Népszabadság, 1967. január (25. évfolyam, 1-26. szám)
1967-01-04 / 3. szám
1W<57. január 4, szerda Honvédelmi nevelés az iskolásoknak Ifjúsági rádió adó-vevő állomások — Rókavadász, összetett honvédelmi versenyek A fővárosi úttörők, ipari tanulók és középiskolások honvédelmi neveléséről és képzéséről tartottak tájékoztatást a Magyar Honvédelmi Sportszövetség budapesti elnökségén. Elmondták, hogy az iskolákban elsősorban az osztályfőnöki órákon ismertetik meg a fiatalokkal a hadkötelezettség fogalmát, a katonaélet szabályait. Tavaly honvédelmi témájú irodalmi pályázatot hirdettek; a sorköteles korú fiúk 200 művet (verstől a tv-játékig) küldtek be, míg az úttörők képzőművészeti tárlatára 4509 munka érkezett. Hasznosak voltak a Hadtörténeti Múzeum haditechnikai parkjában rendezett előadássorozatok, filmvetítések és helyszíni történelemórák is. A bevonulás előtt álló újoncjelöltek technikai ismereteinek gyarapítását szolgálták a népszerű rádiós- és elektrotechnikai tanfolyamok, de szép számmal akadt jelentkező a repülőmodellező-, a vitorlázórepülő-, az ejtőernyős-, a mozigépész- és a sofőrfakultásokon is. Az MHS-ben hozzáláttak az ifjúsági kollektív rádió adó vevő állomások létrehozásához; tíz középiskolában és öt iparitanuló-intézetben már működik a hálózat. A felszereléseket és az oktatókat a szövetség biztosította. Dolgoznak már az amatőrök öt úttörőházban is; ez a szám év végére tizenháromra, 1968-ra pedig tizennyolcra növekszik. A népszerű rókavadászversenyek lebonyolítására száz rádió megépítését tették lehetővé a középiskolásoknak. A szövetség ezzel a mozgalommal is elő akarja segíteni, hogy a fiatalok jól „közlekedjenek” az éterben, s az alapos felkészülés után a néphadseregben vagy a polgári életben, a vasútnál, a hajózásnál vagy a MALÉV-nál is megállják a helyüket. Az elméleti és technikai kiképzés mellett az állóképesség megszerzését is célul tűzte ki az MHL. Erre kitűnő alkalmat ad az összetett honvédelmi verseny: több mint egy kilométeres távon a részvevőknek futás közben gerendát kell leküzdeniük, kézigránáttal kell célbadobniuk. Ezután kötélen való függeszkedés, gázálarcos futás, sebesültszállítás és kúszás következik, majd a lövészet zárja a sok erőt és ügyességet kívánó versenyt. Tavaly 30 ezer úttörő és KISZ-es birkózott meg sikerrel a feladatokkal. 1967-ben egyébként már a lövészet is szerepel a középiskolások sportprogramjában, a múlt évben 17 ezer 14—18 éves fiatal vett részt a kispuskásversenyeken. Sz. F. RÓMA 11 ÓRA - MÉG MINDIG Kilencvenötezer ember rohama néhány száz kistisztviselői állásért (Római tudósítónktól.) Mintha De Santis 1951-ben készült nagy filmje, a Róma 11 óra kockái elevenedtek volna meg a minap az olasz főváros luxusnegyedében, az Eurban. A filmben több száz éhező gépírólány tapossa agyon egymást egy nyomorúságos gépírónői állásért — a valóság azonban most tizenöt év múltán, még a filmen is túllicitál. Az egyik olasz biztosítóintézet, az INPS, a napokban versenypályázatot hirdetett 700 tisztviselői állásra. A fizetés havi 75 ezer líra, amely meglehetősen nyomorúságos összeg, ha figyelembe vesszük, hogy egy négytagú olasz munkáscsalád havi létminimuma megközelíti a százezer lírát. A pályázatra nem kevesebb, mint 95 ezer ember jelentkezett (fiatalok, frissen érettségizettek, 40 évesek, több gyerekes családapák