Népszabadság, 1986. szeptember (44. évfolyam, 205-230. szám)

1986-09-27 / 228. szám

4 NÉPSZABADSÁG 1986. szeptember 27., szombat Politikai biztonság nem képzelhető el a gazdasági kapcsolatok fejlesztése nélkül­ ­Közlemény az MSZMP és az SPD parlamenti munkacsoportjának üléséről Nyers Rezsőnek, a Magyar Szocia­lista Munkáspárt Központi Bizottsá­ga tagjának, az Országgyűlés keres­kedelmi bizottsága elnökének, vala­mint Wolfgang Rothnak, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) elnök­sége tagjának és parlamenti frakció­ja alelnökének vezetésével szeptem­ber 24. és 26. között Bonnban ülése­zett az MSZMP és az SPD közös par­lamenti munkabizottsága. A megbe­széléseken áttekintették a kelet— nyugati gazdasági együttműködés és az energiapolitika időszerű kérdéseit. A munkabizottság a véleménycsere eredményeként közös nyilatkozatot fogadott el. A kelet—nyugati kapcsolatok hasz­nosan szolgálják a népek, az álla­mok közötti bizalom erősítését, a nemzetközi béke és biztonság, az enyhülés ügyét. Az enyhülési poli­tika új szakaszának elérésére törek­szünk. Közös célunk egy olyan euró­pai békerend, kollektív biztonsági és együttműködési rendszer létre­hozása, amely átfogja, s végül meg­szünteti a katonai-politikai szövet­ségeket. E politika megvalósítására jó le­hetőséget látunk. A kelet- és nyugat­európai államok közötti viszonyban sikerült megőrizni az enyhülési po­litika első szakaszában megteremtett bizalmi tőke jelentős részét. Ez le­hetővé teszi az európai államok szá­mára, hogy a nagyhatalmak közötti viszony javítására és az enyhülési folyamatra is pozitív befolyást gya­koroljanak. Az európai béke és biz­tonság tartós alapjainak megterem­tése érdekében a különböző társa­dalmi rendszerekhez tartozó orszá­gok szoros együttműködésére törek­szünk, az európai biztonsági és együttműködési értekezlet záróok­mányában megfogalmazott elvek szellemében. Az együttműködés eddigi tapasz­talatai azonban meggyőzően bizo­nyítják, hogy politikai biztonság nem képzelhető el a gazdasági kap­csolatok kölcsönösen előnyös fejlesz­tése nélkül. A sokrétű és szilárd ala­pokon nyugvó gazdasági együttmű­ködés erősíti a bizalmat, közös ér­dekeket teremt, s ezzel a biztonság­­politikai ellentétek csökkentéséhez is hozzájárul. Ezért célunk a Kelet és Nyugat közötti széles körű együtt­működés előmozdítása, ezen­­belül mindenekelőtt az NSZK és Magyar­­ország közötti gazdasági kapcsola­tok fejlődési lehetőségeinek további javítása. Ennek elengedhetetlen feltétele a Kelet és Nyugat közötti szorosabb műszaki-tudományos technológiai kooperáció. Az e téren fenntartott folyamatos kapcsolatok hozzájárul­nak ahhoz, hogy Kelet-Európában az exportkínálatot a modern ipari késztermékek irányába fejlesszük tovább. A napjainkban végbemenő, mindenekelőtt a mikroelektronikára mint kulcstechnológiára alapozott szerkezetváltás közepette a nem ki­elégítő együttműködés az említett területeken megosztást hozna létre Európában. Ebben az esetben a gaz­dasági kapcsolatok fejlődést előmoz­dító hatása csak igen csekély mér­tékben érvényesülhet, s így ezek a kapcsolatok az európai enyhülési po­litika szilárd tartópillérei sem lehet­nek. Ezért síkraszállunk a Kelet és Nyugat közötti intenzív műszaki­­tudományos-technológiai kapcsola­tok mellett, amelyek kölcsönös ér­dekeket szolgálnak. Európa keleti és nyugati részének mélyebb