Népszabadság, 1977. szeptember (35. évfolyam, 205-230. szám)

1977-09-06 / 209. szám

1977. szeptember 6., kedd NÉPSZABADSÁG Az Egyetemi Nyomda jubileuma Háromnapos nemzetközi tudo­mányos ülésszak kezdődött hét­főn az Eötvös Loránd Tudo­mányegyetemen az Egyetemi Nyomda alapításának 400., és Bu­dára telepítésének 200. évforduló­ja alkalmából A tanácskozást Ádám György, az ELTE rektora nyitotta meg, majd Szathmári István, a bölcsé­szettudományi kar dékánja mél­tatta a nyomda szerepét az egye­­­temes kultúrtörténetben. Keserű Jánosné könnyűipari miniszter is köszöntötte a tanácskozást. Garamvölgyi Károly oktatási miniszterhelyettes arról a kapcso­latról beszélt, amely az Egyetemi Nyomdát és az oktatásügyet mindvégig jellemezte. A háromnapos tanácskozásso­rozatot Köpeczi Béla akadémikus, az MTA főtitkárhelyettese, Ki­rály Péter és Sziklay László egyetemi tanárok előadásai vezet­ték be, majd a tanácskozás szek­cióülésekkel folytatódott. Az Egyetemi Nyomda négy év­százados múltjába nyújt betekin­tést az a kiállítás, amely hétfő délután a Petőfi Irodalmi Mú­zeumban nyílt meg. A könyvtárosok világkongresszusa Hétfőn Brüsszelben a belga ki­rály védnöksége alatt megkezdő­dött a könyvtárosok világkong­resszusa, amelyet a Könyvtárosok Nemzetközi Szövetségének fél év­százados fennállása alkalmából hívtak össze. A világ minden ré­széből mintegy kétezer szakem­ber előadásokon és nyilvános vi­tákon cseréli ki tapasztalatait a könyvtárak szerepével és az olva­sók körének szélesítésével össze­függő kérdésekről. Magyar részről a világkongresz­­szuson részt vesz dr. Jóború Mag­da, a Széchényi Könyvtár főigaz­gatója, az UNESCO magyar nem­zeti bizottságának elnöke, Vályi Gábor, az Országgyűlési Könyv­tár igazgatója, Papp István, a Széchényi Könyvtár Könyvtudo­mányi és Módszertani Központjá­nak vezetője, valamint a „könyv­használók” részéről dr. Réczei László professzor. Október 9—16-ig: Nemzetközi költőtalálkozó Budapesten — Az európai költők IV. buda­pesti találkozóját október 9. és 16. között rendezi meg a Magyar Írók Szövetsége — mondta el az MTI munkatársának Garai Gá­bor, az Írószövetség főtitkára. Ha­gyomány már, hogy ezek a köl­tőtalálkozók valamelyik nagy, im­már klasszikussá lett költő élet­művéhez kapcsolódnak, így az el­ső rendezvényen József Attila életműve került előtérbe. A má­sodik találkozó behatóan foglal­kozott Radnóti Miklós munkássá­gával. A harmadik a Petőfi-évhez kapcsolódva a forradalmár költő életművére tekintett vissza, és ter­mészetesen szó esett mindarról is, ami a Petőfi-örökségből követke­zik a mai költő számára. — Az idei találkozó az Ady­­centenáriumhoz kötődik, az Ady­­emlékbizottság kiemelt program­jai között szerepel. Az eseményre mintegy 80 külföldi vendéget vá­runk szocialista és nem szocialis­ta országokból. Elképzelhető, hogy fejlődő országokból is érkeznek költők, akik megfigyelőkként teljes tanácskozási joggal vesznek majd részt. A találkozón három kérdést vi­tatunk meg. A fő téma A költészet forradalma és a forradalom költé­szete — Ady Endre születésének 100. évfordulóján címet viseli. A vitaindító előadást Juhász Ferenc tartja. Természetesen a tanácsko­zás minden részvevőjének lehető­sége lesz a felszólalásra. A máso­dik — nem­ kevésbé fontos — té­ma kapcsán