Népszabadság, 1978. szeptember (36. évfolyam, 206-231. szám)

1978-09-01 / 206. szám

: 1 , 1­­­1 . Németh Károly színai vendégeket fogadott Németh Károly, a Magyar Szo­cialista Munkáspárt Politikai Bi­­zottságának tagja, a Központi Bi­­zottság titkára csütörtökön fo­gadta Mohamed Dzsabir Radzs­­budzst, az Arab Újjászületés Szo­cialista Pártja (Baath) regionális fő vezetőségének főtitkárhelyettesét és Nabih Hassount, a regionális vezetőség tagját, akik az MSZMP meghívására hazánkban töltik szabadságukat. A szíriai vendégekkel folytatott baráti, szívélyes légkörű megbe­szélésen részt vett Berecz János, a KB külügyi osztályának veze­tője. Jelen volt Saddik Saddikni, a Szíriai Arab Köztársaság bu­dapesti nagykövete. Í Mcsigol nyilatkozat a japán-kíncsi szerződésről A mongol hírügynökség jelen­tése szerint Dambadarzsa külügy­miniszter-helyettes magához ké­rette Japán mongollai nagyköve­tét, és nyilatkozatot tett előtte a nemrég megkötött japán—kínai „béke- és barátsági szerződéssel” kapcsolatban. A nyilatkozat hang­súlyozza, hogy az államoknak szuverén joga nemzetközi szerző­déseket kötni. Az egyes országok azonban más államok különböző akcióit annak alapján ítélik meg, hogy azok mennyiben érintik nemzeti érdekeiket, és hogyan be­folyásolják a nemzetközi helyze­tet. Az, hogy Japán megkötötte a „béke- és barátsági szerződést”, amelynek hegemóniaellenes téte­lét kínai részről nyíltan a szerző­dés lényegének mondják, és fen­nen hirdetik e tétel szovjetellenes célzatosságát, a Mongol Népköz­­társaság véleménye szerint azt mutatja, hogy Japán gyakorlati­lag szemet huny a kínai vezetők­nek Mongóliával és más békesze­rető országokkal szembeni nagy­hatalmi soviniszta cselekményei felett. Az, hogy Japán a kínai­­nagy­hatalmi törekvések részesévé vált, olyan légkört hozott létre, amely kedvez a japán militariz­­mus erőinek. Ázsia népeinek — köztük a mongolnak — az emlé­kezetében még élénken él azok­nak a keserű szenvedéseknek az emléke, amelyeket a japán mili­taristák okoztak a múltban. Nem lehetünk biztosak benne — mutat rá a nyilatkozat —, hogy miután Japán most engedményt tett Kí­nának, belső és külső nyomásra sem tesz-e többet is. (TASZSZ) 1978. szeptember 1., péntek G&sago­awi pakrtku­ltSZpi­sésp hae&rézsit A Magyar Szocialista Munkás­párt Központi Bizottságának meg­hívására csütörtökön Budapestre érkezett a Guyanai Népi Haladó Párt küldöttsége Cheddi Jagan­nak, a párt főtitkárának vezetésé­vel. A küldöttséget a Ferihegyi re­pülőtéren Berecz János, az MSZMP KB külügyi osztályának vezetője fogadta. A VNNA a kínai koholmányokról | HANOI TUDÓSÍTÓNKTÓL___________| Az Új Kína hírügynökség pe­kingi keltezéssel jelentést tett közzé arról, hogy a vietnami fél „elfoglalta” a Kínához tartozó Bo Nien magaslatot, és a térséget szö­gesdrótokkal vette körül. A VNA hírügynökséget felha­talmazták annak közlésére, hogy a szóban forgó kínai hírek puszta koholmányok. A rágalmazással a kínai fél takarni próbálja augusz­tus 25-i durva provokációját és más Vietnam­-ellenes tevékenysé­gét. A fenti hírekkel ellentétben a valóság az — mutat rá a viet­nami hírügynökség nyilatkozata —, hogy amióta a kínai fél köz­­­zétette az ún. „határellenőrzési megállapodást”, s megtiltotta a hon lakosság Kínába való befoga­dását, Peking gyakorta küldött polgári ruhába öltözött katonákat és