gazdasági együttműködése hozzájárulhat ahhoz is, hogy az európai földrész világ­­gazdasági térvesztése megálljon. Különösen szoros együttműködést tartunk szükségesnek a környezet­­védelemben. A környezet pusztítása nem áll meg az egyes országok vagy társadalmi rendszerek határainál. Ezért mindenkinek közös érdeke, hogy a környezetpusztítás elkerülé­sét szolgáló műszaki tudás minden­ki számára hozzáférhetővé váljék. A munkacsoport részletesen foglal­kozott az energiapolitika időszerű kérdéseivel. Egyetértettek abban, hogy az energiapolitika más terü­letei mellett az alternatív energia­­források feltárása és technológiák kidolgozása is nemzetközi együtt­működést igényel. Nagy jelentőséget tulajdonítanak a KGST és az EGK között létrejövő kapcsolatoknak, valamint az EGK és az egyes KGST-tagországok kö­zötti gazdasági, tudományos-műsza­ki együttműködés szerződéses ren­dezésének. Fontosnak tartják, hogy a hagyományos kereskedelmi kap­csolatokon túlmutató fejlettebb együttműködési formák, kooperá­ciók, közös vállalatok révén a gaz­dasági együttműködés a termelési szférára is kiterjedjen. A kelet-nyugati gazdasági kap­csolatok bővítése nemcsak a tech­nológiai transzfer javítását, teszi szükségessé, hanem a gazdaságszer­vezés tökéletesítését is. A Magyar Népköztársaságnak e tekintetben már sok tapasztalata van. A felek fontosnak tartják, hogy a vállala­tokat széles körű döntési hatáskö­rökkel ruházzák fel, mindenekelőtt a külkereskedelemben, mert az le­hetővé teszi gazdasági teljesítőké­pességük növelését és a gazdasági szerkezetváltáshoz való rugalmasabb alkalmazkodást. A Magyar Népköz­­társaság kedvező feltételeket terem­tett a külföldi beruházók számára. Ez igen sokat ígérő út azon cél el­érése felé, hogy külföldi tőke és mű­szaki, valamint vállalati tapasztala­tok igénybevételével növeljék a gaz­daság teljesítőképességét. Megítélé­sük szerint a nyugati és a keleti vállalatok közötti kooperáció jó le­hetőséget nyújt a technológiai transzfer megvalósításához, egyben a kölcsönös bizalom erősítéséhez is. Aggodalommal tölt el bennünket a protekcionista intézkedések roha­mos terjedése, az általános kereske­delmi szabályokat sértő intézkedé­sek gyakorlata. Ez a Kölcsönös Gaz­dasági Segítség Tanácsához tartozó országok kereskedelmi lehetőségeit is akadályozza. Nyugat-Európa mind­inkább olyan ipari preferenciaöve­zetté válik, amely az EFTA-val, a földközi-tengeri, valamint az ASE­­AN-országokkal külön megállapo­dásokat kötött, a KGST-országokkal azonban nem. Szükségesnek tartjuk a GATT elveinek alkalmazását a kölcsönösen előnyös, korlátozások­tól mentes kapcsolatok kialakítását. Mindezek alapján fontosnak tart­juk az európai gazdasági térséget összetartó szálak szorosabbra fűzé­sét. A technológiai együttműködés és a kereskedelem csak akkor fejlőd­het, ha mindkét oldalon megvan a bizalom az együttműködés tartóssá­gát illetően. Ezért a kereskedelem és a technológiai transzfer terén az ál­lami korlátozó intézkedéseket — hacsak nem alapvető biztonsági ér­dekekből fakadnak — nem szabad a politikai nyomás eszközének te­kinteni, s mint ilyeneket alkalmaz­ni. Csak ebben az esetben van le­hetőség a bizalom erősítésére és az enyhülés előmozdítására. Szükségesnek tartjuk, hogy nem­zetközi téren is további kezdemé­nyezések történjenek a kelet-nyu­gati gazdasági kapcsolatok erősíté­séért. Ennek során