Népszabadság, 1985. június (43. évfolyam, 127-151. szám)
1985-06-01 / 127. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! 24 oldal Ára: 2,20 Ft NÉPSZABADSÁG 1985. június 1., szombat A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XLIII. évfolyatmi szám A pedagógusok napján Hamarosan vége a tanévnek, már minden iskolában összefoglaló ismétléseket tartanak, a középiskolák érettségiző diákjai megírták az írásbeli feladatokat, néhol már a szóbeli vizsgák is elkezdődtek. A múlt vasárnap a gyermeknap rendezvényein — karneváli hangulatban — lazították a tanév hétköznapjainak fegyelmén elfáradt figyelmüket a gyermekek; ilyenkor már mindenki a vakációra gondol. Nehéz a tanév végén igazi órákat tartani, meleg is van, a tanterem nyitott ablakán már a nyár ígérete áramlik befelé, ki tud ilyenkor matematikai összefüggésekre koncentrálni, vagy Hunyadi János téli hadjáratának eseményeire gondolni? Ilyentájt legnehezebb a pedagógusok élete. Holnap pillanatnyi szünet következik, a pedagógusnap alkalmából a nevelők felé fordul a társadalom figyelme, másként mint évközben: köszöntik őket, százezernyi kis- és nagydiák viszi a virágcsokrot az iskolába, kezük melegétől megfonynyadt szimbólumát a hálának. A pedagógusnap mindig úgy személyes ünnep, mint a születésnap. A formaságok, a köszöntők a testületnek szólnak, a virágcsokrot az osztályfőnök kapja, de a köszönet és a gyermeki jó szó személyre szabott, mint a Parlamentben átadott kitüntetés. Nem a tanterv előírásainak teljesítését köszöni meg ilyenkor a társadalom, hanem azt az emberi többletet, amit ehhez a pepedagógus saját személyiségéből, emberségéből hozzáadott. Az idén harmincharmadik ez az alkalom, egész történelmi korszak. Aki 1953 először lépett osztályterembe és főként júniuselső vasárnapján . ..^■zör hallgatta — akkormég minden bizonnyal meghatóban — az ünnepi köszöntést, most már lassan a nyugdíjra gondol. Tapasztalatban, tudásbanjócskán gazdagabb lett azóta -és szegényebb jó néhányillúzióval. A pedagógusképzőben mindent megtanítottak neki annak idején, amire a tanítási órán szükség lehet, de azt nem, mert lehetetlen, ami igazi nevelővé tesz egy embert. Azt csak a sok egymást követő tanév sok-sok szürke hétköznapja, a harminchárom tanítványa nemzedék alakíthatta ki bennük: az emberformálás gyötrelmesművészetét. Siker és kudarc, a kiváló, hűséges tanítványok és a sok elégtelen osztályzat, mind olyan személyes élmény, amely koptatja, elfárasztja és ugyanakkor építi, gazdagítja a nevelő személyiségét. Ezen a napon erre gondol minden pedagógus, amikor hallgatja a köszönet és hála szavait, ezért nem szeretik sokan a formális szavakat, az ünnepség protokolláris ceremóniáit. Lehet azt megköszönni a legjobban elgondolt beszédben is, hogy a nevelők legjobbjainakélete, személyiségének jobbik fele épül át a tanítványok egyéniségének vonásaiba? A legmelegebb köszöntő szavakban is ott bujkál egy kis lelkiismeret-furdalás. Amikor 1953-ban a Pedagógusok Szakszervezete azt javasolta, hogy a nevelők társadalmi rangjának emelése érdekében javítsák meg anyagihelyzetüket, tegyék könnyebbé munkájukat, vegyék le vállaikról a fölösterheket, és az év egy napját hivatalosan is nyilvánítsák ünneppé számukra, akkor azt akarták elérni ezzel a javaslattal, hogy társadalmi presztízsük legyen méltó munkájukhoz. Mindebből mostanáig a pedagógusnapi ünnepség valósult meg.Köszönet jár ezen a napon minden pedagógusnak, nemcsak a legjobbaknak, hanem azoknak is, akik esetleg minden igyekezetük ellenére sem járultak hozzá a pálya tekintélyének emeléséhez,mert ők sem a meggazdagodás vagy a csillogó karrier reményében választották ezt a hivatást. Nélkülük még nagyobb lenne a teher a többiek vállán. Ma egyszerűen nincs mód arra, hogy csak a legjobb kvalitások