Népszabadság, 1980. március (38. évfolyam, 51-76. szám)

1980-03-21 / 68. szám

4 SPANYOLORSZÁG Az Atocha-per Esemény volt ez a per Spanyol­­országban. Franco halála óta első ízben ítélkezett itt bíróság fasiszta politikai gyilkosok különítménye felett. Ilyet még nem látott a mad­ridi igazságügyi palota: a vádlot­tak padján francoista kékingesek ültek, megbilincselve. Az állam­ügyész jobbján fekete talárban a magánvád képviselői: kommunis­ta ügyvédek. Három esztendeje még törvényen kívül voltak, most a közvádlóval együtt ők tettek fel keresztkérdéseket elvtársaik gyil­kosainak. És a vádlottaknak felel­niük kellett... Hiába, sok minden megváltozott Spanyolországban. Célzott lövésekkel Épp ezt: a polgári demokratikus kibontakozást szerették volna fel­tartóztatni — korántsem egyedül — a merénylők. A gyilkosság pil­lanatában az ország az átmenet talán legkritikusabb időszakát élte. Még csak hetek teltek el, az 1976. decemberi népszavazás óta, amelyen a lakosság elsöprő több­sége igent mondott a politikai re­formokra, ám a merénylet idő­pontjában, 1977. január 25-én a pártok legalizálása, a választások kiírása, az alkotmányos intéz­ményrendszer meghonosítása még csupán program volt (a kommu­nista pártot például csak húsvét­­kor legalizálták). Sötét erők moz­dultak meg, hogy a reformtervet semmivé tegyék. Január 24-én reggel, egy homályos hátterű, ultrabalos csoport, a Grupo, amely sokak szerint titkos szálakkal kö­tődik bizonyos politikai nyomozó­tisztekhez is, elrabolta a legfel­sőbb katonai bíróság elnökét. Ez példátlan kihívás volt a fegyveres erők ellen. Még aznap este a fa­siszta merénylők a madridi Atocha utca 55. szám alatti ügyvédi iro­dában lemészárolták a Munkásbi­zottságok kommunista jogászait. Ez kiszámított provokáció volt a baloldal ellen. Történetesen ugyanazokban az órákban az Atocha utca szemközti oldalán, a 90-es számú ház első emeletén találkozott a még illegá­lis Munkásbizottságok országos titkársága. A gyilkos „Pistoleró”-k azt vallották, hogy az ügyvédi irodában a Munkásbizottságok közlekedési tagozatának egyik ve­zetőjét keresték (aki szálka volt felbujtójuknak és pénzelőjüknek, a francoista vertikális szakszer­vezet madridi főnökének a szemé­ben). De az illetőt nem találták ott. Ekkor a helyiségben tartóz­kodó kilenc személyt minden elő­zetes szóváltás nélkül egy sarok­ba terelték, majd — az ítélet sze­rint — legfeljebb 60 centiméterről egyenként, célzott lövéseket adtak le rájuk, öt áldozat azonnal életét vesztette, de négyen — köztük az egyik meggyilkolt özvegye — fel­épültek szörnyű sebeikből és a fő­tárgyaláson ujjal mutattak a vád­lottakra: ők voltak! (Egyébként 193 évi szigorított börtönre ítélték őket, időközben ugyanis eltörölték a halálbünte­tést.) Politikai megtorlás A törvényszék bűnügyben ítélke­zett, deklaráltan kerülte a politikai szempontokat. Ennek ellenére az igazságügyi palota, ahonnan 1977 januárjában százezer ember némán kísérte utolsó útjára az öt kopor­sót, ezen az 1980-as télután szinte ostromlott erődre emlékeztetett. A környező utcákban riadóautók vá­rakoztak, hogy megvédjék a bíró­ságot a gyülekező fasiszta suhan­­coktól. Ezért politikailag sem közöm­bös, hogy a törvényszék leszámolt négy évtized nemzetit és fasisztát, fasisztát és hazafit hamisan azo­nosító francoista hagyományával, 6 ítéletében — ez is először tör­tént meg itt — kimondta: „haza­fias indítékokról” szó sincs, a gyil­kosok: „a Falange és az Új Erő párt tagjai pártpolitikai célokból öltek”, „A politikai megtorlás szándéka hajtotta őket”, olyan „totalitárius ideológiáé, amely szembehelyezkedik a szabadságjo­gokkal és azokkal az intézményi változásokkal, amelyeket a lakos­ság túlnyomó többsége szabad vá­lasztásokon óhajtott.” (A legutób­bi 1979-es általános választásokon 19 millió leadott szavazatból a fa­siszták pártszövetsége mindössze 370 ezret kapott.) Bármennyire tisztességesen ítél­kezett is a