Népszabadság, 1967. augusztus (25. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-12 / 189. szám

1967. augusztus 12. szombat NÉPSZABADSÁG Hidroglóbusok - új technológiával A Vízgépészeti Vállalat lajosmizsei telepén új módon gyártják az 50 és 100 köbméteres hidroglóbusokat, illetve a hidrohengereket. Az eddigieket alkatrészeiben szállították a helyszínre, és ott sok­szor mostoha körülmények között, nehézkesen szerelték össze. Az új eljárással kész állapotban, vontatóval szállíthatók a rendelte­tési helyükre. Képünkön: Szerelésre készen a­ hidroglóbusok cik­kelyei. Megalakult Csongrád megye első területi tsz-szövetsége Pénteken tartotta alakuló ülé­sét Csongrád megye első területi tsz-szövetsége Makón, a városi tanácsi háza nagytermében. A szö­vetséghez Hódmezővásárhely és Makó város, valamint a makói járás 36 közös gazdasága tarto­zik, 146 000 hold területtel. Ez a táj az ország hagymatermeszté­sének központja, ezért a területi szövetség terveiben a fűszernö­vény termelésének fejlesztése el­sődleges helyen szerepel. Azokat a termékeket, amelyek exportra kerülnek, közvetlenül a külkeres­kedelmi vállalatoknak kívánják átadni. Híres árujuk védelme ér­dekében — a tervek szerint — a vöröshagymát makói márkával akarják ellátni. A gazdasági irányítás reform­jának szellemében a szövetség piackutató tevékenységet fejt ki, hogy felderítse a mezőgazdasági termékeket nagy mennyiségben átvevő belföldi fogyasztókat, ipartelepeket, üzemélelmezési vál­lalatokat, intézményeket. Ezek­kel közvetlenül kötnek szállítá­si szerződést. A lakosság jobb ellátására üzleteket, pavilonokat nyitnak, valamint tejfeldolgozó, illetve zöldségtartósító üzemeket létesítenek. A termelés fejlesztése érdeké­ben a területi szövetség felada­tává tették a gyakran jelentkező belvízproblémák megoldásának és az öntözéses gazdálkodás ki­­terjesztésének elősegítését. Több közös vállalkozás, mint például saját gépjavító műhely, korszerű hajtatóház, hizlalda létrehozását is tervezik. Felosztható szövetsé­gi alapot teremtenek, amelyet premizálásra és jutalmazásra for­dítanak. Ez az összeg évi 180 ezer forint lesz, s ebből a legjobban dolgozó, kiemelkedő termésered­ményt elérő tagszövetkezeteknek pénzjutalmat, a versenyben részt vevő legjobb szocialista brigá­dok tagjainak pedig tárgyjutal­mat adnak. (MTI) delmét növelje. Nem valamiféle elvont, alig megfogalmazható népgazdasági érdeknek engedel­meskedik majd, hanem a kézzel­fogható jövedelmezőség szem­pontjainak. A tevékenységével ki­elégítendő szükségletet a felügye­leti szerv helyett a központilag, társadalmilag tudatosan, centrali­záltan kialakított piac mondja meg neki. Ilyen értelemben in­kább centralizált lesz ez a gaz­daságvezetés, mint a régi. Teljesebb rend ölelkezési jog A központi elgondolások nagy része decentralizált vállalati dön­tések és tevékenységek révén fog érvényre jutni. Más szóval: a tár­sadalmi tudatosság tartalmi kö­vetelményei formailag spontán magatartások révén valósulnak meg. Az egyét­ és a vállalat a sa­ját érdekét követve dolgozik. Egy­általán nem fontos, hogy min­den döntésnél végiggondolja (és nem is tudja végiggondolni) nép­­gazdasági következményeit. A piacot kell figyelnie, ahol termé­keinek és a bennük tárgyiasult munkamennyiségeknek az objek­tív, társadalmi megítélése folyik. Csak ez a módszer alkalmas ar­ra, hogy felszabadítsuk a nép­gazdaság javára az egyéni kezde­ményezésben rejlő hatalmas tár­sadalmi energiákat. Nemcsak a döntések jogát adjuk a vállalati vezetők kezébe, hanem a dönté­sek örömét, a feladatkitűzés szép­ségét is