kapjanak szót a tanteremben. Nagyon széthúzódott a mezőny — mondhatnánk sportnyelven. A pedagógus-újságíró azért írhatja le ezeket a szavakat, mert tudja, hasonló gondolatok motoszkálnak az igazgató fejében is, amikor megköszöniés értékeli a pedagógusok munkáját, és azok fejében is, akik hallgatják a szavakat a tanári szobában. Az iskola érzékenyen reagál minden társadalmi változásra. Még a pontosan fel nem derített folyamatokis lecsapódnak itt, azonnal éreztetik hatásukat, mert a gyermekek közvetlenül hozzákmagukkal környezetük hangulatát, s nem leplezik gondolataikat, viselkedésük szintetükre a családés a társadalom viszonyának. Az iskola munkáját egyszerre alakítja, befolyásolja a fentről jövőintézkedés és az életből sugárzó, olykor torzító, máskor egészséges hatás. A közoktatás egészét meghatározza a vezetés, kis egységeit azonban inkább ezek a közelből jövő impulzusok formálják: a pedagógusok saját bőrükön érzik a család, a szőkébb környezet erkölcsmeghatározóerejét. Ezért ők azelsőészlelői is abajoknak, ők érzik tehát elsőnek a felelősséget is, ezért is érdemes odafigyelni jelzéseikre. Érzik, hogy nehéz a gyerekeket kézben tartani. Még kiegyensúlyozott családok gyermekei is mutatnak olyan viselkedési formát, amely hibáséletfelfogást, hamis erkölcsi értékrendet jelez. Hosszan lehetne sorolni a nyugtalanító jelenségeket. Akár olyan gyerekekről van szó, akik odahaza nem részesülnek kellő szeretetben, törődésben, akár olyanokról, akiket agyonkényeztetnek, elég nagy számban vannak, akik nehezen viselik a terhelést, a normális terheket sem vállalják. Vannak nehéz esetek, amelyek megoldása felülmúlja az iskola erejét, mondjuk, olyan helyzetek, amelyek a pedagógustól azt kívánják, hogy hisztériára hajlamos gyerekek lelki gondozója legyen. Nemegyszer valóságos pánik jellemzi az érettségi vizsgák hangulatát, ahol a tanultak számonkérése helyett az érettségi elnök és a szaktanár legfőbb gondjává válik a kedélyek lecsillapítása. Mindig voltak szorongó diákok, rossz vizsgázók, pánikra hajlamos gyermekek és fiatalemberek, de mostanában mintha a korábbinál jóval több diák arra rendezkedne be, hogy valahogy „túlélje” az iskolát, valahogy csak megússza a feleltetést, s elkerülje a bukást. A mai iskolai körülmények között nagy eredmény, ha az osztályban rend és fegyelem uralkodik az órán, ami önmagában természetesen kevés. Ha a tanulókteljesítményét csak a tanár fegyelme kényszeríti ki és nem az érdeklődés, a tudnivágyás, akkor baj van. Sok pedagógus homlokán okoz redőket ez a gond is. A századforduló nagymagyar pedagógiai gondolkodója, Schneller Istvánmég jelszóként hirdette, hogy: Ismerjük meg növendékeinket olyan mértékben, hogy ne csak iskolai ismeretszerzésüket, hanem, egész nevelődésüket, teljes szocializációjukat befolyásolhassuk. Ez a jelszó manapságmár mindennapos pedagógiai gyakorlattá vált, a nevelők ismeriktanítványaikat, de ez az ismeret nem elég teljes szocializációjuk erőteljes befolyásolásához. Mintha az iskolától idegen erőknek ugyancsak erős befolyása lenne a gyermekekre. Nem misztikus hatások ezek, hanem a családok mindennapi életének gyakorlatából eredő szokások hatalma. Minden körülmények között meghatározó erő a család hatása az első három, illetvehat évben. Ha ittbaj van, esetleg olyan baj, amit nem is érzékelünk annak, akkor az óvoda és aziskola már szinte csak a korrekcióra szorítkozhat. Az elkövetkező tanév sem ígér könnyebb feltételeket az iskolának. Az új oktatási törvény keretet és lehetőséget biztosít a közoktatástovábbfejlesztéséhez. Ezt a keretet a nevelőknekkell tartalommal megtölteni. Tehát megint csak várunk, és nem is keveset, apedagógusoktól. Ebben a lapban néhány oldallal odébb olvasható a kitüntetett pedagógusok listája. Ezekben az elismerésekben