Népszabadság, 1985. december (43. évfolyam, 282-306. szám)

1985-12-02 / 282. szám

1985. december 2., hétfő NÉPSZABADSÁG SZAKSZERVEZETI TANÁCSKOZÁSOK (Folytatás az 1. oldalról.)" A vitában felszólalt Havasi Fe­renc is. Hangsúlyozta, hogy a ha­zai szénbányászatban kialakult ne­héz helyzet semmiképpen sem a föld alatt dolgozók hibája, nem ők az okai a sokakat érintő szénhiány­nak. Ez azzal a késedelemmel ma­gyarázható, amely az új bányák építésében, a bányamunka korszerű­sítésében bekövetkezett. Egyetér­tünk azzal — mondotta a továbbiak­ban —, hogy a mértéktelen túlóráz­tatással nem lehet felzárkózni a mennyiségi követelményekhez, s he­lyes, hogy a szakszervezet fellép az egészséget károsító túlterhelés ellen. A megoldás nyilvánvalóan a műsza­ki fejlesztésben, az újító-alkotó szellem támogatásában, s nem utol­sósorban bányászaink élet- és mun­kakörülményeinek mielőbbi javulá­sában rejlik. Hozzászólásának befe­jezéseként a KB titkára tolmácsol­ta Kádár Jánosnak, az MSZMP fő­titkárának szívből jövő jókívánsá­gait a kongresszus részvevői számá­ra. A vitában — amelyben Baranyai Tibor és Kapolyi László is felszó­lalt — különösen az kapott nagy hangsúlyt, hogy sokszor igen szél­sőséges a bányászat megítélése. Holott a szakma szükségességét nem lehet kétségbe vonni, mert az im­port jóval drágább, mint a hazai termelés. A bányásztársadalom mindent megtesz, hogy megfeleljen feladatainak, ehhez azonban a szük­séges feltételeket is meg kell te­remteni. Az ezzel kapcsolatos legfon­tosabb teendőket, a következő 5 év szakszervezeti feladatait rögzíti a kongresszus határozata is. Végezetül a küldöttek megválasz­tották a bányászszakszervezet köz­ponti vezetőségét, annak tisztségvi­selőit, valamint a SZOT-kongresz­­szus küldötteit. A bányászszakszer­vezet elnöke Havrán István, főtitká­ra ismét Kovács László, titkárai La­­jer László, Őrösi József és Korom­­pay Péter lett. Az egészségügyiek kongresszusa Csehák Judit felszólalt a tanácskozáson (Munkatársunktól.) Mindannyiunkat érintő kérdé­sekről, szakmai és mozgalmi felada­tokról egyaránt tárgyaltak két na­pon át az Egészségügyi Dolgozók Szakszervezete IX. kongresszusának részvevői Budapesten, a XIII. Kerü­leti Pártbizottság tanácstermében. A szakszervezet 250 ezer tagját képvi­selő háromszáz küldött társadalmi feladatának és felelősségének tuda­tában tekintette át az utóbbi öt esz­tendő alatt végzett munkát, s ha­tározta meg a következő időszak legfontosabb feladatait. A tanácsko­záson részt vett és felszólalt Csehák Judit, a Minisztertanács elnökhe­lyettese, Medve László egészségügyi miniszter és dr. Nagy Sándor, a SZOT titkára is. Dr. Babics Antal akadémikus el­nöki megnyitója után dr. Füzi Ist­ván főtitkár fűzött szóbeli kiegészí­tést a szakszervezet központi veze­tőségének írásbeli jelentéséhez és a kongresszus elé terjesztett doku­mentumokhoz. A főtitkár a szakszervezet sokirá­nyú tevékenységét taglalva különö­sen fontosnak ítélte az egészségpoli­tikai célok elérésében való közre­működést. Jelentős eredményként említette azt is, hogy az utóbbi öt esztendő ismert nehézségei ellenére számottevően fejlődött az egészség­­ügyi hálózat, jó néhány intézményt bővítettek, felújítottak. Dr. Füzi István szólt a szakszervezet érdek­­képviseleti munkájáról is. A többi között elmondta, hogy az egészség­­ügyi dolgozók bérének elmaradása tovább nőtt más ágazatok dolgozói­hoz viszonyítva, s nem áll arányban a végzett munka valódi értékével, társadalmi hasznosságával. Kevésnek bizonyult a két nap