vegyesen), akik közül 30 ezren személyesen is megjelentek az óév utolsó napján a felvételi iroda előtt. A több tízezres tömeg megostromolta az épületet, és a végsőkig elkeseredett munkanélküliek között heves vita, szóváltás, majd összetűzés támadt. A 95 ezer jelentkező közül egyelőre még egy sem nyerte el az áhított állást. A biztosítóintézet elhatározta, hogy kivétel nélkül minden jelentkezőt levizsgáztat; erre a célra 25 városban több mint száz iskolát bérelt ki, így hát még jó néhány hétig eltart, míg kiderül, hogy ki lesz az a néhány száz szerencsés kiválasztott a százezerből, akinek az érettségi bizonyítvány mellé megadatik a létminimum alatti kis állásocska is ... Buzási János élel milíciálázala Angliában napok óta derülnek a belügyminisztérium szóvivőjének nyilatkozatán. A börtönökből történt ismételt szökésekkel kapcsolatban feltett kérdésre ugyanis, hogy hány foglya van tulajdonképpen az angol börtönöknek, így válaszolt: „A női és a férfi elítéltek száma jelenleg valamivel a 35 000 felett van. Pontos adatot nem tudok mondani, mivel a helyzet szinte nap nap után változik." A pénz komédiája az Irodalmi Színpadon Az Irodalmi Színpad vasárnap délután fél 4 órai kezdettel mutatja be következő műsorát, A pénz komédiája címmel. A zenés, szatirikus műsorban, amelyet Szendrő Ferenc rendez, versek, drámarészletek, songok vallanak hol komolyan, hol csúfondárosan a pénz megszállottjairól. Közreműködik Ungvári László, Gordon Zsuzsa, Bánffy György, Rátonyi Róbert, Medgyesi Mária, Balázs Ferenc, Hadics László, Harkányi Endre, Harkányi Ödön, Koncz Gábor, Varga D. József, valamint Kárpáthy Zoltán és Gallasy István pantomimművészek. A budapesti színházak mű műsora Operaház: Carmen (B-bérlet, 5. előadás, 7). Erkel Színház: A trubadúr (Székelyhidy-bérlet, 5. előadás ás Főiskolai bérlet, vn. sorozat, 3. előadás, 7). Nemzeti Színház: Bíbor por (7). Katona József Színház: Akt hegedűvel (7). Madách Színház: Hamlet (7). Madách Kamaraszínház: A bolond lány (7). Vígszínház: A testőr (7). Ódry Színpad: Szegény Dániel (fél 8). József Attila Színház: A csodabogár (F- bérlet, 3. előadás, 7). Thália Színház: A helytartó (7). Fővárosi Operettszínház: My fair Lady (7). Irodalmi Színpad: Zelk Zoltán-est (S-bérlet, 1. előadás, 7). Vidám Színpad: Nyugalom, a helyzet változatlan! (fél 8). Kis Színpad: Naftalin (7). Állami Bábszínház: Misi Mókus vándorúton (du. 5). Kamara Varieté: Gebines varieté (6, fél 9). NÉPSZABADSÁG Hidegebb idő 1967. január 3. 13 óra Európa időjárása csaknem teljes egészében annak a mérsékelt égövi ciklonrendszernek a befolyása alatt áll, amelynek főbb középpontjai a Keleti-tenger és az Adria északi része fölött találhatók. E ciklonrendszer keleti oldalán — a Riga—Varsó— Szófia vonaltól keletre — déli széllel enyhe, dél-európai származású légtömegek áramlanak észak felé, nyugati oldalán viszont — az előbb említett vonaltól nyugatra — az Északi Jeges-tengerről származó hideg levegő tör előre Nyugat- és Közép- Európa irányába. Mindezeket ,a folyamatokat sokfelé csapadékhullás, legtöbbnyire havazás kíséri. A hőmérséklet szárazföldünk nagy részén nagyjában megegyezik az évszaknak megfelelő átlagos értékkel; nagyobb eltérés csak Ukrajnában van, ahol a napi csúcsértékek 2—5 fokkal magasabbak, illetve a Szovjetunió európai területének északkeleti felén, ahol a