Népszabadság, 1979. július (37. évfolyam, 152-177. szám)

1979-07-22 / 170. szám

4 N­ÉPS­ZAB­A­D­SÁ­G 1979. július 22., vasárnap Huszár István nyilatkozata a Minisztertanács határozatáról Kormányhatározat alapján — amint erről a megjelent közle­mény tájékoztatást ad — július 23-tól emelkedik a fogyasztási cikkek jelentős részének ára és egyes szolgáltatások díja. A Mi­nisztertanács döntése után a Ma­gyar Távirati Iroda nyilatkoza­tot kért Huszár Istvántól, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjától, a Minisztertanács el­nökhelyettesétől. KÉRDÉS: A hazai árak, külö­nösen az alapvető fogyasztási cik­kek és szolgáltatások árai hosz­­szú időn át nem, vagy alig vál­toztak. A lakosság ezt egy koráb­bi időszakban megszokta, az utób­bi években viszont azt tapasztal­ja, hogy gyakrabban emelkednek az árak. Változott-e árpolitikánk? VÁLASZ: Az Országos Tervhi­vatal — rendeltetésének megfe­lelően — folyamatosan figyelem­mel kíséri gazdasági életünk leg­fontosabb kérdéseit, a nemzeti jövedelem, a termelés, a beruhá­zás, a fogyasztás, az életszínvonal alakulását. Mint­­ az Országos Tervhivatal és az Állami Tervbi­zottság elnöke — és természete­sen mint a kormány tagja — a fő gazdasági összefüggések figye­lembevételével a következőket mondhatom a Minisztertanács ha­tározatáról. " Az áraknak szocialista viszo­nyok között is fontos szerepe van a gazdasági életben, gazdasági fejlődésünk tervszerű alakításá­ban. Az áraknak a termelésben a munka hatékony szervezésére, a munkaerő, az anyagok, az ener­gia ésszerű és takarékos felhasz­nálására, gazdaságos fejlesztés­re, a kereslet jobb kielégítésére kell ösztönözniük, és a személyes fogyasztás alakításában is be kell tölteniük bizonyos szabályozó szerepet. Olyan fogyasztói árak­ra van szükség, amelyek tükrö­zik a társadalmi ráfordításokat, ugyanakkor a bérek és a szociál­politika figyelembevételével lehe­tővé teszik az életszínvonal gaz­dasági lehetőségeinkkel összhang­ban álló alakítását. E követelmé­nyeknek csak a termelés és a piac változó hazai és nemzetközi kö­rülményeit kifejező reális árak képesek megfelelni. A hazai árak alakulása tehát nagymértékben függ munkánk eredményességé­től és azoktól a világpiaci árak­tól, amelyeken a termékeket be­szerezzük, illetve értékesítjük. Napjainkban világszerte a vi­szonylag gyors és nagyarányú ár­változások a jellemzők. A világ leggazdagabb és legnagyobb or­szágai sem függetleníthetik ma­gukat az árak mozgásától. Azon országok számára pedig, amelyek sok szállal kapcsolódnak a világ­­gazdasághoz, elkerülhetetlen, hogy a világpiaci árak tartós vál­tozásait belföldi áraikban is ér­vényesítsék. Hazánk is ilyen or­szág. A világpiaci árak emelke­dése és egyéb okok miatt a ha­zai termelési költségek is növe­kednek. A világpiaci árak tartós és je­lentős emelkedése, valamint a ha­zai termelési költségek növekedé­se szigorúbb feltételeket terem­tett gazdasági munkánkhoz. E nehezebb körülmények közepette is bebizonyosodott népgazdasá­gunk életereje, de ugyanakkor a korábbinál jobban megmutatkoz­nak gazdasági munkánk fogyaté­kosságai, a termelés nem kielé­gítő hatékonysága és versenyké­pességünk gyengeségei is. Továb­bi gazdasági fejlődésünk nem kis részben azon múlik, hogy a fogya­tékosságok felszámolásával ho­gyan és milyen mértékben tu­dunk megfelelni a korábbinál jó­val szigorúbb követelményeknek. Ebben az összefüggésben kell vizsgálnunk és megítélnünk a ter­melői és a fogyasztói árakat. Az árak alakulása nemcsak