a téma részletes taglalásához: a vitá­ban negyvenen kaptak szót, s több mint húszan írásban juttatják el mondandójukat a központi veze­tőséghez. A fölszólalások az egész­ségügyi munka roppant széles te­rületével foglalkoztak, a bölcsődei helyzettől a szociális gondoskodá­sig. Többen szóltak az intézmények munkaerő-gazdálkodásáról, a foko­zottabb anyagi és erkölcsi elisme­rés fontosságáról, a kórházak és rendelők felszereltségének fogyaté­kosságairól, az ellátásbeli különbsé­gekről. Medve László elismeréssel szólt a meglevő gondok közepette is áldozatos, eredményes munkát vég­ző egészségügyiek tevékenységéről. A kongresszus második napján szót kért Csehák Judit, a Minisz­tertanács elnökhelyettese. Kifejtette: a társadalomnak igen fontos a saját egészsége, s ez nemcsak egészség­­ügyi feladat. A következő években valószínűleg csak szűkebb terüle­ten, az egészségügyi szakágak egy részében lehet jelentősebb fejlesz­tést megvalósítani. A betegségmeg­előzésnek minden körülmények kö­zött ingyenesnek kell lennie — mondotta többek között. Javasolta, hogy az Egészségügyi Dolgozók Szakszervezete kezdeményezze a SZOT kongresszusán a megelőzésre irányuló társadalmi program kiala­kítását. A vitában elhangzottak összegzé­se, a határozati javaslat elfogadása után a kongresszus megválasztotta a 95 tagú központi vezetőséget, a számvizsgáló bizottság tagjait és a SZOT XXV. kongresszusára delegált küldötteket. Az elnök dr. Szabó Zoltán, a fő­titkár d­r. Füzi István lett. A titká­rok: dr. Gulyás Judit, dr. Kormos Miklós és Vass Tiborné. Tisztújítás a megyékben Szombaton befejeződött a szak­­szervezetek megyei küldöttértekezle­teinek sora. Békés megye szakszervezeti kül­döttértekezletét Békéscsabán, az if­júsági ház nagytermében tartották meg. A tanácskozáson részt vett Só­lyom Ferenc, a SZOT titkára, va­lamint Szabó Miklós, a megyei párt­­bizottság első titkára is. Az utóbbi ötesztendei munkát ösz­­szegző beszámoló egyebek között megállapította: a szervezett dolgozók eredményesen vettek részt a gazda­sági feladatok megvalósításában. A megye munkásainak fele bekapcso­lódott a versenymozgalomba. A beszámolót követő vitában töb­ben szóvá tették: a 300 békési alap­szervezet tagsága az eddiginél ha­tározottabb érdekvédelmet vár a szakszervezettől. Felvetették azt is, hogy a fiatalok a növekvő lakás­árak miatt mind nehezebben jutnak saját otthonhoz. Nehezíti a helyze­tet az is, hogy az utóbbi években csökkent a vállalati támogatások mértéke. Csongrád megyében a szegedi Ti­sza Szálló nagytermében tartották meg a szakszervezetek küldöttérte­kezletét, amelyen részt vett és fel­szólalt Kósáné Kovács Magda, a SZOT titkára, valami­­t Szabó Sán­dor, a Csongrád Megyei Pártbizott­ság első titkára. A beszámoló hangsúlyozta: az utóbbi öt esztendőben erősödött a szakszervezetek gazdálkodást segítő tevékenysége. A bizalmiak testületei a dolgozók véleményét kikérve már a tervezés kezdeti szakaszában elő­zetesen véleményt mondanak az üze­mi munkaprogramokról. A tanácskozáson szó volt arról is, hogy a megyében sok az idősko­rú ember. Alacsony a nyugdíjuk, s anyagi gondjaik enyhítését tovább­ra is fontos feladatnak jelölték meg. Szorgalmazták, hogy a szakszerve­zetek üzemi szervei szervezzék meg olcsó étkeztetésüket, vigyék el nyugdíjasaikat kirándulásokra, üdü­lésre. Fejér megyében a szakszervezeti küldöttértekezleten részt vett és fel­szólalt Vinizlay Gyula, a SZOT tit­kára és Barts Oszkárné, a megyei pártbizottság első titkára. A beszá­moló megállapította: