Népszabadság, 1986. augusztus (44. évfolyam, 180-204. szám)

1986-08-01 / 180. szám

1986. augusztus 1., péntek NÉPSZABADSÁG Magyar—lengyel gazdasági megbeszélések Marjai József miniszterelnök-he­lyettes meghívására csütörtökön Bu­dapesten tárgyalt Wladyslaw Gwiaz­­da, a Lengyel Népköztársaság Mi­nisztertanácsának elnökhelyettese, Lengyelország állandó KGST-képvi­­selője. Marjai József és Wladyslaw Gwiazda tájékoztatta egymást az országaikban folyó gazdasági építő­munka feladatairól, áttekintették a magyar—lengyel gazdasági együtt­működés időszerű kérdéseit. Véle­ményt cseréltek a KGST tudomá­nyos-műszaki komplex programja megvalósításának helyzetéről, a KGST-együttműködés tökéletesítését szolgáló teendőkről, nemzetközi gaz­dasági és pénzügyi kérdésekről. A lengyel miniszterelnök-helyet­test fogadta Lázár György, a Minisz­tertanács elnöke. Wladyslaw Gwiaz­da találkozott Veress Péter külke­reskedelmi miniszterrel is. (MTI) Wolfgang Stauch­fuss budapesti tárgyalásai Lázár György, a Minisztertanács elnöke csütörtökön a Parlamentben fogadta Wolfgang Rauchfusst, a Né­met Demokratikus Köztársaság Mi­nisztertanácsának elnökhelyettesét, a magyar SNDK gazdasági és műsza­ki-tudományos együttműködési bi­­zottság társelnökét, aki hazánkban töltötte szabadságát. A szívélyes lég­körű, baráti eszmecserén részt vett Marjai József miniszterelnök-helyet­tes, a bizottság magyar társelnöke. Marjai József és Wolfgang Rauch­­fuss találkozójukon áttekintették a kétoldalú gazdasági és műszaki-tu­dományos együttműködés időszerű kérdéseit, az idei külkereskedelmi forgalmat, a soron levő teendőket. (MTI) Tegucigalpa elismerte a kontrák hondurasi jelenlétét Nyugatnémet állampolgárok ren­deztek tüntetést szerdán Managuá­­ban. A tüntetők követelték orszá­guk kormányától, hogy ítélje el a Reagan-kormány által támogatott, Nicaragua ellen irányuló terrorista akciókat. Tiltakoztak az ellen is, hogy Bonn Managuára próbálja há­rítani a felelősséget három nyugat­európai haláláért, akiket a „kont­rák” kedden gyilkoltak meg. Daniel Ortega nicaraguai elnök szerdán New Yorkban találkozott Jesse Jackson amerikai demokrata párti szenátorral. A Nueva Nicara­gua hírügynökségnek adott nyilat­kozatában Jackson egyébként kije­­­lentette, hogy minden tőle telhetőt megtesz a nicaraguai ügyekbe való amerikai beavatkozás megszünteté­séért. José Azcona del Hoyo hondurasi elnök szerdán rádiónyilatkozatban elismerte, hogy hazája területén a managuai kormány ellen harcoló „kontrák” egységei állomásoznak. Ezt azzal indokolta, hogy Honduras­­nak nincs elegendő ereje a „kont­rák” tevékenységének ellenőrzésére. Tegucigalpa egyébként mostanáig tagadta, hogy Ho­ndurasban nicara­­guai ellenforradalhárok tartózkod­­­na­k.* A Biztonsági Tanács Nicaragua­­vitájában szerdán felszólalt Vitalij Szafronov, a Szovjetunió állandó ENSZ-képv­iselőjének helyettese. Rá­mutatott: Washington minden esz­közt felhasznál annak érdekében, hogy Nicaraguában megdöntse a sandinista rendszert. Ennek indok­lására akarja elhitetni, hogy az or­szág „szovjet támaszponttá” válik, s területét a Szovjetunió az Egye­sült Államok elleni katonai akció­­­hoz akarja felhasználni. Szafronov a leghatározottabban kijelentette: a Szovjetuniónak nin­csenek ilyen szándékai, nem kíván semmiféle „nyomást” kifejteni az Egyesült Államokra, vagy a közép­amerikai országokra, általában