Népszabadság, 1970. május (28. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-10 / 108. szám

1970. május 10. vasárnap NÉPSZABADSÁG A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága és a magyar forradalmi munkás-paraszt kormány együttes ülésének határozata a lakásépítés fejlesztésére, a lakáselosztás és a lakbérek új rendszerére Mint ismeretes, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága és a magyar forradalmi munkás­­paraszt kormány 1970. április 16-án együttes ülést tar­tott és úgy döntött, hogy a lakásépítés, -elosztás és -fenntartás kérdéseit rendező állásfoglalást e hónap­ban nyilvánosságra kell hozni, valamint az állami intézkedésekről tájékoztatást kell adni. Az alábbiak­ban közöljük az együttes ülés határozatát: A Központi Bizottság és a kormány megvizsgál­ta dolgozó népünk lakáshelyzetét, a jövőbeni fej­lődés irányát, feltételeit és anyagi forrásait. A vizs­­ gálatokból és tanácskozásokból arra a végkövetkez­tetésre jut, hogy a tervszerű fejlődés érdekében a közeljövőben újonnan, komplex módon kell sza­bályozni a lakásépítést, a lakáselosztást és a lakás­alappal való gazdálkodást. A Szakszervezetek Or­szágos Tanácsának véleményét, valamint a buda­pesti és megyei párt- és tanács végrehajtó bizott­ságokkal, a társadalmi és állami szervekkel foly­tatott széles körű konzultáció tapasztalatait figye­lembe véve határozza meg a szükséges tennivalókat. A Központi Bizottság és a kor­mány megállapítja, hogy a lakás­­helyzet hazánkban javuló. Az el­múlt két évtizedben, 1950 és 1970 között egymillió új lakás épült, a családoknak majdnem egyharma­­da költözött új lakásba, csökkent a lakások zsúfoltsága, kedvezőbb a lakásállomány minőségi össze­tétele, felszereltségi szintje. A la­kások összmennyisége azonban ma is elmarad a lakásigények mögött. Részint még mindig je­lentkezik a hatása azoknak az éveknek, amikor nem folyt ér­demleges lakásépítés, a háborús időkben és a helyreállítási idő­szakban, továbbá a szocialista építés első éveiben, amikor a ter­melő beruházások elsőbbséget él­veztek a lakásépítéssel szemben is. Részint pedig a reáljövedel­mek viszonylag gyors növekedé­sének hatására az adott elosztási rendszerben gyorsan nőnek a pót­lólagosan jelentkező új lakásigé­nyek. 1957 óta a gazdasági fejlesztés­ben nagyobb szerepet kap a la­kásépítés, növekszik az állami be­fektetés és bővülnek a források a lakosság anyagi eszközeinek be­kapcsolásával, így jóváhagyásra kerülhetett az 1961—1975. évekre szóló 15 éves terv egymillió új lakás felépítésére. Ez a terv meg­valósulóban van. 1975-ig megépül a 15 éves lakásépítési program­ban kitűzött egymillió lakás, et­től azonban nem várhatjuk az igények teljes kielégítését, mert közben a városiasodás folyamata is felgyorsult és a városokban a lakásépítés nem növekszik a la­kásigények teljes kielégítésének mértékéig. Reálisan kell számolni azzal, hogy a lakáskérdés teljes megol­dása a számítottnál hosszabb idő alatt — a népgazdaság fejlődésé­vel összhangban — lehetséges. A mai elemzések és tapasztalatok azt mutatják, hogy a lakásépítés és -elosztás adott rendszerét to­vább kell fejleszteni, bizonyos ré­szeit pedig gyökeresen meg kell változtatni ahhoz, hogy a mainál gyorsabban haladhassunk az igé­nyek kielégítésének irányába. A lakásépítés és -elosztás mai rendszerének legfőbb problémája az, hogy a jelentős lakásépítés el­lenére rendszeresen újratermelő­dik a lakáshiány, ez fékezi bizo­nyos rétegek szociális helyzetének javulását és negatívan hat a nép­­szaporulatra. Az állandósult la­káshiány körülményei között ki-­­­alakultak az elosztásban, a fenn- t­­artásban a „hiánygazdálkodás”­­ jellegzetességei, a bürokrácia, az­­ állam és a lakosság gazdasági el­lenérdekeltsége, s ezek a politik­­­kai elégedetlenségnek