bíróság, következteté­seiben nem mehetett messzebb. Ezért az Atocha utcai mészárlást egyetlen csoport elszigetelt ak­ciójának minősítette, s nem ku­tatta, merre, hová, kikhez vezet­nek még a merénylet szálai. Az Atocha utcai merényletnek volt néhány gyanús kísérőjelensé­ge. Kezdetben olyan vizsgálóbíró foglalkozott vele, aki másfél éven át(!) megakadályozta, hogy utá­nanézzenek a gyilkos fegyverek eredetének. (Később már csak annyit lehetett kideríteni, hogy a hadseregnek szánt szállítmányból valók, de homályban maradt, kik­től kerültek a merénylőkhöz.) Mi több, ugyanaz a vizsgálóbíró a gyilkosságnál a helyszínen fegy­verrel falazó egyik vádlottnak ta­valy húsvéti eltávozást adott a börtönből; az illető persze kül­földre szökött. Ő lett volna a fa­sisztákat és bizonyos „nagy csa­ládokat” leginkább kompromittá­ló vádlott; az anyja az Új Erő vezérének titkárnője volt... Más: a vizsgálat alatt a vádlot­tak kifecsegték, hogy jó barát­ságban voltak a francoista idők politikai rendőrségének néhány nyomozójával, akiket az első ki­hallgatások idején láttak, a biz­tonsági szolgálat központjában. A magánvád szerint ezek a nyo­mozók lehetővé tették a gyilko­soknak, hogy összehangolják a vallomásaikat. Következetesség a harcban A per napjaiban egy kommunis­ta képviselő felhívta a figyelmet: „Van egyfajta terrorizmus, amely éppen az államapparátus legel­­nyomóbb vonásait kívánja fel­erősíteni, sőt illeszkedik az ál­lamapparátusba kapcsolódik an­nak belsejéhez.” Idén februárban ugyanis elkövettek egy politikai gyilkosságot, amely néhány vo­násában kísértetiesen emlékeztet az Atocha utcai ügyre. Kiderül, hogy a tettesek a fasiszta Új Erő tagjai sőt e párt biztonsági fő­nökétől (volt csendőrtől) kapták az akcióparancsot; hogy az ille­tőt a vizsgálóbíró mégis óvadék nélkül szabadlábra helyezte; hogy e 41-es számú különítménynek — mint a belügyminiszter közölte — egy rendőr is tagja volt; hogy a gyilkosoknál nemcsak a had­seregben használatos fegyverek egész tárát foglalták le, hanem egy adattároló számítógépet is, hogy — ez még bizonyításra vár — egy politikai nyomozótól kap­ták volna az értesülést, amely­nek alapján megöltek egy — té­vesen baszk aktivistának vélt — diáklányt. Nem, ne általánosítsunk, hi­szen történetesen az Atocha ut­cai gyilkosokat is, e februári me­rénylet tetteseit is a madridi bűnügyi rendőrség kerítette kéz­re. De tény hogy az előbbiek ügyében hozott példás ítélet, az utóbbiak fasiszta különítményé­nek gyors felgöngyölítése, tehát a változások jelei mellett. Spa­nyolországban még olykor kísért a múlt. Épp e két esetből vonta le a következtetést a befolyásos polgári liberális madridi napilap vezércikke: „a kormánynak és az állam intézményeinek követ­kezeteseknek kell lenniük a fa­siszta bandák elleni harc foly­tatásában és fokozásában, mert azok komolyan veszélyeztetik az ország demokratikus stabilitását.” Madrid, 1980. március Serény Péter NÉPSZABADSÁG r A Új szobrot avattak Esztergomban Ezeréves fennállásának és a felszabadulás 35. évfordulójának tiszteletére csütörtökön Eszter­gomban, a várkapu bejáratánál Havasi Ferenc, az MSZMP Köz­ponti Bizottságának titkára fel­avatta Vígh Tamás Kossuth-dí­­jas szobrászművész alkotását. A több mint négy méter ma­gas nyersbronz szobrot, amely egy honalapító magyart ábrázol, a képzőművészeti lektorátus aján­dékozta a városnak. (Bisztray Károly felvétele / MTI Fotó.) Összehívták a A MÚOSZ közgyűlését Csütörtökön ülést tartott a Ma­gyar Újságírók Országos Szövet­ségének választmánya. Megvitat­ta a szövetség ötéves tevékeny­ségét, és úgy határozott, hogy a szövetség soron következő köz­gyűlését április 25—26-ra össze­hívja. 