sem, és különösen nem Nicaragua terü­letét felhasználva. A szovjet­­kül­dött egyúttal hangoztatta, hogy az Egyesült Államok által irányított el­lenforradalmi zsoldosok a Nicara­guával szomszédos országok terüle­tét használják fel; az amerikai kor­mányzat támaszpontokat hozott lét­re Közép-Amerikában, és katonai erőket állomásoztat a térségben. Vietnam küldötte figyelmeztetett, hogy a sandinista kormány meg­döntésére irányuló amerikai lépé­sek mindinkább hasonlítanak azok­ra, amelyek a vietnami intervenciót előzték meg. Kuba képviselője határozottan visszautasította az ország ellen Ver­­non Walters amerikai ENSZ-képvi­­selő által felhozott vádakat. Rámu­tatott: Kuba segítséget nyújt a san­dinista kormánynak önvédelmi har­cához, de — ahogy erre már pél­dát is mutatot­t — kész megfelelő rendezés esetén kivonni katonai ta­nácsadóit az országból. Az amerikai küldöttség várható­an vétót emel abban az esetben, ha a tanács többsége egyetért Nicara­gua kormányának kérésével. (MTI) Francia űrhajósok készülnek Csillagvárosba A francia országos űrkutatási központ Jean-Loup Chrétien ezre­dest­, az első francia űrhajóst és Mi­chel Tognini alezredest jelölte a kö­vetkező közös francia—szovjet űr­repülésre. A francia légierő két tisztje ősz­szel kezdi meg a Moszkva melletti Csillagvárosban a felkészülést az 1988 második felére tervezett kö­zös űrrepülésre egy Mir orbitális űrállomás fedélzetén. Jean-Loup Chrétien, az első fran­cia űrhajós, 1982 nyarán, egyhetes repülésen vett részt szovjet kollé­gáival a Szaljutsz űrállomáson. (MTI) Ismét Prem alakít kormányt Thaif­öldön Négy nappal a parlamenti vá­lasztások után a thaiföldi kormány­­koalíciót alkotó négy párt meg­egyezett abban, hogy újra Prem Tinszulanand tábornok legyen az ország miniszterelnöke. Premet a választásokon győztes demokrata párt jelölte. A jelölést még el kell fogadnia a nemzetgyű­lésnek, majd Bhumibol Aduljadedzs királynak. (AP) Amerikai orvos a Rojas-ügyről Kétség sem fér hozzá, hogy jú­lius 2-án chilei katonák egy cso­portja gyúlékony anyaggal leöntöt­te, majd felgyújtotta Rodrigo Ro­­jas, 19 éves amerikai állampolgár­ságú fényképészt és barátnőjét — jelentette ki szerdán dr. John Constable amerikai orvos az ame­rikai képviselőház albizottsága előtt. Constable percekkel azután érke­zett meg az egyik santiagói kórház­ba, hogy Rojast odaszállították, és tanúsítja, hogy az eszméletén lévő Rojas, utolsó perceiben világosan elmondta a kórház orvosainak, ho­gyan égették meg őket a katonák. (UPI) A MAGASÉPÍTŐ-IPAR JÖVŐJE A­pró lépésekkel fölfelé Némi magyarázattal — de nem magyarázkodással — kell kezdeni annak indoklását, hogy a három nagy válságágazat, a vaskohászat, a bányászat és a húsipar központi rendezése után most miért került a jóval kedvezőbb gazdasági pozíció­ban levő magasépítő-ipar is a kor­mány elé. A minősítés okai Mindenekelőtt a jelzőt — a vál­ságágazatot — érdemes elemezni. Ha ugyanis az építőipari szakembe­reket faggatjuk erről, okkal tilta­koznak a minősítés ellen, hiszen az ágazat — összességében — jövedel­mezően gazdálkodik. A funkcionális irányító szervek szerint viszont az a tény, hogy a szakma nyeresége a „meghaláshoz sok, az életben mara­dáshoz viszont kevés”, épp elegendő ok az elmarasztalásra. A mérlege­lésnél latba esik azonban az a társa­dalmi összkép is, amely az építő­iparról majd mindannyiunkban