fokozott mér­tékben ki kell használni a helsinki záróokmány által nyújtott, illetve a helsinki folyamat során feltáruló le­hetőségeket. El kell érni, hogy a bécsi utótalálkozó az európai gaz­dasági együttműködés elmélyítésé­nek fontos fórumává váljon. Megállapítjuk, hogy Magyarország és az NSZK között a kölcsönös elő­nyökön nyugvó sokrétű gazdasági együttműködés jól szolgálja mind­két ország érdekeit, és hozzájárul az eltérő gazdasági rendszerű országok közötti kapcsolatok bővüléséhez. A kapcsolatok fejlesztése érdeké­ben szükségesnek tartjuk, hogy ki­­egyensúlyozott növekedéssel tovább­fejlesszék a kapcsolatokat. Fontos­nak tartjuk, hogy mindkét párt a maga eszközeivel járuljon hozzá a magyar E NSZK gazdasági együtt­működés új területeinek feltárásá­hoz. (MTI)* A magyar delegáció péntek este hazaérkezett. A GATT megvizsgálja a mezőgazdasági szubvenciók negatív következményeit SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ A TAGORSZÁGOK MINISZTERI ÉRTEKEZLETÉRŐL Furulyás Ferenc, a Külkereskedel­mi Minisztérium főosztályvezetője pénteken sajtótájékoztatón számolt be az Általános Vámtarifa és Keres­kedelmi Egyezmény, a GATT tagor­szágainak legutóbbi, Uruguayban megtartott miniszteri szintű értekez­letéről. Elöljáróban elmondta: általános vélemény, hogy a GATT történeté­ben a mostani ülés volt az egyik leg­fontosabb. Több olyan megállapodás született ugyanis, amely hosszabb tá­von lehetőséget teremthet a nemzet­közi kereskedelem feltételeinek szá­mottevő javításához. Az elmúlt években a világgazda­ságban tapasztalható feszültségek, a jelentős árfolyam-ingadozások és a növekvő munkanélküliség miatt egy­re több ország vezetett be protekcio­nista intézkedéseket belső gazdasá­gának védelmére. Mindez megrendí­tette a GATT tekintélyét, és hosz­­szabb távon hátrányosan hatott a nemzetközi kereskedelem alakulásá­ra is. Mind több tagországnak vált érdekévé a tárgyalások felújítása. Ennek eredményeként állapodtak meg a legutóbbi miniszteri értekez­leten, hogy új, többéves tárgyalásso­rozatot kezdenek. Megvizsgálják a protekcionizmus visszaszorításának és megállításának lehetőségeit, a me­zőgazdasági kereskedelem liberalizá­lásának feltételeit, általánosan sza­bályozzák a szolgáltatások nemzet­közi kereskedelmét, valamint felül­vizsgálják azokat a kereskedelmi elő­nyöket, amelyeket a fejlődő országok élveznek. A miniszteri értekezleten részt ve­vők megállapodtak abban, hogy a tárgyalássorozat megkezdéséig nem hoznak új, GATT-ellenes intézkedé­seket, s az új tárgyalási forduló ide­je alatt fokozatosan megszüntetik korábbi, a GATT szabályaiba ütköző intézkedéseiket. Ellenőrző bizottsá­got hoztak létre, amelynek feladata, hogy figyelemmel kísérje: eleget tesznek-e a tagállamok vállalásuk­nak. Magyarország számára igen fontos megállapodás jött létre arról, hogy az új forduló keretében megvizsgálják a mezőgazdasági termékek kereske­delmében alkalmazott szubvenciók negatív következményeit, így először a GATT történetében a szervezet fó­rumain vitatják meg az EGK által alkalmazott közös mezőgazdasági po­litikát. A javaslatot egyébként hosz­­szas vita előzte meg. Végül is a meg­állapodás az EGK, az USA és a 14-ek cairnsi csoportja néven ismert mezőgazdasági exportőr országok tár­gyalásának eredményeként jött létre. A 14-ek csoportjának Magyaror­szág is tagja, olyan jelentős exportá­ló országokkal