Népszabadság, 1985. június (43. évfolyam, 127-151. szám)

1985-06-01 / 127. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! 24 oldal­­ Ára: 2,20 Ft NÉPSZABADSÁG 1985. június 1., szombat A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XLIII. évfolyatmi szám A pedagógusok napján Hamarosan vége a tanévnek, már minden iskolában összefoglaló is­métléseket tartanak, a középiskolák érettségiző diákjai megírták az írás­beli feladatokat, néhol már a szó­beli vizsgák is elkezdődtek. A múlt vasárnap a gyermeknap rendezvé­nyein — karneváli hangulatban — lazították a tanév hétköznapjainak fegyelmén elfáradt figyelmüket a gyermekek; ilyenkor már mindenki a vakációra gondol. Nehéz a tanév végén igazi órákat tartani, meleg is van, a tanterem nyitott ablakán már a nyár ígérete áramlik befelé, ki tud ilyenkor matematikai össze­függésekre koncentrálni, vagy Hu­nyadi János téli hadjáratának ese­ményeire gondolni? Ilyentájt legne­hezebb a pedagógusok élete. Hol­nap pillanatnyi szünet következik, a pedagógusnap alkalmából a ne­velők felé fordul a társadalom fi­gyelme, másként mint évközben: köszöntik őket, százezernyi kis- és nagydiák viszi a virágcsokrot az is­kolába, kezük melegétől megfony­­nyadt szimbólumát a hálának. A pedagógusnap mindig úgy sze­mélyes ünnep, mint a születésnap. A formaságok, a köszöntők a testü­letnek szólnak, a virágcsokrot az osztályfőnök kapja, de a köszönet és a gyermeki jó szó személyre szabott, mint a Parlamentben át­adott kitüntetés. Nem a tanterv elő­írásainak teljesítését köszöni meg ilyenkor a társadalom, hanem azt az emberi többletet, amit ehhez a pe­­pedagógus saját személyiségéből, emberségéből hozzáadott. Az idén harmincharmadik ez az alkalom, egész történelmi korszak. Aki 1953­ először lépett osztályterembe és főként június­­első vasárnapján . ..^■zör hallgatta — akkor­­még min­den bizonnyal meghatóban — az ünnepi köszöntést, most már lassan a nyugdíjra gondol. Tapasztalatban, tudásban­­jócskán gazdagabb lett az­óta -és szegényebb jó néhány­­illú­zióval. A pedagógusképzőben min­dent megtanítottak neki annak ide­­­­jén, amire a tanítási órán szükség lehet, de azt nem, mert lehetetlen, ami igazi nevelővé tesz egy embert. Azt csak a sok egymást követő tan­év sok-sok szürke hétköznapja, a harminchárom tanítványa nemzedék alakíthatta ki bennük: az ember­­formálás gyötrelmes­­művészetét. Si­ker és kudarc, a kiváló, hűséges ta­nítványok és a sok elégtelen osz­tályzat, mind olyan személyes él­mény, amely koptatja, elfárasztja és ugyanakkor építi, gazdagítja a nevelő személyiségét. Ezen a napon erre gondol minden pedagógus, ami­kor hallgatja a köszönet és hála sza­vait, ezért nem szeretik sokan a for­mális szavakat, az ünnepség proto­kolláris ceremóniáit. Lehet azt meg­köszönni a legjobban elgondolt be­szédben is, hogy a nevelők legjobb­jainak­­élete, személyiségének jobbik fele épül át a tanítványok egyénisé­gének vonásaiba? A legmelegebb köszöntő szavak­ban is ott bujkál egy kis lelkiisme­­ret-furdalás. Amikor 1953-ban a Pe­dagógusok Szakszervezete azt java­solta, hogy a nevelők társadalmi rangjának emelése érdekében javít­sák meg anyagi­­helyzetüket, tegyék könnyebbé munkájukat, vegyék le vállaikról a fölös­­terheket, és az év egy napját hivatalosan is nyilvánít­sák ünneppé számukra, akkor azt akarták elérni ezzel a javaslattal, hogy társadalmi presztízsük legyen méltó munkájukhoz. Mindebből mostanáig a pedagógusnapi ünnep­ség valósult meg.