Népszabadság, 1970. január (28. évfolyam, 1-26. szám)
1970-01-30 / 25. szám
1970. január 30. péntek NÉPSZABADSÁG MŰSZAKI ÉS FORGALMI INTÉZKEDÉSEK TimeMiház&mMtilliárd& több utas A BUDAPESTI TÖMEGKÖZLEKEDÉS IDEI TERVEI A budapesti tömegközlekedés összesített adatai szerint 1969-ben több mint 1,6 milliárd utast szállítottak a BKV járművei, miközben mintegy 230 millió kilométert tettek meg a fővárosban. Az utaslétszám 13 millióval múlta felül az 1968. évit. A villamosok megközelítőleg egymilliárd, az autóbuszok félmilliárd, a HÉV-szerelvények 140 millió utast továbbítottak. Az autóbuszokat 26 millióval több személy vette igénybe — a villamosok helyett —, mint egy évvel ezelőtt. Fogaskerekű- és HÉV-rekonstrukció A kalauz nélküli közlekedés bevezetésének hatására a villamos- és autóbuszbérletek minden fajtájából lényegesen többet adtak el, mint 1968-ban. A legtöbbet a villamosbérletekből vásároltak, több mint öt és negyed milliót. Háromszázezerrel több 110 forintos kombinált bérlet fogyott el — összesen három és fél millió — Budapesten. A BKV idei programját a zsúfoltság csökkentése érdekében hozott forgalmi és műszaki intézkedések határozzák meg, fontos új közlekedési létesítmények átadása és a járműpark bővítése várható. A többi között már megkezdődött a 300 autóbusz tárolására, karbantartására, üzemeltetésére alkalmas, új óbudai garázs műszaki átadása, s megkötötték a szerződést egy másik autóbuszgarázs építésére Cinkotán. Előkészületeket tettek arra, hogy a HÉV-, villamos- és metrókocsik karbantartásához épülő Fehér úti főműhelyt 1971-ben átadják rendeltetésének. A fővárosi kishajók javítására alkalmas, korszerű hajódokkot a tavasszal avatják az Újpesti-öbölben. A közelmúltban döntés született a fogaskerekű rekonstrukciójáról is. A beruházáshoz szükséges anyagi eszközöket megteremtették, így előreláthatólag a negyedik ötéves tervben felújítják a pályát és a járműparkot, hét új, a jelenleginél lényegesen gyorsabb, modern szerelvényt kap a fogaskerekű vasút. Ugyancsak megállapodás történt a HÉV szentendrei vonalának teljes rekonstrukciójára. Ott folyamatosan üzembe állítanak 16 új, az NDK-ból importált, háromkocsis szerelvényt. A gödöllői vonalon a Fehér út—Baross téri szakaszt szüntetik meg, s ugyancsak megszűnik a HÉV rákosszentmihályi járata; ez utóbbi helyett a 31/Y jelzésű autóbusszal bonyolítják majd le az utasforgalmat Százhússzal több autóbusz Meghosszabbodik a millenniumi földalatti, a Városligeti-tó alatt haladva, a Mexikói út és Erzsébet királyné útja torkolatánál lesz az új végállomás. A felszíni szakaszt teljesen megszüntetik, s a kocsiparkot is teljes egészében kicserélik: huszonegy háromrészes, nagy sebességű, kényelmes járművet adnak át a forgalomnak. A kis földalatti is áttér a jobb oldali közlekedésre. A mintegy 350 millió forintos beruházás a tervek szerint 1973 végéig készül el. Az idén több mint félmilliárd forint jut a főváros közlekedésének fejlesztésére. A villamosközlekedésben nem terveznek lényeges hálózatbővítést, új járatot csupán az újpalotai lakótelepre indítanak. A tervezők nyolctengelyes, csuklós, 280 személyes villamoskocsi-típusokat alakítottak ki, ezekből 18-at helyeznek az idén üzembe. Korszerűsítik a főváros több pontján a vágányhálózatot, a többi között a Fehérvári úton az úttest közepére helyezik a síneket. Az autóbuszparkot 120 új kocsival gyarapítják. Változó és megszűnő villamos- és autóbuszjáratok A metróforgalom április 4-i megindulásával szükségessé válik több autóbusz- és villamosjárat útvonalának megváltoztatása. A szakemberek minden vonalon megvizsgálták, hogy a nap különböző szakaszaiban hányan utaznak egy-egy járaton, mi az utasok úticélja, hol szállnak át; az így kapott adatok birtokában már elkészültek a felszíni tömegközlekedést módosító javaslatok. Az már bizonyos, hogy a Kerepesi úton közlekedő 44-es, 45-ös, 40-es és 67-es autóbuszoknak megszüntetik az Eörs vezér tér és a Belváros közötti forgalmát. E járatok külső végállomásai