megosztja velük a köz­ponti gazdaságvezetés. I­gan hivatkozunk arra, hogy azért­­ kell a vállalatokra bízni az ügyek I egy részét, mert a felső vezetés­­ a gazdaság részletekbe menő sza­­­­bályozására képtelen. Ez így is­­ van. A szocialista demokrácia­­ egyik alapvető követelménye, hogy­­ a döntési jog ott legyen, ahol a­­ döntés előfeltételei a legjobbak, s ahol a legtöbb, legalaposabb in­formációval rendelkeznek, ahol a hatásában elsősorban érdekeltek s a következményeiért felelő­sek. Százezrek fognak dönte­ni népgazdaságunk dolgaiban, s nem szűkül le a döntési jog egyes hivatalokra. A dolgozóknak tel­jesebb rendelkezési jogot adunk a sorsuk alakításának eszközei felett, szélesítjük a politikai és a gazdasági demokráciát. Elégtelen tehát az új mechaniz­mus szükségességének az az in­doka, hogy a központi gazdaság­­vezetés képtelen mindent pon­tosan felmérni. Ehhez még hoz­zá kell tenni azt is, hogy a szo­cialista vállalatok képesek a pia­ci jelzéseket felfogni, hozzájuk alkalmazkodni; alkalmasak arra, hogy a népgazdasági arányosság követelményeit megvalósító dön­téseket hozzanak; szeretnek ön­tevékenyek lenni és igénylik a nagyobb önállóságot. Tartalé­kaink mozgósításának legkorsze­rűbb módja a társadalmi tuda­tosság eddiginél sokkal hatéko­nyabb érvényesítése a gazdaság­­irányítás új rendszerének segít­ségével Dr. Pirityi Ottó Érdekeltség a döntésben Az új gazdaságirányítási rend­szer bevezetését indokolva gyak­ TUDÓSÍTÓINK JELENTIK Budapest nyári gondjairól Forró, tartós a nyarunk, s ez nemcsak örömökkel, hanem gondok­kal is jár. Hogy milyen gondokkal, erről szereztek értesüléseket tudó­sítóink, akik ezúttal a kétmilliós Budapest néhány vállalatát, intéz­ményét keresték fel. Talpon a Vízművek A kánikula idején mindössze három napra kellett elrendelni részleges vízkorlátozást a fővá­rosban; ez a Vízművek jó mun­káját dicséri. Budapest üzemei és lakosai ugyanis heteken át na­ponta több mint 800 ezer köbmé­ter vizet fogyasztottak. Az összes termelőegységek üzemben voltak, a terhelést már nem is lehetett volna tovább fokozni. Sajnos a lakosság egy részének fegyelmezetlensége miatt a kőbányai úgynevezett magas övezeti területeken, néhány pe­remkerületben (Budafok, Buda­­tétény stb.) és a hegyvidékeken kisebb zökkenők voltak a vízel­látásban. Sokan a dinnyét és a szódavizet is mértéktelen vízpo­­csékolással hűtötték; voltak, akik minden figyelmeztetés ellenére valósággal elárasztották kertjei­ket, s nem gondoltak a kedvezőt­lenebb helyen — a felsőbb eme­leteken, illetve a hegyi körzetek­ben élő — lakótársaikra. Akadt olyan fogyasztó, aki öt köb­méter (5000 liter) vizet hasz­nált fel naponta. A Fehér úti gépház üzembe helyezésé­vel megoldódott Mátyásföld, Árpádföld, Sashalom, vala­mint Cinkota vízellátása, s ked­vező volt a helyzet — elsősorban a nyomásfokozó telepek jó mun­kája révén — a Lakatos úti, a lágymányosi és a kelenföldi lakó­telepeken is. — Szeretném elmondani — fűzi hozzá informátorunk —, hogy a nagy igénybevétel idején a beren­dezések zöme kifogástalanul mű­ködött. Ha valami hiba akadt — elsősorban az elektromos teker­cseléseknél és a Diesel-motorok­nál — akkor segítséget kaptunk a különböző vállalatok javító­szerelő részlegeitől. Sz. F. gépieszköz-hiánnyal küzd, ezért ezt a munkát csak az erők átcso­portosításával tudjuk elvégezni. Másként szólva: akárhogy igyek­szünk, a külső kerületekből csak a délutáni órákban tudunk szál­lítani — hallottuk a hivatal köz­pontjában. A gépek hiánya nagy fejtörést okoz a szakembereknek: a leg­frissebb számítások­­ szerint a szükséglethez