megvitatjuk, mit je­lent ma Ady Endre nekünk és a világnak. Ennek vitaindító referá­tumát Sőtér István készíti el. Fő­leg ehhez a napirendi ponthoz várjuk külföldi költőbarátaink fel­szólalásait. A harmadik téma inkább a mába nyúlik át, s ezért két fiatal költőt Dohai Pétert és Veress Miklóst kértük fel a vitaindítóra. Napjaink elkötelezett költészeté­nek lehetőségeiről és küldetéséről folyik majd az eszmecsere. A találkozó előkészületei a be­fejezéshez közelednek. A Szovjet­unióból érkezik a legnagyobb de­legáció. Tíz költőt, illetve költé­szettel foglalkozó kritikust, Ady­­fordítót válunk. Ezután a francia csoport ígérkezik a legnépesebb­nek: már nyolcan jelezték érke­­zésü­ket. Többtagú küldöttség ér­kezik a szomszédos szocialista or­szágokból, s több nyugat-európai országból: Ausztriából, Angliából, Belgiumból, Hollandiából, a Né­met Szövetségi Köztársaságból, Olaszországból, Portugáliából, Spanyolországból, Svédországból, Norvégiából, Ciprusról, sőt Brazí­liából, Egyiptomból.„Kanadából is vendégeket várunk. Külön öröm számunkra, hogy népes finn kül­döttséget fogadhatunk. A találkozó immár hagyományos és mindig nagy érdeklődésre szá­mot tartó programja lesz a jó né­hány költői est, amelyet a főváros különböző kultúrotthonaiban, szín­házaiban rendezünk. Irodalmi es­tet rendezünk egyebek között a TIT Kossuth-klubjában, a pester­zsébeti Csiliben, a Radnóti Szín­padon, a Korona cukrászdában és a Fészek-klubban. A magyar költők aktív részvé­telét várjuk a találkozón, hiszen az Írószövetség költői szakosztá­lyának minden tagja meghívót kap. Jelen lesznek az eseményen kritikusok, prózaírók és drámaírók is. KÖNYVSZEMLE Még egy folytatásos regény író­ja sem tudhatja, hogy jól emlé­keznek-e olvasói az egy héttel ko­rábbi fejezetre — hogyan remél­hetné hát ezt a kritikus? Legfel­jebb (és sajnos) arra fognak em­lékezni a könyvszemle böngészői, hogy — hála a sajtó halhatatlan ördögének — Arisztotelész neve ugrott a szövegbe Arisztophanész helyett, arra már alig, hogy a folytatásban néhány MŰVÉSZETTÖRTÉNETI kiadványra irányítottam a figyel­met. Nem azért szólok a sajtóhi­báról, hogy megrontsam az ellen­kritikusok kuncogó jókedvét, ha­nem, mert szörnyűnek tartom ma­gam is: nem enyhébb annál, mint ha valaki Hegelt mondaná a Faust vagy Lukács Györgyöt a Toldi költőjének... Elmulasztja az ece­tes hangulatot — ha csak kurta időre is — a képzőművészeti tár­gyú újdonságok továbbolvasása. Jelentős kiadványnak értéke­lem Rózsa Gyula tanulmányfüzé­­rét. Az itt megrajzolt Négy portré elvi-elméleti alapvetése egész mai festészetünk, és szobrászatunk irányzatait tájolja be. Nem az anyakönyvi­­bejegyzésekből, ha­nem a művekből bontja ki kinek­­kinek a pályavonalait. „A Munká­csy-díj nemzedékének” hol kívül­ről, hol tehetségbeli okokból elő-, szökkent kínjait úgy érzékelteti, hogy bőségesen idéz a hivatalos reflexiókból; ez a szembesítés tu­dománytörténetileg is okos fogás. Hadd szóljak — kollegiális öröm­mel,, netán irigykedve? — stílu­sának lendületéről, de mindjárt hozzá­teszem: ez is annak az értel­mi, érzelmi, főleg pedig erkölcsi izzásnak a jegye, ahogyan Rózsa J­ akár saját tévedéseivel is szem­benézve — mind bátrabban és ér­tőbben­ állt ki kedveltjei mellett. Leginkább Kondor-portréjában ér­vényesülnek