Népszabadság, 1982. április (40. évfolyam, 77-100. szám)

1982-04-28 / 98. szám

1982. április 28., szerda NÉPSZABADSÁG Módosítják a mezőgazdasági munka­verseny feltételeit Kedden Eleki János, a TDT főtit­kára és Magyar Gábor mezőgazdasá­gi és élelmezésügyi miniszterhelyet­tes Budapesten közös sajtótájékozta­tót tartott a mezőgazdasági verseny­mozgalomról. Mint elmondták, ta­valy 600 gazdaság, vállalat, intéz­mény indult a különböző címek el­nyeréséért, közülük 212 érkezett vé­gül is célba. További 55 gazdálkodó egység miniszteri elismerő oklevél­ben részesült. A szocialista brigádok is mind tevékenyebbek; 33 ezer szo­cialista brigád tevékenykedik a MÉM területén, megközelítően félmillió taggal. Közülük 65 nyerte el a kitün­tető kiváló címet. A verseny feltételeit folyamatosan módosítják. Néhány esetben ugyanis vétlenül kerülnek hátrányos hely­zetbe a gazdálkodási verseny részve­vői. Több üzem kifogásolja: évek óta olyan magas színvonalon gazdálko­dik egy-egy ágazatban, hogy onnan előbbre lépni — az adott körülmé­nyek között — már-már szinte­­lehe­tetlen, márpedig ez a gazdálkodási verseny egyik alapvető feltétele. Ép­pen ezért azt tervezik, hogy a kö­vetkezőkben a pontrendszerben még nagyobb szerepe lesz az eredmények hosszú távon való tartásának, azaz a magas színvonalú és ugyanakkor ki­egyenlített és megbízható termelés­nek. Változtatnak azon a feltételen is, hogy az üzem csakis akkor indulhat igazán eséllyel a versenyben, ha túl­teljesíti tervelőirányzatát. Ez a meg­kötöttség ugyanis nem ad valós ké­pet a tényleges teljesítményről. Néha az „alátervezés” következménye az ilyen siker, és ehhez nem kötődik semmiféle érdem. (MTI) Magyar nap az osakai vásáron (Tokiói tudósítónktól.) Az osakai nemzetközi vásáron, amelyen 60 ország 2300 cége vesz részt, kedden magyar napot tartot­tak. Magyarország egyike annak a két országnak, amelyet a rendezők az idén tiszteletbeli vendégként hív­tak meg. Az 1954 óta tekintélyre szert tett osakai bemutatón tíz­ ma­gyar külkereskedelmi, illetve külke­reskedelmi joggal felruházott válla­lat képviselteti magát. A magyar pa­vilonban élelmiszeripari, valamint ipari fogyasztási cikkek láthatók, például textíliák, üvegáruk, kéziszőt­tesek, Elzett-zárak, -lakatok és gyógyszeripari készítmények. A TÁRGYALÓTEREMBŐL A Legfelsőbb Bíróság ítélete a mohorai autóbuszszerencsétlenség ügyében A Legfelsőbb Bíróságon jogerős ítéletet hirdettek a tavaly november­ben történt mohorai tömegszeren­csétlenség ügyében. Mint emlékezetes, a Volán 4. szá­mú Vállalat Hatvan és Balassagyar­mat között közlekedő autóbusza, amelyet Kéri György vezetett, a Nógrád megyei Mohorán összeütkö­zött egy vonatszerelvénnyel. Az üt­közés következtében az autóbusz 17 utasa életét vesztette, 29 személy sú­lyos, 24 könnyebb sérülést szenve­dett. Az anyagi kár is jelentős, mintegy 800 ezer forint. A katasztró­fát a gépkocsivezető figyelmetlensé­ge okozta, mivel sem az előjelző táb­lákra, sem a fénysorompó jól látha­tó piros jelzésére nem ügyelt. Csak a fénysorompótól néhány méterre észlelte a piros jelzést, s ekkor ész­revette a közeledő vonatot is, de úgy határozott, hogy — az autóbusz se­bességét megnövelve — megkísérli az áthaladást a vonat előtt. A túlter­helt busz azonban nem gyorsult megfelelően; a mozdony az autóbusz jobb hátsó kerekének