együtt, mint például Ausztrália, Kanada, Argentína és Brazília. Hazánknak megkülönbözte­tett érdeke fűződik a nemzetközi mezőgazdasági kereskedelem felté­telrendszerének felülvizsgálatához és a mainál kedvezőbb és méltányo­­sabb szabályozás kialakításához. Az elmúlt két évben ugyanis a közös pia­ci országok által alkalmazott szub­venciók miatt mintegy 500 millió dolláros veszteség érte a magyar ag­rárexportot. Az új tárgyalássorozaton szó lesz a vámok további csökkentéséről, a nem vámjellegű akadályok le­építéséről, a GATT vitarendezési mechanizmusának javításáról, va­lamint a közvetlen külföldi beru­házások és a szellemi tulajdon fokozottabb védelméről is. A minisz­terek által elfogadott deklaráció fon­tos célként jelöli meg azt is, hogy a GATT — mint a nemzetközi keres­kedelempolitika koordinálását biz­tosító intézmény — szerepe a jövő­ben számottevően növekedjék. Ennek érdekében a szervezet mindinkább bele akar szólni a tagországok nem­zeti kereskedelempolitikájának ala­kításába, hogy így is biztosítsa a ke­reskedelemben az egyenlő elbánást. (MTI) Gazdasági tárgyalások Jugoszláviával az együttműködésről Marjai József, a Minisztertanács elnökhelyettese pénteken Eszéken tárgyalásokat folytatott Janez Zeml­­janiccsal, a Jugoszláv Szocialista Szö­vetségi Köztársaság szövetségi vég­rehajtó tanácsának (kormányának) alelnökével. A megbeszélésen kölcsönösen tájé­koztatták egymást a két ország előtt álló népgazdaság-fejlesztési felada­tokról, és véleményt cseréltek a vi­lággazdaság időszerű kérdéseiről. Megvizsgálták a magyar—jugoszláv gazdasági együttműködés időszerű kérdéseit, és intézkedéseket határoz­tak meg a kétoldalú gazdasági kap­csolatok bővítésére. (MTI) A részmunkaidős foglalkoztatásról és a családi pótlékról A vasárnapi tv-műsor kérdéseire válaszol Csehák Judit Folytatjuk Csehák Juditnak, a Minisztertanács elnökhelyettesének vá­laszait azokra a kérdésekre, amelyek vasárnap délután a televízió Hétvége című műsorához érkeztek, s ott nem maradt idő a megválaszolásukra. — Lesz-e mód arra, hogy a kis­gyermekes anyák a jövőben napi 4— 5 órát dolgozzanak? — A törvényes munkaidőnél rövi­­debb munkavégzésre, ami lehet na­pi négy vagy hat óra is, a munkajo­gi szabályok szerint ma is van mód. Ilyen esetben a munkabért a rész­­munkaidő alapul vételével, de a tel­jesítményeket is figyelembe véve kell megállapítani. A részmunka­­időben foglalkoztatottak jogai, köte­lességei azonosak a teljes munka­időben foglalkoztatottakéival. Társadalompolitikai, népesedéspo­litikai megfontolásokból a részmun­kaidős foglalkoztatás elsősorban a gyermekes anyáknak ajánlatos, még­pedig azért, hogy harmonikusabban összeegyeztethessék családi teen­dőiket és a kereső foglalkozást, a családi jövedelem kiegészítését. A részmunkaidős foglalkoztatásban szeretnénk mindinkább érdekeltté tenni a munkavállalókat, a vállalato­kat és a szövetkezeteket. Ezért e fog­lalkoztatási forma a keresetszabályo­zás, adózás tekintetében kedvezmé­nyes. A vállalatok önállóságát szem előtt tartva azonban a részmunka­­idős foglalkoztatást a jövőben sem célszerű, illetve lehetséges a munkál­tatóknak kötelezővé tenni. A tapasz­talatok szerint egyébként ma még a gyermekes anyák többsége sem igen vállalkozik részmunkaidős állások vállalására. — Miért az apák kapják a családi pótlékot, miért nem az anyák? — Együtt élő házastársak