po­litikai mérlegelés vagy állami dön­tés kérdése, azt végső soron szi­gorú gazdasági törvényszerűségek határozzák meg. Ilyen körülmé­nyek között kormányzatunk fő feladatának tekinti a gazdasági munka hatékonyságának növelé­sét és ezen belül a hatékony gaz­dálkodást elősegítő árrendszer ki­alakítását, nem utolsósorban azért, hogy ezzel is védje népgazdasá­gunkat az inflációtól, a spekulá­ciós árak hatásától. Eddig is meg­tette, és a jövőben is megteszi, hogy a világpiaci árak hirtelen változásainak hazai érvényesülé­sét késlelteti és mérsékli. Súlyos következmények nélkül viszont nem teheti meg, hogy tartósan figyelmen kívül hagyja a világ­piaci árak és egyéb nemzetközi gazdasági tényezők hatásait. Alap­vető érdekünk fűződik ahhoz, hogy az árak végső soron a ter­melésben és a fogyasztásban egy­aránt jobban kifejezzék, hogy mi mennyibe kerül. Mindezek alapján a feltett kér­désre azt mondhatom, hogy ár­politikánk, az árak gazdasági sze­repéről vallott felfogásunk nem változott, hanem azok a gazdasági körülmények változtak meg, ame­lyekhez az áraknak igazodniuk kell. A Minisztertanács döntése azt jelenti, hogy fogyasztói áraink reálisabbak lesznek, jobban kife­jezik a hazai ráfordításokat és a tartós világpiaci árváltozásokat, összehangol­tabbak lesznek gazda­sági lehetőségeinkkel. KÉRDÉS: Mi indokolja a most bejelentett árintézkedéseket, ho­gyan függnek össze ezek a külső és belső gazdasági feltételek vál­tozásaival? VÁLASZ: A világpiacon néhány év alatt bekövetkezett jelentős változások hazánk számára — többek között — azt jelentették, hogy megdrágultak az importált energiahordozók, a nyers- és alap­anyagok, valamint a korszerű technikát hordozó félkész termé­kek és beruházási javak. Ez je­lentős mértékben megnövelte a költségeket az ipari és építőipari termelésben, a bányászatban, a mezőgazdasági termelésben, a közlekedésben és a szolgáltatások területén. Exporttermékeink ára viszont nem emelkedett ugyan­ilyen arányban, s így jelentős vesz­teségeink keletkeztek. A megvál­tozott helyzetből adódó feladato­kat­­. ötéves tervünkben már fi­gyelembe vettük, s ezek végre­hajtásán dolgozunk. Az eddigi elő­rehaladás azonban nem elegendő ahhoz, hogy elérjük a tervben ki­jelölt célokat. A minőségi válto­zások a termelésben, a gazdálko­dásban, a gazdaságos export nö­velésében, a külgazdasági egyen­súly javításában még nem bon­takoztak ki a szükséges mérték­ben. E helyzetet figyelembe véve foglalt állást múlt év áprilisában és decemberében, majd ez év jú­niusában az MSZMP Központi Bi­zottsága, és hozta meg konkrét döntéseit a Minisztertanács. A gazdálkodás hatékonyságának nö­velése érdekében elkerülhetetlen és halaszthatatlan olyan termelői és fogyasztói árak kialakítása, amelyek jobban kifejezik a való­ságos termelési költségeket. A ter­melő és felhasználó csak ilyen árak alapján tudja reálisan meg­ítélni a ráfordítások nagyságát és azt, hogy mit gazdaságos termel­ni, mit célszerű fejleszteni. KÉRDÉS: Miért vált szükséges­sé most a megszokottnál nagyobb mértékű fogyasztói árrendezés? VÁLASZ: A belföldi árszínvo­nal védelme érdekében eddig a gazdaságilag indokoltnál kisebb mértékben érvényesítettük a tar­tós világpiaci árváltozásokat. A termelői árak a változásokat csak részben, sok esetben erősen kés­leltetve követték, így mind kevés­bé feleltek meg a valóságos költ­ségviszonyoknak. A fogyasztói árak még a termelői árak válto­zását sem követték. Az ebből adó­dó terheket az állami költségve­tés viselte. Az