is táptalajt­­ nyújtanak. A helyzeten úgy kell­­ változtatni, hogy reálisan szemb­­­benézünk a tényekkel és megold­juk az arra érett problémákat. A fő problémák­ a gyakorlatban a következőkben jelentkeznek: — a nemzeti jövedelem s azon belül a beruházási eszközök nö­vekedéséhez képest egyenetlenül alakult, egyes években elma­radt a lakásépítésre fordított ál­lami eszközök növekedése, s ez I. különösen a városi lakásépítést­­ fékezi; — a lakosság jövedelmi vi­szonyai lehetővé teszik a csalá­dok nagy részének fokozódó részvételét a lakáskérdés meg­oldásában, de a lakossági erő­források bevonása ez ideig csak a magán-lakásépítésben megol­dott, az állami és szövetkezeti lakásépítésben elmarad a lehe­tőségektől, s ez is fékezi az épí­tés ütemét; — a lakásépítés és -elosztás, valamint a fenntartás jelenlegi rendszere a társadalmi egyenlő­ség és igazságosság szempontjá­ból széles körben vitatott. Aránytalan a lakosság külön­böző rétegeinek tehervállalása. Egyes családok ingyen jutnak olcsó bérű lakáshoz, míg mások lakásépítéssel, illetve vásárlás­sal jelentős terheket vállalnak; — a lakásforgalom és a la­káscsere mai rendszere korsze­rűtlen, nem ösztönöz a lakáscse­rére, s ezzel hiányteremtő té­nyezővé válik. Hiányzik a la­kásbérlet értékének elismerése. Egyes családok több lakással is rendelkeznek. A bérlők nem ér­dekeltek a lakásalap megfelelő kihasználásában, a lakástartalé­kok felszabadításában,­­ a lakásellátás támogatási rendszerében nem jutnak kel­lően érvényre a párt szociál­politikai elvei. A lakásépítéssel és vásárlással összefüggő ked­vezmények nincsenek helyes elvi alapon rendezve, az elosztásnál nem veszik figyelembe a tény­leges rászorultságot. Az állami dotáció az építési formához és a lakás méretéhez kapcsolódik, s nem biztosítottak a lakás­alapban megtestesülő nemzeti vagyon állagának fenntartásá­hoz szükséges közgazdasági fel­tételek. A lakbér a legszüksége­sebb fenntartási munkálatokra sem elegendő, és az egyre foko­zódó fenntartási célú dotáció más területekről — így a lakás­építéstől — von el jelentős esz­közöket. E főbb problémákat a lakásépí­tés és -elosztás, a támogatás, vala­mint a fenntartás és a lakbérek rendszerének új elveken alapuló komplex rendezésével kell meg­oldani. Olyan gazdaságpolitikai feltételek kialakítása szükséges, amelyek a lakáskérdés megoldá­sában fokozott érdekeltséget te­remtenek mind az állam, mind a lakosság oldaláról. A lakáshelyzet jövőbeni javítá­sát, az új módszerek bevezetését a párt életszínvonal-politikájával összhangban, vagyis az életszín-, vonal további emelésének köze-­­pette kell elvégezni. A munka szerinti elosztás elvével összhang­ban el kell érni, hogy minden ál­lampolgár lakásigényének, anyagi teherbíróképességének megfele­lően vállaljon részt a lakásépítés és -fenntartás költségeiből. Az állami és magán-lakásépítés növelésével elő kell segíteni az el­látás és az igények közötti fe­szültségek csökkentését, a fenn­álló társadalmi és szociális­ prob­lémák megoldását. Ennek érdeké­ben növelni kell a központi költ­ségvetés lakásépítésre fordítandó eszközeit, egyidejűleg fokozni kell a tanácsok saját, valamint a vál­lalatok és a lakosság erőforrásai­nak bevonását a lakáskérdés meg­oldásába. Biztosítani kell a meg­levő lakásvagyon állagának fenn­tartását és az ehhez szükséges műszaki-gazdasági háttér megte­remtését. A lakásellátásban a terhek ará­nyosabbá tételénél a kedvezmé­nyek tekintetében nagyobb szere­pet kell biztosítani a szociálpoli­tikai szempontoknak. Kifejezésre kell juttatni, hogy a kedvezmény alapja elsősorban a család nagy­sága: a gyermekek és eltartottak (keresőképtelenek) száma, a csa­ládalapító fiatal házasok, továbbá a nyugdíjasok és a csökkent mun­kaképességűek támogatása. Egységes elvek alapján rendez­ni