Népszabadság, 1973. március (31. évfolyam, 50-76. szám)

1973-03-18 / 65. szám

1973. március 18., vasárnap NÉPSZABADSÁG Befejeződtek a magyar—román vegyipari gazdasági együttműködési tárgyalások Elutazott a román vegyipari miniszter Március 15. és 17. között dr. Szekér Gyula nehézipari minisz­ter és Mihail Florescu román vegyipari miniszter Budapesten tárgyalásokat folytatott a két or­szág vegyipari együttműködésé­ről. Megállapították, hogy a két ország petrolkémiai iparának gyors ütemű fejlesztése — a komplex programnak megfele­lően — mindkét fél számára elő­nyös együttműködésre nyújt le­hetőséget. A kidolgozott javasla­tok közül különösen jelentős a petrolkémiai és a szintetikus kau­­csukipar területén 1975 után meg­valósítandó kooperáció. A tárgya­lásokon nagy figyelmet fordítot­tak a két ország vegyipari alap­anyag-forgalmának lényeges nö­velésére, s behatóan tárgyaltak arról, hogy hosszabb távon ho­gyan elégíthetik ki kölcsönösen egymás igényeit különböző pet­rolkémiai alapanyagokból, mű­anyagokból és szintetikus kau­­csukból. A miniszterek véleményt cse­réltek a foszformat­ragya-iparban és a növényvédőszer-iparban megvalósítható együttműködésről. A szakértők által javasolt nö­­vényvédőszer-ipari szakosodási szerződés keretében a két ország 1980-ig vállal kötelezettséget nö­vényvédő szerek és ezek alap­anyagainak kölcsönös szállítására. Dr. Szekér Gyula és Mihail Flo­­rescu szombaton jegyzőkönyvet írt alá a tárgyalások eredményei­ről. A román vegyipari minisztert fogadta Vályi Péter, a Miniszter­­tanács elnökhelyettese. Mihail Florescu szombaton visszautazott Bukarestbe. Búcsúz­­­­tatására a Ferihegyi repülőtéren­­ megjelent dr. Szekér Gyula és Ioan Cotoi, Románia budapesti nagykövete. ÚJ ÜZEM CEGLÉDEN Megkezdték a próbaüzemelést az új ceglédi Fűrész- és Hordóipari Gyárban. Elsőként a fűrészcsarnokban a rönkfeldolgozó berende­zést állították munkába. Az egész fűrészcsarnok üzemeltetését ti­zenhét ember irányítja elektromos távvezérlőegységek segítségévek (Karáth Imre felvétele — MTI Fotó.) óta, ha lehet, még szaporábban próbálunk lépkedni. Ma már valóban nem a vízto­rony uralja a várost. Az egész környék számára áldást jelentő 450 ágyas kórház jóval magasabb nála. S a város közepén felépült a látványosságnak is beillő áru­ház, amely váratlanul nagy for­galmával is igazolja, hogy milyen szükség van rá. Van új szállodá­juk, szolgáltatóházuk, újabb ütle­tek megnyitására készülődnek. — Nekem, mint tanácstagnak, az ellátás, fellendítése a vesszőpa­ripám. Az ember azért dolgozik, hogy a lehetőségekhez képest jól éljen. Nálunk az ellátás az ÁFÉSZ kezében van, jól is csinálják, mégsem ártana egy kis rivalizá­lás. Elkelne egy másik szektor is, hogy nagyobb legyen a válasz­ték, a verseny, a vásárló megbe­csülése. Legyen mindig kéznél — A város adjon többet a dombóváriaknak, mint amennyit a község adott — ez Takács Jó-­­zsef tanácstagi véleménye, s­o­em áll egyedül vele. A város megpró­bál többet adni, de csodákat nem tehet. Az elmúlt két esztendőben is 370 lakás épült (70 állami), az igénylők száma viszont hétszáz. Tizennyolcezer ember él Dombó­váron, a felszabadulás óta ötezer­rel nőtt a lélekszám.