1980. március 21., péntek A MINISZTERTANÁCS MEGTÁRGYALTA Kováit m borssorríbb irányítás n­in­cs ös­ti c ila sátg hn n Egy évvel ezelőtt hozott hatá­rozatot a Minisztertanács a me­zőgazdaság, az erdőgazdaság és az elsődleges faipar területi ál­lami irányításának átszervezésé­re. A határozat végrehajtásának tapasztalatairól és a további fel­adatokról a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter, vala­mint a Minisztertanács Tanácsi Hivatalának elnöke közös jelen­tést, a Termelőszövetkezetek Or­szágos Tanácsa pedig összefoglaló tájékoztatót terjesztett a Minisz­tertanács tegnapi ülése elé. A jelentés és a tájékoztató szerint az átszervezés időszerű volt. A megtett intézkedések összhangban vannak a mezőgaz­dasági üzemek mai méreteivel, vezetési színvonalával, szerteága­zó gazdasági kapcsolataival. Az átszervezés fő célja az állami irá­nyítás hatékonyságának a javí­tása, valamint a gazdálkodó egy­ségek önállóságának és felelőssé­gének a növelése volt. Ennek megfelelően megtörtént a felada­tok átcsoportosítása a megyei ta­nácsok, a járási hivatalok és a városi tanácsok között, így a mezőgazdasági nagyüze­mekkel kapcsolatos valamennyi állami irányítási, ellenőrzési fel­adat megyei szintre került. Ki­alakult tehát az egylépcsős álla­mi irányítás. Ennek megfelelően csökkent a járási hivatalok és a városi tanácsok dolgozóinak szá­ma, a megyei tanácsok mező­­gazdasági osztályai viszont — az átvett feladatokkal arányosan — növelték létszámukat. Egyszerűsödött az állami gaz­daságok irányítása is. Az Állami Gazdaságok Országos Központjá­nak (ÁGK) a tizenkét területi főosztálya megszűnt. A termelés­­irányítás, az operatív feladatok teljes mértékben az állami gaz­daságok hatáskörébe kerültek. A gazdaságok — felügyeleti, illető­leg revizori teendők ellátására — öt regionális kirendeltséget szer­veztek országos központjuk, az ÁGK keretében. Hatékonyabbá vált az erdőgazdaságok és az el­sődleges faipari vállalatok irá­nyítása is­. Ezzel együtt a mezőgazdaság, az erdőgazdaság és az elsődleges faipar területén összesen több mint 300 fős, 13 százalékos lét­­számmegtakarítást értek el a ko­rábban általánosan elrendelt öt­­százalékos létszámmegtakarítá­son túl. Az irányítás átszervezése óta rövid idő telt el. Az eddigi ta­pasztalatok kedvezőek, de a kor­szerűsítés általánosítható és tar­tós eredményei csak hosszabb idő múlva lesznek megállapítha­tók.. A mezőgazdasági szövetke­zetek, a megyei osztályok és a minisztérium kapcsolatai közvet­lenebbé váltak, meggyorsult az információk áramlása. A válla­lati önállóság jobban érvényesült. Az állami gazdaságok irányítá­sánál is megszűntek az indoko­latlan párhuzamosságok. Konk­rétabb lett a vállalati és irányí­tási felelősség is. A legfőbb további tennivaló, hogy mindhárom területen az új szakigazgatási szervezet maga­sabb színvonalon, új, hatéko­nyabb munkamódszerrel, munka­stílussal lássa el feladatait. Ja­vítani kell az együttműködést a termelőszövetkezetek területi szö­vetségeivel is. T. B. Kitüntetés Az Elnöki Tanács Vass István­­nénak, az országgyűlés nyugal­mazott elnökének, az Elnöki Ta­nács tagjának a politikai és a társadalmi életben kifejtett több évtizedes eredményes tevékeny­sége elismeréseként a Szocialista Magyarországért Érdemrendet adományozta. A kitüntetést Losonczi Pál, az Elnöki Tanács elnöke csütörtö­kön adta át. NADRÁGSZÍJ Ami azt illeti, még nem láttam -------------------vezérigazgatót így izzadni A nagyvállalat vidé­ki gyáregységének termelési ta­nácskozásán igen meleg volt a helyzet a kifejezés fizikai és át­vitt értelmében is. Az apró te­remben több százan gyűltek ös­­­sze sokaknak csak fél ülőhely ju­tott, sőt a hátsó sorokban többen álltak is Az idei tervről volt szó. A be­számoló nem adott különösebb derűlátásra okot, sőt megállapí­totta, hogy az eddiginél nehezebb évek jönnek a vállalatra. Emiatt aztán több elképzelést módosíta­ni kellett A bérfejlesztés kisebb lesz a tavalyinál, s pénz hiányá­ban néhány termelési és szociális beruházást is későbbre kell ha­lasztani Az, hogy ez nem szokványos termelési tanácskozás, akkor de­rült ki, amikor a beszámoló vé­geztével kezek erdeje emelkedett a