magasságában beleütközött a buszba és azt a sín­ről lelökte. Ennek következtében a busz hátsó része szétszakadt, az uta­sok kizuhantak. A Legfelsőbb Bíróság Kéri Györ­gyöt bűnösnek találta halálos tömeg­szerencsétlenséget előidéző köz­úti baleset gondatlan okozásának vétségében, a vasúti közlekedés biz­tonsága ellen gondatlanságból elkö­vetett vétségben és jelentős kárt oko­zó, gondatlanságból elkövetett ron­gálás vétségében. Ezért nyolc és fél évi szabadság­­vesztésre ítélte, valamint véglegesen eltiltotta a járművezetéstől. Az in­dokolás szerint az ilyen jellegű bűn­­cselekmények viszonylagos gyako­risága szükségessé teszi, hogy a tár­sadalom védelme érdekében a tör­vény szigorát alkalmazzák. Sz. K. Meghalt Coppola, a hírhedt maffiavezér (Római tudósítónktól.) Hétfő este 82 éves korában Róma közelében egy klinikán rákban el­hunyt Francesco Paolo Coppola, „a Háromujjú Franknak” becézett hí­res szicíliai maffiavezér. Coppola Olaszországban, az USA-ban és Me­xikóban folytatott üzelmei révén fél évszázadon át a bűnügyi krónikák főszereplője volt. A Háromujjú jel­zőt azért kapta, mert 1926-ban, ami­kor az USA-ban egy bankrablás köz­ben beszorult a keze egy széfbe, in­kább késsel vágta le két ujját, sem­hogy elfogják. Eredetileg három cég tulajdonosa volt, de hálózata ennél jóval szélesebb volt. Kedvelt üzlet­ágát, a kábítószer-csempészést azután is folytatta, hogy „nyugdíjba vo­nult”. Ezért tartóztatták le az utóbbi években háromszor is, és csak beteg­sége miatt helyezték szabadlábra. Coppola másik kedvelt tevékeny­sége a politika volt. Sok szicíliai po­litikust segített választási győzelem­hez. Magát mindig „jótevőnek” tün­tette fel. Amikor 1965-ben az USA- ból kiutasították, szülővárosában, a szicíliai Partinicóban az egész falu megjelent ünnepélyes fogadtatásán, a polgármesterrel az élen. Népszerű­sége is jelzi, hogy csak a vezér tá­vozott, a maffia új vezetőkkel tovább él Olaszországban. ÓRA Százmilliókat költünk a Marx tér újjárendezésére, a Nyugati pályaud­var korabeli szépségű helyreállítá­sára. Még Szent István koronájának a keresztje is olyan ferde, amilyen ferdének lennie kell. Helyes! Csak éppen egy kerek órára nem tellett. Ez is helyes! Végre sikerült a kör négyszögesítése. ERDEI KATALIN FELVÉTELE A RÁDIÓ ÉS A TELEVÍZIÓ MÁS MŰSORÁBÓL KOSSUTH RÁDIÓ 9.27: Az olvasás gyönyörűsége. 8.56: Olvasólámpa. 9.06: Moniuszko operáiból. 9.38: Kis magyar néprajz. 9.43: Nemzetközi mesefesztivál. 10.05: Diákfélóra. 10.35: Válaszolunk hallgatóinknak. 10.50: Népzenei hangverseny. 12.45: Bevallom magának. 13.05: Operaslágerek. 13.35: Dzsesszmelódiák. 14.14: Magyarán szólva . . . 14.29: Miska bácsi levelesládája. 15.05: Graziella Sciutti operaáriákat énekel. 15.28: Iskolák — őrsök — barátok. 16.05: Kritikusok fóruma. 16.15: Zenekari muzsika. 17.05: Almustra. Riportműsor. 17.30: Pátria népzenei hanglemezso­rozat. 17.44: Történetek magyar katonák részvételéről a csehországi el­lenállásban 1945 tavaszán. 19.15: Sajtókonferencia az idegenfor­galomról. 20.15: Zempléni Mária énekel. 20.26: Verdi: Rigoletto. Háromfelvo­násos opera. Közben: 22.20: Vietnami riport. 23.07: Kapcsolataink. Én és a tilalmak. 23.17: Brahms, g-moll zongoranégyes. 0.10: Táncdalok. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Könnyűzene. 8.20: Tíz perc külpolitika. 