rendőröket a vietnami határ­térségbe. Ezeket a személyeket azzal a feladattal bízták meg, hogy lépjék át a határt, vegyül­jenek el a vietnami határállomá­son várakozó hoák között, s arra biztassák őket, szánjanak szembe a vietnami biztonsági szervekkel, így augusztus 25-én, a kínai fél által előidézett Cao Lang-i véres incidens után, fegyveres vietnami biztonsági szerveknek kellett­­ helyreállítaniuk a rendet Vietnam­­ határtérségében — hangsúlyozza végül a hanoi nyilatkozat. Meggyorsítják a „honvédelmi" törvények kidolgozását Japánban A Japán KP tiltakozó mozgalom indítására hív fel Fukuda japán miniszterelnök és­­Kanemaru, a japán nemzetvédel­mi hivatal (hadügyminisztérium) vezérigazgatója megvitatta a rendkívüli körülmények közepet­te alkalmazandó honvédelmi, tör­vények előkészítését. A japán kor­mányfő jóváhagyta a törvények kidolgozásának meggyorsítását. A készülő törvénytervezeteket az ország demokratikus közvéle­ménye a japán alkotmány nyílt megsértésének minősíti és újabb lépésnek tekinti a militarizálás és a japán—amerikai katonai szövet­ség megerősítése útján. Az Akahata, a JKP lapja hang­súlyozza: széles körű tiltakozó mozgalmat kell indítani „a hábo­rús idők törvényeinek” előkészí­tése ellen, a japán alkotmány va­lamennyi cikkelyének szigorú be­tartásáért. (TASZSZ) A nyugatném­­at FDP-d­elegáció vezetője elégedett prágai látogatásával Csütörtökön elutazott Prágából a nyugatnémet szabaddemokrata párt parlamenti csoportjának kül­döttsége, amely Wolfgang Misch­nick frakció­inak vezetésével négynapos hivatalos látogatást tett Cs­ehszlovákiában közvetlenül el­­­utazása előtt új­ságíróknak adott nyilatkozatában M­echnick nagyra értékelte azt a légkört amely az FDP-küldöttség csehszlovákiai megbeszéléseit jel­lemezte. — Fogadott minket — mondotta — Gustav H­usák elnök, Lubomír Strougal kormányfő. Alois Indra a szövetségi gyűlés elnöke és több más magas rangú vezető. A másik fél nézeteinek­­ megismerésére és saját felfogá­sunk kifejtésére egyaránt lehető­­ségünk volt. Csehszlovákiai láto­­­­gatásunk eredményét jónak ítál-­­­tjük.­­ A nyugatnémet politikus rámu­tatott, hogy a két fél teljesen egyet­értett a nemzetközi enyhülési po­litika támogatásának szükséges­ségében. Elégedetten szólt arról az eszmecseréről is, amelyet az FDP delegációja a gazdasági együtt­működés továbbfejlesztésének gyakorlati lehetőségei Tárgyában tartott csehszlovák partnereivel. (MTI) N­É­­P­S­Z­A­B­A­D­S­Á­G . Társadalmunk sokat tett a la­kásgondok enyhítéséért, végleges megszüntetése azonban még hosz­­szú időt vesz igénybe. A lakás­igénylőknek csak kisebb hányada, a feltétlenül méltánylandó szociá­lis okokból rászorulók költözhet­nek tanácsi bérlakásba, és arra is sokáig várniuk kell. A jogosulta­kénál sokkal kisebb az úgyneve­zett tanácsi értékesítésül szövetke­zett lakásos­ száma is. Másoknak bizony huzamos ideig mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hogy la­káshoz jussanak. S viszonylag ke­vesen vannak azok a szerencsések, akiknek a szülei tudnak anyagi támogatást adni ahhoz, hogy befi­zethessék az „indulópénzt” a leendő lakás megvásárlásához, il­letve akiknek segíthetnek családi ház építésében. A út Az a módszer, illetőleg forma, amely a legtöbb embernek hozzá­férhető, és az előbbieknél több, de az átlagos keresetűeknek is elvi­selhető anyagi hozzájárulást