utóbbi években te­hát — intézkedéseink ellenére — árrendszerünk a maga egészében még mindig nem tükrözi eléggé a világpiaci viszonyokat, a végbe­ment változásokat. A helyzetre jellemző például, hogy az elmúlt évben a termékek és szolgáltatások fogyasztói ártá­mogatásának összege már megha­ladta a 40 milliárd forintot, ami megfelel a fogyasztás 13 százalé­kának, és jelentősen felülmúlja az állam forgalmiadó-bevételét. A költségvetés jelenlegi helyzetében ezek a kiadások már nem növel­­hetőek tovább. Az olyan fogyasz­tói ártámogatások, amelyekhez alapvető társadalmi érdekek nem fűződnek, azzal a következmény­nyel is járnak, hogy emiatt más, előbbre való igények kielégítése szenved késedelmet. 1980-tól új termelői árrendszert vezetünk be. A termelői árválto­zások átfogják a termelés minden területét, így a közszükségleti cik­kek termelését és ezek árait is. Ezért most több évre elaprózott árrendezési program nem vezet­het célhoz, lassítaná a pozitív ha­tások kibontakozását. Gazdasági fejlődésünk követelményei szük­ségessé teszik, hogy a fogyasztói árakat most átfogóan rendezzük. Az áremeléseket az államház­tartás egyensúlyának javításához fűződő alapvető érdekeink is in­dokolják. A fogyasztói átrende­zéstől azt is várjuk, hogy fokozó­dik az energiatakarékosság, csök­ken az egyes élelmiszerek fogyasz­tásában tapasztalható pazarlás, és ésszerűbb, gazdasági fejlettsé­günkkel jobban összhangban álló fogyasztás alakul ki. Kormányzatunk a gazdasági kö­vetelmények érvényesítése köz­ben is gondoskodik arról, hogy a lakosság kialakult életszínvona­lát megőrizze és megszilárdítsa. Ezért a mostani széles körű ár­rendezés után is számos élelmi­szer, energiahordozó ára tovább­ra is támogatott marad. Például a sertéshúsra több mint 30 százalék, a tejre és tejtermékekre 50 szá­zalék körüli, a cukorra, valamint a tartósított élelmiszerekre to­vábbra is átlagosan közel 20 szá­zalék fogyasztói ártámogatás jut. Változatlanul jelentős fogyasztói ártámogatásban részesülnek a közlekedési viteldíjak, a gyermek­­ruházati cikkek, a tanszerek, a gyógyszerek és számos szolgálta­tás. A jövőben arra kell töreked­nünk, hogy a mostanihoz hason­ló átfogó árrendezésre ne legyen szükség, az elkerülhetetlen árvál­tozások ne összegyűjtve, halmoz­va jelentkezzenek, hanem árrend­szerünk folyamatosan, rugalma­sabban kövesse a termelési költ­ségek változásait. KÉRDÉS: Kérjük, szóljon a bér- és jövedelemkiegészítésekről is. VÁLASZ: A Minisztertanács szóban forgó határozatát alapos politikai és gazdasági mérlegelés előzte meg. A fogyasztói árak ren­dezésénél, valamint a bérek és a jövedelmek kiegészítésénél egy­aránt figyelembe kellett venni a népgazdaság teherbíró képességét és életszínvonal-politikánk köve­telményeit. Ennek megfelelően a napi fogyasztás körébe tartozó termékek (élelmiszerek, tüzelő­anyagok, villanyáram) áremelke­dését a kormány bér-, illetve jö­vedelemkiegészítésekkel ellensú­lyozza. Bér-, illetve jövedelemkiegé­szítésben részesül minden kereső és valamennyi társadalmi jutta­tásban részesülő eltartott, össze­sen mintegy tízmillió-kétszázezer fő. Jövedelemkiegészítést kap néhány olyan lakossági csoport is, amely eddig ilyen jellegű jutta­tásban nem részesült: az egy­gyermekes családokban élő gyer­mekek és a nyugdíjas korú, de nem nyugdíjjogosult házastársak. Az építőanyagok árának emel­kedése növeli az építkezések költ­ségeit, a lakásépítők terheit. Ezt figyelembe véve emelkedik egyes építési kölcsönök felső