Népszabadság, 1967. január (25. évfolyam, 1-26. szám)

1967-01-04 / 3. szám

1W<57. január 4, szerda Honvédelmi nevelés az iskolásoknak Ifjúsági rádió adó-vevő állomások — Rókavadász­, összetett honvédelmi versenyek A fővárosi úttörők, ipari tanu­lók és középiskolások honvédel­mi neveléséről és képzéséről tar­tottak tájékoztatást a Magyar Honvédelmi Sportszövetség bu­dapesti elnökségén. Elmondták, hogy az iskolákban elsősorban az osztályfőnöki órá­kon ismertetik meg a fiatalokkal a hadkötelezettség fogalmát, a katonaélet szabályait. Tavaly honvédelmi témájú irodalmi pá­lyázatot hirdettek; a sorköteles korú fiúk 200 művet (verstől a tv-játékig) küldtek be, míg az út­törők képzőművészeti tárlatára 4509 munka érkezett. Hasznosak voltak a Hadtörténeti Múzeum haditechnikai parkjában rende­zett előadássorozatok, filmvetíté­sek és helyszíni történelemórák is. A bevonulás előtt álló újoncje­löltek technikai ismereteinek gyarapítását szolgálták a népsze­rű rádiós- és elektrotechnikai tanfolyamok, de szép számmal akadt jelentkező a repülőmodel­­lező-, a vitorlázórepülő-, az ejtő­ernyős-, a mozigépész- és a so­főrfakultásokon is. Az MHS-ben hozzáláttak az ifjúsági kollektív rádió adó vevő állomások létreho­zásához; tíz középiskolában és öt iparitanuló-intézetben már mű­ködik a hálózat. A felszerelése­ket és az oktatókat a szövetség biztosította. Dolgoznak már az amatőrök öt úttörőházban is; ez a szám év végére tizenháromra, 1968-ra pedig tizennyolcra nö­vekszik. A népszerű rók­avadász­­versenyek lebonyolítására száz rádió megépítését tették lehető­vé a középiskolásoknak. A szö­vetség ezzel a mozgalommal is elő akarja segíteni, hogy a fiata­lok jól „közlekedjenek” az éter­ben, s az alapos felkészülés után a néphadseregben vagy a polgá­ri életben, a vasútnál, a hajózás­nál vagy a MALÉV-nál is meg­állják a helyüket. Az elméleti és technikai ki­képzés mellett az állóképesség megszerzését is célul tűzte ki az MHL. Erre kitűnő alkalmat ad az összetett honvédelmi verseny: több mint egy kilométeres távon a részvevőknek futás közben ge­rendát kell leküzdeniük, kézigrá­náttal kell célbadobniuk. Ezután kötélen való függeszkedés, gáz­­álarcos futás, sebesültszállítás és kúszás következik, majd a lövé­szet zárja a sok erőt és ügyessé­get kívánó versenyt. Tavaly 30 ezer úttörő és KISZ-es birkózott meg sikerrel a feladatokkal. 1967-ben egyébként már a lövé­szet is szerepel a középiskolások sportprogramjában, a múlt év­ben 17 ezer 14—18 éves fiatal vett részt a kispuskásversenye­­ken. Sz. F. RÓMA 11 ÓRA - MÉG MINDIG Kilencvenöt­ezer ember rohama néhány száz kistisztviselői állásért (Római tudósítónktól.) Mintha De Santis 1951-ben ké­szült nagy filmje, a Róma 11 óra kockái elevenedtek volna meg a minap az olasz főváros luxusne­gyedében, az Eurban. A filmben több száz éhező gépírólány ta­possa agyon egymást egy nyomo­rúságos gépírónői állásért — a valóság azonban most tizenöt év múltán, még a filmen is túllici­tál. Az egyik olasz biztosítóinté­zet, az INPS, a napokban ver­senypályázatot hirdetett 700 tiszt­viselői állásra. A fizetés havi 75 ezer líra, amely meglehetősen nyomorúságos összeg, ha figye­lembe vesszük, hogy egy négy­tagú olasz munkáscsalád havi létminimuma megközelíti a száz­ezer lírát. A pályázatra nem ke­vesebb, mint 95 ezer ember je­lentkezett (fiatalok, frissen érett­ségizettek, 40 évesek, több gyere­kes családapák