él. Sarkosan fogalmazva: az építőipar­ral baj volt a korábbi, túlfűtött be­ruházási, hiánypiaci időszakokban, és súlyos gondokkal küzd mostanság is, amikor jóval kevesebb a felada­ta, s valóban versenyhelyzetbe ke­rült. " Maradva az objektívebben meg­fogalmazható folyamatoknál: az épí­tőipar működési feltételei az utóbbi öt-hat évben drasztikusan módosul­tak. A VI. ötéves tervben az országos építési-szerelési teljesítmény — a ke­vesebb megrendelés miatt — hét szá­zalékkal, a legkritikusabb helyzet­ben levő magasépítő-ipar teljesítmé­nye pedig 27 százalékkal mérséklő­dött, öt év alatt 25 százalékkal csök­kentek a jól gépesíthető, termelé­kenyen végezhető beruházási fel­adatok, és 2 százalékkal növeked­tek a szakember- és időigényes fel­újítások. A lakásépítés stagnált, de ezen belül az állami erőforrásokból és telepszerűen, korszerű technoló­giával kivitelezhető lakások száma és aránya erőteljesen visszaesett, így jelenleg a házgyárak kapacitá­sa alig hatvan százalékban kihasz­nált. A feladatváltást s az alkalmazko­dást tovább nehezítette, hogy az el­múlt középtávú tervidőszakban a tervezett húszezerrel szemben hat­vanezren távoztak a kivitelező épí­tőiparból. S bár a verseny, a szerve­zeti korszerűsítések és az újabb ösz­tönzési lehetőségek jelentékeny mér­tékben hozzájárultak a hatékonyab­ban, szervezettebben végzett mun­kához, a mindebből származó elő­nyök nem tudták ellensúlyozni a sza­bályozószigorítások — igen jelen­tős — jövedelemmérséklő hatásait. Mindezek ellenére a­­ szakma nettó termelékenységi mutatói javultak, és összességében nyereségesen gaz­dálkodott. Amibe persze a mintegy 47 százalékos árnövekedés is bele­játszik. (Ám a reális megítélés vé­gett indokolt megjegyezni: ennek hatvan százalékát az ipari anyagok áremelése, 33 százalékát pedig a műszaki-minőségi tartalom változá­sa idézte elő, s csupán hét százalék vezethető vissza az építőipari ár­­szabályozás módosítására.) \cs­.íiásci*lla­­­mosok Ezek a folyamatok — valamint a vállalatok eltérő piaci magatartá­sa, vállalkozási készsége, vezetési hibái — igen erőteljesen differen­ciálták a gazdasági pozíciókat. Az átlagosnak tekinthető nyolc-kilenc százalékos jövedelmezőség mellett a lakás- és kommunális építésben kulcsszerepű magasépítő vállalatok jövedelmezősége 3,7 százalékra csök­kent. Tavaly már 23 kivitelező vál­lalat és szövetkezet volt veszteséges, közülük négyre — a 43-as ÁÉV-re, a Duna—Tisza-közi ÁÉV-re, a Veszp­rém Megyei ÁÉV-re és a Közép-ma­gyarországi Közmű- és Mélyépítő Vállalatra — jutott az összveszteség nyolcvan százaléka, több mint egy­­milliárd forint. Ezeket a nagyvállalatokat azon­ban — hiába a tartós és jelentős ráfizetés — nem lehet egyszerűen csak becsukni, mivel munkájukra — igaz, a mainál jóval szervezettebb és jövedelmezőbb feltételekkel — a jövőben is szükség van. A népgazdaság tervezett dinami­zálódásából adódóan ugyanis 1986 és 1990 között a kivitelező építőipar — a korábbi termeléscsökkenéssel sz­emben­­— 12—14 százalékkal bő­vítheti a termelését. (Már az idén egy-két százalékos növekedéssel szá­moltak, ám továbbra is csökkenés várható.) A termelés bővüléséhez — a korábbinál mérsékeltebb áremel­kedések mellett — az egész szakmá­ban, de főként a magasépítőknél múlhatatlanul szükség van a struk­túraváltás felgyorsítására és a jobb piaci alkalmazkodásra. Ez a megha­tározó