igé­nyel­ a lakásépítő szövetkezet. Ösztönző szociálpolitikai és egyéb kedvezmények, pénzügyi feltéte­lek fejezik ki egyértelműen álla­munknak azt a törekvését, hogy az érdekelt személyek, családok vállaljanak méltányos részt laká­saik építéséből, fenntartásából. Ez a felfogás és szándék egyébként nem magyar sajátosság, hanem vi­lágszerte bevezetett — bár nem mindenütt, s nem valamennyi részletében megegyező — gyakor­lat. Hazánkban, ahol a szocialis­ta szövetkezés különféle változatai az állami vállalatokkal azonos jo­gi és gazdasági elbírálást s mesz­­szemenő támogatást élveznek, a nem nagy jövedelmű emberek ott­honteremtésének igen, előnyös le­hetősége a szövetkezeti összefogás.. Nem utolsósorban azért, mert­ ke­reteiben mindenféle törvényes vállalati segítség­et megkaphatnak­k azok, akiket a munkás-lakásépí­tési akció kedvezményei megillet­nek. Abból a felismerésből fakad ez, hogy ma a forma jól testesíti meg az egyén, a csoport és a társada­lom érdekeinek az összhangját. S ez ad tág teret ahhoz is, hogy egészséges szellemű lakóközössé­gek alakulhassanak ki. Olyanok, amelyekben következetesen érvé­nyesülhet a demokratizmus, a te­vékeny részvétel a közös ügyek megvitatásában, a döntésekben, az érdekelteket közvetlenül érintő feladatok megoldásában. Más kérdés, hogy az említett le­hetőségekből mennyi vált eddig valóra. Ha az adatokat vesszük szemügyre, akkor azt mondhat­juk, hogy ez a hazánkban legfiata­labb szövetkezeti ágazat figyelem­re méltó eredményeket ért már el. Lakásépítő szövetkezetek 1971 óta működnek nálunk. Kezdeti nehéz­ségeik, eleinte lassú térhódítá­suk, a velük szemben akkor tanú­sított meg nem értés ellenére ed­dig felépítettek húszezer lakást, ebből a legutóbbi két és fél év alatt kevés híján tíz és fél ezret. Most 370 lakásépítő szövetkezet további, több mint 16 ezer lakás építését szervezi. Miután a lakásokat, felépítették, ezek a szövetkezetek lakásfenn­tartó szövetkezetekké alakulnak át. Ugyanilyet hoznak létre azok, aki­­k tanácsi értékesítésű szövet­­kezeti lakást vettek, s választhat­ják ezt­ az összefogást OTP-örök­­lakások tulajdonosai is. Ma 870 la­kásfenntartó szövetkezet 157 és fél ezer lakást kezel, s ez a szám 1930 végéig valószínűleg eléri a 210 ezret. A szövetkezeti lakások 15 százaléka OTP-beruházású. Ez a tény arra mutat, hogy az erede­tileg nem szövetkezeti lakások tu­lajdonosai közül is mind többen folyamodnak, ehhez a megoldás­hoz. Nyom,és okuk van rá. A költségvetésből gazdálkodó ingatlankezelő vállalatok ugyanis csak az állami, a tanácsi bérlaká­sok karbantartásával, felújításá­val foglalkoznak, és köztudomású, hogy nehézségekkel küszködnek Minden, magánerőből épített ház illetőleg lakás ,,üzemeltetése” és bizonyos idő múltán elkerülhetet­len tatarozása "a tulajdonosok dol­ga, terhe. A társasházakra ugyan­úgy érvényes ez, mint a szövetke­zetiekre, és persze a családi há­zakra. Kézenfekvő, hogy a társas- s házakban lakóknak is az a leg-­­ ésszerűbb megoldás, ha a karban-­­ tartás és a felújítás költségeinek­­ viselésére összefognak, s havonta bizonyos összeg befizetésével pénz­ügyi alapot képeznek. Kime­velő válloz­ások Tavaly jelent meg a lakásszö­vetkezetekről szóló törvényerejű rendelet, amelynek szelleméből, előírásaiból félreérthetetlenül kö­vetkezik, hogy államunk hosszú távon is igen nagy