobban megszervezték, mint eddig. Az idén még csak egyszer, a nagy esőzés napján akadt emiatt gondjuk, de a Me­­zőhegyesi Cukorgyár kisegítette őket 200 vagon répával, kölcsön­­képpen. Az előzetes felmérés alapján azt is tudják már, hogy a tervezettnél hosszabb ideig, va­lószínűleg február elejéig tart majd a munka, mert a gyár kör­zetében a vártnál több cukorrépa termett az idén. Hanem az előkészület lényege­sebb része mégiscsak az, hogy korszerűsítették légtisztító beren­dezésüket. Az úsztatókat is át­alakították, s így már vízsugár­­ágyúval mossák be a répát. Jövőre tovább korszerűsödik a gyár: több félautomata centrifu­gát kapnak az NDK-ból. 1965-ben a raktározás gépesítésére új siló cukorraktár épül. Most tervezik azt az új erőműtelepet, amely 1967-ben kezdi meg működését, a már 50 esztendős kazánházat he­lyettesítendő. Szívesen írnánk ide a fejlesztés egy másik tervét is, de erről mindeddig csupán ígére­tek s nem konkrét adatok áll­nak a sarkadiak rendelkezésére. A gyár legnagyobb problémájá­ról, a szennyvíztárolásról van szó. A régi tároló kicsiny az új, nagy teljesítményekhez, márpedig a szennyvizet élővízbe — itt a Kö­rösbe — csak akkor emelhetik át, amikor a víz már beért, vagyis a benne levő szerves anyagok el­korhadtak. Az idén nagy költ­séggel kitisztították, tehát mélyí­tették a régi tárolókat, de a hely még mindig kevés. Tárgyalt a gyár a környékbeli tsz-ekkel is a víz locsolásra való átadásáról, de ez bizonyos beruházásokat igé­nyelt volna a közös gazdaságok­nál, amelyek vonakodtak ettől. Addig is, amíg nagyobb összegű beruházás segít a gondon, ajánla­tos lenne mielőbb, akár a megye segítségével is átmeneti megoldást találni e gondra, mert ha a gyár nem tudja napi 5000 köbméternyi szennyvizét elvezetni, akkor vagy le kell állnia, vagy bele kell nyu­godnia, hogy a tárolók kiöntenek, s termőföldeket árasztanak el. A gyár mintegy másfél millió forintot áldoz azért, hogy dolgo­zói számára a jelenleginél jóval korszerűbb szociális létesítménye­ket építsen. Már épül az új fürdő és öltöző épülete. A gyártól nem messze, a telepen már vagy 100 lakásban a gyár állandó dolgozói és családjaik laknak. A telep új­donsága az az 50 méteres uszoda, amelyet nemrég adtak át rendel­tetésének, s amelynek építésében igen sok társadalmi munka segí­tette, gyorsította. OLVASSA CS & BRÚNÓ APITZ ifi Farkasok közt, védtelen biííí: 1 A v című izgalmas regényét. E könyv alapján készült a közelmúltban bemutatott nagysikerű film!ShSwbsv MMM­Q ■MfKSStf A Kapható az Állami Könyvterjesztő Vállalat nj | BOLTJAIBAN jgj | ÜZEMI KÖNYVTERJESZTŐKNÉL! Boltok a tervezőasztalon Évente 500 új üzlet, étterem nyílik az országban, s több száz boltot felújítanak, korszerűsíte­nek. Amikor a vásárló belép az új üzletbe, dicséri kényelmét, szépségét, de eszébe sem jutnak azok, akik e korszerű üzleteket tervezték: a Kereskedelmi Terve­ző Iroda dolgozói. A KERTI ter­vezőinek munkája nyomán szü­letett meg például a Royal Szál­ló, a Park Szálló, a Berlin, a Savoy és az Abbázia étterem. Itt készítette el a Gellért Szálló lak­osztályainak belső építészeti ter­veit, valamint a budapesti Metro­­pol és az Erzsébet szálló, a szol­noki és a gyöngyösi