Népszabadság, 1967. március (25. évfolyam, 51-76. szám)

1967-03-01 / 51. szám

4 EREDMÉNYEINK - KÉPEKBEN Fejlődő kereskedelmünk A lakosság igényeit kö­vetve bővült, gazdago­dott a kereskedelem és a vendéglátóipar is a legutóbbi négy évben. Sok új üzlet, étterem és szálloda nyílt, s tovább növekedett a kor­szerű kiszolgálási módszereket al­kalmazó boltok száma. A keres­kedelem fejlesztésére, a szálloda­­ipar korszerűsítésére, valamint gépesítésre 1963—1966 között ke­reken hárommilliárd 600 millió forintot költöttek. Ebből mintegy 1900 új bolt nyílt, s több ezret tataroztak, felújítottak. Négy év alatt öt nagyáruházat adtak át Ózdon, Veszprémben, Tatabányán, Szegeden és Csepe­len, a föld­mű­vesszö­vetkezetek pe­dig hét kisáruházat nyitottak Karcagon, Pétervásárán, Füzes­abonyban, Nádudvaron, Nagykő­rösön, Abasáron és Lentiben. Eze­ken kívül több áruházat korsze­rűsítettek. Az idegenforgalom megkívánta, hogy növeljék a szállodák szá­mát. 1966-ban 72 szálloda műkö­dött az országban, 10 500 személy befogadóképességgel. Az ismert idegenforgalmi központban, Siófo­kon öt szálloda nyílt, de meg­kezdte működését a tihanyi szálló, valamint Budapesten a Sport és a Szabadság is. Új szálloda léte­sült Kecskeméten, Salgótarjánban, Pécsett, Egerben és Debrecenben. Az ózdi áruházban gazdag áruválaszték fogadja a környék lakóit. Ehhez hasonlókat építettek több nagyvárosban is. A budapesti Sportszállón kívül négy év alatt 11 nagy szálló épült az országban. Nogy sikere van a Rákóczi úti Uránia ABC Élelmiszeráruháznak. Ilyenből négy év alatt húsz épült a legforgalmasabb helyeken. NÉPSZABADSÁG 1967. március 1, szerda A magányos öregek védelmében l­apunk már többször szóvá tette, milyen visszás jelen­ségek tapasztalhatók az úgynevezett tartási szerződések körül: idősebb, eltartásra, ápolás­ra szoruló embereket hogyan for­gatnak ki mindenükből egyes, a lakásért embertelenségre is kap­ható fiatalok, hogyan szekírozzák őket s teszik keserűvé öreg nap­jaikat, hogy minél előbb hozzá­jussanak a lakáshoz. Az ilyen szomorú esetek arra hívták fel a figyelmet, hogy a tartási szerző­dések a valóságban gyakran csak az egyik félnek, vagyis az eltartó­nak biztosítják a jogokat, s így az eltartottak — legtöbbször ma­gukkal tehetetlen öregek — ki vannak szolgáltatva nekik. Ezek az idős, magányos embe­rek, akik férőhely híján nem jut­hatnak szociális otthonba, de gondozásra szorulnak, jó szóra, nyugalomra vágynak, úgy gon­dolják, hogy egy eltartási szerző­dés mellett, megszokott környe­zetükben nyugodt öregkort bizto­síthatnak maguknak. A lakás nél­küli fiatalok viszont vállalják a terheket, mert arra számítanak, hogy így előbb jutnak lakáshoz. Az idősekről való gondoskodás­nak nem éppen a legtökéletesebb formája ez, de egyelőre aligha tudjuk kikapcsolni életünkből. Viszont társadalmunk nem néz­heti szó nélkül az ilyen szerződé­sek kapcsán jelentkező visszássá­gokat. Ezért látott napvilágot a magányos, eltartásra szoruló öre­gek és a lakást kereső fiatalok kölcsönös védelmére a kormány­nak az a rendelkezése, amely hatósági feladatokat ad a taná­csoknak a tartási szerződésekkel kapcsolatban, és változtat a la­kásbérletről szóló korábbi rende­letén is. Igaz, a korábbi rendel­kezés is lehetővé tette, hogy adott esetben a tanácsok az eltartottak védelmére siessenek, ám ezek a formai jogok a gyakorlatban — hatósági jogkör híján — alig ér­vényesülhettek. Az új rendelke­zés egyik fontos jellegzetessége éppen az, hogy hatósági jogkör­rel ruházza fel a tanácsokat a tartási szerződések megkötésénél, érvényesítésénél. Ez a jogkör pél­dául azt jelenti, hogy a tartási, az életjáradéki és az öröklési szer­ződés csak akkor válik érvényes­sé, ha azt a tanács igazgatási osz­tálya, illetve községekben a ta­nács vb-titkára jóváhagyta. A jó­váhagyást viszont megelőzi egy helyszíni