vegyesen), akik közül 30 ezren személyesen is megjelentek az óév utolsó napján a felvételi iroda előtt. A több tíz­ezres tömeg megostromolta az épületet, és a végsőkig elkesere­dett munkanélküliek között he­ves vita, szóváltás, majd összetű­zés támadt. A 95 ezer jelentkező közül egyelőre még egy sem nyerte el az áhított állást. A biz­tosítóintézet elhatározta, hogy kivétel nélkül minden jelentke­zőt levizsgáztat; erre a célra 25 városban több mint száz iskolát bérelt ki, így hát még jó néhány hétig eltart, míg kiderül, hogy ki lesz az a néhány száz szerencsés kiválasztott a százezerből, akinek­­ az érettségi bizonyítvány mel­lé megadatik a létminimum alat­ti kis állásocska is ... Buzási János élel milíciálázala Angliában napok óta derül­nek a belügyminisztérium szó­vivőjének nyilatkozatán. A börtönökből történt ismételt szökésekkel kapcsolatban fel­tett kérdésre ugyanis, hogy hány foglya van tulajdonkép­pen az angol börtönöknek, így válaszolt: „A női és a férfi el­ítéltek száma jelenleg valami­vel a 35 000 felett van. Pontos adatot nem tudok mondani, mivel a helyzet szinte nap nap u­tán változik." A pénz komédiája­­ az Irodalmi Színpadon Az Irodalmi Színpad vasárnap délután fél 4 órai kezdettel mu­tatja be következő műsorát, A pénz komédiája címmel. A zenés, szatirikus műsorban, amelyet Szendrő Ferenc rendez, versek, drámarészletek, songok vallanak hol komolyan, hol csú­­fondárosan a pénz megszállottjai­ról. Közreműködik Ungvári László, Gordon Zsuzsa, Bánffy György, Rátonyi Róbert, Med­­gyesi Mária, Balázs Ferenc, Ha­­dics László, Harkányi Endre, Har­kányi Ödön, Koncz Gábor, Varga D. József, valamint Kárpáthy Zoltán és Gallasy István panto­­mimművészek. A budapesti színházak mű­ műsora Operaház: Carmen (B-bérlet, 5. elő­adás, 7). Erkel Színház: A trubadúr (Székelyhidy-bérlet, 5. előadás ás Fő­iskolai bérlet, vn. sorozat, 3. előadás, 7). Nemzeti Színház: Bíbor por (7). Katona József Színház: Akt hegedűvel (7). Madách Színház: Hamlet (7). Ma­dách Kamaraszínház: A bolond lány (7). Vígszínház: A testőr (7). Ódry Színpad: Szegény Dániel (fél 8). Jó­zsef Attila Színház: A csodabogár (F- bérlet, 3. előadás, 7). Thália Színház: A helytartó (7). Fővárosi Operettszín­ház: My fair Lady (7). Irodalmi Szín­pad: Zelk Zoltán-est (S-bérlet, 1. elő­adás, 7). Vidám Színpad: Nyugalom, a helyzet változatlan! (fél 8). Kis Színpad: Naftalin (7). Állami Bábszín­ház: Misi Mókus vándorúton (du. 5). Kamara Varieté: Gebines varieté (6, fél 9). NÉPSZABADSÁG Hidegebb idő 1967. január 3. 13 óra Európa időjárása csak­nem teljes egészében annak a mérsékelt égövi ciklon­rendszernek a befolyása alatt áll, amelynek főbb közép­pontjai a Keleti-tenger és az Adria északi része fölött találhatók. E cik­lonrendszer keleti olda­lán — a Riga—Varsó— Szófia vonaltól keletre — déli széllel enyhe, dél-európai származású légtömegek áramlanak észak felé, nyugati ol­dalán viszont — az előbb említett vonaltól nyugatra — az Északi Jeges-tengerről szárma­zó hideg levegő tör elő­re Nyugat- és Közép- Európa irányába. Mind­ezeket ,a folyamatokat sokfelé csapadékhullás, legtöbbnyire havazás kíséri. A hőmérséklet szárazföldünk nagy ré­szén nagyjában megegyezik az év­szaknak megfelelő átlagos érté­kkel; nagyobb eltérés csak Ukrajnában van, ahol a napi csúcsértékek 2—5 fokkal magasabbak, illetve a Szovjetunió európai területének északkeleti felén, ahol a napi