képest 43 százalé­kos a vállalat gépesítése, de ezen belül az úttisztítás gépi ellátott­sága csak 35 százalékos. A 180 kilométeres főútvonal-hálózat, il­letve a 14 millió négyzetméternyi összes tisztítandó útfelülethez 1600 úttisztító dolgozó kellene. Ma mindössze nyolcszázan van­nak, s számuk állandóan csök­ken. Bár a gépesítést az anyagi le­hetőségek korlátozzák, a hivatal vezetői nem nyugodtak bele a jelenlegi áldatlan helyzetbe. Ugyanúgy, mint télen a hómun­kásokat, naponta alkalmi úttisz­títókat vesznek fel. Egy hónap alatt 12 ezer embert alkalmaztak egy-egy napos munkára. Sok támadás érte a napokban a vállalatot, amiért a vízszegény időkben is szinte egész nap mos­ták a locsolókocsik az úttestet. — Akik ezt szóvá tették, nem tudták, hogy a vízkorlátozás ránk nem vonatkozott. Nekünk az a feladatunk, hogy az utcákat min­den körülmények között tisztán tartsuk. Sokan esztelenségnek vé­lik, ha esőben dolgoznak a locso­lókocsik, pedig olyankor sokkal gyorsabban haladunk a munká­val. A kövezetre ragadt piszkot száraz időben 7 légkörös víznyo­mással távolítjuk el, s ilyenkor szinte csak lépésben mehetnek a kocsik. Az eső nem tisztítja meg az úttestet, csak feláztatja a pisz­kot, amit olyankor könnyen tu­dunk lemosni. Ezekben a napokban különösen nehéz körülmények között dol­goznak a köztisztaságiak. Mun­kájukhoz több megértést kérnek a pestiektől i­s még valamit: nyolcezer utcai szemétgyűjtő van a városban, lehetőleg ezekbe szórják a hulladékot! Meg. A vödrök jég nélkül maradnak A sör meleg, mondom a csa­posnak, megvonja a vállát: „Ta­lán tessék a jegeseknél rekla­málni.” Helyes, menjünk a jege­sekhez. Útközben egy KÖZÉRT előtt nagy a csődület, asszonyok vödrös serege szorongatja a je­gesembert, a forróságban külön is forró hangulatot teremtve, mert a bőrkötényes férfiúnak csak a bolt számára van jege. Ostromlott várhoz hasonlít a központ, a Fővárosi Ásványvíz- és Jégipari­ Vállalat is. Szünet nélkül cseng a telefon, a kötél­idegzetű emberek türelmesen vá­­laszolgatnak és magyarázgatnak, pedig a vonal másik végéről gyakran a becsületsértés határát súroló kifejezéseket továbbít a drót. Jön a postás, levelet hoz. Feladója Arató András, VI. kerü­let, Eötvös utca 25/b. Azt írja, hogy a környéken több hete szí­nét sem látták a jegesnek, ezért intézkedjenek, mert különben a Népszabadságban teszi szóvá az ügyet. Helyben vagyunk, én is azért jöttem. A fogadtatás udvarias, már csak azért is, mert nekem nem jég kell, hanem magyarázat, az pedig van bőven. Íme: a hat jég­gyár napi kapacitása 50 vagon. A szükséglet ilyen melegben napi 120 vagon. A jéggyárak május óta éjjel-nappal dolgoznak, még vasárnap is, de berendezéseik el­avultak, a legmodernebb 30 éve épült, de van, amelyik még a múlt században. Rekonstrukcióra lenne szükség, 25 millióba kerül­ne. Új jégtároló kellene, de a ré­git is elvették Kőbányán, sőt a­­ sörgyár jégüzeme is beszüntette a szállítást az idén. Mi a következmény? Kényszerű álláspont, eszerint elsők a közü­­letek, a kórházak, az élelmiszer­­ipar és kereskedelem és utolsó a lakosság a maga vödreivel. „Ve­szélyesebb, ha az üzletben 10 kiló krinolin megromlik, mintha ott­hon 10 deka.” S ez nemcsak kényszerű, de érthetően népsze­rűtlen álláspont is. Maguk is be­látják, de mit csináljanak? Mu­tatják a X. kerületi Tanács ke­reskedelmi osztályának levelét: „Ha szükséges, szombaton is ál­lítsák le a lakosság számára való árusítást, hogy az állami boltok megkaphassák a szükséges jég­­mennyiséget.” Úgy tűnik, hogy a hűtőszekré­nyek belátható időn belül nem teszik feleslegessé