Népszabadság, 1982. április (40. évfolyam, 77-100. szám)
1982-04-28 / 98. szám
1982. április 28., szerda NÉPSZABADSÁG Módosítják a mezőgazdasági munkaverseny feltételeit Kedden Eleki János, a TDT főtitkára és Magyar Gábor mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterhelyettes Budapesten közös sajtótájékoztatót tartott a mezőgazdasági versenymozgalomról. Mint elmondták, tavaly 600 gazdaság, vállalat, intézmény indult a különböző címek elnyeréséért, közülük 212 érkezett végül is célba. További 55 gazdálkodó egység miniszteri elismerő oklevélben részesült. A szocialista brigádok is mind tevékenyebbek; 33 ezer szocialista brigád tevékenykedik a MÉM területén, megközelítően félmillió taggal. Közülük 65 nyerte el a kitüntető kiváló címet. A verseny feltételeit folyamatosan módosítják. Néhány esetben ugyanis vétlenül kerülnek hátrányos helyzetbe a gazdálkodási verseny részvevői. Több üzem kifogásolja: évek óta olyan magas színvonalon gazdálkodik egy-egy ágazatban, hogy onnan előbbre lépni — az adott körülmények között — már-már szintelehetetlen, márpedig ez a gazdálkodási verseny egyik alapvető feltétele. Éppen ezért azt tervezik, hogy a következőkben a pontrendszerben még nagyobb szerepe lesz az eredmények hosszú távon való tartásának, azaz a magas színvonalú és ugyanakkor kiegyenlített és megbízható termelésnek. Változtatnak azon a feltételen is, hogy az üzem csakis akkor indulhat igazán eséllyel a versenyben, ha túlteljesíti tervelőirányzatát. Ez a megkötöttség ugyanis nem ad valós képet a tényleges teljesítményről. Néha az „alátervezés” következménye az ilyen siker, és ehhez nem kötődik semmiféle érdem. (MTI) Magyar nap az osakai vásáron (Tokiói tudósítónktól.) Az osakai nemzetközi vásáron, amelyen 60 ország 2300 cége vesz részt, kedden magyar napot tartottak. Magyarország egyike annak a két országnak, amelyet a rendezők az idén tiszteletbeli vendégként hívtak meg. Az 1954 óta tekintélyre szert tett osakai bemutatón tíz magyar külkereskedelmi, illetve külkereskedelmi joggal felruházott vállalat képviselteti magát. A magyar pavilonban élelmiszeripari, valamint ipari fogyasztási cikkek láthatók, például textíliák, üvegáruk, kéziszőttesek, Elzett-zárak, -lakatok és gyógyszeripari készítmények. A TÁRGYALÓTEREMBŐL A Legfelsőbb Bíróság ítélete a mohorai autóbuszszerencsétlenség ügyében A Legfelsőbb Bíróságon jogerős ítéletet hirdettek a tavaly novemberben történt mohorai tömegszerencsétlenség ügyében. Mint emlékezetes, a Volán 4. számú Vállalat Hatvan és Balassagyarmat között közlekedő autóbusza, amelyet Kéri György vezetett, a Nógrád megyei Mohorán összeütközött egy vonatszerelvénnyel. Az ütközés következtében az autóbusz 17 utasa életét vesztette, 29 személy súlyos, 24 könnyebb sérülést szenvedett. Az anyagi kár is jelentős, mintegy 800 ezer forint. A katasztrófát a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta, mivel sem az előjelző táblákra, sem a fénysorompó jól látható piros jelzésére nem ügyelt. Csak a fénysorompótól néhány méterre észlelte a piros jelzést, s ekkor észrevette a közeledő vonatot is, de úgy határozott, hogy — az autóbusz sebességét megnövelve — megkísérli az áthaladást a vonat előtt. A túlterhelt busz azonban nem gyorsult megfelelően; a mozdony az autóbusz jobb hátsó