magasba. Máskor ugyanis per­cekig kellett noszogatni az embe­reket, hogy ugyan már szóljanak hozzá. Most elmaradt a kínos csend, az elnök inkább a bőség zavarával küszködött, és nemigen tudta, kit szólítson fel, hogy ne lépjen sértődés. Elsőként egy öreg szaki kapott szót, aki mindjárt az elején be­jelentette, hogy a beszámoló több passzusával nem ért egyet, s ezzel nincsen egyedül. Elmondta, hogy a gyáregység dolgozóinak átlag­bére kezdettől fogva alacsonyabb, mint az anyavállalatbelieké. A ko­rábbi években úgy látszott, hogy megszűnnek a különbségek, a gyáregység minden évben ledol­gozott egy kicsit a hátrányából. Az idei terv szerint ez a folya­mat megakad, sőt valamivel ke­vesebb bérfejlesztést kapnak, mint a központiak. Pedig hát ők sem rosszabb munkások, ők is leg­alább annyit tesznek a vállalatért, mint mások. A további felszólalásokban egymás után sorakoztak elő a sé­relmek. Egy asszony azt kifogá­solta, hogy a gyári óvoda terve­zett bővítését későbbre halasztot­ták, mások a gépi rekonstrukciót sürgették, mondván: ezekkel a ré­gi masinákkal már nemigen lehet tartani a minőségi követelménye­ket, pedig hát most a brigádmoz­galom zászlajára a MINŐSÉG szó van felírva. Valaki felhívta a fő­nökség figyelmét arra, hogy a dol­gozók többségükben szakmunká­sok, nem pediglen varázslók, hogy gyenge anyagból rossz géppel ex­portminőséget állítsanak elő, így ment ez másfél órán át. A vezérigazgató jegyzetelt, és igen­csak izzadt, pedig a neheze csak akkor következett, amikor meg kellett válaszolnia a felszólaláso­kat. Szó se róla, jól felkészült, és a kérdések többségét — kivéve azokat, amelyeknek utána kell néznie — megválaszolta. A bérfejlesztési visszásságokkal kapcsolatban azt mondta, hogy a vállalat kénytelen igazodni a munkaerő-kereslet, -kínálat törvé­nyeihez. Ha nem akarják, hogy elnéptelenedjenek a központ üzemcsarnokai, akkor versenyben kell maradni a többi vállalattal. A beruházások elmaradását, ké­sőbbre tolódását a vállalat pénz­ügyi nehézségeivel indokolta: az elkövetkező években csakis a leg­szükségesebb beruházásokra lesz pénz. Utalt arra, hogy nemcsak ők vannak ilyen helyzetben, ki­tért a népgazdaság nehézségeire így mondta: mindenütt egy ki­csikét összébb kell húzni a nad­rágszíjat. Hát ez a nadrágszíjdolog az, ami azóta sem hagy nyugodni. Gondolom, a tanácskozás részve­vői közül nem vagyok ezzel egye­dül. Eleinte nem is tudtam megfo­galmazni magamnak, hogy mi ba­jom van a kifejezéssel. Hiszen a vezérigazgató tulajdonképpen ez­zel próbálta összefoglalni azt, amit az előzőekben elmondott: „Emberek, most kevesebb pénzünk van, ennyit termelünk meg, ezt kell egymás közt valahogy elosz­tanunk. Márpedig a kevesebből kevesebbet lehet elosztani, ezt már az óvoda középső csoportjá­ban is tudják a gyerekek.” Meghúzni a nadrágszíjat. A gyáregység idei bérfejleszté­se nagyjából megfelel az országos átlagnak, tehát a többségnek meg­adja az életszínvonal szinten tar­tását. De hát az átlag az csak át­lag, és—ahogy a felszólalók is több­­ször hangsúlyozták az igazságos bérdifferenciálás szükségességét — bizonyosan lesznek, akik érde­meik szerint efölötti, s lesznek olyanok is, akik az átlagon aluli fizetésemelést kapnak. Az utób­biaknak valóban nehezebb lesz. S ezzel ők nincsenek egyedül, bizo­nyára sok sorstársuk akad majd az országban. Az is valószínű, hogy szükséges dolgokról le kell mondaniuk, mások talán keve­sebb pénzt tudnak a takarékba tenni, esetleg átmenetileg el kell halasztaniuk néhány beszerzési tervüket, utazásukat, jobban meg kell nézniük, hogy mit vásárol­nak és mennyiért. S ahogy majd jobban kézben tartják a bukszá­jukat, többen közülünk óhatatla­nul rájönnek arra is, hogy eddig hol, mit pazaroltak el. Hiszen köz­tudomású az is — újságcikkek garmadája szól róla, úgyhogy most nem szükséges részleteznem —, hogy sok tekintetben pazar­lóan élünk. Szemétbányáink ho­vatovább kincsesbányákká vál-

Next