­­Köszönet jár ezen a napon min­den pedagógusnak, nemcsak a leg­jobbaknak, hanem azoknak is, akik esetleg minden igyekezetük ellenére sem járultak hozzá a pálya tekinté­lyének emeléséhez,­­mert ők sem a meggazdagodás vagy a csillogó kar­rier reményében választották ezt a hivatást. Nélkülük még nagyobb lenne a teher a többiek vállán. Ma egyszerűen nincs mód arra, hogy csak a legjobb kvalitások kapjanak szót a tanteremben. Nagyon szét­húzódott a mezőny — mondhatnánk sportnyelven. A pedagógus-újságíró azért írhatja le ezeket a szavakat, mert tudja, hasonló gondolatok mo­toszkálnak az igazgató fejében is, amikor megköszöni­­és értékeli a pe­dagógusok munkáját, és azok fejé­ben is, akik hallgatják a szavakat a tanári szobában. Az iskola érzékenyen reagál min­den társadalmi változásra. Még a pontosan fel nem derített folyama­tok­­is lecsapódnak itt, azonnal érez­tetik hatásukat, mert a gyermekek közvetlenül hozzák­­magukkal kör­nyezetük hangulatát, s nem leplezik gondolataikat, viselkedésük szinte­­tükre a család­­és a társadalom vi­szonyának. Az iskola munkáját egy­szerre alakítja, befolyásolja a fent­­ről jövő­­intézkedés és az életből su­gárzó, olykor torzító, máskor egész­séges hatás. A közoktatás egészét meghatározza a vezetés, kis egysé­geit azonban inkább ezek a közelből jövő impulzusok formálják: a pe­dagógusok saját bőrükön érzik a család, a szőkébb környezet erkölcs­meghatározó­­erejét. Ezért ők az­­el­ső­­észlelői is a­­bajoknak, ők érzik tehát elsőnek a felelősséget is, ezért is érdemes odafigyelni jelzéseikre. Érzik, hogy nehéz a gyerekeket kéz­ben tartani. Még kiegyensúlyozott családok gyermekei is mutatnak olyan viselkedési formát, amely hi­bás­­életfelfogást, hamis erkölcsi ér­tékrendet jelez. Hosszan lehetne so­rolni a nyugtalanító jelenségeket. Akár olyan gyerekekről van szó, akik odahaza nem részesülnek kellő szeretetben, törődésben, akár olya­nokról, akiket agyonkényeztetnek, elég nagy számban vannak, akik ne­hezen viselik a terhelést, a normális terheket sem vállalják. Vannak ne­héz esetek, amelyek megoldása felül­múlja az iskola erejét, mondjuk, olyan helyzetek, amelyek a peda­gógustól azt kívánják, hogy hisztériá­ra hajlamos gyerekek lelki gondozó­ja legyen. Nemegyszer valóságos pá­nik jellemzi az érettségi vizsgák han­gulatát, ahol a tanultak számonké­rése helyett az érettségi elnök és a szaktanár legfőbb gondjává válik a kedélyek lecsillapítása. Mindig voltak szorongó diákok, rossz vizsgázók, pánikra hajlamos gyermekek és fiatalemberek, de mos­tanában mintha a korábbinál jóval több diák arra rendezkedne be, hogy valahogy „túlélje” az iskolát, valahogy csa­k megússza a feleltetést, s elke­rülje a bukást. A mai iskolai körül­mények között nagy eredmény, ha az osztályban rend és fegyelem uralkodik az órán, ami önmagában természetesen­­ kevés. Ha a ta­nulók­­teljesítményét csak a tanár fegyelme kényszeríti ki és nem az érdeklődés, a tudnivágyás, akkor baj van. Sok pedagógus homlokán okoz redőket ez a gond is. A századforduló nagy­­magyar pe­dagógiai gondolkodója, Schneller István­­még jelszóként hirdette, hogy: Ismerjük meg növendékein­ket olyan mértékben, hogy ne csak iskolai ismeretszerzésüket, hanem, egész nevelődésüket, teljes szociali­zációjukat befolyásolhassuk. Ez a jelszó manapság­­már mindennapos pedagógiai gyakorlattá vált, a ne­velők ismerik­­tanítványaikat, de ez az ismeret nem elég teljes szociali­zációjuk erőteljes befolyásolásához. Mintha az iskolától idegen erőknek ugyancsak erős befolyása lenne a gyermekekre. Nem misztikus hatá­sok ezek, hanem a családok min­dennapi életének gyakorlatából ere­dő szokások hatalma. Minden körül­mények között meghatározó erő a család hatása az első három, illet­ve­­hat évben. Ha itt­­baj van, eset­leg olyan baj, amit nem is érzéke­lünk annak, akkor az óvoda és az­­iskola már szinte csak a korrekcióra szorítkozhat. Az elkövetkező tanév sem ígér könnyebb feltételeket az iskolának. Az új oktatási törvény keretet és lehetőséget biztosít a közoktatás­­to­vábbfejlesztéséhez. Ezt a keretet a nevelőknek­­kell tartalommal meg­tölteni. Tehát megint csak várunk, és nem is keveset, a­­pedagógusok­tól. Eb­ben a lapban néhány oldallal odébb olvasható a kitüntetett peda­gógusok listája. Ezekben