8.35: Idősebbek hullámhosszán. 9.30: A 4, 5, 7 jelenti. 10.00: zenedélelőtt. 11.35: A Szabó család. 12.05: Népi muzsika. 12.35: Tánczenei koktél. 13.30: zenei rejtvények fiataloknak. Kettőtől négyig .. . Zenés délután. 14.00: Szerdahelyi Éva énekel. 14.15: Zenekari operettrészletek. goo: 14.35: Fúvószene-hangverseny. g­os­ 14.59: Két filmdal. giás. 15.10: Fiataloknak 1­9.50: 16.00: Mindenki iskolája. 16.35: Tudományos könyvespolc. 10.00: 16.40: Könnyűzenei újdonságok. lo125. 17.00: ötödik sebesség. 18.00: Körkapcsolás bajnoki labda­ 11.25: rúgó-mérkőzésekről. 1155: 19.00: Zenei Tükör. 19.30: Pataky Kálmán énekel. 14.00: 19.45: Beatzene. 14.40: 20.35: Kiváncsiak Klubja. 15.45: 21.25: Népdalest. 16.25: 22.10: Két Suppé-nyitány. 16.30: 22.30: Könnyűzene Prágából. 23.20: A tegnap slágereiből. _ 16.55: 3. MŰSOR 9.00: Iskolarádió. 18.45: 9.30: Kamaramuzsika. Szt. 11.05: Történelmi figyelő. 19.15: 11.25: Dzsesszhangverseny. 19.30: 11.58: Operarészletek. 20.00: 13.07: Szimfonikus zene. Szt. 14.20: Beatzene. Szt. 21.10: 15.00: A véges végtelen. 15.30: Keveházi Jenő kürtön játszik. Szt. 16.30: Könnyűzene­i hangszerszólók. Szt. 22.00: 16.42: Öt földrész zenéje. 22.10: 16.50: A Magyar Rádió országos he­gedűversenye. Elődöntő. Szt. Közben: kb. 17.40: Verses összeállítás. 19.05: Iskolarádió. 18-05: 19.35: Hanglemezgyűjtőknek. Szt. 20.35: A Yes együttes felvételei. Szt. 21.35: Az Észt Rádió és a Magyar Rá- 19.30: dió kétnyelvű irodalmi estje 2000­ Tallinnban. 22.36: Madrigálok. Szt. 21.10: 23.08: Magyar zeneszerzők. Szt. 21.35: TELEVÍZIÓ Tévétorna (sz.). Fizika 6. o. Földrajz 5. o. Stop. Közlekedj okosan (ism. 14.30, sz.). Delta. Tudományos híradó (sz.). A Buddenbrook ház, 7. rész (sz.). Lehet egy kérdéssel több? Alfréd Brendel Schubert művei­ről (sz.). Szülők iskolája (sz.). Lengyel József: Igéző. Tv-film. Mindenki iskolája. Matematika. Hírek. Amíg a mentő odaér. Az Or­szágos Közlekedésbiztonsági Tanács filmje (sz.). FTC—Rába ETO. Bajnoki lab­darúgó-mérkőzés (sz.). Ki, ha ők sem? Kinek hasznos, miért hasznos, V/1- rész. Esti mese (sz.). TV-Híradó (sz.). Kozákok. Szovjet film, II/1. rész: Olenyin (sz.). Gazdaságunk időszerű kérdé­seiről. Beszélgetés Havasi Fe­renccel, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjával, a KB titkárával (sz.). TV-Híradó 3. (sz.). Ön hogyan döntene? VI/1. rész: A minősítés. 2. MŰSOR Semper Drezdában. NDK-rö­­vidfilm (sz.). Milliós példányszám. Angol ze­nés film (sz.). TV-Híradó (sz.). Társadalomtudományi körkép (sz.). TV-Híradó 2. (sz.). Tökmagevő. Angol film. ­ A MAHART SAJTÓTÁJÉKOZTATÓJA Több hajó • Új és megszüntetett járatok A Tiszán is fejlesztik a személyszállítást Tegnap Kovács István, a MAHART vezérigazgatója a Rákóczi személy­hajón sajtótájékoztatón ismertette a vállalat tavalyi eredményeit és idei feladatait. Elmondta, hogy 1981-ben a MAHART folyami személyhajói mintegy másfél millió utast szállí­tottak. Sokan kifogásolják, hogy ki­selejtezték a dunai gőzhajókat. Min­t a vezérigazgató elmondta, a 70—80 esztendős vízi járművek gőzgépeit már nem lehetett felújítani, s így az öreg hajóktól meg kellett válni. Az 1978-ban megkezdett hajópark-re­konstrukció tovább folytatódott; ta­valy és az idén két újabb 250 szemé­lyes Moszkva típusú személyhajót vásároltak a Szovjetuniótól. A személyhajózás idei terveinek összeállításakor