kerekének magasságában beleütközött a buszba és azt a sínről lelökte. Ennek következtében a busz hátsó része szétszakadt, az utasok kizuhantak. A Legfelsőbb Bíróság Kéri Györgyöt bűnösnek találta halálos tömegszerencsétlenséget előidéző közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, a vasúti közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétségben és jelentős kárt okozó, gondatlanságból elkövetett rongálás vétségében. Ezért nyolc és fél évi szabadságvesztésre ítélte, valamint véglegesen eltiltotta a járművezetéstől. Az indokolás szerint az ilyen jellegű bűncselekmények viszonylagos gyakorisága szükségessé teszi, hogy a társadalom védelme érdekében a törvény szigorát alkalmazzák. Sz. K. Meghalt Coppola, a hírhedt maffiavezér (Római tudósítónktól.) Hétfő este 82 éves korában Róma közelében egy klinikán rákban elhunyt Francesco Paolo Coppola, „a Háromujjú Franknak” becézett híres szicíliai maffiavezér. Coppola Olaszországban, az USA-ban és Mexikóban folytatott üzelmei révén fél évszázadon át a bűnügyi krónikák főszereplője volt. A Háromujjú jelzőt azért kapta, mert 1926-ban, amikor az USA-ban egy bankrablás közben beszorult a keze egy széfbe, inkább késsel vágta le két ujját, semhogy elfogják. Eredetileg három cég tulajdonosa volt, de hálózata ennél jóval szélesebb volt. Kedvelt üzletágát, a kábítószer-csempészést azután is folytatta, hogy „nyugdíjba vonult”. Ezért tartóztatták le az utóbbi években háromszor is, és csak betegsége miatt helyezték szabadlábra. Coppola másik kedvelt tevékenysége a politika volt. Sok szicíliai politikust segített választási győzelemhez. Magát mindig „jótevőnek” tüntette fel. Amikor 1965-ben az USA- ból kiutasították, szülővárosában, a szicíliai Partinicóban az egész falu megjelent ünnepélyes fogadtatásán, a polgármesterrel az élen. Népszerűsége is jelzi, hogy csak a vezér távozott, a maffia új vezetőkkel tovább él Olaszországban. ÓRA Százmilliókat költünk a Marx tér újjárendezésére, a Nyugati pályaudvar korabeli szépségű helyreállítására. Még Szent István koronájának a keresztje is olyan ferde, amilyen ferdének lennie kell. Helyes! Csak éppen egy kerek órára nem tellett. Ez is helyes! Végre sikerült a kör négyszögesítése. ERDEI KATALIN FELVÉTELE A RÁDIÓ ÉS A TELEVÍZIÓ MÁS MŰSORÁBÓL KOSSUTH RÁDIÓ 9.27: Az olvasás gyönyörűsége. 8.56: Olvasólámpa. 9.06: Moniuszko operáiból. 9.38: Kis magyar néprajz. 9.43: Nemzetközi mesefesztivál. 10.05: Diákfélóra. 10.35: Válaszolunk hallgatóinknak. 10.50: Népzenei hangverseny. 12.45: Bevallom magának. 13.05: Operaslágerek. 13.35: Dzsesszmelódiák. 14.14: Magyarán szólva . . . 14.29: Miska bácsi levelesládája. 15.05: Graziella Sciutti operaáriákat énekel. 15.28: Iskolák — őrsök — barátok. 16.05: Kritikusok fóruma. 16.15: Zenekari muzsika. 17.05: Almustra. Riportműsor. 17.30: Pátria népzenei hanglemezsorozat. 17.44: Történetek magyar katonák részvételéről a csehországi ellenállásban 1945 tavaszán. 19.15: Sajtókonferencia az idegenforgalomról. 20.15: Zempléni Mária énekel. 20.26: Verdi: Rigoletto. Háromfelvonásos opera. Közben: 22.20: Vietnami riport. 23.07: Kapcsolataink. Én és a tilalmak. 23.17: Brahms, g-moll zongoranégyes. 0.10: Táncdalok. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Könnyűzene. 8.20: Tíz perc külpolitika. 