eseté­ben a családi pótlékot, ha arra mindketten jogosultak, elsősorban az apa jogán kell megállapítani. A jog­szabály azonban módot ad arra is, hogy bizonyos esetekben az anya jo­gán állapítsák meg, például olyan esetben, ha az anya nagyobb összegű családi pótlékra jogosult, vagy az apa nem gondoskodik a gyermekekről. — Miért kap ugyanolyan összegű családi pótlékot a beteg gyermekét egyedül nevelő szülő, mint az, aki családban neveli beteg gyermekét? — A jelenlegi rendelkezések csak egy és két gyermek esetén nyújta­nak a gyermeket egyedül nevelő szü­lőknek kedvezményeket. A beteg gyermeket eltartó szülőnél ez a ked­vezmény azért nem érvényesül, mert a jogszabály a beteg gyermek után eleve nagyobb összegű családi pót­lékot ír elő, ennek havi összege gyermekenként 1040 forint. Kétség­telen, hogy a beteg gyermeket egye­dül, illetve családban nevelő szü­lő jövedelmi viszonyai között lehet­nek lényeges különbségek az egye­dülállók hátrányára, de az érvény­ben levő jogszabályok további ked­vezményekre nem adnak lehetősé­get. A családi pótlék rendszerének felülvizsgálata, korszerűsítése során kezdeményezzük az ilyen és ehhez hasonló gondok megoldását, a két­ségtelenül nehezebb helyzetben le­vő családok érdekében. — Kaphatnak-e a mozgássérültek lakásvásárláshoz vissza nem téríten­dő támogatást? — Igen. Ha olyan lakást vásárol­nak, amely a mindennapi életüket könnyíti, speciális műszaki megoldá­sok miatt az átlagosnál nagyobb költséggel épült. A támogatás kezde­ményezésére a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége jogosult.­­ A nyugdíjrendszer módosításá­ról sok hír kering. Beszélnek arról is, hogy bevezetik a „rugalmas nyug­­díj”-korhatárt. Igaz ez? És ha igen, mikor? — Ismeretes, hogy hazánkban me­chanikus nyugdíjaztatási gyakorlat alakult ki. Ezért van igény olyan ér­dekeltség kidolgozására, amely sze­rint ha valaki a nyugdíjkorhatáron túl tovább dolgozik, ez fejeződjék ki a nyugdíj összegében. Más szóval érje meg, ha valaki a nyugdíj igény­­bevétele helyett tovább dolgozik. Van olyan igény is, hogy legyen mód az öregségi nyugdíjra jogosító korhatár betöltése előtt igénybe venni az öregségi nyugdíjat. Ter­mészetesen a nyugdíjba vonulás fel­tételei csak egy részében kapcsolód­nak a társadalombiztosításhoz, szo­ros a kapcsolat a mindenkori fog­lalkoztatási helyzettel, foglalkozta­táspolitikával. Olyan rugalmas rend­szer bevezetésére törekszünk, amely majd a nyugdíjas és a munkáltatók megállapodását helyezi előtérbe. De máris meg kell jegyeznem, hogy a korhatár előtti nyugdíjazás minden­ki számára elérhető lehetősége, az úgynevezett lefelé rugalmas korha­tár ma nem látszik reálisan megva­lósíthatónak. Az időpontról termé­szetesen konkrétan még nem szólha­tunk, ezekben a kérdésekben még nem alakultak ki a végleges állás­pontok. — Mikor vizsgálják felül a nyug­díjkedvezménnyel járó munkakörö­ket? — Nem vitás, hogy egyes, egész­ségre különösen ártalmas, fokozott igénybevétellel járó munkaterülete­ken, foglalkozásokban felvetődik a nyugdíjkedvezmény bevezetésének igénye, viszont az elmúlt években, évtizedekben bekövetkezett techno­lógiai korszerűsítések miatt jó né­hány foglalkozásban, munkahelyen sikerült az egészségkárosító hatáso­kat kiküszöbölni, s így indokoltnak tűnik e területeken a korábban meg­adott nyugdíjkedvezmények elvoná­sa. Az elmondottakból kitűnik, hogy indokolt az egész korkedvezményes nyugdíjrendszer felülvizsgálata is. — Miért csak a dolgozó nő kaphat özvegyi nyugdíjat, a nyugdíjas nem, pedig ő jobban rá lenne szorulva? — A jelenlegi szabályok évtize­dekkel ezelőtti megfontolásokon nyugszanak. Ma már sok tekintet­ben korrekcióra, változtatásra éret­tek. Az özvegyi nyugdíjrendszer is több ponton korszerűsítésre szorul, a változtatások, a részletes szabályo­zás kidolgozása jelenleg folyik.