ugyancsak kérés fogalmazódik meg az elismerés mellett: áldozatos munkájukra ezutánis nagy szükség lesz. Köszöntsük őket a pedagógusok másfél százezres táborának képviselőiként, s rajtuk keresztül kívánjunk minden magyar pedagógusnak sikeres munkát. Sarkadi László Mind sürgetőbb feladat a nukleáris fegyverkezés megfékezése Mihail Gorbacsov és Gustáv Husák tárgyalásai Moszkvában A hivatalos, baráti látogatáson Moszkvában tartózkodó Gustáv Husák péntek délelőtt egy Csehszlovákiáról szóló kiállítást nyitott meg, majd délután megbeszéléseket folytatott Mihail Gorbacsovval. Az SZKP KB főtitkára este vacsorát adott vendége tiszteletére, amelyen pohárköszöntők hangzottak el. A CSKP Központi Bizottságának főtitkára, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság elnöke pénteken Moszkvában megnyitotta a Csehszlovákia 1985 elnevezésű kiállítást, amelyet az ország felszabadítása negyvenedikévfordulójának tiszteletére rendeztek Mihail Gorbacsov, az SZKP KB főtitkára pénteken a Kremlben találkozott Gustáv Husákkal. A két vezető nagy figyelmet szentelt agazdasági kapcsolatok állapotának és fejlesztésük távlatainak. Megállapodtak abban, hogy új lendületetkell adni a termelési kooperáció és specializáció bővítésének, s egyesíteni kell az erőfeszítéseket a tudomány, technika és technológia területén. A Szovjetunió, Csehszlovákia és a KGST többi tagállama termelési és tudományos-műszaki potenciáljának ésszerű egyesítése elősegíti az egyes nemzeti gazdaságok tervszerű fejlesztését, a testvéri pártok által meghatározott társadalomfejlesztési programok megvalósítását, a szocializmus alkotó lehetőségeinek a feltárását — hangsúlyozták. Mihail Gorbacsov és Gustáv Husák véleményt cserélt időszerű nemzetközi kérdésekről is. Hangsúlyozták, hogy jelenleg, amikor a nemzetközi helyzet különösen bonyolult és veszélyes, mind égetőbbé és sürgetőbbé válik a nukleáris fegyverkezési hajsza megfékezése és világűrre történő kiterjesztésének megakadályozása. A Szovjetunió, Csehszlovákia és a többi testvéri szocialista ország szilárd elhatározása, hogy ilyen irányú politikát folytat. A nukleáris veszély megszüntetése, a béke megszilárdítása teljességgel reális és lehetséges. Ehhez csupán az szükséges, hogy az Egyesült Államok és NATO- szövetségesei lemondjanak a hozzávetőleges katonai egyensúly megbontására irányuló kísérleteikről, és a szocialista országokkal fenntartott kapcsolataikat a kölcsönös tisztelet, egyenjogúság és egymás törvényes érdekei tiszteletben tartása alapján építsék. Mihail Gorbacsov és Gustáv Husák hangsúlyozta a Varsói Szerződés hatálya meghosszabbításának jelentőségét. Kifejezték azt a meggyőződésüket, hogy a továbbiakban is erősíteni kell a szocialista közösség országainak egységét és összeforrottságát a marxizmus-leninizmus és a szocialista internacionalizmus elvei alapján. Gustáv Husák Csehszlovákiai baráti látogatásra hívta meg Mihail Gorbacsovot, aki a meghívást köszönettel elfogadta. A két politikus péntek délután a Kremlben aláírta a Szovjetunió és Csehszlovákia 2000-ig szóló, hosszú távú gazdasági és műszaki-tudományos együttműködési programját. A csehszlovák politikus péntek este hazautazott Moszkvából. (MTI) (A díszvacsorán elhangzott pohárköszöntőket lapunk 2. oldalán közöljük.) Szovjet felszólalás Stockholmban A stockholmi konferencia azon nemzetközi fórumok közé tartozik, amelyek arra hivatottak, hogy segítségükkel kitörjünk a konfrontáció —fegyverkezési hajsza—konfrontáció ördögi köréből — mondotta Oleg Crinyevszkij, a stockholmi európai biztonság- és bizalomerősítő, valamint leszerelési konferencián részt vevő szovjet küldöttség vezetője. Ebben nagy szerepe lehetne annak a szocialista javaslatnak, amely az erő alkalmazásáról való lemondást célozza — hangsúlyozta a szovjet