Népszabadság, 1984. március (42. évfolyam, 51-77. szám)

1984-03-01 / 51. szám

1984. március 1., csütörtök NÉPSZABADSÁG Vállalkozó- és kezdeményezőkészséget az irányító apparátus minden szintjén MIHAIL GORBACSOV VÁLASZTÁSI BESZÉDE Mihail Gorbacsov, az SZKP KB Politikai Bizottságának tagja, az SZKP KB titkára szerdán a sztavro­­poli határterületen levő Ipatovóban mondott beszédet választói előtt. Gorbacsov kijelentette: az SZKP Központi Bizottságának ez év feb­ruári rendkívüli plénuma hangsú­lyozta a párt politikai irányvonalá­nak folyamatosságát, s azt, hogy ez a politika a fejlett szocializmus tö­kéletesítésére, a világbéke megszilár­dítására, valamint arra irányul, hogy töretlenül megvalósuljanak a párt XXVI. kongresszusának határozatai, amelyeket az azt követő KB-plénu­­mok alkotó módon gazdagítottak és fejlesztettek tovább. — Konsztantyin Csernyenkónak a februári KB-plénumon mondott be­széde marxista—leninista elemzést adott az SZKP bel- és külpolitikájá­ról, s meghatározta a munkának azon legfőbb irányvonalait, amelyekre most a kommunisták és az egész nép erőfeszítéseit összpontosítani kell — mondotta Mihail Gorbacsov. Politi­kai téren ez annyit jelent, hogy meg kell szilárdítani a párt és a tömegek kapcsolatait; fejleszteni és támogatni kell a munkásosztály, minden dolgo­zó alkotó tevékenységét; támogatni kell a munka gyakorlati eredményei­re irányuló vállalkozó szellemet; tö­kéletesíteni kell a pártvezetés, vala­mint az egész állami és gazdasági apparátus tevékenységének stílusát azzal a céllal, hogy az irányítás min­den szinten kezdeményezőkész le­gyen, pontosan ismerje és teljesítse kötelességeit. Gazdasági téren ez azt jelenti, hogy gyorsítani kell a népgazdaság fejlő­dését, és növelni kell hatékonyságát; energikusan meg kell valósítani azo­kat az intézkedéseket, amelyek célja a gazdaság hatékonyabbá tétele, a tudományos-műszaki eredmények gyakorlati alkalmazása, a gazdasági mechanizmus és az irányítás tökéle­tesítése; a társadalmi termelésnek a nép­jólét emelését kell céloznia. Szociális téren arról van szó, hogy töretlenül fejleszteni kell és meg kell szilárdítani a szovjet életformát; minden körülmények között tiszteletben kell tartani a társadalmi igazságosság szocialista elveit; folytatni kell a rendcsinálást, tovább kell növelni a követelmé­nyeket, a szervezettséget és a fe­gyelmet; megalkuvás nélküli harcot kell folytatni a negatív jelenségek­kel, amelyek ellentétben állnak er­kölcsünkkel, szocialista törvényessé­günkkel. Nemzetközi téren — mondotta a továbbiakban Gorbacsov — ez azt jelenti, hogy meg kell teremteni a szovjet nép alkotó munkájának ga­rantáltan békés körülményeit; erő­síteni kell a Szovjetunió védelmi képességét; tovább kell szilárdítani a szocialista közösséget; következe­tes harcot kell folytatni az emberi­ség legnagyobb feladatának megol­dása, a béke védelme érdekében, és el kell hárítani a nukleáris kataszt­rófa veszélyét. A továbbiakban Mihail Gorba­csov szólt az előző választások óta eltelt öt év gazdasági eredményei­ről, s megállapította: ez alatt az idő alatt jelentős mértékben nőtt a szovjet emberek életszínvonala. Az öt év alatt annyi termelőalapot he­lyeztek üzembe az országban, amennyit korábban összesen a szov­jet hatalom ötven éve alatt. A meg­oldatlan problémák figyelembevé­tele mellett is teljes megalapozott­sággal jelenthetjük ki, hogy váro­son és falun egyaránt ma minden család jobban él — mondotta. A továbbiakban emlékeztetett ar­ra, hogy — mint a központi bizott­ság februári plénuma is megállapí­totta — a jelenlegi ötéves terv dön­tő időszak a termelés, az egész nép­gazdaság hatékonyságának növelése terén. E feladatok sikeres megol­dása érdekeinek kell alárendelni a beruházási politikát, a termelés szerkezetének javítását, a termelő­erők