vizsgálat, amelynek so­rán alaposan meg kell nézni a szerződő felek személyes körül­ményeit, tisztázni kell az esetle­ges vitás kérdéseket, tájékoztatni kell őket jogaikról és kötelessé­geikről stb. Feltétlenül figyelemre méltó — s az eddigi visszás jelenségeknek minden jel szerint gátat vet majd — az a rendelkezés, amely előír­ja, hogy a tanácsnak, állandó bi­zottságai és aktivistái útján, rend­szeresen ellenőriznie kell a szer­ződések megtartását, még akkor is, ha látszólag nem merültek fel vitás kérdések, illetve nem érke­zett panasz a tanácshoz. Módja lesz a tanácsnak arra is, hogy szükség esetén értesítse az ügyészt polgári per, illetve büntetőeljá­rás kezdeményezésére, ha az el­tartottal szemben büntetőjogilag is üldözendő cselekményt követ­tek el, például éheztették, bán­talmazták, vagy ami már szin­tén előfordult, korlátozták a sza­badságában. Nem szabad persze figyelmen kívül hagyni, hogy a tartási szer­ződések kapcsán a legtöbbször is­meretlen személyek kerülnek egy fedél alá. Ez már önmagában hordja a súrlódások lehetőségét. Ezért a rendelet a tanácsok ille­tékes szerveinek feladatául jelöli meg a békéltetést. A tapasztala­tok azt mutatják, hogy korábban sokszor az ilyen — időben érkező — békéltető közbelépések meg­előzték volna a helyzet elmérge­sedését, az anomáliákat. A rendelet — humánus szem­pontoktól vezettetve — érthetően elsősorban az eltartottak, vagyis az idősebb emberek jogainak a biztosítékait keresi és jelöli meg; az eltartók jogai a gyakorlatban a korábbi rendelkezések szerint is érvényesültek. Főleg annak veszi elejét jogi eszközökkel, hogy az ilyen tartási szerződések megkö­tésekor vagy azok megvalósulása során fondorlat érvényesülhessen, mivel korábban hiányosak voltak a jogi biztosítékok, s nemegyszer már szellemileg is fogyatékos idősekkel szemben sokszor jártak el az eltartók fondorlatos módon. Nem titok, hogy a tartási szer­ződések célja túlnyomórészt a lakásbérleti jog megszerzése. Ezért a kormány módosította az ezzel kapcsolatos korábbi ren­delkezéseket is, tisztázva, milyen esetekben, milyen feltételekkel jogosult az eltartó a lakásra, il­letve, ha abban más is lakott, milyen sorrendben érvényesíthető a lakásbérleti jog a bérlő halála­kor. Sok vitának, felesleges pe­reskedésnek veszi elejét az a ren­delkezés, amely kimondja, hogy a bérlő halála esetén annak egye­neságbeli rokona, az örökbefoga­dott, a mostoha- és a nevelt gyer­meke, illetve az örökbefogadó, a mostoha- és a nevelőszülő a bér­leti jogviszonyt folytathatja, ha a bérlő halálakor állandó jelleggel annak lakásában lakott. Ez vo­natkozik a testvérre, illetve az élettársra is, ha a bérleti jogvi­szony kezdetétől fogva vagy leg­alább hat hónapja, állandó jel­leggel ott lakott. Az eltartó vi­szont csak abban az esetben jogo­sult a lakásra, ha a tartási szer­ződést a tanács jóváhagyta, a jó­váhagyástól a bérlő haláláig leg­alább hat hónap eltelt, legalább hat hónapja állandó jelleggel ott is lakott, és a tartási kötelezettsé­gét teljesítette. E vonatkozásban az sem mellékes, hogy a tartási szerződés jóváhagyását, illetve annak megváltoztatását a lakás­ügyi osztály is nyilvántartja, s a lakás kiutalásánál különös tekin­tettel lesz az iránt, vajon a tanács ellenőrző emberei mit állapítottak meg a tartási kötelezettség telje­sítéséről. Ugyancsak sok pereske­dést előz majd meg annak szabá­lyozása is, hogy az eltartó a sor­rendben csak a bérlő közeli hoz­zátartozója után következik, ha az a szerződés megkötésekor is ott lakott. A közeli hozzátartozónak írásban kell lemondania bérleti jogáról, hogy az eltartó megkap­hassa a lakást. Nem kétséges, hogy humánus meggondolások nyertek megfo­galmazást az új rendeletekben, s bizonyos, hogy az eddigieknél jó­val kevesebb lesz az eltartási szerződést kötő emberek jogos pa­nasza. Szabó László