­­ Megértik ezt az emberek, csak legyen, aki minden gondot kész megbeszélni velük. Itt van az én 34-es körzetem. Hetvenhá­­rom ház, 219 választó. A város szélén élünk, a Bartók Béla ut­cában. Barátságos, rendes embe­rek, jórészt nyugdíjasok vagy újonnan betelepültek. Mit ígér­hetek nekik, mint tanácstagjelölt? Tudom, köves utcát szeretnének, mert a mi utcánkban csak a jár­da van betonból. Csakhogy a vá­ros belső útjainak, utcáinak csu­pán a 25 százaléka köves, a többi­ben még nagy a sár. S nem ígérhe­tek én sem változást 1975-ig. Ak­kor talán már nekifoghatunk, és nem fogjuk sajnálni a munkát sem. A telefont viszont máris megígérhetem, azt jóval előbb bevezetjük. Magyarázza, hogy a választók mindinkább emberközelben akar­nak élni a tanácstaggal. Ragasz­kodnak hozzá, hogy a jelölt az ő körzetükből, az utcájukból kerül­jön ki. Mindig kéznél legyen. A Jövet-menet bekopognak hozzám, ha rossz a vízcsap vagy a közvilágítás. Jönnek, hogy len­dítsünk valamit az utca képén. Legutóbb szép gömbakácokat kap­tunk, és közösen elültettük. Nyá­ron már valóságos liget lesz az utcánk. „Beleszerettem a tanácstagi hivatásba". Takács József tíz esztendővel ezelőtt a külterületi Tüskepusztán kezdte el tanácstagi munkáját. — Biciklin mentem ki az új településre. Sár és gaz fogadott, s jó néhány bizalmatlan ember. Le­ültem néhányukkal, elkezdtünk beszélgetni. Sorolták, hogy mi minden kellene nekik. Hozzá kell látni, emberek, mondtam akkor, de magam is üresnek éreztem az intelmet. S megszólalt az egyi­kük. — Hozzálátunk, de mondja meg, hogyan? Ma már autóbuszváró, közvilá­gítás, járda van Tüskepusztán is. — S a közös munka során ma­gam is beleszerettem a tanácsta­gi hivatásba. És Dombóvárba is. A múltkor azt kérdezte az elnök, hogy elmennék-e innen. A város­ból nem mozdulok, feleltem, de a városért bármelyik percben. Az a fontos, hogy a város mozogjon, haladjon minél sebesebben. Gondolom, így kell a várost sze­retni. Kékesdi Gyula ­ Az egyes lakásépítési formák pénzügyi és hitelfeltételeinek mó­dosításáról januárban hozott kor­mányintézkedések részletes is­mertetése után sok olvasónk kér­te, hogy adjunk bővebb tájékoz­tatást a gyakorlati tennivalókról és­­lehetőségekről, így került sor szerkesztőségünkben arra az an­­kétra, amelyen elsősorban a vál­lalati munkáslakás-építés új lehe­tőségeit, fővárosi problémáit vitat­ták meg. Milyen volt a rendelkezések első visszhangja? — ezzel indult a be­szélgetés. A KISZ budapesti bizottsága és a Szakszervezetek Budapesti Tanácsa már február­ban körkérdést intézett a fő­városi vállalatokhoz és intézmé­nyekhez: milyen anyagi, techni­kai eszközökkel kívánják segíteni dolgozóik lakásépítését 1973-ban és a negyedik ötéves terv hátra­levő éveiben? A két évvel ez­előtti, hasonló felmérés szerint 300 budapesti vállalatnak 1,2 mil­liárd forintja volt a lakásépítés támogatására. Ennek azonban ak­kor még a 10 százalékát sem köl­tötték el, mert a régi feltételek előnytelenek voltak. Három tennivaló A vállalatok az OTP-hitelek megnövekedése folytán most ugyanannyi pénzből több dolgo­zójukat tudják támogatni. Azzal, hogy a készpénz-előtörlesztés, „a beugró”, az előírt feltételek ese­tén a korábbi 80—100 ezer forint­ról a negyedére csökkent, s a fia­tal házasoknak, nagycsaládosok­nak még