a szakszerve­zetek az utóbbi öt évben is jelentős szerepet töltöttek be a megye tár­sadalmi életében. Nőtt tömegbefo­lyásuk, erősödött cselekvési egysé­gük, szélesedett társadalmi bázisuk. Munkájukkal nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a hatodik ötéves terv­ben évente 7,8 százalékkal nőtt a megye gazdaságának termelési érté­ke. Gyorsult az innovációs folyamat, a műszaki-technológiai fejlődést 20 ezer elfogadott újítás is segítette. A szakszervezeti küldöttértekezle­tet Győr-Sopron megyében Győrött, a Széchenyi István Művelődési Köz­pontban tartották meg. Az esemé­nyen részt vett Gál László, a SZOT titkára és Lakatos László, a megyei pártbizottság első titkára. Az öt esztendő munkáját elemző beszámoló kiemelte: a megye ipari és mezőgazdasági üzemei a hatodik ötéves tervidőszakban az országos átlagnál gyorsabb ütemben fejlődtek. E munkában jelentős szerepet vál­laltak a szervezett dolgozók. A szakszervezetek kezdeményezé­sére több vállalatnál megoldották a csökkent munkaképességűek foglal­koztatását, fejlesztették az üzem­egészségügyi hálózatot. Győrött fel­épült a vidék legnagyobb és legkor­szerűbb kórháza. Támogatják a me­gyében az időskorúakat is. A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár például az alacsony nyugdíjakat kiegészíti. Egerben, a Technika Házában tar­tották meg a Heves megyei küldött­­értekezleten A tanácskozáson részt vett Búza Márton, a Szakszerveze­tek Elméleti Kutatóintézetének igaz­gatója és Barta Alajos, a Heves Me­gyei Pártbizottság első titkára. Az SZMT fontos feladatának te­kintette a fogyasztói érdekek védel­mét. A jelenlegi 320 tagból álló szak­­szervezeti kereskedelmi társadalmi ellenőri hálózat megerősödött, javult az aktivisták szakmai felkészültsége is. A vitában sok szó esett arról, hogy tekintélyesebbé vált a szakszer­vezetek ellenőrző tevékenysége az üzemekben, s ezzel javult egyebek között a munka biztonsága. A szak­­szervezeti aktivisták jelentős erőfe­szítéseket tettek Hevesben a környe­zet védelmére is. Tolna megye szakszervezeti kül­döttértekezletét Szekszárdon, az SZMT székházában tartották meg. A tanácskozáson részt vett és fel­szólalt Roland Ferenc, a Szakszer­vezetek Országos Tanácsának osz­tályvezetője és Péter Szigfrid, a megyei pártbizottság első titkára. A beszámoló kiemelte: a szakszer­vezetek igyekeztek segíteni az utób­bi években azt, hogy a dolgozók reálisan ítéljék meg az ország gaz­dasági helyzetét, tudatosabban ve­gyenek részt céljaink elérésében. Számottevően javultak a szervezett dolgozók szociális és munkakörülmé­nyei. Ezt jelzi az is, hogy Szekszár­don kétszeresére bővítették a megyei rendelőintézetet, szélesítették a há­zi szociális gondozói hálózatot, az idős emberek ellátását Tolnában munkáskollektívák is segítik. (MTI) Argentína és Brazília a latin-amerikai adósok hathatós támogatását követeli Argentína és Brazília nem tartja kielégítőnek az úgynevezett Baker­­tervet a fejlődő országok gazdasági problémáinak orvoslására. Ez derül ki abból a közös közle­ményből, amelyet Raul Alfonsín ar­gentin és Jose Sarney brazil államfő írt alá. Alfonsín és Sarney kétnapos megbeszélésén a legfontosabb nem­zetközi és regionális kérdéseket te­kintette át és megvitatta a kétoldalú gazdasági és kereskedelmi kapcsola­tok növelésének lehetőségét is. Köz­tudott: a két ország a világ legin­kább eladósodott államai közé tarto­zik. Az államfők sajtóértekezleten hangsúlyozták, hogy a latin-ameri­kai kontinens legerőteljesebben el­adósodott országai