szálloda re­konstrukciós tervét. Az iroda dol­gozói tíz év alatt körülbelül két és fél ezer új bolt terveit, felújí­tását végezték el. ABC-áruiázak a futószalagon A KERTI Szép utcai központjá­ba látogattunk el, hogy bepillan­tást nyerjünk, hogyan fejlődik a közeljövőben a kereskedelem és a vendéglátóipar. Az iroda dolgozóinak egyik leg­fontosabb feladata az új keres­kedelmi formák elterjesztése, és e formáknak legjobban megfelelő üzlettípusok kialakítása. Ezek kö­zé sorolható a bevásárlási köz­pontok, már ismert nemzetközi nevükön, szupermarketek építése is. (Már megtalálták a szupermar­ketek magyar nevét! ABC-áru­­ház.) Az iroda dolgozóinak terve­zésében valósult meg az első ilyen önkiszolgáló üzletház Vácott, a Dunai Cementmű deákvári lakó­telepén. Az első ABC-áruház be­vált. A tapasztalatokat felhasz­nálva, az új lakótelepekre ilyen kereskedelmi központokat kíván­nak építeni. Az országban körül­belül 25 helyen létesítenek a kö­zeljövőben ABC-áruházakat. Kü­lönösen a békéscsabai áruház ter­ve nyerte meg a szakemberek tetszését. Ez olyan sikerült konstrukció, amelyet módosítás nélkül az ország bármely részén felépíthetnek. Olcsó és hasznos a tipizálás Az új típusú üzletekhez újfajta berendezés is kell. Már eddig is nagy sikert aratott az úgynevezett Hungaromodul berendezés. Ez előre gyártott típusbútorokból áll, amelyeket könnyű összeszerelni és a kívánságnak megfelelő hosz­­szúságban vagy magasságban le­het egymás mellé, illetve fölé helyezni. Legfontosabb részei a tálca és polc formájú faliállvá­nyok, valamint a körülrakható önálló „gondolák”. Most a fej­lődő igényeknek megfelelően to­vább korszerűsítik a típusait. Olyan sorozatban gyártható be­rendezéseket kívánnak előállíta­ni, amelyek bármilyen üzletben, bármilyen áruféleség bemutatá­sára alkalmazik. E bútortípusok elkészítésénél a tervezőknek a Kereskedelmi Asztalos- és Laka­tosipari Vállalat dolgozói is segí­tenek. A modern kereskedelmi háló­zat fejlesztése megkívánja, hogy az új lakótelepeken a boltokat és éttermeket a lakóházaktól függet­lenül, önálló épületekben hozzák létre. Ezért a leggyakrabban hasz­nált elemek felhasználásával tí­pusterveket készítsenek. Jelenleg 54 típusterv kialakításán dolgoz­nak, ezek egyik érdekes fajtája az országos autóútvonalak men­tén a benzinkutak mellé telepít­hető kis éttermek és bisztrók ter­vezése. Az Építésügyi Miniszté­rium pályázatán elért eredmé­nyeik alapján a KERTI munka­társai kaptak megbízatást a tí­pustervezési programtervek ki­alakítására. Az elképzelések sze­rint a bisztrók egyetlen teremből állnak, ahol álló- és ülőfogyasztás is lehetséges. A kis étteremnek parkírozó helye, terasza és kony­hája is van. Az autósok nyilván szívesen fogadják majd a kis ét­terem-bisztrókat. Az üzletek és éttermek tervein kívül raktártervek is készülnek a KERTI-nél, például a Debron­­raktárak, amelyek előre gyár­tott betonelemekből, könnyű te­tőszerkezettel készülnek. Építé­sük gyors és viszonylag kis költ­séggel jár. Párizsi Áruház, Mézes Mackó, mikrohotel Az elkészült tervek között la­pozgatva, sok érdekesség kerül elő. Külön figyelmet érdemel a Párizsi Áruház rekonstrukciója. A Demeter András és Kisszebeni Marcell, valamint