8.35: Idősebbek hullámhosszán. 9.30: A 4, 5, 7 jelenti. 10.00: zenedélelőtt. 11.35: A Szabó család. 12.05: Népi muzsika. 12.35: Tánczenei koktél. 13.30: zenei rejtvények fiataloknak. Kettőtől négyig .. . Zenés délután. 14.00: Szerdahelyi Éva énekel. 14.15: Zenekari operettrészletek. goo: 14.35: Fúvószene-hangverseny. gos 14.59: Két filmdal. giás. 15.10: Fiataloknak 19.50: 16.00: Mindenki iskolája. 16.35: Tudományos könyvespolc. 10.00: 16.40: Könnyűzenei újdonságok. lo125. 17.00: ötödik sebesség. 18.00: Körkapcsolás bajnoki labda 11.25: rúgó-mérkőzésekről. 1155: 19.00: Zenei Tükör. 19.30: Pataky Kálmán énekel. 14.00: 19.45: Beatzene. 14.40: 20.35: Kiváncsiak Klubja. 15.45: 21.25: Népdalest. 16.25: 22.10: Két Suppé-nyitány. 16.30: 22.30: Könnyűzene Prágából. 23.20: A tegnap slágereiből. _ 16.55: 3. MŰSOR 9.00: Iskolarádió. 18.45: 9.30: Kamaramuzsika. Szt. 11.05: Történelmi figyelő. 19.15: 11.25: Dzsesszhangverseny. 19.30: 11.58: Operarészletek. 20.00: 13.07: Szimfonikus zene. Szt. 14.20: Beatzene. Szt. 21.10: 15.00: A véges végtelen. 15.30: Keveházi Jenő kürtön játszik. Szt. 16.30: Könnyűzenei hangszerszólók. Szt. 22.00: 16.42: Öt földrész zenéje. 22.10: 16.50: A Magyar Rádió országos hegedűversenye. Elődöntő. Szt. Közben: kb. 17.40: Verses összeállítás. 19.05: Iskolarádió. 18-05: 19.35: Hanglemezgyűjtőknek. Szt. 20.35: A Yes együttes felvételei. Szt. 21.35: Az Észt Rádió és a Magyar Rá- 19.30: dió kétnyelvű irodalmi estje 2000 Tallinnban. 22.36: Madrigálok. Szt. 21.10: 23.08: Magyar zeneszerzők. Szt. 21.35: TELEVÍZIÓ Tévétorna (sz.). Fizika 6. o. Földrajz 5. o. Stop. Közlekedj okosan (ism. 14.30, sz.). Delta. Tudományos híradó (sz.). A Buddenbrook ház, 7. rész (sz.). Lehet egy kérdéssel több? Alfréd Brendel Schubert műveiről (sz.). Szülők iskolája (sz.). Lengyel József: Igéző. Tv-film. Mindenki iskolája. Matematika. Hírek. Amíg a mentő odaér. Az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács filmje (sz.). FTC—Rába ETO. Bajnoki labdarúgó-mérkőzés (sz.). Ki, ha ők sem? Kinek hasznos, miért hasznos, V/1- rész. Esti mese (sz.). TV-Híradó (sz.). Kozákok. Szovjet film, II/1. rész: Olenyin (sz.). Gazdaságunk időszerű kérdéseiről. Beszélgetés Havasi Ferenccel, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjával, a KB titkárával (sz.). TV-Híradó 3. (sz.). Ön hogyan döntene? VI/1. rész: A minősítés. 2. MŰSOR Semper Drezdában. NDK-rövidfilm (sz.). Milliós példányszám. Angol zenés film (sz.). TV-Híradó (sz.). Társadalomtudományi körkép (sz.). TV-Híradó 2. (sz.). Tökmagevő. Angol film. A MAHART SAJTÓTÁJÉKOZTATÓJA Több hajó • Új és megszüntetett járatok A Tiszán is fejlesztik a személyszállítást Tegnap Kovács István, a MAHART vezérigazgatója a Rákóczi személyhajón sajtótájékoztatón ismertette a vállalat tavalyi eredményeit és idei feladatait. Elmondta, hogy 1981-ben a MAHART folyami személyhajói mintegy másfél millió utast szállítottak. Sokan kifogásolják, hogy kiselejtezték a dunai gőzhajókat. Mint a vezérigazgató elmondta, a 70—80 esztendős vízi járművek gőzgépeit már nem lehetett felújítani, s így az öreg hajóktól meg kellett válni. Az 1978-ban megkezdett hajópark-rekonstrukció tovább folytatódott; tavaly és az idén két újabb 250 személyes Moszkva típusú személyhajót vásároltak a