jelentőséget tu­lajdonít a lakásépítő és -fenn­tartó szövetkezeteknek. Fontos té­nyezőként számol velük az 1980-ig terjedő, átfogó lakásprogram is. Becslések szerint­­a kilencvenes évtized végén a szövetkezeti laká­sok száma elérheti az 575 ezret, vagyis az ország egész lakásállo­mányának 14, a többszintes há­zakban levő lakásoknak pedig mintegy 35 százalékát. Ezek a ki­látások, illetőleg előirányzatok kü­lönösen indokolttá teszik, hogy számot vessünk a lakásszövetke­zetek helyzetével, eredményeivel, gyengeségeivel, és szóljunk a ve­lük kapcsolatos teendőkről. Kezdjük a kedvező változások­kal. Az első helyre az kívánko­zik, hogy most már a tanácsok nem mellékes kérdésként kezelik a­­lakásépítő szövetkezetek ügyét, hanem távlati és éves terveik szerves részeként. A megyék több­ségéiben a múlt évben meghatá­rozták a Lakáskarbantartási és -felújítási szükségleteket is. Szá­mos intézkedés hatására javul­tak a lakásszövetkezetek létfel­tételei. Elismerték a szövetkezet h­i­telkép­ességé­t a felújításoknál (előzőleg csak a tagok külön­­külön vehettek fel kölcsönt erre a célra). A szövetkezet felújítási be­tétei a lakossági betétekre vonat­kozó szabályok szerint kamatoz­nak, tehát nem csupán kétszáza­lékos kamatlábbal, mint koráb­ban. Lehetőséget ad a jogszabály országos biztonsági alap létreho­zására, hogy ezáltal is megalapo­zottabbá váljék az építkezés fo­lyamatossága. Megerősítette a tör­vényerejű rendelet az­­előtakaré­­kosság lehetőségét, ami az eddigi­nél nagyobb biztonságot ad a ta­goknak. Hazánkban a szövetkezeti la­kások személyi tulajdonban van­nak, a ház közös rendeltetésű ré­szei viszont, szövetkezeti tulajdont alkotnak. Ez a kettősség mind az egyes tagoknak, mind pedig szö­vetkezetüknek elemi érdekévé te­szi, hogy létesítsenek megfelelő házkezelő és karbantartó szerve­zetet. Jelenleg a szövetkezeti la­kások 36 százaléka tartozik abba a körbe, ahol szervezett üzemelte­tés, karbantartás van, további 43 ■százalékuk pedig „saját rezsis” karbantartást vezetett be. Ez a helyzet számottevő haladás ered­ménye ugyan, de korántsem ki­elégítő. K Üúsiiuf«“’«* gf«»BMcU»k Akik tapasztalatból vagy meg­bízható értesülésekből ismerik a lakásszövetkezetek működését, életét, azok jól tudják, hogy meg­lehetősen sok zavar, vita, pereske­dés és rendezetlenség is jellemzi őket. A legtöbb baj abból szárma­zik, hogy a tanácsi értékesítésül szövetkezeti lakások tulajdonosai, illetőleg megválasztott vagy meg­bízott képviselőik helyett mások — a megrendelő, a beruházó — veszik át az elkészült házat, laká­sokat. Rendszerint többoldalas hibajegyzékkel, s azzal az ígéret­tel, hogy a műszaki átvételkor fel­fedezett s a később előbukkanó hibákat majd kijavítják az illeté­kes vállalatok a jótállási határ­időn belül. Ezek a javítások az esetek többségében elmaradnak vagy­­késnek, s ennek minden következményét a szövetkezet kénytelen viselni. Nemegyszer milliós vagy mé­g nagyobb költsé­geket, amelyeket elhárítani nem lehet, ha egyáltalán lakni akarnak a házban. Zsebbe nyúlnak tehát és fizetnek, azután futnak a pénzük után. S persze szidják a szövet­kezet vezetőségét, amely pedig menthetetlenül kényszerhelyzet­ben van. A szövetkezet — elveink és tör­vényeink szerint — azonos érde­kű állampolgárok önkéntes társu­lása olyan közös célok megvalósí­tására, amelyek egybevágnak a