­­ A mozgássérültek gépkocsi-ki­utalásánál miért hoztak olyan szigo­rú rendelkezést, hogy csak a legki­sebb összegű rokkantnyugdíjasok kaphatnak kedvezményt? — Egy egészen friss, ez év augusz­tusában megjelent egészségügyi mi­niszteri rendelet intézkedik a moz­gáskorlátozottak gépjárműveivel kapcsolatos kedvezményekről. A ren­delet szerint a kedvezmények kizá­rólag a mozgáskorlátozott személyt illetik meg, ha a jogszabályban elő­írt feltételeknek az illető megfelel. Gépkocsivásárláshoz az a mozgás­­sérült kaphat anyagi támogatást, akinek a saját, valamint a vele kö­zös háztartásban élő közeli hozzátar­tozóinak egy főre jutó havi átlagos jövedelme nem haladja meg a mun­kaviszonyon alapuló saját jogú öreg­ségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét. 1986-ban az öregséginyugdíj-minimum havi 2400 forint. A rendelkezés szerint tehát a valóban rászorultak támogatása ke­rül előtérbe, és megszűnik a gépko­csi típusához kapcsolódó mechani­kus kedvezmény, így a szociális tá­mogatások más területein is alkal­mazott rászorultsági elv érvényesül a gépkocsi-kiutalásnál is.­­ Az akupunktúra már az egész világon polgárjogot nyert. Hazánk­ban mikor vezetik be a gyógyászat­ban? — Alapelvünk, hogy a gyógyító el­járás körében alkalmazott eljáráso­kat az orvos az egészségügyi törvény szellemében mindenkor a beteg álla­pota, az orvostudomány jelenlegi színvonala alapján úgy határozza meg, hogy figyelembe veszi saját szakmai felkészültségét és technikai lehetőségeit. Ennek megfelelően mindazok az orvosok, akiknek szak­mai jártassága az akupunktúra terü­letén megfelelő, s az ehhez szüksé­ges felszerelés rendelkezésükre áll, ha legjobb tudásuk szerint indokolt­nak tartják a beteg állapotának ja­vítása érdekében ezt a módszert, al­kalmazhatják, és tudomásom szerint több helyen alkalmazzák is ezt az eljárást. Sport- és turisztikai bizottság alakult A KISZ KB Intéző Bizottsága mellett működő sport- és turiszti­kai bizottság szeptember 25—26-án tartotta alakuló ülését. A bizottság elnöke Kőbán Rita, a KISZ KB tagja, válogatott kajak-kenu ver­senyző, titkára Dombóvári Ottó, a KISZ KB sportosztályának vezetője. A 25 tagú testület feladata lesz a fiatalok testnevelésével, sportjával, turisztikai tevékenységével kapcso­latos elképzelések kialakítása, véle­ményezése, az együttműködés elő­mozdítása a társszervekkel, vala­mint a fiatal sportolókkal való fog­lalkozás. A sport- és turisztikai bizottság az elkövetkezendő időszakban kü­lönös figyelmet fordít a diáksport támogatására, a turisztikai lehető­ségek, a turisztikai kölcsönhálózat, a sportpropaganda és a lakóhelyi sportmunka fejlesztésére. Pénteken a részvevőket dr. Var­­ga-Sabján László, az ÁISH elnök­­helyettese tájékoztatta az Állami Ifjúsági és Sporthivatal tevékenysé­géről, s tanácskoztak a diák-sport­­egyesületek és diáksportkörök meg­alakításával és működésével kapcso­latos feladatokról. (MTI)

Next