két alapvető szem­pontot vettek figyelembe: az ötnapos munkahét miatt várhatóan megnö­vekvő igényeket, továbbá azt, hogy az energiaárak növekedése szüksé­gessé tett bizonyos ésszerűsítéseket, így egyes vonalakon a MAHART át­menetileg megszüntetett néhány ki­sebb forgalmú állomást, s leállított több olyan járatot, amely kihaszná­latlan volt. Mindenkor figyelembe vették azonban az utazó közönség igényeit, s így csak ott szüneteltet­nek járatot, ahol megfelelő vonat­os autóbuszközlekedés pótolja a ha­jóforgalmat. Megszüntették a hét­közi szárnyashajójáratot Budapest és Dunaújváros között; a hajókat most elsősorban a magyar és az osztrák főváros közötti járaton hasznosítják. Ugyanakkor naponta indul közvetlen hajójárat a Budapest—Szentendre— Leányfalu vonalon a főszezonban, míg hétvégeken Budapest—Százha­lombatta között. A tiszai személy­­szállítást tavaly felújították, még­hozzá úgy, hogy a szegedi Volán Vállalat bérelt egy vízibuszt a MA­­HART-tól helyi séta- és különjára­tokra. A bevált gyakorlatot folytat­ják az idén is, s várhatóan a Tisza Szolnok megyei szakaszán is lesz személyhajózás. Tavaly a Balatonon a menetrend szerinti, a külön- és a sé­tahaj­ójáratokat együttvéve 2,2 millió utas vette igénybe. Az idén nem lesz alapvető változás a balatoni hajózá­si menetrendben. A személyhajózási szezon elő- és utóidejének meghosz­­szabbítása érdekében a MAHART bővíteni kívánja a kapcsolatait az IBUSZ-szal, a megyei idegenforgal­mi hivatalokkal és a Volán Tourist­­tal. A folyamhajózás áruszállítási ter­ve az idén 2,3 millió tonna áru el­szállítását irányozta elő. Várhatóan emelkedni fog a felső-dunai forga­lom. Január elsejétől a MAHART szállítmányozási jogkört kapott, így a víziúti fuvarozáshoz kapcsolódó vasúti fuvarozás — a komplex fuva­rozási lánc — szervezését önmaga végzi. Tíz év alatt a magyar tengerhajó­zás megháromszorozta áruszállítási teljesítményét. F. Gy. A legnagyobb magyar hajó, a tengerjáró Vörösmarty. AZ ALPEX NEMZETKÖZI PROGRAM RÉSZEKÉNT Új radar-meteorológiai obszervatóriumot avatnak Szentgotthárd-Farkasfán (Munkatársunktól.) Az Országos Meteorológiai Szolgá­lat május 7-én avatja fel új radar­megfigyelőállomását Szentgotthárd- Farkasfán. Idén ez már a második új létesít­mény. Budapesten az új időjárási radarállomás márciusban kezdte meg rendszeres működését. A szentgott­­hárd-farkasfai állomás a tervnek megfelelően a múlt év végére elké­szült, és márciusban már bekapcso­lódott az ALPEX elnevezésű nem­zetközi tudományos célú időjárás­megfigyelési programba. A radarok rendkívüli hasznossá­gával kapcsolatos nemzetközi és a hazai tapasztalatok késztették a ha­zai szakembereket (meteorológuso­kat, hidrológusokat és a repülés irá­nyítóit) arra, hogy időjárási radar­­hálózat létrehozására tegyenek ja­vaslatot. Az Országos Meteorológiai Szol­gálat tárcaközi összefogással az ötö­dik ötéves terv időszakában meg­kezdte a három időjárási radarállo­másból álló hálózat kiépítését. Az alkalmazott radarok a szovjet rá­dióelektronikai ipar termékei. Két csatornán, 3 és 10 centiméteres hul­lámhosszon működnek. A csatornák­ külön-külön vagy egyszerre is mű­ködtethetők. Az új berendezéseket — a felhő­csapadék rendszerek általában nyu­gat-délnyugatról kelet-északkelet fe­lé történő mozgásának megfelelően — Szentgotthárd, Budapest és