társadalom érdekeivel. Ez a lé­nyege hiányzik minden olyan la­kásfenntartó szövetkezetnek, amelynek a tagjai valójában ki­­utalásos alapon vásárolhatnak úgynevezett szövetkezeti lakást a tanácstól. A beköltözéskor vagy utána találkoznak életükben elő­ször. Sajnos a legtöbbjük úgy gondolkozik, hogy lám, ő drágáb­ban jutott lakáshoz, mint az, aki tanácsi bérlakást kap, több a havi fizetnivalója, és ráadásul neki kell még külön fizetnie, ha beázik a tető, ha nem működik a szemét­csatorna és így tovább. Rossz hatása van annak is, hogy a most már eléggé nagy méretű és létszámú lakásfenntartó szövetke­zetek egy részében nem találták még meg a jó gyakorlati megol­dást a tagok érdemleges szerepé­re a közös ügyek megvitatásában, a döntések meghozatalában, a ha­tározatok végrehajtásának ellen­őrzésében. Vannak ugyan ezzel ellentétes példák, de az előbbiek tekinthetők jellemzőnek. Helyen­ként maguk a választott vezetőik is hajlamosak rá, hogy bürokratikus hivatali szellemben dolgozzanak, utasítgassanak. Olykor visszaélé­sek is előfordulnak. Ke cs­*k városokban . Nem teljes a gondoknak, a gyen­geségeknek ez a csokra. Még ak­kor sem az, ha hozzávesszük a la­kásépítő szövetkezeteknek azt a még mindig előforduló nehézsé­gét, hogy a tanácsok egy része a legrosszabb területeket jelöli ki nekik építkezésre, és az utóbbi egy-két évben tapasztalt­ javulás ellenére jelenleg is bonyolultabb, döcögősebb boldogulásuk útja, mint­ ésszerűen lehetne. Külön problémakör, hogy bár b­ind több vállalat, állami gazdaság és tsz választja dolgozóinak lakáshoz juttatására a lakásépítő szövetke­zeti formát, érthetetlenül sok vál­lalat inkább a drágább megoldás­hoz ragaszkodik: ahhoz, hogy megrendel vagy vásárol — kulcs­­áiadásos módszerrel — kész laká­­sok­at. Teljesen kikapcsolva azt a nagy erőt, amit a munkások tevé­keny részvétele, közreműködése képviselhetne a szövetkezeti lakó­telepek felépítésében. Pedig ilyen módon 15—20 százalékkal keve­sebbe kerülnének a lakások.­­ Végül — elhagyva ez alkalom­mal még egy tucatnyi gondot, ren­­deznivalót — ide kívánkozik az, hogy a nem városi településeken feltűnően kevés lakásépítő szövet­kezet van. Eredendően abból a tévhitből fakadóan, hogy csak vá­rosi, magas házakból álló lakóne­gyedekben van létjogosultsága en­nek a szövetkezeti formának. Jó néhány példa bizonyítja már en­nek az ellenkezőjét. Ahhoz azon­ban, hogy a községekben is jóval­­ gyorsabban hódíthasson teret a­­ lakásszövetkezet, elsősorban szem­léletbeli fordulatra van szükség.­­ S arra, hogy a különféle adottsá- I gok közepette létrejövő lakásépít t fő és -fenntartó szövetkezetek­­ megalakulásának, működésének s az aljából az illetékesek hárítsa­nak el minden kiküszöbölhető ne­hézséget, hosszadalmasságot. Gulyás Pál Hol tartanak a lakásszövetkezetek? Minisztérium és egyetem együttműködése A Marx Károly Közgazdaság­­tudományi Egyetemen csütörtö­kön együttműködési szerződést írt alá Trethon Ferenc munkaügyi miniszter és Berend,T. Iván, az egyetem rektora. Az együttműködés célja az egyetem oktatási és kutatási mun­kájának támogatása és az, hogy az egyetemen képzett munkaügyi, szervezési szakemberek a gyakor­latban jól hasznosíthatják isme­reteiket. Együttesen határozzák meg az egyetemi kutatások irá­nyát, hogy azok eredményei a minisztérium munkáját is foko­zottan elősegítsék.

Next