további szociális ked­vezmény is adható, olyan mun­kásrétegek is versenyképessé vál­tak a saját otthon megszerzésé­ben, akiknek az aránytalanul nagy anyagi terhek miatt erről eddig eleve le kellett mondaniuk. De mi kell ahhoz, hogy a saját lakásépítés, illetve -vásárlás lehe­tősége gyakorlatilag is elérhető kö­zelségbe kerüljön? Az ankét rész­vevői ezzel kapcsolatban három lé­nyeges tennivalót emeltek ki: 1. a vállalati igények és pénzügyi lehe­tőségek gondos felmérése az új fel­tételek alapján több év távlatá­ban; 2. a támogatásra számba jöhető dolgozók kijelölése; 3. az építésben részt venni kívánók rendszeres takarékoskodása. Az Egyesült Izzóban, ahol a la­kásépítés támogatásának már ha­gyománya van, az idén és jövőre, a már korábban megvalósult Fóti úti Izzó-telep folytatásaként az elő­zetes számítások szerint újabb 240 lakás felépítéséhez tudnak támo­gatást nyújtani. A lakások 75—80 százalékát, a párthatározat szel­lemében, a vállalat fizikai dolgo­zói részére kívánják biztosítani. Az elosztás elveit és módszereit a később jóváhagyásra kerülő kollek­tív szerződésben is rögzítik. A sze­mélyek kijelölésére a gyárak igaz­gatói és a társadalmi szervek ve­zetői tesznek javaslatot, s emel­lett azokat is nyilvántartják, akikre majd csak a következő egy-két évben kerülhet sor. A tá­mogatás legelső feltétele az öt­éves törzsgárdatagság. A nagyvállalatok pénzügyi le­hetőségei —­amint az ankét vitá­jából is kiderült — nagyon kü­lönbözőek. Sokhelyütt meg tudják adni az állami támogatás feltéte­léül szabott 20 százalékos köl­csönt, másutt csak ennél keve­sebbet. A Fővárosi Gázműveknél az idén mintegy 15 millió forint fordítható a dolgozók lakásépíté­sének támogatására. Más a hely­zet a Telefongyárban, ahol 1972- ben csupán öt társasházlakás épí­tése valósulhatott meg vállalati támogatással és mintegy félmillió forinttal segítették dolgozóik csa­­ládiház-építését. Ami pedig a jö­vőt illeti, a telepszerű több szin­tes lakásépítés nagyobb arányú támogatásának lehetőségei — a saját erőforrások szűkössége miatt — még eléggé kialakulatlanok. És mi van a kisebb vállalatok­kal? Azok egyenként többnyire nem képesek telepszerű munkás­­lakás-építési akcióba fogni, közö­sen viszont igen. Ez késztette az MSZMP VIII. kerületi párt-végre-Az ankéton részt vett: Baumgarten Elemér, az Egyesült Izzó igazgató­­helyettese; Békés László, az OTP la­kásépítési igazgatóságának igazgatója; Bokros Vilmos, a KISZ budapesti bi­zottságának osztályvezetője; dr. Darvas László, a SZOT osztályvezetője; Fábi Andor, a Pénzügyminisztérium osz­tályvezetője; Ferenczi József, az Or­szágos Tervhivatal osztályvezetője; Heincz Mihály, a fővárosi tanács fő­osztályvezetője; Holl József, a XIV. kerületi tanács elnökhelyettese; dr. Pál József, a SZÜVOSZ főosztályvezetője; Pesti János, a Telefongyár főosztály­­vezetője; Rozgonyi Ernő, a Pénzügy­minisztérium főelőadója; Soltész Lász­ló, az ÉVM főosztályvezetője; Somosi József, a IV­. kerületi tanács elnökhe­lyettese; Stadinger István, a Fővárosi Gázművek vezérigazgatója; Tatai Ot­tó, a XVI. kerületi tanács elnökhe­lyettese; dr. Varjasi Tiborné, a VIII. kerületi tanács osztályvezetője és dr. Viszkei Mihály, a fővárosi tanács fő­osztályvezetője. A