elemző erényei. S hogy lelkessége nem csap át lel­­kendezésbe, azt a kis záró fejezet fenntartásai mutatják. Nem minden szavával értek egyet. Nagyon igaza van, hogy Derkovits hagyatékának szellemi és formai élénkségét a folytatás feltételének tekinti, de miközben a „balos” vulgarizálást csepüli, az elvi és alkotói „front” szembülső oldalára kevés figyelmet fordít. Marxistává üt egy-egy olyan mű­vészettörténészt is, akit én ma­gam nem minősítenék ilyen egyér­telműen. Jól tette, hogy kötetbe gyűjtötte három-öt éve írt tanul­mányait e sajátos sorsú nemze­dék reprezentánsairól, de — és épp ezért — kötelessége, hogy szintetizáló összefoglalásra is vál­lalkozzék. (Képzőművészeti.) Természetszerű tisztelettel emlí­tem meg a „Művészet és elmélet” sorozat új kötetét (A látás isko­lája), amely a vizuális nevelés gondjaival és teendőivel foglalko­zik. Ki is merné kétségbe vonni, akár a honi és külföldi szerzők hivatottságát, akár a második részben szemel­vényezett hagyo­mány értékeit? Egészében még­sem tudtam sokra menni, tárgyi­kig is, szemléletileg is annyira heterogén az anyag, hogy szétfo­lyik gyakorlati hasznossága. (Cor­vina.) A MÚLT CSEREPEI sokszor vérzik sebesre az emléke­­zők lelkét. Érthető és méltánylan­dó tehát, ha a történelmünk és önmagunk kútjába pillantó idő­sebbek memoárokkal akarják óv­ni utódainkat: a lezárás immár a leszámolás lehetőségét is ígéri Szabó Magda eddigi életművé­ben újra meg újra, de látásban is, formában is mind igazabbá szé­pülő módon kínálkozott témává, s követelt helyet-hangot a szembe­nézés Új regénye, a Régimódi történet nem is tárgyi értelemben kínál meglepetést (az Okul epikai mezsgyéjén halad tovább, hogy édesanyja emlékét örökítse meg), sokkal inkább a réges-régi idők történeti valóságának, családi örökségének, érzelmi fonadékai­nak felfejtésével. A racionális ok­nyomozás és a sok-sok ember egyéniségét újjászövő teremtés módja mélyült el ebben a regény­ben. Évszázadokat araszol vissza, más-más hősöket állít a korszak­ábrázolás tengelyébe, hogy szüle­tése pillanatáig nyomozhassa ki az örökség súlyos és szépséges titkait. Megrendült és szigorú emlékezés ez. Stílusának óboríze is abból érlelődött. Fejezetről fejezetre sze­gődünk az elődök nyomába, s le­szünk társukká — bár (és ez bi­zonyára a témák sokfolyamúságá­­ból ered) élénkebben dobogó szív­vel, mint ha a tabló egészéről igyekeznénk rögzíteni vagy ki­pá­rolni emlékeinket. Csak a törté­net régimódi, az epikai biztonság a jelen és az írónő frisseségét iga­zolja. (Szépirodalmi.) Ötvennégy éves korában, 1944. március 19-én került­­a Gestapo karmába Domokos József kommu­­nista ügyvéd. Nem véletlenül tar­tóztatták le, s hurcolták el Maut­­hausenba: a horthysta és náci kö­pök jól ismerték meggyőződését, s még inkább a „felforgatók” és „hazaárulók” elleni perekben vég­zett védőmunkáját. Emlékiratá­nak (Innen és túl az Óperencián) lényege is ezért különbözik az úgynevezett lágerregényektől, él­ményeivel együtt és azok mögött,, következetesen és szenvedélyesen kutatja a régi Magyarország poli­tikai és erkölcsi nyomorúságát. Súlyos szavú bíró e bonyolult perben. Konkrétumokkal hitelesíti állításait, azokat is, melyekben a hajdani előítéletek árnyalatai lát­szanak felszínre törni. (Gondolat.) A memoár műfaja nem tűri a lágyítgató szépítést. A jelenre és a jövő felé nyitott líra tolerán­­sabb lehet, ha a megszenvedett múlt­ emlékei behegedtek, s ha érezzük a folytatás bizonyosságát. Ezért is kívánkozik egymás mellé Korunk zenéje a budapesti zenei heteken A budapesti zenei hetek műso­rán az idén immár negyedszer kerül reflektorfénybe századunk, korunk zeneművészete. Október 1. és 8.