Szovjetuniótól. A személyhajózás idei terveinek összeállításakor két alapvető szempontot vettek figyelembe: az ötnapos munkahét miatt várhatóan megnövekvő igényeket, továbbá azt, hogy az energiaárak növekedése szükségessé tett bizonyos ésszerűsítéseket, így egyes vonalakon a MAHART átmenetileg megszüntetett néhány kisebb forgalmú állomást, s leállított több olyan járatot, amely kihasználatlan volt. Mindenkor figyelembe vették azonban az utazó közönség igényeit, s így csak ott szüneteltetnek járatot, ahol megfelelő vonatos autóbuszközlekedés pótolja a hajóforgalmat. Megszüntették a hétközi szárnyashajójáratot Budapest és Dunaújváros között; a hajókat most elsősorban a magyar és az osztrák főváros közötti járaton hasznosítják. Ugyanakkor naponta indul közvetlen hajójárat a Budapest—Szentendre— Leányfalu vonalon a főszezonban, míg hétvégeken Budapest—Százhalombatta között. A tiszai személyszállítást tavaly felújították, méghozzá úgy, hogy a szegedi Volán Vállalat bérelt egy vízibuszt a MAHART-tól helyi séta- és különjáratokra. A bevált gyakorlatot folytatják az idén is, s várhatóan a Tisza Szolnok megyei szakaszán is lesz személyhajózás. Tavaly a Balatonon a menetrend szerinti, a külön- és a sétahajójáratokat együttvéve 2,2 millió utas vette igénybe. Az idén nem lesz alapvető változás a balatoni hajózási menetrendben. A személyhajózási szezon elő- és utóidejének meghoszszabbítása érdekében a MAHART bővíteni kívánja a kapcsolatait az IBUSZ-szal, a megyei idegenforgalmi hivatalokkal és a Volán Touristtal. A folyamhajózás áruszállítási terve az idén 2,3 millió tonna áru elszállítását irányozta elő. Várhatóan emelkedni fog a felső-dunai forgalom. Január elsejétől a MAHART szállítmányozási jogkört kapott, így a víziúti fuvarozáshoz kapcsolódó vasúti fuvarozás — a komplex fuvarozási lánc — szervezését önmaga végzi. Tíz év alatt a magyar tengerhajózás megháromszorozta áruszállítási teljesítményét. F. Gy. A legnagyobb magyar hajó, a tengerjáró Vörösmarty. AZ ALPEX NEMZETKÖZI PROGRAM RÉSZEKÉNT Új radar-meteorológiai obszervatóriumot avatnak Szentgotthárd-Farkasfán (Munkatársunktól.) Az Országos Meteorológiai Szolgálat május 7-én avatja fel új radarmegfigyelőállomását Szentgotthárd- Farkasfán. Idén ez már a második új létesítmény. Budapesten az új időjárási radarállomás márciusban kezdte meg rendszeres működését. A szentgotthárd-farkasfai állomás a tervnek megfelelően a múlt év végére elkészült, és márciusban már bekapcsolódott az ALPEX elnevezésű nemzetközi tudományos célú időjárásmegfigyelési programba. A radarok rendkívüli hasznosságával kapcsolatos nemzetközi és a hazai tapasztalatok késztették a hazai szakembereket (meteorológusokat, hidrológusokat és a repülés irányítóit) arra, hogy időjárási radarhálózat létrehozására tegyenek javaslatot. Az Országos Meteorológiai Szolgálat tárcaközi összefogással az ötödik ötéves terv időszakában megkezdte a három időjárási radarállomásból álló hálózat kiépítését. Az alkalmazott radarok a szovjet rádióelektronikai ipar termékei. Két csatornán, 3 és 10 centiméteres hullámhosszon működnek. A csatornák külön-külön vagy egyszerre is működtethetők. Az új berendezéseket — a felhőcsapadék rendszerek általában nyugat-délnyugatról kelet-északkelet felé történő mozgásának megfelelően — Szentgotthárd, Budapest és Nyíregyháza térségében állítják fel. A kész radar-meteorológiai hálózat alkalmas lesz arra, hogy a Magyarország feletti felhő- és csapadékfolyamatokat teljesen megfigyelje és mérje, s a hazánk felé közeledő időjárási frontokat már messziről , csaknem 300 kilométer távolságról, s igen nagy magasságokból is — jó előre észrevehetővé és időben előrejelezhetővé tegye. Radarokat — azaz rádiólokátorokat — meteorológiai megfigyelésre két évtizede alkalmaznak: ma világszerte csaknem 600 időjárási radarállomás működik, ezeknek csaknem egyharmada Európában. Hazánkban 1968-ban a Ferihegyi repülőtéren kezdődött el az időjárás megfigyelése egy kisebb teljesítményű berendezéssel, majd 1976 óta Baranya megyében rádiólokátorokat alkalmaznak a zivatargócok felderítésére. Ezek a rakétás jégesőelhárítás nélkülözhetetlen eszközei. A Szentgotthárd-Farkasfa radarmeteorológiai obszervatóriumban az időjárási radar mellett helyet kapott a szinoptikus meteorológiai megfigyelőállomás, és rendszeres háttérszennyezettség-mérések is kezdődtek. Az elsősorban a balatoni viharjelzés és az időjárási veszélyjelző szolgálat ellátásához értékes időjárási radaradatoknak a felhasználókhoz történő rendszeres továbbítása májustól várható. Az obszervatóriumot Borsos Sándor, a zalaegerszegi Agrober mérnöke tervezte, figyelembe véve az őrség építészeti hagyományait. Az épületek kivitelezésének színvonala a Szentgotthárdi Műszaki és Építőipari Szövetkezet munkáját dicséri. Új módszerek, jobb minőségű utak Korszerű burkolat kerül az Árpád-hídra (Munkatársunktól.) Az utak minősége nagymértékben meghatározza a közlekedés biztonságát. A gépjárművek számának erőteljes növekedése mind nagyobb követelményeket támaszt útjaink építőivel, javítóival szemben, akik ezeknek az igényeknek korszerű technika és technológia alkalmazásával igyekeznek eleget tenni. A korszerűsített Árpád-híd új útburkolattal való ellátása, a Flórián térnek és környékének rekonstrukciója, valamint a metró új szakaszán a felszíni kapcsolatok kiépítése az Aszfaltútépítő Vállalat feladatai közé tartozik. Itt már munkába állítják azokat a nemrég vásárolt aszfaltterítő gépeket, amelyek az eddiginél jobb, tartósabb hengerelt aszfaltot állítanak elő. Az Árpád-hidra — új technológia alkalmazásával — érdesített homokaszfalt kerül, szemben a többi Duna-hídon található öntött aszfalttal. A bitumenemulziós eljárás szélesebb körű elterjesztése is hozzájárul az utak állapotának javulásához. A módszer lényege, hogy gázolaj helyett vízzel hígítják a bitument, sűrűbb alkalmazása az energiatakarékosság miatt is kívánatos. A forgalmas útvonalakon a leginkább igénybe vett szakaszok az útkereszteződések. A gyakori fékezések miatt a burkolat felgyűrődik, megrepedezik. Még ebben az esztendőben többfelé megkezdik az úgynevezett betalalt burkolat felrakását, amely a mechanikai behatásokkal és az olajszennyeződésekkel szemben egyaránt ellenállóbb a korábbi anyagoknál. Az útépítők azonban nemcsak a közlekedőket kívánják segíteni. A sportot kedvelők bizonyára jó néven veszik, hogy az aszfaltozott vagy beton teniszpályákra a jövőben korszerű, esztétikus műanyag burkolat kerülhet. E szabadalom alkalmazására nagy az igény, különösen a lakótelepek aktív pihenésre vágyó családjainak körében.