Népszabadság, 1977. szeptember (35. évfolyam, 205-230. szám)

1977-09-06 / 209. szám

8 NÉPSZABADSÁG 1977. szeptember 6., kedd fik­ÜZDElEm A CSATORNÁÉRT 7. A szerződés, amelyet nem panamai írt alá A gályák a Karib-tengeren part­közelben horgonyoztak. Az ösz­vérkaravánokat várták, melyek a „,messze délről”, az „újvilág” e mesés gazdagságú vidékeiről arany- és ezüstszálltmányokkal megrakodva érkeztek. Miután pe­dig a gályák megteltek, elvitor­láztak Spanyolország felé, hogy tovább növekedjék a királyi kincstár. A közép-amerikai föld­szorosra, mint rakodóhelyre, nem véletlenül esett a spanyol gyar­matosítók választása: itt a két óceánt elválasztó földnyelv szé­lessége helyenként nem több mint ötven kilométernyi, s a csendes­óceáni partok mellett elterülő déli féltekén levő Perut — ahonnan az arany- és ezüstkincsek nagy ré­sze származott — vízi úton, csak az egész dél-amerikai kontinens körülhajózásával lehetett volna elérni. Egyszerűbb volt tehát, ha a hajók a Karib-tengeren horgo­nyoznak. Angol—amerikai alku Több száz év múltán a földszo­ros az érdeklődés homlokterébe került. Amikor 1849-ben Kalifor­niában kitört az aranyláz, és egy év alatt ötvenezer, a világ minden tájáról érkező, bevándorló özön­­lötte el az Egyesült Államoknak ezt a nyugati területet, az embe­rek zöme a földszoroson át igye­kezett gyalog,­csónakkal, majd vonaton az „ígéret földjére”. A két óceánt összekötő csatorna gondolata már akkor foglalkoz­tatta az Egyesült Államokat és a dél-amerikai országokat. Olyany­­nyira, hogy amikor 1850-ben John M. Clayton amerikai külügymi­niszter és Sir Henry Bulwer an­gol megbízott tárgyalásain, ame­lyen a két imperialista hatalom tompítani akarta az egymás kö­zött a befolyási övezetekért kiéle­ződött küzdelmet, a csatorna lett az alku kulcskérdése. A létrejött egyezmény Közép-Amerikában korlátok közé szorította a brit ter­jeszkedési törekvéseket. Cserébe viszont az Egyesült Államok kö­telezettséget vállalt, hogy nem épít csatornát Közép-Amerikában. Tulajdonképpen ez a Clayton— Bulwer egyezmény nyitott utat ahhoz, hogy francia vállalat kezd­jen a csatornaépítéshez. Ferdi­­nand de Lesseps francia diploma­ta és vállalkozó — aki világhírre tett szert a Szuezi-csatorna 1859­ —1869 közötti megépítésével — 1879-ben megalapította a Pana­ma-csatorna társaságot. Lesseps a mai Panama területét szemelte ki a leendő csatorna megépítéséhez, mivel itt volt a legkeskenyebb a közép-amerikai szárazföld a két óceán között. Ez a vidék akkor Kolumbiához tartozott, melynek szuverenitását a közép-amerikai földszoros e részén az Egyesült Államok kormányzata még 1846- ban szerződésileg ünnepélyesen biztosította. A Lesseps vezette Panama­­csatorna-építési társaság ugyanazt a teljesítményt akarta megismé­telni, a sziklás talajú, hegyes kö­zép-amerikai viszonyok között, mint az egyiptomi sivatagban. Abból a téves műszaki feltétele­zésből indultak ki egyébként a munka megkezdésekor, hogy a csatornát zsilipek közbeiktatása nélkül is meg lehet építeni a domborzati különbözőségek elle­nére. 20 000 halott A társaság urai az építőmunká­sok maximális kizsákmányolásá­val akartak úrrá lenni a tervezé­si és számítási hibák sorozatán. Annak ellenére, hogy a malária és a sárgaláz tömegesen pusztí­totta a csatorna építőit, a munka folytatására adtak utasítást. Ami­kor azonban már 50 millió köb­méter földet ástak ki — mely két­harmada volt a Szuezi-csatorna építésekor megmozgatott föld­­mennyiségnek —, a halálos áldo­zatok száma meghaladta a 20 000- et és kimerültek a társaság pénz­ügyi alapjai is. A tömeges halá­lozások az építőmunkások köré­ben, melyet a társaság a környező dzsungelterületből áradó „ártalmas gőzöknek” tulajdonított, s nem a szúnyogok milliárdjainak, melyek a maláriát és a sárgalázt terjesz­­tették, világbotrányt keltettek. A Szuezi-csatorna építés miatt ad­dig­­ünnepelt Ferdinand de Les­­sepset „a nagy temetkezési vál­lalkozó” gúnynévvel illették. A csatornatársaság csődbe jutott. Az egész ügy még nagyobb port vert fel, amikor a megbukott vállalko­zás urai úgy próbáltak kiutat ke­resni, hogy megvesztegettek fran­cia parlamenti képviselőket és közéleti személyiségeket. 