sajtóbizottságát arra, hogy az új­­ rendelkezések megjelenése után nyomban összehívja a kerület 25 kis- és középvállalatának képvise­lőit, a közös összefogás lehetősé­gének megvitatására. Kiderült, hogy a kerületben jelenleg 200 la­kás telepszerű felépítéséhez van igénybe vehető, alkalmas terület. Jó kezdeményezésnek bizonyult, hogy a vállalati munkáslakás-épí­­tések kézbentartására a kerületi ta­nács képviselőjének bevonásával állandó jellegű társadalmi „kata­­lizátor”-bizottságot hoztak létre s máris megtették a legfontosabb gyakorlati lépéseket a tervezett lakásépítés előkészítésére. A vállalati munkáslakás-építés lehetőségeiről más kerületekben is megindultak a tárgyalások. A vál­lalatok az OTP kimutatása szerint 1972-ben országosan mintegy 750 millió forint lakásépítési alapot képeztek. Ebből Budapestre 400 millió forint jut, de a több szin­tes, telepszerű lakásépítés támo­gatására csak 52 milliót használ­tak fel, illetve irányoztak elő. Ez az 52 millió körülbelül ezer munkáslakás építéséhez, illetve támogatásához elegendő. S ha a vállalati támogatás aránya a csa­ládi házakról egészségesen eltoló­dik a telepszerű több szintes for­mára — mondotta az ankéton az OTP képviselője —, akkor még több lehetőség nyílik a korszerű mun­káslakás-építések fellendíté- Melyik forma előnyösebb ? Az OTP sokévi tapasztalatai­nak birtokában biztonságosan tudja ellátni a telepszerű társas­házlakások építésének szervezé­sét. 1973—1975 között a fővárosi tanáccsal kötött megállapodás alapján a takarékpénztár 3300— 3500 több szintes saját szervezésű társasházlakás felépítéséről gon­doskodik. Az így felépülő új la­kások 80 százalékát a vállalati munkáslakás-építési akcióban részt vevő dolgozók kapják taná­csi kijelöléssel az új, kedvező pénzügyi és hitelfeltételekkel. A telepszerű több szintes laká­sok építésének másik főszereplője a viszonylag rövid múltra vissza­tekintő lakásépítő szövetkezetek tevékenységének összehangolásá­ra hivatott SZÖVOSZ. Az ankét több részvevője, elsősorban a KISZ és a SZOT képviselője, a la­kásépítési akció szövetkezeti for­mája mellett érvelt, mert mint mondották, az építtetők közremű­ködése, a társadalmi segítség szá­mottevően csökkentheti az építési költségeket. Budapesten az AFIT 3. számú üzemének dolgozói által alapított lakásszövetkezet tagjai vállalati segítséggel saját maguk végezték el leendő lakóházuk alapozási munkáit. Szakmailag felkészült brigádjuk vállalkozott a szakipari munkák nagy részének elvégzésé­re is. A XVI. kerületi centená­rium ifjúsági szövetkezeti lakóte­lep építésénél a műszaki tervezést végző vállalat társadalmi munká­ra alapozva 50 százalékos díjked­vezményt adott. KISZ-munka­­akció szervezésével csökkentet­ték az építőanyag-szállítások költ­ségeit. Az OTP „társasház pár­­­tiak” a felsorolt példák ellené­re is fenntartották azt a vélemé­nyüket, hogy 10 emeletes házgyá­ri vagy hasonló típusú több szin­tes lakóházak építésénél — mára fokozott balesetveszély miatt is csak nagyon szűk tere lehet a sa­ját munkának. A lakásépítésre szövetkezők egyik gyakori problémája az is­meretlen úton való elindulás, a tagok tájékozatlansága és magára­­hagyatottsága. A lakásépítő szö­vetkezetnek a munkások, a fiata­lok körében igazán