elosztását, a nagyszabású, komplex célprogramok kidolgozá­sát és végrehajtását. A meglevő gazdasági potenciál hatékonyabb kihasználásáról szól­va Gorbacsov rámutatott: számítá­sok szerint egyedül az iparban a rendelkezésre álló alapok termelé­sének egyszázalékos növelése nyolc­­milliárd rubel értékű plusz termék kibocsátását eredményezi. Jogosnak nevezte azokat a bíráló észrevétele­ket, amelyek néhány termék minő­ségére vonatkoznak. Számos eset­ben nem megfelelő minőségűek egyes élelmiszer-ipari termékek, ru­házati, ipari fogyasztási cikkek, to­vábbá lakások. Az elmúlt esztendő volt az 1982 májusában elfogadott élelmiszer­program gyakorlati megvalósításá­nak első éve — mutatott rá Gorba­csov. Az eredmények már ma is észrevehetőek: a mezőgazdasági termelés volumene öt százalékkal emelkedett, a korábbiakhoz képest több gabonát, burgonyát, cukorré­pát takarítottak be a mezőgazdasá­gi dolgozók, jó volt a gyapot- és zöldségtermés is. Javultak az állat­­tenyésztési ágazat mutatói az or­szág egész területén, a köztársasá­gok, körzetek és területek többsé­gét illetően. A kolhozok és állami gazdaságok munkájának gazdasági mutatói javultak, jövedelmük elér­te a 17 milliárd rubelt. A további sikerek egyik legfon­tosabb zálogát a munkastílus és munkamódszerek javításában, a ká­­derállomány politikai és szakmai felkészültségének javításában lát­ja a párt. Olyan vezetőket kell ta­lálni, akik képesek korszerűen gon­dolkozni és dolgozni, döntéseikben összhangot tudnak teremteni a gaz­dasági, szervezési és nevelési fel­adatok között. A lenini stílus egyik legfontosabb jellemzője a munká­hoz való hozzáállás — nemcsak hangzatos szavakban, hanem tettek­ben is — hangsúlyozta a többi kö­zött választási beszédében Mihail Gorbacsov. (MTI) Bajbakov a KGST-tervegyeztetésről A KGST-országok együttműködé­sének fontos területéről, a népgaz­dasági tervek egyeztetéséről szá­mol be a KGST információs kiad­ványának legújabb számában Nyi­­kolaj Baj­bakov, a Szovjetunió Ál­lami Tervbizottságának elnöke. A tagországok következő, az 1986—1990-es időszakra érvényes ötéves népgazdasági terveinek egyez­tetése — mint Bajbakov írja — több szempontból is eltér a koráb­ban végzett, hasonló jellegű mun­kától. A nemzetközi tervkoordiná­ciós munka a korábbiaknál jobban kapcsolódik az egyes tagállamok belföldi tervfeladataihoz. Pontosab­ban határozza meg nemcs­ak az egyes népgazdaságok, hanem mi­nisztériumok és gazdasági főhatósá­gok feladatait is. Míg korábban a KGST-n belül a tervegyeztetés fo­lyamatos volt, s legalább négy évet vett igénybe, addig az ötéves ter­vek mostani egyeztetése két év alatt befejeződik. A KGST-n belül rendelkezésre ál­ló nyersanyagforrások korlátozott volta miatt távlatilag az ipar feldol­gozóágazataiban folytatott együtt­működés válik az integrációs folya­matok elmélyítésének, az áruforga­lom fejlesztésének alapjává — mu­tat rá Bajbakov. — Ezért az ágaza­ti minisztériumoknak arra kell tö­rekedniük, hogy elmélyítsék kap­csolataikat, fejlesszék a termelési szakosodást és különösen az együtt­működést, javítsák termékeik mű­szaki színvonalát, minőségét. A tervegyeztetés során nagy figyelmet fordítanak a kapitalista országok­ból származó, indokolatlan import helyettesítésére. Szovjet részről ar­ra törekszenek, hogy kiegyensúlyo­zottabbá váljon a Szovjetunió és más KGST-országok külkereskedel­mi forgalma. A tervegyeztetés egyik új elemét jelentik azok az intézkedések, ame­lyek célja, hogy kiszélesítsék az egyes tagországok iparvállalatai kö­zötti közvetlen kapcsolatokat, be­vonják ezeket az üzemeket a terme­lési és tudományos-műszaki együtt­működés fejlesztésére vonatkozó ja­vaslatok kidolgozásába. (MTI) Több száz görög színész tüntetett kedden Athén utcáin. A béremelést követelő, az elbocsátások ellen tilta­kozó