csúcsértékek 3—8 fokkal alacsonyabbak, mint az évszaknak megfelelő átlagos értékek. Hazánkban a keddre virradó éjsza­kán tovább folytatódott a már hétfőn megindult csapadékhullás, de eső, havas eső helyett már hó alakjában. A kedd reggel mért csapadékmennyi­ség az ország nagy részén 10 milli­méter alatt volt, a Dunántúl délnyu­gati felén azonban elérte a 10—15 millimétert. Hegyeinken a hóviszo­nyokban nem következett be számot­tevő változás: az 500 méter alatti ma­gasságú hegyeken általában 10—25, az 500 méteren felülieken 25—45 centi­méter a sportolásra csaknem minde­nütt alkalmas hóréteg vastagsága. Tegnap reggel egyébként az ország sík vidékeinek háromnegyed részét is 2—6, helyenként 7—15 centiméter vas­tag hótakaró fedte. A hőmérséklet kedd hajnalra általában plusz 1—mí­nusz 5, az északkeleti megyékben mí­nusz 8—mínusz 12 fokig süllyedt. Nap­közben a csapadékhullás fokozatosan megszűnt, többfelé fölszakadozott a felhőzet és megélénkült az északnyu­gati szél. A hőmérséklet 14 órakor ál­talában 0—plusz 4, Miskolcon a hosz­­szan tartó köd miatt csak mínusz 2 fok volt. Számításunk szerint hazánk időjá­rását szerdán is az északnyugat felől­­ érkező hideg levegő egymást követő hullámai határozzák meg. Várható id­őjárás ma estig: Változó felhőzet, szórványosan elő­forduló futó havazásokkal. Időnként­­ élénk, néhány helyen átmenetileg­­ erős északnyugati, északi szél. He­­l­­yenként köd. Várható legmagasabb­­ hőmérséklet 0 fok körül. A Dam kedden Buda­­­pestnél­ 442 centiméter, a szerdára­­ várható vízállás 450 centiméter. Bürokrácialecke fiúknak Hat budapesti diák panaszolta: mint a BEAC természetjáró­szakosztályának tagjai túrázni mentek a Kalocsa—Szatmár— Szelidi-tó—Dunapataj útvonalon. Az MTI-től félárú vasúti jegyre jogosító utalványt kaptak, s a Keleti pályaudvaron megváltot­ták a jegyüket Kalocsáig. A pénz­tárnál azt mondták nekik: visz­­szafelé majd Dunapatajon kell jegyet váltaniuk. Délelőtt érkez­tek Kalocsára, onnan húsz kilo­méteres gyalogtúra után kora délután értek Dunapatajra. A Keletin kapott tanács szerint ott akartak jegyet váltani, vissza Budapestre, a 4,39-es vonatra. A pénztárnál tábla függött: „Az utasnak csak fél órával a vonat indulása előtt, van joga menet­jegyet követelni, öt perccel a vo­nat indulása előtt a jegykiadás megszűnik.” A fiúk türelmesen várakoztak. Négy után tíz perccel kinyílt a pénztárablak. Mögöttük akkor már hosszú sor állt. A csoport beadta a félárú jegyre jogosító utalványt, de a pénztáros azt mondta: velük csak akkor foglal­kozik, ha mindenki mást elinté­zett. A fiúk a húsz kilométeres túrától kissé fáradtak voltak, megpróbálták jobb belátásra bír­ni a pénztárost. Sikertelenül. Vártak hát huszonkét percet, míg utolsónak sorra kerültek. — Miért nem jöttek tegnap? — kérdezte a pénztáros. — Tegnap még Pesten voltunk — felelték. — Akkor miért nem jöttek reg­gel? — Akkor utaztunk Kalocsára — mondták a fiúk —, onnan jöt­tünk gyalog. — Miért nem kérték a jegyet hamarabb? Nekem­­most már a vonatot kell indítanom. Az elő­írás szerint csoportos utazáshoz félárú jegyet egy órával az in­dulás előtt kell igényelni. A pénztárablak bezárult. A fiúk vissza akartak térni Budapestre, felszálltak a vonatra. Tizennégy forintos je­gyükre fejenként tíz forint pót­díjat fizettek. Sérelmesnek érezték az eljá­rást, ezért kértek bennünket, kí­séreljük meg visszaszerezni a hatvan