határa. Tisztában vagyunk azzal, hogy a fogyasztói áremelkedés nem egyformán érinti az egyes csalá­dokat. A bér- és jövedelemki­egészítések megállapításánál arra törekedtünk, hogy elsősorban a kisebb keresettel és jövedelem­mel rendelkező dolgozók, nyugdí­jasok és gyermekes családok ter­heit enyhítsük. Ezen túl azonban arra is szükség van, hogy mind­nyájan takarékosabban gazdál­kodjunk a közösségi életben és saját háztartásunkban egyaránt. Az árszint jelenlegi emelkedését végső soron és teljes mértékben csak az egész társadalom közös erőfeszítéseivel lehet ellensúlyoz­ni. Tehát minden munkakörben jobb, fegyelmezettebb, hatéko­nyabb munkára van szükség, mert csak ezzel teremthetjük meg egész népünk, s benne az egyes csalá­dok jólétének anyagi alapjait. Befejezésül szeretném hangsú­lyozni: pártunk és kormányunk bízik abban, hogy a lakosság meg­érti a Minisztertanács döntésének szükségességét. Szocialista rend­szerünk gazdasági alapjai szilár­dak. Közös munkával el tudjuk érni, hogy a népgazdaság fejlesz­tésében és az életszínvonal terén elért eddigi vívmányainkat meg­őrizzük, és további fejlődésünk feltételeit megteremtsük. A Brit Munkáspárt küldöttségének magyarországi látogatása A Magyar Szocialista Munkás­párt Központi Bizottságának meg­hívására július 16. és­ 20. között látogatást tett hazánkban a Brit Munkáspárt küldöttsége. A dele­gációt Joan Lester, a végrehajtó bizottság tagja, a nemzetközi bi­zottság elnöke vezette, tagja volt Alec Kitson, a végrehajtó bizott­ság tagja és Jenny Little, a nem­zetközi bizottság titkára. Kádár János, az MSZMP Köz­ponti Bizottságának első titkára fogadta a küldöttséget. Óvári Mik­lós, az MSZMP Politikai Bizottsá­gának tagja, a Központi Bizott­ság titkára és Berecz János, a KB külügyi osztályának vezetője tár­gyalást folytatott a delegációval. A vendégek találkoztak Péter Já­nossal, az országgyűlés alelnöké­­vel, Gál Lászlóval, a Szakszerve­zetek Országos Tanácsa főtitkár­­helyettesével és Hetényi István államtitkárral, az Országos Terv­hivatal elnökhelyettesével. Láto­gatást tettek a Csepel Vas- és Fémművekben, valamint a duna­­varsányi termelőszövetkezetben. A szívélyes, baráti légkörű meg­beszéléseken a két párt képviselői tájékoztatták egymást pártjuk te­vékenységéről, véleményt cserél­tek a pártközi kapcsolatok fejlesz­tésének lehetőségeiről, valamint a nemzetközi élet fontosabb kérdé­seiről. Kölcsönösen megállapítot­ták, hogy a Magyar Szocialista Munkáspárt és a Brit Munkáspárt egyaránt elsőrendű fontosságúnak tekinti a nemzetközi enyhülésért, a békéért, az általános és teljes leszerelésért kifejtett erőfeszíté­sek folytatását. Nagy jelentőségű­nek értékelték a Szovjetunió és az Egyesült Államok között létre­jött újabb megállapodást a hadá­szati fegyverrendszerek korlátozá­sáról. Úgy vélték, hogy az egyez­mény létrejötte kedvező hatással van a nemzetközi helyzet alaku­lására, megvalósítása pedig hoz­zájárul a fegyverkezési hajsza megfékezéséhez. Kinyilvánították a két párt szolidaritását a függet­lenségükért és nemzeti felszabadí­tásukért harcoló népek iránt, és elítélték a faji megkülönböztetés minden formáját. Fontosnak tar­tották az európai biztonsági és együttműködési konferencia záró­okmányában foglalt megállapodá­sok és ajánlások alkalmazását az államközi kapcsolatokban. Ki­emelt jelentőséget tulajdonítottak a madridi találkozó eredményes megtartásának és mindazon kez­deményezéseknek, melyek az eu­rópai béke, biztonság és együtt­működés további erősítését