tüntetők a parlament elé vonul­tak. Előzőleg Melina Mercouri kultu­rális miniszter, a világhírű filmcsil­lag elzárkózott a színészek követelé­seinek támogatásától azzal, hogy az ügy a munkaügyi minisztérium ha­táskörébe tartozik. Athénban 34 szín­ház, köztük a nemzeti színház igaz­gatója mondott fel azonnali hatály­­lyal a színészeknek. Az indok az volt, hogy a színészek törvénytelen sztráj­kot folytatnak, mivel akciójukat nem előzte meg semmiféle érdekegyezte­tő tárgyalás. (AP) A tüntetők felvonulása a görög főváros utcáin. A szocialista országok genfi kezdeményezése A NATO és a Varsói Szerződés tagállamai kössenek szerződést ar­ról, hogy mentesítsék Európát a ve­gyi fegyverektől — javasolta Cseh­szlovákia képviselője, Milos Vejvo­­da a genfi leszerelési értekezlet ülésén. A Varsói Szerződés tagálla­mainak közös javaslatát a tanács­kozáson hivatalos dokumentumként terjesztik. A csehszlovák küldött felszólalá­sában hangsúlyozta, hogy a szocia­lista országok véleménye szerint az ilyen részleges, regionális jellegű intézkedések mindenképpen erősí­tenék Európa biztonságát. Ezzel egy­idejűleg hozzájárulhatnának azok­hoz az erőfeszítéseikhez, amelyek a kémiai fegyvereket betiltó nemzet­közi egyezmény megkötésére irá­nyulnak. (TASZSZ) Kritikus hozzászólások a JKSZ KB ülésén ( BELGRÁDI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) A JKSZ Központi Bizottsága ked­den Belgrádban tartott ülésén az or­szág gazdasági helyzetéről korábban hozott határozatok megvalósítását elemezték. A felszólalók rámutattak, hogy lassan valósulnak meg a gazdaság megszilárdítását célzó határozatok. A társadalom erői, így a JKSZ tag­jai is, még nem harcolnak kellő erélyességgel és határozottsággal az elfogadott politika érvényesítéséért. Még mindig sok az elvi vita, és a stabilizációs programot gyakran csak szóban támogatják. A gyakorlati megvalósítás során felmerülő nehézségek és bizonyos fajta ellenállás azzal magyarázható, hogy a programon alapuló megoldá­sok meghatározott érdekeket, meg­szerzett jogokat, szokásokat, gazdál­kodási és magatartási formákat érintenek, különösen pedig egyesek eddigi monopolhelyzetét — hangoz­tatták a felszólalók. A JKSZ-nek egységesebben és határozottabban kell fellépnie a gazdaságszilárdítási program megvalósításáért, a dolgo­zók bizalmának megőrzését elsődle­ges célként tartva szem előtt. Na­gyobb erélyt kell tanúsítani az ön­igazgatás- és szocialistaellenes erők­kel szemben, amelyek egyre nyíl­tabban fejtik ki tevékenységüket, és az önigazgatási rendszert próbálják meg felelőssé tenni a jelenlegi ne­héz helyzetért. A központi bizottság úgy döntött, hogy ezúttal nem hoz újabb határo­zatot, hanem a korábbi KB-ülése­­ken megjelölt gazdasági feladatok következetes és az eddiginél hatá­rozottabb végrehajtására kötelezi a kommunistákat. K. D. Korom Mihály Bárs-Kiskun megyében Korom Mihály, az MSZMP Politi­kai Bizottságának tagja, a Központi Bizottság titkára szerdán Bács-Kis­­kun megyébe látogatott. Kecskemé­ten Romány Pál, a megyei pártbi­zottság első titkára és Gajdócsi Ist­ván, a megyei tanács elnöke köszön­tötte. Ezután Korom Mihály felke­reste a magyar néphadsereg egyik repülőalakulatát, s ott tájékozódott az egység feladatairól, a szolgálatot teljesítő katonák életkörülményeiről, majd kiképzési objektumokat tekin­tett meg. A vendég az alakulat hi­vatásos katonáinak, valamint a fegy­veres erők és testületek megyei kép­viselőinek aktívaértekezletén tájé­koztatót tartott időszerű kérdésekről. Délután a Központi Bizottság tit­kára Kecskeméten a Szalvay Mihály Úttörő- és Ifjúsági Otthonban a szá­mítógépklub munkájával ismerke­dett, s megtekintette az ifjúsági könyvtárat is. Végül felkereste a néphadsereg helyőrségi művelődési központját. ­ Anélkül, hogy rózsaszínűbb képet festenénk