forintjukat. Közbenjárásunkra a MÁV sze­gedi igazgatóságának osztályve­zetője hosszú levélben „igazolta” a fiúkkal kapcsolatos eljárás he­lyességét. „A Magyar Vasúti Személy- Poggyász- és Exportáru Díjsza­bás II. rész 6. szakasz V. fejezet 4. pont határozmányai értelmé­ben — írta — a sportolók menet­­d­íj-kedvezményének kiszolgálta­tása csak előzetes bejelentés és előírásszerű utalvány alapján történhet. A bejelentést 25 főnél kisebb létszámú sportoló csoport utazása esetében az indulási állo­máson az igénybe venni kívánt vonat menetrend szerinti indulá­si ideje előtt legalább egy órá­val meg kell tenni. Ezzel egyide­jűleg a bejelentő a kedvezmény­re jogosító szabályszerűen kiállí­tott kettő példányos utalványt is tartozik az állomáson átadni és ugyanakkor a menetdíjat is meg­fizetni. Egypéldányos utalvány­ra a vasút a kedvezményt nem szolgáltatja ki.” E­zt követően tájékoztatást­­ kaptunk arról, hogy a Hiva­talos Menetrend hányadik olda­lon, miről világosítja fel az uta­zóközönséget. A panaszosoknak tehát nincs igazuk — így szól a döntés —, mert nem jelentkeztek a jegyért indulás előtt egy órá­val. De hogyan tehették volna? A dunapataji pénztárnál tábla függ: „Az utasnak csak fél órá­val a vonat indulása előtt van joga menetjegyet követelni.” A panasztevőknek a hivata­los válasz szerint azért sincs iga­zuk, mert a félárú jegyre jogosí­tó utalványt két, azaz kettő pél­dányban kellett volna benyújta­niuk. De a budapesti Keleti pályaud­varon elinduláskor az egypéldá­nyos utalványra is kiadták nekik a jegyeket, nem figyelmeztették őket, hogy Dunapatajon már két­példányos utalványra lesz szük­ségük. A szegedi igazgatóság válasza megállapítja: A jegyvizsgáló el­járása — minthogy „a kedvez­ményt a vonaton az érvénytelen utalványra kiszolgáltatta” — még a pótdíj felszámítása ellenére is díjszabályellenes volt. Helyesen akkor járt volna el — közölte az osztályvezető —, ha személyen­ként nem huszonnégy, hanem harmincnyolc forintot (tehát nem 14, hanem 28 forintos jegyet) fizettetett volna az ifjú uta­sokkal. „Szabálytalan elszámolá­sáért felelősségre vontuk — írta — és Bevétel Ellenőrzési Hivata­lunk­at a menetdíj-különbözet megtérítésére fogja kötelezni.” Most tehát már teljességgel vi­lágos, egyértelmű és főleg megnyugtató a dolog: hibás az MTI, a Keleti pályaudvar pénz­tárosa, a hat diák és a jegyvizs­gáló a vonaton. Csupán a bürok­rácia nem hibás. Az sérthetetlen és megváltoztathatatlan. A hat fiúnak túrára indulása előtt ta­nulmányoznia kellett volna a MÁV valamennyi ide vágó ren­delkezését, ellenőrizni kellett volna a Keleti pályaudvar jegy­pénztárosát, hogy joga volt-e egyetlen utalványra jegyet adni nekik; a visszafelé szóló jegyeket indulás előtt egy órával kellett volna beszerezniük az indulás előtt fél órával nyitó pénztárból. A pótdíjat ezek szerint — ha magasabb helyről bele nem szól­nak — sose kapják vissza. Sőt. Még a kalauz is fizethet 84 fo­rint bírságot. Köszöntjük a MÁV szegedi igazgatósága osztályvezetőjének ezt a rugalmas és megértő intéz­kedést. Segítségünkre volt, hogy a hat panaszos fiút meggyőzzük: az általuk tapasztaltak merő vé­letlenek, a MÁV szegedi illeté­kesei általában ott irtják a bü­rokráciát, ahol érik! Vadász Ferenc 9 Téli pihenőn a vitorlás sétahajók A Magyar Vitorlás Szövetség balatonfüredi csónakházában javít­ják a SZOT vitorlás sétahajóit. (Pálfai Gábor felvétele / MTI Fotó.)

Next