1892-ben parlamenti vizsgálat indult az ügyben és kitetszett, hogy 510 parlamenti képviselőnek és köz­életi személyiségnek van köze a vesztegetési botrányhoz. De Les­­sepset és Eiffelt, a róla elneve­zett híres párizsi torony építőjét — aki szintén belebonyolódott a botrányba — elítélték és a köz­nyelv világszerte azóta is a „pa­nama” szót használja a nagysza­bású vesztegetési ügyekre. A megbukott társaság egyik energikus, üzleti érzékkel rendel­kező mérnöke, Bunau-Varilla azokkal a francia pénzemberek­kel, akik menteni akarták a ment­hetőt az elveszett profitokból, új társaságot alapított, amelynek ő lett a főrészvényese. Ez a cég leg­főbb céljául azt tűzte ki, hogy a megkezdett csatornaépítést busás jövedelemmel átadja az észak­amerikai vállalkozóknak. Washington ekkor már tárgya­lásokat folytatott az angol kor­mánnyal, hogy a XIX. század öt­venes évei óta a századfordulóra kialakult új imperialista erőviszo­nyoknak megfelelően elérje a Clayton—Bulwer szerződés felül­vizsgálatát. Theodore Roosevelt elnök Hay külügyminisztere és Pauncefote báró washingtoni an­gol nagykövet által aláírt új, 1901-es szerződés már elismerte az Egyesült Államok főhatóságát a Karib-tenger térségében, és nem emelt kifogást az ellen, hogy Wa­shington csatornát építsen. Ötpesós bélyegek a szenátoroknak A Brnau-Vanilla által képviselt új francia társaság ügylete az észak-amerikaiakkal azonban mégsem volt problémamentes. Az amerikai szenátusban ugyanis a republikánus Mark Hanna volt a hangadó és ő arra hajlott, hogy a vízi utat Nicaraguán át építsék meg. Itt ugyan a szárazföld két­szer olyan széles, mint a mai Pa­namában, de fel lehet használni a csatornához a Nicaragua tavat és a San Juan folyót, mint termé­szetes vízi utat. Emellett itt nin­csenek szintkülönbségek sem, amelyeket le kell küzdeni és szemben az akkori Panama mo­csaras, párás, egészségtelen ter­mészeti körülményeivel a terve­zett nicaraguai szakasz napsuga­ras terület volt. A nicaraguai vál­lalkozás ellen Bunau-Varilla fő érve az volt, hogy az országban működő tűzhányók sora található, s ezek váratlan kitörése tönkre­teheti a csatornát, akadályozhatja annak zökkenőmentes üzemelteté­sét. A francia mérnök a szenátus szavazásának napján minden tör­vényhozónak egy ötpesós nicara­guai bélyeget küldött, amely a tervezett csator­navonalhoz kö­zeli Momotombo vulkán kitörését ábrázolta. Ez az érv döntött: a szenátus úgy ha­tározott, hogy a már megkezdett francia vállalko­zás koncesszióját veszi át. John Hay kül­ügyminiszter azonnal alkal­mazni kezdte a diplomáciai nyo­más széles tár­házát Kolumbiá­ra, hogy adjon­ zöld utat az amerikai csatornaépí­téshez. Ajánlata szerint Washing­ton tízmillió dollárt fizet a bogo­­tai kormánynak, és évi 250 ezer dollár bérleti díjat. Kolumbiának az amerikai szerződéstervezet sze­rint megmaradt volna a jelképes szuverenitása a 6 mérföldnyi szé­lességű csatornaövezetben. De az Egyesült Államok saját törvény­kezése lett volna az irányadó. Az amerikai szenátus 1903. augusztus 12-én el is fogadta a szerződést, de Kolumbia elutasította A furkósbot-politika