a valóságosnál, nyugod­tan állíthatjuk: néhány kivételtől eltekintve sikerült megnyugtatóan rendezni a volt járási hivataloknál dolgozók személyes ügyeit , ami a további munka szempontjából sem közömbös. A közigazgatás korszerűsítési fo­lyamatában most megtett lépést kö­vető, a személyi kérdésekhez ha­sonlóan nehéz feladatoknak azon­ban még korántsem értünk a végé­re. A lehető legpontosabban kidol­gozott rendszer is csiszolódik a „próbajáratáskor”, s jó néhány olyan ügy is van, amelyet nem le­het felfelé kérdezve megoldani, amelyre képtelenség egyenruhát szabni. Főként azért nem, mert a helyi sajátosságok, adottságok, kö­rülmények is erőteljesen közreját­szanak abban, hogy az országon be­lül egyazon feladat helyenként mi­lyen módon oldódik meg. Nem célunk most a teljes kérdés­kört elemezni, hanem csak egy sze­letét próbáljuk kiemelni. Talán nem is a legfontosabbat, mindenesetre egyet azok közül a gondok közül, amelyek megoldása szinte kizárólag a megyei, városi tanácsok feladata. Az emberi értékek „átmentéséről” most is, többször is szóltunk már, kerülje­nek ezúttal figyelmünk fókuszába a tárgyi értékek, egyszerűen szólva: a volt járási hivatalok kiürült épüle­tei. Mi lesz, mi legyen a sorsuk? Mi­lyen módon lehet ezeket más feladat­ra, de továbbra is a köz javára ész­szerűen, gazdaságosan felhasználni? Érték­mentés Nem feltétlenül szükségesek fo­rintokban kifejezett számadatok ah­hoz, hogy felismerjük, mekkora ér­tékekről van szó. Már csak azért sem, mert sok mindent nem lehet pénzben kifejezni, például egy-egy okos, gazdaságos megoldás társa­­dalmi-közérzeti haszna aligha mér­hető ilyen módon. Mint ahogy az sem, mekkora „hasznot hajtanak” a volt járási hivatalokban több pél­dányban meglevő vagy feleslegessé vált, és az Államigazgatási Főisko­lának felajánlott szakkönyvek, fo­lyóiratok és egyéb anyagok. Mert nemcsak az épületek sorsá­ról kell megfontoltan dönteni a me­gyei tanácsoknak, hanem a hiva­talok berendezéseinek, ugyancsak nagy értéket képviselő eszközeinek megmentéséről is. Nem feledkeztek el erről: minden megyében az átál­lás forgatókönyvének része a meg­levő bútorokkal, irodagépekkel, ki­sebb könyvtárnyi szakirodalommal való gazdálkodás is. Pontosan fel­mérték az eszközállományt, s min­den használható tárgyat a városi és nagyközségi tanácsok kaptak meg. Örömmel fogadták, mert bútoraik, felszereléseik szükséges kiegészíté­sére nem vagy legalábbis keveseb­bet kell költeniük. Nem ennyire egyszerű és kézen­fekvő azonban a már üres épületek közcélú hasznosítása. A városaink, nagyobb települése­ink közintézményeinek körülményeit ismerő ember az első hallásra hajlik arra, hogy könnyedén vegye, vagy netán látszatproblémának tekintse ezt. Pedig egyáltalán nem az. Mert igaz ugyan, hogy még hosszas töp­rengés után is nehéz lenne megne­vezni akár csak néhány olyan telepü­lést is az országban, ahol ne kelne el néhány iskolai tanterem, egy tor­naterem, óvoda, napközi otthon, szo­ciális otthon, egészségügyi központ és még annyi minden más. Korántsem mindegy, hogy mire és hogyan használják a továbbiakban ezeket az épületeket. Senki sem adta utasításba egyik megyének sem, hogy mit kezdjenek velük. (Némelyek saj­nálatára, mert azért egy utasítást mégis könnyebb végrehajtani, mint önállóan dönteni és felelősséget is vállalni érte.) Csupán egy iránymu­tató ajánlást kaptak, azt, hogy lehe­tőség szerint egészségügyi vagy okta­tási-művelődési célokra ésszerű fel­használni a volt hivatalok épületeit. Az ésszerűséget hangsúlyozzuk, mert igaz, hogy általában oktatási, műve­lődési, egészségügyi helyiségekben szűkölködünk, de azért nem minde­nütt, így például a sok helyütt nem éppen ideális körülmények között dolgozó földhivatalokon is segíthet­nek a tanácsok — vagy éppen saját magukon. Nem öncélúan, hanem