szol­gálják. Megállapították, hogy a béke és az enyhülés megszilárdí­tásához, a háborús veszély elhá­rításához, a leszereléshez, a külön­böző társadalmi berendezkedésű államok közötti kapcsolatok fej­lesztéséhez kedvezően járul hozzá a kommunista és a szocialista— szocáldemokrata pártok közötti párbeszéd és együttműködés. Köl­csönösen kifejezésre juttatták, hogy a pártközi kapcsolatok kiépí­tése megfelel a két nép érdekei­nek, jól szolgálja őket, és elősegíti a két ország közötti együttműkö­dés bővítését. Ennek érdekében készségüket fejezték ki az MSZMP és a Brit Munkáspárt közötti kap­csolatok fejlesztésére. A Brit Munkáspárt küldöttsége szombaton elutazott hazánkból. A delegációt Varga István, az MSZMP KB külügyi osztályának helyettes vezetője búcsúztatta. HATÉKONYSÁG, MINŐSÉG, GAZDASÁGOSSÁG Szövetkezeti szakemberek országos találkozója Augusztusban ismét megrende­zik Harkányfürdőn a szövetkezeti szakemberek országos találkozó­ját. A rangos szövetkezetpolitikai fórumsorozatot tizedik alkalom­mal szervezi meg a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Baranya megyei Szervezete az Országos Szövetkezeti Tanács védnökségé­vel. Augusztus 18. és 31. között a három nagy szövetkezeti ágazat — az ipari, a mezőgazdasági és a fo­gyasztási — mintegy százhúsz ve­zető szakembere tanácskozik a szövetkezeti mozgalom időszerű kérdéseiről. Hatékonyság, minő­ség, gazdaságosság — ezek lesz­nek a fő témák, amelyeket kér­déscsoportokra bontva tíz elő­adáson, továbbá konzultációkon, kerekasztal-beszélgetéseken, vi­taesteken, valamint gyakorlati bemutatók segítségével dolgoz­nak fel. A szövetkezetpolitikai tanács­kozásokon több mint ezer szak­ember részvételére számítanak; az úgynevezett nyílt előadások­nak további két és fél ezer hall­gatójuk szokott lenni. Kialakult a rendezvénysorozat törzsgárdája is: sokan öt-hat esztendeje rendsze­resen részt vesznek a vezetőkép­ző jellegű fórumokon, s akadnak jó néhányan olyanok is, akik ed­dig valamennyi harkányi talál­kozón ott voltak. A TIT változatos szabadidő­­programot is készített a vendé­geknek, tanulmányi kirándulá­sokkal, gazdag kulturális ese­ménysorozattal. A SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatóság tájékoztatója A Minisztertanács rendelkezé­sének megfelelően sor kerül a jö­vedelempótlékok folyósítására. Egyes esetekben azonban ezúttal külön igénybejelentéseket kell tenni. A nyugdíjfolyósító szerveknek nincs nyilvántartásuk az olyan házastársakról, akik után házas­társi pótlék nem jár. Ezért az el­tartott, idős (55 éven felüli, tsz­­nyugdíjas esetén 56 éven felüli) vagy rokkant házastárs számán a havi 180 forint összegű jövede­lempótlékot igényelni kell. Az augusztus első napjaiban történő soron kívüli kiutalások alkalmá­val a postai kézbesítők a nyugdí­jasoknak egy külön tájékoztatót is átadnak. Ennek hátoldala szol­gál igénybejelentésül. Pontos ki­töltése — különösen a törzsszám gondos beírása —, aláírása és visszaküldése után a nyugdíjfo­lyósító szervek az arra jogosul­taknak a lehető legrövidebb időn belül kiutalják a jövedelempótlé­kot, természetesen július 1-i ha­tállyal. A családi pótlékra nem jogosí­tó gyermek után a havi 130 fo­rint összegű jövedelempótlékot szintén bejelentésre tudják a fo­lyósító szervek megállapítani és megküldeni. Az igényt minden esetben a munkáltatónál kell be­jelenteni. A rendelkezésre álló rövid idő miatt előfordulhat késedelmes folyósítás, de az minden esetben visszamenőleges hatályú. (MTI)

Next