kell a lakbéreket. Elvi alapnak kell tekinteni, hogy a lakbérbevé­telek fedezzék vagy közelítsék meg a lakóépületek fenntartási költségeit, ezzel megteremtődjön a folyamatos és színvonalas kar­­­bantartás anyagi forrása, az álla­mi dotáció pedig szűnjön meg. A lakbérekben sem amortizációt, sem pedig nyereséget nem szabad kalkulálni. A lakások építésében, elosztá­sában, valamint a lakásalappal való gazdálkodásban a tanácsok kapjanak nagyobb szerepet. felő képességéhez igazodó külön­böző felszereltségű, egyszerűbb kivitelű, olcsóbb lakások is épül­jenek. Külön elő kell segíteni azt, hogy a fiatal házasok, nyugdíja­sok, egyedülállók növekvő há­nyada szabadulhasson meg a drá­ga albérletektől, s ehhez hasonló jellegű kulturált és olcsóbb lakó­szobához juthassanak.­­ A lakásépítési program megvalósításában olyan irányítási és szabályozási módsze­reket kell alkalmazni, amelyek le­hetővé teszik a tanácsi önállóság kiszélesítését, ugyanakkor bizto­sítják a központi fejlesztési célok megvalósítását. A tanácsok önál­lóságát a lakások építésében elő kell segíteni azzal, hogy az állam­tól kapott központi pénzeszközök, valamint a lakásépítési célú taná­csi pénzügyi alapok mikénti fel­­használásáról a tanácsok maguk dönthessenek. Helyes orientálásu­kat központi irányelvekkel kell elősegíteni. A tanácsok a lakás­építéssel kapcsolatos központi elő­írásoktól annyiban térhessenek el, amennyiben a saját elhatározá­saikon alapuló fejlesztések anya­gi fedezetével rendelkeznek.­­ A lakásépítési program a * * tanácsok számára megnö­vekedett feladatot jelent. Szüksé­ges, hogy a tanácsok a területü­kön élő lakosság lakásproblémái­nak megoldásával, az állami, vál­lalati és magán-lakásépítéssel komplexen foglalkozzanak és a feladatokra felkészüljenek. A la­kásépítési program megvalósítása érdekében megfelelő és időben történő terület-előkészítéssel, elő­­közművesítéssel, aktív terület­gazdálkodással tegyék megalapo­zottabbá és szervezettebbé a la­kásépítkezést. A tanácsok, a vál­lalatok és a lakosság lakásépítés­sel kapcsolatos szolgáltatási igé­nyeinek kielégítéséhez intézmé­nyes segítséget kell biztosítani. E célra szolgáltató jellegű szerveze­teket (szövetkezeteket, irodákat, vállalatokat) lehet létrehozni, vagy e feladatokkal meglevő szer­vezeteket kell megbízni. A lakásépítés fejlesztésével, a lakáselosztás és -gazdálkodás új rendszerével kapcsolatban a Központi Bizottság és a kormány szükségesnek tartja, hogy az in­tézkedések a negyedik ötéves terv keretében megoldást nyerje­nek, úgy, hogy már a tervezésben vagy a végrehajtás kezdeti idő­szakában érvényesítsék a párt ha­tározatát. A lakásépü­lés jöVöle­i­i programja : A lakásépítési feladatokat jelenleg öt évre kell meg­szabni. A kiindulóalap a 15 éves lakásépítési program teljesítése legyen, vagyis az egymillió lakás építésének befejezése a tervezett időre. Ehhez a negyedik ötéves terv időszakában 1975-ig legalább 400 ezer lakás megépítését kell biztosítani, vagyis az utóbbi évek 63 000-es átlagáról évi 80 000-re kell növelni az építést. E feladat megvalósításának döntő feltétele, hogy a lakásépítésre, a közműve­sítésre és a hozzá kapcsolódó ipari és szolgáltató háttér fejlesztésére fordított eszközök hányada és összege a népgazdasági beruházá­sokból növekedjék. Ez a gazdaság­­politikai követelmény egyik ki­indulópontja legyen a negyedik ötéves tervnek és ugyanerre kell törekedni a kidolgozás alatt álló, 1985-ig terjedő távlati gazdaság­­fejlesztési koncepció elkészítése­kor.