változatlanok maradnak, másik végállomásuk az Eörs vezér térre kerül, csakúgy mint a 31-es jelzésű autóbuszé. Az Egressy úti szakasz utasforgalmát — kisebb útvonalmódosítással — a 7-es autóbusz veszi át. A Rákoscsabáról bejárók útját két új — a 61/Y és a 62/Y jelzésű — autóbuszjárat könnyíti meg. A metróval párhuzamos útvonalon közlekedő 19 B járat megszűnik; a Harmat utcai lakótelep közlekedési gondjain enyhít majd az az intézkedés, amely a 85-ös autóbusz végállomását a kőbányai Pataki István térről az Eörs vezér térre helyezi át. Változások lesznek a villamosközlekedésben is: a 42-es járat Móricz Zsigmond körtéri végállomását a Deák térre helyezik át, biztosítva a ferencvárosi és a kispesti utasok átszállási lehetőségét a metróra. Megszüntetik a 38-as járatot, míg a MÁV-telep és a Baross tér között 67 A jelzéssel új járatot indítanak. A zuglói MÁV- telep és a Csömöri út között közlekedő 69-es villamosok helyett, 24 Y jelzésű autóbuszok bonyolítják le a forgalmat áprilistól. Útvonaluk: Bosnyák tér—Telepes utca—Erzsébet királyné útja— Cservenka Miklós út—Csömöri út —Rákosszentmihályi MÁV-állomás, F. G. Mozdony és autóbusz karambolja súlyos sérüléssel Közlekedési karambol történt csütörtökön reggel hat órakor Dél-Baranyában, Harkány és Drávaszabolcs között egy vasúti átjárónál. A csupán teherforgalmat bonyolító vasúti pályán a dráva- szabolcsi kendergyárat kiszolgáló tolatómozdony elütötte a Drávakeresztúrról Pécsre közlekedő GC 55—74 rendszámú autóbuszt, amely negyven utast szállított. A mozdony a gépkocsit az útátjáró figyelmeztetőtábla oszlopának lökte és így szerencsére az autóbusz nem borult fel. A baleset következtében Kulai István drávafoki és Papp József bogdásai lakos szenvedett sérülést. Mindkettőjüket a siklósi kórházba szállították, majd a súlyosan sérült Kulai Istvánt mentőkocsival a Pécsi Orvostudományi Egyetem II. számú sebészeti klinikájára vitték át. A karambol körülményeit a MÁV és a rendőrség vizsgálja. A SODEXPORT (a Francia Tudományos és Műszaki Könyvek Külföldi Terjesztőinek Szövetsége), amely a 35 legnagyobb francia műszaki kiadót képviseli, 500 könyvből és 200 szaklapból álló gyűjteményt mutat be Budapesten, a Könyvklub helyiségeiben (Liszt Ferenc tér 1.) február 5-től 14-ig. A kiállítás védnökei: S. E. M.-Raymond Gastambide, Franciaország magyarországi nagykövete és Tömpe András, a Magyar Könyvkiadók és Terjesztők Egyesülésének elnöke. A nagyszabású kiállítást a KULTÚRA KÖNYV- ÉS HÍRLAP KÜLKERESKEDELMI VÁLLALAT, a FRANCIA KÖNYVKIÁLLÍTÁSOK ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGA (C. P. E ), a FRANCIA KIADÓI EXPORT NEMZETI SZÖVETSÉGE (UNEEPF) rendezi. Budapest közönsége 10-től 19 óráig, díjtalanul tekintheti meg a kiállítást. Visszatért a hideg idő Éjjel mínusz 5—11 fok — Csökkent a belvíz A talajvíz Szegeden 43 házat megrongált Csütörtökön az északnyugatról beáramló sarkvidéki eredetű levegő visszahozta a telet. A Szovjetunió európai területein mínusz 45, Moszkvában mínusz 25 fokot mértek. Nálunk nem lesz ilyen kemény a tél, de a hideg levegő elárasztotta hazánkat. Csütörtökön hózáporok futottak át az ország több részén, és a hőmérséklet általában 0 és plusz 2 fok között szállt alá. A távlati előrejelzés szerint az időjárás jellege nálunk hétfőig lényegesen nem változik. A legalacsonyabb hajnali hőmérsékletek mínusz 5—11 fok, a legmagasabb nappali hőmérsékletek pedig 0 és mínusz 5 fok között várhatók. Az ország belvízzel borított területein az éjszakai fagy mérsékelte az olvadást, így az előző napi 151 ezerről 145 ezer holdra csökkent az elöntés, tehát 6000 holdról sikerült levezetni a belvizet. Jelenleg a Duna—Tisza köze déli részén, Kiskőrös és Kiskunhalas környékén okoz sok gondot a belvíz. A városok közül Szegedet sújtotta legjobban a belvíz. Az eddigi felmérések szerint 382 lakás vizesedett meg, többségükben — tartósan — 20 centiméternél is magasabban gyülemlett fel a talajvíz. A külterületeken kilenc régi építésű magánház