az elisme­résekben ugyancsak kérés fogalma­zódik meg az elismerés mellett: ál­dozatos munkájukra ezután­­is nagy szükség lesz. Köszöntsük őket a pe­dagógusok másfél százezres táborá­nak képviselőiként, s rajtuk keresz­tül kívánjunk minden magyar pe­dagógusnak sikeres munkát. Sarkadi László Mind sürgetőbb feladat a nukleáris fegyverkezés megfékezése Mihail Gorbacsov és Gustáv Husák tárgyalásai Moszkvában A hivatalos, baráti látogatáson Moszkvában tartózkodó Gustáv Hu­sák péntek délelőtt egy Csehszlo­vákiáról szóló kiállítást nyitott meg, majd délután megbeszéléseket foly­tatott Mihail Gorbacsovval. Az SZKP KB főtitkára este vacsorát adott ven­dége tiszteletére, amelyen pohárkö­szöntők hangzottak el. A CSKP Központi Bizottságának főtitkára, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság elnöke pénteken Moszk­vában megnyitotta a Csehszlovákia 1985 elnevezésű kiállítást, amelyet az ország felszabadítása negyvenedik­­évfordulójának tiszteletére rendez­­tek Mihail Gorbacsov, az SZKP KB főtitkára pénteken a Kremlben talál­kozott Gustáv Husákkal. A két vezető nagy figyelmet szen­telt a­­gazdasági kapcsolatok állapo­tának és fejlesztésük távlatainak. Megállapodtak abban, hogy új lendü­letet­­kell adni a termelési koope­ráció és specializáció bővítésének, s egyesíteni kell az erőfeszítéseket a tudomány, technika és technológia területén. A Szovjetunió, Csehszlo­vákia és a KGST többi tagállama termelési és tudományos-műszaki potenciáljának ésszerű egyesítése elősegíti az egyes nemzeti gazdasá­gok tervszerű fejlesztését, a testvéri pártok által meghatározott társada­lomfejlesztési programok megvalósí­tását, a szocializmus alkotó lehető­ségeinek a feltárását — hangsúlyoz­ták. Mihail Gorbacsov és Gustáv Hu­sák véleményt cserélt időszerű nem­zetközi kérdésekről is. Hangsúlyoz­ták, hogy jelenleg, amikor a nem­zetközi helyzet különösen bonyolult és veszélyes, mind égetőbbé és sür­getőbbé válik a nukleáris fegyver­kezési hajsza megfékezése és világ­űrre történő kiterjesztésének meg­akadályozása. A Szovjetunió, Csehszlovákia és a többi testvéri szocialista ország szi­lárd elhatározása, hogy ilyen irá­nyú politikát folytat. A nukleáris ve­szély megszüntetése, a béke megszi­lárdítása teljességgel reális és lehet­séges. Ehhez csupán az szükséges, hogy az Egyesült Államok és NATO- szövetségesei lemondjanak a hozzá­vetőleges katonai egyensúly meg­bontására irányuló kísérleteikről, és a szocialista országokkal fenntartott kapcsolataikat a­­ kölcsönös tisztelet, egyenjogúság és egymás törvényes érdekei tiszteletben tartása alapján építsék. Mihail Gorbacsov és Gustáv Hu­sák hangsúlyozta a Varsói Szer­ződés hatálya meghosszabbításának jelentőségét. Kifejezték azt a meg­győződésüket, hogy a továbbiakban is erősíteni kell a szocialista közös­ség országainak egységét és össze­­forrottságát a marxizmus-leniniz­­mus és a szocialista internaciona­lizmus elvei alapján. Gustáv Husák Csehszlovákiai ba­ráti látogatásra hívta meg Mihail Gorbacsovot, aki a meghívást kö­szönettel elfogadta. A két politikus péntek délután a Kremlben aláírta a Szovjetunió és Csehszlovákia 2000-ig szóló, hosszú távú gazdasági és műszaki-tudomá­nyos együttműködési programját. A csehszlovák politikus péntek es­te hazautazott Moszkvából. (MTI) (A díszvacsorán elhangzott pohár­­köszöntőket lapunk 2. oldalán kö­zöljük.) Szovjet felszólalás Stockholmban A stockholmi konferencia azon nemzetközi fórumok közé tartozik, amelyek arra hivatottak, hogy segít­ségükkel kitörjünk a konfrontáció —fegyverkezési haj­sza—konfrontáció ördögi köréből — mondotta Oleg Crinyevszkij, a stockholmi európai biztonság- és bizalomerősítő, vala­mint leszerelési konferencián részt vevő szovjet küldöttség vezetője. Ebben nagy szerepe lehetne an­nak a szocialista javaslatnak, amely az erő alkalmazásáról való lemon­dást célozza — hangsúlyozta a szov­jet diplomata. Grinyevszkij felhívta a figyelmet a Szovjetunió és a szocialista orszá­gok által előterjesztett, katonai in­tézkedésekre tett javaslatokra, ame­lyek ugyancsak fontos szerepet játsz­hatnak az európai bizalom és biz­tonság erősítésében. Ezek a javas­latok előirányozzák a hadgyakorla­tok méreteinek korlátozását, a je­lentős hadgyakorlatok előzetes be­jelentését, a gyakorlatokra történő meghívás jelenlegi gyakorlatának fejlesztését. (TASZSZ) Amerikai képviselők a nicaraguai segélyről Az amerikai képviselőház demok­rata pártcsoportja olyan törvényja­vaslatot kíván a kongresszus elé ter­jeszteni, amely egyszer s mindenkor­ra megtiltja a nicaraguai ellenforra­dalmárok katonai megsegítését. A képviselők azonban hajlandóak megadni azt a 14 millió dollárt,, ame­lyet Reagan elnök hosszú ideje sür­get a kontrák céljaira. Az összeget nemzetközi segélyszervezetek számá­ra folyósítanák, s csak a Nicaragua területén kívül élő menekültek meg­segítésére. A tervezetet sajtókonferencián is­mertetették Washingtonban. Dávid Bonior képviselő elmondotta: az Egyesült Államoknak a demokrata párt szerint is „jogos biztonsági ér­dekei” fűződnek Közép-Amerikához, ezeket azonban nem a törvényes ni­caraguai kormány fegyveres meg­döntésére irányuló akciók támogatá­sával kell megvédenie, hanem dip­lomáciai és politikai eszközökkel, mindenekelőtt a Contadora-csoport békés rendezésre irányuló törekvé­seinek támogatásával. „A kormány azt kérte tőlünk, hogy szabadságharcosokként öleljük keb­lünkre az olyan félkatonai alakula­tok tagjait, akik házakat gyújtanak fel, felégetik a termést, gyilkolnak, kínzásokat és nemi erőszakot alkal­maznak, békés polgárokat rabolnak el” — mondotta Bonior, kijelentve: az Egyesült Államok érdekeit nem szabad ágyúnaszád-diplomácia ürü­gyeként felhasználni. (MTI) Lázár György fogadta Li Penget Lázár György, a Minisztertanács el­nöke tegnap a Parlamentben fogadta Li Penget, a Kínai KP KB tagját, miniszterelnök-helyettest. A szívélyes légkörű megbeszélésen véleményt cseréltek a nemzetközi élet idősze­rű kérdéseiről. Rámutattak, hogy napjaink legfontosabb feladata a nukleáris háború veszélyének elhá­rítása. A kedvezőtlen nemzetközi fejlemények megállításában nagy szerepük van a genfi tárgyalások­nak, és fontos, hogy azok sikeresen záruljanak. Lázár György hangsú­lyozta, hogy szükség van valameny­­nyi szocialista és antiimperialista erő összefogására a béke és bizton­ság megőrzése érdekében. Államközi kapcsolatokról szólva megállapították, hogy rendezettek, és azokat az élet fontosabb terüle­tein szerződések szabályozzák. Ha­zánk jelentőséget tulajdonít annak, hogy az együttműködés hosszú tá­von is megalapozott legyen. Ezért fontosnak tartja az erre vonatkozó megállapodás megkötését. Lázár György rámutatott, hogy még to­vábbi lehetőségek vannak a gazda­sági kapcsolatok fejlesztésére, amely a felek aktivitását igényli. A találkozón részt vett Marjai József miniszterelnök-helyettes, s je­len volt Ma Lie, a Kínai Népköztár­saság budapesti nagykövete. (MTI) A kínai miniszterelnök-helyettes kormányunk elnökénél. OLDAL OLDAL TÁRSADALMU­NK, ÉVFORDU­LÓK: Demokrácia Az első szovjet államfő 9. magasabb fokon 3. ------------------------------------------------­. Kállai Gyula A béke ... . . . . .. |L . születésnapjára 4.­­ közvéleményünkben 5. _______________________________ A pedagógus KULTÚRA: személyisége , 7. , , 7 . -------------------------------------------------­­Illés Endre esszéje 13. ■ Bemutatkozik Pest megye 8. Könyvhét: két új kötet 15. GAZDASÁG: Vidor Miklós . . . , , . . elbeszélése 14. A győri tanácskozásról 4. ----------------------------------­Baranyai ízek TU­DOMÁNY:______________ húskészítményekben______6. Részvételünk KÜLFÖLD: egy űrprogramban_________TL Görög választások: Miből élnek válacTist ") 37 acTtmm­micnlf f 1?

Next