a minőségi munka feltételeinek javí­tására. Ugyanis a megnövekedett feladatokhoz szükséges létszámbő­vítés miatt itt-ott már túlzsúfoltak még a viszonylag új épületben mű­ködő tanácsok irodái is. Ahol a megoldandó feladatok rangsorában — szigorúan a köz érdekét szem előtt tartva — valamely más intéz­mény áll az első helyen, ott az a célszerű, ha az alkalmat megragad­va, azon segítenek. A legfontosabb célra... Az eddigi tapasztalatok ismereté­ben így értelmezték, s ebben a szel­lemben cselekedtek a legtöbb megyé­ben. Teljes képet csak később ka­punk, mert jó néhány helyütt még töprengenek a helykihasználás leg­gazdaságosabb, legokosabb módján. És értelmetlen dolog lenne siettetni a döntést, mert egyetlen elhibázott lépésért is olykor drágán kell fizetni. Békésben könyvtár és levéltár köl­tözhetett az eddiginél méltóbb hely­re. Borsodban az egészségügy nyert — szó szerint — nagyobb teret. A kisvárdai volt járási hivatal épületé­ből kollégium lett, a mátészalkaiból általános iskolai tantermeket alakí­tottak ki, Hevesben a TIT és a váro­si Köjál kapott új otthont. Tulajdon­képpen ahány ház, annyiféle megol­dás lehetséges a helyiek akarata, öt­letgazdagsága, szervezőkészsége és a pénztárcája szerint. A pénznek ebben az ügyben is nagy szerepe van. Ezekkel az épüle­tekkel is gazdálkodni kell. Nem pusz­tán arról van szó, hogy a kiüresedett helyiségekbe egyszerűen beköltöztes­­senek egy szűkös körülmények kö­zött működő intézményt. Lehetséges például, hogy a volt járási hivatal székháza — a hivatal jellegének meg­felelő belső elrendezése miatt — te­temes átalakítási költség nélkül al­kalmatlan, mondjuk, iskola céljára, viszont jó másra. Előfordulhat az is, hogy van ugyanabban a városban egy másik intézmény, amelyik célszerűen ki tudja használni a volt járási hi­vatali irodákat, saját meglevő épüle­te pedig csekély átalakítással alkal­massá tehető arra, amire leginkább szüksége van a településen és kör­nyékén élőknek. Alaposabb szervező munkával, több fejtöréssel elképzelhető akár hármas csere is, vagy -­­ a lakáshirdetések szövegét kölcsönvéve — „bármilyen más megoldás”. Hivatalosabb megfo­galmazással élve: a most már igazán nagy önállóságot élvező tanácsok a helyiséggazdálkodás összes lehetősé­geit felhasználhatják azért, hogy mi­nél kevesebb ráfordítással haszno­sítsák a már meglevő, jó állagú épü­letet. Saját erőforrásból Honnan kerül minderre pénz? A kérdésfeltevés már estik azért is in­dokolt, mert az állam nem képes több terhet magára venni, tehát sen­ki sem számíthat arra, hogy majd kap „valahonnan”. Helyenként annyira más és más a helyzet, hogy nem elképzelhetetlen: a felszabadult helyiségek hasznosí­tása miatt néhol még több anyagi gond szakad a tanács nyakába. Mert például abban a városban, amelyben valamilyen új intézmény építését tervezték — legyen az szakorvosi rendelő, szociális otthon vagy más —, s ennek anyagi fedezetét is tervsze­rűen megteremtették, ott okosan gaz­dálkodva még jól is járnak. A meg­levő, most még kihasználatlan épület átalakítása, felújítása kevesebbe ke­rül, mint az új, megtakaríthatnak és más célokra fordíthatják a megma­radt összeget. Azoknak a tanácsok­nak viszont, amelyeknek nincs ter­vezett pénzük új beruházásokra — s ez a többség —, még jobban meg kell nézniük minden forintot, kihasznál­niuk az összes ésszerű lehetőséget, hogy „kigazdálkodhassák” a szüksé­ges összeget. Arra pedig, akár vi­szonylag könnyebb, akár nehezebb helyzetben van a tanács, mindegyi­küknek gondolniuk kell, hogy nem elég egy új intézményt „megalkot­ni”, azt fenn is kell tartani. Még­pedig saját zsebből. Nem könnyű lecke ez: az önállóbb gazdálkodás alapos próbája. Nem az egyetlen s nem is az utolsó. Kónya József Hasak, bútorok, csakösök HOGYAN HASZNOSÍTJÁK A VOLT JÁRÁSI HIVATALOKAT?

Next