összedőlt, illetve úgy megrokkant, hogy le kell bontani. Eddig 43 lakásból költöztették ki a családokat, öszszesen 130 személyt. A helyzet javítása érdekében a szegedi városi tanács végrehajtó bizottsága az Országos Vízügyi Hivatalhoz fordult segítségért; amennyiben tovább fokozódik a veszély, hathatósabb technikaiműszaki támogatást igényelnek a szegedi belvízválság megoldásához. Tovább gyengül a szél, kisebb havazás Az enyhe levegő kelet felé helyeződve át megnyitotta az utat Közép- Európában az északkeleti irányból, a Szovjetunió térségéből érkező hideg légtömegek előtt. Az ukrajnai enyhülést tehát a lengyel—német síkságon és az attól délre fekvő területen lehűlés követte. Berlinben mínusz 3, Varsóban mínusz 9 fokra süllyedt csütörtök reggelre a hőmérséklet és a hideg levegő beáramlásának következményeként a déli órákra sem emelkedett mínusz 6, illetve mínusz 2 foknál magasabbra. Lengyelország, Németország, Ukrajna területén havazásokkal jár a hideg levegő érkezése, a Keleti-tengertől a Volga vonaláig terjedő területen hófúvások vannak, csütörtökön délben Moszkvában mínusz 19, Leningrádban mínusz 22 fokot mértek. Enyhe idő csak Franciaországban és az Ibériai-félszigeten, továbbá a Földközi-tenger térségében van. Az Atlantióceán felől érkező enyhe levegő ugyan lassan kiszorul földrészünkről, de az említett területen még 5—10 fokkal fagypont felett tartja a hőmérsékletet.Hazánkban a hideg légtömegek érkezése 5—3 fokkal vetette vissza a nappali felmelegedést és még további lehűlésre kell számítanunk. Várható időjárás ma estig: Változóan felhős idő, legfeljebb szórványos, kisebb havazásokkal. Gyenge, időnként kissé megélénkülő északi szél. Várható legmagasabb hőmérséklet mínusz 2—plusz 2 fok között. Távolabbi kilátások hétfőig: Legalacsonyabb hajnali hőmérsékletek mínusz 5, mínusz 10, legmagasabb nappali hőmérsékletek 0, mínusz 5 fok között. Jelentős mennyiségű csapadék (legalább 5 mm) az ország területének 20 százalékán várható. 9 Új típusú magnók kerülnek forgalomba Sajtótájékoztató a Budapesti Rádiótechnikai Gyárban (Tudósítónktól.) Csütörtök délelőtt Iklódy Gábor igazgató és Gémes Sándor főosztályvezető sajtótájékoztatón ismertette a Budapesti Rádiótechnikai Gyár 1970. évi terveit. A BRG vezetői elmondották, hogy az export csökkentése árán, az idén maradéktalanul kielégítik a belkereskedelem igényeit: 19 700 kazettás magnetofon szállítására kötöttek szerződést. Ez a legolcsóbb magnetofon egyébként tavaly decemberben került először az üzletekbe. A másik két magnetofontípusból nem tudják a hazai igényeket kielégíteni, de hasonló készülékeket exportálunk Csehszlovákiából és Lengyelországból is. Megkezdték a kazettás és a tárcsás magnetofont kombináló szuperkészülék gyártását is. A BRG sok csatornás hírrögzítőit főként a hazai és a külföldi repülőterek, energiaközpontok használják, a termelés 80 százalékát a Szovjetunióba exportálják. Az idén nagyobb teljesítményű, sokcsatornás magnetofont fejlesztenek ki, ezt a többi között majd geológiai kutatás céljaira is használhatják. Évek óta gyártják az URH rádiótelefon-készülékeket, idehaza eddig már több mint 8000 berendezést helyeztek üzembe. A készülék-gyártása után egy héttel ma már a telepítést, az üzembe helyezést is elvégzik. Az URH rádiótelefon teljesen tranzisztorizált változata is elkészült. Ezzel egyébként telefonvonalat is meghosszabbíthatnak — vezeték nélkül. Tavaly óta kifogástalanul üzemel egy ilyen készülék a mezőtúri tanyavilágban, amely a mezőváros telefonközpontját a 12 kilométernyire fekvő Új Élet Tszszel kapcsolja össze. A telefonvonal kiépítése 280 ezer forintba került volna, az URH-készülék viszont csak 80 ezerbe. Az idén megkezdik ennek a berendezése nek a sorozatgyártását, és valamennyi postaigazgatóságon üzembe helyeznek legalább egy vezeték nélküli telefonvonal-hosszabbítót. Egy-egy ilyen URH-berendezésre egyébként négy telefonkészülék csatlakozik. A legújabb BRG M—11-es magnetofon. (Mikó László felvétele.)