Nyír­egyháza térségében állítják fel. A kész radar-meteorológiai háló­zat alkalmas lesz arra, hogy a Ma­gyarország feletti felhő- és csapa­dékfolyamatokat teljesen megfigyel­je és mérje, s a hazánk felé köze­ledő időjárási frontokat már messzi­ről , csaknem 300 kilométer távol­ságról, s igen nagy magasságokból is — jó előre észrevehetővé és időben előrejelezhetővé tegye. Radarokat — azaz rádiólokátoro­kat — meteorológiai megfigyelésre két évtizede alkalmaznak: ma világ­szerte csaknem 600 időjárási radar­állomás működik, ezeknek csaknem egyharmada Európában. Hazánkban 1968-­ban a Ferihegyi repülőtéren kezdődött el az időjárás megfigyelé­se egy kisebb teljesítményű berende­­zéssel, majd 1976 óta Baranya me­gyében rádiólokátorokat alkalmaz­nak a zivatargócok felderítésére. Ezek a rakétás jégesőelhárítás nél­külözhetetlen eszközei. A Szentgotthárd-Farkasfa radar­­meteorológiai obszervatóriumban az időjárási radar mellett helyet ka­pott a szinoptikus meteorológiai megfigyelőállomás, és rendszeres háttérszennyezettség-mérések is kez­dődtek. Az elsősorban a balatoni vi­harjelzés és az időjárási veszélyjelző szolgálat ellátásához értékes időjá­rási radaradatoknak a felhasználók­hoz történő rendszeres továbbítása májustól várható. Az obszervatóriumot Borsos Sán­dor, a zalaegerszegi Agrober mérnö­ke tervezte, figyelembe véve az őr­ség építészeti hagyományait. Az épü­letek kivitelezésének színvonala a Szentgotthárdi Műszaki és Építőipa­ri Szövetkezet munkáját dicséri. Új módszerek, jobb minőségű utak Korszerű burkolat kerül az Árpád-hídra (Munkatársunktól.) Az utak minősége nagymértékben meghatározza a közlekedés biztonsá­gát. A gépjárművek számának erő­teljes növekedése mind nagyobb kö­vetelményeket támaszt útjaink épí­tőivel, javítóival szemben, akik ezek­nek az igényeknek korszerű techni­ka és technológia alkalmazásával igyekeznek eleget tenni. A korszerűsített Árpád-híd új út­burkolattal való ellátása, a Flórián térnek és környékének rekonstruk­ciója, valamint a metró új szaka­szán a felszíni kapcsolatok kiépítése az Aszfaltútépítő Vállalat feladatai közé tartozik. Itt már munkába ál­lítják azokat a nemrég vásárolt asz­faltterítő gépeket, amelyek az eddi­ginél jobb, tartósabb hengerelt asz­faltot állítanak elő. Az Árpád-hidra — új technológia alkalmazásával — érdesített homokaszfalt kerül, szem­ben a többi Duna-hídon található öntött aszfalttal. A bitumenemulziós eljárás széle­sebb körű elterjesztése is hozzájárul az utak állapotának javulásához. A módszer lényege, hogy gázolaj he­lyett vízzel hígítják a bitument, sű­rűbb alkalmazása az energiatakaré­kosság miatt is kívánatos. A forgalmas útvonalakon a legin­kább igénybe vett szakaszok az út­kereszteződések. A gyakori fékezések miatt a burkolat felgyűrődik, megre­pedezik. Még ebben az esztendőben többfelé megkezdik az úgynevezett betalalt burkolat felrakását, amely a mechanikai behatásokkal és az olajszennyeződésekkel szemben egy­aránt ellenállóbb a korábbi anya­goknál. Az útépítők azonban nemcsak a közlekedőket kívánják segíteni. A sportot kedvelők bizonyára jó néven veszik, hogy az aszfaltozott vagy be­ton teniszpályákra a jövőben kor­szerű, esztétikus műanyag burkolat kerülhet. E szabadalom alkalmazá­sára nagy az igény, különösen a la­kótelepek aktív pihenésre vágyó csa­ládjainak körében.

Next