­­ között 17 Hangverseny lesz, a program tehát meglehető­sen sűrített. Mégis, előnyösnek tetszik, hogy — idén először — si­került a műsort időben tömöríte­ni s ezáltal erősíteni a Korunk zenéje-ciklus fesztiváljellegét. Hisz a fesztivál­­ünnep — márpedig a piros betűs napok éppen ere­deti jelentésüket vesztik el, ha túl sok van belőlük. Csaknem 90 új kompozíció hangzik el e nyolc napon. Na­gyobbik fele bemutató, magyaror­szági, vagy legalábbis hangver­senytermi bemutató lesz. Nem­zetközi megoszlás tekintetében a fesztivál arányos, első látásra fel­ismerni gondos szerkesztését: ma­gyar és külföldi zeneszerzők meg­közelítően azonos számban kerül­nek majd előadásra; a műsor Európa és a tengerentúl 17 orszá­gának műveit reprezentálja, más népek muzsikája jobb megisme­résének szolgálatában. Ezzel a sok irányba nyitott szerkezetével ez a hangverseny­­sorozat, bár a zene nem kíván más lenni, mint ami lényege, vagyis nem vállalkozhat más sze­repre, mint korunk világának ér­zelmi tükrözésére, bizonyos érte­lemben mégis túlmutat önmagán, sajátos jelentőségén. Napjainkban oly sok igaz szót ejtenek és még több hamisat vesztegetnek az in­formációk szabad áramlására; a Korunk zenéje fesztivál a maga szerény eszközeivel is pozitív ki­fejtését adja az információk cse­réje témájának. A fesztivál átgondolt megszer­kesztésének beszédes jele, hogy műsorokban és előadókban egy­szerre gondolkodik. A 17 hang­verseny közül talán, ha egy olyan akad, amely, bár csupa magyar zeneszerző alkotását ismerteti meg, kissé laza fűzésűnek tetszik. Három neves együttes fémjelzi a sorozatot. A megnyitó esetén a ti­zedik évadját kezdő jubiláns Bu­dapesti Kamaraegyüttes játszik, alapító karmestere, Mihály And­rás vezényletével, a zárókoncer­ten a nálunk már ismert és az új magyar zenével rokonszenvező London Tüzel nevű angol együt­tes szerepel Peter Maxwell Da­­vies zeneszerző irányításával; a harmadik csoport Bukarestből ér­kezik, neve Ars Nova, vezetője Cornel Taranu zeneszerző, aki­nek nem egy jelentékeny alkotá­sát ismerhettük meg eddig is, fő­képp a Magyar Rádió jóvoltából. A korábbi évekhez hasonlóan idén is vendégünk lesz a kortárs zene néhány abszolút előadómű­vész-tekintélye. Ezúttal az Aloys és Alfons Kontarsk­y testvérpár világhírű zongorakettősének játé­kát élvezhetjük és a nemzetközi mércét állítja majd elénk Pende­­recki Lukács-passiójának repríze Jerzy Katlewicz vezényletével, lengyel énekesek közreműködésé­vel. Nem marad el azoknak a hazai előadóknak a „jutalomjátéka” sem, akik az új zene terjesztésé­ért a legtöbbet teszik. A Tátrai­vonósnégyes, Petz Ferenc ütő­­hangszeres művész, Matuz István fuvolás, Fellegi Ádám pianista, Sziklay Erika énekművész, a Gu­lyás György vezette Debreceni Kodály Kórus szerzett jogai teszik vitathatatlanná részvételüket a Korunk zenéje ünnepén. Az idén két szerzői est (az eddigi fesztivá­lokon