feltétele a növekedésnek. Forrását pedig a szakágazat mint­egy nyolcvanszázalékos nyereség­­növekedése teremtené meg. (A VII. ötéves terv a nehéz helyzetű ma­gasépítő-iparban ennél is gyorsabb, 104 százalékos eredményjavulással kalkulál.) Ám ennek a kemény kö­vetelménynek csak akkor van rea­litása, ha a magasépítő-ipar — a vál­lalati tartalékfeltáró, költségcsök­kentő és szervezési intézkedések mellett — szelektív módon, az újabb feladatokra orientáltan fejleszteni is tud. Azaz képes pótolni, korsze­rűsíteni a változó, megújuló felada­tokhoz szükséges eszközeit. Ám, hogy ezt mi módon lehet megolda­ni — mindmáig vitatott volt. Három lépcsőben A konfliktus mértékének érzékel­tetéséhez tudni kell, hogy a kivite­lező építőipar — eltérően a többi válságágazattól — eddig sem fo­gyasztotta, hanem növelte a költség­­vetés bevételeit. Az ágazat nettó költségvetési befizetése öt év alatt a népgazdasági átlagot meghaladó­an 13,7 milliárd forintról 22,4 mil­liárd forintra nőtt, míg támogatás­ra ennek csupán két százalékát kapták vissza. A kritikus helyzetű magasépítőknél az elvonás mértéke még ennél is jobban, 81 százalékkal emelkedett. Az okok — a belső szervezési, munkaerő-, anyag- és álta­lában költséggazdálkodási, valamint alkalmazkodási gyengeségeken túl a szabályozás szigorodásából, vala­mint a kivitelező építőipar sajátos­ságaiból — főként a nagy eszköz- és élőmunka-igényességből — együt­tesen adódtak, így a különböző, idő­leges adókedvezmények ellenére a nyereségadó mellett a vagyonadót, valamint a bér- és kereseti adót a vállalatok csak úgy tudták a költ­ségvetésbe befizetni, ha ehhez erő­forrásaikat évről évre az amortizá­cióból is kiegészítették. Mindebből adódik, hogy — miközben az építő­ipari béremelések elmaradtak a nép­­gazdasági átlagtól — a vállalatok, a jók és a rosszaik egyaránt, techni­kai-technológiai értelemben nagyon „lerongyolódtak”. Jelenleg a ma­gasépítő-iparban a nullára leírt gé­pek, berendezések aránya 30—40 százalék. S ma már nemhogy a bővített, de az egyszerű újraterme­léshez sincsenek meg a fejlesztési források. A kormány előterjesztése abból a felismerésből indult ki, hogy a pénzügyi feszültségeket csak fokoza­tosan, több év távlatában, három nagy ütemben lehet feloldani. Az idén — első menetben — célszerű rendezni a legveszteségesebb válla­latok helyzetét, mivel a tartós fize­tési zavarok a szállítók, felhaszná­lók kiegyensúlyozott gazdálkodását is lehetetlenné teszik. A szelektív rendezési megoldások keretében a szaktárca a legremény­­telenebb helyzetben lévő Közép-ma­gyarországi Közmű- és Mélyépítő Vállalatot felszámolta. A Kelet-ma­gyarországi ÁÉV és a Veszprém Me­gyei ÁÉV önerős megoldással fedez­te hiányát. Négy — amelyből három a lakás- és a kommunális építésekben — meghatározó szerepű nagyválla­lattal pedig az ÉVM és az érintett főhatóságok újszerű rendezési meg­állapodásokat kötnek. Ennek kereté­ben a 43-as ÁÉV-et — amely a bu­dapesti lakásépítés fő letéteménye­se­n radikális fogyókúrára kötele­zik. Két házgyárukat teljesen leál­lítják és eladják műanyagipari, il­letve textilhulladék feldolgozásával foglalkozó vállalatoknak. Ezzel a 43-as kapacitása ugyan a felére zsugorodik, de mód van az általá­nos­­költségek lényeges mérsék­­­­lésére, a szervezeti és a belső ér­dekeltségi rendszer lényeges kor­szerűsítésére. Hasonló megoldások­hoz folyamodnak