Ekkor lépett sorompóba az amerikai furkósbot-politika­ teljes durvaságában. Washington a ma­ga javára kamatoztatta, hogy Pa­nama mai területén elszakadási mozgalom bontakozott ki Kolum­biától. Bunan-Varilla, aki min­denre hajlandó volt, hogy létre­jöjjön az üzlet az észak-ameri­kaikkal, segítségére sietett a wa­shingtoni kormányzatnak, s támo­gatást ígért Amadornak, a pana­mai elszakadási mozgalom vezető­jének, ha a Kolumbia elleni fel­kelést kirobbantja. Amikor ez megtörtént, a Nashville amerikai hadihajó meg is jelent Colon ki­kötője előtt és megbénította a bo­go­tai kormány cselekvését. Wa­shington azonnal elismerte az új latin-amerikai államot és a pa­namai vezetők ezután útra keltek hogy az amerikai fővárosban alá­írják azt az egyezményt, amelyet Kolumbia korábban elutasított. Amíg azonban úton voltak, Br­nan-Varilla, washingtoni ösztön­zésre, új színre lépett. A francia mérnök, aki jó ideje üzleti érdek­ből a „panamai függetlenség véd­nökének”, szerepkörét öltötte fel, s a felkelés idején és az azt megelőző időkben „közvetítést”­ vállalt Amador és az amerikai kormányzat között. Így kivívta azt, hogy e zavaros helyzetben pontosan soha meg nem határo­zott megbízatást szerezzen a füg­getlenségi mozgalom washingtoni képviseletére. Mind Washington, mind pedig a francia mérnök jól tudta, hogy Brnau-Varilla csak addig szerepelhet a színen, amíg a hivatalos panamai delegáció meg nem érkezik. Ezért azt a hét napot, amíg a küldöttség úton volt, olyan szerződés kidolgozá­sára használta fel, amely egyolda­lúan csupán az Egyesült Államok­nak biztosított előnyöket. Esze­rint Panama „örök időkre” áten­gedi az Egyesült Államoknak egy tíz mérföld széles övezet haszná­latának, megszállásának és ellen­őrzésének jogát. Az okmány III. cikkelye úgy intézkedik, hogy a zónában minden hatalmat az Egyesült Államok gyakorol a Pa­namai Köztársaság jogainak és hatalmának teljes kizárásával. Néhány órával azelőtt, hogy a panamai küldöttség megérkezett a washingtoni vasútállomásra, Brnan-Varilla az amerikai kor­mányzattal aláírta a szerződést. S hogy biztosítsák a panamai veze­tők utólagos beleegyezését a tör­téntekbe, Brnau-Varilla közölte velük: ha nem fogadják el az ok­mányt, az Egyesült Államok visz­­szavonja a támogatását Panamá­tól és „szabad folyást enged az eseményeknek”. Ezek után már a csatornaépítés következett, amely 1914-ben feje­ződött be, de a hivatalos ünne­pélyes megnyitásra csak 1920-ban került sor. Árkus­­István Következik: 2. mártírok sugárútja — BÚCSÚLÁTOGATÁS. Ziaur Rahman vezérőrnagy, a Bangla­des Népi Köztársaság elnöke bú­csúlátogatáson fogadta Bozi La­jost, hazánk daccal rendkívüli és meghatalmazott nagykövetét. — Várkonyi Péter államtitkár, a Minisztertanács Tájékoztatási Hi­vatalának elnöke L. Zamjatyin­­nak, a TASZSZ vezérigazgatójá­nak a meghívására hétfőn a Szovjetunióba utazott. — Módosították felajánlásukat az ózdi finomhengerészek: a régeb­ben vállalt s azóta már túltelje­sített 12 ezer tonna exportképes, hengerelt áru helyett 20 ezer tonnát teljesítenek éves tervü­kön felül. — Magyar küldöttség utazott a szaloniki vásárra, Juhász Ádám nehézipari államtitkár vezetésé­vel. A kiállításon tíz magyar ipa­ri és külkereskedelmi vállalat mutatja be termékeit. — NEMZETKÖZI TUDOMÁNY­SZOCIOLÓGIAI KONFEREN­CIA kezdődik szerdán Budapes­ten, a háromnapos tudományos tanácskozáson 20 országból vesz­nek részt tudósok. — Az Egészségügyi Világszervezet európai területi bizottsága Mün­chenben tartja ülésszakát, me­lyen Zsögön Éva egészségügyi államtitkár vezetésével magyar küldöttség is részt vesz. — Újabb gyáregységgel gazdagodott