napi csúcsértékek 3—8 fokkal alacsonyabbak, mint az évszaknak megfelelő átlagos értékek. Hazánkban a keddre virradó éjszakán tovább folytatódott a már hétfőn megindult csapadékhullás, de eső, havas eső helyett már hó alakjában. A kedd reggel mért csapadékmennyiség az ország nagy részén 10 milliméter alatt volt, a Dunántúl délnyugati felén azonban elérte a 10—15 millimétert. Hegyeinken a hóviszonyokban nem következett be számottevő változás: az 500 méter alatti magasságú hegyeken általában 10—25, az 500 méteren felülieken 25—45 centiméter a sportolásra csaknem mindenütt alkalmas hóréteg vastagsága. Tegnap reggel egyébként az ország sík vidékeinek háromnegyed részét is 2—6, helyenként 7—15 centiméter vastag hótakaró fedte. A hőmérséklet kedd hajnalra általában plusz 1—mínusz 5, az északkeleti megyékben mínusz 8—mínusz 12 fokig süllyedt. Napközben a csapadékhullás fokozatosan megszűnt, többfelé fölszakadozott a felhőzet és megélénkült az északnyugati szél. A hőmérséklet 14 órakor általában 0—plusz 4, Miskolcon a hoszszan tartó köd miatt csak mínusz 2 fok volt. Számításunk szerint hazánk időjárását szerdán is az északnyugat felől érkező hideg levegő egymást követő hullámai határozzák meg. Várható időjárás ma estig: Változó felhőzet, szórványosan előforduló futó havazásokkal. Időnként élénk, néhány helyen átmenetileg erős északnyugati, északi szél. Helyenként köd. Várható legmagasabb hőmérséklet 0 fok körül. A Dam kedden Budapestnél 442 centiméter, a szerdára várható vízállás 450 centiméter. Bürokrácialecke fiúknak Hat budapesti diák panaszolta: mint a BEAC természetjárószakosztályának tagjai túrázni mentek a Kalocsa—Szatmár— Szelidi-tó—Dunapataj útvonalon. Az MTI-től félárú vasúti jegyre jogosító utalványt kaptak, s a Keleti pályaudvaron megváltották a jegyüket Kalocsáig. A pénztárnál azt mondták nekik: viszszafelé majd Dunapatajon kell jegyet váltaniuk. Délelőtt érkeztek Kalocsára, onnan húsz kilométeres gyalogtúra után kora délután értek Dunapatajra. A Keletin kapott tanács szerint ott akartak jegyet váltani, vissza Budapestre, a 4,39-es vonatra. A pénztárnál tábla függött: „Az utasnak csak fél órával a vonat indulása előtt, van joga menetjegyet követelni, öt perccel a vonat indulása előtt a jegykiadás megszűnik.” A fiúk türelmesen várakoztak. Négy után tíz perccel kinyílt a pénztárablak. Mögöttük akkor már hosszú sor állt. A csoport beadta a félárú jegyre jogosító utalványt, de a pénztáros azt mondta: velük csak akkor foglalkozik, ha mindenki mást elintézett. A fiúk a húsz kilométeres túrától kissé fáradtak voltak, megpróbálták jobb belátásra bírni a pénztárost. Sikertelenül. Vártak hát huszonkét percet, míg utolsónak sorra kerültek. — Miért nem jöttek tegnap? — kérdezte a pénztáros. — Tegnap még Pesten voltunk — felelték. — Akkor miért nem jöttek reggel? — Akkor utaztunk Kalocsára — mondták a fiúk —, onnan jöttünk gyalog. — Miért nem kérték a jegyet hamarabb? Nekemmost már a vonatot kell indítanom. Az előírás szerint csoportos utazáshoz félárú jegyet egy órával az indulás előtt kell igényelni. A pénztárablak bezárult. A fiúk vissza akartak térni Budapestre, felszálltak a vonatra. Tizennégy forintos jegyükre fejenként tíz forint pótdíjat fizettek. Sérelmesnek érezték az eljárást, ezért kértek bennünket, kíséreljük meg visszaszerezni a hatvan