munkatársaik elgondolásai alapján készült re­konstrukció 23 millió forintba kerül. A Párizsi a régi, elavult lépcsőház helyett újat kap, fel­újítják az áruház egész belső te­rületét, megoldják a szellőztetést, s a négyemeletes épületben a leg­újabb bútortípusokat állítják üzembe. Érdekes Verebi Sándor munkája is, az új Zöldfa Étte­rem. Megfiatalodik, korszerű kön­töst kap az elhanyagolt Megyeri csárda. Ennek terveit Vasai Béla készítette. Hejhál Éva tervező az egriek számára 400 férőhelyes, 2000 adagos konyhával rendelke­ző éttermet, Kecskemétre pedig egy 1500 adagos kapacitású kony­hával egybekapcsolt 200 szemé­lyes étterem ceruzavázlatát ké­szítette el. A Kígyó utcai Mézes Mackó már kinőtte kereteit. A helyébe épülő új­ helyiséget Tö­möri Tamás és Bruzsa László tervezte meg. Megoldatlan a budapesti stran­dok éttermeinek problémája. Kü­lönösen a Palatínusra sok a pa­nasz, mert kicsi az étterem, és a tízezernyi látogató csak nehe­zen fér a büféhez. A tervezőasz­talon már ott látható Jankó Kál­mán munkája, az új Palatínus Étterem. A jelenlegi épületet a Duna felé két szárnnyal meghosszabbítják. Középen teraszos nagy étterem lesz, kétoldalt pedig gyorsbüféso­rokat rendeznek be. Egy másik asztalon a margitszigeti Casino átépítésének tanulmánytervét ké­szítik. Idegenforgalmunk fejlődésé­nek egyik gátlója a szálloda­hiány, hiszen a külföldi vendé­gekein kívül számítani kell a ha­zai utasokra, a hivatalos ügyben „kiszálló” emberekre. Tetézi a bajokat, hogy sok vidéki város­ban nincs, vagy teljesen elavul­tak a szállodák. Az intézet mun­katársai most megbízást kaptak az úgynevezett mikrohotelek ter­vezésére. Ezek a könnyűbeton­elemekből készült szállodák 50— 100 személyesek és főként a já­rási székhelyeken, valamint a ki­sebb üdülőtelepeken építhetők fel gazdaságosan. (Az üdülőhelyeken a mikrohotelt fűtés nélküli idényszállodának tervezik.) A tervezés akadályai A KERTI munkatársainak szorgalmát és tehetségét a felso­roltakon kívül olyan munkák is bizonyítják, mint a közeljövőben megnyíló Vörösmarty téri Luxus Áruház, amely a Belváros leg­korszerűbb kereskedelmi köz­pontja lesz. Ide sorolható a fej­lesztésre kerülő Citadella Szálló és Étterem, valamint sok fővárosi és vidéki cukrászda, önkiszolgáló étterem építése. Szívesen dolgoz­nak a tervezők, bár sok gondjuk is akad. Elmondják, nehezíti a munkát, hogy a beruházásokat sokszor felületesen határolják kö­rül, még kiforratlan programok­at adnak. Ilyenkor sok az utólagos munka. Még ma sem ritka, hogy az építkezés már folyik, és köz­ben kell módosítani. Ezek a kö­rülmények zavarják az egységes tervezői elgondolást, növelik a költségeket. A KERTI munkatársai remé­lik, hogy a tervszerűbb munká­val ezek az akadályok is csök­kennek, és még szebb, még kor­szerűbb üzneteket tervezhetnek a lakosság számára. Kapalyay Imre Palatinus büfé. (Tervező: Jankó Kálmán.) 9 JAWA-ZETKA motortula­jdonosok! 150 kem-es Zetka és 175—250 kem-es (kiskerekű típus) Jawa motorkerékpáralkatrészek érkeztek a KERAVILL Bp. VI., Liszt Ferenc tér 2. sz. alatti szaküzletébe (Telefon: 420—367.) . Gumiárukban, bukósisakokban nagy választék! Vidéki vásárlóink megrendeléseire utánvéttel szállítunk.

Next