Debrecen. Hétfőn megkezdték a pró­batermelést a Kőbányai Porcelángyár Vágóhíd utcai telepén. — A VIETNAMI NEMZETI ÜN­NEP alkalmából tegnap jól sike­rült békeaktíva-ülést rendeztek a SZÖVOSZ budapesti központjá­ban. — A Csepel Vas- és Fémművek komplex brigádjának tagjai hét­főn Moszkvába érkeztek, hogy a munkásbrigád-csereakció kereté­ben egy hónapig a szovjet fő­városban dolgozzanak. — MÓRICZ ZSIGMOND-EM­­LÉKÜNNEPSÉGET rendeztek vasárnap Nyíregyházán. A me­gyei könyvtár előtti parkban felavatták az író életnagyságú bronzszobrát, Kő Pál művészi alkotását.­­ A könnyűipari vezetőképző tanfolyamot tegnap nyitotta meg Dobrotka László miniszterhelyet­tes. Az egyéves felsőszintű tan­folyamon a ruházati ipar hu­szonnégy, harmincöt évnél fiata­labb felsőfokú végzettségű és már bizonyos gyakorlattal ren­delkező vezetője vesz részt. — Fekete hétvég. Szombaton és vasárnap az országban 130 sze­mélyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, közülük 14 vég­ződött halállal, 59 pedig súlyos sérülésekkel. — Halálos gyermekbaleset történt a fővárosban. Szedlák László 8 éves tanuló a Gellérthegy olda­lán a sziklákra mászott, eközben megcsúszott, lezuhant és ször­nyethalt. A baleset körülményei­nek tisztázására vizsgálat indult. BALÁZS SÁNDOR, a Szo­cialista Hazáért Érdemrend ki­tüntetettje, az Agria Bútorgyár nyugdíjas igazgatója 74 éves korában hosszú szenvedés után elhunyt. Temetése szep­tember 6-án délután 4 órakor lesz az egri Kisasszony teme­tőben.­­ Az MSZMP Heves megyei és Eger városi bizott­sága. TOKAJI JÁNOS, a Magyar Partizán Szövetség tagja 66 éves korában elhunyt. Búcsúz­tatása szeptember 8-án dél­után 3 órakor lesz a Rákos­keresztúri új köztemetőben. — Magyar Partizán Szövetség. — Az­ elhunyt Csáki Frigyes aka­démikusnak, az MTA alelnöké­nek hamvasztás utáni búcsúzta­tása péntek délután 2 órako lesz a Farkasréti temetőben. — Nemzetközi építésügyi tanác­­kozá­s kezdődött meg hétfőn Bu­dapesten a Hilton Szállóban, s tanácskozást szervező RILEIV az anyag- és szerkezetvizsgák valamint kutatólaboratóriuma nemzetközi egyesülése különbö­ző műszaki bizottságaiban 72 or­szág kutatói vesznek részt.­­ A SZPUTNYIK, a népszerű sok színes képet is tartalmaz havilap szeptemberi száma egye­bek közt érdekes írásokat kö­zöl a sakkozás történetéről, s Zeravsani hegyhát egyik csodá­járól, a­ „muzsikáló” tóról. A tengerszint felett négyezer méte magasan elterülő tó a madara énekét, a vízbe hulló kövek csős bánását dallamos akkordokké veri vissza. — Szentágothai János, a Magya Tudományos Akadémia elnök hétfőn hivatalában fogadta Póly György matematikust, az MTA tiszteleti tagját. — Nagyjavítás kezdődött hétfőn Li­ninvárosban, a Tiszai Vegyi Komb­­át olefin-üzemegységében. A húsz­naposra tervezett nagyszabású már kára összesen mintegy 80 millió fo­rintot költenek.­­ A magyar—holland kereske­delmi forgalomban leginkább ér­dekelt vállalatok képviselőiné részvételével tegnap háromnapi tanácskozás kezdődött a Magán Kereskedelmi Kamara székházá­ban; a holland importlehetősé­gekről hollandiai szakembere tájékoztatják őket. — A SZOCIALISTA ORSZÁGO AFRIK­A-TÖRTÉNÉSZEINEK napos tudományos tanácskozó­ hétfőn kezdődött meg Budapes­ten. — Egy fáradhatatlan pártmár­kásról című, Nehrer Árpád szü­letése 75. évfordulójára írt cik­künkben sajnálatos elírás történ a Komintern 1935-ös VII. kong­resszusának hattagú magye küldöttségében nem Pólyák Is­ván vasmunkás, hanem Polya János vasmunkás, pártunk réz­harcosa vett részt. reklámáron vásárolni a Kálvin téri Áruházban Fiúballon 290 Ft Lánykaballon 250 Ft Bakfisballon 600 Ft CENTRUM ÁRUHÁZAK MINDENÜTT A CENTRUMBAN!

Next