forintjukat. Közbenjárásunkra a MÁV szegedi igazgatóságának osztályvezetője hosszú levélben „igazolta” a fiúkkal kapcsolatos eljárás helyességét. „A Magyar Vasúti Személy- Poggyász- és Exportáru Díjszabás II. rész 6. szakasz V. fejezet 4. pont határozmányai értelmében — írta — a sportolók menetdíj-kedvezményének kiszolgáltatása csak előzetes bejelentés és előírásszerű utalvány alapján történhet. A bejelentést 25 főnél kisebb létszámú sportoló csoport utazása esetében az indulási állomáson az igénybe venni kívánt vonat menetrend szerinti indulási ideje előtt legalább egy órával meg kell tenni. Ezzel egyidejűleg a bejelentő a kedvezményre jogosító szabályszerűen kiállított kettő példányos utalványt is tartozik az állomáson átadni és ugyanakkor a menetdíjat is megfizetni. Egypéldányos utalványra a vasút a kedvezményt nem szolgáltatja ki.” Ezt követően tájékoztatást kaptunk arról, hogy a Hivatalos Menetrend hányadik oldalon, miről világosítja fel az utazóközönséget. A panaszosoknak tehát nincs igazuk — így szól a döntés —, mert nem jelentkeztek a jegyért indulás előtt egy órával. De hogyan tehették volna? A dunapataji pénztárnál tábla függ: „Az utasnak csak fél órával a vonat indulása előtt van joga menetjegyet követelni.” A panasztevőknek a hivatalos válasz szerint azért sincs igazuk, mert a félárú jegyre jogosító utalványt két, azaz kettő példányban kellett volna benyújtaniuk. De a budapesti Keleti pályaudvaron elinduláskor az egypéldányos utalványra is kiadták nekik a jegyeket, nem figyelmeztették őket, hogy Dunapatajon már kétpéldányos utalványra lesz szükségük. A szegedi igazgatóság válasza megállapítja: A jegyvizsgáló eljárása — minthogy „a kedvezményt a vonaton az érvénytelen utalványra kiszolgáltatta” — még a pótdíj felszámítása ellenére is díjszabályellenes volt. Helyesen akkor járt volna el — közölte az osztályvezető —, ha személyenként nem huszonnégy, hanem harmincnyolc forintot (tehát nem 14, hanem 28 forintos jegyet) fizettetett volna az ifjú utasokkal. „Szabálytalan elszámolásáért felelősségre vontuk — írta — és Bevétel Ellenőrzési Hivatalunkat a menetdíj-különbözet megtérítésére fogja kötelezni.” Most tehát már teljességgel világos, egyértelmű és főleg megnyugtató a dolog: hibás az MTI, a Keleti pályaudvar pénztárosa, a hat diák és a jegyvizsgáló a vonaton. Csupán a bürokrácia nem hibás. Az sérthetetlen és megváltoztathatatlan. A hat fiúnak túrára indulása előtt tanulmányoznia kellett volna a MÁV valamennyi ide vágó rendelkezését, ellenőrizni kellett volna a Keleti pályaudvar jegypénztárosát, hogy joga volt-e egyetlen utalványra jegyet adni nekik; a visszafelé szóló jegyeket indulás előtt egy órával kellett volna beszerezniük az indulás előtt fél órával nyitó pénztárból. A pótdíjat ezek szerint — ha magasabb helyről bele nem szólnak — sose kapják vissza. Sőt. Még a kalauz is fizethet 84 forint bírságot. Köszöntjük a MÁV szegedi igazgatósága osztályvezetőjének ezt a rugalmas és megértő intézkedést. Segítségünkre volt, hogy a hat panaszos fiút meggyőzzük: az általuk tapasztaltak merő véletlenek, a MÁV szegedi illetékesei általában ott irtják a bürokráciát, ahol érik! Vadász Ferenc 9 Téli pihenőn a vitorlás sétahajók A Magyar Vitorlás Szövetség balatonfüredi csónakházában javítják a SZOT vitorlás sétahajóit. (Pálfai Gábor felvétele / MTI Fotó.)