hathatós intézke­déseket — legfőképp a protekcioniz­mus felszámolását és jelentősebb anyagi támogatást — követelnek, mert mint kifejtették, rosszabbodó gazdasági feltételek mellett nem tud­ják visszafizetni adósságaikat. A két államfő atomenergiai együtt­működési szerződést írt alá, és meg­állapodott abban, hogy állami nuk­leáris energetikai ügynökséget állí­tanak föl a tudományos és techno­lógiai csere fokozásáért. A közös nyilatkozatban támogatá­sukról biztosították a Contadora­­csoportot, amely békés eszközökkel igyekszik enyhíteni a közép-ameri­kai feszültséget. (MTI) Baker amerikai pénzügyminiszter három pont­­ból álló adósságrendezési programot körvona­lazott a Nemzetközi Valutaalap legutóbbi közgyűlésén. Ennek értelmében a fejlődő or­szágoknak törekedniük kellene a gazdaság fel­lendítésére, a külföldi tőke becsalogatására, cserébe a kereskedelmi bankoktól 20 milliárd dolláros újabb hitelt kapnának a következő három évben, kiegészítve ezt az összeget a különböző nemzetközi pénzintézetektől szárma­zó kilencmilliárd dolláros kölcsönnel. Harcok Ugandában Ugandában kiújultak a harcok a kormányerők és a hatalomra törő, úgynevezett nemzeti ellenállási had­sereg fegyveresei között. Erről nyi­latkozott szombaton Nairobiban az ugandai katonai tanács szóvivője. Uganda kenyai nagykövetségének közleménye szerint a lázadó erők frontális támadást indítottak a kor­mánycsapatok ellen a Kampala— Masaka útvonal teljes hosszában, és tűz alá vették a masakai laktanyát, amelyet két hónapja ostromolnak. Az ugandai katonai tanács szóvivője sajnálkozásának adott hangot amiatt, hogy miközben a hatalomnak a kor­mányon levő ugandai erők és a Yo­­wery Museveni vezetése alatt álló gerillaerők közti megosztásáról ki­dolgozott békemegállapodás tovább­ra is aláírásra vár Nairobiban. Mu­seveni utasítást adott az offenzíva megindítására. (AFP) 3 A­ többség köteles A településfejlesztési hozzájárulás országos vitájának és megszavazásá­nak eddigi eredményei és tapaszta­latai különös, sokak által nem várt tendenciát tükröznek: míg a közsé­gek túlnyomó részében egyértelmű igen volt a válasz, a nagyobb telepü­léseken, városokban már nehezebben vagy egyáltalán nem jutottak közös nevezőre az ott élők. Ugyan összesí­tett statisztikák még nincsenek, nem is lehetnek, hiszen a „teho” tervezé­se, elfogadtatása és megszavazása még folyik, érdemes és szükséges a nagy elemzések előtt a kézenfekvő­nek tűnő következtetések levonása. Igen és nem úgy tűnik az eddigi adatokból, hogy a kisebb települések könnyeb­ben és gyorsabban tudták megtalál­ni azokat a közösségi célokat, ame­lyeket a lakosság elfogadott, ame­lyek mellé állt. Érthető ez, hiszen egy-egy kistelepülés életét és közér­zetét meghatározó célokat jelölhet­tek a falvakban, míg a városokban meghatározható célok nagyobb kö­zösségek másfajta „komfortját”, inf­rastrukturális és kommunális ellá­tottságának jobbítását hivatottak szolgálni. A falusi egyetlen iskola bővítése jobban­ megmozdíthatja az ott lakókat, mint egy-egy város sok iskolája közül az egyiknek a korsze­rűsítése. Erdei Ferenc a Város és vidéke cí­mű könyve summázatában így fo­galmazott: „...