­­ A legégetőbb szociális fel­­­­adat a fővárosban és a vi­déki városokban lakó munkás­ II. családok és a családalapító fiata­lok lakáshelyzetének javítása. A negyedik ötéves tervidőszak la­kásépítésének elsősorban e fel­adat megoldását kell szolgálnia. Az állami lakásépítés jelentős nö­velésével el kell érni, hogy az összlakásépítésnek közel a fele állami (központi költségvetési, ta­nácsi és vállalati) erőforrásokból valósuljon meg. A központi költ­ségvetésből és a tanácsok lakás­­építési célú helyi bevételeiből, to­vábbá a vállalatok, intézmények eszközeiből összesen 180—200 ezer állami (bér- és szolgálati, vala­mint értékesítés céljára szövetke­zeti) lakást kell megépíteni. A magán-lakásépítés növelése céljá- s­ból törekedni kell a lakosság erő­forrásainak és a vállalatok tör­vényesen erre fordítható eszkö­zeinek a lakásépítésbe való foko­zott bevonására. A lakosság ré­széről várhatóan jelentkező saját lakásépítési (vásárlási) igények kielégítésére úgy kell felkészülni, hogy a lakossági építésen belül növekedjék a korszerű, több szin­tes és telepszerű építés aránya. A szükségletekkel összhangban a fővárosban, a vidéki városok­ban és a kiemelt településeken az összlakásépítésnek mintegy két­harmada épüljön meg az állami lakásépítés és társasházépítés je­lentős növelése útján, döntően több szintes lakóházakban. A fő­városban olyan mértékű lakásépí­tés feltételeit kell megteremteni, hogy a lakáshelyzet az országos átlagot meghaladó mértékben ja­vuljon.­­ A negyedik ötéves tervben a harmadik ötéves tervhez képest lényegesen — mintegy 100 ezerrel — növekvő lakásmennyi­ség megépítéséhez biztosítani kell az építőipari szervezetek lakásépí­tési és közművesítési tevékenysé­gének fejlesztését, az építőanyag­termelés fokozását, az épületszer­kezetek és szerelvények megfelelő mennyiségű és választékú kínála­tát.­­ A lakásépítési feladatok gazdaságos megoldása érde­kében erőteljesen fokozni kell a tömegszerű, koncentrált lakásépí­tés arányát. Az összes lakások­nak legalább 55—60 százaléka korszerű építési technológiával épüljön. Megfelelő segítséggel le­hetővé kell tenni, hogy az állami építőipar mellett a szövetkezeti építőipar is fokozottabban alkal­mazza a korszerű építési módokat. Az építési igényekkel összhang­ban fenn kell tartani a lakosság és a kisiparosok lakásépítő tevé­kenységét, és a lakosság építő­anyag-keresletének folyamatos kielégítésére kell felkészülni. Ezekkel a célokkal összhangban kell megvalósítani a kapcsolódó iparágak fejlesztését. . . A negyedik ötéves tervben az állami lakások átlagos nagysága két szobát érjen el. A lakások technikai felszereltsége és a házak átlagos emeletnagysá­ga tekintetében pedig tartani kell a kialakult színvonalat. Indokolt, hogy a lakosság differenciáltan jelentkező igényeihez és teherei­ A lakást‘pí­ t‘*-i formák fejlesztése . A lakásépítés továbbfejlesz­t‘ tése keretében ezután is többféle formát kell alkalmazni, hogy lehetővé tegyük a lakásépí­tési program biztonságos teljesü­lését, a központi, a tanácsi, a vál­lalati és a lakossági erőforrások leghatékonyabb felhasználását, és ezzel a lehető legtöbb építési és vásárlási igény kielégítését. A la­kásépítés rendszerének lehetővé kell tennie, hogy a családok a kü­lönböző konstrukciókban jövedel­mi helyzetüknek és igényeiknek megfelelően elégíthessék ki lakás­szükségletüket. Ezért a lakásépí­tés jövőbeni rendszerében indo­kolt fenntartani az állami, a szö­vetkezeti, a vállalati lakásépítési formákat, továbbá a lakossági építkezést és az értékesítésre tör­ténő öröklakás-építést.­­ A tanácsi lakásépítés kere­sze­tében megvalósuló lakások legalább egyharmadát — megyei szinten — a tanácsok szövetkezeti lakásként értékesítsék, de leg­alább 40 százaléka bérlakás le­gyen. Az értékesítés meghatáro­zott arányának növelésében a ta­nácsok legyenek érdekeltek az­által, hogy az egyharmadon felül értékesített lakások utáni kész­­pénzbevétel (előtörlesztés) a ta­nácsokat illesse meg és ezekből növeljék a lakásépítkezések pénz­ügyi alapját. (Folytatás a 4. oldalon.)

Next