csak úgy le­­■ hét létjogosultsága — fejtegette a budapesti KISZ-bizottság képvi­selője —, ha a tagokat akkor ve­szik fel, amikor már megvan az építési terület a terv- és a kivitele­zési kapacitás, s amikor már meg tudják mondani nekik, hogy a fel­építendő lakások mennyibe fog­nak kerülni. Ehhez persze sok minden szükséges. Apparátus, amelyik elvégzi az előkészítés bo­nyolult jogi, műszaki feladatait, s olyan szerv, amely az első lépések­től kezdve, mindent kézben tart. Mivel ilyen szerv eddig nem volt — mondotta —, a Szakszer­vezetek Budapesti Tanácsa és a KISZ-bizottság létrehozott egy kis társulatot és megkérte az X., Y. és a Z. vállalatot: legyetek szí­vesek eltartani egy embert, —te­gyétek lehetővé, hogy a lakásépí­tő szövetkezet dolgaival foglal­kozzék. Ha ez nincs, s ha a fővá­rosi tanács hivatali kötelességén túl nem segíti a kezdeményezést, akkor képtelenség lett volna fél év alatt előkészíteni a centená­riumi lakótelep több mint ezer lakásának felépítését. Lakásonként 100 ezer forint A vitában ismételten felvetődött, hogy a főváros közművesített terü­letei már el vannak osztva, ami fő­leg a lakásépítő szövetkezetek szá­mára hátrányos. Az ügy legkri­tikusabb oldala nem is az elosztás, hanem az, hogy Budapesten ma körülbelül 100 ezer forint a terü­let-előkészítés egy lakásra jutó költsége. Az ötödik ötéves tervben ez a költség a számítások szerint , lakásonként 140—150 ezer forint­ra növekszik, s a fővárosi tanács egyik legnagyobb gondja, hogy a további terület-előkészítés még jócskán hiányzó pénzügyi fedeze­tét miként teremtse elő. Ez azt je­lenti — mondotta Heincz Mihály már az ankét vitaindítójában —, hogy a lakásérités lehetőségeit Budapesten még hosszú ideig szi­gorúan meghatározzák a terület­előkészítés, a közművesítés, a sza­nálás költségei. Az ésszerű területgazdálko­tás egyik fő követelménye, a többféle formában, széttagoltan folyó több­szintes magánépítkezések jobb szervezése és összefogása. Szigo­­r­úabban szabja meg a tanács a be­­­­építés feltételeit — javasolta az I­KVM főosztályvezetője —, mert mi­közben általános területhiányra panaszkodunk, egyes területek be­építése a nem megfelelő előkészítés és más okok miatt gyakran évekig elhúzódik. A jobb szervezést és ösz­­szehangolást sürgető kritika első­sorban a SZÖVOSZ-nak szólt. Arra viszont a fővárosi tanács vb ho­zott határozatot, hogy a telepsze­rű munkáslakás-építési terüle­tek alap­közművesítését, továbbá az iskolák, az óvodák, a bölcsődék stb. beruházásait saját beruházó szervezetével végezteti, amely gondoskodik a mélyépítési és ma­gasépítési munkák összehangolá­sáról is. Az alapos vita megmutatta, hogy a munkáslakás-építési akció ki­bontakoztatása sok nehéz feladatot hárít a megvalósításban közremű­ködő valamennyi szervezetre. Az akció a fővárosi lakásgondokat ön­magában természetesen nem old­hatja meg. De megsokszorozhatja az erőfeszítéseket az állami-tanácsi lakásfejlesztés tervezettnél kény­szerűen lassúbb ütemének ellen­súlyozására, segíti, hogy a mun­káscsaládok s a fiatalok több év távlatában társadalmilag igazsá­gosabb alapokon jussanak önálló otthonhoz. Oroszi István Munkáslakás-építés új pénzügyi feltételekkel Ankét a Népszabadság szerkesztőségében

Next