diplomata. Grinyevszkij felhívta a figyelmet a Szovjetunió és a szocialista országok által előterjesztett, katonai intézkedésekre tett javaslatokra, amelyek ugyancsak fontos szerepet játszhatnak az európai bizalom és biztonság erősítésében. Ezek a javaslatok előirányozzák a hadgyakorlatok méreteinek korlátozását, a jelentős hadgyakorlatok előzetes bejelentését, a gyakorlatokra történő meghívás jelenlegi gyakorlatának fejlesztését. (TASZSZ) Amerikai képviselők a nicaraguai segélyről Az amerikai képviselőház demokrata pártcsoportja olyan törvényjavaslatot kíván a kongresszus elé terjeszteni, amely egyszer s mindenkorra megtiltja a nicaraguai ellenforradalmárok katonai megsegítését. A képviselők azonban hajlandóak megadni azt a 14 millió dollárt,, amelyet Reagan elnök hosszú ideje sürget a kontrák céljaira. Az összeget nemzetközi segélyszervezetek számára folyósítanák, s csak a Nicaragua területén kívül élő menekültek megsegítésére. A tervezetet sajtókonferencián ismertetették Washingtonban. Dávid Bonior képviselő elmondotta: az Egyesült Államoknak a demokrata párt szerint is „jogos biztonsági érdekei” fűződnek Közép-Amerikához, ezeket azonban nem a törvényes nicaraguai kormány fegyveres megdöntésére irányuló akciók támogatásával kell megvédenie, hanem diplomáciai és politikai eszközökkel, mindenekelőtt a Contadora-csoport békés rendezésre irányuló törekvéseinek támogatásával. „A kormány azt kérte tőlünk, hogy szabadságharcosokként öleljük keblünkre az olyan félkatonai alakulatok tagjait, akik házakat gyújtanak fel, felégetik a termést, gyilkolnak, kínzásokat és nemi erőszakot alkalmaznak, békés polgárokat rabolnak el” — mondotta Bonior, kijelentve: az Egyesült Államok érdekeit nem szabad ágyúnaszád-diplomácia ürügyeként felhasználni. (MTI) Lázár György fogadta Li Penget Lázár György, a Minisztertanács elnöke tegnap a Parlamentben fogadta Li Penget, a Kínai KP KB tagját, miniszterelnök-helyettest. A szívélyes légkörű megbeszélésen véleményt cseréltek a nemzetközi élet időszerű kérdéseiről. Rámutattak, hogy napjaink legfontosabb feladata a nukleáris háború veszélyének elhárítása. A kedvezőtlen nemzetközi fejlemények megállításában nagy szerepük van a genfi tárgyalásoknak, és fontos, hogy azok sikeresen záruljanak. Lázár György hangsúlyozta, hogy szükség van valamenynyi szocialista és antiimperialista erő összefogására a béke és biztonság megőrzése érdekében. Államközi kapcsolatokról szólva megállapították, hogy rendezettek, és azokat az élet fontosabb területein szerződések szabályozzák. Hazánk jelentőséget tulajdonít annak, hogy az együttműködés hosszú távon is megalapozott legyen. Ezért fontosnak tartja az erre vonatkozó megállapodás megkötését. Lázár György rámutatott, hogy még további lehetőségek vannak a gazdasági kapcsolatok fejlesztésére, amely a felek aktivitását igényli. A találkozón részt vett Marjai József miniszterelnök-helyettes, s jelen volt Ma Lie, a Kínai Népköztársaság budapesti nagykövete. (MTI) A kínai miniszterelnök-helyettes kormányunk elnökénél. OLDAL OLDAL TÁRSADALMUNK, ÉVFORDULÓK: Demokrácia Az első szovjet államfő 9. magasabb fokon 3. ------------------------------------------------. Kállai Gyula A béke ... . . . . .. |L . születésnapjára 4. közvéleményünkben 5. _______________________________ A pedagógus KULTÚRA: személyisége , 7. , , 7 . -------------------------------------------------Illés Endre esszéje 13. ■ Bemutatkozik Pest megye 8. Könyvhét: két új kötet 15. GAZDASÁG: Vidor Miklós . . . , , . . elbeszélése 14. A győri tanácskozásról 4. ----------------------------------Baranyai ízek TUDOMÁNY:______________ húskészítményekben______6. Részvételünk KÜLFÖLD: egy űrprogramban_________TL Görög választások: Miből élnek válacTist ") 37 acTtmmmicnlf f 1?