általános tendencia társadalmunkban az igényekben és elvárásokban megvalósuló egyenlő­ség ambíciója”. Falvaink fejlődése, megtartó erejük erősödése tehát ép­pen a városi szintű igények erősödé­séből, azok tettekkel való kielégíté­séből adódhat. Vagyis a falun élő la­kosság maga is gyorsítani akarja azt a folyamatot, amely a falu és város közötti különbségeket hivatott csök­kenteni. Közösségi célokról szóltunk az előbb. Természetesen meghatározó, hogy milyenek és mennyire közös­ségiek ezek a célok. S itt a realitások talaján kell maradnunk. A realitás pedig az, bár egy község, egy telepü­lés fejlődését szolgálja s mutatja a portalanított utak és a járdák hosz­­sza, sok helyen az ilyen jellegű fej­lesztéseket nem fogadja el a lakos­ság közösségi célként. A kérdés így szól: azonosulnak-e az ott lakók te­lepülésük céljaival akkor is, ha a s­zomszéd utcában építik a járdát, vagy csak akkor, ha egyéni érdekeik pontosan egybeesnék a közösségi ér­dekkel? S nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, ha törté­netesen „nem” a válasz. Arról van szó, hogy kistelepüléseink előtt még olyan hatalmas megoldandó felada­tok állnak, amelyeknek esetleg leér­tékelése is lehet egy járdaprogram meghirdetése. Meg kellett és meg kell hát találni azokat a közösségi célokat, ahol az egyéni és közösségi érdek egybeesik. Sorakoznak a jó példák: az egész közösség érdekét szolgálják, de minden ott lakó család érdeke is a fejlesztési célként kije­lölt és elfogadott iskolabővítés, or­vosi rendelő létesítése, vásárcsarnok, piac vagy éppen temető és halottas­ház építése. A településfejlesztési hozzájárulás vitája kapcsán megpezsdült falvaink közélete, de így is fogalmazhatunk: közösségi élete. Igen, hiszen a tero elfogadásán vagy elutasításán túl másról is szó van itt. Arról, hogy kö­zös döntés született vagy születik. S a közös döntés már közös felelőssé­get is jelent. Felelősséget a dönté­sért, de a faluért is. Ez a közös dön­tés a községhez való értelmi és ér­zelmi kötődést tükrözi, de egyben a közösség erejét is. Persze a követ­kező lépés, s egyben ezeknek a kö­zösségeknek a mércéje az lesz: az egész lakosság milyen szándékkal és indulattal veti majd alá magát a többség akaratának. Hogyan fogadja a többségi „igent” az, aki nem kíván most tenni falujáért, más módon képzeli a fejlődést, a többség akara­tából mégis köteles majd fizetni a havi ötven-száz forintot. A közösségi akarattal De hát ez már a demokrácia kér­déskörébe tartozik. Mert ez az új te­lepülésfejlesztési lehetőség a lakos­ság beleszólási jogának kiteljesedé­se is. Beleszólási jog a közös döntés meghozataláig. De csak addig. Mert éppen a demokrácia lényegéből fa­kad, hogy a mindenkori többség vé­leménye a meghatározó. Ha a lakos­ság fele plusz egy fő elfogadta a ja­vasolt fejlesztési célokat, s a terve­zett összeget, úgy az mindenkire néz­ve kötelező. Az eddigi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a tehát meg­szavazó településeken általában 60— 85 százalék között mozog az igen sza­vazatok aránya, ami a jól megvá­lasztott célt és megfelelő nagyságú összeget bizonyítja. Csakhogy egy ezerlakásos településen harminc­­százalékos ellenszavazat háromszáz család véleményét — talán leírhat­juk —, meggyőződését tükrözi. S a település fejlődése, fejlesztése érde­kében rájuk is szükség van. Ahol megszavazták a tehát, ott elkészül a tanácsi határozat, s annak alapján minden lakás- és ingatlantulajdonos, illetve bérlő adószerűen köteles a többség által megszavazott összeget évente befizetni. A rendelet intéz­kedik arról is, hogy ha kell, admi­nisztratív eszközökkel is biztosítsák a pénz behajtását. De hát nemcsak a pénzről van szó, hanem a demok­rácia érvényesüléséről is, mert nincs és nem lehet egyoldalú demokrácia. A fogalom tartalmazza azt is: el kell fogadni a döntést , s ha ez az elfo­gadás több mint kényszerű