egy-egy hasonló vállalkozás volt) gazdagítja a programot. A hatvanéves Maros Rudolfot, új eszközök és kifejezések fáradha­tatlan kutatóját 1967 óta írt ka­maraműveivel köszöntik, s önálló estén lép fel hét művével a kö­zépnemzedék jeles tagja, Bozay Attila. A műsor kiegyensúlyozottságá­nak jele, hogy figyelemmel van századunk klasszikusaira: Bartók, Schönberg, Alban Berg, Webern, Sztravinszkij, Sosztakovics, sőt Debussy is megszólal. Elhangzik Sosztakovics utolsó műve, a Brá­csa-zongora szonáta. S nem hiá­nyoznak a kortárs klasszikusok, azok a mesterek, akik napjaink­ban írják századunk zenetörténe­tét: Pierre Boulez, Maurizio, Ka­­gel, Ligeti György, Krzysztof Pen­­derecki, Karlheinz Stockhausen képviseli őket. A mi fiataljaink műhelyei sem maradnak némák. Bemutatkozik a KISZ Új Zenei Stúdiója és a Magyar Zeneművészek Szövetsé­ge Fiatal Zeneszerzők Csoportja. A Korunk zenéje fesztivál tehát magyar és külföldi zeneszerzők nemzedékeinek baráti kézfogása lesz. A vállalkozás, kísérletképpen, tavaly terjeszkedni kezdett, be­kapcsolták a modern ciklusba há­rom nagyvárosunkat is. Az új ze­ne országos kisugárzása idén to­vább erősödik: csatlakozva a bu­dapestihez, hét városban rendez­nek­ kisebb korunk zenéje fesz­tivált. Lényeges újítás a tavalyi próbálkozáshoz képest, hogy idén nem csupa Budapestről „impor­tált” koncertet rendeznek, hanem helybeli együttesek és szólisták lépnek fel. Bizonyos, hogy a Korunk zené­je nem csupán maradandó remek­művek bemutatósorozata lesz. Célja nem is az, hogy csakis ki­próbált, időálló kompozíciót so­rakoztasson fel, hisz ilyen feszti­vált nem lehet rendezni sehol a világon. Az élő új zenét mutatja be mindenképp, kísérleteivel, küszködésével és remélt sikeré­vel egyetemben. B. J. A MAI KÖLTÉSZETÜNK szemlézésében egy idősebb és egy pályakezdő lírikus kötete. Hajnal Gábor versesköteteiről nemegyszer írtunk meleg­ mélta­tást. Mostani kötete (Kupolák) en­nél többet kíván, mert többet ér­demel: az élet alkony érzéseinek bánatos és nosztalgikus variálása helyett — legalábbis a költemé­nyek zömében és javában — a megnyugvás, de a rosszba bel­e nem ny­ugvás új hangjai csendül­nek. Még az önsajnálat is lelkileg megifjodott környezetbe került. Versépítési módja határozottabb (bölcsen szűkebb szavú), a képek áttételezési gazdagsága megnye­­rőbb, mint akár néhány éve is. Belső fénye van a kötetnek, s igaz költőre vall, hogy ez kifelé is su­gárzik. (Szépirodalmi.) Pinczési Judit, a vállalni és val­lani merő, kulturáltan szilaj és igényes fiatalok nemzedéki szó­szólója. Pedig alig-alig beszél töb­besszámban: ő maga verseinek (Szelídített tenger) a hőse Ko­moly lelkű, de igaz, becsületes, tartalmas játékra sóvárgó költő­nő — a hamis élénkségét, a ron­tó mulatságokat épp a hagyomá­nyos formulák visszájára fordítá­sával csúfolja ki. Tiszta örömvágy és fel-feltörő rémület hangjai fe­leselnek bemutatkozó kötetében. Szerelem, Másodszor vagy Piac című verse mutatja képességeit. Nem mindenütt tudtam követni érzéseinek és motívumainak labi­rintusába — akár saját hibámból, akár mert ő bonyolítja túl, olykor meg harapja el szavát jósolgatás nélkül, de jó érzéssel írom le, hogy máris több az ígéretnél — a bizonyítás belső szükséglete pedig holtunkig kísér. (Kozmosz.) F. R.

Next