Nehéz lesz választani közülük NEM A VILÁG KÖZEPE Rá­kosszentmihály, még kevésbé az ottani 58. választókörzet. Lakosai­nak álmában sem fordulna elő, hogy nemzetközi figyelem irányul rájuk, vagy akárcsak az ország reflektorfénye téved az ő tájukra. Pedig akad ott a körzet alig egy­két házsorában olyan érdekesség, amely erősen foglalkoztatja az embereket, néha szenvedélyes szóbeszéd tárgya, s ezért talán mégiscsak érdemes odavilágítani egy pillanatra. Ez is hozzátarto­zik a választások krónikájához. A XVI. kerületben, amely Sas­halom, Rákosszentmihály, Má­tyásföld, Cinkota és Árpádföld községek utóda, a rákosszentmi­­hályi részen is csökken a tanács­tagok száma. Két körzetből adó­dott az 58-as. Már a jelölő gyű­lésen két „pártra”, illetve, mint­hogy párton kívüli jelöltekről van szó, ha jobban tetszik, két „nép­frontra” szakadtak a választók. Végül két jelöltben állapodtak meg. Mindkettő tagja volt a lelé­pő tanácsnak. Milyen tagja? Ádám József, a kerületi tanács­elnök azt mondja, hogy az egyik szeme sír, a másik meg nevet. Nevet, mert olyan eleven, szóki­mondó volt a jelölő gyűlés, de sír is, mert mindkét jelölt igen hasz­nosan segítette a tanács, a kerület munkáját, kár, hogy egyiküktől meg kell válni. (Később meggyő­ződhettem, a jelöltek is szurkol­nak, vajon mennyi szavazat esik majd rájuk. Ők sem hagynák ott szívesen a tanácsot. De hát itt döntetlen nincs.) * ANNAK IDEJÉN, 1963-BAN ugyan Vörös Ferenc elektromér­nök (56 éves), az Országos Villa­mosenergia Felügyelet dolgozója, aki előzőleg már különféle terüle­teken eléggé belekóstolt a társa­dalmi munkába, egy kissé aggo­dalmaskodott, el tudja-e majd látni mindazt, amit egy tanács­tagtól elvárnak. Aztán a megbízó­­levélen még meg sem száradt a tinta, amikor azt vette észre, hogy már az építési állandó bi­zottság elnöke is. S alig ült össze a bizottság, a kerületben kétszer kiöntött a Szilas-patak, mozgósí­tani kellett minden erőt, sürgős tervekre volt szükség, védeni kel­lett a javakat, a területeket és fő­leg az embereket. S amikor vég­re elvonult a víz, talán már hiányzott is volna neki a folyta­tás, de a valódi építőmunka még csak ezután következett: a kerület villamosítási rekonstrukciójának segítése (ebben­­ elemében volt); a nagyitcei nyomorúságos „Dü­höngő” felszámolása (itt épül a Lándzsa utcai lakótelep); vagy az a segítség, ami ahhoz kellett, hogy a szerény lehetőségekből is hosszabbodjon a csatorna, több legyen a járda, kényelmesebb, „szilárd” az úttest. Most meg már a kerületi úttörőház felépítése jár a bizottság jó és lelkes szak­embereinek a fejében. A jelölő gyűlésen az e körzethez csatolt régi választói méltatták Vörös Ferenc működését, s munkahelye is elküldött egy kollégát, hogy hi­vatali helytállásáról szóljon. Va­lami plusz is mutatkozott a javá­ra: nemcsak abban, hogy a kerü­leti tervek megvalósításában a műszaki tudás úgy kell, mint egy falat kenyér, ő az új körzet terü­letén lakik; bizonyára ez is köz­rejátszott abban, hogy a kerületi népfront az első helyen jelölte. A régi területről most már minden­képpen elkerül, de még gyakran találkozik ő is, felesége is a vá­lasztókkal, akik kérdezik, miért nem jelöltette magát náluk, ta­lán megharagudott valamiért, megbántotta valamelyik okvetet­­lenkedő lakos? Dehogy, dehogy. Érdekelt, hogyan készül már­cius 19-re, mit csinál a szavazás napjáig, mint „küzdő fél”. ,,Dol­gozom tovább. Nem szeretek har­colni, helyesebben könyökölni. Nagyon jólesett, hogy a jelölő gyűlésen Ádám elvtárs, a tanács elnöke után egy idős nyugdíjas vasutas, Liptai János bácsi is el­mondta, hogy a lakosok figyelem­mel kísérték működésemet a négy év alatt, s bíznak bennem. A mandátumom március 19-ig nem jár le, nem teszem le a lantot persze. Még sok a tennivaló, az állandó bizottság folyamatos programja megvan. S vajon meg-

Next