a Dél-magyaror­szági Magas- és Mélyépítő Vállalat­nál, a Duna—Tisza közi Magas- és Mélyépítő Vállalatnál, valamint az Építőgépgyártó Vállalatnál. A sze­gediek például azt tervezik, hogy Békés megyei leányvállalatuk eszkö­zeinek egy részét értékesítik, s el­adják szegedi munkásszálló-komp­lexumukat és ipartelepük egyik 5000 négyzetméteres csarnokát. Az ÉP­GÉP és a DATÉP is felszámolja, il­letve értékesíti túl nagyra nőtt szer­vezetéből a másutt is kelendő és hasznosítható épületeket, eszközöket, üzemeket. A bank által hitelképesnek minő­sített vevők kölcsönt vehetnek fel a tranzakciók gyors lebonyolításá­ra, a befolyt összegekből pedig az építővállalatok kiegyenlíthetik költ­ségvetési tartozásaikat és a bankkal szembeni kötelezettségeiket. E válla­latok pénzügyi helyzetének rendezé­sére az ÉVM megállapodásokat köt, amelyekben mindkét fél tisztázza s rögzíti feladatait. A vállalatoknak elsősorban saját erejükre kell tá­maszkodniuk, s ezt egészítik ki a központi intézkedések. A tartós mű­ködőképesség feltételeinek megte­remtése érdekében öt lakásépítő vál­lalatnál — 43, ÁÉV, BULAV, DUT­ÉP, DÉLÉP, VÁÉV — nyílik mód arra, hogy az átadott lakások után járó adókedvezményt a nyereség­adón kívül más adónemekből is visszakaphassák. Hosszú menetelés Az építőipar helyzetének rendezé­se ezzel természetesen nem zárul le. A veszteségeseken túl ugyanis még húsz-harminc építőipari szervezet minősíthető alacsony jövedelmezősé­gűnek, illetve olyannak, amelynél a teljesítmények növeléséhez — a vállalkozókészség és a vezetés szín­vonalának javítása mellett — fej­lesztésre is szükség van. Ezért a központi intézkedések során, a má­sodik szakaszban, ez év szeptembe­réig mintegy harminc alacsony ha­tékonyságú vállalat legalább kétéves racionalizálási programot dolgoz ki a költségek csökkentésére, a kihasz­nálatlan eszközök értékesítésére s tevékenységük diverzifikálására. E programok alapján dönt majd az Állami Tervbizottság a vállalatok fejlesztési elképzeléseit segítő, 1987. évi központi támogatásokról. A prog­ramok megvalósítása érdekében pe­dig a minisztérium megállapodáso­kat fog kötni a vállalatokkal mind az állami alapjuttatás, mind az eset­leges egyéb kedvezmények igénybe­vételének a feltételeiről. Ezek az intézkedések azonban nem oldják fel — csupán mérsékelik — a magasépítő-ipar VII. ötéves tervi feladatai és forráshiánya közti el­lentmondásokat. A kormány mos­tani döntése szerint ennek rendezé­sére a harmadik szakaszban, egy ké­sőbbi időpontban, a tervező és a szabályozó munka keretében kerül sor. Mindez érzékelteti: a magasépítő­ipar elhúzódó nehézségeit nem le­het egy csapásra megoldani. Ám a jelenlegi döntések a válságból kive­zető újabb, szelektívebb megoldá­sokhoz jó útmutatást adnak. Ahhoz, hogy ezen az úton a magasépítő vállalatok egyáltalán elindulhassa­nak, most a kormányzat a legége­tőbb pénzügyi gondok feloldásával és a működőképesség javításával kedvezőbb feltételeket teremtett. A beruházót és a lakosságot egyaránt megnyerni és megtartani képes — s így a­­válságból is kiutat találó — vállalkozó építőipar kialakulásáig azonban még hátra van a vállala­tok „hosszú menetelése”. Bossányi Katalin NÉHÁNY SORBAN Turgut Özal török miniszterelnök — aki szerdán, hivatalos tárgyalá­sai befejeztével elutazott Moszkvá­ból — csütörtökön az Üzbég SZSZK nevezetességeivel ismerke­dett, majd