köteles­ség, inkább a vélemény és döntés újragondolása, akkor közelítünk a demokratizmushoz, amióta létezik a többségi elv, mint a közösségi aka­ratnyilvánítás megnyilvánulási for­mája, azóta létezik az is, hogy a ki­sebbségnek, bármilyen nehéz túlten­nie magát a leszavaztatásán , el kell fogadnia önmagában is a tényt, mert különben csak emészti magát, duzzog, szembekerül azokkal, akik más véleményen vannak, mint ő. Választásokon, helyi népszavazá­sokon tanuljuk a közéletet, közéleti­­séget. S nem egyszeri, nem egy al­kalomra szóló feladat ez, hanem a demokratizmus folyamata. A taná­csok új gazdálkodási rendje, amely a jövő év elején lép életbe, ezt a fo­lyamatot tovább erősíti. Az önálló gazdálkodás az eddigieknél is na­gyobb felelősséget ró a választott testületek tagjaira, s felelős beszá­molási kötelezettségüknek úgy te­hetnek igazán eleget, ha döntéseik előkészítésébe s a döntések megho­zatalába még jobban bevonják a vá­lasztópolgárokat. Kétirányú szán­dékról lesz itt szó minden bizony­nyal, hiszen mind a településfejlesz­tési hozzájárulás, mind pedig a ja­nuár elsejétől életbe lépő fejkvóta — amely nem más, mint a települé­sek fejlesztésére és a tanácsi intéz­mények működtetésére szánt köz­ponti keretösszeg lélekszám szerinti elosztása — erősíti a tulajdonosi tu­datot. Igaz, a tanács gazdálkodik az összegekkel, mégis a „mi pénzünk­ről”, a „mi céljainkról” van szó, s így még erőteljesebben jelentkezhet s jelentkezik is minden bizonnyal a beleszólás iránti igény. A közös tu­lajdon gyarapítása, a saját település fejlődéséért érzett felelősség végső soron szintén a demokratizmust erő­síti. Ami megint nem öncélú — a te­lepülés polgárainak alapjogaihoz tar­tozik. De végletekben gondolkodjunk Persze ne felejtsük — igaz, nem alapfokon, de —, még tanuljuk a köz­­életiséget. Talán éppen ezért sem szabad végletekben gondolkodnunk. Hajlamosak vagyunk a település­­fejlesztési hozzájárulás eddigi ered­ményeit elsősorban csak igenekben és nemekben mérni, s az első számú lényeg tulajdonképpen ez: megnyil­vánul-e forintokban is a segíteni akarás, a kötődés. Csakhogy a nemek nem mindig a közömbösséget, a ta­gadást jelentik. Nem jelenthetik azt, hiszen sorakoznak előttünk a pél­dák: sok helyen a tehe halasztása éppen a bölcs előrelátás vagy belá­tás megnyilvánulása. Hiszen fel kel­lett és fel lehetett mérni a kötődé­sek jelenlegi határait. Ott, ahol ép­pen a község érdekében már koráb­ban elkezdődtek a lakosságot a teho összegénél lényegesen jobban terhe­lő vízműtársulások, gáztársulások szervezései, joggal és okkal halasz­tották el a teho bevezetését. Hangsúlyoznunk kell: elhalasztot­ták. Mert a településfejlesztési hoz­zájárulás tartalmát, lényegi céljait sehol nem kérdőjelezték meg, utasí­tották el. Ebben rejlik hát — furcsa­mód a tagadásban — a nem szava­zatokban is fellelhető pozitív tarta­lom. Mert nem két pártra szakadás­ról van szó, hanem ütköző vélemé­nyekről, nem ellenfelekről, hanem vitapartnerekről, s ez a vita nem gyengíti, hanem erősítheti a közsé­gek közösségeit. Hogy miként élt a lakosság a dön­tés jogával, s hogy hogyan élnek a tanácsok az új gazdasági lehetősé­gekkel és eszközökkel, az csak az el­következő évek munkája és eredmé­nyei során dől el. Ez a munka azon­ban nem követeli és nem is követel­heti meg a merev változtathatatlan­­ságot. Az együtt élő választók és vá­lasztottak demokratikus párbeszéde jelenti a garanciát a kor s a min­dennapi élet diktálta új és új közös döntések meghozatalára. S. Boda András

Next