a jéggyártást. Ha ezt elismerjük, korszerűsíteni és bővíteni kell a jéggyárakat. A J. Kevés sörből — mindenhová? — Kevés a sör — mondja a vá­sárló. — Kevés a sör — mondja a pincemester Kőbányán. — Ha még egyszer ekkora volna a gyár, ilyen meleg nyárban akkor sem bírná. Rekordfogyasztás, rekordterme­lés. Az Országos Söripari Válla­lat négy gyárában május elején színültig töltött pincékkel indul­tak a nyárnak. Azóta is éjjel­nappal termelnek, de a készlet mind kevesebb. — Tudjuk, nagyon sok helyen nincs sör — mondják a kereske­delmi főosztályon, ahonnan az egész országba irányítják a sör­szállítást. — Nem tudunk lépést tartani az igényekkel. Jellemző a fogyasztás alakulására, hogy amíg tavaly június utolsó hetében és júliusban 690 ezer hektoliter sört szállítottunk ki, addig az idén ugyanebben az időszakban 7­36 ezret. A gyárak teljesítőképessége ennél kisebb, mert az említett mennyiségben már az importsör is benne van.­­ Ilyen helyzetben hogyan osztják el a sört? — A mi álláspontunk bizonyá­ra sokak véleményével ellenke­zik, de úgy érezzük, hogy két rossz közül a kevésbé rosszat vá­lasztottuk. Az egyenlősdi most országszerte sörhiányt jelentene. Mi azonban a készlet nagy há­nyadát elsősorban a Balaton part­jára, illetőleg a Duna-kanyarba irányítjuk, s ezen a két vidéken jó is az ellátás. A fővárosban, bár itt ezekben a napokban nincs nagy választék, egyfajta sört azért mindig találnak a fogyasz­tók. A nyár további részét ille­tően a távlati sörprognózis nem kényeztet el bennünket: továbbra is előfordul majd, hogy itt-ott „szárazság” lesz. Mivel az új sörgyár csak 1972- ben kezd termelni, addig nem számíthatunk számottevő javulás­ra.­­ Emberhiány, géphiány — a ,,Köztisztá“-nál Százötvenhatezer fővárosi ház sok százezer háztartásából napon­ta 4 ezer köbméter szemét, hul­ladék elhordása vár a Köztiszta­sági Hivatalra.­­ Külön gondot jelent, hogy a mostani kánikulai melegben gyorsan erjedő szemetet egész­ségügyi okokból már a kora reg­geli órákban el kell távolítani a város forgalmasabb részeiből. A hivatal továbbra is létszám- és Hőség a vezetőfülkében, hőség a peronon Befolyásolja-e a nyár­i a vil­lamosforgalmat? Az első látszatna aligha, hiszen csak a fagy és a hólé okoz műszaki hibát a moto­rokban, ajtókban, a meleg nem. Nagy a munkaerőhiány a Fővá­rosi Villamosvasútinál: március­ban 270 új vezetőre, kalauzra, forgalmistára lett volna szükség, ezekben a hetekben már több mint hatszázra. Az ok: sokan ha­zamentek falujukba, hogy besegít­senek a nyári mezőgazdasági mun­kákba A meglevő személyzetet alaposan próbára teszi a hőség, amely a zárt vezetői peronokon, trolifü­lkékben a 35—40 fokot is eléri, s lan­kasztja a figyelmet. A kalauzoknak sem sokkal hűvö­sebb bent a kocsikban, ráadásul a hőség miatt az utasok is érthe­tően ingerlékenyebbek. S ha mű­szaki hiba miatt nem vonnak is ki kocsikat a forgalomból, az em- i bér miatt igen. A kánikula idejé­­­­re a végállomásokon a rendezők felhatalmazást kaptak, hogy időnként egy-egy kocsit állítsa­­­­nak félre, s ilyenformán napköz­­i­ben is juttassák lélegzetvételnyi­­ pihenőhöz a szerelvények sze­mélyzetét. Az autóbuszmotorok is alaposan megsínylik a forróságot, különö­­s­sen a hegyi járatokon. Ezzel ma­­­­gyarázható, hogy míg március­­ban az összes budapesti buszjárat­nak a két százalékát kellett ki­vonni a forgalomból műszaki hi­ba miatt, most a kánikula hetei­ben már a 3,5 százalékát. Ez csak­nem 28 ezer menet kiesését jelenti. Remélhetőleg, a szeptember nem­csak­ az időjárást, hanem az ilyen forgalmi gondokat is enyhíti. F. G.

Next