Leningrádba utazott. (TASZSZ) Vu Hszüe-csien kínai államtaná­csos és külügyminiszter csütörtökön találkozott Kenneth Adelmannel, az amerikai fegyverzet-ellenőrzési és leszerelési hivatal igazgatójával, aki július 29-én érkezett Pekingbe kon­zultációra. (MTI) Húsz nyugati cég kérvényezte a lengyel hatóságoknál, hogy a len­gyel vállalatokkal együtt vegyes vállalatokat alapíthasson a nemrég elfogadott törvény alapján. További nyugati cégek részéről is komoly az érdeklődés, ezek egyelőre várják, hogy Lengyelországban megjelenjen a törvény végrehajtási utasítása. (MTI), Fegyveres összetűzések voltak a beludzs nemzetiség és a kormány­csapatok között az iráni Listan és Beludzsisztán tartományban. Mirja­­veh térségében a beludzs nemzeti­ségi törzs tagjai és az „iszlám for­radalmi gárdisták” nevű szervezet csapatai között voltak összecsapá­sok. A harcokban a „gárdisták” ki­lenc fegyverest veszítettek. A ható­ságok — válaszul a beludzs akciók­ra — Zahedánban nyilvános kivég­zést rendeltek el, tizenöt embert felakasztottak. (TASZSZ) A Fehér Ház szerdán a képviselő­ház elé terjesztette jelentését az Egyesült Államok Líbia elleni szank­cióiról. A jelentés szerint Líbia to­vábbra is rendkívüli mértékben ve­szélyezteti az Egyesült Államok nemzetbiztonsági érdekeit és közel­­keleti politikáját. Reagan elnök már korábban jelezte azt a szándé­kát, hogy érvényben tartja a Líbia elleni szankciókat. (TASZSZ) Ismeretlen tettesek pokolgépet robbantottak szerdán a kolumbiai főváros, Bogotá központjában. A robbanás a hivatali idő lejártakor történt, öten megsebesültek. (AFP) A szociáldemokrata irányzatú Né­pi Nemzeti Párt (PNP) nyerte meg Jamaicában a kedden tartott hely­­hatósági választásokat. A PNP a szavazatok 57 százalékát kapta, és ezzel vereséget mért az Amerika­­barát, konzervatív irányzatú Jamai­cai Munkáspártra (JLP). Ezzel a PNP tizennégy közigazgatási egy­ségből tízben átvette az irányítást. (AFP) Nagy-Britannia tavaly 1,3 milliárd font sterling segélyt nyújtott 124, főként fejlődő országnak. India to­vábbra is a legnagyobb kedvezmé­nyezett: 106 millió font sterlinghez jutott tavaly Londontól. A másik legfontosabb kiemelt cél a Szahará­tól délre fekvő országok támogatá­sa volt: a teljes összeg 42 százalé­kát kapták. (KUNA) Az OPEC soros elnöke csütörtö­kön közölte: a szervezet genfi mi­niszteri értekezletén a 13 tagállam közül kilenc a kőolaj-kitermelés ön­kéntes visszafogásában állapodott meg. A mérséklést elfogadó orszá­gok megegyeztek, hogy a jelenlegi — napi húszmillió hordóra becsült — termelést 1,9 millió hordóval csökkentik. (MTI) A jordániai fővárosban tartózko­dó amerikai alelnök csütörtökön Hasszán Ibn Talal trónörökössel és Zaid al-Rifai miniszterelnökkel tár­gyalt. Bush közel-keleti körútjának előző állomásán, Izraelben, közvet­len tárgyalásokra szólította fel Pe­­resz izraeli miniszterelnököt és Husszein jordániai uralkodót. (MTI) Háromszázalékos volt a Fülöp­­szigeteki gazdaság teljesítményének csökkenése az év első felében, 1985 hasonló időszakához képest — kö­zölte egy manilai kormányzati il­letékes. (AP) * Agyonlőttek egy protestáns üzlet­embert szerdán az észak-írországi Omagh közelében. A gyilkosságot az Ír Köztársasági Hadsereg (IRA) nevű szélsőséges katolikus szervezet vállalta magára. Az IRA szerint az agyonlőtt férfi a biztonsági erők­nek dolgozott. (UPI)

Next